Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Bekijk resultaten poll: Let jij op giftige stoffen in seksspeelgoed?
Ja 10 15.63%
Ja, maar ik weet niet of ik 't goed doe 7 10.94%
Nee, ik wist niet dat dat moest 29 45.31%
Nee, het maakt me niet zoveel uit 10 15.63%
Anders, namelijk... 8 12.50%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2015, 14:11
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Er bestaan geen regels voor het produceren en verkopen van seksspeelgoed. Vibrators, dildo's en dergelijke worden verkocht als 'novelty toy'. Daardoor bevat goedkoop speelgoed vaak giftige of instabiele materialen.

Met 'giftig' bedoel ik dat ze inwendige huidirritatie veroorzaken, je hormoonspiegel beïnvloeden (waardoor bijvoorbeeld je testikels kunnen krimpen of je vruchtbaarheid omlaag gaat), schade kunnen doen aan je nieren/lever of kankerverwekkend kunnen zijn. Met 'instabiel' bedoel ik dat jouw nieuwe buttplug kan smelten, afbreken, vloeistoffen kan lekken, gas of damp kan produceren of anderszins kan veranderen van chemische samenstelling. Bij andere gebruiksproducten van kunststof mag dat natuurlijk allemaal niet. Maar seks is viesbah, dus bij seks controleren we hooguit of je 18+ bent. Stel je voor dat een meisje van zeventien een plastic piemel wil kopen! Dat zou supererg zijn!

Spoiler


Let jij op wat je koopt? Weet je wat veilige materialen zijn? Weet je hoe je een giftig seksspeeltje herkent, als 't eenmaal in jouw bezit is? Heb je ooit zelf iets meegemaakt wat jou deed vermoeden dat iets niet helemaal klopte?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2015, 16:38
Verwijderd
Ja, maar ik weet niet of ik het goed doe.

Ik bestel alleen bij Nederlands seksshops met een goede reputatie. Ik zou nooit iets via Ebay bestellen ofzo, omdat ik dus geen idee heb waar ik precies op moet letten? Ik heb dit ook maar via-via gehoord, anders zou ik het niet eens weten dat er zoveel rotzooi verkocht werd wat gewoon zeer schadelijk voor je lichaam is!
Seksshops zouden hier wat mij betreft veel meer aandacht voor moeten hebben en de klant beter inlichten en vertellen waarom zij wel goede spullen hebben en hoe je dat kan zien. Daarbij; 'dat dit kan in Nederland!!!1!!11' waar het stikt van allerlei regeltjes en waarschuwingen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2015, 19:12
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dit wist ik niet, wat eng zeg
Met citaat reageren
Oud 29-07-2015, 19:44
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik wist alleen dat die "jelly"-achtige speeltjes schadelijk kunnen zijn. Maar op dit moment heb ik überhaupt niet van die speeltjes in huis.

Moeten die dingen trouwens niet gewoon voldoen aan het CE keurmerk? Kortom: als je het in een europese winkel koopt, moet het goed zijn?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 05:04
Verwijderd
Citaat:
Ik wist alleen dat die "jelly"-achtige speeltjes schadelijk kunnen zijn. Maar op dit moment heb ik überhaupt niet van die speeltjes in huis.

Moeten die dingen trouwens niet gewoon voldoen aan het CE keurmerk? Kortom: als je het in een europese winkel koopt, moet het goed zijn?
Ja volgens mij moet je opletten of er geen "ftalaten" inzitten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksspeeltje

Dit vond ik net.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 13:25
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Eerlijk gezegd was het enige speeltje dat ik ooit aangeschaft heb dermate prijzig dat ik er gemakshalve vanuit ging dat het wel snor moest zitten wat betreft safety. Een achteraf-check bevestigde dat, dat dan weer wel.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 14:10
Verwijderd
Ik had vandaag een klant die eigen speeltjes had meegenomen (om op zichzelf te gebruiken). Een van die speeltjes was aan het 'zweten'. Is dat een teken van slechte kwaliteit? Hij had het gekocht in een fysieke sekswinkel in Nederland. Weten mensen die daar werken wel waar ze op moeten letten? Zijn ze daar niet verplicht toe ofzo? Dat is natuurlijk in eerste instantie wel hun verantwoordelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 15:40
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Ik wist alleen dat die "jelly"-achtige speeltjes schadelijk kunnen zijn.
Die zijn inderdaad 't ergst

Citaat:
Moeten die dingen trouwens niet gewoon voldoen aan het CE keurmerk? Kortom: als je het in een europese winkel koopt, moet het goed zijn?
Nee, voor zo ver ik weet. Zie ze ook niet staan op de lijst met productgroepen die zich eraan moeten houden.

CE-keurmerk is wel een goed voorbeeld: volgens die regels mag kinderspeelgoed niet meer dan 0,1% ftalaten bevatten, want stel iemand stopt het in z'n mond, terwijl een seksspeeltje voor 53% uit ftalaten kan bestaan zonder dat het erbij staat.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 16:01
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Een van die speeltjes was aan het 'zweten'. Is dat een teken van slechte kwaliteit?
Ja, dan lekt 'ie iets van mineraalolie.

Dat is een destillaat van aardolie, bijproduct van 't maken van benzine. Eerder gerelateerd aan koelvloeistof dan aan zonnebloemolie.

Citaat:
Hij had het gekocht in een fysieke sekswinkel in Nederland. Weten mensen die daar werken wel waar ze op moeten letten? Zijn ze daar niet verplicht toe ofzo? Dat is natuurlijk in eerste instantie wel hun verantwoordelijkheid.
Hier ga ik straks op reageren!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 20:00
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Rapport van de VWA hierover: https://www.nvwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=2201031
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 20:30
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Dank Axel, interessant! Vroeg me al af of jij toegang had tot Nederlandse statistieken. Alleen de algemene Warenwet dus, geen speciale wetgeving, maar wel dit:

Citaat:
Gehaltes aan weekmakers liepen op tot 77 gewichtsprocent.
Oef.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 23:15
Verwijderd
Zoals enkele van jullie wel weten zijn er seks speeltjes aangetroffen met schadelijke weekmakers/ ftalaten die de hormoon wisselingen kunnen aantasten en kanker veroorzaken, maar dat zijn niet de enige schadelijke stoffen die fabrikanten gebruiken om hun sekstoys mee te maken.

Een van de andere problemen zijn met enkele sekstoys is dat ze poreuze zijn, dit betekend dat er zich bacteriën in kunnen nestelen dit is vooral het geval met PVC, Jelly, Rubber, Vinyl, Cyberskin en in mindere maten TPR/TPE. Poreus betekend dat er kleine openingen in het materiaal zit en zich er daar Bacteriën en andere schadelijke organismen. Dit is meestal te voorkomen door een condoom te gebruiken of het te wassen met een Antibacteriële Speeltjesreiniger.
Hierbij moet ik ook zeggen dat de meestal goedkopere seksspeeltjes bedoeld zijn om na enkele maanden (of na enkele keren gebruikt te hebben) weggegooid te worden.

Nu wil ik het graag hebben over de schadelijke stoffen. Schadelijke stoffen zouden veel voorkomen in goedkope, in China gemaakte speeltjes, daarbij zijn er enkele testen die erop (zouden) kunnen wijzen dat je een schadelijk of giftig seks speeltje heb:
- Een van de simpelere test is dat je de geur controleert, schadelijke toys hebben vaak een blijvend chemische geur, dit hoeft niet te betekenen dat het ook écht giftig is maar die kans is groot.
- Een brandend gevoel is een duidelijke indicatie dat er schadelijke stoffen in zitten.
- Seksspeeltjes die doorzichtig zijn, dit geldt vooral als ze zacht en flexibel zijn, de kans is groot dat er dan schadelijke weekmakers in zitten.
- De prijs is een duidelijke indicatie, goedkope seks speeltjes zijn vaak onder slechte omstandigheden gemaakt in goedkope landen (zo blijft de prijs ook laag). Vaak worden er in die landen niet gecontroleerd op schadelijke stoffen (hier is geen officiële wetgeving voor en het toevoegen van schadelijke stoffen kan ook in de Westerse landen gebeuren),

Dit zijn indicaties en hoeven nog niet te duiden op een schadelijk en/of giftig seks speeltje.

Zoals hierboven genoemd is er geen wetgeving nor veiligheidsnormen voor het maken van seksspeeltjes, dit betekend dat fabrikanten kunnen doen en laten wat ze willen, er wordt geen onderzoek gedaan naar de schadelijkheid van seksspeeltjes. Een seks speeltje kan aangeboden worden als phthalates-vrij maar er kunnen nog steeds andere schadelijke stoffen inzitten.

Vaker worden de bekendere bedrijven (Doc Johnsen, Pipedream) als veilig beschouwd. Dit hoeft nog niet te betekenen dat al hun speeltjes niet-schadelijk zijn, vaak worden de seksspeeltjes (in jawel) China ingekocht en doorverkocht onder hun naam, er zijn enkele bedrijven die betrouwbaar zijn maar 100% zekerheid is er nooit.

Maar wat kan je wel als veilig beschouwen?
Er zijn 2 materialen die 100% phthalates- vrij zijn en niet poreus zijn namelijk:
- Glas (mits het van goede kwaliteit is)
- 100% Silicone, als je siliconen speeltjes koop kan je dat beter bij een bedrijf doen dat je vertrouwd en niet in China zijn gemaakt.
- Hard Plastic
- Staal (hierbij moet er wel opgepast worden met goedkope en schadelijke namaak speeltjes)
- Hout
- Steen
De laatste 2 zijn misschien vergezocht voor de meeste personen maar zijn over het algemeen veilig.

Het is niet mijn bedoeling jullie bang te maken voor de giftige en/of schadelijke seksspeeltjes maar om jullie ervan bewust te maken dat ook dit soort speeltjes bestaan
(Het kan zijn dat ik enkele fouten heb gemaakt, attendeer mij daar dan a.u.b op)
Als je bijvullende informatie heb kan je het hieronder zetten, ik zal de informatie controleren en daarna erbij zetten.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 23:16
Verwijderd
hier dit heb ik ooit een geschreven naar een moderator maar is nooit op geantwood, gaat er wat meer op in

hahaha nu ik 't zo lees... ik heb echt teveel vrije tijd haha, als er mensen zijn die twijfelen aan mijn informatie, ik kan nog wel ff de link opzoeken van de bronnen

Laatst gewijzigd op 30-07-2015 om 23:24.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2015, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar ik weet niet of ik het goed doe.

Ik bestel alleen bij Nederlands seksshops met een goede reputatie. Ik zou nooit iets via Ebay bestellen ofzo, omdat ik dus geen idee heb waar ik precies op moet letten? Ik heb dit ook maar via-via gehoord, anders zou ik het niet eens weten dat er zoveel rotzooi verkocht werd wat gewoon zeer schadelijk voor je lichaam is!
Seksshops zouden hier wat mij betreft veel meer aandacht voor moeten hebben en de klant beter inlichten en vertellen waarom zij wel goede spullen hebben en hoe je dat kan zien. Daarbij; 'dat dit kan in Nederland!!!1!!11' waar het stikt van allerlei regeltjes en waarschuwingen.
Kopen via Nederlandse seksshops hoeft niet per ce veilig te zijn, er zijn simpelweg geen regels aan gebonden en dus kan alles in principe verkocht worden, er zijn echter wel sites die er op letten, maar je kan het nooit zeker weten omdat het moeilijk is te traceren wat er precies in je speeltje zit een voorbeeld is bijvoorbeeld de rabbit vibrator, worden in bijna alle seksshops verkocht en uit onderzoek is gebleken dat die vibrators de meeste weekmakers bevatten (de weekmakers zitten in de zogenaamde 'rabbitears' die van jelly zijn gemaakt
Met citaat reageren
Oud 31-07-2015, 01:32
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Ja, Rabbit was 53% weekmakers. Was daar ook wel verbaasd over.

Onderaan deze post staat een lijstje met veilige merken. Fun Factory, Lelo en Njoy zijn in Nederland makkelijk verkrijgbaar.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2015, 07:56
Verwijderd
Ik heb ooit een mini buttplug gekocht voor m'n klanten, maar dat bleek een miskoop omdat niemand er interesse in had. Dat ding heeft denk ik 1,5 jaar in de kast gelegen. Nav dit topic heb ik 'm opgezocht en ik vond het tamelijk schokkend om te zien dat ie van binnen al deels vloeibaar is geworden en verkleurd
Met citaat reageren
Oud 31-07-2015, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Ja, Rabbit was 53% weekmakers. Was daar ook wel verbaasd over.

Onderaan deze post staat een lijstje met veilige merken. Fun Factory, Lelo en Njoy zijn in Nederland makkelijk verkrijgbaar.
hahaha daar heb ik een groot deel van mijn informatie vandaan ;3
Met citaat reageren
Oud 20-08-2015, 12:24
Verwijderd
er is een meldpunt geopend voor producten/diensten waar men zich doorgaans voor schaamt om melding van te maken als er iets mis mee is, seksspeelgoed dat niet in orde is valt daar ook onder. Je kunt het anoniem melden.

https://www.consuwijzer.nl/thema/bij...t-durftemelden
Met citaat reageren
Oud 06-10-2015, 12:27
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Supergoed
Met citaat reageren
Oud 28-05-2016, 08:06
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Een up omdat ik dit een belangrijk topic vind.
Sinds dit topic Let Ik heel erg op wat ik koop. Ik koop meestal metalen of glazen dingen maar merk inderdaad ook echt verschil tussen verschillende kwaliteiten siliconen.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Let jij op giftige stoffen in seksspeelgoed?
Dekaloog
6 29-07-2015 17:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.