Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2003, 08:28
Verwijderd
Ik plaats hier niet vaak meer, maar dit wilde ik u niet onthouden. Deze brief heb ik zojuist opgestuurd (per e-mail) naar de gemeenteraad van mijn dorp en een regionale krant. Aanvankelijk was het niet het idee om hem werkelijk op te sturen, maar het leek me wel grappig. ik ben benieuwd naar de reacties.

- - -

Geachte leden van de gemeenteraad,
Laat ik met de deur in huis vallen en u op de man en vrouw af vragen hoeveel literaire grootmeesters ons kleine dorp in de afgelopen acht eeuwen heeft voortgebracht. Neen, zoekt u maar niet in de boeken en laat de archieven rusten; ik kan het u uit mijn hoofd vertellen: nul. Monster heeft nog nooit enig stof doen opwaaien in het wijde land van het geschreven woord. Ik denk dat zelfs het hele Westland de literatuurwetenschappers geen schrik aan zal jagen. Beschamend, nietwaar?

Voor het geval u nog niet beseft wat voor een nijpende situatie wij hier om handen hebben, zal ik het één en ander uiteenzetten: Heeft u enig idee hoeveel mensen jaarlijks naar Praag trekken om de geboortestad van Kafka te beleven? Hoeveel mensen het Florence van Dante zoeken? Nee, dat heeft u niet en ik ook niet. Het zijn er namelijk tallozen. Monster weet zich nu samen met de andere Westlandse gemeenten, min of meer staande te houden vanwege de ‘groentetuin van Europa’ en wat dies meer zij, maar alles wijst erop dat de agrarische sector compleet heeft afgedaan in Holland. De Spaanse tomaten staan grijnzend aan de grens. Voor het voortbestaan van ons kleine dorp is het noodzakelijk dat wij van het toerisme een bron van inkomsten weten te maken.
Bedevaartgangers en toeristen zouden dus een financiële verademing zijn van de onvermijdelijke strop waarin we terecht dreigen te komen. Maar; toeristen brengen geld en problemen mee, zou u kunnen denken. Ook nu wordt ons dorp in de zomer geplaagd door een golf van inbraken, fietsdiefstallen en overvallen met geweld. Hoe meer toeristen, hoe meer van deze ongewenste neveneffecten, denkt u? Neen! Want de toeristen die naar het geboortehuis van een literair wondermens komen kijken, zijn stuk voor stuk intellectuelen van de bovenste plank! Met volle boekenkasten! Het zijn dus geen lastige toeristen, maar hun geld is wél even goed als dat van de anderen.
Bovendien is het essentieel om ons luttele dorp wat meer prestige te geven. De (nu al opgedoekte) veiling van Poeldijk, ook binnen onze gemeente, en de historie van Ter Heijde Aan Zee (evenzo) zijn mooi, maar zulke glorie vergaat. Literatuur blijft. Door een geniaal woordenkanon te produceren, zouden wij Den Haag eindelijk de welverdiende schop in het dierbare kruis kunnen toedienen. Pure impotentie en bewijsdrang liet hen de tramtunnel aanleggen en onze politiemacht afnemen, maar op deze wijze kunnen wij hen op het morele veld totaal overrompelen.
Al met al zal er meer geld en aanzien richting de gemeente stromen en met onze ingebakken, nuchtere bescheidenheid, zullen wij niet uitgroeien tot een bulkende, decadente stad. Nee, we blijven het dorp dat we zijn, alleen dan beter.
Alleen maar voordelen.

Laat ik er geen doekjes om winden. Dit grote literaire talent waar ik van spreek; deze enorme creatieve geest, deze schepper in lijdende eenzaamheid, dat ben ik. Althans, potentieel. Al bijna drie jaar schrijf ik met veel ambitie en al bijna even lang publiceer ik met enig succes op internet, tussen andere amateurschrijvers. Het zal niet lang meer duren voordat een tijdschrift mij ontdekt en ik door zal stampen en stromen naar de absolute top. Harry Mulisch zal vriendelijk moeten vragen mijn schoenen te mogen poetsen. Ik zal overigens weigeren.
Maar – en hier komt de reden van deze brief – het meest ordinaire op onze planeet weerhoudt mij hiervan; geld. Ik heb geld nodig om de apparatuur te kopen om te schrijven. Ik heb geld nodig om boeken te kopen om te zien wat de concurrentie heeft te bieden. Ik moet bier kunnen kopen, want u weet net zo goed als ik dat een beetje kunstenaar een alcoholprobleem moet hebben (of drugs, of een slechte jeugd, maar ik verkies alcohol boven die twee). Bovendien moet ik tijd hebben om al die boeken te lezen en om, ik zou het bijna vergeten, te kunnen schrijven.
U begrijpt dat er op die manier weinig tijd overblijft om te werken en mijzelf in mijn onderhoud te voorzien. Vooralsnog kon ik nog teren op mijn magere studiefinanciering (ik studeer literatuurwetenschappen; ik ben er serieus mee bezig, ziet u), maar daar deze in oktober afloopt, zie ik mij genoodzaakt een beroep te doen op uw cultuurbeleid. Het water is me zelfs zó tot aan de lippen gestegen dat ik genoodzaakt ben om te gaan… werken. U snapt dat dit dodelijk is voor de creativiteit.
Ik stel daarom dus voor dat u mij een subsidie geeft uit de kunst- en cultuurpot. Met weinig ben ik tevreden: geld voor bier, boeken en buskaarten, de drie b’s van het leven. Dat is alles wat ik nodig heb. Bovendien wil ik laten merken dat ik u niet oplicht door echt met resultaten op de proppen te komen. Mijn voorstel is dat u voor elke duizend woorden die ik schrijf, mij een bepaald bedrag schenkt, laten we zeggen; twee euro.
Ik schrijf op een goede dag, als ik tijd, boeken en bier heb, zo’n vier- á vijfduizend woorden. Meer dan tien euro per vierentwintig uur zal het dus niet worden. Geen hoge prijs voor enorme toeristenstromen en onmetelijke roem, me dunkt.

Ik hoop dat ik mijn plan duidelijk aan u voorgelegd heb en dat de muzen van de Helicon zullen dalen om u in uw wijselijk besluit bij te staan. Houd u er rekening mee dat u op het punt staat een legende te scheppen of vroegtijdig de nek om te draaien.

Met de meeste hoogachting,

René de Hoog.

P.S. Ik zit nogal krap bij kas en wil vanavond nog een biertje happen, dus als u mij het geld voor deze brief alvast zou kunnen overhandigen, zou ik dat zeer waarderen. Dik negenhonderd woorden ronden we naar boven af, dus dat wordt twee euro. Merci!

- - -

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2003, 10:06
Tisch
Tisch is offline
Haha.

Haha.

Serieus: dit is leuk. In het middenstuk wijd je misschien iets teveel uit, voor mijn gevoel, waardoor ik hoop dat je de aandacht van je lezer erbij hebt gehouden. Het idee is geweldig, serieus. Het levert je geen zak op, maar het is geweldig. Ik wou dat ik ermee op de proppen was gekomen. Hoewel ik zou hebben gevraagd of ik in navolging van de Groten (beatrix of zo) misschien geen belasting hoefde te betalen de rest van mijn leven.

Mooie brief, lachwekkend bij vlage.

Ps onderaan vind ik net even te dik erop liggen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 10:58
load_harmony
load_harmony is offline
ik ben errug benieuwd naar de reacties die je krijgt! ik vind het gewledig!! wat een lev zeg!!
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 11:06
Tisch
Tisch is offline
Is toch geen lef dit, dit is mooie humor.
Dit is de goede instelling, denk ik altijd maar. Zo moet je jezelf presenteren.

Waarom ben ik hier niet opgekomen?

Ik vind dit echt geweldig.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 11:12
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Geniaal!

Vertel ook wat de gemeente terug heeft gezegd, daar ben ik benieuwd naar.

Vooral die nederlandse 'tags' op het einde van de zinnen maken het lekker om te lezen en geven je zelfs gelijk. Zo willen de lezers meepraten, meedenken en je dat geld geven.
Ruig.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 13:33
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Haha, cool verhaal.

En even later las ik ergens dit:

Ben je auteur en heb je zin om vijf jaar lang gratis in een historisch pand te wonen en vooral te werken? De Commissie van Beheer van het Witsenfonds laat weten dat eind 2003 twee van de drie appartementen vrijkomen in het Witsenhuis aan het Oosterpark in Amsterdam.
Krachtens het testament van de weduwe van de schilder en fotograaf Willem Witsen kan een dergelijke woonruimte voor een periode van vijf jaar kosteloos, dat is zonder betaling van huur, worden bewoond door een letterkundige, eventueel met partner en/of kind.

Toeval?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 18:59
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.

Tisch, dat je vind dat ik in het middenstuk iets teveel uitweid, komt misschien omdat het natuurlijk ver van je bed is. Het dorp Monster zal je niet echt bekend zijn en haar relatie met Den Haag ook niet echt. Voor mensen uit 'mijn' regio zal het willicht wel meevallen. Bovendien wilde ik toch wat vlees aan het bot zetten, om er nog een beetje een serieus-ogende brief te maken.

Het biertje aan het einde was een twijfelgeval, maar ik besloot het te laten staan. Die hele grap van eerst enorm opsnijden en daarna voor zo'n debiel lage subsidie vragen wordt juist daarin tot uiting gebracht. Misschien jammer dat het al duidelijk was, maar voor een post scriptum is het best te doen, me dunkt.

Scimmia, die tags zijn inderdaad best fijn. Ik denk dat ze erin geslopen zijn omdat ik deze brief schrijf als een personage. Een vermeend kunstenaar die compleet zeker is van zijn eigen talent. Daarom praat hij ook alsof alles wat hij zegt glashelder is en door iedereen aangehangen zal worden. Beetje retoriek kan geen kwaad.

Ik heb trouwens nog geen reactie en weet ook niet of hij wel in de krant geplaatst wordt. Eerlijk gezegd heb ik op het tweede meer hoop dan het eerste. Of ik subsidie krijg is natuurlijk niet aan de orde.

Oeski, dat is wel grappig. Waar haalde je het vandaan of waar kan ik meer informatie vinden? Amsterdam is als stad wel geslaagd.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 19:08
Boef
Avatar van Boef
Boef is offline
wow, dit is echt onwijz cool, vooral je alcohol probleem enzo...ben benieuwd wat voor'n reactie je krijgt!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 20:40
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 29-07-2003 @ 19:59:
Oeski, dat is wel grappig. Waar haalde je het vandaan of waar kan ik meer informatie vinden? Amsterdam is als stad wel geslaagd.

LUH-3417
Gegadigden richten zich voor 1 september, schriftelijk, en onder vermelding van eigen omstandigheden en motieven, tot de voorzitter van de Commissie, Dhr. E. Endt, Voorhaven 120, NL-1135 BV, Edam, Nederland. Wie naar het oordeel van de Commissie in aanmerking komt, wordt uitgenodigd voor een wederzijds oriënterend gesprek met een of meer leden van de Commissie. Over de uiteindelijke keuze is er met hen die de Commissie moet teleurstellen geen discussie meer mogelijk.

-

Ik wens je veel succes.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 21:48
*Burning water*
*Burning water* is offline
Woei, dit is echt heel leuk! Je moet wel vertellen wat het antwoord is, hoor!
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 23:11
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 30-07-2003 @ 22:48:
Woei, dit is echt heel leuk! Je moet wel vertellen wat het antwoord is, hoor!
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 18:44
Verwijderd
Ik denk niet dat ik ooit antwoord van ze krijg. Als ik morgenavond niets heb, stuur ik het nog een keer heb. Daarna ga ik het steeds vaker opsturen, net zolang totdat ik iets van ze terughoor. Zo pakken we dat aan.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 20:47
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
In een woord fantastisch!

Heel leuk geschreven, het leest lekker door.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic
Verwijderd
500 20-07-2008 21:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Koningin schorst het besluit van de gemeente Haarlemmermeer
0oFZo0
25 09-12-2005 00:07
Verhalen & Gedichten Over James, Marek en de Stalinistische censuur (brief aan iedereen)
Hoofd&Schouders
7 01-07-2005 00:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Theo van Gogh doodgeschoten, deel V (ook discussiethread over nieuwe ontwikkelingen)
El_Nour
500 09-11-2004 01:40
Verhalen & Gedichten Brieven
Raakvlak
10 04-03-2004 22:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Gemeenten niet verantwoordelijk voor gasnet'
Gatara
5 29-07-2003 13:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.