Oud 28-12-2001, 23:13
vampire_esje
vampire_esje is offline
volgens de wicca, was niet Eva de eerste vrouw maar Lilith. (dit heb ik uit het boek "heksen bestaan" van Melkor) Lilith werd door God en Adam uit het paradijs gegooid omdat ze voor Adam niet op haar rug wilde liggen, maar bovenop juist. Zogezegd was zij de eerste feministe...

Wat vinden jullie? en waarom staat het niet in de bijbel?

ik ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2001, 01:36
Strange Dude
Strange Dude is offline
Het staat er niet in omdat dit net als de bijbel niet echt is gebeurd maar een fabeltje, maar dan net iets anders dan die in de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 13:21
Mugshot
Mugshot is offline
dat zijn allemaal symbolische verhalen.
'de eerste mensen' waren meer dan twee.
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 14:42
Regalk
Regalk is offline
wat een grap zeg
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 17:11
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
Regalk schreef:
wat een grap zeg

waar?

__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 17:17
Prada
Prada is offline
Lilith, Eva, what's in a name???

En wat een ontzettende grap dat een feminist bovenop wil... Dat heeft geen donder met feminisme te maken...De vrouw onderop is gewoon de makkelijkste natuurlijke 'ligging'...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 17:26
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Prada schreef:
Lilith, Eva, what's in a name???

En wat een ontzettende grap dat een feminist bovenop wil... Dat heeft geen donder met feminisme te maken...De vrouw onderop is gewoon de makkelijkste natuurlijke 'ligging'...
LoL...
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 21:58
John-17
John-17 is offline
hmm de Christenen hebben allang toegegeven dat Adam en Eva een fabeltje is
de mens en de aap zijn tegelijkertijd ontstaan uit een oudere apen-soort, waardoor aangenomen kan worden dat er inderdaad meerdere eerste mensen waren. Om tot een goede redenatie van 'eerste' te komen moeten we natuurlijk wel enkele jaren samentrekken, waardoor er meerdere mensen de eerste zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 21:59
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
ik weet niet of het een fout is in het boek of een fout in je interpretatie van het boek, maar voor zover ik weet is het niet de wicca die Lilith als eerste vrouw van Adam ziet, dit zou compleet onzinnig en onlogisch zijn voor iedereen die een beetje afweet van wicca.

wat ik je kan vertellen is dat het de Joodse mythologie is die inderdaad het verhaal van Lilith omvat. Lilith was zogenaamd een 'demon Queen', die tegelijkertijd met Adam was gecreerd (dus niet uit een rib van Adam zoals bij Eva). Lilith en Adam waren gelijk aan elkaar. De rest van het verhaal verloopt ongeveer zoals jij omschreef.

Lilith wordt nu nog door veel feministen gezien als een symbool voor rebelsheid, voor gelijkheid tussen man en vrouw etc. En ja, er zullen ongetwijfeld ook tussen de Wiccan's wat feministen zijn (waarschijnlijk Dianics ) die Lilith als zijnde Godin aanbidden. Maar meer dan een symbool is ze eigenlijk niet...en dit hele Lilith verhaal is ook dus niet afkomstig uit de Wicca, maar uit de Joodse mythologie.
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 23:17
Euforian
Euforian is offline
[QUOTE]vampire_esje schreef:
[B]Lilith werd door God en Adam uit het paradijs gegooid omdat ze voor Adam niet op haar rug wilde liggen, maar bovenop juist. Zogezegd was zij de eerste feministe...

Wat vinden jullie? en waarom staat het niet in de bijbel?


Hehe, ik zou ook wel willen dat God me helpt als mijn vriendien niet op haar rug wil ligge ...

En Bijbel is geen Play Boy

Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:13
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
Wicca = onzin!!!

Daar is een onzinforum voor!
(sorry, ik voel me buitengewoon kortzichtig vandaag )
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:26
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
Wicca = onzin!!!

Daar is een onzinforum voor!
(sorry, ik voel me buitengewoon kortzichtig vandaag )

zeg dan helemaal niets als je niets nuttigs kunt toevoegen aan deze topic...
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:45
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Op wat voor een waarheid berust dit nou weer???

Waar komen de oorsprongen van wicca vandaan???

Resources checken, dat moet je eerst doen
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:50
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
Wicca = onzin!!!

Daar is een onzinforum voor!
(sorry, ik voel me buitengewoon kortzichtig vandaag )
beetje tolerantie, satanisme vind ik dan weer onzin, maar dat zeg ik ook niet in dat topic. en wiccans zien hun religie als een echte religie, hoewel niet zo groot als het christendom of de islam.
respect.
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 19:06
John-17
John-17 is offline
Citaat:
Kore schreef:
beetje tolerantie, satanisme vind ik dan weer onzin, maar dat zeg ik ook niet in dat topic. en wiccans zien hun religie als een echte religie, hoewel niet zo groot als het christendom of de islam.
respect.


mooi gezegd

respect voor elkaar

en over Lilith gesproken
ik denk niet dat het voor een gelovige zo'n mooie theorie is om aan te nemen ervanuitgaande dat God haar gestraft zou hebben omdat ze niet op haar rug wilde gaan liggen

Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 01:33
Adamh
Adamh is offline
hmmm als feministen altijd boven willen moet ik toch maar es aanpappen met een feminist hehe
__________________
veni vidi vici
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 09:33
John-17
John-17 is offline
Citaat:
Adamh schreef:
hmmm als feministen altijd boven willen moet ik toch maar es aanpappen met een feminist hehe
omg

Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 10:54
MarilynManson
MarilynManson is offline
ik heb dat verhaal ook weleens gelezen,dat god eerst lilith had geschapen en dat ze niet ondergeschikt wilde zijn aan adam,toen werd ze dus uit het paradijs gegooid.
ze ging toen op haar eigen houtje iedere dag iets van 1000 kinderen baren ofzo,toen god die kinderen doodde nam ze wraak door jonge babys of vrouwen die zwanger waren in hun slaap te vermoorden


hmm ) wel een vaag verhaal op zich

waarom het niet in de bijbel staat?? ik heb ergens gelezen dat die dingen apocrypha worden genoemd ofzo...de enige reden die ik kan bedenken is dat ze het chrsitendom schade konden berokkenen en er dus maar zijn uitgegooid

maar dit hele verhaal heeft inderdaad niets te maken met wicca...

Greeetzz
__________________
~BLUB = DOOD!!!!! ik ben een meizjuh hoow !!!..TSJOEK TSJOEK!! ~
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Abortus
Champs-Élysées
261 17-05-2013 19:45
Levensbeschouwing & Filosofie Eva treft geen blaam
arPos
108 11-03-2009 09:40
Lichaam & Gezondheid Het grote piltopic #17
Konijn
500 06-04-2007 19:03
De Kantine Weerwolfspel #16
Eye of Sauron
500 17-04-2006 13:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Praktische Opdracht: tips, hulp?
Verwijderd
5 11-06-2005 21:30
Levensbeschouwing & Filosofie Het jodendom
Greenpeacegirl
314 10-09-2003 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.