Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2016, 12:10
2e jaars
2e jaars is offline
hallo allemaal,

bedankt voor de reacties, ik weet al wat ik ga doen.

doeiii

Laatst gewijzigd op 18-01-2016 om 21:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2016, 12:26
Verwijderd
Je hebt nog een half jaar om te zorgen dat je "gewoon" naar 3 atheneum kan; het lijkt me wat overhaast om nu al een beslissing te nemen. Het kan natuurlijk geen kwaad om er alvast over na te denken, maar ben je er van bewust dat je niet nu op dit moment al een keuze moet maken.

Meer tijd voor leuke dingen zeg je, hoeveel tijd heb je daar nu dan voor?

Het grootste voordeel van een VWO-opleiding is dat je direct naar de universiteit kan later. Waarschijnlijk weet je nog niet echt wat je later wilt worden, dus concreet aangeven of dit voor jou nodig/handig is of niet, is natuurlijk niet te doen. Maar vanuit dat oogpunt is het raadzaam om zo lang mogelijk te proberen atheneum te doen. Van de andere kant; veel universitaire opleidingen zijn ook prima te doen via een omweg (HAVO - HBO). De universitaire opleidingen waarvoor dat wat lastiger is zul je, als je echt een twijfelgeval bent en zou blijven op het VWO, toch al niet gaan doen.

Vrije tijd vs toekomstige opleiding lijkt me de meest relevante afweging hier. Ik vind mensen die atheneum doen niet per sé slim, of mensen die HAVO doen niet per sé "redelijk normaal". Ik vind wat andere mensen van je denken vooral ook een rare reden om wel of niet het niveau te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 14:15
Verwijderd
Verbeter me als ik verkeerd zit, maar volgens mij is de beschermde titel "architect" enkel via een universitaire opleiding te verkrijgen. Zoals eerder gezegd is dat ook via HBO te doen, geen idee of dat voor deze studies een gemakkelijke of juist lastige route is. Maar als je een universitaire studie op het oog hebt, en dat heb je blijkbaar, dan zou ik niet te snel atheneum "weggooien" omdat je meer vrije tijd wilt.

Overigens vond ik in mijn herinnering twee en drie VWO nog het meest intensief; daarna ben ik pas echt gaan freewheelen. Maar dat is al lang geleden en vast voor iedereen anders.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 14:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Verbeter me als ik verkeerd zit, maar volgens mij is de beschermde titel "architect" enkel via een universitaire opleiding te verkrijgen. Zoals eerder gezegd is dat ook via HBO te doen, geen idee of dat voor deze studies een gemakkelijke of juist lastige route is. Maar als je een universitaire studie op het oog hebt, en dat heb je blijkbaar, dan zou ik niet te snel atheneum "weggooien" omdat je meer vrije tijd wilt.
Klopt.

Het is mogelijk met een hbo-bachelordiploma Bouwkunde door te stromen naar een master Architectuur. Tijdens de hbo-opleiding kun je een schakelminor volgen waardoor je zonder tijdverlies kunt doorstromen naar deze master, mits je wiskunde-B en Engels op vwo-niveau beheerst.

Dit soort regelingen kunnen echter wel veranderen (dat gebeurt regelmatig zelfs): eigenlijk kun je hier je keuze niet op baseren als je in de 2de/3de klas zit.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 17:20
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
een vraagje waarom is Engels nodig daarvoor....in wiskunde ben ik wel goed maar Engels is mijn slechtste vak.
Alle literatuur voor de master is in het Engels, alle colleges zijn in het Engels, en je moet ook in het Engels schrijven.

Gelukkig heb je nog alle kans om je Engels te verbeteren de komende jaren, en eindexamen in Engels moet je op de havo toch ook doen. Ook hbo Bouwkunde is, denk ik, niet helemaal vrij van Engels.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 17:23
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
volgens mij maakt het niet veel uit of ik havo of vwo doe om architect te worden (is een nichtje ook geworden)...
Als je mijn eerste post in dit topic samen met Erturkoetjeliefs post leest, dan weet je het antwoord he.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 18:29
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
ja maar mijn nichtje zegt dat het niet veel uitmaakt....
Volgens mij wordt hier niet veel anders gezegd, alleen dat je over 10 jaar als je zover bent nog steeds zo makkelijk van hbo naar universiteit kan is niet zeker. Vwo doen biedt (veel) meer zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 20:10
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
een vraagje waarom is Engels nodig daarvoor....in wiskunde ben ik wel goed maar Engels is mijn slechtste vak.
Ongeacht de studie die je wil gaan doen is het een goed idee om je Engels te verbeteren, aangezien bij een groot deel van de studies (een deel van) de stof in het Engels zal zijn. Daarnaast is het ook gewoon in het dagelijks leven handig en wordt Engels steeds belangrijker als wereldwijde lingua franca. Overweeg eens om bijvoorbeeld Engelstalige series te kijken zonder Nederlandse ondertiteling.

Als algemene tip kan ik je aanraden om gewoon atheneum te doen, zodat je de meeste opties open houdt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken bestaat havo/vwo
ja-duh
19 16-11-2011 17:16
Studeren HBO of Atheneum
filio
2 28-03-2010 17:20
Studeren Van 3 atheneum naar 4 Havo of 4 atheneum
anouk1994
9 17-03-2009 09:26
Algemene schoolzaken Combiklas Havo/Vwo op Vwo niveau?
lohe
39 04-02-2007 18:14
Algemene schoolzaken Overgangsnormen naar Atheneum/Havo 4 bij jouw op school(+profiel)
wr_faya
37 18-02-2006 14:12
Algemene schoolzaken Hoe hoog is het studie niveau van de ''forum bezoekers''
bartvanlent
203 02-11-2004 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.