Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2011, 18:26
ganralph
ganralph is offline
Na de eerste mooie lentedagen liggen de stranden en parken van Nederland vaak al meteen bezaaid met troep. Een van die parken is het Amsterdamse Vondelpark waarover na afgelopen weekend de discussie over troep weer oplaaide.

Een artikel in het Parool over de troep afgelopen weekend.

Uit de daaropvolgende brieven bleek dat sommige mensen vinden dat de gemeente maar voor meer schoonmakers en afvalbakken moeten zorgen, terwijl anderen juist vinden dat je je eigen troep moet opruimen en desnoods mee naar huis moet nemen als er geen afvalbakken zijn.

De vraag is natuurlijk: wat vinden jullie? Wie is er verantwoordelijk voor de troep; de gemeente of de mensen zelf? En wat doe je zelf met je troep als je op het strand of in het park gezeten hebt?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2011, 18:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
In Canada hebben ze gewoon een boete van 500 dollar of een gevangenisstraf van een half jaar op afval neergooien gezet. Heel stadscentrum: niets op de grond.

Hier is dat iets van zes of zeven tientjes, alleen wanneer er een heel gemotiveerde agent in de buurt is, en alleen voor autochtonen die niet gaan vechten als ze een bekeuring krijgen natuurlijk. Op die manier nodig je rommel maken uit.


Hoewel Amsterdam miljoenen en miljoenen uitgeeft aan multiculti en ontwikkelingshulp. Dat de gemeente daarna een zwijnenstal is, is dan ook weer iets dat gewoon niet klopt. Van dat geld zou je het de schoonste gemeente van het land kunnen maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 18:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Van dat geld zou je het de schoonste gemeente van het land kunnen maken.
Goed, het speelt niet alleen in Amsterdam (maar daar loopt de discussie nu in ieder geval weer enigszins), en is het niet meer een kwestie van mentaliteit dan van investering?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 18:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Goed, het speelt niet alleen in Amsterdam (maar daar loopt de discussie nu in ieder geval weer enigszins), en is het niet meer een kwestie van mentaliteit dan van investering?
Aan de kant van de vervuiler is het een kwestie van mentaliteit. Sommige mensen lijken gewoon opgevoed te zijn als zwijnen.

Ik herinner me ruzie met een student die het normaal vond om een blik dat hij op de fiets leegdronk gewoon over zijn schouder weg te smijten. Dat is iets dat ik nou echt nooit zou doen, hoe dan ook. Toen ik hem daarop aansprak reageerde hij heel erg agressief, net alsof zijn gedrag normaal was.

Paar duizend van dat soort figuren in je stad en het wordt als ze niet gecorrigeerd worden altijd wel rommel. Daarom beviel dat Canadese systeem me ook wel; op die manier kijken ze wel beter uit.


Aan de kant van de gemeente, of de opruimer, is het een kwestie van investering.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 19:31
Verwijderd
Ik heb er ook een hekel aan als mensen dat doen, maar dat gaat dan niet eens alleen wat betreft afval. Ook spugen op de grond, of je kauwgom overal uitspugen, sigaretten op straat gooien. Zo asociaal, bah. Zo moeilijk is het toch niet om je papiertjes even in je zak te houden tot je een afvalbak ziet, of je kauwgom in een papiertje te doen, of je sigaret uit te drukken bij een vuilnisbak en 'em daar dan in te gooien? Van mijn part mogen ze daar een boete van duizend euro op zetten, dan leren die figuren dat wel af. Of een gevangenisstraf van een jaar.

Stiekem begrijp ik ook niet waarom sommige mensen het toch doen. Ik weet nog hoe gigantisch ik op m'n flikker kreeg toen ik een snoeppapiertje op straat gooide toen ik klein was. Dat was ook één keer en nooit weer. Als ouders hun kinderen nou eens normaal zouden opvoeden, dan hadden we dit probleem niet.

Gooi die boetes omhoog. Dan kunnen ze van dat geld schoonmakers in dienst nemen en meer afvalbakken plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 23:45
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Ik ruim mijn troep gewoon op. Altijd.

Wie is er verantwoordelijk? Ik zou graag de mensen zelf zeggen, maar op dit gebied heb ik bijzonder weinig vertrouwen in mijn medemens. Als het inderdaad maar 60-70 euro is mag dit best flink omhoog van mij. Dit soort asociaal gedrag vind ik walgelijk. Bij mij op school is het ook een ramp (HBO).

Overigens is dit een geval van mentaliteit, maar die verander je niet zomaar. Ik geloof ook totaal niet in campagnes om dit soort doelen te verwezenlijken. Mensen motiveer je in dit geval het beste door ze in hun portemonnee te raken denk ik.
__________________
Čech is uit zijn doel, Čech is uit zijn doel....!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 00:12
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Laat het duidelijk zijn dat ik ook vind dat je je eigen troep kan opruimen. Maar dikke boetes of gevangenisstraffen geven voor afval op straat gooien? Geef dan voor elke overtreding een boete van 50.000, op die manier kijken ze wel beter uit.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 10:23
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Hier is dat iets van zes of zeven tientjes, alleen wanneer er een heel gemotiveerde agent in de buurt is, en alleen voor autochtonen die niet gaan vechten als ze een bekeuring krijgen natuurlijk.
Bron?
Citaat:
Hoewel Amsterdam miljoenen en miljoenen uitgeeft aan multiculti
Hoe bedoel je?

Citaat:
Dat de gemeente daarna een zwijnenstal is, is dan ook weer iets dat gewoon niet klopt.
Inderdaad, dat klopt niet. De gemeente is geen zwijnenstal. In vergelijking met andere grote steden valt het mee.

Alleen in parken zijn het vaak buitensporige hoeveelheden. Terwijl ik zelf toch na een picknick in het park nooit hoef te zoeken naar een vuilnisbak. Het is dus een mentaliteitsprobleem, lijkt me. Zit weinig anders op dan hogere boetes en -vooral- meer controle. Kunnen ze daar mooi dat geld aan besteden dat ze nu in postercampagnes stoppen, want het lijkt me sterk dat die de doelgroep aanspreken.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 10:58
Verwijderd
We kunnen toch werklozen inzetten om die troep op te ruimen?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 11:11
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
We kunnen toch werklozen inzetten om die troep op te ruimen?
Ja hoho, daar benadeel je opruimbedrijven mee (die daarvoor Polen inhuren)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 11:41
Verwijderd
Mensen moeten niet zeuren en meer zelf opruimen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 19:00
Verwijderd
Citaat:
In Canada hebben ze gewoon een boete van 500 dollar of een gevangenisstraf van een half jaar op afval neergooien gezet. Heel stadscentrum: niets op de grond.

Hier is dat iets van zes of zeven tientjes, alleen wanneer er een heel gemotiveerde agent in de buurt is, en alleen voor autochtonen die niet gaan vechten als ze een bekeuring krijgen natuurlijk. Op die manier nodig je rommel maken uit.


Hoewel Amsterdam miljoenen en miljoenen uitgeeft aan multiculti en ontwikkelingshulp. Dat de gemeente daarna een zwijnenstal is, is dan ook weer iets dat gewoon niet klopt. Van dat geld zou je het de schoonste gemeente van het land kunnen maken.
Is het nou echt nodig om deze discussie te misbruiken voor rechts-populistische retoriek?

O.T. Ik vind dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor de rommel die hij of zij veroorzaakt. Niet dat ik er elke week eet, maar ik ruim bijvoorbeeld altijd mijn dienblad en etensresten op in een fastfood restaurant, terwijl het lijkt alsof de meerderheid haar rotzooi laat staan. Kwestie van opvoeding, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Is het nou echt nodig om deze discussie te misbruiken voor rechts-populistische retoriek?

O.T. Ik vind dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor de rommel die hij of zij veroorzaakt. Niet dat ik er elke week eet, maar ik ruim bijvoorbeeld altijd mijn dienblad en etensresten op in een fastfood restaurant, terwijl het lijkt alsof de meerderheid haar rotzooi laat staan. Kwestie van opvoeding, denk ik.
Dat is zo maar ik heb er geen moeite mee om er hoge boetes op te zetten. Misschien dat mensen zichzelf dan nog een beetje opvoeden?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 07:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..maar ik ruim bijvoorbeeld altijd mijn dienblad en etensresten op in een fastfood restaurant, terwijl het lijkt alsof de meerderheid haar rotzooi laat staan. Kwestie van opvoeding, denk ik.
In het buitenland worden de dienbladen voor je opgeruimd. en krijg je ongevraagd gratis vijf zakjes ketchup op je dienblad gegooid. Nederlandse fastfood restaurants kunnen zich blijkbaar het personeel en ketchup niet veroorloven. Zo zal het ook voor de Nederlandse gemeente gelden.
Hoe dat komt? Ja.. dan zal ik ook een rechts pleidooi gaan moeten houden.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 08:08
Verwijderd
Citaat:
Hoe dat komt? Ja.. dan zal ik ook een rechts pleidooi gaan moeten houden.
Hoe dat komt? Simpele kwestie van een rekensommetje.

Meer personeel= meer kosten. Die zouden ze best kunnen betalen. De omzet is groot genoeg. Maar die willen ze niet betalen, want dan zouden ze minder omzet maken, en minder winst.
En vanuit de rechtse kant bekeken is dat heel slim.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 08:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is het nou echt nodig om deze discussie te misbruiken voor rechts-populistische retoriek?
Als je dat erin ziet, zou ik een bezoek aan de opticien aanraden.

Het systeem daar werkt klaarblijkelijk, dus is er iets te zeggen voor dat overwegen. De lage boetes plus slechte handhaving die we hier hebben werken in ieder geval duidelijk niet.\
Citaat:
Hoe dat komt? Simpele kwestie van een rekensommetje.
Meer personeel= meer kosten. Die zouden ze best kunnen betalen. De omzet is groot genoeg. Maar die willen ze niet betalen, want dan zouden ze minder omzet maken, en minder winst.
En vanuit de rechtse kant bekeken is dat heel slim.
Minimumloon in Nederland is boven de € 9. In Amerika is het (federale) minimumloon omgerekend € 5,80 ($ 7,25).

Voor de prijs van een medewerker hier in Nederland krijg je er daar twee, en als je ze niet meer wilt kun je daar wel en hier niet van ze af.

Niet helemaal onverwacht is er dan ook meer ruimte voor personeel.

Dat systeem komt ook zo met z'n nadelen, maar het is daardoor wel gewoon een feit dat je voor kleine banen (zoals bijvoorbeeld een straatveger) veel mensen kan inhuren. Dat is in Nederland daarentegen een enorm financieel risico voor de werkgever.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 09:39
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Het klinkt natuurlijk erg mooi die hoge boetes, maar je kunt moeilijk op elke hoek van de straat een politieagent neerzetten om te controleren of mensen ook daadwerkelijk hun rotzooi opruimen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 09:51
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
In Canada hebben ze gewoon een boete van 500 dollar of een gevangenisstraf van een half jaar op afval neergooien gezet. Heel stadscentrum: niets op de grond.

Hier is dat iets van zes of zeven tientjes, alleen wanneer er een heel gemotiveerde agent in de buurt is, en alleen voor autochtonen die niet gaan vechten als ze een bekeuring krijgen natuurlijk. Op die manier nodig je rommel maken uit.


Hoewel Amsterdam miljoenen en miljoenen uitgeeft aan multiculti en ontwikkelingshulp. Dat de gemeente daarna een zwijnenstal is, is dan ook weer iets dat gewoon niet klopt. Van dat geld zou je het de schoonste gemeente van het land kunnen maken.
Waarschijnlijk hebben ze in Canada meer respect voor de natuur, wat aan de ene kant die hoge boetes verklaart, maar ook dat er geen troep op de grond ligt. Bij een goede opvoeding leer je dat je je eigen rotzooi moet opruimen omdat zo de omgeving netjes blijft en niet omdat je ander een bekeuring krijgt. Helaas is er in Nederland een groep mensen die het blijkbaar normaal vinden om zomaar op straat rotzooi te maken en hun kinderen nemen dat dan klakkeloos over. Het is dus meer een opvoed- en mentaliteitsprobleem.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-04-2011, 10:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
want dan zouden ze minder omzet maken..
De gemeente en omzet? De gemeente is toch een non-profit instantie? Dat ze er hobby's op na houden als stedenbanden (met bijbehorende leuke dienstreisjes) is bijna net als DSB met z'n voetbalclub deed; nogal ongepast. Met dat verschil dat burgers geen enkele invloed op gemeentebelasting hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 10:12
Verwijderd
Citaat:
In het buitenland worden de dienbladen voor je opgeruimd. en krijg je ongevraagd gratis vijf zakjes ketchup op je dienblad gegooid. Nederlandse fastfood restaurants kunnen zich blijkbaar het personeel en ketchup niet veroorloven. Zo zal het ook voor de Nederlandse gemeente gelden.
Hoe dat komt? Ja.. dan zal ik ook een rechts pleidooi gaan moeten houden.
In Duitsland staan er hoge boetes op verkeerd gescheiden afval en daarom moet je je tray laten staan. In sommige andere landen is dat ook zo maar ik weet uit mijn hoofd niet welke.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 13:56
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik zou zelf een boete van bijvoorbeeld €1000,- op vervuiling geen verkeerd plan vinden, maar in de praktijk zal dit niet gebeuren en het is gewoon schandalig dat sommige medemensen het zo ver laten komen dat we aan maatregels tegen vervuiling moeten denken.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 14:00
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
en het is gewoon schandalig dat sommige medemensen het zo ver laten komen dat we aan maatregels tegen vervuiling moeten denken.
Dat is wel zo, maar ja.. het is ook schandalig dat mensen jatten, kinderen verkrachten en buschauffeurs in elkaar slaan (niet helemaal op volgorde van ernstigheid uiteraard ).

Ik vraag me trouwens wel af.. mijn eerste reactie is "waarom voeden ouders hun kinderen niet gewoon op?!" en ik zie dat er meer mensen zo reageerden. Voeden ouders tegenwoordig hun kinderen ook echt minder goed op, of was dit vroeger ook al zo maar 1) hadden wij het niet door omdat we te jong waren of 2) was er minder troep om mee te kunnen vervuilen of 3) werd er sowieso minder op vervuiling gelet?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 14:04
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
In mijn ogen is het een combinatie van:

Meer mensen is ook meer troep.
Gezien de huidige maatschappij, het vele aanbod van eten, minder armoede etc zijn mensen minder zuinig met geld/eten dus meer verspilling die potentieel op straat kan belanden.
Iedere generatie vind de volgende generatie tuig.

En inderdaad is een schrikbarend gebrek aan opvoeding in sommige gezinnen; Dit komt waarschijnlijk doordat ouders tegenwoordig willen werken, kinderen willen, eigen sociaal leven hebben buiten de kinderen en partner om; opvoeding is niet meer moeder blijft thuis en let op de kids en pa werkt. iedereen werkt en kinderen worden op de opvang gedumpt.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 16:29
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Ik zou ook de boetes licht omhoog doen en meer controleren!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 18:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En inderdaad is een schrikbarend gebrek aan opvoeding in sommige gezinnen; Dit komt waarschijnlijk doordat ouders tegenwoordig willen werken, kinderen willen, eigen sociaal leven hebben buiten de kinderen en partner om; opvoeding is niet meer moeder blijft thuis en let op de kids en pa werkt. iedereen werkt en kinderen worden op de opvang gedumpt.
Dan is er wel iets heel ergs raars aan de hand, want juist (allochtone) groepen waar een archaïsche patriarchale cultuur heerst waarbij de vrouw geacht wordt om thuis te blijven en te fokken, levert bovenmatig veel criminelen en asociale figuren op. Terwijl daar toch echt altijd een van de ouders beschikbaar is om thuis te zijn, en soms twee.

Ik heb ook nog nooit echt een onderzoek gezien dat werkende ouders linkt aan criminaliteit van hun kroost, terwijl er toch een hoop onderzoek naar is gedaan.

Het enige waar een verband mee is, is een slechte band met en onvoldoende controle door de ouders (stond volgens een andere bron hier). Maar dat ouders werken, en die twee zaken, lijken me niet of nauwelijks met elkaar verbonden. Het grootste deel van de dag zitten kinderen toch op school. Die één of twee uur na school totdat de werkende ouder thuis komt (voor zover ze elkaar niet afwisselen zodat er altijd een thuis is) zullen het verschil niet maken. Bovendien doen ze in opvang precies wat ze thuis ook doen. Medewerkers van de kinderopvang geven nu niet bepaald stoomcursussen auto's kraken of afval dumpen als ze werken.



Ik betwijfel trouwens überhaupt of er wel slechter opgevoed wordt dan vroeger. Asociaal gedrag is van alle tijden, misdaad ook. Voor hetzelfde geld ligt het gewoon aan informatieverspreiding, die nu veel makkelijker is. We horen over meer overlast, dus ervaren een beeld van meer overlast.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten het mislukt stukje autobiografie van CW
CyWu
13 07-07-2005 21:39
Verhalen & Gedichten Nogmaals: verhaaldeel.
Tisch
9 23-06-2004 12:06
Verhalen & Gedichten Verhaal met z'n allen..!!
123~RiAnNe~123
164 03-06-2004 18:07
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Het Meisje
Ieke
0 31-01-2004 14:51
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde.
Verwijderd
13 03-12-2003 14:04
Verhalen & Gedichten verhalenwedstrijd: Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde
Vlooienband
0 01-10-2003 14:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.