Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2002, 19:02
Souljah
Souljah is offline
Deze stelling kregen we voorgeschoteld vandaag met de Engelse les, de meningen waren verdeeld, ik persoonlijk ben er voor maar eigenlijk ook wel een beetje tegen, wat is jullie mening over deze stelling?
__________________
gezien

Laatst gewijzigd op 20-11-2002 om 19:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2002, 19:46
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Tegen, mensen die absoluut geen talen kunnen moeten ook de kans krijgen het te volgen
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 19:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Tegen, mensen die absoluut geen talen kunnen moeten ook de kans krijgen het te volgen
precies, anders was ik al helemaal kansloos....
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 19:57
Miess
Miess is offline
Tegen. Er is al genoeg verplichte literatuur en ander shit om het leven van mensen die niet goed zijn in talen zuur te maken in het Engels. Laten we het dus maar niet doen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 20:02
Verwijderd
Citaat:
autodropje schreef:
Tegen, mensen die absoluut geen talen kunnen moeten ook de kans krijgen het te volgen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 20:31
GinnyPig
GinnyPig is offline
Tegen, studies kunnen voor sommigen al zwaar genoeg zijn. Mensen met een taalachterstand worden nu nog meer benadeeld.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 20:38
Verwijderd
gezellig... wiskunde in het engels..
nee, ik denk dat het in het nederlands al moeilijk genoeg is..
tegen dus
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:07
Souljah
Souljah is offline
Maar mensen die een HBO of WO opleiding volgen zijn later bijna zeker verzekerd van een goede baan, door de toenemende globalisering is Engels toch echt wel een vereiste als je bij een beetje groot bedrijf werkt. Ik denk(weet) dat werkgevers het een vereiste vinden dat je de Engelse Taal vloeiend kan spreken.
__________________
gezien
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:54
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
meer dan de helft van me boeken zijn engels

maargoed..... zelfs als mijn colleges in het engels worden gegeven, dan volg ik het nog precies even goed

bijna altijd val ik in slaap tijdens colleges
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:56
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Souljah schreef:
Maar mensen die een HBO of WO opleiding volgen zijn later bijna zeker verzekerd van een goede baan, door de toenemende globalisering is Engels toch echt wel een vereiste als je bij een beetje groot bedrijf werkt. Ik denk(weet) dat werkgevers het een vereiste vinden dat je de Engelse Taal vloeiend kan spreken.
een beetje HBO/WO student beheerst wel engels wel redelijk
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:58
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Souljah schreef:
Maar mensen die een HBO of WO opleiding volgen zijn later bijna zeker verzekerd van een goede baan, door de toenemende globalisering is Engels toch echt wel een vereiste als je bij een beetje groot bedrijf werkt. Ik denk(weet) dat werkgevers het een vereiste vinden dat je de Engelse Taal vloeiend kan spreken.
en als je nou studies doet waarbij engels totaal nie belangrijk is
(hbo-v , geneeskunde oid)

toenemende globalisering daar hebben ziekenhuisen nie zoveel te maken
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 23:42
Iwein
Iwein is offline
mwa,... ik was laatst op zo'n voorlichting in delft, T I of MKT geloof ik, volgens mij werd daar uitgelegd dat de Master fase helemaal / geheel in het engels gegeven werden...

verder, zeker met dat bachelor - master systeem lijkt me dat heel handig, als je bv je bachelor in nederland haalt, kun je bijvoorbeeld in frankrijk dan vervolgen (master)(volgens mij dus ook in het engels). Dit geld ook omgekeerd, dus als mensen vanuit europa hier hun studie vervolgen, is het wel handig als colleges in engels zijn

(natuurlijk is informatica zoiezo al grotendeels engels, dus dat is dan uitzondering)

maar in het algemeen zou het denk ik wel goed zijn, maar dan niet voor ALLE HBO / WO laten gelden, alleen de studies waarvoor het relevant is.

bij veel technische opleidingen is het wel handig, bij een groot aantal andere soorten ook.

waarom eigenlijk een HALF jaar? bijvoorbeeld alleen de masterfase van relevante opleidingen zou toch beter zijn?

en inderdaad, iedereen die van het VWO / Havo komt heeft wel wat engels gehad, en de meesten zullen vast wel op internet, en in het dagelijks met engels te maken krijgen, dus betwijfel of het zo moeilijk is (Engels is niet moeilijk )

en engels kunnen is ook wel heel erg handig voor je carriere (voor een aantal opleidingen that is)
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 23:59
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
iwein schreef:
mwa,... ik was laatst op zo'n voorlichting in delft, T I of MKT geloof ik, volgens mij werd daar uitgelegd dat de Master fase helemaal / geheel in het engels gegeven werden...
Klopt, dat zijn ze nu aan het invoeren. Geeft grote problemen, aangezien een boel docenten baggerslecht Engels spreken.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 00:10
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Klopt, dat zijn ze nu aan het invoeren. Geeft grote problemen, aangezien een boel docenten baggerslecht Engels spreken.
boerenkool engels noemen ze dat
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 07:49
Verwijderd
Citaat:
Lyx schreef:
een beetje HBO/WO student beheerst wel engels wel redelijk
Beslis jij dat?

Ik ben een 'beetje hbo student' (behoor iig tot de beste studenten van de opleiding ), maar ik beheers het Engels niet redelijk. En waarom niet? Omdat ik dyslectisch ben. Zou ik dan misschien toch een hbo/wo opleiding mogen volgen? Of moet ik om die reden maar mbo gaan doen? Ik vind het dus onzin.

Verder doe ik pabo...daar is Engels nou niet echt belangrijk bij is mijn mening. Hier voor heb ik Duits gedaan (een half jaar), daar lijkt Engels me helemaal overbodig. Het is niet bij alle bedrijven nodig om vloeiend Engels te spreken, wel bij een internationaal bedrijf ed natuurlijk, maar daar kies je dan zelf voor, is het ook je eigen verantwoording dat je Engels goed genoeg is.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 09:02
Souljah
Souljah is offline
Aangezien Engels steeds meer de eerste taal wordt, is het van groot belang dat de aankomende 'werkende mensen' Engels beheersen!! Ik noem de volgende punten:
  • orders gaan tegenwoordig vrijwel allemaal in het Engels.
  • ziekenhuizen gaan steeds meer samenwerken OOK OVER DE
    GRENZEN, dar komt hij weer er wordt Engels gesproken.
  • Om de economie op pijl te houden is de export van zeer groot
    belang voor Nederland, export betekend Engels spreken en
    verstaan.

Op het WO en het HBO komen steeds meer buitenlandse studenten, om het voor hun ook mogelijk te maken om de colleges te volgen is het dus van groot belang dat deze in het Engels gehouden worden, dan zou je zeggen, maar moeten wij Nederlandse studenten dan de dupe worden van de buitenlandse studenten ... Het antwoord is NEE !!! Niet iedere student zal het in eerste instantie eenvoudig vinden om over te schakelen naar het Engels, maar dit went ontzettend snel, en is voor jezelf uiteindelijk alleen maar positief !! Bij ieder solicitatie gesprek wordt tegenwoordig gevraagt naar je kennis van de Engelse taal.
__________________
gezien
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 09:25
Verwijderd
mijn mening--->

doe maar even niet
Al die collegeboeken zijn al in het Engels.....dus is het juist wel goed om hetzelfde verhaal een keertje in het Nederlands te horen.
Verder leggen die docenten (zo noem ik ze maar even ) toch al zo beroerd uit...
Naja misschien kunnen ze wel beter uitleggen in het Engels.
Dan vind ik het best

owwww 1 argument vergeten!

Engelstalige hoorcolleges dragen bij aan de ondergang van de Nederlandse taal en dat wil ik niet

Laatst gewijzigd op 21-11-2002 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 10:49
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Ja heel gezellig, maar ik studeer FRANS! Dus ja op Engels zit ik niet echt te wachten als je het niet erg vindt. Mijn colleges zijn allemaal in het Frans en ik wil geen Engels..
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-11-2002, 14:17
Iwein
Iwein is offline
ik weet nog heel lang geleden 1e klas, TVWO, had amper engels gehad of gehoord van tevoren,.. dan opeens zomaar uit het niet ALLES in het engels, docenten 'verstonden' geen nederlands meer, spraken het niet, boeken, alles in het engels,... en na de kerst was dit voor <b>NIEMAND</b>een probleem meer.

verder zal het met de invoering van zo een systeem natuurlijk niet perfect lopen, en dus zullen docenten vaak niet perfect engels spreken, maar dat is altijd aan te leren, bv op TVWO hadden al mn docenten daar een speciale cursus voor gevolgd.

verder gaat het nu concreet volgens mij om de laatste jaren van de studie, en is er een heeeeel groot verschil tussen het engels dat je kent voor de 1e klas, en aan het eind van je studie.

verder denk ik ook niet dat het op alle opleidingen ingevoerd moet worden, alleen voor opleidingen waar vast staat dat engels kunnen een erg groot voordeel geeft.

<b>ik denk </b>dat het kwa moeilijkheid best mee zal vallen (kan het niet uit praktijk bewijzen ofzo), omdat veel boeken toch al in het engels zijn, en als je dan een 'docent' hebt die WEL goed engels kan spreken, het na een paar weken / maanden als vanzelf zal gaan.
dit hangt natuurlijk ook van de studie af.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 14:38
Verwijderd
Ik heb geen enkel boek in het Engels (gelukkig niet), docenten kunnen niet allemaal Engels, ik denk ook niet dat ze het allemaal zouden kunnen leren, niet goed genoeg om er les in te geven. Bij tvwo kies je er zelf voor, je weet dat je les gaat krijgen in het Engels. Op het hbo kies je er niet voor, wel als je een internationale opleiding doet, maar verder niet. Houden zo dus.


P.S. html wordt niet geaccepteerd op het forum.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 16:50
DaaF
DaaF is offline
Al mijn boeken zijn in het engels..
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 16:52
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
tegen. ik ken mensen die erg slecht zijn in engels en als jij alter een beroep wilt uitoefenen waar je die taal niet nodig hebt, dan zou het oneerlijk zijn als je je diploma niet haalt omdat de vakken in het engels zijn.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:08
Iwein
Iwein is offline
mwa, eigenlijk inderdaad ook TEGEN de stelling.
niet ELKE studie, maar ik denk dat toch wel een vrij groot gedeelte van de studies wel tenminste voor een tijd (masterfase bv) volledig engelse collesges krijgen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:34
Miess
Miess is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
gezellig... wiskunde in het engels..
Dat krijgen wij soms meer dan ons lief is, en dat zal jij ongetwijfeld ook gaan krijgen. Maar je went er wel aan hoor. En trouwens, zo gezellig is het nou ook weer niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 21:25
skatefamke
skatefamke is offline
Mijn boeken zijn allemaal in het Engels (op een klein boekje Physische Transportverschijnselen na) en ik heb voor een paar vakken hoorcollege en werkcollege gehad in het Engels. Dan kan de docent geen Nederlands. Engels is dan een soort noodmiddel, want sommigen spreken het Engels ook niet goed. Maar met wat handen en schoolbordkrijtjes lukt het wel. Verder hebben we 3 weken practicumonderzoek gedaan, waarvan we het verslag en de presentatie in het Engels moesten maken/houden.

Ik ben tegen de stelling. Vaktaal leer je automatisch wel uit al je Engelse boeken/studieonderdelen en de menen die het later echt blijken nodig te hebben, die leren het dan wel echt soepel spreken.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2002, 22:53
Verwijderd
Tegen. Voor sommige studies is kennis van de Engelse taal van geen enkel belang. Ik zie dan ook niet in waarom de colleges in het Engels gegeven zouden moeten worden. Het bemoeilijkt de opname van de stof alleen maar en heeft geen toegevoegde waarde. Bij studies waarvan de handboeken in het Nederlands geschreven zijn, zoals bijvoorbeeld rechten, werkt het ontzettend averechts: voor een hoop termen uit het Nederlandse recht zijn niet eens Engelse termen.

Bad idea, dus.

Verder ben ik het wél met Lyx eens dat een 'beetje student' het Engels goed beheerst.

Laatst gewijzigd op 21-11-2002 om 23:01.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 07:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:

Verder ben ik het wél met Lyx eens dat een 'beetje student' het Engels goed beheerst.
Dus als je het Engels niet goed beheerst (bv. omdat je dyslectisch bent) ben je geen 'beetje student'? Ondanks dat je je studie met gemak volgt? Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik woon nog steeds in Nederland, het gaat mij er dus om dat ik die taal in ieder geval goed beheers, de rest komt daarna, en vind ik toch minder belangrijk. Ik denk eerder dat een 'beetje student' het Nederlands eerst maar eens goed moet beheersen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk), dan moeten ze pas met andere talen gaan beginnen op opleidingen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 11:53
Moureen
Moureen is offline
als ik zo het topic globaal door kijk dan ben ik ertegen. Als je kijkt naar mijn HBO opleiding die ik nu doen heb ik er helemaal niets aan als ik in het engels les krijg, want ik doe pabo en zal straks toch aan nederlands kinderen in het nederlands les moeten gaan geven. Dan heeft het in mijn ogen geen zin als ik in het engels leskrijg.

Het is net wat Leonoor zegt... op de Pabo is het een beetje overbodig...
__________________
inspiratieloos :p | youri is en blijft soulmate 4 ever
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 12:03
Verwijderd
Heel veel is toch al Engels?
Ik heb daar geen problemen mee, maar kan begrijpen dat het voor mensen die niet goed zijn in Engels echt vreselijk is... dus ik ben tegen...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 17:41
Verwijderd
Slecht idee, ik doe zelf Engelstalige bedrijfseconomie maar ik denk dat het niveau van het Engels voor veel studenten te hoog ligt....
Bovendien lijkt het me erg verwarrend met termen die eerst in het Nederlands hoort en later in het Engels...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 18:06
heldin
heldin is offline
Ik ben tegen.

De meeste beoeken zijn al in het Engels, en dan ben ik blij dat ik er een Nederland college bij krijg. Hoewel, ik had laatst een vak waarbij én het boek, én het college in het Engels was, en dat was voor mij geen probleem. Alleen irritant dat je dan een Nederlands tentamen krijgt...

Als de helft Engelstalig zou zijn zou het Engels belangrijker worden dan de studie. Dat is nu ook wel een beetje, een vriendin van mij vindt Engels heel moeilijk. Ze heeft meer moeite met het lezen van de boeken dan de inhoudelijke stof. En dat vind ik slecht, je studeert toch geen Engels??
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 18:13
the 6th gate
Avatar van the 6th gate
the 6th gate is offline
tegen. k heb 3 boeken die in het engels zijn. Is irritant genoeg dus colleges in t engels hoef k echt niet...
__________________
too much is never enough
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 23:23
wyner
wyner is offline
Voor. Vooral in het WO. Om later op academisch/wetenschappelijk niveau goed te kunnen communiceren met andere mensen in je vakgebied--meestal niet uit hetzelfde land--moet je wel redelijk om kunnen gaan met een "gemeenschappelijke" taal. Het gros van de boeken en publicaties/artikelen zijn ook in het Engels, die zullen ook beter/sneller te begrijpen zijn als je Engels ook als voertaal hebt in je dagelijkse onderwijs. 'k Hoop maar dat de volgende generatie van docenten meer dan "house-garden-and-kitchen English" kunnen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 01:15
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik denk eerder dat een 'beetje student' het Nederlands eerst maar eens goed moet beheersen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk), dan moeten ze pas met andere talen gaan beginnen op opleidingen.
Als ik soms essays lees van medestudenten en daarin bemerk dat sommigen nog steeds domme grammaticale fouten maken ('ik vindt') dan keert werkelijk mijn maag om. Dat soort mensen mogen ze van mij stante pede van de universiteit trappen.

Kijk, in het geval dat je aantoonbaar dyslectisch bent, is het logisch dat je talenkennis wat achterblijft. Maar iedereen die dat níet is, moet mijns inziens zowel het Nederlands als het Engels beheersen, vloeiend in spreektaal en grammaticaal foutloos op papier. Je mag toch wel een béétje eisen stellen aan studenten, de devaluatie van diploma's is ver genoeg gegaan. Aanscherpen die eisen, en anders oprotten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.