Oud 21-11-2002, 14:51
sweetangel19
sweetangel19 is offline
hey hoi!

ik heb een probleempje...
misschien kunnen jullie me helpen door jullie mening of advies te geven...

het zit namelijk zo:

ik heb een hele lieve vriend, maar mijn vriend komt uit een andere cultuur hij is namelijk angolees ( afrikaans )en dat wil soms wel eens wat probleempjes met zich meebrengen...
dit bijvoorbeeld:
de feestmaand is weer in zicht...sinterklaas, kerst en natuurlijk nieuwjaar..
mijn vriend is drie jaar geleden gevlucht uit angola en heeft zijn hele familie daar achter moeten laten, met de feestmaand word hij weer eens extra hard op de feiten gedrukt dat hij hier geen familie heeft.
vooral met het kerstfeest heeft hij het heel erg moeilijk omdat dat een feest is om met familie bij elkaar te zijn en die heeft hij hier dus niet...
de afgelopen jaren heeft hij kerst doorgebracht met zijn vrienden ( die heeft hij hier dus wel heel erg veel en die wonen door heel nederland heen ), dit zijn ook allemaal angolese jongens die zonder ouders en zonder familie hier wonen dus in het zelfde schuitje zitten als mijn vriend.
dit is het eerste jaar dat hij met kerst een vriendin heeft, en ik wil kerst heel graag met hem vieren want ja...kerst vieren doe je met de gene waar je van houd en daar hoort mijn vriend dus ook voor mij bij.
lijkt me ook heel normaal eigenlijk dat je zo'n dagen samen viert, maar zo denkt mijn vriend er dus niet over, hij wil kerst vieren met zijn vrienden omdat ze dat altijd al hebben gedaan en omdat die dus in het zelfde schuitje zitten.
nu heb ik dus voorgesteld dat hij kerst een dag met mij en mijn ouders viert en de andere dag naar zijn vrienden gaat maar dat wil hij dus ook niet hij wil de hele kerst bij zijn vrienden zijn...
mijn ouders zien mijn vriend niet zo heel vaak omdat mijn vriend het eng vind om bij mij thuis te komen hij weet zich dan geen houding te geven enz terwijl hij wel geaccepteerd word bij ons thuis en mijn ouders heel aardig tegen hem zijn enz...mijn ouders begrijpen dus ook niet waarom hij nooit komt en praten daardoor ook niet al te goed over hem, maar ze verwachten dus wel dat hij kerst bij ons viert want dat is vrij normaal in een relatie...maar dat is zoals het er nu uit ziet dus niet zo...
ik zou kerst echt heel erg graag samen met mijn vriend vieren en ik vind het ook ok als hij een dag bij zijn vrienden is, maar dat wil hij dus niet...echt ik weet niet wat ik ermee aan moet en hoe ik het hem moet uitleggen dat het voor mij ook heel erg belangrijk is dat hij een dag kerst met mij en mijn ouders viert, iedere keer als ik erover begin krijgen we er ruzie over gewoon omdat hij niet begrijpt dat ik dat belangrijk vind en omdat hij denkt dat ik zijn standpunt niet begrijp...ik denk ook niet dat mijn ouders het zo leuk vinden als hij niet komt, denk dat ze hem dan een stuk minder gaan accepteren en nog slechter over hem gaan praten...
jeetje wat moet ik doen...???iemand advies of kan iemand zijn mening hierover geven?


groetjes sabine
__________________
Sabine...better be hated for who you are..than loved for who you're not...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2002, 14:55
Verwijderd
Citaat:
sweetangel19 schreef:
ze verwachten dus wel dat hij kerst bij ons viert want dat is vrij normaal in een relatie
Nee hoor. Althans, hij hoeft niet per se naar jou toe te komen. Andersom is ook vrij 'normaal' niet waar? Daarnaast zijn er mensen die het helemaal niet met hun ouders vieren, maar met z'n 2-en iets leuks doen of samen naar vrienden gaan etc.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 14:59
sweetangel19
sweetangel19 is offline
hij wil kerst alleen met zijn vrienden vieren, zonder mij erbij, ik mag dus ook niet mee daarheen want ik pas daar niet bij...met zijn 2e kerst vieren zit er helemaal niet in, en bij ons is het wel normaal dat wij met aanhang een dag kerst bij ons thuis vieren wat we die andere kerstdag doen mogen we zelf weten, maar een dag is zo'n beetje verplicht dan gaan we uit eten of wat dan ook en krijgt iedereen kadeautjes...dus...
__________________
Sabine...better be hated for who you are..than loved for who you're not...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 15:42
Verwijderd
Hij mag ook wel een stapje in jouw richting zetten. Misschien moet je hem dat vragen/zeggen? Jij in zijn richting: hij mag een dag met z'n vrienden zonder jou iets doen. Hij in jouw richting: hij gaat één dag (of iig avond oid) mee naar jouw ouders.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 15:49
Verwijderd
Citaat:
sweetangel19 schreef:
hij wil kerst alleen met zijn vrienden vieren, zonder mij erbij, ik mag dus ook niet mee daarheen want ik pas daar niet bij
dan zou ik mezelf toch wel gaan afvragen wat ie dan wel niet voor mij zou voelen, alleen bij zijn vrienden zijn en niet bij jou,vind ik niet echt een teken van liefde met kerstmis.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 00:28
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
dan zou ik mezelf toch wel gaan afvragen wat ie dan wel niet voor mij zou voelen, alleen bij zijn vrienden zijn en niet bij jou,vind ik niet echt een teken van liefde met kerstmis.
als je zo gaat denken, dan ga jeje vanzelf wel zielig voelen idd... ik zou hem naar zijn vrienden laten gaan en zelf iets leuks doen met kerst met mijn ouders of ik zou naar een goede vriendin gaan.. zoiets....

maar hoe zit het met oud en nieuw? wil hij dan ook naar zijn vrienden? want als jullie daar ook ruzies over gaan krijgen.. njah, dat lijkt me niet cool!

iig veel succes ermee.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 08:02
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Ik vind dat je die jongen naar zijn vrienden moet laten gaan. Hij zal niet voor niets zijn gevlucht. Zelf vrolijk kerst vieren met uitbundig dineren en cadeau's lijkt mij ook niets als je weet dat je familie crepeert in Angola. Hij heeft steun nodig van zijn vrienden (die exact begrijpen wat hij doormaakt) en hij moet zijn vrienden op zijn beurt steunen, ze zullen niet allemaal een vriendin hebben waarmee ze erover kunnen praten.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 09:13
Verwijderd
Ik denk dat je het erbij moet laten. Want als hij echt niet wil, dan wil hij niet.
En als hij dan door tig ruzies toch tegen z'n zin kerst bij jou komt vieren denk ik dat dat op den duur niet zo goed is voor je relatie.

Ik begrijp je standpunt heel goed... maarjah eerlijk gezegd heb ik bijv. met m'n 2 exen ook geen kerst gevierd.
Ik vind niet dat jouw ouders hem op zoiets kunnen afrekenen.

Ik vind wel dat je over de hele situatie eens goed met je vriend moet praten, dat hij weleens vaker bij jou thuis mag komen enzo.
En zoals je zei: sinterklaas....nieuwjaar...?
Dat zijn nog een paar andere dagen waarop hij dan misschien wel bij je thuis kan komen..?

suc6
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 12:07
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Oke, nou ben ik een ramp in zulke feesten. Want ik doe er het liefste gewoon helemaal niet aan mee. Kerst is voor mij gewoon weer een tijd vrij waarin ik kan doen wat ik zelf wil.
Kheb het gewoon niet zo op al dat gedoe met familie enzo. Maar in dit geval is het dus denk ik gewoon het beste om het er over te hebben maar ga hem NIET dwingen. Dat kan alleen maar een averechts effect hebben.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 14:12
Verwijderd
Citaat:
HeerVanHasselt schreef:
Ik vind dat je die jongen naar zijn vrienden moet laten gaan. Hij zal niet voor niets zijn gevlucht. Zelf vrolijk kerst vieren met uitbundig dineren en cadeau's lijkt mij ook niets als je weet dat je familie crepeert in Angola. Hij heeft steun nodig van zijn vrienden (die exact begrijpen wat hij doormaakt) en hij moet zijn vrienden op zijn beurt steunen, ze zullen niet allemaal een vriendin hebben waarmee ze erover kunnen praten.
Hier ben ik het volkomen mee eens..

Ik begrijp dat het voor jou ook belangrijk is dat hij er is, maar op een andere manier dan dat het voor hem belangrijk is bij zn vrienden te zijn. Hij moet dan bij jou gezellig gaan doen, geconfronteerd worden met jouw familie die hij zelf juist zo mist, en daarbij voelt hij zich uberhaupt niet op zn gemak. Hij zal het moeilijk hebben dan, en dan wil je graag bij mensen zijn waarbij je dat gewoon durft te laten gaan, dat kan ik me heel goed voorstellen eigenlijk.

Verder vind ik dat jouw ouders hier niets mee te maken hebben. Het is jouw relatie en je ouders hebben jouw oordeel maar te vertrouwen. Het is niet aan hen slecht over hem te praten en dat mag je ook best laten blijken. Ik vind het feit dat jouw ouders een slechter beeld van hem krijgen echt absoluut geen reden voor hem om te komen want wat heeft hij hier nu mee te maken?

Ik kan het me supergoed voorstellen dat hij zich niet op zn gemak voelt bij jou thuis. Hij wordt dan gewoon ontzettend geconfronteerd met het hebben van een liefdevolle familie, wat hij zelf juist mist. Dan maakt het niets uit hoe jouw ouders verder tegen hem doen en of ze hem accepteren, hij zal steeds daaraan herinnerd worden en zich daardoor nooit helemaal zichzelf voelen. Hooguit tijd kan dit veranderen denk ik. Ik vind echter wel dat je hierover moet blijven praten met hem, en proberen het voor zover mogelijk op te lossen zeg maar.

En ja, bij jouw familie is het misschien gebruikelijk om met de aanhang erbij Kerst te vieren, maar dit is bij jouw vriend niet zo. Bij hem gaat het bovendien verder dan wat gebruikelijk is, hij heeft het nodig op deze manier, en dat zou ik respecteren. Het is duidelijk dat hij bij zijn standpunt blijft dus zou ik me hier maar bij neerleggen en inderdaad je ms op andere feestdagen richten.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 17:08
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Hij wil gewoon kerst vieren met zijn vrienden omdat ze dat altijd doen en waarschijnlijk ook omdat zijn vrienden geen vriendin hebben waarbij ze voor de kerst uitgenodigd worden. Hij wil zijn vrienden gewoon niet in de steek laten, wat ik heel goed van hem vind. Je kan hem altijd nog zien, wat maken die twee daagjes nou uit
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 22:47
sweetangel19
sweetangel19 is offline
hallo allemaal..

allereerst heel erg bedankt voor jullie lieve reacties ik heb er echt wat aan gehad!

ik heb er met mijn vriend over gepraat en hem gezegt dat hij van mij naar zijn vrienden mag gaan omdat ik nadat ik meningen van andere ( jullie dus ) pas echt echt echt begreep wat voor gevoel het bij hem zou kunnen opwekken...( begreep ik wel al maar door dit werd het me nog duidelijker en werd ik er nog meer met mijn neus opgedrukt hoe belangrijk dit wel eens voor hem kon zijn )
ik heb hem dit dus ook gezegt enne...ja beetje raar maar toen wouw hij opeens wel kerst met mij en mijn familie vieren :-s
hij wilde gewoon kijken of ik ook met feest en andere speciale dagen zijn gedachtestandpunt zou respecteren of dat ik dan iemand was die alleen aan zichzelf dacht...
hij had al door dat dit niet het geval was toen ik tegen hem zij dat we kerst een dag bij hem en een dag bij mij konden vieren ofzo...daarop ging hij nog even door met testen om te kijken hoe ik zou reageren als hij zij dat hij kerst alleen met zijn vrienden wouw vieren zonder vriendin erbij.
hierop heb ik dus gereageert dat hij dan maar moest gaan.
en toen had hij zoiets van nee zij respecteert mijn denken en mijn doen en mijn gedachtengang zij denkt niet alleen aan zichzelf.
nou afgelopen weekend heb ik er dus met hem over gepraat en toen ik zij dat hij naar zijn vrienden moest gaan enz zij hij dat hij kerst een dag met mij wilde vierde en dat we die andere dag samen naar zijn vrienden toe gingen, ( dit was zowieso al zijn plan geweest hij wouw dus alleen kijken of ik niet zo'n meisje was die alleen aan zichzelf dacht ) NIET DUS!
de meeste van zijn vrienden hebben ook een vriendin zowel nederlandse meisjes als angolese meisjes en ze hebben onderling afgesproken dat ze een dag bij ( als het nederlandse meisjes zijn ) bij haar familie vieren ( en als het angolese meisjes zijn die meestal ook hun familie achter hebben moeten laten ) het met zijn 2e te vieren en 2 kerstdag komen we allemaal samen bij een vriend van hem thuis dus ook de meisjes.
zo hebben we allebei wat...
met nieuwjaar weten we nog niet wat we gaan doen maar dat vieren we in ieder geval wel samen!

nou nogmaals hartstikke bedankt ik heb echt wat aan jullie reacties gehad al was het alleen maar al om me nog eens goed te laten in zien wat het voor hem zou kunnen betekenen!

bedankt!

groetjes sabine
__________________
Sabine...better be hated for who you are..than loved for who you're not...
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 22:51
Verwijderd
nou kijk es aan!

Hardstikke goed, ik vind het ook heel erg positief dat blijkt dat hij ook bereid is wat in te leveren en in staat is een compromis te sluiten. Ik kan me voorstellen dat hij even zeker wou weten dat jij hem begreep en achter hem stond.. Dit zal jullie relatie weer versterken denk ik!

Heel erg veel plezier met Kerst!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 10:05
Verwijderd
vaaaaag.......

naja, blij dat het toch goed is gekomen...veel plezier
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 15:34
Piccola
Piccola is offline
edit

Lees net je laatste reply pas.

Das wel heel fijn!

Laatst gewijzigd op 26-11-2002 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 17:08
Poor Leno
Avatar van Poor Leno
Poor Leno is offline
Kerst.

Ik haat dus echt dat neppe gedoe met kerst. Kerst is een heidens feest. Kerst is fout. Kerst is gemaakte gezelligheid. Waarom moet je met kerst gezellig zijn, terwijl je het hele jaar gezellig kan doen? Het is onzin. Kerst wordt misbruikt door onze kapatalistische samenleving. De winkeliers worden stikkend rijk van de koopzuchtige burger. Dat is fout. Wij weten niet meer wat kerst is.

En wat is gezelligheid?

Gegroet, master of.....
__________________
"What" ain't no country I ever heard of! They speak English in "What?!"
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 20:00
Kleintjeyakult
Kleintjeyakult is offline
Okehele late reactie ik weet niet hoe het is gegaan, maar mijn vriend is ook angolees en heeft geen familie meer is hier helemaal alleen. Zijn vrienden en ik zijn het allerbelangrijks voor hem, zijn vrienden, ook angolees worden voor zo'n jongen familie.
Ik begrijp goed dathet ovor jou niet fijn is dat je vriendhetn iet met jou wil vieren maar voor hemzal het niet echt 'vieren' zijn, hij is dan met zijn vrienden die uit hetzelfde land komen, zijn taal spreken en waarschijnlijk dezelfde vreselijke dingen hebben meegemaakt en hoe veel wij het ook kunnen en willen proberen, wij zullen het nooit begrijpen wat hun op jonge leeftijd al hebben meegemaakt.
Laat hem bij zijn vrienden zijn, het is te moeilijk om jou met je familie een fijne kerst te zienhebben wat hem alleen maar aan zijn lack of famely zal herinneren..
__________________
Kleine Denise
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 20:55
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Denyse schreef op 16-07-2003 @ 20:00:
Okehele late reactie ik weet niet hoe het is gegaan, maar mijn vriend is ook angolees en heeft geen familie meer is hier helemaal alleen. Zijn vrienden en ik zijn het allerbelangrijks voor hem, zijn vrienden, ook angolees worden voor zo'n jongen familie.
Ik begrijp goed dathet ovor jou niet fijn is dat je vriendhetn iet met jou wil vieren maar voor hemzal het niet echt 'vieren' zijn, hij is dan met zijn vrienden die uit hetzelfde land komen, zijn taal spreken en waarschijnlijk dezelfde vreselijke dingen hebben meegemaakt en hoe veel wij het ook kunnen en willen proberen, wij zullen het nooit begrijpen wat hun op jonge leeftijd al hebben meegemaakt.
Laat hem bij zijn vrienden zijn, het is te moeilijk om jou met je familie een fijne kerst te zienhebben wat hem alleen maar aan zijn lack of famely zal herinneren..
Haar laatste post was op 30-12-2002 om 15:17..... Ik denk niet dat dit nog over komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap met kerst een wapenstilstand houden in oorlogsgebieden is schijnheilig.
Cookie
41 12-12-2004 11:49
De Kantine Sinterklaas of Kerst??
Tink*
7 15-11-2004 19:00
Psychologie Kerst....bah
Verwijderd
12 27-12-2003 23:48
Muziek Kerst-muziek
M@@IKE
7 08-12-2003 17:39
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46
De Kantine krijgen we dadelijk dat geouwe kutzeik weer met .wat ga je doen met kerst..hoe ga je
Verwijderd
35 27-10-2002 18:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.