Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2002, 20:31
Mik-mother
Mik-mother is offline
Hallo allemaal!

Ik moet samen met een aantal klasgenoten voor filosofie een presentatie houden over 'Persoon in ontwikkeling'. Daarbij worden van ons feiten, voorbeelden en meningen verwacht. Maar we weten maar niet hoe we moeten beginnen. Kunnen jullie ons misschien een beginnetje geven? Een paar aanknopingspunten of een diepgaande filosofische uitspatting? Help!
__________________
It's the mind that makes the body rich.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2002, 23:38
danieldk
danieldk is offline
Freud, Oedipeus (pselfout?) complex? Of de rol van bijv. taal in de ontwikkeling van een persoon. Ik denk met name dat er over Freud veel informatie te vinden is.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 18:38
Mik-mother
Mik-mother is offline
Nou, het probleem is vooral dat je alle kanten opkan met het onderwerp. Volgens mij wordt bedoeld hoe een persoon ontstaat en groeit of zo. Maar wat kun je daar nou verder over zeggen?
__________________
It's the mind that makes the body rich.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 18:43
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb een theorie, vertel die maar eens.

Theorie is:
De mens word gevormd door genen en alles wat je meemaakt[omgeving].
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 18:54
danieldk
danieldk is offline
"Volgens mij wordt bedoeld hoe een persoon ontstaat en groeit of zo."

Zoals je het nu formuleerd klinkt het meer als biologie ofzo. Maar hoe een persoon ontstaat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen .

Ik neem aan dat het gaat over de psychologische ontwikkeling over een persoon en de daarbij opkomende filosofische problemen. In de westerse maatschappij heeft met name Freud (hoe irritant ik het ook vind) de toon gezet voor de psychologische/filosofische ideeen over de ontwikkeling van de mens. Dit stukje van het internet is een goede samenvatting van de theorie:

"Soon after Freud uncovered these memories from his own childhood he postulated a universal law - the Oedipus complex. Freud believed that in the phallic stage of development (i.e. between the years of 2 and 3) every boy becomes his mother's lover in his dreams. However, the boy's sexual interests are soon met with the threat of castration. The successful resolution involves identification with the father and assuming an active and aggressive social role in a male- dominated society."

(http://www.vuw.ac.nz/psyc/vornikFreud/oedip.htm)

Andere filosofen hebben meer nadruk gelegd op de rol van de maatschappij of leeftijdsgenoten in de ontwikkeling van een persoon, etc. 1 van de centrale (filosofische) vraagstukken is of een kind bij de geboorte een "blank mind" heeft, dus al vooroordelen, driften en dergelijke heeft. Je kunt veel kanten op...
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 19:00
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ik heb een theorie, vertel die maar eens.

Theorie is:
De mens word gevormd door genen en alles wat je meemaakt[omgeving].
Je genen komen voort uit je omgeving, dus in principe zeg je dat de mens wordt gevormd door alle materieele factoren. Anderen geloven in beinvloeding door een vorig leven, weer anderen geloven in een God. Maar ik ben het in grote lijnen met je eens...

Maar ik neem aan dat de identiteit van de mens ook veranderd kan worden in zijn/haar levensloop. Welke factoren spelen tijdens de ontwikkeling in de jeugd mee? Invloed door leeftijdsgenoten? Hoeveel invloed hebben boeken, films, computerspelletjes, e.d.? Het kan tot interessante filosofische, sociologische en psychologische vraagstukken leiden. Jammer genoeg vind ik discussies met betrekking tot de micro- en macrokosmos en over politieke theorieen als het communisme boeiender .
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 19:03
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
vergeet Freud(eriaans? isme?), het rogeriaans en het behaviorisme. Gebruik de systeemtheorie die zowel de persoon als zijn omgeving niet afzonderlijk van elkaar beschouwt en inziet dat dit alles inspeelt op de psyche van de mens en vica versa.

[Dit bericht is aangepast door legatus (02-01-2002).]
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:29
Mik-mother
Mik-mother is offline
Mag ik bovenstaande personen er alsjeblieft even op wijzen dat ik nog maar (?!) 15 ben? Ik stel jullie hulp heel erg op prijs, maar ik ben net dit jaar met filosofie begonnen en dit word me toch echt te moeilijk. Kunnen jullie het iets makkelijker maken?
__________________
It's the mind that makes the body rich.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:32
Mik-mother
Mik-mother is offline
Citaat:
danieldk schreef:

Zoals je het nu formuleerd klinkt het meer als biologie ofzo. Maar hoe een persoon ontstaat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen .
Haha! Sorry, beetje stomme uitspraak. Gelukkig snap je wel wat ik bedoel!

__________________
It's the mind that makes the body rich.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:37
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
zoek gewoon in encarta (encyclopedie) of in de bieb naar Freud.
hij heeft heel veel gezegd over hoe een mens opgroeit en hoe hij de persoon wordt die hij is zeg maar.
hij heeft veel theorien over hoe het fout kan gaan en wat eraan te doen is. je kunt veel voorbeelden geven daarvan (zoek maar op)
je kunt je eigen mening geven over hoe freud dacht (hij was nogal veel over sex bezig)
misschien is het handig als je hiervoor ook andere psychologen bekijkt, zoek eens even op behaviorisme (zoals hierboven al gezegd werd) en humanisme, zodat je een beetje goed je eigen mening kan geven. misschien kan je hier ook een klein beetje over vertellen in je presentatie.

ik hoop dat je een beetje geholpen bent.
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.