Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2002, 14:17
carmen electra
carmen electra is offline
Wat vinden jullie daarvan? Juist goed of niet en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2002, 14:27
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
ik vind wel dat áls hoogbegaafden meer uitdaging willen, ze die ook mogen krijgen...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:28
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
inderdaad, maar ik vind óók dat hoogbegaafden zich verwaand kunnen gaan voelen als ze een "eigen" school krijgen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:31
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
ModuM schreef:
inderdaad, maar ik vind óók dat hoogbegaafden zich verwaand kunnen gaan voelen als ze een "eigen" school krijgen
Dat zou dan ook moeten gelden voor mensen die bijv naar het gymnasium gaan.

Ik vind het goed, als je op een gewone school niets (meer) te leren hebt is dit een goede oplossing. Het is niet zo nuttig om dan naar een gewone school te gaan. En hoogbegaafde zullen zich op zo'n school waarschijnlijk beter thuisvoelen omdat er meer mensen zitten die zo zijn.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:44
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
ModuM schreef:
inderdaad, maar ik vind óók dat hoogbegaafden zich verwaand kunnen gaan voelen als ze een "eigen" school krijgen

eerder zielig en afgezonderd toch???
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:01
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
eerder zielig en afgezonderd toch???

hehe dat kan ook, maar dan is het nog steeds niet zo'n goed idee
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:03
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
ModuM schreef:
hehe dat kan ook, maar dan is het nog steeds niet zo'n goed idee
want?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:07
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Ik ben zéér ernstig tegen.

Hoogbegaafde mensen spreken 'een andere taal' dan normale mensen. Als ze alleen maar met mensen van hun eigen 'klasse' omgaan, raken ze het contact met de realiteit (de massa) totaal kwijt.

Je kunt beter op normale scholen (externe) experts plaatsen om die kinderen wat extra uitdaging te geven.

(en ja, dit weet ik vanuit de praktijk)
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:19
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik ben zéér ernstig tegen.

Hoogbegaafde mensen spreken 'een andere taal' dan normale mensen. Als ze alleen maar met mensen van hun eigen 'klasse' omgaan, raken ze het contact met de realiteit (de massa) totaal kwijt.

Je kunt beter op normale scholen (externe) experts plaatsen om die kinderen wat extra uitdaging te geven.

(en ja, dit weet ik vanuit de praktijk)

nou heb ik daar geen praktijk ervaring mee, maar voelen hoogbegaafden zich niet minder op hun gemak onder "gewone" scholiertjes? in een lekkere omgeving wordt je toch meer gestimuleerd denk ik... zet dus wat begeleiders neer op die hoogbegaafdenscholen..

Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:19
^AmArU^
^AmArU^ is offline
nee ik ben tegen
dit is zeker geen goede oplossing
meelopers en onwetenden laten een wetende en een non-meeloper telkens weer inzien hoe geestelijk verheven zij zijn en legt bij hen de nadruk op hun goede kant
dat is zeer zeker van nut
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:20
^AmArU^
^AmArU^ is offline
volgens mij willen hoogbegaafde mensen niet op een school-niveau gestimuleerd worden
op school wordt namelijk niets geleerd dan nutteloosheid, wat ook onderwezen wordt, uit de dingen die onderwezen kunnen worden
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:27
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
nee ik ben tegen
dit is zeker geen goede oplossing
meelopers en onwetenden laten een wetende en een non-meeloper telkens weer inzien hoe geestelijk verheven zij zijn en legt bij hen de nadruk op hun goede kant
dat is zeer zeker van nut
tschijnt dat humor het grootste evolutionaire erfgoed van de mens is...

ik snap dit niet...

Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:28
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
de grap niet
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:33
^AmArU^
^AmArU^ is offline
grap?
laat ik het anders formuleren
mensen die in staat zijn een goede geest te verkrijgen, dit mag bij hoogbegaafde mensen sneller verwacht worden aangezien zij vaak niet met de massa opgaan, vanwege hun intellect en het buiten de massa vallen, die mensen hebben het vaak nodig onwetenden te observeren om zo in te zien hoeveel geestelijk beter zij zijn dan de onwetende mens. Dit is heel nuttig aangezien slimme mensen zeer vaak minderwaardigheidscomplexen krijgen en depressief raken door het vele nadenken en het buiten de groep vallen. Ik denk dat een wereld de onwetende, domme mens nodig heeft, zodat er een wetende, slimme mens kan worden bepaald.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:47
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Kinderen die erg slecht kunnen leren krijgen ook speciaal onderwijs en alle mogelijke aandacht.

Ik zie niet in waarom dat niet voor hoogbegaafde kinderen zou moeten gelden.

Dan moeten mensen die erg slecht leren ook maar weer terug naar 'normaal' onderwijs.

Groetjes
Ben(die er helemaal voor is
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 16:04
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Dan moeten mensen die erg slecht leren ook maar weer terug naar 'normaal' onderwijs.
nee want die blijven dan jaar-na-jaar zitten omdat ze het niet kunnen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 16:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
grap?
laat ik het anders formuleren
mensen die in staat zijn een goede geest te verkrijgen, dit mag bij hoogbegaafde mensen sneller verwacht worden aangezien zij vaak niet met de massa opgaan, vanwege hun intellect en het buiten de massa vallen, die mensen hebben het vaak nodig onwetenden te observeren om zo in te zien hoeveel geestelijk beter zij zijn dan de onwetende mens. Dit is heel nuttig aangezien slimme mensen zeer vaak minderwaardigheidscomplexen krijgen en depressief raken door het vele nadenken en het buiten de groep vallen. Ik denk dat een wereld de onwetende, domme mens nodig heeft, zodat er een wetende, slimme mens kan worden bepaald.
Klopt.
Mijn theorie ook (is hier wat offtopic, maar toch):
-depressieve mensen zijn intelligent
-intelligente mensen zijn depressief
en omgekeerd
-domme mensen zijn altijd vrolijk
-altijd vrolijke mensen zijn dom
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 16:25
Maffie
Maffie is offline
Kinderen en jongeren moeten gewoon de opleiding krijgen die het best bij hun past. Als een kind hoogbegaafd is dan dient daar rekinging mee te worden gehouden. Het is toch eigenlijk belachelijk dat minderbegaafden wel speciaal onderwijs hebben maar hogerbegaafden niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2002, 16:26
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik ben zéér ernstig tegen.

Hoogbegaafde mensen spreken 'een andere taal' dan normale mensen. Als ze alleen maar met mensen van hun eigen 'klasse' omgaan, raken ze het contact met de realiteit (de massa) totaal kwijt.

Je kunt beter op normale scholen (externe) experts plaatsen om die kinderen wat extra uitdaging te geven.

(en ja, dit weet ik vanuit de praktijk)
Mee eens... ook praktijk...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 16:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Even mijn school-geschiedenis.

4-6 jaar
Vrije School, kleuterklassen
6-7 jaar
andere school
7-8 jaar
weer andere school
8-9 jaar
weer andere school, laatste basisschool
9-10 jaar
verder thuis schriftelijk via IVIO (verzorgt schriftelijk onderwijs voor kinderen in het buitenland e.d.) basisschool afgemaakt
10-11 jaar
1ste klas mhv in Voorburg, Dalton College; ging uitstekend. Helaas was de reis te ver; ik ging elke dag heen en terug naar Voorburg (vanuit Zutphen).
11-12 jaar
1ste klas gymnasium, in Deventer. Ging aardig goed, kreeg last van astma door de oude vloerbedekking op die school; maanden ziek geweest.
12 jaar
één maand op een gymnasium in Arnhem, 2de klas, liep vast omdat ik wat dingen gemist had. Kreeg van de rector niet de kans het in te halen; die verwachtte onmiddelijk hoge cijfers te zien.
12-13 jaar
één jaar thuis gezeten, schriftelijk via LOI en NTI vwo gedaan: Nederlands tot niveau vwo-3, biologie tot vwo-4, natuur- en scheikunde tot vwo-2/3.
13-14 jaar
van november 99 tot mei 00 2de klas TVWO (tweetalig) in Arnhem. Ging aardig goed, maar m'n cijfers gingen achteruit door de lange reistijden. Was wel de beste school, behalve het Dalton (96-97).
14-nu (over 2 dagen 16)
zit nu thuis; doe dit jaar examens VWO Engels en Nederlands. Volgend jaar wis- en natuurkunde. In 2004 geschiedenis, Duits, en Russisch of andere (die 3 heb ik nog niet gekozen).

Ik hoop over anderhalf jaar, met 3/4 deelcertificaten, tot het HNO, Hoger Nautisch Onderwijs, de opleiding maritiem officier (Hogere Zeevaartschool) op Terschelling te worden toegelaten.
Heb daarover al met de directeur van die opleiding gesproken, die zegt dat ik dan waarschijnlijk wel door de toelating kom, met ne/en/wi en nat. Wiskunde en natuurkunde hoeven niet eens; kan ik daar in het 1ste jaar met extra avondlessen verder doen tot havo-niveau.

Maar geloof me... hoogbegaafd zijn is niet leuk... ik HAAT het, zou liever gewoon een dom, normaal scholier zijn, gewoon gymnasium doen, zoiets.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:06
***DKNY'ke***
Avatar van ***DKNY'ke***
***DKNY'ke*** is offline
op de lagere school heb ik op rapporten nooit lager gehad dan 95% (hoogste 98%)
ik was heel nieuws- en leergierig, nu ben ik 15.5 en ben mijn leergierigheid verloren, mijn resultaten gingen vanaf zo'n 2.5 jaar geleden stijl naar onderen als ik t zo kan uitdrukken, mijn ouders hebben mij toen laten testen en toen bleek du sdat ik hoogbegaafd was en daardoor onderpresteerde, alles was gewoon te makkelijk!! Toen mocht ik kiezen, of ik bleef het gewone onderwijs volgen, of ik ging naar een school voor hoogbegaafden, ik heb toen gekozen om gewoon onderwijs te blijven volgen en zit nu nog maar met een gemiddeld percentage van ong. 65% ik volg latijn-wiskunde op school, maar verveel me dood tijdens iedere les, savonds stel ik het leren zoveel mogelijk uit, soms zelfs tot kwart voor tien, dan ga ik naar mn kamer, kijk eve het belangrijkste na en ga dan slapen, ik denk dat ik dit jaar nog niet langer dan 1.5u voor school gewerkt heb op 1 dag, behalve tijdens de examens dan, dan probeer ik toch mijn resultaten van door het jaar een beetje goed te maken!!

maar iig hoogbegaafd zijn is helemaal niet leuk hoor, neem het van me aan!!

ciao

xELSx
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:10
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
grap?
laat ik het anders formuleren
mensen die in staat zijn een goede geest te verkrijgen, dit mag bij hoogbegaafde mensen sneller verwacht worden aangezien zij vaak niet met de massa opgaan, vanwege hun intellect en het buiten de massa vallen, die mensen hebben het vaak nodig onwetenden te observeren om zo in te zien hoeveel geestelijk beter zij zijn dan de onwetende mens. Dit is heel nuttig aangezien slimme mensen zeer vaak minderwaardigheidscomplexen krijgen en depressief raken door het vele nadenken en het buiten de groep vallen. Ik denk dat een wereld de onwetende, domme mens nodig heeft, zodat er een wetende, slimme mens kan worden bepaald.
Ik denk dat zij juist doordat ze tussen 'onwetende personen'zitten - zoals jij ze omschrijft - depressief worden en minderwaardigheidscomplexen krijgen. Altijd het gevoel hebben een uitzondering en een buitenbeentje te zijn kan natuurlijk nooit een positieve uitwerking hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:15
waaromniet?
waaromniet? is offline
FA, jou schoolgeschiedenis en toekomstdroom heb ik nu al minstens 20x gelezen, gelieve die eens voor je te houden.

Verder ben ik tegen afgezonderde scholen. Zoals Unexplained al schreef, dan raakt het contact met de werkelijkheid verloren (evenals sociale vaardigheden, die zich hoogst waarschijnlijk minder zullen ontwikkelen).

Wel pleit ik voor uitgebreider begeleiding op gewone scholen, en de mogelijkheid tot meer uitdaging. Ik heb zelf letterlijk niets gedaan op het VWO en ben met goede cijfers geslaagd, vandaag nog bij een psycholoog geweest, die melden dat dat een nadeel is ten opzichte van mensen die wel hebben moeten werken. Ik moet nu nog leren ergens m'n best voor te doen, discipline krijgen enz... Als ik een stuk moeilijker opleiding had kunnen doen had ik dat wellicht gehad (op de basisschool was m'n inzet hoog, had dan ook eind groep 6 letterlijk alles af, waarna ik 2 jaar niets gedaan heb... dat heeft zich later nog 6 jaar voortgezet...)
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:21
onzinnigegothic
onzinnigegothic is offline
je moet hoofbegaafden niet onder nivo zetten.
ik kan zelf havo aan en ik zit op de mavo(kom van speciaal onderwijs af dat is er niet in havo kzat daar voor mijn gedrag natuurlijk )
en iedereen die denkt dat dat echt zon pretje is maar dat valt ook wel weer mee. je merkt het verschil met mijn klasgenoten gewoon zo enorm en alles is veel te makkelijk tot de 3de was er op leergebied geen uitdaging voor me.
en ik ken een paar mensen die zitten op zon hoogbegaafdenschool en die hebben het daar ook prima naar hun zin,
ik begrijp niet dat er mensen zijn die mensen onder hun nivo op school willen hebben
__________________
ill call him, mini me
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:43
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
nou heb ik daar geen praktijk ervaring mee, maar voelen hoogbegaafden zich niet minder op hun gemak onder "gewone" scholiertjes? in een lekkere omgeving wordt je toch meer gestimuleerd denk ik... zet dus wat begeleiders neer op die hoogbegaafdenscholen..
Nee. Ze krijgen als ze later in de maatschappij komen toch ook met normale mensen te maken? Daar moeten ze LEREN mee om te gaan. En om dat te leren hebben ze extra begeleiding nodig. Afzonderen = dom.

Citaat:
^AmArU^ schreef:
volgens mij willen hoogbegaafde mensen niet op een school-niveau gestimuleerd worden
op school wordt namelijk niets geleerd dan nutteloosheid, wat ook onderwezen wordt, uit de dingen die onderwezen kunnen worden
Dat is, voor een hoog intelligent persoon, het knelpunt bij de huidige educatie. Het is alleen maar kennis verkrijgen, intellectueel word je op school vrijwel niet uitgedaagd.


Kleine toevoeging (door mijzelf geschreven):

Veel mensen denken ten onrechte dat iemand met een hoog IQ altijd hoge cijfers haalt, een probleemloos leven heeft omdat hij/zij alles begrijpt, etcetera.
Niets is minder waar.

Als eerste moeten we een verschil maken tussen hoog intelligent en hoogbegaafd.
Een hoog intelligent persoon is iemand die zeer sterk in zaken als logica, cijfers, ruimtelijk inzicht, etcetera, is. Veel IQ-testen testen voornaamlijk op dit vlak, en daardoor zullen hoog intelligente mensen ook een hoog IQ scoren. Je bent pas hoogbegaafd als je die eigenschappen ook daadwerkelijk in de praktijk kunt brengen. Hier komen dus ook zaken als sociale vaardigheden, wijsheid, toewijding, etcetera om de hoek kijken.
Anders gezegd: iemand die hoog intelligent is heeft de capaciteiten, maar iemand is pas hoogbegaafd als hij/zij die met wijsheid kan toepassen.
Kinderen kunnen niet hoogbegaafd zijn, omdat ze simpelweg levenservaring missen!
Meestal komt begaafdheid met de leeftijd; naar mate je volwassener wordt kun je veel beter met je capaciteiten overweg.

Helaas lijkt het alsof er een soort taboe op rust. Een topsporter mag wel zeggen dat 'ie de 100 meter in 9.5 seconden loopt, maar een mens mag niet zeggen dat 'ie een IQ van 148 heeft.
Als iemand dat zegt is 'ie direct arrogant, niet sociaal vaardig, etcetera.

Daarnaast is de belevingswereld van een hoog intelligent iemand gewoon heel anders dan die van een 'normaal' persoon. Voor een 'normaal' persoon is het heel lastig om in te beelden tegen welke problemen een hoog intelligent persoon aanloopt.
Denk bijvoorbeeld aan het intellectueel geïsoleerd zijn omdat niemand je ideeën begrijpt. Dat is zeer frustrerend.
Of nergens een uitdaging in zien...en zo bijvoorbeeld interesse in school verliezen terwijl iemand best de capaciteiten heeft.
Bovendien hebben mensen nogal hoge verwachtingen van iemand die hoog intelligent is. "mijn zoon pietje heeft een iq van 135 dus die haalt het vwo makkelijk!"
Al die stress, druk, afgunst, jaloerzie, etcetera is gewoon heel erg lastig; zeker voor een kind.
Gevolgen zijn onder andere een sociaal isolement en een zware depressie..

Ik zelf ben nu 18, en pas sinds een jaar begint mijn begaafdheid wat verder te ontwikkelen en daarmee mijn sociale vaardigheden om ook de taal van de 'normale' mens te spreken. Alleen had ik gewoon een jaar of 5-6 geleden hulp erbij moeten hebben, dan was ik nu bijna afgestudeerd op de universiteit in plaats van met een havo-diploma thuis te zitten.
Als ik bijvoorbeeld op de basisschool maar 3 fouten in de hele cito-toets maak moet dat toch een signaal zijn dat ik misschien meer dan gemiddelde intelligentie heb. En op dát moment hadden ze mij bij moeten staan om zeker mijn interesse voor school niet te verliezen.

Het is niet dat ik mezelf zielig vind, want er zitten ook een hele hoop leuke interessante dingen aan vast, maar er heerst zoveel onbegrip en dat is frustrerend.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2002, 17:51
Dark G
Dark G is offline
Citaat:
12 jaar
één maand op een gymnasium in Arnhem, 2de klas, liep vast omdat ik wat dingen gemist had. Kreeg van de rector niet de kans het in te halen; die verwachtte onmiddelijk hoge cijfers te zien.
Nu doe je net of het de schuld van de school is. Als jij voor SO's en proefwerken, die duidelijk aangekondigt zijn, ook voor jouw, bijna alleen maar onvoldoendes haalt ligt dat ook aan jouw.

Voor vakken als Latijn en Grieks kan ik het begrijpen dat je wat moet inhalen en in het bgin slechte cijfers haalt, maar je haalde ook onvoldoendes voor geschiedenis SO's. Gewoon leerwerk van een paar bladzijdes waar iedereen met min of meer gelijke kennis begon. Ik dacht dat hoogbegaafheid ook makkelijk leren inhield?

Maar nee, jij wilde meteen verdiepen in biologie van een hoger niveau. Als je naar een paar maanden bijna alleen maar onvoldoendes had gehaald is het begrijpelijk dat het niet goed gaat en dat misschien die school niet geschikt was voor jou.

Je excentrieke gedrag heeft er waarschijnlijk ook eraan meegeholpen dat het niet zo goed ging op het Stedelijk Gym.

Zo, dat moest er ff uit
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:02
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Als eerste moeten we een verschil maken tussen hoog intelligent en hoogbegaafd.
Een hoog intelligent persoon is iemand die zeer sterk in zaken als logica, cijfers, ruimtelijk inzicht, etcetera, is. Veel IQ-testen testen voornaamlijk op dit vlak, en daardoor zullen hoog intelligente mensen ook een hoog IQ scoren. Je bent pas hoogbegaafd als je die eigenschappen ook daadwerkelijk in de praktijk kunt brengen. Hier komen dus ook zaken als sociale vaardigheden, wijsheid, toewijding, etcetera om de hoek kijken.
Anders gezegd: iemand die hoog intelligent is heeft de capaciteiten, maar iemand is pas hoogbegaafd als hij/zij die met wijsheid kan toepassen.
Kinderen kunnen niet hoogbegaafd zijn, omdat ze simpelweg levenservaring missen!
[/B]
Dit is niet helemaal waar. Er worden verschillende definities gebruik om hoogbegaafdheid aan te duiden, maar over het algemeen wordt -omdat dit de enige 'meetbare' manier is- gewoon een iq hoger dan 130 aangehouden.(sommigen beweren 140, maar dat verschilt ook weer)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Dark G schreef:
Nu doe je net of het de schuld van de school is. Als jij voor SO's en proefwerken, die duidelijk aangekondigt zijn, ook voor jouw, bijna alleen maar onvoldoendes haalt ligt dat ook aan jouw.

-> Ik had van april tot november niet op school gezeten. Wilde alles dus best inhalen, daar was ik ook mee bezig. Leraren wilden me daar ook wel bij helpen. Maar omdat ik gewoon een half jaar had gemist, haalde ik een tijdje lagere cijfers. Lijkt me niet zo vreemd.

Voor vakken als Latijn en Grieks kan ik het begrijpen dat je wat moet inhalen en in het bgin slechte cijfers haalt, maar je haalde ook onvoldoendes voor geschiedenis SO's. Gewoon leerwerk van een paar bladzijdes waar iedereen met min of meer gelijke kennis begon. Ik dacht dat hoogbegaafheid ook makkelijk leren inhield?

-> Nee, niet dus.

Maar nee, jij wilde meteen verdiepen in biologie van een hoger niveau. Als je naar een paar maanden bijna alleen maar onvoldoendes had gehaald is het begrijpelijk dat het niet goed gaat en dat misschien die school niet geschikt was voor jou.

-> Absoluut niet. Waar haal je dat vandaan?
Ik zat er pas één maand, had heel wat gemist.
Hoezo een hoger niveau? Dat schriftelijk VWO, biologie, was pas NADAT ik van dat Gymnasium was verwijderd.

Je excentrieke gedrag heeft er waarschijnlijk ook eraan meegeholpen dat het niet zo goed ging op het Stedelijk Gym.

Zo, dat moest er ff uit
Excentriek gedrag?
Oké, ik ben niet als anderen.
Vond, ook daar, de anderen dom, de lesstof DOM, het was gewoon te makkelijk!
Ik liep wel achter, kende het niet, maar het was gewoon zo dom dat ik het ook niet wílde kennen. Herhalen, herhalen, herhalen. Alles in je kop stampen. Daar draait het om.

Je hoeft niet intelligent te zijn om gymnasium te kunnen doen. Je moet gewoon goed alles in je kop kunnen stampen om het op de proefwerken en examens weer opnieuw te herhalen.

Ik haat dat.
Ik ben wél hoogbegaafd, maar ik ben slecht in dingen in m'n kop stampen, vooral die dingen die me absoluut niet interesseren.

Betekent dat dat ik nu maar VMBO moet gaan doen?
Omdat het me simpelweg niet lukt om dingen die ver onder mijn niveau zijn in m'n kop te stampen en 100x te herhalen?
Terwijl ik een IQ van ong. 140 heb?
Op testen voor sociaal inzicht, en problemen oplossen, scoorde ik buitengewoon hoog.
Ik kan me urenlang bezig houden met dingen die me wél interesseren.

En het was wel de schuld van die school.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:39
japie
japie is offline
Ik zie dat er hier veel mensen tegen een special school zijn voor hoogbegaafden. Zouden die mensen mij eens kunnen vertellen of ze ook tegen scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen, of om het heel onbeschoft te zeggen, zeer laagbegaafde kinderen zijn. En waarom dan?
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:46
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Fleet Admiral, je weet dat ik je een hele toffe peer vind, maar toch wat kritiek:
Je bent niet hoogbegaafd. Je bent hoog intelligent. Daarnaast moet je gewoon nog leren om beter met de situatie (en met andere mensen) om te gaan. Andere mensen als dom bestempelen getuigd niet van veel sociaal gevoel.
Is niet erg, je bent pas 15, maar werk hier alsjeblieft wel hard aan. Voor je eigen bestwil.

Je moet ook onderscheid leren maken tussen schuld en verantwoordelijkheid. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid wat je met je leven doet en hoe je ermee omgaat. Als je schuld op anderen blijft afschuiven kom je nergens, trust me. Been there, done that.

Over je stukje dat de middelbare school enkel het stampen van kennis is, ben ik het mee eens.


Citaat:
sanne60 schreef:
Dit is niet helemaal waar. Er worden verschillende definities gebruik om hoogbegaafdheid aan te duiden, maar over het algemeen wordt -omdat dit de enige 'meetbare' manier is- gewoon een iq hoger dan 130 aangehouden.(sommigen beweren 140, maar dat verschilt ook weer)
Niet waar.
Hoogbegaafdheid is de combinatie tussen een hoog IQ en SQ (misschien zelfs EQ, dat weet ik niet zeker).
Bovendien hangt het heel sterk van van het soort test dat je doet. In principe gaan de meeste tests maar tot 140/150, soms 160 en in weinige gevallen tot 170. De differentiatie in de laatste 20 punten is dan heel anders.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:48
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
japie schreef:
Ik zie dat er hier veel mensen tegen een special school zijn voor hoogbegaafden. Zouden die mensen mij eens kunnen vertellen of ze ook tegen scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen, of om het heel onbeschoft te zeggen, zeer laagbegaafde kinderen zijn. En waarom dan?
Verschil is dat hoog intelligente kinderen zich wel naar beneden aan KUNNEN passen, als ze genoeg training hebben. Van laagbegaafde kinderen kun je niet verwachten dat ze zich naar boven aanpassen, want dat kunnen ze niet.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:57
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Verschil is dat hoog intelligente kinderen zich wel naar beneden aan KUNNEN passen, als ze genoeg training hebben. Van laagbegaafde kinderen kun je niet verwachten dat ze zich naar boven aanpassen, want dat kunnen ze niet.
Precies!! Net zoals ik ook al zei in een post die hier ergens boven zwerft.
And I quote: "nee want die blijven dan jaar-na-jaar zitten omdat ze het niet kunnen" - end of quote.
Misschien niet zo mooi geformuleerd, maar toch...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:57
japie
japie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Verschil is dat hoog intelligente kinderen zich wel naar beneden aan KUNNEN passen, als ze genoeg training hebben. Van laagbegaafde kinderen kun je niet verwachten dat ze zich naar boven aanpassen, want dat kunnen ze niet.
Dan nog zouden hoogbegaafden het recht mogen hebben om te kiezen. En in dat geval zouden ze toch de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen kiezen. Als er dan geen school is, kunnen ze ook nergens voor kiezen.

Ik denk namelijk dat "gewone" scholen vaak niet een volledig goede begeleiding kunnen geven aan hoogbegaafde leerlingen. Ik wil wel ff gezegd hebben dat er wel steeds meer aandacht aan besteed wordt op scholen en dat er ongetwijfeld gevallen bekend zullen zijn waar het goed gaat.

Toch ben ik van mening dat zo'n aparte school ook wel eens goed kan zijn voor de leerlingen zelf. Dan hebben ze de mogelijkheid om met mensen in contact te komen die veel dezelfde ervaringen hebben. Ook zal naar mijn bescheiden mening het groepsverband psoitief kunnen werken, wanneer hoogbegaafde leerlingen in contact komen met andere hoogbegaafde leerlingen. Ze kunnen elkaar beter helpen en naar mijn mening zullen ze lang niet zo buitengesloten zijn als hier eerder gezegd is. Het is ook hoe je er als "buitenwereld" mee omgaat. Als je ze als apart bestempeld, ja, dan zijn ze dat ook. Je kan ze ook als gewone mensen zien iets extra's hebben.
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:22
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
japie schreef:
Dan nog zouden hoogbegaafden het recht mogen hebben om te kiezen. En in dat geval zouden ze toch de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen kiezen. Als er dan geen school is, kunnen ze ook nergens voor kiezen.
Acht jij een kind van 11/12 in staat om die afwegingen te maken? Ik niet.
En of de ouders zo'n afweging kunnen maken betwijfel ik ook. Aangezien de voorlichting gewoon stinkt aan alle kanten.
"Mijn zoon Diederik-Jan is zo slim, wij willen het beste voor hem, en op zo'n speciale school kan hij zich optrekken aan andere slimme kinderen."
De nadelen worden al snel vergeten..
Citaat:
Ik denk namelijk dat "gewone" scholen vaak niet een volledig goede begeleiding kunnen geven aan hoogbegaafde leerlingen.
Maar kwa sociaal contact zitten ze dan in ieder geval wél goed. En dat is toch waar ze later mee te maken krijgen.
Een intelligent persoon dat niet kan communiceren heeft de maatschappij echt niets aan, hoe hard dat ook klinkt.
Citaat:
Als je ze als apart bestempeld, ja, dan zijn ze dat ook. Je kan ze ook als gewone mensen zien iets extra's hebben.
Daar maak je, denk ik, een denkfout. Een hoog intelligent iemand is niet iemand met iets extra's. Het is een heel ander persoon, met hele andere belevingswerelden.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:43
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Acht jij een kind van 11/12 in staat om die afwegingen te maken? Ik niet.
En of de ouders zo'n afweging kunnen maken betwijfel ik ook. Aangezien de voorlichting gewoon stinkt aan alle kanten.
"Mijn zoon Diederik-Jan is zo slim, wij willen het beste voor hem, en op zo'n speciale school kan hij zich optrekken aan andere slimme kinderen."
De nadelen worden al snel vergeten..
[/B]
Ik denk wel zeker dat ouders een goede keuze wat dat betreft kunnen maken. Jij haalt nu alleen het typische beeld dat mensen van ouders met hoogbegaafde kinderen hebben naar voren. Een beetje ouders hebben het echt wel in de gaten als hun kind vastloopt op het reguliere onderwijs.

Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:53
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Verschil is dat hoog intelligente kinderen zich wel naar beneden aan KUNNEN passen, als ze genoeg training hebben. Van laagbegaafde kinderen kun je niet verwachten dat ze zich naar boven aanpassen, want dat kunnen ze niet.[/B]
Hoogintelligent = hoogbegaafd tenzij het IQ beneden de 130 ligt!

--> Letterlijke tekst van een vereniging voor hoogbegaafden:

"Wat is nu eigenlijk hoogbegaafdheid?
We spreken van hoogbegaafd als er bij het afnemen van een intelligentietest een score (IQ) boven de 130 gemeten wordt; dit gaat op voor ongeveer 2 à 3 procent van de bevolking. Hoogbegaafdheid is aangeboren, vanaf het allereerste begin reageren hoogbegaafden anders dan de gemiddelde mens op de dingen om hen heen."



[Dit bericht is aangepast door sanne60 (23-01-2002).]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2002, 20:23
KIXd3
KIXd3 is offline
Weet er iemand met welk IQ het percentiel 95 overeenkomt ( op 100 mensen zijn er 5 slimmer , en 95 dommer dan mij ) ?

Ben benieuwd naar men iq nl...
__________________
iedereen is gek
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 20:53
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
KIXd3 schreef:
Weet er iemand met welk IQ het percentiel 95 overeenkomt ( op 100 mensen zijn er 5 slimmer , en 95 dommer dan mij ) ?

Ben benieuwd naar men iq nl...
K weet het niet precies, maar het ligt iig boven de 110 - onder de 130.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:16
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
sanne60 schreef:
Ik denk wel zeker dat ouders een goede keuze wat dat betreft kunnen maken. Jij haalt nu alleen het typische beeld dat mensen van ouders met hoogbegaafde kinderen hebben naar voren. Een beetje ouders hebben het echt wel in de gaten als hun kind vastloopt op het reguliere onderwijs.
Ik trek dat dus ernstig in twijfel. Ten eerste beschikken docenten op het basisonderwijs niet over de nodige expertise om een goed advies uit te brengen. Bovendien is ook de andere voorlichting zeer mager.
Neem, als voorbeeld, mijn ouders. Mijn moeder heeft een HBO-opleiding gedaan, mijn vader heeft een eigen bedrijf in bedrijfscommunicatietrainingen en doceert af-en-toe aan de universiteit.
Beide mensen die niet echt dom te noemen zijn. Maar door de slechte voorlichting hebben ze niet eens kunnen kiezen. Ben zelf naar een exclusief gymnasium gegaan. Een plaats waar je de nodige expertise op gebied van hoge intelligentie zou verwachten. En zelfs daar hebben ze het niet gezien dat ik gewoon absoluut niet uitgedaagd werd op intellectueel gebied. Aandacht verslapte, met alle gevolgen vandien. Het bekende verhaal. Zelfs daar was er geen goede voorlichting aanwezig.

Citaat:
sanne60 schreef:
Hoogintelligent = hoogbegaafd tenzij het IQ beneden de 130 ligt!

--> Letterlijke tekst van een vereniging voor hoogbegaafden:

"Wat is nu eigenlijk hoogbegaafdheid?
We spreken van hoogbegaafd als er bij het afnemen van een intelligentietest een score (IQ) boven de 130 gemeten wordt; dit gaat op voor ongeveer 2 à 3 procent van de bevolking. Hoogbegaafdheid is aangeboren, vanaf het allereerste begin reageren hoogbegaafden anders dan de gemiddelde mens op de dingen om hen heen."
Ook een vereniging kan er naast zitten. Beetje kritischer research doen mag wel hoor!
Ik citeer een andere pagina:
"In het gewone taalgebruik worden de begrippen hoogbegaafd en hoogintelligent door elkaar gebruikt. De betekenis van beide begrippen wordt bovendien nog vaak versmald tot 'een hoog IQ halen op een standaardintelligentietest'. In de wetenschappelijke literatuur echter is hoogbegaafdheid een complex construct geworden. Hoge intelligentie is één voorwaarde om van hoogbegaafdheid te kunnen spreken maar daarnaast moet zowel op cognitief vlak, op dynamisch-affectief niveau als op interrelationeel niveau aan bepaalde voorwaarden worden voldaan."

No personal offense intended overigens.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:30
japie
japie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Acht jij een kind van 11/12 in staat om die afwegingen te maken? Ik niet.
En of de ouders zo'n afweging kunnen maken betwijfel ik ook. Aangezien de voorlichting gewoon stinkt aan alle kanten.
"Mijn zoon Diederik-Jan is zo slim, wij willen het beste voor hem, en op zo'n speciale school kan hij zich optrekken aan andere slimme kinderen."
De nadelen worden al snel vergeten..
Ik denk niet dat je als ouder van de ene op de andere dag je kind tot hoogbegaafd bombardeert. Als een kind van 11/12 jaar hoogbegaafd is, dan is dat al tijdens zijn basischool opgevallen. Denk jij nou echt dat leerkrachten en ouders zo blind zijn dat een hoogbegaafd kind niet opvalt??? Als eenmaal is geconstateerd dat een kind hoogbegaafd is, dan kunnen inderdaad ouders overwegen om een school voor hoogbegaafde kinderen te kiezen. En dat natuurlijk in samenspraak met het kind. Die zijn vaak goed genoeg in staat om een eigen zegje te doen.

Citaat:

Maar kwa sociaal contact zitten ze dan in ieder geval wél goed. En dat is toch waar ze later mee te maken krijgen.
Een intelligent persoon dat niet kan communiceren heeft de maatschappij echt niets aan, hoe hard dat ook klinkt.
Een zwakbegaafd persoon die niet kan communiceren met de maatschappij hebben we ook niks aan. En die stoppen we ook weg in speciale scholen. Klinkt hard en kort door de bocht, maar dat is wel zo. Toch??

Citaat:

Daar maak je, denk ik, een denkfout. Een hoog intelligent iemand is niet iemand met iets extra's. Het is een heel ander persoon, met hele andere belevingswerelden.
Goed, misschien hebben ze niet iets extra's. Maar omdat die hoog intelligente iemand in een andere belevingswereld leeft, dan mogen we ze niet de mogelijkheid bieden om een keuze te doen tussen een "normale" en een "hoogebeschaafde" school? Of anders gezegd: Een school waar hij zich niet op zijn gemak voelt omdat hij toch (een beetje) anders dan de rest en daardoor wellicht gepest wordt, of een school waar hij zich wellicht meer op zijn gemak zou kunnen voelen en met andere hoogbegaafden kan omgaan. Beetje oneerlijk, vind je niet?
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:34
sanne60
sanne60 is offline
[quote]Unexplained schreef:
[b] [QUOTE]sanne60 schreef:
[b]Ik denk wel zeker dat ouders een goede keuze wat dat betreft kunnen maken. Jij haalt nu alleen het typische beeld dat mensen van ouders met hoogbegaafde kinderen hebben naar voren. Een beetje ouders hebben het echt wel in de gaten als hun kind vastloopt op het reguliere onderwijs.

Ik trek dat dus ernstig in twijfel. Ten eerste beschikken docenten op het basisonderwijs niet over de nodige expertise om een goed advies uit te brengen. Bovendien is ook de andere voorlichting zeer mager.
Neem, als voorbeeld, mijn ouders. Mijn moeder heeft een HBO-opleiding gedaan, mijn vader heeft een eigen bedrijf in bedrijfscommunicatietrainingen en doceert af-en-toe aan de universiteit.
Beide mensen die niet echt dom te noemen zijn. Maar door de slechte voorlichting hebben ze niet eens kunnen kiezen. Ben zelf naar een exclusief gymnasium gegaan. Een plaats waar je de nodige expertise op gebied van hoge intelligentie zou verwachten. En zelfs daar hebben ze het niet gezien dat ik gewoon absoluut niet uitgedaagd werd op intellectueel gebied. Aandacht verslapte, met alle gevolgen vandien. Het bekende verhaal. Zelfs daar was er geen goede voorlichting aanwezig.

Citaat:
sanne60 schreef:
Hoogintelligent = hoogbegaafd tenzij het IQ beneden de 130 ligt!

--> Letterlijke tekst van een vereniging voor hoogbegaafden:

"Wat is nu eigenlijk hoogbegaafdheid?
We spreken van hoogbegaafd als er bij het afnemen van een intelligentietest een score (IQ) boven de 130 gemeten wordt; dit gaat op voor ongeveer 2 à 3 procent van de bevolking. Hoogbegaafdheid is aangeboren, vanaf het allereerste begin reageren hoogbegaafden anders dan de gemiddelde mens op de dingen om hen heen."

Ook een vereniging kan er naast zitten. Beetje kritischer research doen mag wel hoor!
Ik citeer een andere pagina:
"In het gewone taalgebruik worden de begrippen hoogbegaafd en hoogintelligent door elkaar gebruikt. De betekenis van beide begrippen wordt bovendien nog vaak versmald tot 'een hoog IQ halen op een standaardintelligentietest'. In de wetenschappelijke literatuur echter is hoogbegaafdheid een complex construct geworden. Hoge intelligentie is één voorwaarde om van hoogbegaafdheid te kunnen spreken maar daarnaast moet zowel op cognitief vlak, op dynamisch-affectief niveau als op interrelationeel niveau aan bepaalde voorwaarden worden voldaan."

No personal offense intended overigens.
Ja, dat weet ik, but like I said: er worden verschillende definities van gebruikt. De meest gangbare is echter gewoon de meting aan de hand van het IQ. Dat wil dus niet zeggen dat'jouw definitie'fout is, maar je moet niet net doen of die van jou de enige juiste is.
En over die ouder --> jij hebt het nu alleen over de scholen, ik had het over de ouders. Jouw ouders hadden dus ook wel in de gaten dat ze jou wat meer moesten kunnen bieden en dat hebben hebben ze ook geprobeerd, maar als het er niet is dan is het er niet en daarvoor zouden zulk soort scholen nuttig kunnen zijn. En ouders hoeven daar helemaal geen voorlichting voor te krijgen of experts bij te halen. De meeste ouders voelen/zien het heus wel als hun kind niet lekker in zijn vel zit.

[Dit bericht is aangepast door sanne60 (23-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 22:20
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
japie schreef:
Ik denk niet dat je als ouder van de ene op de andere dag je kind tot hoogbegaafd bombardeert. Als een kind van 11/12 jaar hoogbegaafd is, dan is dat al tijdens zijn basischool opgevallen. Denk jij nou echt dat leerkrachten en ouders zo blind zijn dat een hoogbegaafd kind niet opvalt??? Als eenmaal is geconstateerd dat een kind hoogbegaafd is, dan kunnen inderdaad ouders overwegen om een school voor hoogbegaafde kinderen te kiezen. En dat natuurlijk in samenspraak met het kind. Die zijn vaak goed genoeg in staat om een eigen zegje te doen.
Om maar even op mijn eigen verhaal terug te vallen. Bij de CITO-toets had ik slechts 3 fouten. Vanaf groep vijf alleen maar negens en tienen op mijn rapport gehad. Ik lag altijd minimaal 3-4 maanden voor met m'n werk. Met 'rekenen' was ik in groep acht bezig met 2e graads vergelijkingen 'om mij bezig te houden'. Ze wisten totaal niet wat ze met mij aanmoesten.
Helaas is mijn verhaal niet uniek. Ik heb over het Internet best wel wat contact met anderen die dezelfde of vergelijkbare wegen hebben bewandeld.
Citaat:
Een zwakbegaafd persoon die niet kan communiceren met de maatschappij hebben we ook niks aan. En die stoppen we ook weg in speciale scholen. Klinkt hard en kort door de bocht, maar dat is wel zo. Toch??
Correct. Maar een hoogintelligent persoon is 'downgradable' en KAN ook met een minder intelligent persoon communiceren als hij daarop getrained is. Een laagintelligent persoon is niet in staat om te communiceren met normaal- en hoogintelligente mensen.
Citaat:
Goed, misschien hebben ze niet iets extra's. Maar omdat die hoog intelligente iemand in een andere belevingswereld leeft, dan mogen we ze niet de mogelijkheid bieden om een keuze te doen tussen een "normale" en een "hoogebeschaafde" school? Of anders gezegd: Een school waar hij zich niet op zijn gemak voelt omdat hij toch (een beetje) anders dan de rest en daardoor wellicht gepest wordt, of een school waar hij zich wellicht meer op zijn gemak zou kunnen voelen en met andere hoogbegaafden kan omgaan. Beetje oneerlijk, vind je niet?
Ik vind dat de problemen als pesten moeten worden aangepakt in zo'n geval. Extra begeleiding erbij, is voor de staat ook nog eens veel goedkoper dan zo'n speciale school.
We leven in Nederland, niet in Okkie-wokkie waar mensen geen kansen krijgen in het onderwijs!
Liever gepest worden en anders gevonden worden, dan de vaardigheid missen om met mensen te communiceren.
Helaas ís er geen optimale situatie in dit geval. Het is een afweging van voor- en nadelen.


Citaat:
sanne60 schreef:
Ja, dat weet ik, but like I said: er worden verschillende definities van gebruikt. De meest gangbare is echter gewoon de meting aan de hand van het IQ. Dat wil dus niet zeggen dat'jouw definitie'fout is, maar je moet niet net doen of die van jou de enige juiste is.
We hebben hier een 'in-depth' discussie. Daar is het toch niet meer dan logisch om de wetenschappelijke benadering te nemen ipv de, met alle respect, kroegentaal te gebruiken?
Maar laten we de discussie niet houden over definities, die zijn niet écht relevant. Het gaat om de essentie van de discussie. Anders zou je elke discussie wel om kunnen vormen naar gekibbel over definities
Citaat:
En over die ouder --> jij hebt het nu alleen over de scholen, ik had het over de ouders. Jouw ouders hadden dus ook wel in de gaten dat ze jou wat meer moesten kunnen bieden en dat hebben hebben ze ook geprobeerd, maar als het er niet is dan is het er niet en daarvoor zouden zulk soort scholen nuttig kunnen zijn. En ouders hoeven daar helemaal geen voorlichting voor te krijgen of experts bij te halen. De meeste ouders voelen/zien het heus wel als hun kind niet lekker in zijn vel zit.
Punt is dat er als ouder zijnde niet echt iets om op terug te vallen. Als ouder zijnde vertrouw je op de vermeende expertise van mensen die er dagelijks mee te maken hebben: de school. En die hebben gewoon niet goed gehandeld, naar mijn inzicht.
Bovendien ligt het verhaal met mijn ouders iets gecompliceerder (scheiding etcetera), maar daar zal ik je verder niet mee lastig vallen.

Nog even recapitulerend:
Mijn verhaal is absoluut niet uniek. Hoe meer ik in contact kom met mensen die hoogintelligent zijn, hoe meer mijn stelling wordt onderbouwd dat het gewoon treurig is gesteld met hulp voor hoogintelligente kinderen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 23:42
Maffie
Maffie is offline
Een aardige discussie tot nu toe, maar iets snap ik niet. Er wordt beweerd dat hoogbegaaften zich maar aan ons (minder-hoog-begaaften) aan moeten passen. Maar als je die redenering volgt,... zouden wij ons dan ook niet aan moeten passen aan zwakbegaaften?

Zouden wij dan niet allemaal naar scholen voor bijzonder onderwijs moeten worden gestuurd en eindeloos de tafel van 2 opgedist moeten krijgen?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 07:20
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Nee dat niet, omdat die zwakbegaafden zeer weinig voorkomen in vergelijking tot de normaalbegaafden. De normaalbegaafden is zeg maar de "hoofdgroep" en het is voor de hoogbegaafden beter om zich aan te passen aan de normaalbegaafden (redeneringen in overvloed hier boven), en dat zou voor de zwakbegaafden ook gelden om dezelfde redenen, behalve dat zij niet bij dat niveau kunnen en dus wel speciaal onderwijs moeten genieten.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 10:24
japie
japie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Nog even recapitulerend:
Mijn verhaal is absoluut niet uniek. Hoe meer ik in contact kom met mensen die hoogintelligent zijn, hoe meer mijn stelling wordt onderbouwd dat het gewoon treurig is gesteld met hulp voor hoogintelligente kinderen.
Hier geef ik je helemaal gelijk in. Nederland zorg schitterend vioor de "minder"bedeelden, maar mensen die hoogintelligent of hoog begaafd zijn, mogen het zelf lossen. Dat is inderdaad gewoon ronduit treurig.

Ik heb respect voor je mening dat dat je liever op een normale school blijft zitten met alle gevolgen van die. Laat ik daar duidelijk over zijn. Maar ik denk toch dat er op een hoogbegaafde school meer uitdaging zou zijn. Zoals je zelf al zei, liep je op de basisschool een paar maanden voor op je klasgenoten. Op zo'n hoogbegaafde school ziiten natuurlijk meer leerlingen zoals jij en daardoor kan je wat meer uitdaging hebben o.i.d. Verder kan er ook op zo'n school specifieke begeleiding gegeven worden. Hierbij is het belangrijk dat die begeleiding goed is, anders heb je er niks aan.

Ik wil je trouwens niet aanvallen ofzo, niet zeggen van je moet dit of dat. Ik probeer alleen mijn mening duidelijk met argumenten te onderhouden (wat misschien niet altijd even goed zal lukken ).

Zit ik alleen nog met het contact met normaalbegaafde mensen. Ik denk dat daar met de begeleiding rekening gehouden zou moeten worden, allee zou ik op dit moment niet weten hoe die begeleiding eruit zou moeten zien.
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 12:36
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
sanne60 schreef:
Ja, dat weet ik, but like I said: er worden verschillende definities van gebruikt. De meest gangbare is echter gewoon de meting aan de hand van het IQ. Dat wil dus niet zeggen dat'jouw definitie'fout is, maar je moet niet net doen of die van jou de enige juiste is.

We hebben hier een 'in-depth' discussie. Daar is het toch niet meer dan logisch om de wetenschappelijke benadering te nemen ipv de, met alle respect, kroegentaal te gebruiken?
Maar laten we de discussie niet houden over definities, die zijn niet écht relevant. Het gaat om de essentie van de discussie. Anders zou je elke discussie wel om kunnen vormen naar gekibbel over definities
Ok, dat is niet relevant, maar als laatste nog wel even de opmerking dat -'met alle respect'hoor - die definitie van mij totaal geen 'kroegentaal'is! Er ZIJN gewoon verschillende definities en ieder voor zich bepaalt dan maar lekker welke definities hij/zij gebruik, ok?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 12:51
Marc S
Marc S is offline
Ik ben voor aparte klassen op scholen en ervoor dat kinderen regelmatig worden getest op hun intelligentie.

Zo zou je bijvoorbeeld, net als in America, in de meeste vakken *gewoon* mee kunnen doen, terwijl je in andere vakken, waar je dus *duidelijk* beter in bent, extra gevorderd wordt.

Hoogbegaafden kunnen zich zowiezo maar moeilijk aanpassen aan anderen en als daarbij komt dat ze de hele opleiding oninteressant vinden, hindert dit hun algehele ontwikkeling IMNSHO.

Zit maar eens jarenlang op school, verveel je dood omdat de stof je interesse toch niet wekt EN nog eens met een boel communicatieproblemen met anderen...

Het beste volgens mij is dus:

1)
Regelmatig testen van intelligentie (bijv. bij toelating tot middelbaar onderwijs en daarna om de 3 jaar ofzo)...

2)
Aparte moeilijke klassen (advanced classes) voor bepaalde vakken...

3)
Begeleiding leerling met betrekking tot sociaal gedrag. Vooral dit punt lijkt me belangrijk. Jaloersheid onder *normale* leerlingen leidt wel vaker tot demotivatie van de betreffende HB'er. Hierbij hoort dus ook het informeren van de *normale* leerlingen over (de problematiek van) hoogbegaafdheid.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 13:14
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
sanne60 schreef:
Er ZIJN gewoon verschillende definities en ieder voor zich bepaalt dan maar lekker welke definities hij/zij gebruik, ok?
De essentie van een definitie is juist dat je zorgt dat mensen over hetzelfde praten. Maar we dwalen van het onderwerp af.

Citaat:
Marc S schreef:
Zo zou je bijvoorbeeld, net als in America, in de meeste vakken *gewoon* mee kunnen doen, terwijl je in andere vakken, waar je dus *duidelijk* beter in bent, extra gevorderd wordt.
Marc, dat hebben we al in Nederland. Alleen noemen we het hier mavo/havo/vwo.
Alleen zou er meer moeten worden gekeken naar het combineren van niveaus. Dat je bijvoorbeeld Nederlands en Engels op havo niveau doet, en wiskunde op vwo niveau. Maarja...scholen -> overheid -> niet flexibel.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 13:21
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
JE moet ze zeker niet op apparte scholen zetten, ten eerste, misschien willen ze het niet, ten tweede, het is niet goed voor hun sociale ontwikkeling om alleen met hoogbegaafde op een school moeten zitten.
Ik vind eerder dat ze op een normale school, misschien aangepast programma voor ze maken, en als ze klaar zijn met een opdracht eventueel andere leerlingen helpen die het niet begrijpen, dat is veel beter dan dat je ze op een apparte school zet.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 13:49
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Marc, dat hebben we al in Nederland. Alleen noemen we het hier mavo/havo/vwo.
VWO is *erg simpel* in sommige vakken... en je begrijpt zeker wel wat ik bedoel (bijv. Wiskunde B)

Wat je dus nodig hebt zijn klassen die nog ver boven het VWO niveau uitsteken. Of je moet HB'ers in hogere klassen zetten, maar dat is niet aan te raden wat betreft de sociale ontwikkeling van het kind.

En btw: als *ik* het al simpel vind, moet iemand die hoogbegaafd is al helemaal erom lachen, lijkt me

Citaat:
Alleen zou er meer moeten worden gekeken naar het combineren van niveaus. Dat je bijvoorbeeld Nederlands en Engels op havo niveau doet, en wiskunde op vwo niveau. Maarja...scholen -> overheid -> niet flexibel.
Dit lijkt me ook interessant voor normale mensen

Dan kun je tenminste ook een hogere opleiding volgen als je in bepaalde andere vakken niet zo goed bent

[edit]
Replies samengevoegd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05.