Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2006, 14:07
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Hoe gaan jullie je voorbereiden? Ben je al begonnen? Zo niet, wanneer begin je dan? Maak je een planning? Ben je van plan om nog veel te leren als de examens eenmaal zijn begonnen? Indien je veel facultatief les hebt: ben je van plan om je neus te laten zien op school? Zeg er ook even bij welk schooltype en welke vakken je doet.

Laatst gewijzigd op 04-04-2006 om 14:11.
Advertentie
Oud 04-04-2006, 14:10
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Ikzelf doe VWO NT. Ik ben niet van plan om nu al te beginnen met leren, we hebben immers alle stof al gehad en ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Bovendien gaan we op school de stof nog herhalen. Ik denk dat ik alleen de onderwerpen waar ik niet zo goed in was, nog een keer ga bestuderen, en daarna ga ik examens oefenen.
Oud 04-04-2006, 14:13
Verwijderd
VWO C&M per vak maar even

Nederlands
We gaan nog trainen in de les met de tekstverklaring en het samenvatten, maar ik verwacht niet veel problemen.

Engels
Érg makkelijk, gewoon wat teksten nog doen.

Frans
Iets moeilijker, maar gewoon teksten oefenen.

Duits
idem

geschiedenis
Goede samenvattingen van de katernen naken, de toepassingsvragen nog eens goed doorkijken en de begrippen, hoofdrolspelers en jaartallen goed leren.

wiskunde A1
Héél veel trainen met vraagstukken.
Oud 04-04-2006, 14:17
__
Avatar van __
__ is offline
gym, c&m ik zal vast vet laat beginnen hoewel ik nu al dik loop te stressen, ik ken mezelf.
maarja, verder.. boek doorlezen, oefenen met sommen, wat dingen uit de verschillende examenbundels maken, en ja. etc.
als het goed is beheers je nu sowieso een heel groot deel van de stof al? dus herhalen&oefenen lijken me de belangrijkste dingen die je kunt doen.
Oud 04-04-2006, 14:21
5803
5803 is offline
Ik heb besloten vanaf 1 mei te beginnen met mijn examens te leren. Ik weet toch dat ik ruim van te voren niet kan leren omdat er dan nog helemaaaal geen tijdsdruk is. Voor de rest zal ik wel tijdens bijv. Engels in de les oefenen met teksten, voor zover ik nog les heb. Met de filosofieklas gaan we wel twee dagen naar een klooster om daar heel intensief examens voor te bereiden, en dan komt ook P. van Tongeren, schrijver van examenboek, langs en nemen we met hem nogmaals de stof door. Ik denk dat ik na die twee dagen met filosofie toch grotendeels klaar ben, en dat scheelt weer heel veel.

Vanaf 1 mei dus gewoon voor wiskunde sommen maken, gs samenvatten, teksten oefenen ed.
__________________
in the sky with diamonds.
Oud 04-04-2006, 14:26
Verwijderd
NL: Véél oefenen.
Engels: Mmm. Beetje oefenen.
Fa+Du: Teksten oefenen, maar komt ook wel goed.
GS: Véél lezen, schrijven, samenvattingen maken, begrippen.. Gewoon goed blokken.
Filosofie: Lezen. Lezen., Lezen. Samenvatten. Lezen.
Wiskunde: Oefenen en duimen "
Oud 04-04-2006, 14:26
Verwijderd
Citaat:
5803 schreef op 04-04-2006 @ 15:21 :
Ik heb besloten vanaf 1 mei te beginnen met mijn examens te leren. Ik weet toch dat ik ruim van te voren niet kan leren omdat er dan nog helemaaaal geen tijdsdruk is. Voor de rest zal ik wel tijdens bijv. Engels in de les oefenen met teksten, voor zover ik nog les heb. Met de filosofieklas gaan we wel twee dagen naar een klooster om daar heel intensief examens voor te bereiden, en dan komt ook P. van Tongeren, schrijver van examenboek, langs en nemen we met hem nogmaals de stof door. Ik denk dat ik na die twee dagen met filosofie toch grotendeels klaar ben, en dat scheelt weer heel veel.

Vanaf 1 mei dus gewoon voor wiskunde sommen maken, gs samenvatten, teksten oefenen ed.
Hoe hebben jullie het geregeld dat vTongeren langskomt? Wilik ook wel
Oud 04-04-2006, 14:28
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Doe VWO N&G. Verschilt nogal per vak dus komtie:
Biologie 1,2:
Samenvattingen uit het boek leren, beetje oefenen met examenbundel en dan kijken wat ik nog moet doen, waar problemen zitten

Natuurkunde 1:
Kutvak, ga ik examencursus voor volgen in Leiden 3 dagen (van 8.00 tot 22.00 ) Ik hoop dat het helpt, denk het wel. Na die 3 dagen hoor je, volgens die mensen daar, alles zo'n beetje te kennen. Hoef je verder weinig meer voor te bereiden.

Wiskunde B1:
Ook kutvak, ga ik dezelfde cursus voor doen.

Scheikunde 1:
Zelfde verhaal, ook cursus. Vind scheikunde wel makkelijker, maar heb veel gemist door ziekte in vijfde en zesde klas.

Frans 1,2:
Eitje. Ga ik oefenexamen van maken, die we gaan bespreken in een facultatieve les. Heb een bijzonder fijne leraar daarvoor, dus vind wel fijn om nog naar die les te gaan. Doe daarna denk ik weinig meer, misschien kijken welke woorden nog handig zijn om te leren.

Engels:
Makkelijkste vak, ga denk ik 1 oefenexamen maken ofzo (heel examen, dus meerdere teksten, tenzij het zo goed gaat dat ik het voor die tijd zat ben)

Nederlands:
Denk ik even oefenexamen maken, basisdingen leren.


Ben nu bezig met tentamens leren, doe nog niks voor examens (indirect wel door die tentamens) Volgende week en week daarop tentamens, daarna begin ik aan examens. Hoef eigenlijk weinig te doen buiten die vakken waar ik cursus voor heb, verder is alleen biologie veel.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 04-04-2006, 15:51
Juda[NL]
Avatar van Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Gewoon beginnen met stampen na deze toetsweek
__________________
- the owl asks, but never answers -
Oud 04-04-2006, 16:09
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 04-04-2006 @ 16:51 :
Gewoon beginnen met stampen na deze toetsweek
Helemaal mee eens, waarschijnlijk voor Geschiedenis en Aardrijkskunde samenvattingen schrijven. Engels en Nederlandse teksten oefenen. Wiskunde en Economie veel opgave's oefenen. En ik ga een examencursus voor Economie volgen.
__________________
Everybody makes mistakes!
Oud 04-04-2006, 16:16
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Voor wiskunde en economie ga ik veel aan de slag met mensen die er wél goed in zijn, en dan voornamelijk veel sommen e.d. maken. Geschiedenis, aardrijkskunde en dergelijke worden simpelweg samenvattingen schrijven en lezen/stampen.
__________________
Guitarred and feathered
Oud 04-04-2006, 16:56
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
nederlands: niks (oefenen op school is voldoende)

engels: niet zoveel misschien een of twee teksten lezen, het punt is bij mij erg schommelend. Ik ga deze keer gewoon niet veel uit vantevoren dan heb ik er de volste vertrouwen in.

biologie: alle samenvattingen leren, examens bekijken van havovwo.nl

natuurkunde: idem

scheikunde: idem

wiskunde: idem
__________________
niet alleen =)
Oud 04-04-2006, 17:46
Nyawa
Citaat:
blubblubblub schreef op 04-04-2006 @ 15:07 :
Hoe gaan jullie je voorbereiden? Ben je al begonnen? Zo niet, wanneer begin je dan? Maak je een planning? Ben je van plan om nog veel te leren als de examens eenmaal zijn begonnen? Indien je veel facultatief les hebt: ben je van plan om je neus te laten zien op school? Zeg er ook even bij welk schooltype en welke vakken je doet.
Ik ben nog niet begonnen, morgen begint mijn laatste toetsweek. Daarna begin ik waarschijnlijk met leren, of misschien dat ik het paasweekend nog even wacht, maar daarna sowieso. Ik wil er in mijn planning vanuit gaan dat ik in de examenweek niet meer leer. Wat betreft facultatieve lessen ga ik alleen naar een ochtend filosofie en naar een paar lessen economie, ik blijf het grootste gedeelte thuis.

Nederlands en Engels: Paar oefenexamens maken is waarschijnlijk voldoende.
Geschiedenis, aardrijkskunde, filosofie: Samenvatten, vaak doorlezen en stampen. Paar oude examens maken.
Economie 1,2: Heel veel oude examens maken en oefenen.
Wiskunde A1,2: Heel veel oude examens maken en oefenen.
Grieks: Vertaaltraining op school volgen en thuis aantekeningen bij de teksten doorwerken die ik dit jaar heb gemaakt, aantekeningen uitbreiden door teksten te controleren op stijlfiguren en bijzonderheden.

VWO, E&M met Grieks en filosofie.
Oud 04-04-2006, 18:31
5803
5803 is offline
@Sidhe: hij is de afgelopen twee jaar al bij ons op school langsgekomen, volgens mij heeft het eerste jaar de leraar het geregeld. En nu heeft ons jaar hem een mailtje gestuurd of ie weer wilde komen, en dat vond hij oké.
__________________
in the sky with diamonds.
Oud 04-04-2006, 18:41
American*Dream
Avatar van American*Dream
American*Dream is offline
Stampen heeft niet zo heel veel zin. Als je het nu niet kent lukt het toch niet meer. Ze vragen geen feiten, ze vragen algeheel begrip en kunnen toepassen van de stof. Dus aan veel oude examens maken en veel examenopgaven uit de examenbundel maken heb je veel meer. Evt kijken bij welke opgaven je strandt en dat terugzoeken in ' samengevat' en dat nog eens extra doornemen.

maarjah, ik ben gelukkig vorig jaar al geslaagd :-)
__________________
If there was no hate, there would never have been love
Oud 04-04-2006, 18:43
5803
5803 is offline
'Als je het nu niet kent'? Ik denk niet dat er al mensen zijn die serieus de stof van hun examens geheel kennen. En denk dus ook dat stampen nog redelijk wat kan helpen.
__________________
in the sky with diamonds.
Oud 04-04-2006, 19:00
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
5803 schreef op 04-04-2006 @ 19:43 :
'Als je het nu niet kent'? Ik denk niet dat er al mensen zijn die serieus de stof van hun examens geheel kennen. En denk dus ook dat stampen nog redelijk wat kan helpen.
Inderdaad.
Ik heb alle stof al voor het examen al geleerd voor de tentamens (behalve talen, maar die stellen weinig voor vind ik) verder nog niks gedaan voor examens hoor. Ik bedoel, je hebt nog meer dan een maand.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 04-04-2006, 19:04
American*Dream
Avatar van American*Dream
American*Dream is offline
Citaat:
5803 schreef op 04-04-2006 @ 19:43 :
'Als je het nu niet kent'? Ik denk niet dat er al mensen zijn die serieus de stof van hun examens geheel kennen. En denk dus ook dat stampen nog redelijk wat kan helpen.
Ik denk dat het niemand gaat lukken om de stof van alle examens geheel en al van voor naar achter en terug te kennen, tesnappen en te kunnen toepassen. (zoveel mensen die voor alle examens een dikke 10 halen zijn er meestal niet) Dan denk ik dat je je tijd beter kunt besteden aan vertrouwd raken met de vraagstelling van de examenvragen en WAT ze uberhaupt vragen (maw; waar van de stof de nadruk op ligt) en dan gericht gaan kijken wat je nog minder goed kent en DAT extra gaan bestuderen en misschien wel 'stampen'. Maar niet allemaal feitjes uit je hoofd gaan leren die toch niet terug gevraagd worden.
__________________
If there was no hate, there would never have been love
Ads door Google
Oud 04-04-2006, 19:20
Experiment
Experiment is offline
Moderne talen: keer een proefexamen maken (is al veel in de les geoefend)

Latijn: muv het laatste hoofdstuk al op SE getoetst, dus als dat goed is gegaan alleen het laatste nog goed leren (latijnse teksten doornemen, 'verhaal' leren) en de rest even herhalen

WiskundeA12: m.u.v. rijen en webgrafieken al getoetst op SE, dus die hoofdstukken nog oefenen en daarna nog een proefexamen oid

Economie1: alle hoofdstukken nog eens doornemen, oefenen met de examenbundel

Filosofie: samenvatten en m.b.v. eindtermen achterin het boekje checken of ik het snap. Volgens mij krijgen wij ook nog een proefexamen.

Geschiedenis: samenvatten, aantal keer goed doorlezen en jaartallen en begrippen stampen
Oud 05-04-2006, 18:45
Verwijderd
ehh ik heb vanaf 10 april tot 19 mei een planning gemaakt .
haha sick he.
maar niet heel strict, maar gewoon wat ik per dag gedaan wil hebben. dan weet ik precies wanneer ik met wat moet beginnen en ga ik niet stressen dat ik bang ben dat ik in tijdnood zit.


MAAR GVd ik zit hier op he forum terwijl ik morgen se economie heb en ik het nog helemaal niet goed genoeg beheers dus ik ga nog maar ff naar boven
Oud 05-04-2006, 18:46
Verwijderd
misschien was plannen voor dit se ook wel een goed idee geweest
Oud 07-04-2006, 09:10
flower89
flower89 is offline
Citaat:
S/-\nne schreef op 05-04-2006 @ 19:46 :
misschien was plannen voor dit se ook wel een goed idee geweest
Plannen hebben wij nog nie onder de knie
Ik heb mn SE van economie woensdag gehad.. Vond maar vage toets
Oud 07-04-2006, 12:47
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Uhm ik denk dat ik dit weekend alle samenvattingen en alles af maak en dan iedere week aan 1 of 2 vakken besteden en dan de laatste week alles nog eens herhalen of zo:

Engels: Oefenen in de klas
Nederlands: Ook oefenen in de klas
Natuurkunde: theorie leren en dan vooral opgaven oefenen
Scheikunde: Hetzelfde
Wiskunde: Oefenen oefenen oefenen
M&O: theorie goed kennen en dan opgaven oefenen
Biologie: Theorie leren en eindexamen bundel oefenen
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Oud 07-04-2006, 13:40
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
zijn er mensen die al begonnen zijn? Ik begin pas 3 dagen van tevoren ofzo..anders ben ik het toch weer vergeten
__________________
niet alleen =)
Oud 07-04-2006, 15:50
creatof
creatof is offline
Doe NT

Voor Nederlands en Engels ga ik niks doen... mag laag halen en ik heb weinig moeite met deze vakken.

M&O:
Wat examens oefenen en de lastige dingen nog ff doornemen.. vind het ook geen moeilijk vak, dus veel tijd ga ik er niet aan besteden

Wiskunde B1,2
Met B1 weinig moeite, dus ga alles nog eens doornemen en op de dingen die lastig zijn flink stampen... B2 word stampen stampen stampen

Natuurkunde 1,2
Kutvak... veeeeeeeeeeeeeeel leren.. weet nog niet hoe

Scheikunde 1,2
Is veel van hetzelfde, dus dat wordt waarschijnlijk vrij weinig leerwerk

Ik ben van plan om begin mei, in de meivakantie te beginnen
Advertentie
Oud 07-04-2006, 16:12
Verwijderd
vwo EM met m&o

economie12
ik heb de afgelopen periode ongeveer de hele examenbundel al doorgewerkt op school. En aankomende maandag tentamen over alle lesbrieven. In principe is het dan nog een kwestie van doorkijken voor het examen en een beetje opgaves oefenen.

wiskundea12
vooral veel oefenen en de boeken een beetj doorlezen met de dingen die ik lastig vind.

nederlands
vooral veel oefenen op de samenvatting diei k lastig vind, tekstverklaren nog is goed doorkijken.

engels
oefenen

m&o
de examenbundel moet ik nog aan beginnen, en eigenlijk moet ik het vanaf hoofdstuk 1 gaan leren:\. Kutvak

Aardrijskunde
gewoon die drie boekjes goed bestuderen, eventueel nog een examen maken.

geschiedenis
de boekjes goed lezen, vooral de overheid richtlijnen in mn kop stampen, oefenen met wat bronnen en dan komt het wel goed.
Oud 07-04-2006, 17:20
Verwijderd
aardrijkskunde: lezen, samenvatten (deels al gedaan)
geschiedenis: heel veel lezen, lezen en nog eens lezen, samenvatten.
duits: teksten oefenen (in klas)
engels: idem
nederlands: idem
latijn: nl samenvatten, latijn proberen uit kop te knallen (SE viel tegen), oefenen met vertalen, proberen tóch nog de gramatica te snappen. Stress.
filosofie: lezen, onderstrepen. Begrippen uit andere domeinen terughalen.
biologie: samenvattingen lezen, oefenen op cdrom of internet of zo.
wiskunde A1: al die ABC blokjes leren, wat oefenen uit examenbundel (vast te weinig).
En ik begin... nu zo ongeveer.
Oud 08-04-2006, 09:50
Ndimension
Ndimension is offline
Vanaf 28 april ben ik vrij tot en met het eerste examen (voor mij wb1,2). In die tussentijd ga ik wel leren. Denk ik. Of anders op de dagen dat ik vrij ben tijdens de examens

Zucht, wat een instelling weer. En dat als doubleur.
__________________
© Ndimension
Oud 08-04-2006, 10:37
Paars_Draakje
Avatar van Paars_Draakje
Paars_Draakje is offline
zit op havo, c&m
mja, ik weet het nog niet echt, per vak maar even:
Nederlands: vrij veel mee op school geoefend, uit bundel, scoor meestal net boven de 6. Denk niet dat ik er nog wat aan ga doen.
Engels: ook best veel mee geoefend, meestal rond de 7,5. we moeten nog een paar oude exames maken.
Fans: ook best veel oud exames gemaakt, meestal rond de 8 dus dat zit wel ok.
Wiskunde A1,2: Help! er zijn veel lessen uitgevallen, en heb ook veel huiswerk niet gemaakt, snap er niet veel van, nog niet in examenbundel begonnen, weet niet hoe ik het aan ga pakken.
Aardrijkskunde: Tja, we hebben af en toe wat losse examenvragen behandeld, soms erg makkelijk, maar vaak moet je maar net toevallig op dat antwoord komen... ga een samenvatting maken met schema's enzo denk ik.
Geschiedenid: Saaie onderwerpen, ga ik heel vaak overlezen en een samenvatting maken.
Economie 1: ga oude exames maken denk ik, hele boek samenvatten, ai moet er niet aan denken....
Tekenen (ckv2): hebben we veel klassikaal geoefend, denk dat het wel lukt. En als het goed is sta ik gemiddelt een 8 op prakteik en dat tekt 50% mee enzo... moet lukken

iig iedereen: succes!
Oud 08-04-2006, 17:32
Dzjun
Dzjun is offline
Ik doe gymnasium, N&G met muziek

Voor Nederlands en Engels: tekste oefenen
Voor Wiskunde: examensoefenen en veel herhalen
Voor Scheikunde en Natuurkunde: examens oefenen en vragen uit het boek maken
Biologie: alles goed doorlezen, biologie-olymiades en examens maken
Voor muziek: niet veel, beetje samenvattingen lezen, en op school een paar keer examens oefenen met de klas
Latijn: Voorbeeld teksten oefenen, alles doorlezen, nederlands teksten lezen enz enz

Ik heb nu voor biologie al facultatief les maar daar ga ik maar een keer per week heen (ipv drie keer): die leraar kan toch geen les geven dus ik heb er toch niets aan om aanwezig te zijn. 1 keer per week om in ieder geval te laten zien dat ik er ooit ben.

En als de rest van de vakken facultatief zijn ga ik denk ik wel: in ieder geval wel nat, sk wis en muziek

Plannen: heeft bij mij geen zin, ik doe elke dag wel iets aan de examenstof dus het gaat wel lukken...
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Oud 10-04-2006, 08:47
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Leuk om te lezen, ik heb vorig jaar eindexamen gedaan. Stampen heeft niet veel zin, het is belangrijk vooral oude examens en oefenexamens te maken. En daarbij goed kijken hoe ze willen dat je antwoorden formuleert. Begrippen moet je wel kennen, maar dat gaat vanzelf als je examens oefent.
Oud 10-04-2006, 14:58
oOLittle-DreamO
Avatar van oOLittle-DreamO
oOLittle-DreamO is offline
Ik ben al begonnen met leren, ik heb alleen (grote) moeite met plannen, dus dat wordt daarstraks nog een grote puinzooi. Samenvattingen maken lukt me nu aardig, alleen een beetje plannen van welk vak ik wanneer doe is nogal een moeite.

Wiskunde: Met wiskunde oude examens maken heb ik al gedaan, bij allebei hoger dan een 7. Naja, tuurlijk alsnog leren enzo, en nóg meer maken.

Nederlands: Oefenen, oefenen, oefenen. Nederlands ben ik niet slecht in, alleen op beeldspraak e.d moet ik best veel oefenen.

Economie: Dat is mijn grootste moeite. Hoe wil ik dat voor elkaar krijgen? Daar begint die 'puinzooi' mee in mijn hoofd!

Engels: Teksen lezen, teksten lezen, teksten lezen!

Administratie: Dat heb ik al over anderhalve week, helaas. Praktijk en theorie in 1, dus die 7 bronnenboeken moet ik wel een beetje uit mijn hoofdje weten. Gaat wel lukken, veel oefenen.
Helaas valt de praktijk niet meer te oefenen, laatste les al gehad.

Hmm, weinig vakken? Ik kijk nog wel even in mijn agenda of ik alles heb. Ik doe vmbo kader namelijk
Oud 05-05-2006, 20:57
jav
jav is offline
ik zit op VMBO-tl
ga naast het bijwonen van lesen op school en de boeken ff doorlezen niks doen.

wordt allemaal geen probleem, sta namelijk een 8 gemiddeld op mijn rapport
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2011 hoe bereiden jullie je voor?
Verwijderd
11 14-05-2011 14:29
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen voor een Moslim: Ramadan
Tobitjuh
7 28-04-2009 17:00
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragen voor een Moslim: Ramadan
Tobitjuh
0 21-04-2009 16:53
Vrije tijd Voorbereiding op wedstrijden?
rodina
21 31-07-2002 12:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.