Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2007, 17:41
liwei
Avatar van liwei
liwei is offline
Heey,
Ik zit nu in VWO 3 en ik wil graag het profiel NG kiezen met Natuurkunde en Economie als vrije keus. Dat is vooral omdat ik nog niet weet wat ik later wil gaan worden, of welke studie ik na het middelbare wil gaan volgen. Dus ik wil mijn kansen zo breed mogelijk maken.
Maar bij ons op school kan je ook nog wiskunde D als vrije keuze nemen. Sowieso neem ik wiskunde B, maar omdat daar geen statistieken enz bij zit, wil ik ook nog wiskunde D erbij nemen, maar hierdoor heb ik wel veel uren wiskunde in een week. En aan wiskunde ben je sowieso al veel tijd kwijt, dus ik ben erg aan het twijfelen of ik wiskunde D ook zal nemen.

Wiskunde vind ik niet erg, ik vind het juist leuk. Ik word blijer om voor wiskunde een hoog punt te halen dan voor een andere vak. Het enige probleem is dat ik nogal......lui ben en graag veel vrije tijd heb.

Mijn vraag is gewoon, verbreed ik mijn kansen later een heel stuk als ik wiskunde D erbij pak? Of valt dat nogwel mee?
En ben ik er zoveel meer tijd in kwijt? Of valt dat ook nog wel mee?
En raden jullie het mij aan.....?

Nou..bedankt voor het lezen ^^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2007, 23:24
Verwijderd
Nee, aan wiskunde B heb je genoeg. Volgens mij krijg je dan ook statistiek, maar dan in een sneller tempo.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 17:20
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Als je het leuk vindt, waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 20:01
liwei
Avatar van liwei
liwei is offline
Citaat:
Als je het leuk vindt, waarom niet?
Omdat ik lui ben en veel vrije tijd wil
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 21:31
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Zoals krummeltje zegt, heeft wiskunde B ook statistiek. Daarbij is het volgensmij bij de meeste studies zo dat als de eis wiskunde A is, je met wiskunde B ook aan de eis voldoet. Maak je daar dus niet druk om.

Als je wiskunde D leuk vindt, is het natuurlijk een andere zaak. Je zult de afweging moeten maken: Wiskunde D en wat minder vrije tijd, of meer vrije tijd, zonder wiskunde D. Als het een extra vak is in je vrije deel (dus los van Wiskunde B) kun je het evt. een tijdje uitproberen, en daarna laten vallen als je het te druk vindt.

Ohja... Wat moet ik me precies bij Wiskunde D voorstellen? Combinatie Wiskunde A + B of meer een aanvulling?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 00:42
Verwijderd
Ik dacht dat wiskunde D het voormalige wiskunde A1,2 was...? En dat dan Wis A is wat eerder A1 was. Of andersom

edit: Ik heb geen gelijk
Citaat:
"Vereenvoudigd kan worden gezegd, dat de wiskunde B meer specifiek is gericht op analyse en meetkunde c.a. (statistiek is eruit verwijderd), terwijl wiskunde A (en C) meer op statistiek c.a. is gericht. Deze wiskundevakken kunnen in principe niet met elkaar worden gecombineerd en het heeft ook geen zin dat een leerling bijvoorbeeld de ‘moeilijke’ wiskunde B zou combineren met wiskunde C. Maar er is daarnaast wiskunde D: die is bedoeld voor verbreding én verdieping. Verbreding en verdieping veronderstelt dus, dat het vak voortbouwt op wiskunde B: ‘voortgezette wiskunde’. Wiskunde D kan dus alleen worden gekozen in combinatie met wiskunde B. De verbreding wordt als volgt vormgegeven: er zijn onderdelen in wiskunde A die ook voor de bètaleerlingen interessant kunnen zijn en niet overlappend zijn met wiskunde B: statistiek c.a. Die onderdelen worden voor de bètaleerling ondergebracht in wiskunde D. Wiskunde D heeft dus een overlapping met wiskunde A: voor de school maakt dat het aanbieden van wiskunde D aantrekkelijker (let wel: voor de leerling is de overlapping er niet, hij kan immers wiskunde B niet met A combineren). Met deze verbreding is ongeveer de helft van het programma gevuld. De overige helft wordt besteed aan verdieping. Daarbij moet niet alleen worden gedacht aan traditioneel ingevulde onderwerpen, maar bijvoorbeeld ook aan zelfstandig bestudeerde onderwerpen, inzet van ICT, samenwerking met het hoger onderwijs e.d. Door dat laatste kan ook, in reactie op de desbetreffende vraag, een doorlopende leerlijn worden bevorderd."
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 15:01
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
wat is wiskunde D? heb er echt nog nooit van gehoord.
ben ik de enige?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 16:48
liwei
Avatar van liwei
liwei is offline
Wat Krummeltje postte is wel erg handig ^^
Dus er zit geen statistiek in wiskunde B. Dus wat Martino zei 'Daarbij is het volgensmij bij de meeste studies zo dat als de eis wiskunde A is, je met wiskunde B ook aan de eis voldoet' klopt dat dan nog steeds??

Ik weet niet wat wi1,2 ofzo is ^^''
Ik weet wel dat wiskunde D nieuw is, volgens mij pas vanaf dit jaar ofzo..? Iets in de vernieuwde Tweede Fase ofzo iets v.v''
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 17:28
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
wat is wiskunde D? heb er echt nog nooit van gehoord.
ben ik de enige?
Nope.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 20:00
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dus wat Martino zei 'Daarbij is het volgensmij bij de meeste studies zo dat als de eis wiskunde A is, je met wiskunde B ook aan de eis voldoet' klopt dat dan nog steeds??
Tja, ik kan me niet voorstellen dat je geen statistiek krijgt als je Wiskunde B kiest. Statistiek is namelijk ook van toepassing op andere betavakken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 08:59
Verwijderd
Citaat:
wat is wiskunde D? heb er echt nog nooit van gehoord.
ben ik de enige?
Wiskunde D (en A, B, C) zijn de nieuwe soorten wiskunde in de tweede fase (havo en vwo, dus). Ze vervangen wiskunde A1 en 2 en B1 en 2.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 09:36
Krynn
Krynn is offline
Zoals ik het nu begrijp betekent dit dus dat als je bij een studie statistiek nodig hebt je met de huidige wiskunde B niet aan de ingangseis voldoet, en wiskunde D dus aan te raden is.

Of gaan ze er van uit dat als je wiskunde B snapt, je statistiek er zo even bij pakt?

Ik zou in ieder geval TS willen aanraden wiskunde D er gewoon bij te pakken, en te kijken hoe het gaat. Extra dingen kun je altijd weer laten vallen, maar als je meer tijd overhoudt dan je vooraf dacht is het erg lastig om er weer ergens bij te komen/in te stappen.
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Tja, ik kan me niet voorstellen dat je geen statistiek krijgt als je Wiskunde B kiest. Statistiek is namelijk ook van toepassing op andere betavakken.
Die is er dus blijkbaar uit gehaald. Ik denk niet dat dat een erg groot probleem is, bij ons werd de Wiskunde A-stof (die niet ter sprake kwam bij Wiskunde B) namelijk gewoon als bekend verondersteld aan het begin van de studie en dat leverde eigenlijk geen problemen op vanwege het uiterst lage niveau van Wiskunde A.

Ik zou de TS aanraden wiskunde D te nemen als ze een "harde" bèta-studie overweegt (bijv. wiskunde, natuurkunde, scheikunde).
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 18:19
Verwijderd
De eis is meestal gewoon dat je wiskunde hebt gehad, als je wiskunde B met een voldoende afsluit geef je ook wel aan dat je statistiek zal kunnen begrijpen. Op de universiteit beginnen ze toch weer bij het begin van statistiek, dus je hebt alleen een probleem als je echt geen wiskunde hebt gehad (en dus niet weet hoe je moet optellen of vermenigvuldigen) of het gewoon echt niet kan. Als je wiskunde B aan kan, kan je A ook aan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 19:53
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
De eis is meestal gewoon dat je wiskunde hebt gehad, als je wiskunde B met een voldoende afsluit geef je ook wel aan dat je statistiek zal kunnen begrijpen. Op de universiteit beginnen ze toch weer bij het begin van statistiek, dus je hebt alleen een probleem als je echt geen wiskunde hebt gehad (en dus niet weet hoe je moet optellen of vermenigvuldigen) of het gewoon echt niet kan. Als je wiskunde B aan kan, kan je A ook aan.
Wiskunde is natuurlijk geen optellen en vermenigvuldigen.Dat is gewoon rekenen!
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 20:10
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Tja, ik kan me niet voorstellen dat je geen statistiek krijgt als je Wiskunde B kiest. Statistiek is namelijk ook van toepassing op andere betavakken.
Niet voor de betavakken op het vwo zelf. En de aansluiting naar de beta studies is nu eenmaal belabberd. Matrices hoorden wel bij het oude wiskunde A1,2 en niet bij wiskunde B, terwijl dit bij ongeveer iedere beta studie wel gebruikt wordt.

Edit:
@ TS: als je het nog kan laten vallen eventueel zou ik het er zeker bijkiezen. Meer wiskunde kan nooit kwaad en al helemaal niet als je het zelf leuk vindt.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 21:39
liwei
Avatar van liwei
liwei is offline
Citaat:
Edit:
@ TS: als je het nog kan laten vallen eventueel zou ik het er zeker bijkiezen. Meer wiskunde kan nooit kwaad en al helemaal niet als je het zelf leuk vindt.
Ik denk dat ik dat ga doen ja...
Bedankt iedereen voor het reageren ^^
Ikzelf snap niet echt wat het verschil allemaal is, ik weet alleen dat Wi D uitgebreider en dieper gaat in bepaalde dingen en dat het statistieken bevat wat WiB niet heeft...
Als ik het nog kan laten vallen in het 4de jaar, dan neem ik het erbij. En als dat niet kan......dan.......dan kom ik jullie weer lastig vallen x''''3
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 02:03
Verwijderd
Citaat:
Wiskunde is natuurlijk geen optellen en vermenigvuldigen.Dat is gewoon rekenen!
Nou, oké dan, als je kan rekenen en op de middelbare school wiskunde hebt gehaald (of dat nu ook een beetje statistiek was of niet), dan moet statistiek op het WO ook mogelijk zijn. Het gaat er niet zo zeer om dat je al wat van statistiek af weet, maar dat je hebt laten zien dat je de potentie hebt het te kunnen leren. Door wiskunde af te sluiten laat je die potentie zien, of dat nu A of B is, dat maakt niet uit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2007, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Nou, oké dan, als je kan rekenen en op de middelbare school wiskunde hebt gehaald (of dat nu ook een beetje statistiek was of niet), dan moet statistiek op het WO ook mogelijk zijn. Het gaat er niet zo zeer om dat je al wat van statistiek af weet, maar dat je hebt laten zien dat je de potentie hebt het te kunnen leren. Door wiskunde af te sluiten laat je die potentie zien, of dat nu A of B is, dat maakt niet uit.
Of je kan rekenen is helemaal niet belangrijk voor het begrijpen van wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 14:45
Verwijderd
Nee, maar bij statistiek wel.
(Bij mij tenminste, als ik niet zou kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen dan was ik gestrand bij het gemiddelde berekenen )
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 17:59
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Wiskunde D (en A, B, C) zijn de nieuwe soorten wiskunde in de tweede fase (havo en vwo, dus). Ze vervangen wiskunde A1 en 2 en B1 en 2.
juist ja, bedankt
dus ik mag ervanuit gaan dat wiskunde D het oude wiskunde B1,2 is?

het is toch ernstig dat ik dit soort dingen niet meer meekrijg
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 20:29
Verwijderd
Citaat:
juist ja, bedankt
dus ik mag ervanuit gaan dat wiskunde D het oude wiskunde B1,2 is?
het is toch ernstig dat ik dit soort dingen niet meer meekrijg
Ik weet niet helemaal precies welke welke vervangt
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 14:19
Verwijderd
Citaat:
juist ja, bedankt
dus ik mag ervanuit gaan dat wiskunde D het oude wiskunde B1,2 is?

het is toch ernstig dat ik dit soort dingen niet meer meekrijg
D is nog ietsje meer dan B1,2, dacht ik. Het komt niet helemaal overeen, maar het antwoord is wel ongeveer ja .
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 17:18
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Ik denk niet dat dat een erg groot probleem is, bij ons werd de Wiskunde A-stof (die niet ter sprake kwam bij Wiskunde B) namelijk gewoon als bekend verondersteld aan het begin van de studie en dat leverde eigenlijk geen problemen op vanwege het uiterst lage niveau van Wiskunde A.
Bij mij op school was het verschil tussen wiskunde A1,2 en wiskunde B1 zo klein, dat ze dat nu samengevoegd hebben.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 17:29
Lethe
Lethe is offline
Ik heb even bij mijn broertje geïnformeerd. Het zit dus zo (op vwo-niveau):

Wie C&M kiest, heeft in principe voldoende aan wiskunde C (vergelijkbaar met het vroegere wiskunde A1).
Wie C&M kiest met bijvoorbeeld economie als keuzevak, moet minimaal wiskunde A kiezen.
Wiskunde A is bedoeld voor de profielen E&M en N&G.
Met de profielen E&M en N&G kun je ook wiskunde B kiezen.
Wie N&T doet, heeft minimaal wiskunde B nodig.
Wiskunde D is een specifiek keuzevak voor N&T'ers.

Volgens mij broertje is het lastig een vergelijking te maken met de vroegere wiskunde-soorten.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2007, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Ik heb even bij mijn broertje geïnformeerd.

Volgens mij broertje is het lastig een vergelijking te maken met de vroegere wiskunde-soorten.
Precies wat ik heb gedaan

En inderdaad, het één is net iets minder/meer en er zijn ook dingen uitgehaald dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 15:35
frinsje
frinsje is offline
ik zit in VWO 4. en heb zelf wiskunde D, dit begint vrij makkelijk. Met kansberekenen. Maar hierna komt ruimtelijk inzicht. En dat is het belangrijkste waar wiskunde D om draait. (het vervangt als het ware het oude B1,2
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 18:20
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ frinsje: wat je zegt, klopt niet helemaal. Een deel van wiskunde B1,2 zit nu in wiskunde B, en wiskunde D heeft dus nog veel meer verdieping.

@ TS: Is wiskunde D bij jullie een module of een vak? Want bij een module krijg je slechts een certificaat en het is vaak slecht geregeld.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 15:19
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
ik zit in VWO 4. en heb zelf wiskunde D, dit begint vrij makkelijk. Met kansberekenen. Maar hierna komt ruimtelijk inzicht. En dat is het belangrijkste waar wiskunde D om draait. (het vervangt als het ware het oude B1,2
Ik denk niet dat je daar nu al een compleet beeld over kan hebben, als je nog twee en een half jaar moet krijgen. Nu lijkt het misschien zo, maar ik denk niet dat je voor de rest van je schooltijd alleen maar geometrie krijgt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Hoe moeilijk is wiskunde D op VWO?
zb072
3 31-03-2021 13:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Hoe moeilijk is wiskunde D op VWO?
zb072
1 18-02-2017 18:52
Algemene schoolzaken Wiskunde D ??
Questioning
1 20-06-2016 18:57
Studeren Wiskunde D?
Spierings12
7 18-09-2013 15:58
Studeren Waar heb je meer aan, Wiskunde D of tekenen?
ItsTheSebbe
17 07-03-2013 11:41
Studeren Wiskunde D of Biologie bij de profielkeuze NT
blueice
7 06-03-2008 13:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.