Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 23:52
aap777
aap777 is offline
Ik ben momenteel bezig met een 4-jarige MBO opleiding. Hierna wil ik graag nog HBO doen, maar krijg ik dan nog wel studiefinanciering?

Ik hoorde namelijk laats van iemand dat je van de IB-groep maar maximaal voor 4 jaar studiefinanciering in aanmerking komt. Daarna moet je het zelf betalen. Klopt dit?
Zo ja, dan ga ik dus niet doorstuderen, want daar heb ik helemaal geen geld voor...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2004, 00:10
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
In het hoger onderwijs krijg je idd maar 4 jaar stufi. Maar MBO telt volgens mij niet mee omdat daar geen prestatiebeurs is. Vraag het anders na bij de IBG.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 07:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Nee, MBO telt niet mee. Dus na jouw MBO-opleiding krijg je gewoon nog 4 jaar studiefinanciering. Wat ik overigens erg flauw vind, want na de HBO krijg je dus geen studiefinanciering meer voor de universiteit...

Overigens kan je gewoon een lening afsluiten waardoor je dus nog steeds de standaard collegegeld heb. Zodra je dan aan het werk gaat, moet je deze in termijnen afbetalen. Het is geloof ik een soort van regeling met collegegeld en OV-jaarkaart, je leent hiervoor een vast bedrag wat geloof ik zelfs lager zit dan het officiele bedrag... Maar dat weet ik niet zeker.

Dus op zich kan je best wel studeren, ook al heb je geen geld. Je hebt alleen daarna wel een studieschuld. Maar er zijn zoveel mensen die dat hebben. Volgens mij haalt sowieso al de helft zijn propedeuse niet in 1 jaar waardoor je dus nog een jaartje extra bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 11:55
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Is het dan ook zo dat je met een 6-jarige studie (universiteit) ook maar 4 jaar krijgt als je je studie binnen 6 (?) jaar afrond? beetje lullig namelijk (ik heb het zelf nog nergens kunnen vinden, vandaar dat ik het hier vraag)
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 17-05-2004 @ 12:55 :
Is het dan ook zo dat je met een 6-jarige studie (universiteit) ook maar 4 jaar krijgt als je je studie binnen 6 (?) jaar afrond? beetje lullig namelijk (ik heb het zelf nog nergens kunnen vinden, vandaar dat ik het hier vraag)
Nee, als je bijvoorbeeld biologie (5 jaar) en geneeskunde (6 jaar) doet, krijg je ook respectievelijk 5 en 6 jaar studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:16
Verwijderd
Je krijgt stufi voor zolang je opleiding duurt. Maar: als je al een jaar 'op' hebt gemaakt aan een andere studie wordt dat wel in mindering gebracht.
Stel: je doet nu een opleiding van 4 jaar, dan heb je recht op 4 jaar stufi. Als je stopt na een jaar en aan een andere studie begint die 6 jaar duurt zou je recht hebben op 6 jaar maar je hebt al 1 jaar verbruikt dus krijgt nog 5 jaar.
Andersom dus ook: als je een studie van 6 jaar doet heb je recht op 6 jaar studiefinanciering, stop je na bijv 2 jaar en ga je een opleiding van 4 jaar doen dan krijg je niet die 4 jaar (die je anders nog wel zou krijgen) maar maar 2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:24
Verwijderd
Citaat:
krullevaar schreef op 18-05-2004 @ 20:16 :
Je krijgt stufi voor zolang je opleiding duurt. Maar: als je al een jaar 'op' hebt gemaakt aan een andere studie wordt dat wel in mindering gebracht.
Stel: je doet nu een opleiding van 4 jaar, dan heb je recht op 4 jaar stufi. Als je stopt na een jaar en aan een andere studie begint die 6 jaar duurt zou je recht hebben op 6 jaar maar je hebt al 1 jaar verbruikt dus krijgt nog 5 jaar.
Andersom dus ook: als je een studie van 6 jaar doet heb je recht op 6 jaar studiefinanciering, stop je na bijv 2 jaar en ga je een opleiding van 4 jaar doen dan krijg je niet die 4 jaar (die je anders nog wel zou krijgen) maar maar 2 jaar.
Idd.

En mbo telt idd niet mee.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 05:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind dat ze de propedeuse ook niet mee moeten laten tellen voor als je na je hbo wilt doorstromen naar de universiteit... Maar ja, die toegang proberen ze toch al te blokkeren...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:36
MJM
MJM is offline
En als ik vanaf me 18e (terwijl ik nog op de middelbare school zit) Studiefinanciering / tegemoetkoming krijg, krijg ik daarna nog de volledige studie doorbetaald? Kan het ook nergens vinden..!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:42
Verwijderd
Citaat:
MJM schreef op 16-07-2004 @ 22:36 :
En als ik vanaf me 18e (terwijl ik nog op de middelbare school zit) Studiefinanciering / tegemoetkoming krijg, krijg ik daarna nog de volledige studie doorbetaald? Kan het ook nergens vinden..!
Studiefinanciering en tegemoetkoming voor scholieren zijn twee verschillende dingen. Op de middelbare school krijg je géén stufi, maar de tegemoetkoming voor schol.. Je houdt gewoon nog recht op je stufi.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 22:19
MJM
MJM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-07-2004 @ 22:42 :
Studiefinanciering en tegemoetkoming voor scholieren zijn twee verschillende dingen. Op de middelbare school krijg je géén stufi, maar de tegemoetkoming voor schol.. Je houdt gewoon nog recht op je stufi.
maar met me tegemoetkoming heb ik wel alweer recht op OV, of is dat pas weer wanneer ik studiefinanciering krijg..?! dus wanneer ik naar de vervolgopleiding ga?

Laatst gewijzigd op 16-07-2004 om 22:21.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 22:23
Verwijderd
Citaat:
MJM schreef op 16-07-2004 @ 23:19 :
maar met me tegemoetkoming heb ik wel alweer recht op OV, of is dat pas weer wanneer ik studiefinanciering krijg..?! dus wanneer ik naar de vervolgopleiding ga?
Dat is pas wanneer je studiefinanciering krijgt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-/DUO-topic (alles over stufi en OV-studentenkaarten enz.) #5
number9
413 23-01-2017 20:15
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #2
Verwijderd
500 11-01-2008 10:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De kwestie "Taïda"
Maurice
415 05-05-2006 20:38
Werk, Geld & Recht Ik ben dit jaar afgestudeerd! Hoe met de IB-groep
Verwijderd
10 28-01-2006 09:53
Algemene schoolzaken Mijn P net niet gehaald
LoeLoe
34 31-08-2005 09:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.