Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2004, 11:12
smartiee
smartiee is offline
hallo

er is bij mij vastgesteld dat ik add heb. ik had er vooral heel veel last van op school. ik kon me niet concentreren en ook niet op gesprekken met anderen. ik had soms op sociaal gebied ook moeilijkheden, omdat ik erg afwezig was en in mezelf gekeerd. ik was ook altijd erg sloom en moe. verder was ik wel bijna altijd vrolijk, had veel plannen en was erg creatief.

nu is mij een maand geleden ritalin voorgeschreven door de psychiater. ik slik 2 pillen per dag. mijn concentratie is echt stukken beter, het schoolwerk gaat goed en ik kan me goed concentreren, ik ben ook niet meer zo moe en sloom.

maar mijn vrolijkheid, creativiteit en al mijn plannen zijn helemaal weg. ik heb de hele dag een enorm rot gevoel, veel huilbuien, ik voel me erg alleen en heel erg leeg. ik kan ook ineens extreem vrolijk zijn. maar dat is dan maar voor even. ik voel me heel vreemd, alsof ik mezelf niet meer ben, of dat ik in een andere wereld beland ben. heel erg in de war.

nu heb ik net de psychiater op gebeld om te zeggen dat ik er mee wil stoppen. ik weet niet of dit goed is want op school gaat het wel eindelijk goed. maar ik wil niet iemand anders worden en ik kan er niet meer tegen.

ik vraag me af of iemand ervaring heeft met ritalin en alternatieven. ik vraag me ook af hoe antidepressivum werkt op add/adhd en of er een medicijn is dat wel de concentratie op school verbetert maar waarvan je voor de rest toch jezelf blijft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2004, 11:15
Verwijderd
Uit eigen ervaring weet ik niks, maar ik weet wel dat er heel veel mensen zijn die tegen het zelfde aanlopen als jij bij het gebruik van Ritalin. Veel mensen stoppen er daarom ook weer mee, omdat ze de voordelen niet op vinden wegen tegen de nadelen.

Of er een alternatief is weet ik niet...volgens mij wel iets, maar ik weet het niet zeker en ik weet ook geen naam oid. Of antidepressiva bij ADHD/ADD werken weet ik niet...als het echt goed zou werken zou het vast wel vaker voorgeschreven worden, denk ik. Ik weet ook niet of van antidepressiva je concentratie echt beter wordt ed...? En door antidepressiva kan je volgens mij ook erg veranderen... 't is maar net wat er bij jou aanslaat...'k denk dat je het het beste goed met je psychiater kunt bespreken.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:17
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik zou gewoon aan je psychiater vragen of er een ander alternatief is. Er zijn nog andere medicijnen dan Ritalin, die soms voorgeschreven worden bij ADD. Ieder medicijn heeft zijn eigen bijwerkingen; misschien is een andere dus gunstiger voor jou.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 12:30
Shin
Shin is offline
Hmm zelf heb ik ook adhd/kut concentratie..

Zelf slik ik geen pillen..Denk niet dat het voor mij toebehoord..
Ik ben namelijk een erg creatief persoontje, Artistiek ingesteld etc.

Als jij dat ook ben, en daarvan houd, dan zou ik zelf stoppen met de pillen.
__________________
Veni..vedi..vici
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 12:32
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Mijn broertje heeft ADHD, en gebruikte daarvoor ritalin. hij voelde zich er wel prettig bij, veel rustiger, en ook op school ging het beter. Alleen toen hij teveel kreeg, werd hij weer of heel apatisch of heel druk en emotioneel. Misschien heb jij ook teveel? Nu gebruikt hij concerta, een nieuw middel dat de hele dag werkt. Daarbij voelt hij zich zelf beter, minder geremd, maar hij is wel drukker en ook op school gaat het wat minder.
misschien moet je idd een ander middel proberen, wat bij jou beter werkt.
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 13:08
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Tegenwoordig willen steeds meer mensen concerta ipv ritalin maar het enige verschil (IMO) is dat je maar 1 keer per dag een dosis in moet nemen. Afname van bijwerkingen is (nog) niet bewezen.

De enige interactie met antidepressiva die ik heb kunnen vinden is dat tricyclische het veroorzaken van hoge bloeddruk door antidepressivamethylfenidaat (de werkzame stof in ritalin en concerta) kunnen versterken (maw het gebeurt eerder dan wanneer er geen TCA worden gebruik)
Voorbeelden van TCA's zijn clomipramine (Anafranil) of amitriptyline (o.a. Sarotex). Serotonine heropname remmers (bijvoorbeeld Prozac (fluoxetine) of Seroxat (paroxetine)) kunnen voor zover ik weet wel tegelijk met methylfenidaat gebruikt worden (mn zusje krijgt ook allebei)
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 14:47
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
ritalin is ook gewoon kut, ik heb adhd maar ik gebruik het niet. troep
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:57
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Ik kan je niet heel veel vertellen over de medicijnen, maar er zijn ook andere medicijnen te krijgen dan ritalin en als jij jezelf niet vrolijk voelt met de medicijnen zal ik er mee stoppen als ik jou was. Je concentratie is beter, maar het is ook niet leuk als je, jezelf niet meer vrolijk en creatief kan voelen. Je kan misschien een ander medicijn uitproberen of er gewoon helemaal mee stoppen, maar als ik dit zo lees is ritalin idd niet het medicijn dat goed voor jou is.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 15:13
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Een jongen bij ons in de klas heeft ook redelijk extreme adhd en gebruikt elke dag om de 3 uur geloof ik een pilletje. Hij kan zich daardoor veel beter concentreren
Dat zijn creativiteit daarmee achteruit gaat, weet ik niet. Ik vind hem nog steeds vrij hyper... maargoed

Uit eigen ervaring weet ik niks, helaas
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Welke sterkte bril en/of lenzen heb jij?
Vlerkje
110 26-02-2016 21:36
Psychologie Antidepressiva en andere medicatie voor de psyche
coopergirl
500 13-05-2012 18:58
Studeren Meningen/advies over studie plannen
krieltje-
3 26-03-2011 19:14
Psychologie Vragenlijst voor mensen met ADHD
remy476
7 22-06-2007 17:45
Psychologie Gezocht: ADHD-patiënten voor 'interview' (liefst die medicatie gebruik(t)en)
Mara
12 02-10-2006 10:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39.