Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2011, 15:46
Top-X
Avatar van Top-X
Top-X is offline
Sterke drank onder de 16 verbieden? Volgende week stemt de Tweede Kamer over een alcoholverbod voor jongeren onder de 16 jaar. Als 15-jarige ben je dan strafbaar als je alcohol koopt, als je alcohol bij je hebt (ook als het blikje of de fles nog dicht is) en je een biertje drinkt in de sportkantine, in de kroeg of op straat.

Wat vind jij? Is dit noodzakelijk, of moet de overheid zich hier niet mee bemoeien? Geef hier je mening.
__________________
Heb jij ook een mening? Ga dan naar Top-X.nl en maak het nieuws!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2011, 22:20
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Stel je nu een vraag hier op het forum of ben je op zoek naar animo voor het jongerenpanel? Dit forum is namelijk volgens mij bedoeld om HIER je mening te geven over de gestelde vraag.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Stel je nu een vraag hier op het forum of ben je op zoek naar animo voor het jongerenpanel? Dit forum is namelijk volgens mij bedoeld om HIER je mening te geven over de gestelde vraag.
Nee, er is samenwerking met TopX waardoor dit mag.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 09:48
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Wat verder niet betekent dat we er hier niet ook over kunnen praten, toch?

Ik ben wel voor, maar ik vraag me af hoeveel er in praktijk gaat veranderen. Je gaat niet meer blauw op straat zetten om alle jongeren met een biertje in hun hand te controleren dus het lijkt me dat het dan meer zou gaan om die paar momenten dat er toevallig net politie voorbij loopt. In de kroeg kan het wel uitmaken en het lijkt me prima als het dat ook doet. Sterker nog, ik dacht dat dat al het geval was (dat 15 jarigen niet in de kroeg mochten drinken, ook al had iemand anders het bier gehaald), maar blijkbaar was ik te optimistisch.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 10:39
Verwijderd
Ja, in de kroeg is het al verboden.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:22
Verwijderd
Gewoon weer de beroemde zwarte kruizen invoeren als stempel op de hand, na legitimatie bij binnenkomst
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Er is zeker iets voor te zeggen. Nu is alleen de verkoop verboden, maar dat laat een groot handhavingsprobleem achter bij alles dat na de verkoop gebeurd. Iets als een zuipkeet is nu buitengewoon lastig aan te pakken.

Bovendien is alcoholgebruik van kinderen niet echt nog langer te verzwijgen als de ouders een boete krijgen vanwege drinkende kroost. Bij ouders die het iets interesseert zal dat een verschil maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:32
Verwijderd
Opzich wel een aardig idee maar het is niet te handhaven.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Er is zeker iets voor te zeggen. Nu is alleen de verkoop verboden, maar dat laat een groot handhavingsprobleem achter bij alles dat na de verkoop gebeurd. Iets als een zuipkeet is nu buitengewoon lastig aan te pakken.

Bovendien is alcoholgebruik van kinderen niet echt nog langer te verzwijgen als de ouders een boete krijgen vanwege drinkende kroost. Bij ouders die het iets interesseert zal dat een verschil maken.
Misschien moeten we iets van een chip of zo in de hersenen van jonge kinderen zetten die alcohol detecteert zodat we zowel de kinderen als de ouders adequaat kunnen straffen! Oh, die chip is natuurlijk ook inzetbaar in de Strijd tegen Cannabis Krijg je geen hard plassertje van dit idee, T_ID?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:54
Verwijderd
Lijkt me nergens voor nodig. Sterker nog, het is een beetje bitchy om alcohol te verbieden voor -16 jarigen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me nergens voor nodig. Sterker nog, het is een beetje bitchy om alcohol te verbieden voor -16 jarigen.
Meh, er stond een artikel over in de Metro vanochtend waaronder een interview met een kinderarts. Daarom twijfel ik ook.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 15:27
Verwijderd
als alcohol echt zo schadelijk is voor opgroeiende jeugd, dan kan ik me voorstellen dat dat niet echt wenselijk is. En ook alle schade die die coma zuipers met zich meebrengen, worden door de hele maatschappij gedragen. Ik vind een dergelijk voorstel daarom dus wel goed, alleen het handhaven ervan kost ook weer klauwen met geld.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 15:47
Supermannetje
Avatar van Supermannetje
Supermannetje is offline
het voorstel is goed, alleen het is lastig om het te handhaven.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 16:03
Verwijderd
Citaat:
als alcohol echt zo schadelijk is voor opgroeiende jeugd, dan kan ik me voorstellen dat dat niet echt wenselijk is. En ook alle schade die die coma zuipers met zich meebrengen, worden door de hele maatschappij gedragen. Ik vind een dergelijk voorstel daarom dus wel goed, alleen het handhaven ervan kost ook weer klauwen met geld.
Hij zei twee dingen die ik opmerkelijk vond. Eerst dat hij ook wel eens een biertje dronk toen hij daar eigenlijk nog te jong voor was maar met de kennis van nu (grapjassen kom er maar in) had hij tot zijn twintigste geen druppel gedronken. Ten tweede zei hij dat een avond dronken worden voor kinderen hetzelfde effect op de hersenen heeft als iemand een ros met een honkbalknuppel geven.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Ten tweede zei hij dat een avond dronken worden voor kinderen hetzelfde effect op de hersenen heeft als iemand een ros met een honkbalknuppel geven.
Dat klinkt wel heel erg hart van nederland. Het zou fijn zijn als ze juist met dit soort artikelen niet gaan overdrijven zodat daar ook geen onduidelijkheden over bestaan.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 13:06
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind het eigenlijk belangrijker dat men meer bewust wordt van de gevolgen van alcohol en/of dat de miniumleeftijd van alcohol omhooggaat. In de zin van dat alcohol niet meer gezien wordt als on-ontbrekend op feestjes en belangrijke gelegenheden en eigenlijk ook echt gezellige avonden en tv-gesprekjes en weet ik veel wat. En dat men spreek over 'bier moet je leren drinken, gewoon even doorheen bijten!' en dat ouders (de mijne ook) hun kinderen alvast drank laten proeven voor ze 16 zijn. Volgens mij is dat veel meer een boosdoener dan dat je niet opgepakt kan worden als je drank hebt onder de 16.

Oftewel: dat alcohol iets meer de kant op gaat van de sfeer rond roken - want als je rookt onder je 16e zijn er genoeg leeftijdsgenoten die je voor dom en idioot en vies en stinkend aanzien, terwijl drank over het algemeen nog stoer is. Naar mijn idee, dan.

Dus dat men ervoor zorgt de jongeren gewoon liever minder/geen alcohol drinken, dan er politieagenten op af te sturen als ze dat wel doen. Maar misschien ook wel gewoon omdat ik politieagenten in 't algemeen niet zo geweldig vind.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Alcohol naar 18
bassiebe
63 22-11-2015 17:55
Drugs & Alcohol De wietpas
Wammus
84 05-06-2012 19:12
Drugs & Alcohol UNIZO-Winkelraad over boetes aan winkeliers verkoop sigaretten aan -16 jaar
Wammus
21 30-09-2008 18:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peiling: Vlaams Blok populairste partij
Mr.Hypert€xt
162 05-11-2004 09:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vlaams Blok grote winnaar!
Apomes
166 23-06-2004 18:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat zijn JOUW politieke standpunten?
Evito
150 15-05-2003 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.