Oud 19-10-2011, 16:27
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Dat valt dus best mee. Kijk maar eens. Polo die je nu kunt kopen is flink gegroeid Datzelfde geldt voor een Twingo bijvoorbeeld (even groot als de Clio II en 147). Je verkijkt je er enorm snel op, want al die kleine autootjes van nu zijn gewoon flink groter geworden en de 147 is toch ook alweer een model van 10 jaar geleden, toen alle auto's kleiner waren.

Ik hoop 't ook voor je en anders moet je toch eens overwegen om "Ciao Bella" te zeggen
In een Twingo kruip ik nooit van m'n leven meer, doodsangsten in zo'n rammelbakje uitgestaan.

Die 147 vind ik best wel groot én heeft een degelijke motor, 2l, want doe toch vrij veel afstanden (20k op 'n half jaar nu).

@Louis: daar heb ik naar gekeken en vond 't qua onderhoud wel meevallen. Maar goed, naar stukken had ik niet gedacht zoveel kosten te hebben.


Vandaag contact gehad met verkooppunt, ik ga een groot deel terugkrijgen onder garantie.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2011, 19:38
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mooi dat de garantie nog wel het één en ander dekt, dat scheelt toch een boel

Al ben ik het ermee eens dat je waarschijnlijk een boel kosten had kunnen vermijden door iets anders te kiezen dan een Alfa. Het is een mooie wagen, maar het blijft een Alfa en hij is niet de enige in zijn klasse natuurlijk Maar goed, daar heb je nu niets meer aan dus ik denk niet dat achteraf daarover discussiëren veel nut heeft

En bedenk wel; wat nu kapot is gegaan, gaat zeer waarschijnlijk voorlopig niet meer kapot
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 07:37
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Juh, ze gaan me straks terugbellen en van de helft van de factuur ga ik een deel mogen terug factureren.

Mja, in zijn klasse was er niet meteen een andere wagen die me aanstond.
En dat laatste is zeker een feit, hoewel ik wel vrees dat mijn remmen over 'n maand of drie-vier aan de beurt gaan zijn.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 08:14
Verwijderd
Remmen kun je zelf nog wel doen, alleen het ontluchten is wat lastiger

En wat betreft de Twingo: Ik had het over de huidige Twingo (de Twingo II). Dat is gewoon de vorige generatie Clio, met een andere buitenkant en wat modernere aandrijflijnen

Het is jammer dat je zoveel geld kwijt hebt moeten zijn aan reparaties, maar wel erg netjes dat de garantie nog gedeeltes dekt. Dat had in Nederland denk ik niet zo geweest. Ik help je hopen dat alles voorlopig even heel blijft en je weer gewoon kunt genieten van je Bella
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 14:45
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
378 Inclusief btw krijg ik terug, toch iets.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 22:40
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Autootje startte vanmiddag niet, beetje jammer.

Vanavond met 'n andere batterij er aan wel, dus zal nog goedkoop gefikst raken.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 11:43
Verwijderd
Haha, ik dacht al toen ik jouw naam zag staan onder V&V: "Het zal toch niet ..."
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 11:53
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Wil je liever een eigen Alfa-fail-topic?

Op zich vriest het 's nachts al weer (een beetje), dus als je al een brakke accu had is dat geen ramp. Beter nu dan als het echt hard vriest
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 12:36
Verwijderd
Dat is wel een punt, ik verdenk onze accu er wel van brak te zijn. Auto start nu al lastiger als het koud is (tijdstip maakt niet uit), terwijl na een wat langere rit het starten soepeltjes gaat.
Toch maar alle boodschappen op de fiets gaan doen :')
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 14:19
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Anders laat je hem eerst even testen Al is een zwaarder draaiende startmotor wel een vrij goed teken meestal.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 14:28
Verwijderd
Testen schmesten. Je kent de buurt, zo ver is de supermarkt niet dat dat niet op de fiets kan
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 18:18
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn auto heeft waarschijnlijk een kapotte thermostaat. Dinsdag dus maar weer naar de garage.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 22:06
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Wil je liever een eigen Alfa-fail-topic?

Op zich vriest het 's nachts al weer (een beetje), dus als je al een brakke accu had is dat geen ramp. Beter nu dan als het echt hard vriest
Zit 'n nieuwe batterij in en hij rijdt weer als een tiet.

EN NEE, IK WIL GEEN ALFA FAIL TOPIC WANT HIJ RIJDT GEWELDIG. Moet voor m'n nieuwe werk rondrijden met 'n Astra Break en die heeft echt niets maar dan ook niets rijplezier.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2012, 16:46
Verwijderd
200 euro. Apk, kleine beurt.
Dit was bij de kwikfit. Ik moet zeggen dat ik heel veel negatieve verhalen heb gelezen over de kwikfit. Maar deze jongens slaagden erin om me te behoeden voor het vervangen van de wiellagers. Wat volgens de ene garage wel nodig was, en volgens hun niet, anders hadden ze de auto nooit goed kunnen keuren.

Dus over deze kwikfit ben ik best tevreden. Zal wel per filiaal verschillen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:13
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
1.000 euro voor de 121 om door de APK met een grote beurt te komen Nieuwe voorbanden, maar dat wist ik en wilde ik een duurder/beter merk op. Nieuw stuk duur flexibel voorpijp van de uitlaat, remblokken, en 250e laswerk.

En dat laatste ga ik nog achteraan bellen, want vorig jaar heb ik al 500 euro gestoken in preventief laswerk en roestbehandeling en zou het 'voor een paar jaar' weer goed moeten zijn. Ik vind het eigenlijk dan erg kwalijk dat ik nu alsnog wéér laswerk moet laten doen. Ben nu in ieder geval een week of twee 121-loos want de APK verloopt volgende week en dan is-ie nog niet klaar, dus ik heb hem bij de garage achter gelaten.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:44
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
laatst flink geld bespaard

olie + filter
nieuwe remschijven (brembo)
nieuwe remschoenen
nieuwe bougies

<200 euro
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 05:51
Verwijderd
Citaat:
1.000 euro voor de 121 om door de APK met een grote beurt te komen Nieuwe voorbanden, maar dat wist ik en wilde ik een duurder/beter merk op. Nieuw stuk duur flexibel voorpijp van de uitlaat, remblokken, en 250e laswerk.

En dat laatste ga ik nog achteraan bellen, want vorig jaar heb ik al 500 euro gestoken in preventief laswerk en roestbehandeling en zou het 'voor een paar jaar' weer goed moeten zijn. Ik vind het eigenlijk dan erg kwalijk dat ik nu alsnog wéér laswerk moet laten doen. Ben nu in ieder geval een week of twee 121-loos want de APK verloopt volgende week en dan is-ie nog niet klaar, dus ik heb hem bij de garage achter gelaten.
Oei, is de 121 dat nog wel waard?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 10:30
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Nou ja, afgezien van dat laswerk is het standaard slijtage/onderhoud, en je koopt er geen andere probleemvrije auto voor

Nadeel is dat de 121 een vrij uniek model is, dus sommige onderdelen zoals dat voorste uitlaatdeel zijn nogal specifiek en wat duurder.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, afgezien van dat laswerk is het standaard slijtage/onderhoud, en je koopt er geen andere probleemvrije auto voor

Nadeel is dat de 121 een vrij uniek model is, dus sommige onderdelen zoals dat voorste uitlaatdeel zijn nogal specifiek en wat duurder.
Dat laatste snap ik niet zo goed eigenlijk. De 121 is toch 'gewoon' een zustermodel van de Ford Fiesta van die tijd? Platform is vziw gelijk namelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 00:35
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Nee, het is een compleet eigen model van Autozam geweest, een ondermerk van Mazda Het DB-platform was uitsluitend voor de Revue/121, hoewel het D-platform in het algemeen wel wat rond ging met Ford en Kia. De opvolger (Fiesta-kloon) staat op een doorontwikkeld platform, de DW, maar is verder een totaal andere auto want Ford-spul.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 13:34
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
1200 euro kost het allemaal bij elkaar

Gelukkig hoeft er dan volgend jaar bijna niets aan gedaan te worden, want geld om er echt mee te rijden heb ik niet meer...
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 14:34
Verwijderd
Dat is wel een berg geld Kiet! Kon er ook niks geregeld worden mbt het laswerk?

En ik wist niet dat jouw model een eigen platform had. Weer wat geleerd
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 14:51
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Laswerk was op zich maar een vijfde van de kosten, de rest is APK/grote beurt/btw, twee nieuwe banden voor van een beter merk (die berenvelgen hebben al een vrij dure bandenmaat), duur stukje uitlaat en nieuwe remblokken. Als er niet aan gelast had moeten worden was het nog steeds duur geweest, puur op standaard slijtagedelen eigenlijk.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 15:33
Verwijderd
En was het dan niet mogelijk om een stuk uitlaat van de sloop af te halen? Dat zou toch wel goedkoper moeten kunnen zijn denk ik Jammer van de rest. De Colt heeft ook zo'n rare bandenmaat wat 'm relatief duur maakt (175/50/13). Maar ja, op banden kun je dan beter maar niet besparen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 15:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik had geprobeerd die van de oude 121 af te halen, maar die stond te lang op het gras (zonder accu/startschakelaar) zodat hij wat in de grond was gezakt en er geen bodemvrijheid was. Toen had ik er geen zin meer in
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2012, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Ik had geprobeerd die van de oude 121 af te halen, maar die stond te lang op het gras (zonder accu/startschakelaar) zodat hij wat in de grond was gezakt en er geen bodemvrijheid was. Toen had ik er geen zin meer in
Serieus?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2012, 18:54
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
geen zin om geld te besparen? Dat komt mij helemaal niet bekend voor /krent
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-06-2012, 19:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Serieus?
Op zich was ik er 3 uur mee bezig, maar ik kon gewoon niet ver genoeg onder de auto komen om kracht te zetten. En de 121 stond bij de garage dus daar kon ik niet even de accu en het elektronisch startslot uit halen. Toen de moeren tussen de voorste pijp en katalysator dol begonnen te draaien (en het bijna begon te stormen) ben ik gestopt.

Ik heb de auto vandaag opgehaald bij de garage, reed 10 km naar het gemeentehuis om mijn paspoort op te halen, wil weer naar huis en alles ineens compleet dood. Garage gebeld, die hebben een krachtstarter meegenomen en toen deed hij het wel weer. Gelijk naar de garage gegaan, accu weer na laten meten (hadden ze bij de grote beurt ook al gedaan) en bij draaiende motor gaf hij aan prima te zijn en goed op te laden. Motor uit, direct 4 volt eraf en niet meer kunnen starten... Accu is dus spontaan compleet overleden, 2 maanden nadat de garantie is verlopen. Dus nog maar 80 euro extra

En de 126 zou vandaag nieuwe wiellagers krijgen, maar 'daar hadden ze geen tijd meer voor', dus dat is voorlopig ook een vaag gebied
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2012, 20:51
Verwijderd
Wel zuur dat zo'n garage daar dan niet wat coulanter mee is.
Sterker nog: ik ken alleen maar garages die dan die accu in zouden nemen en gratis voor vervanging zorgen. Gewoon omdat ze niet moeilijk doen over 2 maanden...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2012, 21:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Accu kwam bij Halfords vandaan, niet bij hun
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2012, 16:47
feniks
feniks is offline
Mijn autootje is voor de grote beurt geweest. Meer dan 2 ton op de teller en nog steeds geen problemen, of aankomende problemen
Het enige was de ruitenwissers (die er voor al ruim een jaar op zaten, en achter 7 jaar, dus dat mocht) en de banden moesten gebalanceerd worden.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 12:29
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Nou echt het eerste half jaar 0.0 problemen met onze auto. En nu is hij zo goed als kapot.
De tank van de koelvloeistof was lek waardoor alle koelvloeistof weggelekt was. We hebben toen een periode wss met een te hete motor rondgereden. Als gevolg daarvan is de koppakking van de cillinders (?) als ik het goed zeg, nu helemaal kapot. Waarschijnlijk zo erg dat ze niet meer te repareren zijn, of iig dat het niet meer de moeite is om ze te repareren want de auto is zelf nog maar 1500 euro waard. Ik baal echt flink zeg.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 13:47
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Hm, dat is wel minder ja Vraag is dan vooral of het de koppakking of de kop zelf is, omdat je zei dat ze niet wisten of het te repareren viel. Koppakking is gewoon een stukje materiaal dat tussen twee stalen delen komt om het hermetisch af te sluiten; die kosten tussen de 30-100 euro, dan nog eens een euro of 100 voor het vlakken van de kop, nieuwe olie en koelvloeistof en dan ben je klaar. Het kost alleen veel tijd om die te monteren want je moet vrij diep in de motor zijn en alles goed reinigen, wat het zo duur maakt om te vervangen.
Maar als je te lang hebt doorgereden met een hete motor kan het ook de kop zelf zijn die te krom is getrokken om te laten vlakken of gescheurd is, en die kosten honderden euro's (nieuw, want daar gaat je garage van uit).
In het ergste geval zijn het ook nog de cilinders zelf, dan ben je wel beter af met een andere motor. Of eigenlijk complete auto...

Ik weet niet wat voor auto het is, hoe oud en wat voor kilometerstand, maar ik zou even afwachten wat de garage voor kostenbepaling doet. Als het ook de kop zelf is, kan je bij sloopbedrijven kijken of ze een andere goede kop voor je hebben liggen. Kan zijn dat je dan de kleppen moet laten controleren of kleprubbers moet vervangen, maar dat is goedkoper dan een compleet nieuwe kop. Of je moet iemand vinden die het zelf kan/durft voor een veel lager uurloon of alleen materiaalkosten Als er verder niets aan de auto mankeert kan het best wel de moeite waard zijn, in principe gaat een koppakking namelijk niet zo snel lek.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 14:31
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Het is een auto uit 1998, die en zich nog prima rijdt maar we zouden wisten we na de APK volgend jaar ook iets aan de rem moeten vervangen wat +- 400 euro was zeiden ze. Maar dat Weten we dus.

Maar wat er voor de rest precies mis is geen idee, m'n vriend handelt dat af. We brengen hem wss nr de garage waar hij gekocht is op de oplader van m'n schoonbroer. Doe kennen we persoonlijk en voelt zich ook verantwoordelijk. Dus mogelijk kunnen ze ons matsen.

Maar goed als de kosten meer dan 500 duro zijn betwijfel ik of we het moeten doen. Tenzij ze hierna nog kunnen garanderen dat dat ding nog minimaal 2 jaar kan rijden (we rijden gemiddeld 10000 per jaar). Kmastand is ongeveer 175.000
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 17:38
Verwijderd
Dat gaat aan arbeid alleen al meer dan €500,- kosten ben ik bang. Blok moet eruit worden gelepeld en opengemaakt, compressie getest etc etc. Ben je wel even mee bezig
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 20:06
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Hmmm ja daar hebben we ons ook al op voorbereid, de garage heeft een opgaaf van ongeveer 6-700 euro gedaan. We gaan de auto nu naar een andere garage vervoeren (op de aanhanger) naar waar hij vandaan komt. Dat is dus een bevriende monteur dus dat kan hopelijk nog wel wat euro's schelen. Ben benieuwd.. wordt vervolgd
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 22:55
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Compressie testen hoef je niets spectaculairs voor te doen, behalve een meter/tester hebben Al neem ik aan dat ze of dat al gedaan hebben, of al genoeg andere aanwijzingen hebben om de kop(pakking) te verdenken. Motor hoeft er in de meeste gevallen ook niet voor uit, maar je moet veel losschroeven om de kop eraf te kunnen halen en veel exact terugschroeven om de boel weer in elkaar te zetten. 600-700 euro klinkt dan als alleen het vervangen van de koppakking - en een nieuw reservoirtje - wat in principe daarna nooit meer een probleem hoeft te zijn. Auto is niet overdreven oud en qua km-stand ook niet heel schokkend, als hij verder goed is onderhouden ga je voor het bedrag wat je erin moet steken geen ander exemplaar vinden

Je kunt ook even aan de garage vragen of ze eerst de auto grondig nalopen om te kijken of er nog meer werkzaamheden aan zitten te kopen voordat je iets besluit. Als er toch nog wat onderhoud dreigt kan het een ander verhaal zijn - 400 euro voor de remmerij is ook nogal wat. Als dat de klauwen zijn dan is dat ook iets wat de komende jaren geen aandacht meer nodig heeft.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 23:13
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Waar krijg je een kapotte dynamo en (losse?) multiriem door?
En hoeveel kost het om dat te repareren?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 23:28
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Slijtage/ouderdom. Zo'n riem droogt en rekt uiteindelijk gewoon uit of slijt, en een dynamo draait ook heel wat rondjes in zijn leven
Dynamo's kan je regelmatig wel van de sloop halen, al is dat geen garantie dat ze lang meegaan. Een nieuwe hangt van je auto af, maar het is geen goedkoop onderdeel. Afhankelijk van de auto begint dat bij 150 euro en kan oplopen tot 500 euro. Gemiddeld nieuw rond de 250-300 euro.
Een multi-riem of v-snaar oid kost hooguit een paar tientjes, en is meestal ook geen bult werk om erin te zetten (maar sommige auto's zitten bizar ingewikkeld in elkaar...). Dus ergens tussen de 300 en 600 euro voor het geheel, afhankelijk van de kostprijs van een nieuwe dynamo. Maar wederom, dit is geen onderdeel wat regelmatig kapot gaat
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 05:03
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Hm, dat wordt dus weer een leuke rekening. Bij mijn auto ging het gisteren dus wel stuk.
Hadden ze dat trouwens bij de beurt in april aan kunnen zien komen?

Laatst gewijzigd op 27-06-2012 om 05:39.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 08:45
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Compressie testen hoef je niets spectaculairs voor te doen, behalve een meter/tester hebben Al neem ik aan dat ze of dat al gedaan hebben, of al genoeg andere aanwijzingen hebben om de kop(pakking) te verdenken. Motor hoeft er in de meeste gevallen ook niet voor uit, maar je moet veel losschroeven om de kop eraf te kunnen halen en veel exact terugschroeven om de boel weer in elkaar te zetten. 600-700 euro klinkt dan als alleen het vervangen van de koppakking - en een nieuw reservoirtje - wat in principe daarna nooit meer een probleem hoeft te zijn. Auto is niet overdreven oud en qua km-stand ook niet heel schokkend, als hij verder goed is onderhouden ga je voor het bedrag wat je erin moet steken geen ander exemplaar vinden

Je kunt ook even aan de garage vragen of ze eerst de auto grondig nalopen om te kijken of er nog meer werkzaamheden aan zitten te kopen voordat je iets besluit. Als er toch nog wat onderhoud dreigt kan het een ander verhaal zijn - 400 euro voor de remmerij is ook nogal wat. Als dat de klauwen zijn dan is dat ook iets wat de komende jaren geen aandacht meer nodig heeft.
Oke thanks voor alle tips! Kan er echt wat mee

Het is inderdaad de investering wel waard. Het is gewoon een hele fijne auto die nog prima rijdt. En aangezien wij hem echt als boodschappenkarretje gebruiken en niet voor woon-werk verkeer, hoogstens eens in de maand voor een weekend dienst ofzo. Is het gewoon wel de moeite waard om dit te laten repareren. We gaan allebei werken de komende maanden en kunnen dan wel gaan sparen voor een nieuwe auto. Maar het geld om nu dus weer een nieuwe te kopen voor een paar duizend euro is er even niet.

We laten hem in ieder geval nog even goed nalopen, en mochten de kosten dan echt boven de 1000 euro uitkomen, dan denken we er even overna. Hoewel die remmen trouwens geen 400 euro waren maar 120 per kant. Dus dat valt ook wel mee..

Helemaal wat anders: wat is tegenwoordig een gemiddeld bedrag aan onderhoud wat je aan een auto moet uitgeven / reserveren per jaar? Bij een eerdere garage hadden ze het namelijk om 1000 euro gemiddeld per jaar. Maar ik vond dat nog best wel heel erg veel, had eerder op 500 gerekend oid.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 10:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Korte ritjes zijn op zich meer funest dan lange ritten, al heb ik persoonlijk altijd het idee dat veel mensen dit nogal overdrijven qua ernst En het klinkt alsof je nieuwe remschijven en remblokken nodig hebt dan, voor dat bedrag. Met die kilometerstand zou ik trouwens wel verzoeken om een oordeel te vragen over de koppeling, en wanneer de distributieriem voor het laatste vervangen is. Dat zijn nog twee dure zaken en je zit wel een beetje rond dat punt dat die parten zouden kunnen gaan spelen. Maar als je niet veel rijdt kan dat ook nog jaren duren

Ik leg nu 100 euro per maand opzij, en ik moet zeggen dat dat niet onredelijk is gebleken Is ook een beetje kwestie van geluk en bepalen wat preventief al handig is. Vorig jaar ben ik voor 45 euro door de APK gekomen, dit jaar voor 1200. Een nieuwe koppakking vanwege een lekkende koelvloeistofreservoir is ook niet iets wat normaal onderhoud is. Werkplaatstarieven zijn tegenwoordig ook gigantisch.
En als je veel rijdt per jaar zijn je onderhoudskosten ook hoger

Citaat:
Hm, dat wordt dus weer een leuke rekening. Bij mijn auto ging het gisteren dus wel stuk.
Hadden ze dat trouwens bij de beurt in april aan kunnen zien komen?
De riem misschien, hangt er een beetje vanaf hoeveel er sindsdien mee is gereden. Kan ook zijn dat hij destijds wat slap hing, maar niet slap genoeg dat het buiten de toleranties viel. Een dynamo begeeft het vaak vrij onverwachts, dat kom meestal pas aan het licht als je plots stil komt te staan.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 10:22
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Korte ritjes zijn op zich meer funest dan lange ritten, al heb ik persoonlijk altijd het idee dat veel mensen dit nogal overdrijven qua ernst En het klinkt alsof je nieuwe remschijven en remblokken nodig hebt dan, voor dat bedrag. Met die kilometerstand zou ik trouwens wel verzoeken om een oordeel te vragen over de koppeling, en wanneer de distributieriem voor het laatste vervangen is. Dat zijn nog twee dure zaken en je zit wel een beetje rond dat punt dat die parten zouden kunnen gaan spelen. Maar als je niet veel rijdt kan dat ook nog jaren duren

Ik leg nu 100 euro per maand opzij, en ik moet zeggen dat dat niet onredelijk is gebleken Is ook een beetje kwestie van geluk en bepalen wat preventief al handig is. Vorig jaar ben ik voor 45 euro door de APK gekomen, dit jaar voor 1200. Een nieuwe koppakking vanwege een lekkende koelvloeistofreservoir is ook niet iets wat normaal onderhoud is. Werkplaatstarieven zijn tegenwoordig ook gigantisch.
En als je veel rijdt per jaar zijn je onderhoudskosten ook hoger
Ik zal je tips meenemen
Het lekkende koelvloeireservoir is ook gewoon domme pech denk ik. En we hebben dat reservoir dus al zelf vervangen. Mijn vriend had wat dingen getest en dacht eruit op te kunnen maken dat er geen koelvloeistof gelekt was in het motorblok (witte uitslag / witte rook e.d. als ik het goed zeg?). Maar goed hij ging de laatste weken echt steeds moeilijker rijden, totdat hij gewoon bijna niet meer wilde starten.

Ik ben altijd van ongeveer 500 euro per jaar aan onderhoud uit gegaan, maar met een oudere auto is het misschien wel wat voorbarig.Werkloon is inderdaad echt heel hoog, geloof dat wij eerst een garage hadden voor 70 euro per uur. Dat is nu 60 geworden en geloof waar de auto nu heengaat 55. Maar alsnog veel geld.

Nou ja hij wordt in ieder geval morgenavond afgevoerd, hopelijk kunnen ze er dan vrijdag nog naar kijken. Enige voordeel is dat doordat hij nu stilstaan geen benzine verbruikt. Scheelt toch weer 1 of 2 tanken a 65 euro
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 10:57
Verwijderd
Eigenlijk moet je voor een auto minimaal 100 euro per maand opzij leggen voor verwacht en onverwacht onderhoud. Daar vallen bijvoorbeeld ook de banden onder en in het ergste geval ook dingen als defecte koppen in je motor, maar dan moet je botte pech hebben of wel heel lomp zijn. Ook een defecte koppeling hoor je daarvan te kunnen doen, net als de versnellingsbak. Nu is dat uiteraard wat duurder allemaal, dus vandaar dat het verstandig is om het echt te sparen als je een goede auto hebt.
Wij sparen niks. Deels omdat dat nu niet kan, en deels omdat de auto het niet waard is. Standaard onderhoud doet de oom van pluis, die is monteur dus dat scheelt flink. Als er duurder onderhoud zou zijn, gaat die weg of laten we het niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Wiellager rexhtsvoor wil al heel lang vervangen worden, maar dat is tot nu toe niet absoluut noodzakelijk
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 16:51
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Dynamo's (...) Afhankelijk van de auto begint dat bij 150 euro en kan oplopen tot 500 euro. Een multi-riem of v-snaar oid kost hooguit een paar tientjes, (...) Dus ergens tussen de 300 en 600 euro voor het geheel
Maak daar, volgens de eerste begroting, maar bijna 900 euro van... Ik ben weggesleept naar een merk-garage van een keten waar ik eerder ook al afgezet ben (onderdelen vervangen die niet nodig zijn en dus een gepeperde rekening krijgen). Dus mijn vaste garage heb ik (telefonisch) om een second opinion gevraagd, maar die is nog niet afgerond nu (sluitingstijd, bah). Ze hadden het er in ieder geval over dat de dynamo vervangen misschien niet nodig is als het vervangen van de pulley (?) volstaat.

Citaat:
De riem misschien, hangt er een beetje vanaf hoeveel er sindsdien mee is gereden. Kan ook zijn dat hij destijds wat slap hing, maar niet slap genoeg dat het buiten de toleranties viel. Een dynamo begeeft het vaak vrij onverwachts, dat kom meestal pas aan het licht als je plots stil komt te staan.
Sinds de beurt 10 weken geleden is er 3.500 km mee gereden. Maar mijn vaste garage gaf aan dat hen niets opgevallen is, dus het zal dan inderdaad wel domme pech zijn.
Ik begreep na onderzoek op internet dat de multiriem meestal stuk/gerafeld is, maar bij mij was-ie, voor zover ik dat kon zien, alleen maar eraf gegaan? De monteur heeft hem in ieder geval doorgeknipt om hem te kunnen verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 19:48
Verwijderd
Als ik dat zo lees is het erg verstandig dat je om een second opinion hebt gevraagd. Dingen doorknippen
En €900,- voor die reparaties is ook wel vrij fors eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 11:35
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Maak daar, volgens de eerste begroting, maar bijna 900 euro van... Ik ben weggesleept naar een merk-garage van een keten waar ik eerder ook al afgezet ben (onderdelen vervangen die niet nodig zijn en dus een gepeperde rekening krijgen). Dus mijn vaste garage heb ik (telefonisch) om een second opinion gevraagd, maar die is nog niet afgerond nu (sluitingstijd, bah). Ze hadden het er in ieder geval over dat de dynamo vervangen misschien niet nodig is als het vervangen van de pulley (?) volstaat.

Sinds de beurt 10 weken geleden is er 3.500 km mee gereden. Maar mijn vaste garage gaf aan dat hen niets opgevallen is, dus het zal dan inderdaad wel domme pech zijn.
Ik begreep na onderzoek op internet dat de multiriem meestal stuk/gerafeld is, maar bij mij was-ie, voor zover ik dat kon zien, alleen maar eraf gegaan? De monteur heeft hem in ieder geval doorgeknipt om hem te kunnen verwijderen.
Een poelie of spanrol kan ook ja, als die niet in order is dan kan een riem ook te slap gaan hangen. Hoewel de multiriem of v-snaar vaak eerst nog van zich laat horen dat-ie niet goed zit, het bekende piepen.

Maar ik snap niet hoe dat andere bedrijf aan zo'n bedrag komt voor een dynamo, tenzij ze er eentje van goud in willen hangen Ik neem tenminste aan dat jullie en vrij gangbaar model auto hebben. Zonder dynamo en/of riem kan je ook niet zo heel veel, dat hebben ze op zich wel mooi bekeken. Ik ben wel benieuwd naar de kostenberekening van die garage, en wat je eigen garage erover te zeggen heeft. Voor dit bedrag verwacht ik eerder dat de distributieriem vervangen moet worden, niet de multiriem
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 17:04
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb een 1.4 16v clio, weinig bijzonders dus. Multiriem heeft nooit gepiept. In 2009 zijn de multiriem, distributieriem en de rollen vervangen (toen ik 'm kocht) en sindsdien is er 35.000 km mee gereden.

In ieder geval is er nu een nieuwe poelie op gezet, na overleg met mijn vaste garage. "Op hun verantwoordelijkheid" aldus de garage waar mijn auto stond. Maar ik laat de rekening met onderdelenspecificatie nog wel nakijken door mijn vaste garage, om te kijken of er nu inderdaad is berekend wat er is afgesproken dat ze zouden doen. Lang leve de klantvriendelijkheid van mijn vaste garage, die de afgelopen dagen druk voor mij gebeld en meegedacht hebben!

En ik begin er wel over te denken of deze auto misschien het veld moet ruimen, 't is iedere keer wat . Maandagmorgenmodel...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 20:10
Verwijderd
Hoort dit niet onder de garantie te vallen? Of op zijn minst coulantie. De vervangingstermijn van die riem is namelijk 100.000km of 5 jaar, whichever comes first.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2012, 14:05
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Auto is vorige week weer APK gekeurd, met kleine beurt. Remschijven achter zijn vervangen, al met al dus een aardig prijzige rekening. Kan gebeuren, hoort erbij. Maar nu komt een beetje het vreemde verhaal. We hadden ook gevraagd of ze de airco konden nakijken (hij wordt niet meer goed koud), maar daar zijn ze niet aan toegekomen. Degene die ons ingepland heeft, had zich namelijk vergist in hoeveel werk onze auto zou opleveren. Verder staat op de rekening dat er 'een band met minimaal profiel' is, zonder verdere specificatie van welke dat dan is. Een andere opmerking is dat de accu 'matig' is. Maar wat is er dan matig? Startspanning? Laad hij slecht op? Continuspanning? Al met al heb ik er niet zo'n heel fijn gevoel bij.

Verder zijn de distributieriem en waterpomp aan vervanging toe (dat was al bekend, zowel qua jaren als qua kilometers moet het binnenkort gebeuren) dus daar komt ook nog wel een fijne rekening uit, denk ik zo.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.