Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2015, 19:12
Maaike20
Maaike20 is offline
Bart en Mees komen elkaar toevallig tegen bij de bushalte. Bart gaat naar zijn werk (vakkenvuller) Mees is op weg naar school (opleiding docent Engels).
Ze wonen beide in Bedum, maar werken/leren in Groningen.
Mees is 20, Bart 17.
Mees is christelijk.
Bart is sportief, Mees niet.
Bart en Mees zijn jeugdvrienden, maar Mees weet niet dat Bart op jongens valt en hem leuk al een paar jaar leuk vindt. Hoe lang kan Bart dit nog voor zich houden nu hij Mees weer regelmatig ziet?
Werktitel: NOODZAAK!

Hoofdstuk 1: Mijn hart zegt mij

Bart sjokt naar de bushalte zoals altijd. Uit zijn oordopjes knalt Times Like That van Splendid. Hij wiegt zijn hoofd op het ritme. Aangekomen bij de bushalte wordt er op zijn schouder getikt, geïrriteerd draait hij zich om terwijl hij een oordopje uitrukt. “ Welke idioot heeft het lef om… “ Zijn ergernis slaat om in verbazing, die krullen, warme lach en bruine ogen herkent hij uit duizenden. “M..Mees”? stamelt hij.
He gast, hoe gaat tie? lacht Mees. Alles goed? J..Ja. Bart kucht om zijn stem weer normaal te krijgen. En met jou? vraagt hij met extra zware stem.
“Ja prima”. Er volgt een ongemakkelijke stilte. Dan zegt Mees “Ik hoorde dat je sinds kort vakken vult, waar?” “Bij de Adlando”. “ Oh gaaf man, gaaf.
“ En jij?” vraagt Bart. “Ik studeer voor docent Engels”. “Wauw”
“Ja ik heb het er echt naar m’n zin, maar zo’n eerste gesprek is wel pittig”. “Werd helemaal ondervraagd over mijn motivatie en doelen enzo”.
“ Het is toch een soort sollicitatiegesprek” vult Bart aan. “ Ja inderdaad. Zeg ben jij nog steeds samen met Anouk?” Anouk… Oh ja ik heb haar ooit gevraagd om te doen alsof ze mijn vriendin was. “ Eeum, nee dat is vrij snel uitgegaan, we zijn nog wel steeds vrienden”. “En jij?” “ Tot een jaar geleden had ik een relatie met Esmee maar ik stond er serieuzer in dan zij”. Yes, hij is single! “ Dat..Dat is altijd balen als het niet werkt” piept Bart. Zo balen dat hij niet op jongens valt..
Ja, klopt beaamt Mees.

Zo stonden ze nog een tijdje te kletsen en even later kwam de bus.
Bart was heel blij dat hij weer contact had met Mees, maar voelde ook veel verwarring. Mees was per slot van rekening hetero en Bart wist niet of hij het Mees wel wilde vertellen en hoe dan? Hij besloot om nog een tijdje te wachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2015, 22:04
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hallo Maaike,
Wat tof dat je schrijft en het ook op het forum deelt, dat is heel leuk voor ons en hopelijk leerzaam voor jou! Sowieso mijn complimenten daarvoor.
Het is in je tekst niet altijd helemaal duidelijk, wie wat zegt. Let erop, dat je haakjes opent op het moment dat iemand begint met praten ( enkele haakjes staat iets rustiger) en pas sluit als die persoon ophoudt, niet omdat de zin is afgelopen maar omdat hij echt klaar is met praten. Dus ook ná het laatste leesteken van zijn zin!
Verder maakt een regelafbreking als een nieuw persoon begint met praten, de tekst veel overzichtelijker.
(de regel daarvoor is zoiets als: breek de regel af als een nieuw persoon, een nieuwe plaats, of een andere tijd in je verhaal begint.)

Dan ziet het begin er ongeveer zo uit:

Bart sjokt naar de bushalte zoals altijd. Uit zijn oordopjes knalt 'Times Like That' van Splendid. Hij wiegt zijn hoofd op het ritme. Aangekomen bij de bushalte wordt er op zijn schouder getikt, geïrriteerd draait hij zich om terwijl hij een oordopje uitrukt.
'Welke idioot heeft het lef om… ' zijn ergernis slaat om in verbazing, die krullen, warme lach en bruine ogen herkent hij uit duizenden. 'M..Mees?' stamelt hij.
'He gast, hoe gaat 'ie?' lacht Mees. 'Alles goed?'
' J..Ja.' Bart kucht om zijn stem weer normaal te krijgen. 'En met jou?' vraagt hij met extra zware stem.
'Ja prima'.
Er volgt een ongemakkelijke stilte.
Dan zegt Mees: 'Ik hoorde dat je sinds kort vakken vult, waar?'
'Bij de Adlando.'
'Oh gaaf man, gaaf.'
'En jij?' vraagt Bart.
'Ik studeer voor docent Engels.'
'Wauw'


Merk je dat dat prettiger leest, omdat het overzichtelijker is?

Dan wat inhoudelijk - ik vind je conversatie heel prettig lezen, het is een natuurlijk gesprek. Maar buiten het gesprek om leg je heel veel uit aan de lezer. Dat maakt het minder spannend - we hoeven niet alle informatie meteen in het eerste hoofdstuk te krijgen! Zou het niet spannender zijn als je in het eerste hoofdstuk alleen vaag vermoedt dat Bart Mees leuk vindt, in het tweede hoofdstuk te horen krijgt hoe ze elkaar kennen, in het derde hoofdstuk hoort dat Mees alleen op meiden valt, misschien doordat hij een nieuwe vriendin krijgt... nu worden mijn vragen al beantwoord voor ik ze zelf heb gesteld! Kijk of je het wat mysterieuzer kunt maken.

Hopelijk kun je wat met mijn tips! Veel plezier met verder schrijven, we lezen graag de rest!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2015, 17:15
Demipet660
Avatar van Demipet660
Demipet660 is offline
Leuk, ik zou wel willen weten hoe het verder gaat...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Nieuw Verhaal (Fantasy)
CDune
16 13-12-2007 23:23
Verhalen & Gedichten Opdracht nederlands
Cherry Springs
2 01-11-2005 18:05
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Mensen en robotten
Verwijderd
23 12-07-2004 18:41
Verhalen & Gedichten [Verhaal]
KIET
0 10-03-2004 23:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.