Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2003, 19:08
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Als ik een Latijns werkwoord met -nd- erin zie staan (bijv. laudandus) dan zie ik gewoon niet of het een gerundium of gerundivum is... daarnaast snap ik nog steeds niet wat de betekenis van beide vormen is.
Is hier iemand die het uit zou kunnen leggen, want ik durf mijn lerares niet nog een keer lastig te vallen met deze vraag. Ze heeft het al minstens 5 keer uitgelegd en nog kan ik de vormen niet herkennen en zie ik het verschil in betekenis niet
Alvast bedankt!
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2003, 19:15
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Jaa! Als iemand dat duidelijk uit kan leggen (met voorbeelden van t examenboekje liefst, ik neem aan dat jij dat ook hebt, hij geburikt nogal wat van die vormen).
Want ik heb al zo veel lessen gemist, ik durf niet eens meer verder te gaan geloof ik.. volgens mij snap ik er niks meer van.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 19:37
Medea
Avatar van Medea
Medea is offline
' Is eigenlijk zeer simper , maar vergeef me de slordige uitleg die nu gaat volgen:

gerundium: gewoon een verbogen werkwoord en naargelang de naamval vertaal je het anders.
bvb. ad bibendum: om te drinken.
(bestaat niet in nominatief ==> infinitief, in accusatief alleen in combinatie met ad)
Actief en substantief

gerundivum: gerundium + ESSE en datief van handelende persoon, vertaling met "moet worden"
=> is dus passief en adjectief
bvb. colenda iuveni est virtus = een jongeman moet de deugd beoefenen (passieve vertaling naar actieve omgezet)
bvb.2: nobis cogitandum est: door ons moet nagedacht worden
(actief gemaakt => wij moeten nadenken)
__________________
... een beetje liefde alstublieft...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 19:56
Lientjeuh
Avatar van Lientjeuh
Lientjeuh is offline
Keb dit jaar wel geen Latijn meer, maar van hetgeen ik mij nog herinner van vorig jaar kan ik je dit zeggen:
Het gerundium kan je ook een verbaalsubstantief noemen en staat dus altijd zelfstandig. Het kan ook eigenlijk maar drie verschillende uitgangen hebben (-um, -i en -o) want het bestaat enkel in de accusatief, genitief, datief en ablatief mannelijk enkelvoud.
Het gerundivum (of verbaaladjectief) gedraagt zich dus als een adjectief en wordt verbogen als bonus. Het heeft dus veel meer vormen dus als het één van die drie uitgangen niet heeft is het zeker een gerundivum. Het kan op verschillende manieren gebruikt worden. Ten eerste kan het als ndng bij esse staan. Dan mag je esse niet met zijn vertalen, maar moet je het vervangen door moeten en worden. Het kan ook gebruikt worden als een congruerende dominant. Het woord heeft dan een ondergeschikte functie grammaticaal, maar inhoudelijk is het het belangrijkste woord. je moet het dan ook zo vertalen, bijvoorbeeld het stichten van de stad. De basisbetekenis is wel 'die moet...' maar dit is niet altijd erg vlot.
Ik denk dat dit het belangrijkste is dat je moet weten en dat alles nu wat duidelijker is!!!
kkan wel nie echt voorbeelden geven want ik ben Belgische en heb dus totaal andere handboeken dan jullie en wij hebben nooit de termen gerundium en gerundivum gebruikt, maar altijd verbaalsubstantief en verbaaladjectief, ik hoop dat het dus klopt en het niet omgekeerd is...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:01
Verwijderd
Gerendium
Een gerundium is een verbogen vorm van de infinitivus praesens actief.
We treffen het gerundium vooral aan in de genitivus, accusativus (vooral na het voorzetsel ad) en in de ablativus.

Een aantal voorbeelden:
  1. attributivum in de genituvus:
    Ars scribendi difficiles est. - De kunst van het schrijven is moeilijk.

    Onderwerp: Ars (de kunst)
    Wat is er met 'Ars': difficilis est (is moeilijk)
    welke kunst is moeilijk: scribendi (van het schrijven)
  2. adverbiale in de ablativus of bij een voorzetsel:
    Docendo discimus - Door te onderwijzen leren wij
    Discimus: wij leren / leren wij
    Hoe leren wij? docendo (door te onderwijzen)(onderwijzen in dit geval door iemand anders natuurlijk)
  3. Een accusativus:
    paratus ad adiuvandum - bereid om te helpen
    paratus - bereid
    ad - om
    bereid om/voor wat: adiuvandum (te helpen)
  4. Object in de genitivus bij enige adiectiva
    Vir dicendi peritus est - de man is ervaren in het spreken
    onderwerp: Vir (de man)
    wat is er met de man: peritus est (is ervaren)
    ervaren waarin?: dicendi (in het spreken)

Gerundivum
Het gerundivum heeft de waarde van een passief adiectivum. Het wordt dus verbogen (als de adiectiva van de a-/o-declinatie) en congrueert met het woord waarmee het verbonden is.
  • Een attributivum bij een substantivum; het duidt dan een gebeuren aan dat zich voltrekt en heeft dezelfde functie als het gerundivum
    1. Ars epistulae scribendae difficilis est - De kunst om een brief te schrijven is moeilijk.
      onderwerp: [i]Ars[/b] (de kunst)
      wat is er met 'Ars'?: difficilis est(is moeilijk)
      welke kunst is moeilijk: epistulae scribendae((om) een brief te schrijven)
    2. libro scribendo - door een boek te schrijven (adverbiale in de ablativus)
      in libro scribendo - bij het schrijven van een boek (adverbiale bij een voorzetsel)
    3. avidus libri scribendi - verlangend een boek te schrijven (object in de genitivus)
    1. Predikaatsnomen; het duidt dan iets aan wat gedaan moet worden.
    1. Bij werkwoorden met een object in de accusativus wordt de 'persoonlijke' constructie gebruikt:
      Liber scribendus est - het boek moet geschreven worden (letterlijk: dit boek is moetende geschreven worden)
  • In de a.c.i.:
  1. Censeo librum scribendum (esse) - Ik vind dat het boek geschreven moet worden
  2. Censui urbes defendendas (esse) - ik vond dat de steden verdedigd moeten worden


Nog meer voorbeelden:[list][*]Spes possidendi pecuniam - de hoop om geld te bezitten(de hoop geld te bezitten)[*]Spes pecuniae possindendae - de hoop om geld te bezitten (de hoop van bezitten van geld)


Ik heb bijna al deze informatie uit Grammaticus Basisgrammatica Latijn door Ary van den Heuvel.

Laatst gewijzigd op 04-11-2003 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:13
Chayra-Ley
Avatar van Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
jullie hebben mij ook behoorlijk geholpen

door omstandigheden miste ik laatst de herhalingsles over dit onderwerp, en weer in klas gekomen was in natuurlijk niet mee..

en vragen om hulp zit er bij mij ook niet in

dus allesinds bedankt, ook al wast voor iemand anders, t hielp
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 23:04
Verwijderd
Dank jullie wel, dit helpt mij ook geweldig! Aangezien we nu met (eindexamenschrijver) Cicero bezig zijn en hij alleen maar van deze troep gebruikt, snap ik het misschien eindelijk.
Toen wij deze stof behandelden, hadden we een vervanger, omdat onze lerares zwanger was. We hebben die man die paar maanden alleen maar zitten pesten en hebben dus echt niks geleerd al die tijd. Toen m'n lerares weer terug kwam, had ze geen tijd om alle onderwerpen die we hadden gemist, nog ff in te halen. Ik heb dit dus nooit goed geleerd en dat is behoorlijk k*t met Cicero... Merci dus
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 21:17
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Iedereen super bedankt... ik geloof dat ik het nu wat beter begrijp
En dat ik door het openen van deze topic ook nog anderen heb kunnen helpen, is alleen maar mooi
Iedereen veel succes met het gerundi(v)um
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn
dark*dizzie*
3 25-04-2005 15:05
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Examenschrijvers 2004, wat vinden we ervan?
Limoen
65 25-03-2004 14:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gerundium en gerundivum..
VirginVampiress
21 02-02-2004 15:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen doorgaan of stoppen???
girlspider
15 29-06-2001 09:45
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen zin uit Carmen 76 - Catullus
***
9 08-06-2001 22:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen verschil gerundium en gerundivum
Sizzm
5 06-07-2000 14:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.