Oud 19-04-2005, 12:19
barkrukkie
barkrukkie is offline
Ach ja, waarom zou ze ook


Donker.
Ik draai me om. 5:57. De rode cijfers van de wekker gloeien in het donker. Zoals gewoonlijk word ik een paar minuten wakker voor het alarm afgaat. Zoals gewoonlijk zoek ik met mijn handen naar m’n mobiel, die ik iedere nacht naast 't kussen aan de oplader leg. Ik druk automatisch op streepje sterretje om het toetsenbord aan te zetten. Vol hoop kijk ik naar het schermpje. Het politieteken met daaronder de tekst “Politie” (wat ik als plaatje heb ingesteld) laat deze hoop snel weer verdwijnen. Geen berichtje. Ach ja, waarom zou ze ook. Ze zal vast nog wel slapen, en op het laatste smsje dat ik gisteravond gestuurd had, hoefde ook niet echt een antwoord te komen. Ik probeer me te herinneren wat ik nog gestuurd had. Was het gewoon een ‘Weltrusten lieverd’ of had ik nog.. BEEEP BEEEP BEEEP
De wekker beëindigt mijn gedachten met een hels lawaai. Ik zwaai mijn arm richting de grote knop op de wekker en met een beheerste tik breng ik de wekker tot zwijgen. Nu moet ik toch echt opstaan, anders kom ik te laat op de universiteit. Ik dwing mezelf de schemerlamp aan te maken, zodat het felle licht in mijn ogen schijnt. Ik heb daar een hekel aan, en dat weet ik. Met half dichtgeknepen ogen stap ik uit mijn bed. Nog even snel op internet kijken, misschien een mailtje van iemand gekregen dat snel antwoord nodig heeft. Ik weet goed dat dat toch nooit gebeurd, maar zo heb ik voor mezelf een reden om even online te kijken. Kijken of zij er misschien is. Of wat liefs gestuurd heeft. Een mail waarin ze mij haar gevoelens vertelt, dat het haar spijt en dat ze mij terug wil. Net zoals het politieteken zorgt het ‘Geen nieuwe e-mailberichten’ ook dat deze hoop weer snel verdwijnt. Ach ja, waarom zou ze ook.
Nadat weer een stukje van mijn hoop afgebrokkeld is sleur ik mijn lichaam richting de badkamer. Ik was mijn gezicht met koud water, probeer mijn haren met de nodige chemische hulp in model te brengen en loop de trap af naar onder. Ik smeer snel wat boterhammen, stop mijn spullen in de tas. Toch nog even kijken. Ik haal mijn telefoon uit mijn broekzak. Weer het politieteken. Ach ja, waarom zou ze ook.
Terwijl ik naar de bus loop begin ik weer te denken. Ze zei dat ze hem leuker vond. Dat het niet eerlijk was tegenover mij. Dat ze daarom dacht dat ze het beter uit kon maken. Ik gaf haar gelijk, en zei dat ik blij was dat ze eerlijk tegen me was. De rest van het gesprek was het gebruikelijke praatje dat we vrienden zouden blijven en nog een keer zouden afspreken. De week die daarop volgde voelde ik me leeg. Ik probeerde mijn gevoelens voor haar zo snel mogelijk kwijt te raken, niet aan haar te denken. Uit het oog, uit het hart. Toch hield ik contact met haar. Eerst een enkel smsje, een gesprek op msn. Natuurlijk met cam, want daar vroeg ze om. Iedere keer als ik haar weer zag op het kleine bewegende plaatje voelde ik me rot. Waarom was ik niet goed genoeg voor haar? Ik had toch altijd geluisterd, altijd haar proberen te steunen? Laatst durfde ik haar te vragen of ze mij mistte. Ja zei ze. Of ze nog van me hield. Ja, ik hou nog steeds van je. Waarom zijn we dan niet meer bij elkaar? Omdat dat niet kan.
Een blaffende hond haalt mij uit mijn gedachten. Ik ben al bij de bushalte aangekomen. Ik kijk op mijn horloge. 6:50. Nog 4 minuten voor de bus er is. Toch maar een smsje sturen. Ik haal mijn mobiel weer uit mijn broekzak en begin de toetsen in te drukken. De woorden verschijnen vloeiend op het schermpje, mijn vingers vinden blind hun weg over de cijfertjes. ‘Goedemorgen lieverd! Lekker geslapen? Ik heb zo werkgroep, geen zin in :( ik mis je.. kusjes voor lieve jij’. Ik druk op twee keer op streepje, drie keer op 5 en weer streepje. Ik staar naar het balkje totdat het verdwenen is. Bericht verzonden. Had ik dat ‘ik mis je’ erbij moeten zetten? Het is wel de waarheid. Ik miste haar sinds ze had gezegd dat het uit was. Toch was in de 2e week dat het uit was ons contact weer toegenomen. De enkele smsjes waren meerdere smsjes per dag geworden en de msn-gesprekken langer. Ik vond het fijn haar weer te zien via de webcam, of een smsje kreeg. Maar des te meer contact we weer opbouwden, des te erger werd het gemis. Ik wilde haar uit mijn hoofd zetten, maar ergens bleef ik de hoop houden dat het weer goed zou komen. Waarom zou ze anders ‘ik hou van je’ en ‘ik mis je ook’ terugsturen? Misschien moet ik haar gewoon zeggen dat ik haar terug wil..
Ik word weer uit mijn gedachten gehaald door het remgeluid van de bus die voor mij stopt. Ik stop mijn mobiel weer terug en stap in. Ik kijk naar de bak waar normaal de Spits in ligt. Leeg. Ik loop verder en ga tegen het raam zitten. De Spits is raar genoeg belangrijk voor me. Niet zozeer dat ik op de hoogte wil blijven van het nieuws, dat krijg ik toch wel mee. Nee, het voorkomt meer dat ik weer ga denken. Denken aan haar. Denken waar ik tekort schoot. Denken óf ik tekort schoot. Ook al zei ze dat het niet aan mij lag, toch dacht ik dat wel. Ik had gister weer met haar gesmst. ’s Avonds in bed, wat we eerst ook altijd deden toen we nog met elkaar gingen. Soms kon het wel een uur duren voor we gingen slapen. Zo gister ook. Alleen deze keer waren de smsjes anders. Zij twijfelend wat ze voor me voelde, ze hield van me, miste me. Maar ze wist het allemaal ook niet meer. Ik wist het ook niet meer. Ik smste wat ik voelde. Dat ik haar terug wilde, maar dat ik haar niet wilde kwetsen. Dat ik mezelf niet aan haar wilde opdringen. Maar wel dat ik niets liever wilde dan haar weer in mijn armen te hebben.
De bus remt af. Ik ontwaak weer uit mijn gedachten en kijk om me heen. Ik ben op het station aangekomen, de trein staat al klaar. De deuren van de bus gaan open en ik stap uit. Ik kijk weer even op mijn mobiel om te zien of ze wat gestuurd heeft. Politieteken. Ach ja, waarom zou ze ook. Ik stop mijn mobiel weer terug en loop de trein in. Ik bedenk me opeens dat ik mijn disc-man heb meegenomen. Ik ga zitten, en doe de oordopjes in. Naast slapen is muziek luisteren de beste manier om te voorkomen dat je gaat nadenken. Ik sluit mijn ogen en luister voorzichtig naar elk woord dat ik hoor, zodat ik maar niet ga denken aan haar. Af en toe open ik mijn ogen om te kijken wie er om me heen zit. Gek genoeg zit ik het liefste alleen, maar als er niemand bij me gaat zitten ga ik weer denken dat er iets mis is. Deze keer boeit het me echter niet en ik sluit mijn ogen weer.
De trein remt voor de 4e keer af. Station Heyendaal. Ik pak mijn tas op en loop de trein uit. Snel weer op mijn mobiel kijken. Ik weet toch dat er niks kan staan, want anders had ik de trilfunctie wel gevoeld, maar mijn hoop dwingt me te kijken. Ach ja, waarom zou ze ook.
De colleges en werkgroepen volg ik gedachteloos. De woorden komen het ene oor in en het andere oor weer uit. Plotseling voel ik wat trillen. Ik ben meteen met mijn gedachten bij haar. Ik haal mijn mobiel weer uit mijn broekzak. 1 nieuw bericht ontvangen. Ik druk op streepje sterretje streepje. ‘School is saai :(‘. Van haar. Ik was blij. En teleurgesteld. Blij dat ze wat stuurde, teleurgesteld dat ze niet reageerde. Ik stuur een smsje terug dat ik ook geen zin heb in de werkgroep, en vraag of ze scheikunde les heeft. Normaal kreeg ik ook altijd onder die les een smsje van haar toen we relatie hadden. Bovendien, een vraag in een sms verhoogt de kans dat ze wat terugstuurt, tenminste, zo dacht ik. Ik druk op zenden en wacht. Ik hou m'n mobiel in mijn hand. 5 minuten later stop ik 'm weer terug. Ze zal het wel te druk hebben met de les hou ik mezelf voor. Ik volg de colleges en werkgroepen weer met dezelfde gedachteloosheid als voorheen. Na de laatste werkgroep loop ik richting de bibliotheek. Snel even een blik op de mobiel. Ach ja, waarom zou ze ook. Ik ga achter een computer zitten en start MSN. Ik meld me aan. Ze is online. Na enkele zinnen over hoe het op school was en hoe het gaat vraag ik ‘Had je smsje gisteravond nog gekregen?’ ‘ja’ antwoordt ze. Ik vraag of er niks raars aan was, aangezien ik had gestuurd dat ik haar terug wilde. Zij antwoordt met ‘dat is toch niet raar ofzo? Ik weet alleen niet wat ik erop moet zeggen’
Ach ja, waarom zou ze ook…


Tijd terug geschreven, meer om m'n gevoelens kwijt te kunnen.. kwam 't tegen toen ik wat dingen doorzocht, en wilde 't posten om te vragen wat jullie er van vinden :)
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2005, 13:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hé Kruk! Je verhaal doet me denken aan de vrijgezellentopics, en dat vind ik wel leuk, maar verder vind ik het een heel klein beetje langdradig. Als je het wat in zou korten, zou het denk ik leuker zijn. Maar op zich vind ik het een mooi verhaal en je stijl bevalt me ook wel.

Citaat:
Zoals gewoonlijk word ik een paar minuten wakker voor het alarm afgaat. Zoals gewoonlijk zoek ik met mijn handen naar m’n mobiel, die ik iedere nacht naast 't kussen aan de oplader leg.
Die twee keer "zoals gewoonlijk" is een klein beetje storend, vooral ook zoals het hier staat gepost, zo precies onder elkaar.

Verder heb je ergens per ongeluk mistte in plaats van miste staan en heb je vaak de getallen niet uitgeschreven. Dus tweede in plaats van 2e doen en een in plaats van 1
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:19
Verwijderd
Zéér herkenbaar. Leuk.
Meestal haak ik bij langere verhalen halverwege af.
Bij deze niet, dus dat zegt wel wat.

Oh en ik vond het telkens terugkerende "Ach ja, waarom zou ze ook." leuk, brengt een beetje structuur aan in het verhaal.

Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:36
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Heel herkenbaar, vanuit beide punten (hij/zij). Ik vind het niet heel bijzonder en in het midden verlies ik even mijn aandacht. Na een tijdje komt het 'Ach ja, waarom zou ze ook' iets te vaak terug. Maar ach, er stonden ook een paar zinnen in waarom ik moest giechelen. Getallen onder de twintig voluit schrijven trouwens, en af en toe zag ik een spellingsfoutje, maar die heeft Vogelvrij al genoemd. Al met al, best een aardig stuk

Nijn*
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:13
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 19-04-2005 @ 13:57 :
Hé Kruk! Je verhaal doet me denken aan de vrijgezellentopics, en dat vind ik wel leuk, maar verder vind ik het een heel klein beetje langdradig. Als je het wat in zou korten, zou het denk ik leuker zijn. Maar op zich vind ik het een mooi verhaal en je stijl bevalt me ook wel.

Die twee keer "zoals gewoonlijk" is een klein beetje storend, vooral ook zoals het hier staat gepost, zo precies onder elkaar.

Verder heb je ergens per ongeluk mistte in plaats van miste staan en heb je vaak de getallen niet uitgeschreven. Dus tweede in plaats van 2e doen en een in plaats van 1
heej ik herkende je nick niet.. maar nu wel
mjah, 't was ook in eerste instantie niet bedoeld als verhaal, meer als iets dagboek-achtigs zeg maar.. maar omdat ik dat ook weer zo raar vond om te schrijven/typen, dacht ik maak er maar een beetje een verhaaltje van

nu je 't zegt ziet 't inderdaad niet echt mooi uit ja.. overheengelezen toen ik de ergste fouten eruit haalde

hmm, dat wist k niet weer wat geleerd
nog bedankt voor je reactie
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:17
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 19-04-2005 @ 14:19 :
Zéér herkenbaar. Leuk.
Meestal haak ik bij langere verhalen halverwege af.
Bij deze niet, dus dat zegt wel wat.

Oh en ik vond het telkens terugkerende "Ach ja, waarom zou ze ook." leuk, brengt een beetje structuur aan in het verhaal.

dank je

mjah, dat was meer m'n gevoel wat ik er bij had.. een soort moedeloos/hopeloos iets.. dus dat wilde ik ook meer als een soort draad erdoor laten lopen

Citaat:
Nijn* schreef op 19-04-2005 @ 15:36 :
Heel herkenbaar, vanuit beide punten (hij/zij). Ik vind het niet heel bijzonder en in het midden verlies ik even mijn aandacht. Na een tijdje komt het 'Ach ja, waarom zou ze ook' iets te vaak terug. Maar ach, er stonden ook een paar zinnen in waarom ik moest giechelen. Getallen onder de twintig voluit schrijven trouwens, en af en toe zag ik een spellingsfoutje, maar die heeft Vogelvrij al genoemd. Al met al, best een aardig stuk

Nijn*
ja, toen ik het schreef had ik niet echt heel veel begrip ervoor.. of ja, ik snapte haar gewoon niet.. nu ik 't weer zag snap ik haar ook beter

ja, 't is niet echt spannend/humoristisch geschreven, misschien dat ik bij een volgend verhaal (mocht dat er ooit van komen) meer een verhaal schrijf dan alleen maar wat ik voel enzo
maar evengoed bedankt dat je 't gelezen hebt en commentaar hebt gegeven
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:20
Choking Duck
Avatar van Choking Duck
Choking Duck is offline
Leest lekker, en zeer herkenbaar.
Voor mijn idee komt t lege gevoel er bijna uitgerold.
Toch leuk gedaan met het ''Waarom zou ze ook....''.
__________________
Of gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:21
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Choking Duck schreef op 19-04-2005 @ 21:20 :
Leest lekker, en zeer herkenbaar.
Voor mijn idee komt t lege gevoel er bijna uitgerold.
Toch leuk gedaan met het ''Waarom zou ze ook....''.
dank je

ben toch ook wel ergens beetje blij dat 't herkenbaar is allemaal en dat ik niet alleen zo denk
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 23:26
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 19-04-2005 @ 12:19 :
Ik zwaai mijn arm richting de grote knop op de wekker en met een beheerste tik breng ik de wekker tot zwijgen.
Verder dan deze zin ben ik niet gekomen, en het was met tegenzin dat ik al tot die zin kwam. Daarom ben ik er ook maar mee gestopt. Het hele stuk heeft het me namelijk geen moment kunnen boeien.

Ten eerste omdat je al begint met: "Donker."
Je neemt niet eens de moeite om het duidelijk uit te leggen. Sorry, het kan mooi zijn, maar hier lijkt het meer een excuus, omdat "Het is donker." nog minder mooi zou staan en je toch kwijt wilt dat het donker is.

Daarna: "Ik draai me om.", wat opzich een mooie beginzin is. Direct daarop doe je het echter weer: "5:57" En daaropvolgend:
"De rode cijfers van de wekker gloeien in het donker."
Dan denk ik: Het zou eens niet zo zijn! Dan zou het interessant nieuws zijn.
"Zoals gewoonlijk word ik een paar minuten wakker voor het alarm afgaat."
En waarom "Zoals gewoonlijk?" Het was veel mooier geweest als je rustig de tijd nam om alles toe te lichten. Ik kan zo nog een heel stuk doorgaan, maar het komt erop neer dat je uitleg van wat er gebeurt te rommelig is. Interessante dingen laat je weg, maar de niet interessante dingen komen weer wel aan bod. (zoals de rood-oplichtende cijfers en je "politie"-achtergrond). Ik vind het zo helemaal niet leuk om te lezen. En "BEEEEP BEEEEEP BEEEEEP" is uitermate storend!



Algoed, wat ik dan denk in mijn arrogantie is: Ik kan het beter. Dan kan ik natuurlijk heel omzeilend gaan doen, maar ik kan je net zogoed mijn visie laten zien. Ga er vooral op in. Ik probeer enkel kritiek te leveren. Maar ik zou het dus in ieder geval zo doen:
Citaat:
Waarom zou ze ook?


Ik draai me om. Drie voor vijf in de ochtend. De cijfers lichten fel op in het duister van de morgen: opnieuw ben ik wakker voor mijn wekker.
Als vanzelf zoeken mijn handen mijn mobiel, die naast mijn kussen in de lader ligt. Een vast ritueel. Mijn vingers vinden de combinatie, streepje, sterretje, maar enigzins teleurgesteld zie ik hoe het scherm niet is als ik had verwacht. Slechts mijn achtergrond, een politielogo. Niet het envelopje dat ik anders zou zien. Geen berichtje. Ach ja, waarom zou ze ook. Ze zou vast nog wel slapen. En na het laatste sms'je dat ik gestuurd had, hoefde er ook niet echt een antwoord te komen. Wat had ik ookalweer gestuurd? Was het gewoon 'Welterusten lieverd'? Of had ik nog...
Een hels kabaal doorbreekt mijn gedachtengang. Zes uur. Met een snelle beweging weet ik de Snooze-knop te raken en breng ik mijn wekker tot zwijgen.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 08:27
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 23:26 :
Verder dan deze zin ben ik niet gekomen, en het was met tegenzin dat ik al tot die zin kwam. Daarom ben ik er ook maar mee gestopt. Het hele stuk heeft het me namelijk geen moment kunnen boeien.

Ten eerste omdat je al begint met: "Donker."
Je neemt niet eens de moeite om het duidelijk uit te leggen. Sorry, het kan mooi zijn, maar hier lijkt het meer een excuus, omdat "Het is donker." nog minder mooi zou staan en je toch kwijt wilt dat het donker is.

Daarna: "Ik draai me om.", wat opzich een mooie beginzin is. Direct daarop doe je het echter weer: "5:57" En daaropvolgend:
"De rode cijfers van de wekker gloeien in het donker."
Dan denk ik: Het zou eens niet zo zijn! Dan zou het interessant nieuws zijn.
hmm, het is ook niet echt bedoeld als een spannend verhaal, meer gewoon iets wat echt gebeurd is, een normale morgen waar iemand met z'n gevoelens in de knoop zit. Maar ik snap wel wat je bedoelt, als je echt iemand wilt boeien dan moeten er onverwachte dingen gebeuren
Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 23:26 :

"Zoals gewoonlijk word ik een paar minuten wakker voor het alarm afgaat."
En waarom "Zoals gewoonlijk?" Het was veel mooier geweest als je rustig de tijd nam om alles toe te lichten. Ik kan zo nog een heel stuk doorgaan, maar het komt erop neer dat je uitleg van wat er gebeurt te rommelig is. Interessante dingen laat je weg, maar de niet interessante dingen komen weer wel aan bod. (zoals de rood-oplichtende cijfers en je "politie"-achtergrond). Ik vind het zo helemaal niet leuk om te lezen. En "BEEEEP BEEEEEP BEEEEEP" is uitermate storend!
dat beep-gebeuren wilde ik ook eiglik weglaten, vond 't ook niet mooi staan maar ik wilde ook wel weer iets hebben dat door m'n gedachtes heenbreekt, wist niet zeker of dat via een gewoon zinnetje ook wel sterk genoeg zou overkomen. Het is ook vooral een verhaal van 'gewone' dingen, en waarom ik wakker word voor m'n wekker.. als daar een interessante reden voor zou zijn zou ik die echt wel vertellen, maar die is er niet.. ik had natuurlijk wel iets kunnen verzinnen, maar in eerste instantie was dit ook niet bedoeld als verhaal, maar gewoon een vertelling van mijn gedachtes/gebeurtenissen.

Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 23:26 :
Algoed, wat ik dan denk in mijn arrogantie is: Ik kan het beter. Dan kan ik natuurlijk heel omzeilend gaan doen, maar ik kan je net zogoed mijn visie laten zien. Ga er vooral op in. Ik probeer enkel kritiek te leveren. Maar ik zou het dus in ieder geval zo doen:
ik geloof ook best dat dit geen top-verhaaltje is, zoals bij de verhalen wedstrijd.. maar vind 't wel fijn dat je verhaal-technische kritiek geeft, dan kan er daar de volgende keer iig beter op letten
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 09:53
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 19-04-2005 @ 21:13 :
heej ik herkende je nick niet.. maar nu wel
mjah, 't was ook in eerste instantie niet bedoeld als verhaal, meer als iets dagboek-achtigs zeg maar.. maar omdat ik dat ook weer zo raar vond om te schrijven/typen, dacht ik maak er maar een beetje een verhaaltje van

nu je 't zegt ziet 't inderdaad niet echt mooi uit ja.. overheengelezen toen ik de ergste fouten eruit haalde

hmm, dat wist k niet weer wat geleerd
nog bedankt voor je reactie
Monrath dus, er komen hier ineens allemaal onzinners langs, wel grappig

Ah, dus eigenlijk is het gewoon een dagboekstukje, omgebouwd tot verhaal? Dan vind ik het eigenlijk erg geslaagd, hoor
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [ Begin van Verhaal ] Behold, and enjoy...
niam
14 04-01-2005 23:43
Films, TV & Radio ER Forum-versie
Keyser Saus
500 29-12-2003 12:30
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Yara
Verwijderd
107 24-07-2003 00:58
ARTistiek [verhaal] Tijd
TyZZel
11 15-07-2002 19:44
ARTistiek Verhaal: Twee werelden
Kapee
14 23-02-2002 00:49
ARTistiek Een verhaaltje van mij...
Eend
5 03-12-2001 15:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.