Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2002, 12:25
biertjehappen
Avatar van biertjehappen
biertjehappen is offline
In de droom dacht de mens in tijden van primitieve aller vroegste cultuur een tweede reële wereld te leren kennen, hier ligt de oorsprong van alle metafysica. Zonder de droom zou men geen aanleiding tot een verdeling van de wereld hebben gevonden. Ook de ontleding in ziel en lichaam hangt samen met het oudste begrip van de droom, net als de voorstelling van een geest. Dit is de oorsprong van elk geloof in goden.
Men redeneerde vroeger ook dat de doden zich lieten zien in de droom. Dus er wordt niet meer vanuit de droom geredeneerd maar de droom wordt als openbaring gezien.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2002, 15:55
jimmyO
jimmyO is offline
Wat een openbaring!
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 20:01
biertjehappen
Avatar van biertjehappen
biertjehappen is offline
up
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 21:20
erhen
erhen is offline
Citaat:
biertjehappen schreef:
In de droom dacht de mens in tijden van primitieve aller vroegste cultuur een tweede reële wereld te leren kennen, hier ligt de oorsprong van alle metafysica. Zonder de droom zou men geen aanleiding tot een verdeling van de wereld hebben gevonden. Ook de ontleding in ziel en lichaam hangt samen met het oudste begrip van de droom, net als de voorstelling van een geest. Dit is de oorsprong van elk geloof in goden.
Men redeneerde vroeger ook dat de doden zich lieten zien in de droom. Dus er wordt niet meer vanuit de droom geredeneerd maar de droom wordt als openbaring gezien.
Wow, we gaan lopen kicken...

Maargoe, laat ik eens reageren, ik ben het niet helemaal met je eens.
Dus je beweerd dat dromen eigenlijk gewoon een foutje in de evolutie zijn en dus totaal onnodig zijn (ik bedoel theoretisch) ?
Dit is niet waar want de hersenen gebruiken dromen om gebeurtenissen te verwerken.

Maar aan de andere kant doen de hersenen wel hun best om ervoor te zorgen dat 'je bewustzijn' (wat dit precies is is nu niet belangrijk) het niet kan onthouden (bij de meeste mensen).

Maar je heb wel gelijk (volgens mij) als je zegt dat de oorsprong van 'god' (NOFI) uit iets dergelijks afkomstig is.

Maar je wilt dus ook beweren dat de metafysica totale onzin is omdat dit ook door de door ons bedachte splitsing komt ?
Hier ben ik het niet mee eens, ik denk wel dat er meer is (niet dat ik in een almachtige god (of iets dergelijks) geloof die alles bepaald hier) zoals je alleen al in mystiek kan lezen.

Ik schrijf nog wel wat meer als er wat meer reacties zijn...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 21:50
biertjehappen
Avatar van biertjehappen
biertjehappen is offline
Citaat:
erhen schreef:


Wow, we gaan lopen kicken...

Maargoe, laat ik eens reageren, ik ben het niet helemaal met je eens.
Dus je beweerd dat dromen eigenlijk gewoon een foutje in de evolutie zijn en dus totaal onnodig zijn (ik bedoel theoretisch) ?
Dit is niet waar want de hersenen gebruiken dromen om gebeurtenissen te verwerken.
Nee, dat beweer ik niet, dromen is uiterst noodzakelijk blijkt uit onderzoeken, dus de behoefte om dat te verwerpen heb ik niet.

Ik bedoel dat mensen de droom gingen zien als iets bestaands, als iets werkelijks, een tweede reele wereld.

Citaat:

Maar aan de andere kant doen de hersenen wel hun best om ervoor te zorgen dat 'je bewustzijn' (wat dit precies is is nu niet belangrijk) het niet kan onthouden (bij de meeste mensen).

Maar je heb wel gelijk (volgens mij) als je zegt dat de oorsprong van 'god' (NOFI) uit iets dergelijks afkomstig is.

Maar je wilt dus ook beweren dat de metafysica totale onzin is omdat dit ook door de door ons bedachte splitsing komt ?
Hier ben ik het niet mee eens, ik denk wel dat er meer is (niet dat ik in een almachtige god (of iets dergelijks) geloof die alles bepaald hier) zoals je alleen al in mystiek kan lezen.

Ik schrijf nog wel wat meer als er wat meer reacties zijn...

Nee, het is dus de oorsprong van iedere mythe, geloof, religie, bijgeloof etc.
Je kan niet zeggen god is daarvan de oorsprong maar mijn overtuiging niet.
Ik wil daarmee niet zeggen dat jij door dromen die overtuiging hebt gekregen, maar in het prilste begin van religie is de trend wel gezet door het bestaan van de droom.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De koran verplicht de vrouw niet om zicht te bedekken
SweetGirl___
30 03-04-2012 23:24
De Kantine Wat heb je vandaag gedroomd?
Verwijderd
500 15-01-2010 13:41
Verhalen & Gedichten [Eigen verhaal] Een nieuwe zondag
Verwijderd
6 22-08-2006 15:38
Verhalen & Gedichten Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters.
Dreamerfly
106 28-12-2004 21:45
ARTistiek Vurhaaltjes voor het slapen gaan
5 20-07-2001 01:30
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.