Oud 12-10-2011, 21:42
Verwijderd
Hallo allemaal!

Zoals iedereen, moet ik nu beginnen met een keuze te maken welke richting ik op wil. Ik zie de universiteit al helemaal zitten, maar welke richting moet ik kiezen om daar het snelst (en eventueel het makkelijkst ) te komen?

Nu zit ik in HAVO 5, met het profiel Natuur en Techniek. Ik heb wiskunde B en als vrije vakken economie en informatica. Ik ben erg geïnteresseerd in de techniek, om precies te zijn informatica (programmeren) en kunstmatige intelligentie. Ik ben met mijn VMBO diploma naar de HAVO gegaan en daar moet ik totaal 2 jaar over doen en ik zit nu in mijn tweede jaar.

Er zijn 3 wegen voor mij:
HBO en mijn propedeuse halen en naar het WO gaan.
HBO normaal afmaken en met mijn HBO diploma naar het WO gaan.
Na HAVO, 2 jaar VWO doen en met mijn VWO diploma naar het WO gaan.

Zelf weet ik niet zoveel over studiefinanciering, dus welke keuze financieel beter is. Ook over de overstap van HAVO naar VWO en dan naar WO of de overstap van HBO met propedeuse naar WO weet ik ook helemaal niets van .

Wat ik wil vragen is, welke richting raden jullie mij aan (welke richting heb jij zelf genomen?) en kunnen mij advies geven over de overstap. Zijn de vakken bijvoorbeeld veel moeilijker? Krijg je veel meer verantwoordelijkheid? Als je iets anders kunt bij vertellen dan zou ik dat geweldig vinden.


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en als jullie meer van mij willen weten moet jullie het aan mij vragen.
Alvast bedankt!


Met vriendelijke groet,

Tony
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2011, 22:07
Verwijderd
Ik kan je hier niet veel vertellen over dit, ik heb er namelijk geen ervaring mee (ik (toekomst) vwo --> uni)

Wat ik persoonlijk zou doen is om gelijk naar het vwo te gaan, dan naar de uni. Inderdaad, ook omdat je dan geen gedoe met je stufi etc hebt en omdat je niet met elke HBO opleiding op een universiteit terecht kan. (maar natuurlijk wel met een vwo diploma op een universiteit)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 22:09
Verwijderd
Bedankt voor je snelle reactie!

Zou jij mij misschien duidelijke kunnen uitleggen wat je bedoelt met "geen gedoe met je stufi etc" ?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 06:39
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik heb zelf ook vmbo, havo en toen vwo gedaan, en doe nu ook kunstmatige intelligentie
Maar daarbuiten, ik zou ook vwo doen, ik heb dat zelf in 1 jaar op de vavo gedaan, misschien ook een optie voor jou?
Ik dacht dat je dan wel een 7(of was het hoger?) gemiddeld moet staan op de havo.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 08:46
Verwijderd
Wat toevallig .

VAVO? Is dat een hele andere opleiding?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 15:08
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Het is ook gewoon havo of vwo, maar dan vanuit het ROC. En alleen de laatste 2 jaar. Als je bv gezakt bent of nog van profiel wilt wisselen oid kan je daar ook naartoe gaan. google er maar op.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 15:19
Verwijderd
Jij zei dat je 1 jaar VAVO deed, heb je daarna ook je VWO diploma?
Zoja, is diploma die je van de VAVO hebt gekregen het zelfde die je kunt krijgen als je 2 jaar VWO doet op de middelbare school?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 15:43
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Jij zei dat je 1 jaar VAVO deed, heb je daarna ook je VWO diploma?
Zoja, is diploma die je van de VAVO hebt gekregen het zelfde die je kunt krijgen als je 2 jaar VWO doet op de middelbare school?
Helemaal hetzelfde! Alleen hou er rekening mee dat je schoolboeken moet betalen en collegegeld voor dat jaar en als jij gewoon op je school blijft en VWO gaat doen ,dan hoef je eigenlijk niks te betalen ,behalve ouderbijdrage of zo .Maar het voordeel van Vavo is dat er daar meer volwassenen zitten en op VWO 5 zit je met 16/17 jarige in de klas

Laatst gewijzigd op 14-10-2011 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 15:50
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Volgens mij moet je op een gewone middelbare school ook lesgeld betalen als je 18 bent?
Maar ik kreeg dat grotendeels terug van de ibgroep, als tegemoetkoming scholieren voor vavo. Dit is wel afhankelijk van hoeveel je ouders verdienen.
De boeken moet je idd wel zelf betalen, maar veel kan je 2e hands vinden, ik was ongeveer 200 euro voor het hele jaar daaraan kwijt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 15:51
Verwijderd
Is het eigenlijk ook moeilijker om 1 jaar VAVO te doen dan 2 jaar VWO?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 16:13
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik heb het zelf niet in 2 jaar gedaan, maar ik denk dat het niet moeilijker is. Op de vavo heb je bijvoorbeeld al geen gym en ckv. En ook minder andere projecten die op een gewone middelbare school wel lopen. Het is meer echt alleen de examenstof. Verder kan je ook bepaalde vakken laten staan van de havo, zoals maatschappijleer en anw. Waardoor je uiteindelijk dus minder vakken hebt dan op de gewone middelbare school. De andere vakken zullen wel wat meer stof zijn dan als je het in 2 jaar doet, maar ik vond zelf dat er ook aardig wat herhaling tussen zat van de havo.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 16:25
Verwijderd
Duidelijk, maar kan je eigenlijk de opleiding VAVO volgen?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij moet je op een gewone middelbare school ook lesgeld betalen als je 18 bent?
Maar ik kreeg dat grotendeels terug van de ibgroep, als tegemoetkoming scholieren voor vavo. Dit is wel afhankelijk van hoeveel je ouders verdienen.
De boeken moet je idd wel zelf betalen, maar veel kan je 2e hands vinden, ik was ongeveer 200 euro voor het hele jaar daaraan kwijt.
Volgens mij niet. Hier kun je meer info terug vinden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 22:13
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Bij mij was het wel zo^^
Het kan zijn dat het nu veranderd is, toen ik het deed was het schooljaar 2009/2010
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 22:27
Verwijderd
Ik zou dat nogal absurd vinden, ik kan er toch ook niks aandoen dat ik dan 18 ben?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 08:38
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Het kan best dat je op een gewone middelbare school geen lesgeld hoeft te betalen hoor. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Je krijgt wel meer tegemoetkoming scholieren op de vavo dan op de gewone middelbare school, dus er zullen idd wel meer kosten aan de vavo zitten, dan een gewone middelbare school.
En tja.. als je 18 wordt moet je wel meer dingen gaan betalen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 23:48
pat84ricia
Avatar van pat84ricia
pat84ricia is offline
De kortste route is om na de HAVO naar het HBO te gaan, daar in een jaar je propedeuse te halen en vervolgens naar WO. Het voordeel daarin is volgens mij dat je dan al kennis en ervaring opdoet met projectonderwijs en een veel snellere verwerking van alle stof. Op het HBO leer je namelijk een heel schoolboek in 8 weken en dat kan best lastig zijn als je HAVO gewend bent. Op het WO zul je ook veel meer en sneller moeten leren dan op de HAVO, dus ik denk dat deze overstap beter is.

Niet alleen omdat het sneller is, maar ook om te wennen aan ander soort vakken, ander soort onderwijs, en sneller leren.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2011, 13:08
butterfly18
butterfly18 is offline
maar dan heb je wel 1 jaar minder studiefinanciering.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-10-2011, 18:48
Verwijderd
Ik denk dat de beste manier voor je ontwikkeling, is om toch eerst het vwo te gaan doen en daarna meteen naar het wo. Maar ik weet niet of je het vwo vergoed krijgt? Anders moet je nog twee jaar bij je ouders wonen, wat overigens ook niet zo'n probleem is - je begint dan alsnog op je 19e met de uni, dat is echt helemaal niet laat.

Stufi-technisch gezien is het denk ik het handigst om gewoon je bachelor te halen op het hbo, in 4 jaar, en daarna een master te gaan doen op de uni (of evt. een master die op een hbo wordt aangeboden, als je die leuker vindt). Die master krijg je in stufi namelijk voor zover ik weet ook vergoed.

Ik weet niet hoe gemakkelijk je leert, maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat je op het hbo al flink zelfstandig moet kunnen studeren. Op de universiteit is dat echter nog behoorlijk heftiger - dikkere boeken, minder begeleiding, en minder tijd om het in te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.