Oud 25-08-2006, 16:36
Lo_Siento
Avatar van Lo_Siento
Lo_Siento is offline
Ik heb nu al meer dan 3 jaar een relatie met een geweldige jongen, alleen de seks blijft pijn doen. Ik ben volledig ontspannen, nat genoeg en we doen altijd aan lang genoeg voorspel. Alleen de daad zelf lukt niet, maar dan ook echt gewoon helemaal niet. Alsof ik veeel te krap ben van binnen, heel frustrerend vind ik dat omdat ik weet dat mijn vriend wel seks met andere meisjes voor mij heeft gehad waar hij niks mee had, terwijl wij al 3 jaar een relatie hebben.
Ik weet echt niet meer wat ik er mee moet Herkenbaar voor iemand?
__________________
Let that miracle happen
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 16:53
Verwijderd
Wat vervelend dat het jullie niet lukt terwijl je het graag wil! En absoluut mijn complimenten voor je vriend dat hij hiermee om kan gaan. Lijkt me niet makkelijk voor een man.
Niet dat ik er zelf ervaring mee heb, maar wat jij hebt klinkt een beetje als vaginisme

Vrouwen die vaginistisch zijn, spannen onwillekeurig de spieren van hun bekkenbodem aan wanneer iets de vagina nadert of wanneer de vagina wordt aangeraakt. De spieren van de bekkenbodem zitten ongeveer rondom het buitenste gedeelte van de vagina. De spieren kunnen zo krachtig zijn dat de vagina helemaal dicht aanvoelt. Alsof er niets in kan.

Dat spannen gebeurt soms al voor er iets (een penis, een vinger, een tampon) in de vagina wordt gebracht. In dat geval brengt de gedachte aan penetratie alleen al een vaginistische reactie teweeg. Andere keren spant een vrouw vooral als de vagina wordt aangeraakt.

Niet iedereen ervaart dat spannen van de spieren rondom de vagina bewust. Sommige vrouwen worden echt verrast door hun vaginistische reactie. Andere vrouwen ervaren het spannen als een permanente kramp. Subjectief zijn er een heleboel verschillen. Zowel heteroseksuele als lesbische vrouwen kunnen vaginistisch zijn.

Het is niet zo dat alle vrouwen die spannen wanneer iets de vagina aanraakt of nadert, meteen vaginistisch genoemd mogen worden. Sommige vrouwen spannen namelijk de ene keer wel, maar de andere keer niet. Zij reageren soms vaginistisch, maar echt vaginistisch zijn ze niet.

Zo is er ook nog geen sprake van vaginisme wanneer je geen vinger of tampon kunt inbrengen omdat je te gespannen bent of wanneer een inwendig onderzoek door de dokter niet lukt. En evenmin wanneer je voor de 1e keer gemeenschap wilt hebben en dit niet meteen goed gaat. Pas wanneer je telkens weer en heel systematisch merkt dat je geen vinger of tampon in de schede kunt inbrengen, of geen gemeenschap kunt hebben ondanks dat je dat werkelijk wilt, ben je waarschijnlijk vaginistisch.

Soorten vaginisme

Sommige vrouwen reageren alleen vaginistisch bij een direct seksuele benadering, dus wanneer de penis de vagina nadert. Ze spannen niet voor hun eigen vingers, of die van hun partner of die van de arts bij een lichamelijk onderzoek. Deze vorm van vaginisme wordt ook wel apareunie genoemd: alleen de gemeenschap lukt niet, verder is de vagina wel toegankelijk.

Er is sprake van compleet vaginisme wanneer niets naar binnen kan, geen penis, geen vinger van de vrouw zelf of van haar partner of van de arts, geen tampon.

Bij situatief vaginisme komt het vaginisme in bijzondere gevallen voor en in andere gevallen niet. Bijvoorbeeld wel met de ene partner, maar niet (in dezelfe tijdsperiode) met een andere partner.

Verder wordt er nog onderscheid gemaakt tussen primair en secundaire vaginisme. Men spreekt van secundair vaginisme wanneer de gemeenschap vroeger wel lukte, maar nu niet meer.

Voor de volledigheid moeten we nog vermelden dat een vrouw soms wel gemeenschap kan hebben, maar dat het (gemeen) pijn doet. Dan is er geen sprake van vaginisme - de gemeenschap lukt immers wel - maar van dyspareunie (pijn bij de gemeenschap). De oorzaken van dyspareunie zijn over het algemeen anders dan die van vaginisme, hoewel er wel een zekere overlap bestaat.

Een vicieuze cirkel

De meeste vaginistisch reagerende vrouwen zullen de vicieuze cirkel herkennen van:
pijn voelen – spannen – angst voor pijn voelen – spannen – pijn voelen, enzovoorts.

Het aanspannen van de spieren van de bekkenbodem is een natuurlijke reactie op pijngevoel en op angst voor pijn. Het is een onwillekeurige reactie van het lichaam op gevaar. Bij herhaling van deze reactie ontstaat een reflex, dat wil zeggen dat het spannen iedere keer weer optreedt als de schede benaderd wordt. De vrouw in kwestie is zich daar vaak nauwelijks of niet van bewust. Dergelijke reflexen gaan buiten iemands wil om. Dat betekent dat ze niet tegen te houden zijn, ook niet als een vrouw daar hevig haar best voor doet.

Bij vrijwel elke vaginistisch reagerende vrouw is er ergens in haar verleden een reden geweest om de bekkenbodemspieren aan te spannen, en is deze reactie een reflex geworden. Die reflex is vaak vast komen te zitten door alle pogingen om gemeenschap te hebben daarná. Iedere poging om gemeenschap te hebben versterkt namelijk de reflex. Iedere keer is er immers weer sprake van pijn of de angst dat het weer mislukt.


Als je al drie jaar seks probeert te hebben met je vriend, maar het blijft moeizaam gaan, lijkt me een bezoekje aan de huisarts het proberen waard. Dat klinkt misschien eng, maar de kans is groot dat die je kan doorverwijzen naar bijv een seksuoloog die je oefeningen kan geven waardoor het beter gaat. Je kunt in ieder geval samen met je huisarts gaan zoeken naar een oplossing waar jij en je vriend je lekker bij voelen. De meesten vinden het eng om daarvoor naar de huisarts te gaan, maar hoe fijn is het als je na drie jaar aan een oplossing kan werken. Dat lijkt me die paar minuten even schamen (niet dat de huisarts het raar vindt, maar toch) absoluut waard.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 19:08
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Hoe bedoel je precies dat het niet gaat? Gaat zijn penis er gewoon totaal niet in of doet het gewoon heel erg pijn en wil je het daarom niet?
En gaat vingeren wel gewoon goed zonder pijn e.d.?

Als het vingeren wel goed gaat, kan je vriend een proberen om je te vingeren met twee vingers tegelijk, dat komt meer in de buurt van de dikte van een penis. Als dat ook prima gaat dan zou seks eigenlijk geen punt moeten zijn. (Als je eerst vingert met twee vingers doet het ook minder pijn als hij in je komt, je moet er echter wel voor zorgen dat je goed nat bent en hij voorzichtig, anders wil het nog wel eens een beetje scheuren. Niet ernstig, maar een klein scheurtje wat wel tot de nodige irritatie kan leiden )
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 13:00
Mandoline
Avatar van Mandoline
Mandoline is offline
Ja, ik heb er ook ervaring mee, en ik heb een hoop vragen voor je en ik kan zelf ook best op een hoop dingen antwoord geven, maar de vraag is of je er wat aan hebt. Juist met dit soort dingen is het voor iedereen anders, hoe jij het zou moeten oplossen kan ik je niet vertellen. Maar goed, er iets over vertellen kan geen kwaad.

Ik had in ieder geval hetzelfde probleem. Alleen dan een wat kortere relatie, en niet dat het absoluut nooit ging. Met vlagen werkte het wel en dan deed het ook nauwelijks tot geen pijn meer. Maar dan deed het weer een keer pijn en dan ging het daarna meteen weken niet meer. Als het eenmaal een keer pijn deed, of gewoon niet goed leek te passen, dan was ik ook meteen bang voor de volgende keer, en mede daardoor ging het natuurlijk ook niet. Het was helemaal niet (meer) leuk voor mij, dus was ik ook totaal niet ontspannen (terwijl ik het zelf ook echt wel graag wilde). Is dat bij jou ook het geval?

In ieder geval werd ik het goed zat en voor mijn relatie was het ook niet echt goed, dus hebben we besloten om samen naar de huisarts te gaan. Die gaf ons het advies om het een paar maanden helemaal niet meer te proberen, om de druk er wat af te halen. En om vooral uit te vinden wat er dan wél leuk was voor mij (en voor hem natuurlijk), om ons te vermaken met andere dingen en elkaar zo veel beter te leren 'kennen'. Zou het dan na een maand of drie nog steeds niet gaan, dan moesten we terugkomen en zou ze ons eventueel doorverwijzen naar een seksuoloog.

Ik weet niet of we ons daar wel zo goed aan gehouden hebben (die paar maanden zijn in ieder geval nog niet om. ), maar wat we wel hebben gedaan is er veel meer over praten, en dat heeft bij mij denk ik het meest geholpen. Verder hebben we inderdaad wat meer met vingers gedaan (waar Shredder het ook al over heeft). Een vinger kon ik daar nooit verdragen, maar toch heeft het geholpen om eerst dat eens wat vaker te proberen. Zonder de 'dreiging' van penetratie op de achtergrond.
In ieder geval gaat het bij ons nu een stuk beter. Helemaal over is het niet, maar als ik merk dat het een keer niet gaat, dan doen we het gewoon ook niet, proberen we het niet eens. En dan gaat het de volgende keer gewoon weer prima.

Ik wil jou ten eerste vragen hoe je vriend ermee omgaat, ik denk dat dat al een hoop kan schelen. Mijn vriend reageerde heel lief en begripvol, maar tot voor kort hadden we er nooit echt op een goede manier over gepraat. Er waren een hoop misverstanden en dingen die we niet goed van elkaar wisten, en ik denk dat me wel onzeker maakte en zeker ook meespeelde.
Verder zou ik je toch adviseren om eens naar de huisarts te gaan. Die mensen kijken er echt niet vreemd van op, en hij/zij kan er in ieder geval eens naar kijken/vragen en je inderdaad eventueel doorsturen naar de seksuoloog.

Hm, lang verhaal. Misschien zit het bij jou wel heel anders, maar misschien heb je hier toch wat aan. Laat het in ieder geval maar horen als je nog meer wilt weten. (eventueel via PM).
__________________
and when you find me there, you'll search no more

Laatst gewijzigd op 26-08-2006 om 13:05.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 13:45
Angel Of Faith
Avatar van Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Dit is heel herkenbaar voor me. Ik heb zelf twee jaar een relatie en net hetzelfde probleem. Ik heb ook het gevoel dat het frustrerend moet zijn voor mijn vriend (al zegt hij heel dikwijls dat dit niet zo is), voor mij had hij ook een lange relatie met alles erop en eraan...
Bij mij is het ook zo dat de "daad" zelf niet lukt al wil ik het wel erg graag. Éénmaal lukte het beter, maar ik heb geen idee wat ik (of hij) toen anders deed... Wij hebben het er al over gehad om eens naar de gyneacoloog te gaan, want ik voel het ook echt aan als niet meer normaal. Het lijkt wel of ik de enige ben met dit probleem.
Als je nog tips hebt dan wil ik ze gerust wel weten .
__________________
<~ Ik ben van niemand, alleen van mezelf!~>; no hope, no love, no glory... no happy ending; I should have kicked your ass instead!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 15:28
carla-tje
carla-tje is offline
Een goede test is deze: lukt het wel om twee of drie vingers in te brengen? Bij meiden met vaginisme kan dit meestal niet.
__________________
Life is what you make of it
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld?
JustTalk
324 24-05-2014 15:55
Liefde & Relatie Gedumpt na eerste keer seks
Krume
17 22-05-2014 21:23
Seksualiteit wil een keer seks met een andere...
Verwijderd
29 04-11-2010 16:41
Psychologie Lucht je hart topic deel 129!
Verwijderd
495 28-05-2008 16:11
Levensbeschouwing & Filosofie De toekomst van de mens!
Vlooienband
47 01-03-2003 14:57
Liefde & Relatie Vrienden blijven lukt precies niet :(
-Meisje-
44 26-08-2002 21:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.