Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2002, 14:38
Black Reina
Avatar van Black Reina
Black Reina is offline
ga nou na, je hebt allerlei normen en waarden geleerd en meegekregen op je levensweg, van je ouders, op school, en misschien ook wel de kerk, maar ben je het wel met die normen en waarden eens? meer als de helft van de bevolking is gewoon niet zichzelf omdat ze aangeleerde normen en waarden volgen. en wie zegt dat die normen en waarden goed zijn? iedereen zou zichzelf moeten zijn vind ik en daarvoor ben je je eigen normen en waarden nodig dus moet je ze zelf stellen, de maatschappij is al zo afgestompt en mede door die normen en waarden, het gaat zo van 'ja het hoort zo'maar waarom dan eigenlijk? en waar doe je het nou eigenlijk voor? je bent toch baas over jezelf of niet dan? k wil graag jullie mening weten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2002, 14:46
John-17
John-17 is offline
ik heb vroeger nogal weinig normen en waarden meegekregen en daar ben ik erg blij om...ik heb wel het idee dat ik nu echt mijzelf ben
mij wordt verder ook niets opgedrongen ofzo, geen geloof, geen normen of waarden, das best prettig
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 14:49
Black Reina
Avatar van Black Reina
Black Reina is offline
GOEDZO ik heb zelf ook niet veel normen en waarden meegekregen en daar ben ik ook blij om en ben ook mezelf omdat ik zelf mn normen en waarden stel, maar bij heel veel mensen is dat niet zoa, toch jammer
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 15:37
Floef
Floef is offline
Ik heb WEL veel normen en waarden meegekregen en daar ben ik achteraf ook best blij om...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 16:24
John-17
John-17 is offline
Citaat:
Floef schreef:
Ik heb WEL veel normen en waarden meegekregen en daar ben ik achteraf ook best blij om...
maar zijn het ook de normen en waarden die je anders zou hebben gehad, als je ze zelf had gemaakt?

Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 16:38
Madita
Madita is offline
Citaat:
John-17 schreef:
maar zijn het ook de normen en waarden die je anders zou hebben gehad, als je ze zelf had gemaakt?

ik denk dat je dit andersom moet kijken. mensen die weinig normen en waarden hebben gekregen, weinig opvoeding, hebben weinig autodiscipline... Want hun beslissingen worden vaak gemnaakt door hun instinct
gemaakt.. Ik ben erg blij dat ik als kind normen en waarden mee heb gekregen,en niet zoals de meesten verwent ben, ik kon niet altijd doen waar ik zin in had, maar ben nu veel vrijer dan de gmiddelde nederlander.. Ik kan nu beslissingen maken, die andere mensen niet kunnen maken, omdat ik boven mijn instinct sta.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:19
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Je staat boven je instinct? boven jezelf?

Of probeer je nu duidelijk te maken dat 'het instínct' minderwaardig is aan 'intelligentie'?

de mens is afhankelijk van het reptielenbrein, waar het instinct zich bevind. Het is als een kaartenhuis, trek je één van de onderste kaarten weg [reptielenbrein] dan stort de rest mee in.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:40
John-17
John-17 is offline
ik oordeel meestal rationeel hoor...
maar
doordat ik zoveel vrijheid heb gehad
en weinig normen en waarden heb meegekregen
heb ik zelf leren denken
en ben ik geen narrow-minded persoon geworden
niet dat ik vaak uitga, maar als ik uitga, zegt mijn moeder niet: je moet om die en die tijd terugzijn. Dat mag ik zelf bepalen. Ik kan een leuke tijd hebben, en zelf bepalen wat goed voor mij is. Misschien ben ik wel gewoon iemand die dat goed kan, maar toch ben ik blij dat ik vroeger nooit tot beslissingen gedwongen ben, of dat mijn ouders mij net zo hebben opgevoed als zij zelf zijn. Ik ben nu mijzelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie lief-de
Love & Peace
49 18-04-2006 10:50
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
De Kantine Verkloot mijn quite V
Verwijderd
497 24-08-2003 21:17
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Seksualiteit Gevoelig onderwerp: pedofilie
96 21-02-2002 12:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.