Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2003, 14:42
Rosiehessie
Rosiehessie is offline
Ik heb een vraag: als je in de horeca wilt werken, vragen ze echt altijd om ervaring. Maar: hoe kun je ooit ervaring krijgen als ze altijd om ervaring vragen??? Of is een paar keer per week koken, gewoon thuis, ook ervaring???

R
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2003, 15:40
Verwijderd
misscien handig dat je ken tappe?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:18
Verwijderd
Citaat:
sjek schreef op 09-06-2003 @ 16:40:
misscien handig dat je ken tappe?
Maar waar leer je dat anders, niet thuis in de keuken. Wat ze al schreef: hoe kun je ooit ervaring krijgen als ze altijd om ervaring vragen?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:25
Studentje
Studentje is offline
Als we het over bijvoorbeeld tappen ofzo hebben --> vrijwilliger bij je sport/studenten/... -vereniging. En in de bediening kun je ook zat ervaring opdoen, in sportverenigingen of studentenverenigingen, of bijvoorbeeld in de mensa.

Maar als niet-student ligt het wel wat lastiger...
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:23
Verwijderd
Als ze kunnen kiezen tussen iemand met ervaring of iemand zonder ervaring en die personen zijn voor de rest gelijk, dan lijkt me de keuze logisch. Is wel alleen het geval als ze een keuze hebben. Anders zou ik zeggen stel eens voor om een paar keer proef te draaien, laten zien dat je wel aanleg er voor hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:40
Smin
Smin is offline
Je moet om te gebinnen gewoon in een niet te formele tent gaan werken. Daar vragen ze meestal niet om ervaring. Het is zowieso leuker dan werken in een viersterren restaurant waar alles heel strikt is. Ik ben ook zonder ervaring begonnen en na een tijdje ben je ingewerkt, tappen kun je vrij snel leren.
__________________
oh, cheer up! It's not as bad as all that
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 19:45
Verwijderd
Ik denk niet dat om het tappen gaat, dat is zo te leren.
Maar je het scheelt wel als je 4 borden kan lopen i.p.v. 2 borden, ja een keer maakt het niet zoveel uit maar aangezien je in de horeca zoveel moet lopen, vandaar. Maar als je borden kan lopen en met een plateu kan lopen, dan moet je gewoon zeggen dat je al wat ervaring hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 20:41
Hydraul!C FunK
Avatar van Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Ja....tis nou eenmaal makkelijker.
Ik heb best wel geluk gehad dat ik kon beginnen bij dit 4sterrenhotel waar ik nu werk.
Ik kon niks en heb daar alles geleerd.
Maar ik ben de enige die er nog werkt van de 4 mensen die rond die tijd zijn aangenomen.
Maar nu werk ik er ruim een jaar en kan ik feitelijk alles.

Mazzel hebben dus.....

@ Smin: Er bestaan geen 4-sterrenrestaurants.
Er is 1 3sterrenrestaurant in NL en daar hoef je echt niet zonder ervaring aan te komen.
Met ervaring en de goede opleiding is het daar nog moeilijk.
__________________
..::: Funked Up! | What The Funk? | Funk You! | Roland Clark - RESIST! :::..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 22:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ach, het liefst willen ze iemand van nét 16 met 30 jaar ervaring
das bij alle bedrijven zo, maar onmogelijk uiteraard.
sommige bedrijven zullen je er idd op afwijzen, maar er zijn zat bedrijven die je wél aannemen zonder ervaringen.
ook wil het wel eens helpen door als afwashulp te beginnen. al gauw krijg je meer te doen en gaan ze je dingen aanleren.

maar idd, dingen zoals tappen kan je bij buurt- en sportverenigingen leren. daar heb ik ook geleerd te tappen.
enne, veel borden vasthouden kan je thuis oefenen, al weet ik niet of ze daar nou zo onder de indruk van zullen zijn..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 08:29
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Studentje schreef op 09-06-2003 @ 17:25:
Als we het over bijvoorbeeld tappen ofzo hebben --> vrijwilliger bij je sport/studenten/... -vereniging. En in de bediening kun je ook zat ervaring opdoen, in sportverenigingen of studentenverenigingen, of bijvoorbeeld in de mensa.

Maar als niet-student ligt het wel wat lastiger...
mwoah heb je toch een andere mensa dan ik. De dag dat ik daar bediend word geef ik een feest voor het volledige forum bij mij thuis (ik ben godzijdank zeker van mijn zaak )

Als je denkt dat je het kunt kun je je r tropuwens altijd wel doorheen bluffen. Als je maar bereid bent goed en snel te leren. ("ja, tis alweer een jaar of 2 geleden dus ik denk niet dat ik erg veel nog weet..."). Beginnen bij een klein zaakje is inderdaad oook een goede tip.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 10:26
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
jah ik wou in de spoelkeuken werken en toen hadden ze daar niemand nodig. toen vroegen zij aan mij of ik in de bediening wil en dat ze mij dat wel zouden leren hoe het moest. nu ben ik volwaardig horeca medewerker

mazzel hebben of zoals degene hierboven zegt je erdoor bluffen. en gauw bij iemand die je kent bij de horeca alles leren. daar doe je een half uur over denk ik maar dan kan je het nog niet dan moet je nog oefenen. maar dan kan je erdoor heen bluffen. en als het zwart werk is kun je ook gelijk liegen over je leeftijd (bijvoorbeeld je bent 17 dan mag je nog niet tappen in de disco en kan je net zo goed zeggen dat je 18 bent alleen de disco kan in de problemen komen en jij wordt alleen ontslagen)
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:22
Smin
Smin is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 10-06-2003 @ 21:41:


@ Smin: Er bestaan geen 4-sterrenrestaurants.
Er is 1 3sterrenrestaurant in NL en daar hoef je echt niet zonder ervaring aan te komen.
Met ervaring en de goede opleiding is het daar nog moeilijk.
Ja, dat bedoelde ik ook, dat je makkelijker in een eettent aan werk komt zonder ervaring dan in een 4-sterrenrestaurant. Dat er geen 4-sterrenrestaurants in Nederland zijn wist ik niet, maar dat maakt voor het voorbeeld ook niet erg veel uit.
__________________
oh, cheer up! It's not as bad as all that
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 18:08
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Tampert schreef op 11-06-2003 @ 09:29:
mwoah heb je toch een andere mensa dan ik. De dag dat ik daar bediend word geef ik een feest voor het volledige forum bij mij thuis (ik ben godzijdank zeker van mijn zaak )

Maar ik neem aan dat het eten toch wel klaargemaakt wordt ofzo? En ik bedoelde mensa in de brede zin van het woord, dus ook 'de Stek', zoals het bij ons heet. Waar je ook goedkoop kunt eten, maar wel bediend wordt.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 23:22
-Daniël-
Avatar van -Daniël-
-Daniël- is offline
ik heb ook zonder horeca-ervaring bij een restaurant/hotel gesoliciteerd en ben aangenomen als medewerker in de bediening... dus het is idd mogelijk
__________________
http://www.06ringtones.nl Voor al je ringtones, logo's en meer!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:02
Verwijderd
ze vroege aan mij of ik ervaring had. ik zei nee ik heb alleen in een winkel gewerkt en daar broodjes moeten bakken en beleggen..

en hij zei gewoon ok... en ik werd aangenomen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 16:02
Verwijderd
haal dat ALTIJD maar door, want ik de horeca gelegenheden waa rik gewerkt heb hoefde je helemaal geen ervaring te hebben...
punt...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 19:30
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
en wil je ook aan ons verklappen waar dat is geweest
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 09:01
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Rosiehessie schreef op 09-06-2003 @ 15:42:
Ik heb een vraag: als je in de horeca wilt werken, vragen ze echt altijd om ervaring. Maar: hoe kun je ooit ervaring krijgen als ze altijd om ervaring vragen??? Of is een paar keer per week koken, gewoon thuis, ook ervaring???

R
gewoon zeggen dat je ervaring! hebt
__________________
vive le bob?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-06-2003, 19:29
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
zeggen dat je ervaring hebt dan val je zeker weten door de mand. wat is daar allemaal geleerd heb toen ik daar de eerste dag kwam werken.

hoe je borden moet stapelen welke hand het dienblad hoe het dienblad welke kan serveren. welke kant afhalen. hoe schenk je bijvoorbeeld het drinken in als het in een flesje zit. en dan is er nog ervaring gewoon dat je het dienblad in balans kan houden

dus gewoon zeggen werkt niet
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 16:57
DXC
Avatar van DXC
DXC is offline
Je hoeft niet altijd ervaring te hebben.. Maar het is gwn veel handiger dat je het wel hebt want er gaat erg veel tijd in zitten om het je te leren.. Ik werk er nu 3 weken alleen in het weekend en weet nog steeds niet alles.. Je moet zoveel onthouden en dan is het veel handiger als je al wat ervaring hebt..
__________________
I swear I won't cry, even as tears fill my eyes, I swear I won't cry!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:11
Verwijderd
Citaat:
-Daniël- schreef op 12-06-2003 @ 00:22:
ik heb ook zonder horeca-ervaring bij een restaurant/hotel gesoliciteerd en ben aangenomen als medewerker in de bediening... dus het is idd mogelijk
Doe toch niet zo dom, natuurlijk kan het, heel vaak zelfs.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 20:44
MoHaMeDJaLaL
Avatar van MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
JA DAS BEST DOM!!!!!!!!!!!

ERG ME ER OOK AAN.

Als er nu al super vaak om mensen met ervaring gevraagd worden,hoe kunnen de mensen zonder ervaring ooit ervaring afleggen?

Ik denk dat het gewoon de feit is dat er minder banen vrij zijn.En alleen de beste van de beste worden geplukt.


Life sucks!

MJ
__________________
HIIIGH FIVE babehhh
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 15:42
Verwijderd
Als je in het hoogseizoen gaat solliciteren, dan zoeken ze vaak mensen die de druk aankunnen, dus ervaring zou erg handig zijn.

Als je geen ervaring hebt kan je het misschien in het laagseizoen beginnen.
Ik ben zelf ook vorig jaar zonder ervaring in de zomervakantie begonnen, maar begon toen wel helemaal onderaan in de afwas.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 13:21
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Hmm of je gaat solliciteren in een cafe/kroeg waar je vaak komt. Zelf kom ik elke week in hetzelfde uitgaanscafe, wat overdag een eetcafeetje is. Daar wordt ook personeel gevraagd en aangezien ze mijn kop al vaker hebben gezien... Ik zit erover te denken om daar te gaan solliciteren... En idd als ze zeggen "je hebt geen ervaring" dan kun je zeggen "hoe kan ik nou ooit ervaring krijgen als ik nergens word aangenomen omdat ik geen ervaring heb?" dan staan ze met hun mond vol tanden hoor
En ik hoor ook van sommige mensen dat ze in het restaurant van familie werken. Ik neem aan dat familie van je iets makkelijker doet over wel of geen ervaring...
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 18:34
R-J-N
Avatar van R-J-N
R-J-N is offline
Ze vragen het idd om strax in overweging te kunnen nemen bij de keuze. Tis lullig, maar ze hebben liever iemand mét ervaring dan zonder. Maar ook ik werk nu in de horeca (ijssalon) en daarvoor nooit gedaan, maar werd gewoon aangenomen, omdat er bijna niemand solliciteerde, dus het was mij (en nog paar mensen, overigens ook zonder ervaring) of niemand.

En je hebt ut snel genoeg onder de knie, maandje twee maanden en de basis dingen doe je als routine...
__________________
4ward ever, backwards never, prepare 4 whatever & always stay clever, in any endeavor intelligence is better & be on guard 4 false prophets in leather
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2003, 19:01
Verwijderd
Like...duh Voor élke baan hebben ze áltijd liever iemand met ervaring, omdat die minder lang ingewerkt hoeven te worden -> goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 21:14
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
natuurlijk is het handig als je ervaring hebt, maar als je een snelle leerling bent dan maakt het geen reet uit denk ik
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 13:14
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
ik heb echt heel weinig ervaring en ben zo aangenomen...
misschien zaten ze wel heel erg op mensen te wachten...
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 22:42
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik ga 1 september beginne als leerling kok ben benieuw wat ut wordt......
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 11:35
Dominique24!
Avatar van Dominique24!
Dominique24! is offline
Bij Van der Valk kan je makkelijk solliciteren zonder ervaring.
__________________
Love is a drug (Brian Ferry)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:10
Skibi
Avatar van Skibi
Skibi is offline
Iets wat in de horeca erg belangrijk is, is initatief tonen, gemotiveerd en enthousiast zijn.
Zelf heb ik ook (nog) geen ervaring in die branche, en stuitte op dezelfde problemen als jij. Ze konden me nergens gebruiken.
Toen heb ik op een gegeven moment een stapel open sollicitaties verstuurd. Schrijf een nette brief naar ondernemingen waar het je leuk lijkt om te werken (niet doen bij een hele informele tent), vermeld waarom we juist JOU moeten hebben (ik wil zelf bijv. naar de hotelschool, en wil daarom graag ervaring opdoen, waardoor er wel degelijk motivatie is).
Waarschijnlijk krijg je lang niet van iedereen reactie, maar bij mij heeft het gewerkt! Ik had vanmiddag mijn gesprek, en ben aangenomen bij een heel luxe hotel, zonder enige ervaring.
Het kan dus wel, als je er ff je best voor wil doen...

Succes!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:11
Verwijderd
tuurlijk hebben ze liever iemand met ervaring, maar wanneer je al met je sollicitatie laat zien dat je bereid bent veel inzet te tonen (bijv. door te zeggen dat je eerst wel een paar keer proef wilt draaien, laten merken dat het je echt heel leuk lijkt ed) nemen ze je vaak ook wel aan, zo ging het bij mij tenminste wel, en na het hoogseizoen solliciteren helpt misschien ook wel.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 11:11
Verwijderd
Citaat:
pyres74 schreef op 20-06-2003 @ 22:14:
natuurlijk is het handig als je ervaring hebt, maar als je een snelle leerling bent dan maakt het geen reet uit denk ik
Maar zij kunnen vantevoren niet aan de stand van jouw neus zien of je een snelle leerling bent, like duh
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 17:03
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-06-2003 @ 12:11:
Maar zij kunnen vantevoren niet aan de stand van jouw neus zien of je een snelle leerling bent, like duh
Mwah... vaak kun je dat al best zien
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:59
blackcamel
Avatar van blackcamel
blackcamel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-06-2003 @ 17:18:
Maar waar leer je dat anders, niet thuis in de keuken. Wat ze al schreef: hoe kun je ooit ervaring krijgen als ze altijd om ervaring vragen?
voor tappen kan je een tapcursus doen, hek ook gedaan......tis wel handig om te weten hoe je moet tappen met 10 verschillende soorten glazen snappie
__________________
Wie het lauwe niet eert, is het koude niet weerd.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:26
flowerpower
Avatar van flowerpower
flowerpower is offline
Ik ben vorig jaar ook in een bar/ restaurant/ snackbar op een camping begonnen zonder ervaring. Veel geleerd daar, deze zomer ga ik bij een partycentrum beginnen. Het bedienen zal denk ik wat moeilijker zijn maar dat leer ik hopelijk snel genoeg
__________________
***van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen***
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2003, 14:49
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Als ze vragen om ervaring, en je hebt het niet, is een antwoord als "nee, maar ik ben wel bereid om die op te doen" altijd wel goed. Als je eerst als afwashulp gaat werken, leer je het restaurant kennen, de mensen, dus kan je ook na een tijdje vragen of je "hogerop" mag komen..
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.