Oud 12-06-2017, 16:50
Verwijderd
Hoi iedereen!

Ik heb een vraagje: Ik moet voor Nederlands een presentatie geven wat (maakt niet uit op welke manier) te maken heeft met de rechtbank en/of ons (of die van een ander land) rechtssysteem.

Iemand iedeën?

Ik zat er aan te denken om mogelijk een fictionele zaak aan de klas voor te stellen en dan hun te laten stemmen op schuldig of niet. Maar ik weet niet hoe ik dit uit moet werken...

Ik zit trouwens in 3vwo.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet!
flipje_02
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2017, 23:12
Ben Strik
Ben Strik is offline
Wil je dat we je ideeën over het onderwep geven in bet algemeen of alleen over jouw eigen idee en daar een uitwerking aan geven.

Voor dat laatste:
Sowieso goed idee denk ik om de klas het werk te laten doen! Mensen raken snel verveeld bij een presentatie. Ik zou als ikjou was niet één zaak doen maar verscheidende, iets van 3 of 4. Tenzij je het heel uitgebreid wil behandelen, dan zou ik er inderdaad 1 doen. Voor de verdere uitwerking zou ik er iets van een debat van maken of je kan een soort rollenspel doen met de klas in drie delen opsplitsen: groep 1 is de advocaat voor de aanklager, groep 2 is de advocaat voor de aangeklaagde en groep 3 is(of zijn) de rechter(s). Sowieso wel een origineel idee vind ik, top!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2017, 17:46
GaiusJulius
GaiusJulius is offline
Ik zou beginnen met een introductie:
Hieronder vind je de verschillende soorten recht(ik zou ze niet allemaal gaan verklaren, maar enkel diegene die het belangrijkst zijn, of je zou kunnen zeggen dat je het recht gaat bespreken dat het meest in het nieuws komt)
- het staatsrecht, dat de inrichting van de overheid regelt;
- het strafrecht, dat zich bezighoudt met de strafbaarstelling van bepaalde gedragingen en de - straffen die daarbij horen, en met de wijze waarop deze worden uitgevoerd;
- het bestuursrecht, dat bepaalt hoe de overheid mag ingrijpen jegens de burger en welke -
- beroepsmiddelen de burger daartegen ter beschikking staan.
- Het privaatrecht of burgerlijk recht bestaat uit
* het personen- en familierecht;
* het vermogensrecht.

Vervolgens kun je dat rechtssysteem verder uitwerken.
Als afsluiter zou je van de klas een volksjury kunnen maken (hof van Assisi).
De klas moet dan beslissen welke straf bij een bepaald misdrijf hoort. Gebruik hiervoor misdrijven die echt gebeurt zijn, zo kun je nadat iedereen gestemd heeft en er een mogelijk debat is gevoerd, de daadwerkelijke straf laten zien a.d.h.v. een powerpoint. Geef ook nog een klein woordje uitleg bij elk misdrijf!

Let er wel op dat het niet te saai wordt!!

Als er nog vragen zijn dan help ik graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Onderwerp Nederlands presentatie
Verwijderd
6 20-11-2013 17:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands presentatie
Tikazia
2 16-03-2011 19:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands Presentatie - Kooten en de Bie
Kwiwi
2 25-02-2010 20:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands presentatie
sandelaaatjuh
3 22-02-2004 20:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands presentatie
Kimmi3girl
5 17-01-2004 15:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands Presentatie
Jos12121985
3 14-05-2003 17:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.