Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2005, 12:25
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Tot op vandaag schilderde ik steeds op houten panelen.
Ik wil nu echter ns iets anders proberen en op doek beginnen schilderen, het enige probleem is dat ik absoluut niet weet hoe ik eraan moet beginnen en wat je er allemaal voor nodig hebt. (kan je met acrylverf op doek schilderen?)
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2005, 12:39
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Ja acryl kan op doek.

het fijnste werkt 't als je eerst je doeken behandelt met caparol of latex. Dan heb je een fijne ondergrond om op te schilderen en het zuigt minder verf op.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 14:43
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
rodina schreef op 24-07-2005 @ 13:39 :
Ja acryl kan op doek.

het fijnste werkt 't als je eerst je doeken behandelt met caparol of latex. Dan heb je een fijne ondergrond om op te schilderen en het zuigt minder verf op.
en als je er dan met potlood of houtskool eerst op gaat schetsen kan je het eraf gummen
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 22:53
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 24-07-2005 @ 15:43 :
en als je er dan met potlood of houtskool eerst op gaat schetsen kan je het eraf gummen
Dat gaat toch ook zonder dat je er eerst een grondlaag op zet?
__________________
...moet u maar bedenken dat Dwaasheid, die ook nog eens een vrouw is, aan het woord was. (EvR)
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:37
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
Flower_4_u schreef op 24-07-2005 @ 23:53 :
Dat gaat toch ook zonder dat je er eerst een grondlaag op zet?
Ja. Alleen je doek is geweefd dus je krijgt het nooit helemaal weg. Wanneer je 't eerst behandeld met bijv latex, creeeer je een gladde ondergrond waardoor je potlood etc veel makkelijker weg gumt zonder dat er iets achterblijft.

__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 08:12
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
rodina schreef op 25-07-2005 @ 00:37 :
Ja. Alleen je doek is geweefd dus je krijgt het nooit helemaal weg. Wanneer je 't eerst behandeld met bijv latex, creeeer je een gladde ondergrond waardoor je potlood etc veel makkelijker weg gumt zonder dat er iets achterblijft.

je haalt me de woorden uit de mond
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 16:02
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline


Bedankt voor de uitleg!

(alleen heb ik er nog totaal geen idee van hoe ik eraan moet beginnen...

Kan misschien iemand aub. stap voor stap uitleggen wat hij/zij doet wanneer ze plots een prachtig beeld voor ogen hebben dat hij/zij voor de verandering ns op doek wilt schilderen?
vb.: ik zet de ezel klaar, span er een doek (waar kan je dat krijgen?) over, bestrijk het met latex (waar kan je het krijgen en hoe doe je dat?,....)

ps.: hebben jullie een eigen schilderkamer of doen jullie het gewoon eender waar?
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 16:52
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 25-07-2005 @ 17:02 :


Bedankt voor de uitleg!

(alleen heb ik er nog totaal geen idee van hoe ik eraan moet beginnen...

Kan misschien iemand aub. stap voor stap uitleggen wat hij/zij doet wanneer ze plots een prachtig beeld voor ogen hebben dat hij/zij voor de verandering ns op doek wilt schilderen?
vb.: ik zet de ezel klaar, span er een doek (waar kan je dat krijgen?) over, bestrijk het met latex (waar kan je het krijgen en hoe doe je dat?,....)

ps.: hebben jullie een eigen schilderkamer of doen jullie het gewoon eender waar?


Doek kan je kant en klaar kopen, bij de action, en bij teken/schilderszaken.
Je kan ook zelf doek spannen, is wel een gedoe maar dat het heeft 't voordeel dat je zelf de maten kan bepalen. Je moet dan eerst een frame maken van hout. Gewoon houten latjes, wel vrij stevig anders heb je een doek wat flubbert.
Dan moet je je doek spannen, schilderlinnen kan je krijgen bij teken/schilderzaken, en dat zo strak mogelijk vast zetten met een niet-pistool.
Vervolgens kan je je doek insmeren met latex (hema, gamma etc) en als dat gedroogd is kan je beginnen.
Tja wat je dan wilt moet je zelf weten. Ik zet meestal eerst heel licht een schets op met potlood en daarna begin ik met acryl of naja net wat er voorhanden is.
Voordeel als je het bagger vindt geworden, latex er over heen en je kan weer opnieuw beginnen.


Ateliertje, tja dat zou ideaal zijn ik heb een overloop tot m'n beschikking die nog helemaal kaal is en nog geverfd moet worden dus als dat een puinhoop is maakt dat niet zo veel uit.
Over een paar maandjes kan ik de bovenverdieping van de zaak van papsenmams gebruiken en kan ik daar schilderen etc.
Maar een stel kranten onder je ezel doen ook wonderen, en anders zeil.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 17:43
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Thanks!
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 21:14
devilcat
devilcat is offline
trouwens ik heb een goeie tip:

Ik was vandaag op de Dappermarkt waar ze tafellakens verkoopten, ik zag er een liggen best groot [ 1,5 bij 2 meter] en het was 100% linnen erg mooi] kost : 1 euro !!!!!

Die "tafellakens" kan je gewoon gebruiken als schildersdoek [ lijkt mij??]

ik denk dat ik morgen nog wat haal.

Want zogauw de winkels dezelfde doeken verkopen maar dan onder de naam " Schildersdoek" is het gelijk 10 x duurder!.


Trouwens, ik wil dus zelf ook mijn doeken maken,vandaar deze aankoop, maar kan ik ook gewoon direct op het doek schilderen met olieverf?[ dus dat ik het niet eerst voorverwerk met latex etc zoals de kant en klare doeken eruit zien]




nog 1 tip:
bij blokker verkopen ze ook redelijk goedkope doeken [kanten klaar]
40x 50 cm = 2,99 euro

en bij waterlooplein staat ook een man met doeken. [kant en klaar]
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 17:49
devilcat
devilcat is offline
anyone here?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 10:43
Verwijderd
Citaat:
devilcat schreef op 28-07-2005 @ 22:14 :

nog 1 tip:
bij blokker verkopen ze ook redelijk goedkope doeken [kanten klaar]
40x 50 cm = 2,99 euro
En zijn die een beetje goed, of gewoon echt slechte kwaliteit?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 13:26
devilcat
devilcat is offline
goed
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 18:59
lozow51
Avatar van lozow51
lozow51 is offline
Citaat:
rodina schreef op 25-07-2005 @ 17:52 :


Doek kan je kant en klaar kopen, bij de action, en bij teken/schilderszaken.
Je kan ook zelf doek spannen, is wel een gedoe maar dat het heeft 't voordeel dat je zelf de maten kan bepalen. Je moet dan eerst een frame maken van hout. Gewoon houten latjes, wel vrij stevig anders heb je een doek wat flubbert.
Dan moet je je doek spannen, schilderlinnen kan je krijgen bij teken/schilderzaken, en dat zo strak mogelijk vast zetten met een niet-pistool.
Vervolgens kan je je doek insmeren met latex (hema, gamma etc) en als dat gedroogd is kan je beginnen.
Tja wat je dan wilt moet je zelf weten. Ik zet meestal eerst heel licht een schets op met potlood en daarna begin ik met acryl of naja net wat er voorhanden is.
Voordeel als je het bagger vindt geworden, latex er over heen en je kan weer opnieuw beginnen.


Ateliertje, tja dat zou ideaal zijn ik heb een overloop tot m'n beschikking die nog helemaal kaal is en nog geverfd moet worden dus als dat een puinhoop is maakt dat niet zo veel uit.
Over een paar maandjes kan ik de bovenverdieping van de zaak van papsenmams gebruiken en kan ik daar schilderen etc.
Maar een stel kranten onder je ezel doen ook wonderen, en anders zeil.

(Vervolgens kan je je doek insmeren met latex (hema, gamma etc) en als dat gedroogd is kan je beginnen.)

Ik heb een frame gemaakt doek gespannen zag er goed uit,maar die latex van de hema is echt KUT!
het wordhard en niet soepel, waardoor je scheurtjes krijgt bij iets te hard drukken en je frame ga je er ook doorheen zien denk omdat het bij opsmeren heel soepel word en na hard opdrogen je de lijnen blijft zien....
__________________
www.lorenzoq.nl
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 19:00
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 30-07-2005 @ 11:43 :
En zijn die een beetje goed, of gewoon echt slechte kwaliteit?
op den duur laat de verf los. ALs het een studie is gaat her perfect op die doeken, maar wil je iets dat jaren meegaat kan je beter een duurder doek aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 08:44
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Citaat:
doezel schreef op 30-07-2005 @ 11:43 :
En zijn die een beetje goed, of gewoon echt slechte kwaliteit?
Zijn gewoon goede doeken.
Niet de beste natuurlijk, maar wel goed
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 14:43
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
kwebbel schreef op 22-08-2005 @ 20:00 :
op den duur laat de verf los. ALs het een studie is gaat her perfect op die doeken, maar wil je iets dat jaren meegaat kan je beter een duurder doek aanschaffen.
Hoezo, wat is er zo speciaal aan een ander doek dan??[die duurder is?]
want ik schilder op die goedkope, maar nu ik het zo hoor halen ze het jaar 2010 niet...
En aan welke prijs moet ik dan denken voor een doek van 40x50?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:07
Verwijderd
Citaat:
devilcat schreef op 23-08-2005 @ 15:43 :
Hoezo, wat is er zo speciaal aan een ander doek dan??[die duurder is?]
want ik schilder op die goedkope, maar nu ik het zo hoor halen ze het jaar 2010 niet...
En aan welke prijs moet ik dan denken voor een doek van 40x50?
de structuur is anders van een goedkoop doek. Het absodeert de verf meer. Ik hoor het op schilderles. En niet alleen van de eigenaar van de winkel . Wat de prijs dan is weet ik zo niet. Dacht iets van 10 euro. Maar ik zeg ook, om te oefenen zijn de goedkope doeken ook goed. Maar als je echt iets maakt voor iemand of het nog lang wilt bewaren kan je beter een duurder doek kopen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-08-2005, 18:10
Verwijderd
En waar kan je dan ook vrij goedkope maar duurzame doeken kopen? In de plaatselijke teken/schilderwinkel hier kost dat echt veel meer dan 10 euro voor een doek van 40 op 50..
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:35
Lady_Dragonfire
Avatar van Lady_Dragonfire
Lady_Dragonfire is offline
Wat voor latex gebruik je dan voor de doeken? ik heb voor mn verjaardag namelijk ook schildersdoeken en acrylverf en schildersmessen gehad,maar nog nooit eerder met deze materialen gewerkt. Iig heb ik veel aan de bovenstaande tips, maar ik wil mn doeken niet verkloten door een verkeerde latex te kopen...
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 18:24
no.26
Avatar van no.26
no.26 is offline
je kan ook schilders linnen kopen op de markt bij de stoffen boer, gewoon ff vragen.

En bij een goede schilders/kunst artikelen winkel hebebn ze vaak wel van die paketten met goede doeken, zitten dan geloof ik 3 of 4 verschillende maten in een pakket.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 19:55
brinta
brinta is offline
Citaat:
Lady_Dragonfire schreef op 29-08-2005 @ 18:35 :
Wat voor latex gebruik je dan voor de doeken? ik heb voor mn verjaardag namelijk ook schildersdoeken en acrylverf en schildersmessen gehad,maar nog nooit eerder met deze materialen gewerkt. Iig heb ik veel aan de bovenstaande tips, maar ik wil mn doeken niet verkloten door een verkeerde latex te kopen...
bij Tekenen op de academie gebruikten we gewoon muurverf latex uit zo'n reuze-emmer, in gebroken wit/beige, met een grote kwast erop smeren-laten drogen-klaar om te schilderen.

Gebroken wit zorgt ervoor dat je vrees voor Het Lege Doek minder wordt
en als je delen onbeschilderd laat komt het wit dat je in je schilderij gebruikt nog witter eruit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Mutant-art
Verwijderd
52 06-01-2013 14:49
De Kantine Weerwolfspel #59 deel 2
Verwijderd
500 02-06-2009 20:51
ARTistiek mijn schilderijen
Verwijderd
41 24-04-2005 16:04
ARTistiek over de foto topics
juno
21 03-03-2004 18:22
ARTistiek eerste verhaal
Heelduh
5 22-01-2002 19:44
ARTistiek Een poëtisch en vaag verhaal
metzondernix
35 12-08-2001 14:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.