Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2012, 19:58
willempiee7
willempiee7 is offline
Hoi, ik ben nu bijna 17 (over een paar dagen) en ben sinds kort gaan trainen bij een sportschool met een vriend van me (16). Wij doen dit zonder begeleiding. Ik ben nu 3 keer geweest en na de 1e keer had ik heel veel spier pijn maar na de 2e en 3e voelde ik helemaal geen pijn alleen een soort van slap gevoel in mijn spieren. Ik train mijn biceps met zon apparaat waar je je ellebogen op een bank moet leggen en dan een handvat naar je toe moet trekken (weet de naam niet van het apperaat). Ik doe dat met 18 kilo dat is dus niet voor een arm maar voor 2 dus zeg maar 9 kilo per arm. Is dit te veel en is het gevoel in je spieren normaal of is dit een teken van overbelasting? Ik ben best klein ik zie er uit als ongeveer 15 en weeg ongeveer 49 kilo. 18 kilo is zo ongeveer het maximale wat ik kan tillen 20,5 is te veel. Ik train mijn beenspieren en triceps etc ook allemaal wel maar daar maak ik mij niet zon zorgen over.

Hoop dat jullie me even kunnen helpen anders vraag ik het wel aan zon instructeur maar dat kost weer geld enzo en dat is ook een beetje beschamend
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 22:47
kaaspepsel
Avatar van kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hoi!
Ik weet in ieder geval dat je voor krachttraining wel een warming up moet doen, en dus ook moet rekken en strekken, anders help je je spieren naar de galemiezen.

Bij het trainen van spieren moet je ook geleidelijk opbouwen. Je kan wel stoer gaan doen met 9 kilo per arm, maar dat is niet goed. Gewoon rustig aan opbouwen, zo klein mogelijke stapjes als maar kan. Begin alsjeblieft bij een laag gewicht, het kan misschien veel te makkelijk voelen, maar zo train je spieren...

Bovendien is het niet beschamend om naar een instructeur te gaan, zij hebben er verstand van, en ze staan er niet voor niets. Ik denk niet dat je hoeft bij te betalen, want die mensen van de sportschool willen allemaal dat je op een gezonde manier sport.

Veel succes!
Kaaspepsel
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 15:50
klooterkip
klooterkip is offline
Pf, waar zal ik beginnen. Ten eerste wil je resultaat en er echt serieus mee bezig zijn of is het meer voor de fun?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 16:18
Verwijderd
Het staat je natuurlijk vrij om dit soort vragen hier te stellen, maar als het goed is lopen er in die sportschool mensen rond die je een stuk beter, directer en persoonlijker kunnen helpen. Vraag het hen?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2012, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Hoi, ik ben nu bijna 17 (over een paar dagen) en ben sinds kort gaan trainen bij een sportschool met een vriend van me (16). Wij doen dit zonder begeleiding. Ik ben nu 3 keer geweest en na de 1e keer had ik heel veel spier pijn maar na de 2e en 3e voelde ik helemaal geen pijn alleen een soort van slap gevoel in mijn spieren. Ik train mijn biceps met zon apparaat waar je je ellebogen op een bank moet leggen en dan een handvat naar je toe moet trekken (weet de naam niet van het apperaat). Ik doe dat met 18 kilo dat is dus niet voor een arm maar voor 2 dus zeg maar 9 kilo per arm. Is dit te veel en is het gevoel in je spieren normaal of is dit een teken van overbelasting? Ik ben best klein ik zie er uit als ongeveer 15 en weeg ongeveer 49 kilo. 18 kilo is zo ongeveer het maximale wat ik kan tillen 20,5 is te veel. Ik train mijn beenspieren en triceps etc ook allemaal wel maar daar maak ik mij niet zon zorgen over.

Hoop dat jullie me even kunnen helpen anders vraag ik het wel aan zon instructeur maar dat kost weer geld enzo en dat is ook een beetje beschamend
Ik heb hier ook een topic over gemaakt, genaamd: ''bodybuilding en voeding'' Ik kan wel wat adviezen en uitleg geven over dit onderwerp. Je ben een beginnend trainer, wat inhoud dat het lichaam van jou moet wennen/aanpassen aan de belasting die je tilt. Ik adviseer daarom om licht te trainen de eerst komende 6-8 weken. Pak een gewicht, waar je tussen de 12-15 herhalingen kan pakken, in setjes van 3. Doe niet meer dan 4 oefeningen per grote spiergroep (borst, benen en rug) Bij kleinere spiergroepen, doe niet meer als 2 oefeningen (biceps, triceps, schouders) Het is het beste om spiergroepen te combineren, bijv. wat ik doe is: dag 1, borst, triceps en rechte buikspieren. dag 2, rug, schouders en schuine buikspieren. dag 3 alleen benen. (is de grootste spiergroep en kost veel energie) Train rustig oftewel langzaam en gecontroleerd. Gewicht is niet belangrijk, het gaat om de uitvoering, ook wel intensiteit genoemd, van de training. Mocht je vragen hebben, stel ze hier of ga even naar mijn topic. Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2012, 20:46
Panorama
Panorama is offline
Helemaal akkoord met de uitleg van daniel88, maar om ze te snappen moet je de verschillende spiergroepen en de oefeningen die daarbij horen wel eerst leren kennen. Ik hoop dat je in de sportschool begeleiding kan krijgen. Er bestaan ook tientallen boeken over.

In het begin moet je 't rustig aan doen. Als je thuiskomt na de training en je spieren voelen slap, of vermoeid, dan is dat normaal. Als je echt pijn hebt, ben je te ver gegaan. Als je met een vriend gaat trainen, kan je elkaar aanmoedigen om vaak te gaan trainen, maar maak er zeker geen competitie van van de zwaarte van de oefeningen of gewichten.

Eenmaal je een aantal weken bezig bent zal je je eigen spieren en hun reactie beter kennen en kan je de intensiteit voorzichtig opdrijven. Als je echt heel zichtbaar stevige spieren wil kweken, moet je echt wel vaak gaan trainen.

Er zijn trouwens een hele reeks oefeningen die je ook gewoon thuis kan doen, waarvoor je niet naar de sportschool hoeft. Die toestellen maken 't eenvoudiger om een specifieke oefening per spiergroep te doen, maar via allerhande sporten train je ook spieren.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2012, 21:04
Verwijderd
Ik je niet echt precies helpen, maar ik ga zelf ook naar de sportschool, en het enige wat ik kan zeggen is: bouw het langzaam op. De nijging is altijd groot om zwaar te beginnen. Misschien vind je het er stom uit zien, maar begin gewoon op een lage stand, dat je dat vaker kunt, dan een zware stand die je minder vaak kunt doen, waarmee je je spieren verkloot. veel succes!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 23:12
haxordraxortje
haxordraxortje is offline
Train hard, drink proteïne shakes (WHEY), neem rustdagen en zet een schema op.

Maandag: Borstraindag -> Benchpress 10 repetities in 3 sets tot je niet meer kunt , dan dumbellpress met steeds lichtere gewichten.
Dinsdag: Benen -> Squats 10 repetities in 3 sets tot je niet meer kunt, Legpress met steeds lichtere gewichten.
Woensdag: Rug -> Deadlift 10 repetities in 3 sets tot je niet meer kunt, pull-ups met lichaamsgewicht
Donderdag: Biceps -> Curlen en hammercurls
Vrijdag t/m zondag: rustdagen

Je kunt het zelf invullen, maar dit vind ik zelf fijner.
Ben 17 jaar en heb met mn salarissen meestal fitness onderdelen gekocht om zelf thuis lekker aan de slag te gaan (benchpress & squatrack en veel gewichten -> maar iets van 250 euro als je via marktplaats gaat zoeken)

En veeeeeeel eten, zolang het maar niet te veel vet heeft (chips etc.).

Voor de oefeningen zelf: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Nog wat 'broscience' wegvagen: Je kunt of 'zware gewichten en weinig repetities' doen, of 'lichte gewichten en veel repetities doen'. Beiden komen tot hetzelfde resultaat, alleen duurt het trainen met lichte gewichten natuurlijk langer (maar 30 min. ofzo)
Aangezien je wat nieuw ben is het wijs om met lichte gewichten te beginnen, schaam je er maar niet voor want iedereen begon ook met lichte gewichten!
Het doet geen pijn om eens met een vriend een keer je maximale benchpress etc. uit te testen (als hij je spot) zodat je een indicatie hebt wat je wel en wat je niet kunt tillen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 12:49
klooterkip
klooterkip is offline
Je manier van trainen heeft ook invloed op het resultaat hoor. Lichte gewichten maar veel reps zorgen voor spieren met lang uithoudingsvermogen. Zware gewichten met weinig reps zorgen voor massa. Dit is natuurlijk erg breed genomen en met beide train je zowel uithoudingsvermogen als massa, maar met de ene manier train je het ene beter dan op de andere manier.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 23:17
haxordraxortje
haxordraxortje is offline
Citaat:
Je manier van trainen heeft ook invloed op het resultaat hoor. Lichte gewichten maar veel reps zorgen voor spieren met lang uithoudingsvermogen. Zware gewichten met weinig reps zorgen voor massa. Dit is natuurlijk erg breed genomen en met beide train je zowel uithoudingsvermogen als massa, maar met de ene manier train je het ene beter dan op de andere manier.
Zolang je er maar gespierd uit ziet maakt het niet zoveel uit als je een lang uithoudingsvermogen hebt

Tenzij je dat wilt trainen..
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 11:26
Verwijderd
Proteineshakes zijn voor pussies.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd powertraining op 17 jaar belemmert groei?
Igorr
14 21-11-2009 17:27
Lichaam & Gezondheid [FITNESS] Belemerd groei !?
MercedesSLR
42 26-03-2005 08:01
Lichaam & Gezondheid Wat is jouw echte leeftijd?
Delicate
92 24-01-2005 20:33
Lichaam & Gezondheid Het Grote Lijntopic #30
Mara
482 22-01-2005 16:39
Lichaam & Gezondheid Krachttraining
VDM
10 18-09-2004 09:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.