Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 13:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Rel tussen Theo van Gogh en Abou Jahjah

AMSTERDAM - Het moest een discussie worden over de toekomst van Nederland, maar het werd een rel waarbij gespreksleider Theo van Gogh de leider van de Arabisch Europese Liga (AEL) Abou Jahjah in de gordijnen joeg. Tijdens een debat over idealisme in een volle Stadsschouwburg in Amsterdam noemde Van Gogh de AEL-leider "de pooier van de profeet".

De aanval deed Van Gogh zaterdag 10 minuten voor aanvang van de derde ronde van het debat. Hij had toen net van de organisatie te horen gekregen dat Jahjah hem niet accepteerde als voorzitter van de discussie, aldus Van Gogh. Daarop trok de interviewer zich terug, "omdat ik vind dat het debat boven de voorzitter moet staan. Ik heb toen alleen de eerste twee rondes geleid en de derde waarbij Jajah en D66-leider Dittrich zouden optreden, zou journalist Yoeri Albrecht op zich nemen."

Voordat Van Gogh afzwaaide, gaf hij het publiek wel even een toelichting op het feit dat hij afhaakte. "Ik zei dat ik het raar vond dat de pooier van de profeet met Allah aan zijn kant en een paar indrukwekkende lijfwachten niet aan de discussie mee wilde doen als ik die zou leiden" , aldus Van Gogh. Daarop verliet Jahjah de zaal en bleef onder anderen Dittrich verbouwereerd achter.

De politicus reageerde ontstemd op het incident, evenals de helft van de aanwezigen in de Stadsschouwburg. Dittrich: "Ik vind het onbeschoft wat Van Gogh deed."

Terwijl Jajah wegliep, riep de interviewer hem nog na dat "Allah het beter weet". Buiten ontstond een emotinele sfeer met wat duw- en trekwerk. Albrecht probeerde daar Jahjah tevergeefs terug te halen, maar er werden teksten geroepen als "we pikken het niet langer van dat varken" .

"Het stoort mij dat Van Gogh het altijd heeft over de vrije meningsuiting en dan toch dit verzoorzaakt. Dat iemand in zijn eentje zo'n avond kan verspesten", reageerde Dittrich. Van Gogh werd door de organisatie aangeboden per taxi naar huis te gaan, maar hij pakte de fiets. " Jahjah is de grote nagel aan de doodskist van de vrije meningsuiting en die moet bestreden worden. Ik wil zeggen wat ik vind", aldus Van Gogh.

Albrecht, mede-organisator van de debatten van Happy Chaos, zei in een reactie dat maar weer duidelijk is geworden hoe emotioneel het onderwerp religie is: "Zodra meningen tegenover elkaar komen te staan, wordt het bijna onmogelijk een goed gesprek te voeren. Tegelijkertijd zie je daaraan het belang om het debat juist wel te voeren." Jahjah was niet bereikbaar voor commentaar.
-----------------------
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1...ou_Jahjah.html

Van Gogh op zijn eigen website erover

Het is niet de eerste keer dat dergelijke berichten in de krant staan, maar ik dacht dat nu toch wel plaats was om het debat te openen in de algemene zin: wat zal de toekomst van Nederland zijn? Denk je dat er sprake is van een verharde sfeer tussen verschillende bevolkingsgroepen (autochtonen vs allochtonen, moslims vs niet-moslims, joden vs moslims, nazis vs iedereen die niet is zoals zij willen, etc.)? En zoja, waartoe zal deze sfeer naar leiden? Moeten we de huidige ontwikkelingen een halt toeroepen of moeten we ons erbij neerleggen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 09-05-2004 om 13:55.
Advertentie
Oud 09-05-2004, 13:51
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Ze zoeken het maar uit.
__________________
Czech us out
Oud 09-05-2004, 13:51
Verwijderd
Ik denk dat de toekomst wel mee zal vallen. Ik voorzie geen rassenrellen ofzo. Het grootste gedeelte van de Nederlandse moslimbevolking is nog steeds redelijk gematigd, en ziet echt wel in dat ze zich beter kunnen richten op democratie en overleg dan op conflict.

Iemand als Abu Jahjah is een intelligente jongen, Mohammed Cheppih ook, en er lopen wel meer intellectuele islamieten rond. Maar die verkondingen wel dingen waar 'wij' het niet mee eens zijn. Die mensen moeten gewoon een politieke partij oprichten en meedoen aan de verkiezingen, dat heb ik altijd al gevonden. Dan pas laat je moslims zien dat je ze serieus neemt, als je ze gewoon op parlementair niveau mee laat overleggen.

Een bepaalde hoeveelheid bange, xenofobe mensen hou je natuurlijk altijd. Ontevreden mensen hou je ook altijd. De die-hard Pimmers die meeliepen in die stille tocht, blijven altijd zeiken over 'die kut allogtone'. Maar ik denk dat het grootste gedeelte van de bevolking toch wel redelijk gematigd zal blijven. In elk geval hoef je geen Amerikaanse toestanden te verwachten (rassenrellen in Los Angeles enz.).
Oud 09-05-2004, 13:51
meisje
meisje is offline
ach hoe de peilingen ervoor staan... strakjes krijgen we weer een fijne linkse regering
Oud 09-05-2004, 13:52
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2004 @ 14:51 :

Iemand als Abu Jahjah is een intelligente jongen,
__________________
Czech us out
Oud 09-05-2004, 13:53
meisje
meisje is offline
ik las net het stuk, mijn post slaat de plank wel gigantisch mis
Oud 09-05-2004, 13:55
Verwijderd
Ik denk wel dat Theo van Gogh een beetje moet oppassen. Er zijn mensen die niet zo kalm en relativerend blijven als Jahjah.
Oud 09-05-2004, 13:55
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
"Het stoort mij dat Van Gogh het altijd heeft over de vrije meningsuiting en dan toch dit verzoorzaakt. Dat iemand in zijn eentje zo'n avond kan verspesten", reageerde Dittrich.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 09-05-2004, 13:56
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2004 @ 14:55 :
Ik denk wel dat Theo van Gogh een beetje moet oppassen. Er zijn mensen die niet zo kalm en relativerend blijven als Jahjah.
Het enige waar van Gogh voor moet oppassen is zijn overgewicht.
__________________
Czech us out
Oud 09-05-2004, 13:57
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 09-05-2004 @ 14:55 :
Tis D66. Nuff said.
Oud 09-05-2004, 14:13
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2004 @ 14:57 :
Tis Theo van Gogh. Nuff said.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 09-05-2004, 14:38
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Diegene die Theo van Gogh koudmaakt of in ieder geval onschadelijk krijgt van mij een (kratje bier/bosje bloemen*)

*doorhalen wat niet van toepassing is

Het is schandalig dat deze man nog niet is opgepakt voor zijn racistische geraaskal!!!!
Oud 09-05-2004, 14:40
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Die Van Gogh heeft het weer niet helemaal begrepen geloof ik.

Ach kan hij er weer fijn columnetjes over schrijven waar heel IQ-loos Nederland van smult.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 09-05-2004, 14:41
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
De toekomst? Kan mij dat aan me reet roesten
Oud 09-05-2004, 14:43
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Martian schreef op 09-05-2004 @ 15:40 :
Die Van Gogh heeft het weer niet helemaal begrepen geloof ik.

Ach kan hij er weer fijn columnetjes over schrijven waar heel IQ-loos Nederland van smult.
Ja en hiermee is hij dus de aanstichter van massale discriminatie
ik wil niet weer de vergelijking maken met Adolf maar het is wel hetzelfde op micro-niveau en daarom moet hij gewoon HARD gestraft worden.
Oud 09-05-2004, 14:56
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Citaat:
Martian schreef op 09-05-2004 @ 15:40 :
Die Van Gogh heeft het weer niet helemaal begrepen geloof ik.

Ach kan hij er weer fijn columnetjes over schrijven waar heel IQ-loos Nederland van smult.
Wat betreft het gehalte van zijn satire moet ik hem nageven dat "pooier van de profeet" en "allah weet het nog beter" leuke uitspraken zijn. Hij is echter blijkbaar te rechts stom om te begrijpen dat je zoiets niet kan maken als het de bedoeling is dat je met iemand in discussie gaat. Kijk als hij bij kopspijkers gaat zitten en mensen gaat beledigen vind ik zoiets best, maar dit is gewoon ongehoord. Natuurlijk moet die meneer wiens naam ik niet uit mijn hoofd ken ook niet geïrriteerd weglopen, maar ja, hij is een gelovige dus hij vindt dat zijn oren zondig zijn als hij zulks hoort. Kijk, je kunt natuurlijk veel beter terug gaan beledigen, subtiel maar duidelijk
Oud 09-05-2004, 15:24
JantjePietje
JantjePietje is offline
Pim fortuyn liep toch ook weg? En hij werd niet eens beledigd.
__________________
Wie niet springt, is een Jood ( citaat van Goebbel)
Oud 09-05-2004, 15:46
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 09-05-2004 @ 15:43 :
Ja en hiermee is hij dus de aanstichter van massale discriminatie
ik wil niet weer de vergelijking maken met Adolf maar het is wel hetzelfde op micro-niveau en daarom moet hij gewoon HARD gestraft worden.
zegt hij die aanzet tot geweld
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Ads door Google
Oud 09-05-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Skyrise schreef:
bla bla bla Theo van Gogh koudmaken bla bla bla nazi's bla bla Adolf Hitler bla bla
Oud 09-05-2004, 16:52
Bluesman
Avatar van Bluesman
Bluesman is offline
Theo van Gogh is de man. Fantastische vent. Als zij een partij zou hebben, zal ik er op stemmen. Zijn boek "allah weet het beter" is ook fantastisch.

Als mensen boos reageren op zijn acties is het alleen maar duidelijk dat zij weten dat hij gewoon gelijk heeft. Dit land is alleen maar achteruit gegaan door de linkse mafia die dit land veel te lang heeft geleid.

Wat er tijdens dat debat is gebeurd noem ik gewoon OWNED.
__________________
Het volledige partijprogramma van groenlinks: TEGEN ALLES!1!!1!1!!111
Oud 09-05-2004, 16:56
Verwijderd
En jou noem ik gewoon dom.
Oud 09-05-2004, 17:17
Bendzj
Avatar van Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Bluesman schreef op 09-05-2004 @ 17:52 :
Theo van Gogh is de man. Fantastische vent. Als zij een partij zou hebben, zal ik er op stemmen. Zijn boek "allah weet het beter" is ook fantastisch.

Als mensen boos reageren op zijn acties is het alleen maar duidelijk dat zij weten dat hij gewoon gelijk heeft. Dit land is alleen maar achteruit gegaan door de linkse mafia die dit land veel te lang heeft geleid.

Wat er tijdens dat debat is gebeurd noem ik gewoon OWNED.
Van Agt I Dries van Agt CDA,VVD 19 december 1977 11 september 1981
Van Agt II Dries van Agt CDA,PvdA,D66 11 september 1981 29 mei 1982
Van Agt III Dries van Agt CDA,D66 29 mei 1982 4 november 1982
Lubbers I Ruud Lubbers CDA,VVD 4 november 1982 14 juli 1986
Lubbers II Ruud Lubbers CDA,VVD 14 juli 1986 7 november 1989
Lubbers III Ruud Lubbers CDA,PvdA 7 november 1989 22 augustus 1994
Kok I Wim Kok PvdA,VVD,D66 22 augustus 1994 3 augustus 1998
Kok II Wim Kok PvdA,VVD,D66 3 augustus 1998 22 juli 2002
Balkenende I Jan Peter Balkenende CDA,LPF,VVD 22 juli 2002 16 oktober 2002
Balkenende II Jan Peter Balkenende CDA,VVD,D66 27 mei 2003


Linkse maffia..... Jaja.....
__________________
Such a riposte is a scandalous impertinence | Anders nog iets?
Oud 09-05-2004, 17:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Bluesman schreef op 09-05-2004 @ 17:52 :
Theo van Gogh is de man. Fantastische vent. Als zij een partij zou hebben, zal ik er op stemmen. Zijn boek "allah weet het beter" is ook fantastisch.

Als mensen boos reageren op zijn acties is het alleen maar duidelijk dat zij weten dat hij gewoon gelijk heeft. Dit land is alleen maar achteruit gegaan door de linkse mafia die dit land veel te lang heeft geleid.

Wat er tijdens dat debat is gebeurd noem ik gewoon OWNED.
Inderdaad.
Behalve het 'linkse maffia' dan.
Oud 09-05-2004, 17:40
meisje
meisje is offline
Citaat:
Martian schreef op 09-05-2004 @ 15:40 :
Die Van Gogh heeft het weer niet helemaal begrepen geloof ik.

Ach kan hij er weer fijn columnetjes over schrijven waar heel IQ-loos Nederland van smult.
Oud 09-05-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 09-05-2004 @ 14:56 :
Het enige waar van Gogh voor moet oppassen is zijn overgewicht.
En longkanker, je ziet hem nooit zonder peuk in ze kwek.
Advertentie
Oud 09-05-2004, 17:51
Bluesman
Avatar van Bluesman
Bluesman is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2004 @ 17:56 :
En jou noem ik gewoon dom.
En jij bent gewoon ontwetend (links).
__________________
Het volledige partijprogramma van groenlinks: TEGEN ALLES!1!!1!1!!111
Oud 09-05-2004, 17:52
Bluesman
Avatar van Bluesman
Bluesman is offline
Citaat:
Bendzj schreef op 09-05-2004 @ 18:17 :
Van Agt I Dries van Agt CDA,VVD 19 december 1977 11 september 1981
Van Agt II Dries van Agt CDA,PvdA,D66 11 september 1981 29 mei 1982
Van Agt III Dries van Agt CDA,D66 29 mei 1982 4 november 1982
Lubbers I Ruud Lubbers CDA,VVD 4 november 1982 14 juli 1986
Lubbers II Ruud Lubbers CDA,VVD 14 juli 1986 7 november 1989
Lubbers III Ruud Lubbers CDA,PvdA 7 november 1989 22 augustus 1994
Kok I Wim Kok PvdA,VVD,D66 22 augustus 1994 3 augustus 1998
Kok II Wim Kok PvdA,VVD,D66 3 augustus 1998 22 juli 2002
Balkenende I Jan Peter Balkenende CDA,LPF,VVD 22 juli 2002 16 oktober 2002
Balkenende II Jan Peter Balkenende CDA,VVD,D66 27 mei 2003


Linkse maffia..... Jaja.....
PvdA (partij van de afgunst) is jaren de grootste geweest.
__________________
Het volledige partijprogramma van groenlinks: TEGEN ALLES!1!!1!1!!111
Oud 09-05-2004, 17:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het was niet de bedoeling dat dit over Van Gogh ging
Ik open wel een nieuwe, maar deze gaat dicht.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.