Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2013, 22:32
Kelvinnn
Kelvinnn is offline
Hoi allemaal!

Hoe lang kan een auto achter elkaar rijden? Dit vraag ik me af na een vakantie met een lange autorit, uiteraard met de nodige tussenstops. Ik vroeg me onderweg af hoelang je nu eigenlijk door kan rijden met een auto. Natuurlijk wel af en toe tanken natuurlink, maar verder blijven doorrijden. Hoelang duurt het voordat de motor oververhit raakt/ermee nokt/laatste adem uitblaast? Hoeveel uur houdt de motor achter elkaar vol? Of spreek je dan van dagen/weken???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2013, 22:39
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Dat hangt ook een beetje van de leeftijd en conditie van de motor af. Ik denk dat je met een auto in een behoorlijke staat echt dagen moet doorjakkeren om de motor te slopen.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 22:44
Ivo
Ivo is offline
Oververhit raken gebeurt alleen als er problemen zijn met het koelsysteem of als de motor te zwaar belast wordt, niet omdat de motor al meerdere uren achter elkaar draait. Als er problemen zijn met de koeling, is de zaak in hooguit een kwartiertje al te warm.

Er echt me kappen, dat zal pas na weken/maanden zijn. Zeker als je bij de tussenstops ook zorgt dat de olie op peil blijft. Het maakt niet zo veel uit of je niet alle kilometers achter elkaar rijdt, of dat je elke dag maar een uur met de auto rijdt.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 23:22
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Een motor zelf zal niet zomaar in de soep lopen, maar het kent wel onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en die bijtijds vervangen moeten worden om schade te voorkomen. Zoals het op peil houden van de vloeistoffen. Zo kan een auto met distributieriem uiteindelijk in de problemen komen als de vervangingstermijn (ruim) overschreden wordt, maar die termijn verschilt per model. En zo zijn er meerdere onderdelen die een sterk advieslimiet hebben qua gebruiksduur.

Reken je dit soort dingen mee in 'looptijd' dan kan een motor tonnen 'achter elkaar' draaien. Als ze zo intensief gebruikt worden slijten ze juist minder snel omdat ze zelden koud gebruikt worden en ze veel op optimale gebruikstemperaturen blijven. Rijd je dan ook veel snelweg gebeurd er helemaal weinig spannends Taxi's en vrachtwagens kunnen op die manier gigantisch kilometerstanden halen.

Voor de rest is er geen pijl op te trekken Is de vraag meer 'wat is het eerst aan vervanging toe' dan zullen dat - van uitgaande dat je je vloeistoffen op peil houdt - waarschijnlijk je banden of remmen zijn.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Anders dan eergister
flyaway
0 14-11-2008 13:05
Verhalen & Gedichten Tsunami, opdracht Nederlands
Miekje*
8 05-08-2008 08:57
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
ARTistiek Een zieke engel op weg naar de hemel (aids)
murwari
18 29-09-2001 16:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.