Oud 06-05-2011, 12:10
noesie123
noesie123 is offline
Een beetje lange mail, maar staat wel alles in

Help me please, want ik heb ook recht op mijn geld terug, maar de Belgen blijven maar niet toegeven,terwijl ik echt de waarheid spreek en dat ook aantoon....

Ik heb een boete gehad van 75 euro omdat ik bij de controle niet het juiste vervoersbewijs bij mij had.

Ik studeer zelf in Belgie voo het eerst en alles is zo nieuw voor mij. Vond het superleuk, allé nu niet meer he...
Ik heb op mijn school en op het station naar informatie gevraagd over trein en bus abbonementen.
Ik kreeg van mijn school de juiste formulier: een zogenaamde bussypass formulier. En op het station kreeg ik een treinformulier.
Ook kreeg ik een folder dat studenten met korting kunnen reizen, dat was een buzzypass regeling, waar ik dus ook onder val.

Ik ging naar een dame van het loket in Belgie en vroeg naar de kosten en voorwaarden voor een treinabbonnement. Ik wist toendertijds niet dat je dit kon combineren met een bus abbo.
Zij heeft mij uitgelegd en de info uitgeprint.

Toen kreeg ik formulieren van mijn school over een bussypassregeling dat je trein en bus kon combineren en dus goedkoper uitkwam. Ik ben kort daarna naar de buswinkel 'de lijn' geweest en vroeg daar een bus en trein abbo. Ze deden dat echter niet (meer?) en verwezen mij naar de loketten van het station. Daar aangekomen werd ik geholpen door dezelfde vrouw als voorheen. Ik gaf haar de 2 formulieren ingevuld en vroeg of ze mij kon helpen, ik weet natuurlijk niet alles. Ik zei ook: ik wil een bus EN trein abbonnemt. Zij gaf mij de bussypass formulier terug, ze had die niet nodig zei ze.
En na wat typ en print werk kreeg ik een abbo.
Ik ga er natuurlijk van uit dat ze mij het juiste geeft, zij is de professional, zij werkt daar.

Ik bekeek mijn abbo en er stond: treinkaartje zone antwerpen roosendaal grens.
Ik vond het een raar abbo, maar het klonk wel logisch. Want ik reis vanuit roosendaal grens naar antwerpen.

Toch heb ik diezelfde dag een mail gestuurd met de vraag of ik wel goed ben geholpen. Helaas nooit antwoord op gehad. De dag dat mijn abbo geldig was heb ik eerst aan de buschauffeur gevraagd of de abbo geldig was. (Zo niet dan had ik altijd nog een buskaartje met vele ritten over die ik kon gebruiken.) De chauffeur keek er grondig naar en zei overtuigd; JA deze is geldig

Toen pas ben ik gaan zitten! Sindsdien ben ik elke dag gaan reizen op en neer met de bus. Ik reis trouwens elke dag vanuit Nederland naar Belgie. Dus ik moest 2 x per dag op en neer reizen, soms 4 x.

Op een dag vind er controle plaats. Ik geef mijn abbo en er wordt raar naar gekeken. 'maar mevrouw, dit is een treinkaartje...' Ik zei natuurlijk dat dat een trein en bus kaartje was. Daar was ik van overtuigd. De man die gaf maar niet toe, hij dacht misschien dat ik hem voor de gek probeerde te houden??? En hij wilde mijn paspoort. Hij zei dat er een 'lijntekentje' op moest staan. Ik legde hem uit dat ik dit niet wist, en dat ik dit van het loket heb gekregen. Hij echter wilde niet luisteren. Zij collega wel. Een vriendelijke man, ik gaf hem bewijzen: mijn schoolpasje, dat ik in Nederland woon en dus 2 x de bus gebruik, en mijn buskaartje die ik niet meer gebruikte sinds de start van mijn abbo. En ik zei ook dat een buschauffeur mij had gezegd dat mijn abbo goed was!!! Waarop de controleur zei dat de buschauffeurs dat niet weten... Systeem is heeeel anders dan in Nederland
Maar hij durfde niks te doen, stond met zijn mond vol tanden en zei dat ze dit wel moesten doen (mij een boete geven) en dat ik er bezwaar tegen kon maken, als ik de boete thuisgestuurd zou krijgen.
Ik ben meteen na de boete naar het station geweest naar de loketten, en natuurlijk was mevrouw er toen niet... Ik werd doorverwezen naar de klantenservice en deed mijn verhaal.
De man die mij hielp die deed heel gemeen en zei: wij hebben niks met de boete te maken. Hij luisterde niet eens...
Hij zei dat hij enkel het juiste abbo voor mij kon maken. Ik moest dat natuurlijk wel hebben.
Hij legde mij alles ook verkeerd uit en er kwam steeds een man die gwn zonder pardon iets vroeg ipv achter de streep achter mij te wachten. En de medewerker hielp hem gewoon...
Daardoor legde hij me denk ik ook alles verkeerd uit. Zo zei hij: u moet 300 euro erbij betalen. Ik had maar 200 , dus ik nam toen maar een abbo van3 maanden ipv een jaar. Later zegt ie: je krijgt nog geld terug van je huidige abbo en die verreken ik dan met je nieuwe...
Ik zeg tegen hem: bedoelt u dat de nieuwe in totaal 300 kost? Hij ja. Ik: doe dan maar een jaar. De man was nog aan het typen, had niks uitgeprint en zegt: Neen mevrouw, u wilt 3 maanden, dus u krijgt 3 maanden! En hij zei eerst dat ik 106 euro terugkreeg, ik kreeg uiteindelijk 60 terug. Ik snapte niet waarom en hij legde het mij weer verkeerd uit en zegt tegen de mensen achter mij: zit u nou op de universiteit??? Hij beledigt mij ook nog publiekelijk!

Ik zat er erg mee, ben later teruggegaan en vroeg zijn naam. Hij zei: nee, dat krijgt u niet. Ik vroeg of ik de manager kon spreken, lacht hij mij uit en zegt: mevrouw, u gaat er toch niks mee bereiken! Ik vroeg hoe laat de manager kwam, dat wist hij natuurlijk niet. Ik vroeg de telefoonnummer: Nee, dat geef ik u niet . Echt een kjehdfksjhdfkd
Maargoed, heb toen aan een collega van hem gevraagd en kreeg ze.
De dag erna weer gegaan en niks. Dag erna weer en weer geen manager.
UIteindelijk een klachtenbrief geschreven.
Ben nu wel in totaal 300 euro extra kwijt door de fout van 3 mensen: de 2 medewerkers en de buschauffeur.

Nu heb ik een klachtenbrief gestuurd naar het station over de medewerkers en naar de lijn over de boete.
Nooit wat over gehoord...
Totdat ik ineens 5 maanden later een aanmaning krijg... Terwijl ik nooit een acceptgiro heb gehad over de boete...
Ik heb meteen al het geld incl de extra kosten gestort en heb bezwaar gemaakt tegen dit aan de gerechtsdeurwaarder van wie ik de aanmaning kreeg.

Bleek dat ze idd nooit een acceptgiro hebben gestuurd want ze konden mijn postcodes niet vinden??? (terwijl ik ze in de klachtenbrief mijn adres en al volledig en juist heb gegeven) en ze hebben mijn klachtenbrief wel ontvangen, maar ff antwoorden ho maar! Nee, ze hebben zelfs een aanmaning gestuurd en extra kosten derbovenop gedaan.
Gelukkig krijg ik die extra kosten teruggestort. maar de boete zelf willen ze niet terugstorten...
Ze zeggen dat ik niet het juiste vervoersbewijs had en dat ze niet aansprakelijk zijn voor de fout van de medewerkers... ??????
Ik wel dan?

Ik vind deze boete echt onterecht, ik heb ze alle bewijzen gestuurd, dat ik in Nl woon, in Belgie studeer, de bus dus 2x per dag min nodig heb en dat ik dus niet 2 x per dag 5 dagen per week ga zwartrijden. Ik heb ze mijn buskaartje waar ik nog tig x mee kon reizen opgestuurd. Ik heb ze de klachtenbrief naar het station ook meegestuurd... En nog blijven ze vasthouden!

Ik vind dat ze die 75 euro van mijn hebben gestolen.
Boetes krijg je als zwartrijd, en het is om te voorkomen dat mensen dit BEWUST doen. Ik echter wist niet eens dat ik dat deed, ga ervan uit dat ik het juiste abbo heb gekregen. Heb diezeflde dag meteen de juiste genomen. En ik stuurd alle bewijzen dat ik het dus niet bewust heb gedaan.

Wat moet ik doen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2011, 12:29
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
De boete is wel terecht op het moment dat je geen geldig vervoersbewijs kan tonen, zo werkt het in ieder geval in NL en waarschijnlijk ook in België. Maar, als je kan aantonen dat je gehandeld hebt op basis van door hun verstrekte informatie, is het misschien verstandig om contact op te nemen met de klantenservice van het bedrijf waarvan je de boete hebt ontvangen. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk ook zeggen dat je de boete in de eerste instantie bij wijze van voorschot moet betalen, inclusief de aanmaning. Maar, als jij met documenten kan aantonen dat je het niet bewust hebt gedaan en gehandeld hebt op basis van informatie die zij hebben gegeven, zullen ze het misschien terugstorten.

Betaal in ieder geval wel in eerste instantie de boete, anders wordt deze alleen maar hoger door aanmaningen en wordt je kans op coulance kleiner. Je doel is terugstorting, niet niet hoeven te betalen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 12:43
noesie123
noesie123 is offline
Citaat:
De boete is wel terecht op het moment dat je geen geldig vervoersbewijs kan tonen, zo werkt het in ieder geval in NL en waarschijnlijk ook in België. Maar, als je kan aantonen dat je gehandeld hebt op basis van door hun verstrekte informatie, is het misschien verstandig om contact op te nemen met de klantenservice van het bedrijf waarvan je de boete hebt ontvangen. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk ook zeggen dat je de boete in de eerste instantie bij wijze van voorschot moet betalen, inclusief de aanmaning. Maar, als jij met documenten kan aantonen dat je het niet bewust hebt gedaan en gehandeld hebt op basis van informatie die zij hebben gegeven, zullen ze het misschien terugstorten.

Betaal in ieder geval wel in eerste instantie de boete, anders wordt deze alleen maar hoger door aanmaningen en wordt je kans op coulance kleiner. Je doel is terugstorting, niet niet hoeven te betalen.
Ik heb de boete die ik kreeg via aanmaning met de extra kosten METEEN betaalt. Ik heb de extra kosten teruggestort gekregen.
Ik ben dus diezeflde dag naar de klantenservice geweest, maar de man weigerde te luisteren. De manager is er elke x niet als ik op het station ben, dus stuurde ik een brief... Maar er wordt ook niet op gereageerd.
Ik denk dat al zou ik de manager spreken, en de vrouw die mij verkeerd hielp, dat de vrouw het toch niet zou toegeven, ze zou mij verwijten dat ik een trein wilde. En idem dito voor de buschauffeur. En de manager zou waarschijnlijk ook zeggen dat ik de regels hoor te kennen en dat hij zijn medewerkers gelooft...
De man die mij beledigde etc die zou ook ontkennen dat hij mij zo heeft behandeld. Zo gaat dat tegenwoordig.
Heeft het nut om nu nog naar de klantenservice te gaan na 5 maanden?
Opzich verlies ik er nu toch niks meer mee...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 13:23
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ik heb de boete die ik kreeg via aanmaning met de extra kosten METEEN betaalt. Ik heb de extra kosten teruggestort gekregen.
Ik ben dus diezeflde dag naar de klantenservice geweest, maar de man weigerde te luisteren. De manager is er elke x niet als ik op het station ben, dus stuurde ik een brief... Maar er wordt ook niet op gereageerd.
Ik denk dat al zou ik de manager spreken, en de vrouw die mij verkeerd hielp, dat de vrouw het toch niet zou toegeven, ze zou mij verwijten dat ik een trein wilde. En idem dito voor de buschauffeur. En de manager zou waarschijnlijk ook zeggen dat ik de regels hoor te kennen en dat hij zijn medewerkers gelooft...
De man die mij beledigde etc die zou ook ontkennen dat hij mij zo heeft behandeld. Zo gaat dat tegenwoordig.
Heeft het nut om nu nog naar de klantenservice te gaan na 5 maanden?
Opzich verlies ik er nu toch niks meer mee...
Hmm dat is niet erg klantvriendelijk. Maar ik zou zeggen, niet geschoten is altijd mis, misschien trof je het niet met degene die op dat moment werkte. Je doet sowieso een aanname waarvan je niet weet of die terecht is, namelijk dat de manager waarschijnlijk de kant van de werknemers kiest. Jij wist de regels niet en jij hebt gewoon een poging gedaan om wel op de hoogte te zijn, daardoor vind ik je niet verwijtbaar.

Buschauffeurs zou ik sowieso niet zoveel op vertrouwen dat die goed op de hoogte zijn. Ik heb meegemaakt dat ze niet eens wisten waar ik naartoe moest als ik de halte noemde waar ik uit wilde stappen.

Het is sowieso niet slim om gelijk de manager te willen spreken, daarmee geef je ze het idee dat je ze niet in hun waarde laat. Ik ken een NS conducteur en hij geeft aan dat ze vaak bereid zijn tot coulance, maar wel op voorwaarde dat je goed meewerkt en ze in hun waarde laat. Zij voeren ook alleen maar het beleid uit en worden natuurlijk niet vaak in hun waarde gelaten als ze een boete uitschrijven. Houd dit goed in je achterhoofd als je weer naar de klantenservice gaat.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 21:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zet sowieso op een rijtje alle grove, onvriendelijke en onbehulpzame reacties van medewerkers die je hebt gekregen. Als je hier bezwaar tegen maakt helpt onredelijk gedrag van hun kant jou, niet in de laatste plaats omdat jij geen duidelijkheid kunt krijgen.

Noteer altijd namen, vraag daar naar zodra iemand zich grof gedraagt, en geven ze dat niet, blijf er dan gewoon staan, en suggereer dat ze je alsnog zouden kunnen helpen (dan is hun keuze tussen gezeik over hun functioneren en mogelijk een klacht tegen hen persoonlijk, of je helpen).


Ook met hun standpunt zitten ze fout, sowieso volgens de Nederlandse wet. (Belgische wetten zijn soms raar, maar zullen vast een soortgelijk beding kennen) Een werkgever is namelijk wel degelijk aansprakelijk voor de fouten van zijn werknemers, tenzij er sprake is van kwade opzet (medewerker verteld opzettelijk over verkeerde vervoersbewijzen) of verwijtbaar falen (bijv: controleur verscheurt jouw vervoersbewijs waar je bij staat en geeft je daarna een boete).

Daarop kan hij zich dus niet beroepen. Als jij meermalen in de veronderstelling bent gebracht dat jij een afdoende vervoersbewijs had, dan is het onredelijk (dat is de juridische term) om jou daarna zonder waarschuwen een boete te geven.



Wel heb je het jezelf een stuk lastiger gemaakt door al te betalen. Nu hebben zij jouw geld al. Jij bent al genaaid, zij hebben al gewonnen. Alle bezwaren die ze vanaf nu toewijzen is min of meer vanuit de goedheid van hun hart. Als je nog niet betaald hebt zijn ze gedwongen met je te blijven praten.

Ik zou zeggen, schrijf nog een klacht. Zet dit hele gebeuren eens netjes op een rij, en becijfer hoeveel schade jij nu geleden hebt qua geld en tijd, en hoeveel fouten dat bedrijf heeft gemaakt in deze procedure.

Eventueel kun je overwegen een Belgische jurist te benaderen over hoe dit soort zaken precies zitten. Soms is simpel advies gratis verkrijgbaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 17:41
noesie123
noesie123 is offline
Citaat:
Zet sowieso op een rijtje alle grove, onvriendelijke en onbehulpzame reacties van medewerkers die je hebt gekregen. Als je hier bezwaar tegen maakt helpt onredelijk gedrag van hun kant jou, niet in de laatste plaats omdat jij geen duidelijkheid kunt krijgen.
heb ik aangegeven, maar keer op keer wordt door de incassomedewerker gezegd: u hoort de regels te kennen van het openbaar vervoer ...
Ik heb gezegd dat ons systeem anders is, dat ik dus vertrouwde op de medewerker die mij hielp die het systeem WEL kent. Dat ik heb geinformeerd hoe en wat. Dat ik nog een mail heb gestuurd ter verduidelijking. EN dat ik het aan de buschauffeur vraag... (trwns als de buschauffeur hier niet van weet, waarom gaf hij dan verdomme antwoord... nu moet ik hem gaan zoeken voor een verklaring en ik denk serieus niet dat hij zegt: ja klopt je hebt gelijk, ik gaf je een verkeerd antwoord, waar kan ik mijn naam opschrijven?...)


Citaat:
Noteer altijd namen, vraag daar naar zodra iemand zich grof gedraagt, en geven ze dat niet, blijf er dan gewoon staan, en suggereer dat ze je alsnog zouden kunnen helpen (dan is hun keuze tussen gezeik over hun functioneren en mogelijk een klacht tegen hen persoonlijk, of je helpen).
Ja, ik bleef staan en hij vond het nog leuk ook, hij weigerde mee te werken met alles, wilde niet zeggen hoe de manager heet, wat zijn nummer was, wanneer die aanwezig was. Hij wilde totaal NIET meewerken...


Citaat:
Ook met hun standpunt zitten ze fout, sowieso volgens de Nederlandse wet. (Belgische wetten zijn soms raar, maar zullen vast een soortgelijk beding kennen) Een werkgever is namelijk wel degelijk aansprakelijk voor de fouten van zijn werknemers, tenzij er sprake is van kwade opzet (medewerker verteld opzettelijk over verkeerde vervoersbewijzen) of verwijtbaar falen (bijv: controleur verscheurt jouw vervoersbewijs waar je bij staat en geeft je daarna een boete)..
Die snap ik even niet. Dus als een werknemer opzettelijk verkeerde info geeft, dan is de werkgever ineens niet aansprakelijk? Ik denk toch echt van wel... Het kan zelfs leiden tot ontslag!
De vrouw had idd een fout gemaakt.
Maar de lijn (trams en bussen) En de NMBC (zoiets) is volgens de lijn niet hetzelfde... Het laatste zijn de loketten te centraal station antwerpen die over treinvervoer en/of trein en tram/bus vervoer gaan. Ik gaf aan dat ik het raar vond, dat de lijn dan toch samenwerkt en dus ook een werkgever is, maar ze blijven zeggen van niet...

Citaat:
Daarop kan hij zich dus niet beroepen. Als jij meermalen in de veronderstelling bent gebracht dat jij een afdoende vervoersbewijs had, dan is het onredelijk (dat is de juridische term) om jou daarna zonder waarschuwen een boete te geven.
Ik heb een mail gestuurd >>> geen antwoord gehad. En het werd door de buschauffeur bevestigd dat het geldig was...


Citaat:
Wel heb je het jezelf een stuk lastiger gemaakt door al te betalen. Nu hebben zij jouw geld al. Jij bent al genaaid, zij hebben al gewonnen. Alle bezwaren die ze vanaf nu toewijzen is min of meer vanuit de goedheid van hun hart. Als je nog niet betaald hebt zijn ze gedwongen met je te blijven praten.
De reden dat ik heb betaald, is omdat ik erg geschrokken was. Ik moest boven de honderd euro betalen!!! Om nog hogere kosten te voorkomen heb ik het betaald. Ik zie wel dat toen ze merkten dat ik het bedrag heb betaald dat ze met dezelfde zinnen aan kwamen draven: je moet bekend zijn met de regels en wij zijn niet aansprakelijk voor de fout van de medewerkers van de NCMB...

Citaat:
Ik zou zeggen, schrijf nog een klacht. Zet dit hele gebeuren eens netjes op een rij, en becijfer hoeveel schade jij nu geleden hebt qua geld en tijd, en hoeveel fouten dat bedrijf heeft gemaakt in deze procedure..
Heb ik ook gedaan, ik heb tegen de incassomedewerker gezegd dat ik in totaal 500 ipv 300 heb betaald voor mijn abbonnement, omdat ik verkeerd werd geholpen en geinformeerd.
Dat ik het vertrouwen nu kwijt ben in de dienst, hoe moet ik nu weten of ze het juiste doen???
En dat ik er boos en erg verdrietig van ben geworden tot nu toe, terwijl het zich in november heeft afgespeeld. Het heeft mijn zelfvertrouwen nog meer aangetast, hoe ik werd beledigd, geschreeuwd, voor dom werd uitgemaakt. Ik durf me daar niet meer te vertonen en ik loop met lood in mn schoenen keer op keer door het station. Mensen zien me elke dag weer en ik heb dus een herkenbaar gezicht. Het heeft tot nu toe een zwaar impact op me.

Citaat:
Eventueel kun je overwegen een Belgische jurist te benaderen over hoe dit soort zaken precies zitten. Soms is simpel advies gratis verkrijgbaar.
Klopt, maar bellen is niet gratis.

Ik denk dat ik nogmaals een brief ga sturen en willen ze niet toegeven dan maak ik er een zaak van. in totaal 300 euro kwijt...
Heeft iemand nog meer tips, hoe de brief bijv het beste opgesteld zou kunnen worden.
Ik merk ook dat jullie het allemaal correct in zinnen verwoorden, dus jullie helpen me enorm Bedankt daarvoor!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 17:48
noesie123
noesie123 is offline
Citaat:
Hmm dat is niet erg klantvriendelijk. Maar ik zou zeggen, niet geschoten is altijd mis, misschien trof je het niet met degene die op dat moment werkte. Je doet sowieso een aanname waarvan je niet weet of die terecht is, namelijk dat de manager waarschijnlijk de kant van de werknemers kiest. Jij wist de regels niet en jij hebt gewoon een poging gedaan om wel op de hoogte te zijn, daardoor vind ik je niet verwijtbaar.
Ook mee eens. Ik zeg ze dit ook keer op keer. Ik zei: ik ben ook niet verantwoordelijk voor de fout die de medewerkers hebben gemaakt. Ik vind het echt absurd.

Citaat:
Buschauffeurs zou ik sowieso niet zoveel op vertrouwen dat die goed op de hoogte zijn. Ik heb meegemaakt dat ze niet eens wisten waar ik naartoe moest als ik de halte noemde waar ik uit wilde stappen.
Idd ik ook. Enige wat ze moeten doen is rijden. Sommige worden zelfs boos als je ze iets vraagt. Anderen helpen je graag. Maar ik vind het maar raar hoor. Vind dat de bus en tram regeling in Nederland veeeeeel beter is georganiseerd


Citaat:
Het is sowieso niet slim om gelijk de manager te willen spreken, daarmee geef je ze het idee dat je ze niet in hun waarde laat. Ik ken een NS conducteur en hij geeft aan dat ze vaak bereid zijn tot coulance, maar wel op voorwaarde dat je goed meewerkt en ze in hun waarde laat. Zij voeren ook alleen maar het beleid uit en worden natuurlijk niet vaak in hun waarde gelaten als ze een boete uitschrijven. Houd dit goed in je achterhoofd als je weer naar de klantenservice gaat.
Ik liet ze in hun waarde. Ik hield me rustig en praatte ook rustig. Liet hun uitpraten. Maar ik werd grof behandeld. Ik kreeg toen ik wegliep (na wreed te zijn geholpen) echt tranen in mijn ogen. Ik heb gehuild, het heeft me zo geraakt! En ik heb veeeeel moed moeten schrapen om terug te komen. Toen k terug liep keken 1 beveiliging me raar aan en ging zelfs achter me aan...maar na een tijd ging hij weer weg. Dat voelde echt heel akelig. Alsof hij werd omgeroepen om mij te volgen... Iig daarna ben ik terug gegaan vroeg vriendelijk zijn naam. (Hij: heb je haar weer- blik, wat wilt u nu zei hij...) Echt zooo onbeschoft en ik maar vriendelijk blijven.

Ik vind het superonterecht vandaar dat ik mijn verhaal hier doe. We hebben toch allemaal rechten? Ik dus ook.
Ik weet dat er veel racisme is in Belgie, en ik probeer er niet van uit te gaan dat ze dit daarom doen, maar ik begin nu wel te twijfelen....
Nog any tips?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 21:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, ik bleef staan en hij vond het nog leuk ook, hij weigerde mee te werken met alles, wilde niet zeggen hoe de manager heet, wat zijn nummer was, wanneer die aanwezig was. Hij wilde totaal NIET meewerken...
Wijsheid achteraf, maar in zo'n geval zou ik een andere medewerker met de situatie confronteren, of als die er niet is, desnoods een foto van zijn gezicht maken dat je zijn identiteit later kan achterhalen.

Dat stuurt ook een boodschap richting zo'n loketpik dat zijn machtsspelletje grotere gevolgen zal hebben dan hij wil, omdat jij daarmee aangeeft het heel erg serieus te nemen. Correct, maar hard, brengt je meestal het verst in zo'n situatie waar vrijwillige medewerking al niet meer komt.
Citaat:
Die snap ik even niet. Dus als een werknemer opzettelijk verkeerde info geeft, dan is de werkgever ineens niet aansprakelijk? Ik denk toch echt van wel... Het kan zelfs leiden tot ontslag!
Juist wel, de werknemer is iemand die zijn werkgever representeert. Tot op zekere hoogte is wat zij zeggen bindend voor wat de werkgever kan doen. Hij geeft hen immers de macht om namens hen te spreken.

Daarbij wordt in Nederland alleen van afgeweken als belangen te groot zijn, of de werknemer in kwestie de zaak bewust zat te flessen of zo erg fout zat dat het verwijtbaar wordt.

Dat geeft jou een sterk standpunt, omdat je door hun verkeerde informatie te goeder trouw (belangrijk) handelde, maar daarvoor gestraft werd.
Citaat:
Klopt, maar bellen is niet gratis.
Dit gaat toch wel richting een juridisch conflict, dus ik zou überhaupt niets meer per telefoon doen. Liefst per brief, en eventueel per e-mail (minimaal met ontvangstbevestigiging).

Als het tot een procedure komt wordt meestal gekeken naar de geschiedenis van hoe je met elkaar hebt gecommuniceerd, en hoe meer je in handen hebt, hoe beter.

Daarom moest je ook nog eens op een rij zetten wie wanneer grof of onbehulpzaam is geweest. Stel jij dat in een brief, en spreekt het bedrijf niet tegen dat dat ooit is gebeurd, dan is dat daarna vrijwel feit. Later werkt dat tegen hen omdat jij in plaats van een antwoord, een grote bek kreeg.

'jij krijgt een boete vanwege mijn grote bek' gaat er bij rechters nooit zo goed in als onderbouwing waarom dat bedrijf gelijk heeft.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 10:53
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
@T_ID: natuurlijk moet ze de boete eerst betalen, ik begrijp niet waar je het idee vandaan haalt dat ze dat niet moet doen. Kwalijk dat je dit zegt, in mijn ogen. Het leidt echt alleen maar tot extra incasso-kosten, ze hebben geen boodschap aan wat "wanbetalers" zeggen.

@Noesie: maak de brief zo kort mogelijk, alleen met een verzoek tot restitutie en de feiten die ze moeten weten. Als ze het verzoek afwijzen kan je daar weer een klacht over indienen. En natuurlijk aan de klantenservice vragen aan wie je de brief moet richten.

Ik heb zelf op het moment ook nog een boete met verzoek tot restitutie open staan bij de NS (was m'n abonnement vergeten) en dit is mijn aanpak. Ik heb het verzoek ingestuurd en de NS is nu aan zet. Is natuurlijk wel wat simpeler, maar de aanpak lijkt me ruwweg hetzelfde?
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 11:49
noesie123
noesie123 is offline
Ik heb zelf gewerkt in een deurwaarderskantoor, dus weet hoe het eraan toegaat. Maar heb wel sterk het gevoel dat nu ze eenmaal het geld hebben ontvangen, het niet bereid zijn terug te geven....

Ik zal idd een duidelijke klachtenbrief opstellen. En hopen dat er wat aan wordt gedaan. Ik had al eerder een aangetekend verzonden, maar ze hebben me tot nu toe (zowel de lijn als het NCMB) nooit wat teruggestuurd, wat ik heel onprofessioneel vind. Ik denk als er dit keer niks aan wordt gedaan, zal ik met de brieven naar het station gaan, wachten op de manager (of course...) en hem deze overhandigen.

Ik weet nog precies hoe de werknemers eruitzien. Ik kan ze zo beschrijven en dus ook aanwijzen.

Bedankt voor jullie tips. Mocht er nog meer tips zijn graag
En mocht mijn brief dit x weer niet helpen, dan: I'll be back
Of misschien zal ik het dan maar moeten accepteren dat er geld van me is afgenomen, tegenwoordig kan je ook echt niemand vertrouwen. Levens van mensen worden zelfs onterecht ontnomen, onterechte gevangenisstraffen... waar gaat het allemaal naartoe pfffff
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 13:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@T_ID: natuurlijk moet ze de boete eerst betalen, ik begrijp niet waar je het idee vandaan haalt dat ze dat niet moet doen. Kwalijk dat je dit zegt, in mijn ogen. Het leidt echt alleen maar tot extra incasso-kosten, ze hebben geen boodschap aan wat "wanbetalers" zeggen.
Ze hebben ook geen boodschap aan wat een kutburgertje te zeggen heeft als de buit al binnen is, en aangezien de vordering omstreden is (ontstond immers door het bedrijf zelf, door hun verkeerde voorlichting, en dus door overmacht), is het redelijk om niet te betalen totdat dat conflict opgelost is. Dus wat wil je?

Ze zijn gewoon een private partij zonder speciale voorrechten hoor. Zij kunnen net zo min zomaar geld van jou eisen als ik dat van jou kan doen. Als ik jou een brief stuur met de mededeling 'betaal me € 500' dan werkt het ook niet zo dat jij eerst dat moet betalen en daarna pas bezwaar mag maken.


Tenzij de Belgische overheid de fout zou hebben gemaakt om politiebevoegdheden te geven aan willekeurige andere personen zoals buscontroleurs. Daarvoor geldt inderdaad een omgekeerde bewijslast, omdat ze via training en hun ambtseed een beveiliging tegen onterechte boetes hebben ingebouwd, en de overheid de eerlijkheid van de bezwaarprocedure controleert.

En dan nog is overmacht door gebrek aan kennis een ijzersterk argument.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 14:15
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ze hebben ook geen boodschap aan wat een kutburgertje te zeggen heeft als de buit al binnen is, en aangezien de vordering omstreden is (ontstond immers door het bedrijf zelf, door hun verkeerde voorlichting, en dus door overmacht), is het redelijk om niet te betalen totdat dat conflict opgelost is. Dus wat wil je?

Ze zijn gewoon een private partij zonder speciale voorrechten hoor. Zij kunnen net zo min zomaar geld van jou eisen als ik dat van jou kan doen. Als ik jou een brief stuur met de mededeling 'betaal me € 500' dan werkt het ook niet zo dat jij eerst dat moet betalen en daarna pas bezwaar mag maken.


Tenzij de Belgische overheid de fout zou hebben gemaakt om politiebevoegdheden te geven aan willekeurige andere personen zoals buscontroleurs. Daarvoor geldt inderdaad een omgekeerde bewijslast, omdat ze via training en hun ambtseed een beveiliging tegen onterechte boetes hebben ingebouwd, en de overheid de eerlijkheid van de bezwaarprocedure controleert.

En dan nog is overmacht door gebrek aan kennis een ijzersterk argument.
Dat gaat niet helemaal op voor de NS, want die boete heeft een wettelijke basis. Er staat nergens in de wet dat ik jou 500 euro moet betalen, terwijl het wel wettelijk geregeld is dat ik een boete moet betalen aan de NS als ik mijn vervoersbewijs niet kan tonen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat in België geregeld is.

Je kan wel de geschillencommissie inschakelen om een incasso te blokkeren als het om een private partij gaat, maar als je dat niet doet loop je wel het risico op torenhoge incassokosten als het bedrijf in het gelijk gesteld wordt. Alleen afwachten maakt de zaak juist erger.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 16:46
Verwijderd
Ik heb het idee dat die vervoersbedrijven bewust geen eerste acceptgiro versturen. Heb in mijn leven twee keer (RET en HTM) een boete gehad en beide keren kreeg ik meteen een aanmaning. Heb de incassokosten niet betaald, heb er überhaupt niet op gereageerd. Ook later niet toen ik brieven kreeg dat ik de incassokosten/administratiekosten alsnog moest voldoen. Beide bedrijven hielden na een paar keer op.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 17:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat gaat niet helemaal op voor de NS, want die boete heeft een wettelijke basis. Er staat nergens in de wet dat ik jou 500 euro moet betalen, terwijl het wel wettelijk geregeld is dat ik een boete moet betalen aan de NS als ik mijn vervoersbewijs niet kan tonen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat in België geregeld is.
Dat van de NS is dan ook een grote fout van de wetgever.... Maar dat is hier door overmacht voor de vermeende overtreder, niet relevant. De TS wist door foutieve informatie van het bedrijf zelf, niet dat het vervoersbewijs niet voldeed.

En ik suggereer ook niet dat je moet afwachten. Ik suggereer dat je er direct tegenin gaat, maar daarbij wel het geld achterhoudt om hen beter te motiveren. Ze kunnen dan wel leuk incassokosten eisen, maar als er geen vordering bestaat, kun je ook geen incassokosten maken.

Welnu, overmacht is een sterk argument, zeker aangezien het bedrijf zelfs achteraf het stelselmatig verdomde om duidelijke informatie en fatsoenlijke dienstverlening te verstrekken.



Ik heb eenmaal iets soortgelijks gehad toen ik niet wist dat je naast een fietskaartje ook nog voor jezelf een kaartje moest hebben (staat niet op hun site, niet op het kaartje zelf). Dus gevraagd bij medewerker, was niet nodig. Tweemaal eerder mee gecontroleerd, geen probleem. Toen opeens een boete. Uiteraard bezwaar tegen gemaakt. Geen rekening van gehad. Eerste keer was direct een aanmaning met € 10 kosten (absurd veel). Die acceptgiro was heel slecht geprint, en daardoor vulde ik een verkeerde code in bij het overmaken van alleen het boetebedrag. Dat werd teruggeboekt, ik nogmaals geprobeerd, weer teruggeboekt.

Toen kreeg ik bij de klantenservice de toezegging dat als dat gebeurde, het bezwaar toegewezen zal zijn, en ik dus niet hoefde te betalen. Dat heb ik hen daarna schriftelijk bevestigd.

Weken en weken later, opeens een incassobureau op mijn dak met ondertussen € 75 aan volstrekt uit de lucht gegrepen incassokosten. Medewerkers van dat bureau waren kortaf en bot, en reageerden niet op mijn uitleg.

Ik heb die zaak toen voor laten komen, en won. De verwarring die ze bij mij gezaaid hadden door de verkeerde betaalcode en de belofte over niet hoeven te betalen zorgde bij mij voor overmacht: ik wist niet dat ik nog moest betalen.

De boete helaas was puur de zeggenschap van de NS, en die moest ik alsnog voldoen. Dat bezwaar daartegen bleek op de zitting kwijtgemaakt in hun administratie, en daarom automatisch afgewezen omdat de termijn was verstreken (nog een argument waarom hen zulke macht geven een domme fout van de wetgever was).


De TS zou hier met een beroep op overmacht door slechte informatie een heel eind komen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 12-05-2011 om 17:21.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2011, 21:49
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
In jouw geval was het geen optie, maar als je vooruitbetaalt en daarna terugclaimt voorkom je de incasso procedure. Bij boetes zonder wettelijke basis zou ik persoonlijk de geschillencommissie inschakelen om de incasso procedures te voorkomen. Maar dat je ze moet voorkomen is zeer van belang imo want incassobureaus geloven niet dat er ook nog eerlijke mensen bestaan en met aanvechten krijg je alleen maar alsmaar zwaarder wordende aanmaningen omdat ze niet willen meewerken en gewoon standaard niet willen luisteren naar je verhaal. Laat maar liggen, we verdienen er alleen maar meer aan, zal de gedachte wel zijn. Dat het te betalen bedrag rustig een paar keer zo hoog wordt is ook echt niet vreemd.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 18:00
noesie123
noesie123 is offline
Nou zijn we weer....

ik heb het bedrag toch moeten betalen met de extra gemaakte incassokosten erbovenop!
Dat laatste heb ik wel teruggekregen, want het klopte dat ze me nooit eerder een brief hebben gestuurd. dus dat was onterecht. ECHTER heb ik die extra kosten deze maand gehad, na vele mails waar ik maar geen antwoord op kreeg. Ik heb er een jar achterna gezeten totdat ik het kreeg!

Nu blijkt ook dat op de website van de lijn staat dat de lijn na vaststelling binnen 3 maanden een brief stuurt met de beslissing of er dus wel/geen boete is. En zo ja, binnen 30 dagen betalen.. ECHTER kreeg ik pas NA 5 maanden de kennisneming van de boete en dat ook nog via een deurwaarderskantoor.

Ook heb ik eindelijke een half jaar terug een manager te pakken gekregen van het Centraal station, die mij een uitdraai heeft gegeven van de formulier die ik moest invullen, bij het verkrijgen van een abbonnemt. Op dat formulier zie je duidelijke 2 handschriften, waaronder 1 van de medewerkster aan wie ik had gevraagd of ze mij kon helpen met het invullen, omdat ik niet wist hoe ik dat moest doen. Dit is nu ook nog een bewijs.

Ik heb de lijn etc veel brieven gestuurd, veel kosten gemaakt maar nooit antwoord terug gehad.

Daarnaast melde de incasso dat de lijn de brieven wel had ontvangen, maar dat ze zogenaamd mijn adres niet konden koppelen, terwijl ik mijn adres er duidelijk getypt bij had gezet in de aangetekende brief.

Nu mijn vraag...
Wat moet ik doen???
Ze mochten dat geld toch helemaal niet vorderen??? Aangezien ze niet kenbaar hebben gemaakt binnen 3 maanden of ik een boete had...
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 15:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Op zich is de incassokosten weg een goede zaak. Maar hier gaat het verder nog om de juistheid van de boete. Eerder reageerde ik vooral vanuit de foutheid van de incassoprocedure.

Of de vordering zelf terecht is of niet is veel lastiger in te schatten, en veel meer een zaak van fatsoenlijk zaken doen dan wettelijke regelgeving.

Ik zou je aanraden om juridisch advies in te winnen over de situatie bij iemand die er meer van weet. Wellicht is een rechtswinkel o.i.d. in de buurt?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Weleens een bon gekregen?
BrunetJuh
201 23-04-2006 23:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.