Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2003, 07:24
Elky
Avatar van Elky
Elky is offline
Ik zelf doe MBO en daarvoor heb ik mavo gedaan, zij doet VWO.
Nou is mij vraag, of dat snel fout zou gaan.
Ps:We hebben nog niks, maar het zit wel in beurt.
__________________
hi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2003, 07:30
Verwijderd
Dat ligt aan meer dingen dan alleen schoolniveau, denk ik. Schoolniveau is ook lang niet altijd een weerspiegeling van iemands intelligentie en zeker niet altijd van z'n emotionele intelligentie, ontwikkeling enz.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 07:33
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Het kan best dat ze na een tijdje op je uitgekeken is, omdat je haar niets meer te melden hebt...

Ik zou het niet kunnen, kan er ook weinig aan doen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 06-11-2003 @ 08:33:
Het kan best dat ze na een tijdje op je uitgekeken is, omdat je haar niets meer te melden hebt...
Misschien heeft zij hem na een tijdje wel niets meer te melden en hij haar wel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:21
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Mwha als zij een beetje een doos is, ja dan moet het wel kunnen!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:25
miro
Avatar van miro
miro is offline
Dat ligt er helemaal aan. Als jullie beide sociaal goed zijn aangelegd.....


Volgens mij wordt Mavo vaak geassocieerd met een bepaald type en zou het daarom misschien niet kunnen maar tis echt niet dat jij veel dommer bent als haar en dat jullie geen gesprek op niveau kunnen voeren hoor, lijkt m een btje onzin.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:31
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Bij mij is het nog geen een keer goed gegaan, dus ik wens je veel sterkte.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:32
Poesket
Poesket is offline
Zelf vindt ik dat het om je sociale vaardigheden gaat. Dus hoe jemet mensen om gaat.

Tuurlijk is IQ belangrijk maar het EQ minstens zo belangrijk!!!

Zelf ben ik met mn havo bezig en hij wo
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:46
mary17
mary17 is offline
Je hoeft niet zozeer wijs te zijn uit boeken.
Je kan ook heel wijs zijn zonder dat je gestudeerd hebt. Simpelweg omdat sommige mensen (mavo..havo) het werk wat daarna komt, veel te saai vinden en liever iets creatiefs willen doen. Waarvoor ze geen universitaire opleiding hoeven te doen.
Dat heeft dus weinig te maken of je nou wijs bent of niet. Dat kan zoiezo wel.
Dit is iets wat veel geleerden nog geen eens zien vaak.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:53
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
Eerised schreef op 06-11-2003 @ 09:32:
Zelf ben ik met mn havo bezig en hij wo
Dat is al een veel minder groot verschil. Natuurlijk gaat het om hoe sociaal hij is en hoe lief en dat hij je in je waarde laat. Maar geloof me, op de duur wil je kunnen praten, een beetje fel en op hetzelfde niveau.

Als jij havo doet en hij uni is het anders. Om het maar even niet over het verschil in levensfase maar alleen over niveau verschil te hebben.

De eerste maanden gaat het nog wel goed, maar na een tijdje vraag je je echt af wanneer het nou komt.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:04
Verwijderd
Citaat:
Scatterheart schreef op 06-11-2003 @ 09:53:
Maar geloof me, op de duur wil je kunnen praten, een beetje fel en op hetzelfde niveau.
Ik kan ook prima met sommige mensen die vmbo doen 'op niveau' praten, ook daar zitten mensen die 'op niveau' zitten. Hoe bedoel je, vooroordelen?

Ik heb ook mavo gedaan en mensen die universiteit hebben gedaan, die schijnen toch te vinden dat ik 'op niveau' zit. Oké, ik heb daarna ook havo gedaan en doe nu hbo, maar waarom zouden sommige mensen die nu op bv. het vmbo zitten dat niet kunnen of gaan doen. Niet iedereen op het vmbo of wat dan ook zit niet 'op niveau'. Schuif die vooroordelen nou eindelijk eens van tafel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:05
ladii_inge
ladii_inge is offline
Ik zelf zit in Havo 5 en ik heb een vriend die de tweede klas middelbare school is gaan werken
Ik heb daar niets van gemerkt.. heb nu al dik twee jaar verkering met hem.... Je merkt wel verschillen qua dat ik soms toch... ja hoe zeg ja dat.... meer algemene ontwikkeling heb, maar dat mag de liefde toch niet bedrukken?? Hij gaat nu inmiddels weer één keer in de week naar school, maar al zou hij dat niet doen, dan zou ik nog net zoveel van hem houden.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:16
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2003 @ 10:04:
Ik kan ook prima met sommige mensen die vmbo doen 'op niveau' praten, ook daar zitten mensen die 'op niveau' zitten. Hoe bedoel je, vooroordelen?

Ja hoor, en jij voelt je meteen weer aangevallen. Lees eens goed, dan zie je dat ik er zelf ook ervaringen mee heb. Misschien dat jij niet zo diep wilt gaan. Geen vooroordeel, praat niet uit je nek dus.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:28
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Mijn vriendje heeft MBO gedaan, is daarmee gestopt en werkt nu (tijdelijk). Ikzelf zit sinds dit jaar op de universiteit. Dat is opzich dus wel een heel verschil in schoolniveau, toch merk ik niks van dat verschil.
Ik denk niet dat intelligentie in iemands schoolniveau zit. Mijn vriendje en ik zitten namelijk op 1 lijn qua algemene kennis, etc.: ik kan beter met hem praten dan met sommige mensen die mijn schoolniveau hebben, dus ik zou zeggen: probeer het gewoon.

Schoolniveau en intelligentie staan niet altijd met elkaar in overeenkomst!
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:31
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
kán misgaan, hoeft niet. Er is naar mijn mening een verschil tussen slim en intelligent.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Scatterheart schreef op 06-11-2003 @ 10:16:
Ja hoor, en jij voelt je meteen weer aangevallen. Lees eens goed, dan zie je dat ik er zelf ook ervaringen mee heb. Misschien dat jij niet zo diep wilt gaan. Geen vooroordeel, praat niet uit je nek dus.
En jouw ervaring(en) is (of zijn) gelijk geldend voor iedereen en elke situatie? Beetje kortzichtig, lijkt me. En wat ik bedoelde met dat vooroordelen, dat blijft staan, jij gaat er kennelijk van uit dat alle mensen op de 'lagere' opleidingen niet 'op niveau' kunnen functioneren, dat is wat je schrijft. En dat vind ik een vooroordeel.

Bovendien was de post niet alleen tegen jou gericht (al quotete ik jou), wie voelt zich hier dus nog meer meteen aangevallen? (Ik voelde me niet eens aangevallen, ik wilde alleen iets uitleggen en gebruikte toevallig mezelf als voorbeeld, omdat ik van mezelf en mijn situatie toch het meeste weet, leek me dus het handigst.) Praat niet zo uit je nek dus.

En beledigende opmerkingen maken is simpel. (Ik ben btw maar zo'n domme mavo'er, hoe kun je met het beeld dat jij daarvan hebt verwachten dat ik wel zo diep ga? (Ik ben blij dat de mensen waar ik mee om ga er iig anders over denken.))
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:21
Verwijderd
Citaat:
GTST-Beer schreef op 06-11-2003 @ 09:21:
Mwha als zij een beetje een doos is, ja dan moet het wel kunnen!
Rofl Prachtig opgemerkt.

Ontopic, ik moet er niet aan denken iets te hebben met iemand die niet studeert of zeer binnenkort gaat studeren (we hebben het hier over serieuze relaties). Niet alleen omdat ik verwacht dat zoals gezegd hier de gesprekken niet zo diepgaand zullen zijn als ik verwacht, maar ook omdat het een verschil is in instelling.

En hoewel het natuurlijk door Leonoor c.s. meteen zal worden bestreden, blijf ik erbij dat opleidingsniveau wel een uitdrukking is van intelligentie. Zowel in de vorm van slimheid en sociaal-emotionele ontwikkeling, als in de vorm van interesses. Anders gezegd, iemand die studeert heeft andere interesses dan iemand die MBO doet.

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 10:24.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:37
Soezen
Avatar van Soezen
Soezen is offline
Ik doe zelf MBO, en mijn vriend ook. Gelukkig. Ik zou echt niet willen dat mijn vriend zou studeren. De meeste studenten voelen zichzelf al ontzettend slim, en dat kunnen ze dan nog eens lekker laten merken. Nee, ik zou het nooit willen, maar smaken verschillen natuurlijk..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2003, 10:38
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2003 @ 10:21:
Anders gezegd, iemand die studeert heeft andere interesses dan iemand die MBO doet.
En als je binnen het MBO of de uni bekijkt heeft ook iedereen andere intresses
En ik blijf erbij dat opleidings niveau níet altijd wat zegt over je sociale vaardigheden. Niet iedereen op het MBO is een halve retard en niet iedereen op de uni is geweldig qua sociaal zijn.
Nu zie je de meeste zogenaamde woonwagenbewoners wel op lager niveau, maar dat kan je niet het complte lagere niveau omdopen tot achterlijk en lecht in gevoelsleven.

Er is een verschil tussen wie (en hoe) je bent en hoe goed je kan leren.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 10:41.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2003 @ 11:21:
En hoewel het natuurlijk door Leonoor c.s. meteen zal worden bestreden, blijf ik erbij dat opleidingsniveau wel een uitdrukking is van intelligentie. Zowel in de vorm van slimheid en sociaal-emotionele ontwikkeling, als in de vorm van interesses. Anders gezegd, iemand die studeert heeft andere interesses dan iemand die MBO doet.
Ik ben het met jullie eens dat het zo kan zijn, maar ik weet uit ervaring dat het ook anders kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 06-11-2003 @ 11:38:
En als je binnen het MBO of de uni bekijkt heeft ook iedereen andere intresses
Nee, Qimm, dat zie je verkeerd, iedereen op het mbo is hetzelfde, net als iederen op de universiteit. Mensen horen in hokjes gestopt te worden, snap dat dan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:42
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2003 @ 10:40:
Nee, Qimm, dat zie je verkeerd, iedereen op het mbo is hetzelfde, net als iederen op de universiteit. Mensen horen in hokjes gestopt te worden, snap dat dan.
*slaat tegen voorhoofd* Oh ja natuurlijk! Bovendien zit Wouter op de uni, dús heeft hij altijd gelijk.
Wat weet ik nou als MBO-er?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:47
Thomas
Thomas is offline
Als maar van elkaar houdt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 06-11-2003 @ 11:42:
*slaat tegen voorhoofd* Oh ja natuurlijk! Bovendien zit Wouter op de uni, dús heeft hij altijd gelijk.
Wat weet ik nou als MBO-er?
Je bent in ieder geval wel een meester in het uit zijn verband rukken van opmerkingen

Misschien was het duidelijker geweest als ik interessegebied had gezegd? Natuurlijk hebben mensen op MBO onderling en mensen op de uni onderling ook andere interesses, maar die zitten meer met elkaar op éen lijn dan wanneer je MBO en uni onderling gaat vergelijken. Het aantal mensen op MBO dat al in zit te kakken en wil settelen is daar een goed voorbeeld van.

Verder komen we toch nooit uit deze discussie en ik word er zo langzamerhand ook strontziek van. Het lijkt godverdomme wel alsof je niet eens meer mag zeggen dat je iemand van je eigen niveau zoekt, omdat je dan meteen wordt versleten voor iemand die denkt dat alle MBO'ers dom zijn.

Misschien is dát juist wel het voornaamste verschil tussen MBO en uni - mensen die studeren zeiken tenminste niet constant zo over dat een relatie met niveauverschil best goed kan gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2003 @ 11:56:
Het aantal mensen op MBO dat al in zit te kakken en wil settelen is daar een goed voorbeeld van.
Euhm...das jouw mening, die twee dingen hoeven nl niet bij elkaar te horen. Plus dat die mensen ook op het hbo en op de uni zitten.

Ik word er idd ook strontziek van. Van mij mag je gerust je mening geven, maar doe dat dan ook als mening. 'k vind het alleen altijd jammer dat het nodig is om mensen over één kam te scheren. Ook qua zeiken is er niet zoveel verschil, in mijn ogen zeik jij net zo veel als ieder ander. Dat iemand anders een andere mening heeft, betekend niet dat ie zeikt. (Of zijn dat dingen dat bij mensen die op de universiteit zitten horen?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2003, 11:22
Verwijderd
Ik vind dat een relatie met schoolniveau verschil best goed kan gaan.

En nare man.. ik vind gewoon dat je geen vooroordelen over mensen moet hebben. In het algemeen. Ik ben daar op tegen. Het gaat toch om de persoon die je leert kennen, hoe kun je nou vantevoren een hele groep mensen uitsluiten? Ik snap dat echt niet.. als 2 mensen op de universiteit wat met elkaar krijgen en de 1 doet scheikunde en weet nix van computers en de ander doet informatica en weet nix van scheikunde. (Goh, wat een voorbeeld ) Dan heb je wat dat betreft ook niet echt een gemeenschappelijk interessegebied. Wat andere dingen betreft misschien juist weer wel. En die jongen die informatica op de uni doet zou net zo goed informatica op het HBO kunnen doen, of andersom: het meisje op het HBO en de jongen op de uni. Dat maakt dan allemaal nix uit, want ze kunnen het alsog hartstikke goed met elkaar vinden.

Het gaat mij er altijd om of het klikt met iemand, dat kun je niet vantevoren voorspellen aan de hand van het opleidingsniveau. Ik ging vorig jaar een paar keer uit met een jongen die tweedejaars BFW was (uni dus) en alles wat hij te melden had was "het studentenleven is zo geweldig, het studentenleven is zo geweldig, je moet echt snel op kamers gaan wonen, sinds ik op kamers woon heb ik het zo geweldig, Quintus is zo geweldig (=studentenvereniging) blablabla..." nou ja, daar hield het echt ongeveer op. We vonden elkaar wel aardig enzo, maar het klikte gewoon niet.
En ik heb genoeg mensen leren kennen die ook een universitaire studie doen en met wie het wel klikte. En ook mensen die HBO doen met wie het goed klikt. En ook mensen die MBO doen met wie het goed klikt. Of klikte.. het zijn exen..

Net alsof er op de uni niet ontzettende dozen en eikels zitten.. waarom zou je die dan bij voorbaat wel een kans geven en een aantal leuke mensen van het MBO niet.

Naja.. je moet het zelf weten.. maar ik kan het gewoon niet begrijpen.
Maar zou je je ervoor schamen om met een meisje thuis te komen die MBO doet.. past dat dan niet in jouw sociale kringen ofzo.. ookal kun je het nog zo goed met haar vinden..?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 11:23
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Nou nog 1 laatste punt, ik ergerde me dood aan de onwetendheid van 80% van mijn mede klasgenoten. Ik zeg ook niet dat MBO-ers slim zijn, ik zeg dat ze niet allemaal dom zjin.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 11:33
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik heb altijd geroepen dat ik liefst VWO wil, daar heb ik een uitzondering op gemaakt en ik heb nu met iemand die HAVO heeft gedaan...

Ik merk gewoon dat hij niet nadenkt over dingen, niet verder nadenkt. Ook met praten over dinge en hoe hij tegen de wereld aankijkt, merk ik een groot verschil... Nu ben ik nog verliefd, dus stoort het niet heel erg, maar ik vermoed dat dit ons wel straks gaat opbreken, of hij moet opeens helemaal veranderen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 11:35
miro
Avatar van miro
miro is offline
btw toen ik zelf nog havo deed op de middelbare school had ik een vriend die aan de universiteit studeerde en dat ging prima.

Ongeacht of mensen hier vinden dat t kan of niet voor een langdurige relatie...waarom zou je t niet proberen? Je bent verliefd of je bent het niet. Je gaat geen liefde opzij zetten omdat mensen t niveauverschil te groot vinden. Je kunt niet zeggen alle mensen die mavo doen zijn dommer dan andere mensen. Dat zou nergens op slaan. Dan heb ik t nog niet eens over de sociale intelligentie, is die niet veel belangrijker? Ik denk dat je dr zelf achter moet komen dmv proberen of je bij elkaar past of niet. Als je dan bij voorbaat al vindt dat hij of zij een te lagen/hoge opleiding heeft...tja misschien laat je dan wel iets moois aan je neus voorbij gaan.

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 12:24
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Vergeet niet dat niveau kan groeien.
Ik werk op een P&O afdeling en kan van al het personeel zien wat voor opleiding zij hebben genoten, wat ze ermee doen en of er ontwikkeling in zit.
Geloof me er zijn zat mensen die ooit eens met een LBO (of nu vmbo) opleiding begonnen zijn en nu in een verrekt goede positie zitten. Deze mensen zijn in hun avonduren weer gaan studeren en hebben zich daardoor lekker omhoog kunnen werken. Natuurlijk zijn er die onderaan die ladder blijven bengelen en het allemaal wel goed vinden of moeilijker werk gewoon echt niet aan kunnen.

Anderszijds werken er ook zat mensen met drs. of mr. titeltjes waarbij ik denk 'sjees moet ik, als mbo'rtje, jou dat uitleggen mister know-it-all' ?

Verder heb je ook mensen die in de praktijk helemaal opbloeien. Welke opleiding je ze ook voorschotelt ze zullen het niet halen, maar zijn ze met hun vak bezig dan sta je versteld.

Dus deels zeg ik ja niveau speelt een rol, deels niet er zijn nog andere zaken dan een opleiding die het niveau van een persoon kunnen opkrikken of laten dalen. Ik vind dat je naar het geheel moet kijken en het niet op het wel of niet lukken van een relatie alleen op het niveau laten afhangen. Tenslotte kan een relatie van 2 gelijken ook naar de haaien gaan.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 13:19
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Het kan goed gaan, maar ook fout.
Zelf wil ik wel iemand die op dezelfde lijn zit, maar misschien komt dat ook wel omdat de relaties om me heen die ik zie met verschil in schoolniveau niet lopen.
Ach, misschien maak ik me er ook wel druk om maar op het moment meer in de zin van 'hij is 2 jaar jonger' want dan zit je misschien wel op hetzelfde schoolniveau maar niet in leeftijd. En als je een 4 havo'er vergelijkt met een 5 vwo'er die al een havo-diploma heeft maar gewoon 'omdat ik meer wil' vwo doet, dan zit je ook niet op hetzelfde niveau.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:09
Slettelina *
Slettelina * is offline
Ik doe mavo en hij doet ath.. Niks mis mee
__________________
New York City, Dance or die
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:11
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 06-11-2003 @ 09:53:
Dat is al een veel minder groot verschil. Natuurlijk gaat het om hoe sociaal hij is en hoe lief en dat hij je in je waarde laat. Maar geloof me, op de duur wil je kunnen praten, een beetje fel en op hetzelfde niveau.

Als jij havo doet en hij uni is het anders. Om het maar even niet over het verschil in levensfase maar alleen over niveau verschil te hebben.

De eerste maanden gaat het nog wel goed, maar na een tijdje vraag je je echt af wanneer het nou komt.

Ben ik het niet mee eens. We schelen ruim 3jaar en we hebben nu een jaar een relatie.
Van dit soort dingen hangt een goede of slechte relatie niet af.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:27
Verwijderd
mijn vriend heeft mavo niet gehaald, en doet nu MBO. Ik zit in mn laatste jaar van het VWO en het kan best.
Maar het ligt inderdaad wel aan de persoon, met sommige kleine dingentjes weet ik dan dat het zo niet werkt, maar dat zeg ik dan niet want hij heeft hij zo zijn eigen theorie overdacht. Gister zat hij heel therapeutisch op me in te praten en toen zei hij wel: 'en dat zeg ik met mn MBO...' Dan alleen word ik erop gewezen. Ik heb er ook geen last van, je merkt het niet, het had net een VWO-er kunnen zijn...
Het zijn toch ook geen mensen met een handicap, of debielen ofzo.
En ik als VWO-er heb het zeker niet over al het interessants wat ik nu weer geleerd heb hoor. Gewoon de dagelijkse dingen wat ik meemaak.

Er word een beetje gedaan alsof MBO-er of mavo-ers minder mens zijn ofzo, of ze niet nadenken... Lijkt me nogal sterk...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:29
XzeoN
Avatar van XzeoN
XzeoN is offline
ten eerste, omdat je eerst MAVO gedaan hebt en daarna MBO maakt geen flikker uit. je opleiding hoeft niet per se iets te zeggen over jouw intelligentie.

ik heb gemerkt (in mijn vorige relatie, hij had VWO gedaan en daarna is ie naar de universiteit gegaan), dat het vooral draait om hoe jij je er open voor stelt. Ik vond het eerst heel irritant dat hij meer wist dan ik, maar toen ben ik er anders over na gaan denken, en ik heb daarbij veel kennis gewonnen.
__________________
.even the scars forget the wounds.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:35
[D0RIEN]
[D0RIEN] is offline
Ik heb vwo en mijn vriend heeft een mbo studie afgerond. Het gaat prima. Misschien dat nare man enigszins gelijk heeft dat schoolniveaus iets zeggen over intelligentie, dat weet ik niet en dat kan me ook niets schelen ook (hoewel sociale intelligentie zeker over te discussiëren valt, want het welbekende geval van de sociaal-gestoorde genie komt ook vaak voor).
Kijk, ik ken eigenlijk alleen het geval van mij en mijn vriend. Ik heb inderdaad "intelligentere" interesses, zoals nare man en sommige andere mensen ze misschien zou noemen (literatuur, kunst, filosofie, psychologie, enz), maar mijn vriend was in het begin van onze relatie sociaal veeeeeel verder ontwikkeld dan ik. Hij heeft van mij dingen geleerd en is nu ook gestimuleerd/gemotiveerd om meer over mijn interesses te weten te komen om zichzelf te ontwikkelen, en ik ben door hem een stuk socialer geworden en neem mezelf en het leven een stuk minder serieus en zwaar (waardoor het leven alleen maar leuker is geworden).
Ze zeggen dat het correct spreken van ABN en beschaving ook iets zeggen over intelligentie en in dat geval zou mijn vriend hoogbegaafd zijn.
Misschien dat mijn vriend een uitzondering is op de regel, maar ik denk het haast van niet.

Dus...nee, ik denk niet dat het verschil in schoolniveau een probleem hoeft te zijn binnen een relatie. Het gaat er denk ik meer om in hoeverre jij en zij zichzelf kunnen blijven binnen de relatie en jullie interesses met elkaar kunnen delen.
__________________
sheela-na-gig, you exhibitionist
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2003, 14:54
Verwijderd
Ik heb wel eens van een vriendin gehoord die het uitgemaakt heeft om ongeveer die reden. Zij heeft VWO gedaan. Haar toenmalige vriendje deed MBO. Als zij het dan ergens met hem over wilde hebben, bijvoorbeeld over iets van het nieuws ofzo, was het 3 van de 4 keer zo dat hij geen flauw idee had waar zij het over had. Dat is ook helemaal niks en dan ben je wel op elkaar uitgekeken.
Het kan dus een probleem zijn, maar het hoeft echt niet. Het is meestal wel zo dat mensen met hetzelfde 'niveau' een relatie hebben, maar dat hoeft niet te betekenen dat het gelijk fout gaat als dat niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 15:33
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
GTST-Beer schreef op 06-11-2003 @ 09:21:
Mwha als zij een beetje een doos is, ja dan moet het wel kunnen!
idd, je kunt met gemak op het vwo zitten en toch een ongelooflijke domme muts zijn (die toevallig makkelijk leert)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Elky schreef op 06-11-2003 @ 08:24:
Ik zelf doe MBO en daarvoor heb ik mavo gedaan, zij doet VWO.
Nou is mij vraag, of dat snel fout zou gaan.
Ps:We hebben nog niks, maar het zit wel in beurt.
Om dat te weten hoef je niet gestudeerd te hebben...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 16:00
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb een aantal jaar geleden 2 weken 'verkering' gehad met een jongen die VBO deed, ik deed VWO. En ja, dat merkte ik... Mijn grapjes kwamen niet over, sommige dingen die ik vertelde begreep hij niet, ga zo maar door.
Voor mij niet voor herhaling vatbaar.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 16:01
Verwijderd
Mijn ex-vriend deed eerst vbo/mavo en daarna mbo, terwijl ik gymnasium deed, en dat ging toch echt een jaar en twee maanden goed... het zal misschien soms wat moeilijker zijn, omdat je toch wel in een andere omgeving je dag doorbrengt, maar ach, als je verliefd genoeg bent lukt t wel.

edit: niet helemaal waar; het ging ruim een jaar goed, de laatste anderhalve maand niet echt meer.

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 16:10.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 16:56
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik zie het probleem van leonoor en consorten ook niet helemaal. Je kan toch stellen dat er over het algemeen een verschil is tussen mbo'ers en studenten? Dat daar uitzonderingen op bestaan zal ik niet ontkennen, maar stellen dat jij in principe op zoek bent naar een partner met hetzelfde opleidingsniveau als dat van jou lijkt mij niet zo heel onredelijk.

Op iedere regel bestaan uitzondering, ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Dat betekent toch niet dat die hele regel zinloos is?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 17:41
Fleur
Avatar van Fleur
Fleur is offline
Je schoolniveau hoeft absoluut geen reden zijn dat het fout zal gaan in je relatie. Maar het kàn wel.
Dan moet je idd in vooroordelen gaan denken, als jij een stereotype mbo'er bent en zij een standaard vwo typetje, dan kan het gaan botsen ja.
Ik volg momenteel een MBO opleiding en de meerderheid van mijn klas is geen standaard mbo type (komt waarsch. ook omdat de meesten havo hebben gedaan en al wat ouder zijn dan de gemiddelde mbo student).

Ik heb nu iets met een jongen(/man) die een studie aan de universiteit heeft afgerond, toch merk ik qua niveau niet veel verschil. Hij weet veel dingen die ik niet weet, maar aan de andere kant weet ik ook genoeg wat hij niet weet. Feitenkennis lijkt me niet echt essentieel voor een relatie. Een redelijk vergelijkbaar denkniveau echter wel.

Ik moet er niet aan denken een relatie te hebben met iemand die 'dom' is, niet zelf nadenkt, geen discussie kan voeren etc.

Dat jouw (toekomstige) vriendin misschien meer weet dan jij hoeft echt geen bezwaar te zijn, zolang jij je niet gepasseerd voelt o.i.d.

Ik heb een relatie gehad (die bijna 2 jaar geduurd heeft) met een jongen die na de MAVO geen opleiding meer gevolgd heeft en verder ook niet bepaald snugger was. Bijna elke discussie liep uit op irritatie en ruzie, hij kon het niet hebben dat ik van veel dingen meer wist dan hij en dat hij een discussie niet kon winnen, terwijl hij dat maar bleef proberen (op een vreselijk kinderachtige manier). Dan loopt een relatie toch gedeeltelijk stuk op niveauverschillen.

Maar goed er is niet echt een pijl op te trekken. Probeer het gewoon
__________________
http://fleur.madtech.cx
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:34
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
-=[ruelF]=- schreef op 06-11-2003 @ 18:41:
Feitenkennis lijkt me niet echt essentieel voor een relatie. Een redelijk vergelijkbaar denkniveau echter wel.
Hier ben ik het echt volkomen mee eens! Je moet gewoon een goed gesprek met elkaar kunnen voeren en bij een gesprek wissel je kennis en informatie uit, dus als de een wat meer weet dan de ander hoeft dat totaal geen probleem te zijn.
Wanneer je er achter komt dat je moeilijk een wat intelligenter gesprek kunt voeren omdat de denkwijze heel verschillend is (ofwel verschillend van niveau ofwel verschil in manier van denken) dan lijkt me dit geen goede basis voor een relatie.
Het kan in het begin heel vernieuwend zijn om met iemand om te gaan die op een heel andere manier dan jij denkt, maar op een gegeven moment is deze 'nieuwheid' er van af en zul je zien dat het averechts gaat werken en je je aan de ander kan gaan ergeren omdat die jou en jouw denkwijze niet lijkt te begrijpen
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:51
Verwijderd
Mijn vriend zit, als ik het in nederlandse havo/mavo etc. meet ook iets lager dan ik, maar op de highschool hier hebben we wel beiden het academische programma gedaan. En hij is ook niet minder intelligent ofzo dan ik... gewoon minder op school gestel ddan ik.... en het gaat al 6.5 maand geweldig.. en daarvoor waren we een tijd goede vrienden... Hij is gewoon met engels etc. en van die dingen gewoon niet zo aangelegd als ik.Ik ga dan ook naar een college nu, en hij is een jaartje aan het werken om dan verder te gaan met school.
Maar verder staat hij meer op zn eigen benen en weet van andere dingen meer af... tligt er echt aan hoe je het bekijkt... als je iemand van het vbo hebt met een vwoer die graag moeilijke gesprekken houdt lijkt me dat de relatie iets minder soepel verloopt. etc.

het gaat dus idd zoals al eerder gezegd is meer om denkniveau dan of de 1 een tien haalt op een examen en de ander een 3.

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:53
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2003 @ 12:08:
Ook qua zeiken is er niet zoveel verschil, in mijn ogen zeik jij net zo veel als ieder ander.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-11-2003 @ 12:22:
Ik vind dat een relatie met schoolniveau verschil best goed kan gaan.


Citaat:
Ik snap dat echt niet.. als 2 mensen op de universiteit wat met elkaar krijgen en de 1 doet scheikunde en weet nix van computers en de ander doet informatica en weet nix van scheikunde. (Goh, wat een voorbeeld ) Dan heb je wat dat betreft ook niet echt een gemeenschappelijk interessegebied. Wat andere dingen betreft misschien juist weer wel. En die jongen die informatica op de uni doet zou net zo goed informatica op het HBO kunnen doen, of andersom: het meisje op het HBO en de jongen op de uni. Dat maakt dan allemaal nix uit, want ze kunnen het alsog hartstikke goed met elkaar vinden.
Precies

Voor de rest heb ik in elk 'schoolniveau' totaal verschillende mensen gezien. Neem bijvoorbeeld iemand die HAVO gedaan heeft. Wat zegt dat nou over diegene?

Er is een heel groot verschil tussen iemand die met heel veel moeite op het nippertje de HAVO gedaan heeft, en iemand die er nauwelijks iets voor gedaan heeft en slaagt met goede cijfers. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor VWO en de vervolgopleidingen.

Iemand die heel relaxt HAVO gedaan heeft en uit gemak MBO doet, kan qua intelligentie op het niveau van een VWO-leerling zitten. Dat weet je gewoon niet van tevoren. Terwijl een andere MBO-er er mijlen van verwijderd is.

Zo ken ik 2 mensen van mijn oude school, Anton en Diederik. Anton heeft eerst MAVO gedaan, daarna een jaartje HAVO en meteen doorgestroomd naar het VWO. Inmiddels studeert hij. Diederik heeft HAVO gedaan, daarna MTS en doet inmiddels naast zijn fulltime baan op zijn gemak een hogere opleiding Bouwkunde op de avondschool. 2 mensen die toch echt niet dom zijn, ondanks dat Anton op de MAVO gezeten heeft en Diederik MBO gedaan heeft.

Het zegt gewoon niks.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 07:44
@pie
@pie is offline
maakt geen fuck uit, 2 collega's van me schelen zoveel als maar kan qua opleiding (eentje heeft de mavo niet afgemaakt, heeft interne electrotechniekopleiding gedaan bij zn werkgever, zn vriendin studeert nu aan de universiteit), ze hebben al 3 jaar iets dus ik denk dat je wel kunt stellen dat het opleidingsniveau niet uitmaakt
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 08:48
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
******** schreef op 06-11-2003 @ 20:13:

Het zegt gewoon niks.
misschien kunnen we ook beter praten over de opleiding die iemand aan zou moeten kunnen ipv de opleiding die men doet.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 10:24
Verwijderd
ik doe mbo, mijn vriend is bijna afgestudeerd aan de universiteit... Op het eerste gezicht is het verschil niet te merken...en we zijn nog steeds gelukkig...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Spoiler: zeer lang verhaal
Scarlet Spider
21 21-09-2012 11:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het nederlandse onderwijssysteem
Wammus
114 24-03-2008 23:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands debat
supernova
16 15-01-2006 20:16
Seksualiteit Willen jullie deze Seksenquete invulle?
Suga~Suga
258 17-10-2005 20:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59
Liefde & Relatie intelligentie invloed op relatie ?
emi
104 30-07-2003 15:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.