Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2010, 18:37
Verwijderd
Nou die mensen waren dus gewoon niet echt slim, en ik heb er geen probleem mee als ze dan wat extra uitleg krijgen. Maar dan ging de docent het dus voor de gehele klas uitleggen, terwijl ongeveer 1 persoon het nog steeds niet snapte. t spijt me zeer, maar dat is gewoon irritant. Ga het dan samen nog even bespreken ofzo, maar doe alsjeblieft niet alsof de rest het nog niet doorhad. Altijd 1 of 2 dezelfde mensen, erg irritant. Was op de basisschool trouwens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2010, 08:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Nou die mensen waren dus gewoon niet echt slim, en ik heb er geen probleem mee als ze dan wat extra uitleg krijgen. Maar dan ging de docent het dus voor de gehele klas uitleggen, terwijl ongeveer 1 persoon het nog steeds niet snapte. t spijt me zeer, maar dat is gewoon irritant. Ga het dan samen nog even bespreken ofzo, maar doe alsjeblieft niet alsof de rest het nog niet doorhad. Altijd 1 of 2 dezelfde mensen, erg irritant. Was op de basisschool trouwens.
Bij mij was het op het middelbaar en hbo exact hetzelfde
Altijd 1 iemand die er serieus geen reet van snapt, en dan 29 man die niet snapt hoe het kan dat je het nog steeds niet snapt.

100 + 10 = 110. Stijging van 10%
110 - 10 = 100, daling van +-9%.
Op havo niveau mag je dat toch binnen 2,5 weken snappen -.-;
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Nou die mensen waren dus gewoon niet echt slim, en ik heb er geen probleem mee als ze dan wat extra uitleg krijgen. Maar dan ging de docent het dus voor de gehele klas uitleggen, terwijl ongeveer 1 persoon het nog steeds niet snapte. t spijt me zeer, maar dat is gewoon irritant. Ga het dan samen nog even bespreken ofzo, maar doe alsjeblieft niet alsof de rest het nog niet doorhad. Altijd 1 of 2 dezelfde mensen, erg irritant. Was op de basisschool trouwens.
Hoe had het anders gemoeten dan? Op mijn basisschool kregen die kinderen extra begeleiding van een andere leraar, aparte uitleg van de leraar als iedereen aan het werk was, ze zaten naast een slim iemand die dingen uitlegde, etc. Je kan die mensen niet helemaal uitsluiten, moet je niet willen ook.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Hoe had het anders gemoeten dan? Op mijn basisschool kregen die kinderen extra begeleiding van een andere leraar, aparte uitleg van de leraar als iedereen aan het werk was, ze zaten naast een slim iemand die dingen uitlegde, etc. Je kan die mensen niet helemaal uitsluiten, moet je niet willen ook.
Dat zegt ze toch ook niet? Ik vind het ook raar dat ze op haar school kennelijk niet even die leerlingen extra begeleiding gaven of idd aan een andere leerling vroegen te helpen. Mijn school gaf wel extra begeleiding, en dat was voor iedereen prettig; voor de leerlingen die iets snel begrepen was het niet saai, en de wat langzamere leerlingen kregen niet het gevoel opgejaagd te worden.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 12:44
Verwijderd
Er was wel zoiets als Remedial Teaching, maar dat was apart van de lessen en daar leerden ze als ik me niet vergis toch iets andere dingen. In elk geval hielp het niet echt voor het tempo waarin ze iets snapten, ook met RT waren ze nog een stuk langzamer dan de rest.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Er was wel zoiets als Remedial Teaching, maar dat was apart van de lessen en daar leerden ze als ik me niet vergis toch iets andere dingen. In elk geval hielp het niet echt voor het tempo waarin ze iets snapten, ook met RT waren ze nog een stuk langzamer dan de rest.
Maar dat maakt toch ook niet uit? Niet iedereen leert dingen in hetzelfde tempo. Maar scholen moeten er wel mee om kunnen gaan dat sommige leerlingen wat langzamer zijn en daar dus iets aan doen, door ze bv. terwijl de rest aan het werk is, nog even apart te nemen en het nog eens uit te leggen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 13:53
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Citaat:

Wat het beeld betreft heb ik geen positief beeld van MBO en VMBO, maar misschien wordt dat ook wel gewoon door de mensen zelf bevestigd. Enkele uitzonderingen daar gelaten zijn de mensen die (V)MBO doen naar mijn idee vooral mensen die zichzelf geweldig vinden en op mensen als ik neerkijken. Nouja dan laat ik ze lekker in die waan want ik weet wel beter.

Samengevat kan ik wel zeggen dat ik niet denk dat ze helemaal niks kunnen (laag opgeleiden zijn tenslotte ook nodig, wie moet anders de post bezorgen of de wc's schoonmaken?), maar dat het geen mensen zijn waar ik snel op af zou stappen, simpelweg vanwege een hoop slechte ervaringen die ik ermee op heb gedaan. Ik doe heus mijn best en probeer mijn vooroordelen aan de kant te zetten, maar ze worden toch telkens weer bevestigd.
jezus zeg jij weet wel hoe je een stempel op iemand moet drukken is het niet?
ik moet haast kotsen van jou.

ik heb zelf 3 jaar havo gedaan en 1 jaar vmbo en het grootste verschil is vooral de motivatie en dat ze niet zo graag leren maar liever iets doen. veel vmbo'ers zouden best havo kunnen doen als ze gemotiveerd waren. en omdat tokkies meestal vmbo doen wil dus niet zeggen dat vmbo'ers allemaal tokkies zijn het is gewoon een niveau en niet een een bepaald groep mensen. ik doe nu zelf mbo en dat is idd veel te makkelijk en daar zijn veel mensen uit mijn klas (niet die alleen wc's schoon kunnen maken micromensje) het over eens.

hier in ons dorp word geen onderscheid gemaakt tussen mbo hbo of uni dat is de grootste bullshit die er is. het is gewoon een niveau wat je doet. iedereen gaat net zo leuk met elkaar om dat jij dat niet kan is erg jammer voor jou en jij bent waarschijnelijk ook niet zo ruimdenkend en zit lekker op vrijdag en zaterdags met andere mensen die zich ook een stuk beter voelen dan die "tokkies van het vmbo en mbo" op de hockeyclub te praten over hoe jullie zoveel beter zijn.

oh en de grootste drugsgebruikers en zuiplappen die ik ken zitten overigens op de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 16:10
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
ben het met thinus eens.

dat je zulke mensen kent betekent niet dat alle (V)MBO'ers dom zijn of tokkies ofzo. dat is hetzelfde als dat een (V)MBO'er zou zeggen dat er alleen neurdjes op HAVO en VWO zitten. dat is ook niet zo maar dat denken ze ook alleen omdat er nou eenmaal wel wat neurdjes zijn die op het VWO zitten of de HAVO.

kijk eerst naar jezelf voordat je andere mensen belachelijk probeert te maken (al helemaal als forum mod)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Maar dat maakt toch ook niet uit? Niet iedereen leert dingen in hetzelfde tempo. Maar scholen moeten er wel mee om kunnen gaan dat sommige leerlingen wat langzamer zijn en daar dus iets aan doen, door ze bv. terwijl de rest aan het werk is, nog even apart te nemen en het nog eens uit te leggen.
Ja en dat was dus het probleem van die school. Ze sturen mensen wel naar RT voor extra les maar vervolgens worden ze in de klas niet even apart genomen als ze het niet snappen. Vervelend voor degenen die het wel snappen, maar ook frustrerend voor die leerlingen.

En verder heb ik overal wel genoeg op gereageerd.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2010, 17:19
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ja en dat was dus het probleem van die school. Ze sturen mensen wel naar RT voor extra les maar vervolgens worden ze in de klas niet even apart genomen als ze het niet snappen. Vervelend voor degenen die het wel snappen, maar ook frustrerend voor die leerlingen.

En verder heb ik overal wel genoeg op gereageerd.
Wat ik dan altijd deed/doe is verder werken, even tekenen of kamertje verhuren met mijn buurman.




Ik vind (V)MBO'ers niet dom. Ze nemen hun kennis op een andere manier op dan HAVO/VWO. En ze uiten die kennis ook anders.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 06:38
Verwijderd
Citaat:
Wat ik dan altijd deed/doe is verder werken, even tekenen of kamertje verhuren met mijn buurman.




Ik vind (V)MBO'ers niet dom. Ze nemen hun kennis op een andere manier op dan HAVO/VWO. En ze uiten die kennis ook anders.
Als je denkt dat de indeling puur (of grotendeels) gemaakt wordt op basis van intrinsieke kwaliteiten van de leerlingen zit je er toch fors naast. Zeker 50% van de vmbo'ers is ook in staat met niet al te veel moeite een vwo-diploma te halen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 14:52
Verwijderd
Wat je wilt, kan je bereiken, wat je bereikt...laat je meer slagen.

oftewel..bullshit. Ik vind het wel grappig, om met zulke opmerkingen mensen op de kast te jagen, maar dat is gewoon sarcasme
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 09:24
Megsmy
Avatar van Megsmy
Megsmy is offline
Citaat:
Wat vindt je hiervan? Bestaat er een negatief beeld over deze groep jongeren?
Heus niet alle vmbo leerlingen zijn asociaal. Veel bij mij op school wel
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 09:57
Papercut Doctor
Papercut Doctor is offline
VWO'ers met vooroordelen over VMBO'ers horen er gewoon bij. Net als VMBO'ers met vooroordelen over het VWO. Kijk, ik vind het ook niet leuk als ik mijn klasgenoten lachend hoor roepen "Die VMBO'ers zijn vast verbaasd dat de sneeuwballen niet terugkaatsen van het raam." Maar ik zei er ook niks van toen ik een stel meisjes van het VMBO hoorde zeggen dat "VWO'ers allemaal een stel kneuzige merksletjes zijn."
Ik zal niet zeggen dat de vooroordelen nergens op gebaseerd zijn. Maar we weten zelf ook wel dat niet alle VMBO'ers in de pauze bij het rookhok hangen. En we weten ook wel dat niet alle VWO'ers studiebollen zijn die de hele dag lezen. De 'strijd' tussen VWO en VMBO is gewoon iets dat erbij hoort. Als mensen zich ertegen gaan verzetten, zal er van de andere kant alleen maar meer weerstand komen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 19:15
pinkapple
Avatar van pinkapple
pinkapple is offline
ik doe zelf vmbo en dr is niks mis met mij hoor
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 15:43
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Obvious troll is obvious.
__________________
Wat een briljante deductie!

Laatst gewijzigd op 03-02-2010 om 19:02. Reden: Weg met de reclame!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 16:01
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Als je denkt dat de indeling puur (of grotendeels) gemaakt wordt op basis van intrinsieke kwaliteiten van de leerlingen zit je er toch fors naast. Zeker 50% van de vmbo'ers is ook in staat met niet al te veel moeite een vwo-diploma te halen.
Dat denk ik niet en dat heb ik ook niet gezegd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Dat denk ik niet en dat heb ik ook niet gezegd.
Wat bedoel je dan met: "Ze nemen hun kennis op een andere manier op dan HAVO/VWO. En ze uiten die kennis ook anders"?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 17:30
Shamandalie
Avatar van Shamandalie
Shamandalie is offline
Mensen met vooroordelen zijn sowieso kut, niet dat ik er niet 1 van ben maar toch.

Dit wordt wel heel makkelijk gezegd allemaal, alle VMBO'ers zijn hetzelfde en hebben hetzelfde niveau.
Je hebt altijd nog leerproblemen, gebrek aan interesse, etc. Tuurlijk zitten er domme mensen tussen, maar lang niet iedereen hoor.

En daarnaast, wat is 'dom' en wat is 'niks kunnen'? Ik ben zelf ook een VMBO'er, en ik heb inderdaad niet veel kennis van al die dingen. Maar ik heb wel een gezond verstand, een goede intuïtie, ik ben inzichtelijk, enzovoorts.
Verstand en kennis vind ik 2 hele verschillende dingen. Ik ben slim, maar ik heb niet veel theoretische kennis. Wel veel praktische kennis door ervaringen etc. En in mijn ogen is dat veel belangrijker (en niet alleen omdat ik het heb).
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 17:44
Verwijderd
Lees dan de post van Papercut Doctor eens, daar zit een hoop waarheid in.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 10:45
Fashionista!
Avatar van Fashionista!
Fashionista! is offline
Het is jammer dat er zo over zulke individuen wordt gedacht.
__________________
Something.... that you just not might like.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 19:03
TIFFUNEEH
Avatar van TIFFUNEEH
TIFFUNEEH is offline
hmm..
ik zit zelf in de tweede vmbo kader, ik ben hier neergezet omdat ik in mn verleden veel heb meegemaakt , ze dachten dat het beter voor me was om op een lage opleiding te zitten. ik hou ook niet van leren , omdat ik mn hoofd altijd bij iets anders heb zitten , net zoals nu . want morgen heb ik een scheikunde proefwerk waar ik nog NIKS aan gedaan heb. ik weet van mezelf , ik kan HAVO doen , ik en anderren vinden dat ik ook volwassener en ouder reageer als anderre leeftijdsgenoten . maar ontopic. ik vind dat vmbo ers soms best wel stom reageren en doen. kortom in mijn klas zitten echt allemaal van die arrogante kinderren , die echt geen respect hebben en of kunnen tonen , mij altijd uit lopen schelden omdat ik niet mee doe met hun stommiteiten . ik heb ook echt een scheithekel aan bijna alle bkers gekregen. okal ben ik er zelf ene.. maar waarschijnlijk stroom ik op. naar T. maar niet alle vmboers zijn zo..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 14:29
Verwijderd
wel n up tiffuneeh
maar ik zal ook mn mening ff zeggen.
ik denk dat het wel waar is dat er een negatief beeld over (v)mbo'ers is.
er zijn zelfs leraren op havo, die de hele dag roepen ''geen vmbo gedrag''
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 23:24
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
up van nogal heel wat maanden?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 15:01
Smooth&Cool
Smooth&Cool is offline
Het negatieve imago is gedeeltelijk te danken aan de media.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 18:28
Henck
Avatar van Henck
Henck is offline
VMBO en MBO staan sowieso garant voor een lage educatiegraad. Face the truth, moraalridders
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 19:24
Verwijderd
Citaat:
VMBO en MBO staan sowieso garant voor een lage educatiegraad. Face the truth, moraalridders
Helemaal gelijk, maar dat wil niets negatiefs zeggen over de mensen die dat doen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 21:15
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ik "vindt" (sic) je vraag erg ironisch. Maar om er toch maar serieus op in te gaan: het probleem is eigenlijk dat vmbo het laagste niveau is, er moet in plaats daarvan een ander laagste niveau zijn dat anders heet. Dat heet nu vmbo basis of iets dergelijks, maar moet gewoon een aparte naam krijgen. Dan basht iedereen die groep, en hebben de vmbo'ers ook een groep om op neer te kijken.
Wat je nu zegt klopt niet helemaal.

Onder het VMBO zit ook nog het Praktijkonderwijs.
En dan komt: Lwoo (vmbo), Vmbo-Basis, Vmbo-Kader, Vmbo-Gtl, Vmbo-Tl, Havo, Atheneum, Gymnasium.

Maar als je het over de Vmbo Gemengd Theoretische Leerweg hebt dan zeg je over het algemeen gewoon GTL.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 21:17
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
En natuurlijk is er niks mis met Vmbo-ers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 10:55
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Wat je nu zegt klopt niet helemaal.

Onder het VMBO zit ook nog het Praktijkonderwijs.
En dan komt: Lwoo (vmbo), Vmbo-Basis, Vmbo-Kader, Vmbo-Gtl, Vmbo-Tl, Havo, Atheneum, Gymnasium.

Maar als je het over de Vmbo Gemengd Theoretische Leerweg hebt dan zeg je over het algemeen gewoon GTL.

Met vriendelijke groet,
Sinds wanneer is Gymnasium een hoger niveau dan Atheneum?
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 12:02
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Sinds wanneer is Gymnasium een hoger niveau dan Atheneum?
Sinds de onderverdeling Gymnasium vs Atheneum bestaat
Gymnasium is nog steeds Atheneum + grieks/latijn dus een hoger niveau dan Atheneum, omdat er meer van je verwacht wordt dan op Atheneum. ze verwachten van je Atheneum + grieks/latijn. dit wilt dus niet zeggen dat nederlands enzo op hoger niveau les wordt gegeven, maar het totale niveau is wel hoger vanwege grieks/latijn
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 23:13
Verwijderd
Ik zit nu in het laatste jaar (MBO) en het niveau is daar inderdaad om te huilen. Mensen in de klas die eerder op 13 jarige pubertjes lijken. Zijn ze een half uur door de les heen aan t blaten (leraren doen er ook amper wat aan). Nou, na een half uur stil zijn en rondkijken, omdat ik door dat geblaat ook niks van de les kan volgen, begin ik ook maar te praten (want leren lukt me ook niet als het rumoerig is). Willen zij toevallig net op dat moment opletten en dan kijken ze mij vuil aan (lekker hypocriet).
Ook weten ze echt hele gemakkelijke dingen niet en ik vraag me af en toe echt af wat ik doe op het MBO.
Er is alleen niveau te vinden op het gebied van stage. Lessen zijn meestal om te huilen.

VMBO was trouwens ook wel makkelijk. Eerste 2 jaar vmbo-t gedaan, daarna 2 jaar kader. Bij vmbo-t had ik alleen maar hoge punten voor wat ik leuk vond. Ik kwam er trouwens tijdens de eindexamens achter dat ik een concentratiestoornis heb. Verder ben ik ook erg lui, dus dat zal ook wel meehelpen.

VMBO/MBO mensen zorgen er trouwens zelf voor dat het stereotype bevestigd wordt. Breezertjes die in de klas aan het make-uppen zijn, er de hele tijd doorheen praten en aan het kletsen zijn over doelloze dingen. Ze zeuren ook tegen de mensen die het wél goed doen op school.

Op school doe ik dus maar een beetje autistisch en vermijd ik (meestal) sociale interactie.;x Meeste mensen doen dan wel vriendelijk, maar achter je rug om vertellen ze weer hele andere dingen. Daarom heb ik ook maar besloten dat ik alleen maar wat zeg als ze wat tegen mij zeggen en anders houd ik mijn mond maar. Ik heb buiten school vrienden die wel normaal kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 19:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ach zo lang ik nog elk jaar HBOers met proppen wcpapier achter elkander aan zie rennen hou ik het er maar op dat niveau sowieso ontbreekt.

en het VMBO is het slechtste idee ooit geweest.

Verder kan ik niet voor het hele MBO spreken maar bij ons ligt het niveau van de opleiding vrij hoog en is de hoeveelheid te leren werk niet gering en zijn het ook niet erg weinig vakken.
Loop je te keten dan zie je dat terug in je cijfers (zeker met het competentiegericht systeem), haal je slechte cijfers moet je een niveau lager of doubleren (1x max)

Hierdoor valt het keten erg mee al is e.e.a. ook afhankelijk van de leraar.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 15:38
Verwijderd
Citaat:

en het VMBO is het slechtste idee ooit geweest.

.
zou ik mogen vragen wat je hiermee bedoelt?
als het ineens weer LTS zou heten ofzo zouden de vooroordelen er nog zijn......
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 21:57
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
zou ik mogen vragen wat je hiermee bedoelt?
als het ineens weer LTS zou heten ofzo zouden de vooroordelen er nog zijn......
Welke vooroordelen?
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 19:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
zou ik mogen vragen wat je hiermee bedoelt?
als het ineens weer LTS zou heten ofzo zouden de vooroordelen er nog zijn......
Vroeger was er VBO en MAVO, het onderscheid ertussen was te groot om samen te voegen, bovendien is de groep VmbOers die hierit voortkwam veel te groot en algemeen, hence, het slechtste idee ooit en een garantie voor niveaudaling.

Natuurlijk heb je het TL en Kader onderscheiding maar dat doet voor het gevoel weinig verschil, ik zie de mensen die vroeger MAVO hadden gedaan zich wel eenvoudig aanpassen aan de vroegere VBOers maar andersom is dat meestal onmogelijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 22:58
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
ach zo lang ik nog elk jaar HBOers met proppen wcpapier achter elkander aan zie rennen hou ik het er maar op dat niveau sowieso ontbreekt.

en het VMBO is het slechtste idee ooit geweest.

Verder kan ik niet voor het hele MBO spreken maar bij ons ligt het niveau van de opleiding vrij hoog en is de hoeveelheid te leren werk niet gering en zijn het ook niet erg weinig vakken.
Loop je te keten dan zie je dat terug in je cijfers (zeker met het competentiegericht systeem), haal je slechte cijfers moet je een niveau lager of doubleren (1x max)

Hierdoor valt het keten erg mee al is e.e.a. ook afhankelijk van de leraar.
De opleiding die ik had gevolgd was nog niet eens zo moeilijk, maar wel zwaar vanwege de vele lesuren. Was ook best een grote groep die op een gegeven moment studievertraging had. Alleen in het laatste jaar had je geen les, maar projecten voor het afstuderen.
__________________
Du bist ein N00b!

Laatst gewijzigd op 08-12-2010 om 23:24.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2010, 11:57
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ook in opleiding zelf verschilt het behoorlijk. HBO opleidingen als fysiotherapie en accountancy worden als redelijk zwaar gezien, die mensen kunnen dan ook terecht lachen als ze langs de pabo lopen waar een serieuze les bestaat uit het gezamelijk zingen van hoofd schouders knie en teen, opgevolgd door boekverslagen van meester jaap.

Bij mij op school zijn opleidingen met uitval percentages van 80% tov 20%, zelfde afdeling, beiden zelfde branch. Dus yeh... ook hbo zegt geen drol, maar dat zie je vaak ook wel terug in salarieering, mensen van de pabo verdienen ook geen drol, mensen met fysiotherapie wel.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 19:05
mamadorothe
mamadorothe is offline
Heb zelf Mavo gedaan, 4 jaar wel alle lessen netjes gevolgt, maar nooit geleerd thuis. Op niveau D geslaagd met hoge cijfers. De grap is dat ik volgens de CITO naar de havo moest, dus waarom ik in de mavo ben gezet?? als je dan naar de havo wilde, moest je gemiddeld allemaal 8en halen! Daar heb je als 13jarige echt geen zin in natuurlijk.
Buiten dat heeft iedereen wel 1 vak wat moeilijker voor je is, toch?

Op de mavo werd door de school zelf altijd onderscheid gemaakt tussen mavo en de rest. Bah, stom vond ik dat. Nu moet ik wel zeggen dat ik mij niet prettig voelde met het aso gedrag van sommige klasgenoten. Ik voelde me altijd onder mijn niveau leren.

Daarna MBO3 gedaan, opleiding van 3 jaar, heb ik in 2jr4mnd gedaan, tussentijds ook nog eens overgestapt van ene naar andere school met compleet ander leersysteem.
Ik ben het niet met de mensen eens die zeggen dat mbo GEEN niveau is. Weet je wat het leuke verschil is? Wij zijn mensen van de werkvloer, dus wij staan aan het bed van de bewoners/patienten, bijv, terwijl een vwo-er de hele dag in een kantoor admin. zit te doen en beleidsplannen zit te maken. Wij zijn degenen die de zorg daadwerkelijk leveren. Ik ben er trots op! Komt bij ons een hboV student, weet deze vaak nog niet eens hoe de basiszorg in zijn werk gaat, alleen maar vanuit theorie.... praktijk gaat vaak moeilijk... dus overal zit een keerzijde aan. Weet jij als vwo-er in dat kantoor dat een patient decompenseert, hoe te handelen, hoe hoog de werkdruk in een avonddienst is? NEE. Gewoon geen kennis en ervaring mee.

Inmiddels wat jaartjes verder, niv.4 begonnen, voor vakken die ik niet leer haal ik 8en en die ik wel leer 9 en 10en. Dus besloten maar gelijk aan hbo te gaan beginnen,
sept 2011 wil ik starten!

Ja ik erger mij aan mijn collega;s die vaak niet doordenken over dingen, problemen niet op kunnen lossen etc. Maar.... ook op mbo niveau zit veel kennis, zijn er genoeg goede werkkrachten!!!!!

Het wordt mijns inziens overigens vaak tegenovergesteld ervaren: mbo-ers denken vaak dat hbo-ers op hen neerkijken.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 19:39
Verwijderd
Nou ik ben hier helemaal niet mee eens, ik doe ook vmbo en het is allemaal leugens en vooroordelen die er worden genoemd.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 19:42
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Het trieste is, dat is niet zo. De meeste meningen die in deze topic geplaatst zijn, zijn gebaseerd op ervaring.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 21:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben het niet met de mensen eens die zeggen dat mbo GEEN niveau is. Weet je wat het leuke verschil is? Wij zijn mensen van de werkvloer, dus wij staan aan het bed van de bewoners/patienten, bijv, terwijl een vwo-er de hele dag in een kantoor admin. zit te doen en beleidsplannen zit te maken. Wij zijn degenen die de zorg daadwerkelijk leveren.
En als jij les krijgt puur en alleen in hoe je iets moet doen, wie denk jij dan dat er bedacht heeft waarom je het zo zou moeten doen, en waarom dat het beste systeem is?

Zonder de hoger opgeleiden zou je geen idee hebben wat je aan de rand van dat bed zou moeten doen. Daarom dus ook dat de meeste mensen beseffen dat die hoger opgeleide beter is, die snapt niet alleen hoe, maar ook waarom, en kan eventueel vanuit zichzelf veranderen.


En je noemt trouwens een heel goed voorbeeld, want MBO verpleegkunde duurt eigenlijk nauwelijks anderhalf jaar. De rest zijn stages. Dat is dus een van de redenen dat mensen zeggen dat VMBO en MBO geen enkel niveau hebben.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 09:48
mamadorothe
mamadorothe is offline
Denk je echt dat je alleen maar leert HOE je iets moet doen, en verder niet?
Wij leren een situatie geheel in te schatten, wat complicaties zijn, wat neveneffecten zijn, waarom je bijv. beter IM kunt spuiten ipv subcutaan, protocollen, wij zijn BIG geregistreerd.
Wij overleggen in een terminale fase zelf welk beleid wij gaan voeren etc.
Dus... geen niveau??
Denk je echt dat je beter bent omdat je bijv. een beleidsmedewerker bent?
Hoe wordt een beleid gemaakt? Mede aan de hand van praktijk, dus door de ervaringen van het personeel op de werkvloer.
Wie dragen heldere ideeen aan zodat de zorg nog beter verloopt? Wij.

Ik ben het met je eens dat een hoger opgeleide een hoger niveau heeft.
Maar daar houdt het wel mee op.
Ben het totaal niet met je eens als je zegt dat zonder een hoger opgeleide je niet wist wat je aan de rand van het bed zou moeten doen. Lulkoek vind ik dat.
Onze zorgmanager werkte laatst mee, althans dat probeerde ze. Ik heb mn best moeten doen niet in lachen uit te barsten. Ze weet niet eens hoe ze een bewoner op de toilet moet krijgen. En dat bepaald dan hoe wij met de BIG etc om moeten gaan, welke protocollen er moeten komen etc.

Weet je, als jij je beter voelt, ga je gang. Maar ik, als mbo-er, voel me gewoon, gelijk aan iedereen, wat voor niveau opleiding je ook hebt.
Beetje respect voor elkaar zou er wel mogen zijn, dacht je niet?

MBO verpleegkunde, daar heb je je niet goed over geinformeerd, jou info klopt namelijk niet. Daarnaast, is stage enorm belangrijk, juist omdat je op de werkvloer bent, moet je daar je kennis en ervaring opdoen om zodoende te leren. Logisch toch, dat deze beroepen veel stage in hun opleiding hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 10:02
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Weet je zeker dat je iedereen wel gelijk vindt? Ik krijg best het idee dat je mensen die praktische beroepen uitoefenen wat beter vindt dan de rest.

Ik ben zelf gewoon van mening dat er voor allerlei soorten beroepen mensen moeten zijn. Het is juist hartstikke mooi dat er mensen zijn die bewoners op het toilet helpen en het is ook hartstikke mooi dat er mensen zijn die bedenken hoe dat verzorgingscentrum bestuurd moet worden etc. Iedereen heeft elkaar nodig. Dat er mensen zijn die daarbij een lagere of hogere opleiding hebben genoten is gewoon nodig voor hun beroep. Als er problemen zijn met de leidingen dan heeft de arts echt een loodgieter nodig en andersom net zo, want een loodgieter is ook nergens als ie z'n been breekt.

Ik denk dat het met vmbo-ers vooral is dat zij leren niet zo leuk vinden omdat ze er ook niet zo goed in zijn. Ze zijn vaak wat praktischer ingesteld. Daarom is het juist fijn dat er opleidingen en banen zijn die daarop aansluiten, want je wil toch graag later iets doen dat je leuk vindt.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 16:14
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Hoe wordt een beleid gemaakt? Mede aan de hand van praktijk, dus door de ervaringen van het personeel op de werkvloer.
Wie dragen heldere ideeen aan zodat de zorg nog beter verloopt? Wij.
Niet helemaal waar. Beleidsmedewerkers en werkvloermensen complementeren elkaar. Werkvloermensen laten hun problemen weten aan beleidsmedewerkers, die laatsten lossen het op. De mensen op de werkvloer van MBO-niveau geven geen oplossingen op, maar problemen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 20:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wie dragen heldere ideeen aan zodat de zorg nog beter verloopt? Wij.
En wie is in staat een stortvloed van incoherente suggesties om te zetten in een werkend systeem dat bovendien niet eens instort of failliet gaat?

Niet 'jullie'...
Citaat:
Ben het totaal niet met je eens als je zegt dat zonder een hoger opgeleide je niet wist wat je aan de rand van het bed zou moeten doen. Lulkoek vind ik dat.
Okay, dan kun je mij vast uitleggen hoe we HIV infecties ongedaan kunnen maken?

Want als jij zegt dat hoger opgeleiden, hun theorie en hun onderzoek niet nodig is, zul je dat me vast out-of-hand kunnen vertellen.


Dat kun je niet? Hmm, kennelijk is het toch waar wat ik zei, dat hoger opgeleiden uitvogelen waarom en hoe, en daarna aan MBO'ers kunnen leren hoe, die het daarna uit kunnen voeren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 22:03
mamadorothe
mamadorothe is offline
Citaat:
Weet je zeker dat je iedereen wel gelijk vindt? Ik krijg best het idee dat je mensen die praktische beroepen uitoefenen wat beter vindt dan de rest.
Nee hoor. Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring, vind dat er enorm gebagataliseerd wordt.
Jammer hoor.
Ik ga weer studeren, hbo, dus nee ik vind mbo-ers niet beter ofzo.
Ik irriteer me enorm aan bepaalde kortzichtigheid van collegae van mij.

Ben het verder wel met jou eens

Laatst gewijzigd op 15-12-2010 om 22:14.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 22:10
mamadorothe
mamadorothe is offline
Citaat:
En wie is in staat een stortvloed van incoherente suggesties om te zetten in een werkend systeem dat bovendien niet eens instort of failliet gaat?

Niet 'jullie'...
Okay, dan kun je mij vast uitleggen hoe we HIV infecties ongedaan kunnen maken?

Want als jij zegt dat hoger opgeleiden, hun theorie en hun onderzoek niet nodig is, zul je dat me vast out-of-hand kunnen vertellen.


Dat kun je niet? Hmm, kennelijk is het toch waar wat ik zei, dat hoger opgeleiden uitvogelen waarom en hoe, en daarna aan MBO'ers kunnen leren hoe, die het daarna uit kunnen voeren.
Natuurlijk heb je in bepaalde mate gelijk, maar, niet zo zwart wit als jij het stelt. Mijn bedoeling was het te nuanceren. Het is niet zo dat een mbo-er nooit iets uitvogelt en nooit een beleid maakt, etc. Toevallig weet ik veel over het afweersysteem, en nee, ik kan je niet vertellen hoe je een HIV infectie ongedaan kan maken, zoals geen 1 mens op aarde. Ik kan je wel vertellen wat hypogammaglobulinemie is, CVID, ziekte van Bruton, Ig deficienties enz enz. Kan je er heel veel over vertellen.

Maar goed, jammer dat er vaak zo zwart wit gesproken wordt over mbo-ers, en zo negatief, terwijl er steeds meer op 'hoger niveau' door hen gewerkt wordt, althans in mijn omgeving. Er wordt steeds meer coordinerend gewerkt, gelukkig maar, blijft het nog leuk en uitdagend
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 07:08
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Natuurlijk heb je in bepaalde mate gelijk, maar, niet zo zwart wit als jij het stelt. Mijn bedoeling was het te nuanceren. Het is niet zo dat een mbo-er nooit iets uitvogelt en nooit een beleid maakt, etc. Toevallig weet ik veel over het afweersysteem, en nee, ik kan je niet vertellen hoe je een HIV infectie ongedaan kan maken, zoals geen 1 mens op aarde. Ik kan je wel vertellen wat hypogammaglobulinemie is, CVID, ziekte van Bruton, Ig deficienties enz enz. Kan je er heel veel over vertellen.

Maar goed, jammer dat er vaak zo zwart wit gesproken wordt over mbo-ers, en zo negatief, terwijl er steeds meer op 'hoger niveau' door hen gewerkt wordt, althans in mijn omgeving. Er wordt steeds meer coordinerend gewerkt, gelukkig maar, blijft het nog leuk en uitdagend
dat jij weet wat dat allemaal precies inhoudt komt omdat het een onderdeel is van je werk
zo is het voor die onderzoekers (die in dit geval dus hoger opgeleid zijn, maar dat interesseert me eigenlijk niet eens) hun werk om middelen tegen HIV te zoeken.

ieder zijn ding toch?
dat die onderzoekers dan meer verdienen om middelen tegen HIV te zoeken betekent niet dat het werk wat jij doet onbelangrijk is. het werk wat alle groepen doen is belangrijk (hoog opgeleid, laag opgeleid of iets ertussen in), dat werkgevers bereid zijn voor het ene meer geld uit te geven aan personeel voor het andere betekent niet dat het niet allebei nodig is + het heeft natuurlijk te maken met de vraag en het aanbod (kan ik in deze inmiddels gezondheidszorg achtige discussie toch nog iets economisch inbrengen) want er is op dit moment vraag naar een middel om HIV te bestrijden en daarvoor dus ook veel onderzoekers etc etc.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 10:45
KyokushinKarate
KyokushinKarate is offline
Het is inderdaad zo dat er jongeren zijn die er letterlijk schijt aan hebben om te leren. Maar die tref je niet alleen op vmbo of mbo maar ook op de havo en vwo. Ikzelf doe ook vmbo en moet eerlijk zeggen dat het vmbo niet onder doet voor de havo. De havo krijgt meer verdieping en moet van veel dingen extra doen. Op een haar na kon ik de havo niet doen. Waar hem dat aan lag was het volgende: 'Het zal je waarschijnlijk te veel stress opleveren.' Nou dan ben je boos.

Toch zijn niet alle vmbo'ers en mbo'ers drinkers en rokers of drugsverslaafden. Er zijn er genoeg die hun leven en school wél serieus nemen. Alleen moeten zij lijden onder het algemene imago van diegenen die het niet serieus nemen en maar wat aankloten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.