Oud 24-10-2012, 11:26
Verwijderd
Welke kookboeken heb jij? Gebruik je ze veel of heb je ze alleen maar voor de sier in de kast staan? Heb je favorieten? Welke wil je nog graag een keer hebben? Ben je heel erg secuur in het volgen van de recepten of volg je het maar ongeveer een beetje en heb je een duidelijke eigen inbreng? Welke kookboeken kun je aanraden aan anderen?
Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2012, 11:43
Verwijderd
TS begint:
IK heb best wel wat kookboeken, maar gebruik er niet zoveel. Ik heb er twee met salades, twee met oosterse gerechten, een marokkaans kookboek, een met stoof- en ovenschotels, twee met taarten en cakes en een met desserts.
Een van de kookboeken met salades heb ik wel eens doorgekeken maar de recepten die daar in staan, zijn óf niet bijzonder óf hebben onmogelijke ingrediënten. En echte maaltijdsalades vind ik alleen in de zomer lekker als het heel warm is en dat is er dit jaar niet van gekomen
Het boek met stoof- en ovenschotels gebruikt met vriend meestal, die vind dat superlekker en heel erg leuk om te maken, ik vind het niet zo heel bijzonder, ik haal er niet zoveel plezier uit om het klaar te maken... Ik heb wel eens iets oosters klaargemaakt maar vond dat niet zo lekker. Ik moet daar echt de tid voor nemen en de ingredienten voor vinden. Het boek met desserts heb ik ook nog niet zoveel gebruikt, maar dat wil ik wel gaan doen
Ik doe het meeste met Vrijdag Couscousdag, een marokkaans kookboek, en 500 recepten voor taarten en cakes. Vrijdag Couscousdag is echt geniaal - ik vind het superleuk om klaar te maken en kan daar echt de hele dag mee bezig zijn. Het is sowieso superlekker, viindt vrijwel iedereen die het komt proeven. Het boek is ech theel leuk, er staan verhalen in die bij de gerechten horen en hele goede combinatie tips. Het boek heeft niet alleen maar hoofdgerechten, maar ook broden, koekjes, drinken en salades. Ik ben fan <3
500 taarten en cakes is gewoon leuk. Bakken is tof en ik word er blij van, simple as that.

Ik ben nog op zoek naar een boek met een goede basis van de Marokkaanse (Arabische) keuken. Ook ben ik stiekem heel erg benieuwd naar De Dikke Vegetariër. Niet omdat ik vegetariër ben, maar omdat ik daar veel goede verhalen over hoor en het nooit kwaad kan om te (leren) koken zonder vlees. Ik doe dat nu al wel eens, maar lang niet zo vaak als ik eigenlijk zou willen.

En jullie?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 11:45
Verwijderd
TS begint ?

Ik heb hier heel veel kookboeken staan.

Spoiler


Ik heb ze zeker niet alleen maar voor de sier. Er zijn wel boeken die minder goede recepten hebben, als in, onduidelijk of gewoonweg niet lekker en die gebruik ik uiteraard minder vaak. Verder maak ik vaak de allereerste keer het recept precies zoals het er staat en daarna ga ik wat variëren. Ik kan 'de Banketbakker' echt aan iedereen die graag bakt aanraden, het is echt een fantastisch boek. Alles is heel duidelijk uitgelegd en de dingen die wij eruit gemaakt hebben zijn echt fantastisch. Overigens passen we die recepten nooit aan, het boek is echt onze bijbel.

Kwa kookboeken ou ik heel erg van het Wannée kookboek, omdat dat alle basisrecepten heel duidelijk op een rij heeft staan. Heerlijk <3. Uiteraard breng ik daar dan wel veel variatie in aan. Verder hou ik heel erg van mijn wok-boek. Daar staan ook echt hele lekkere dingen in, alhoewel de ingrediënten soms even zoeken zijn. De toko hier heeft ze ook niet altijd allemaal.

Edit: Oh ja. Wat je nog wil. Ik wil supergraag het boek Mastering the art of French cooking hebben van Julia Child.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 15:00
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn kookboeken (op volgorde van veel naar weinig gebruikt):

- Wannee, kookboek van de Amsterdamse huishoudschool
- Kook! Op eigen benen
- Blue band basis kookboek
- Oma's receptenboek
- zo doe je dat... wereldgerechten
- Mexicaans

De eerste is echt geweldig, daar vind je alle basisbereidingen van groente en vlees (heel handig voor de beginnende kok), maar ook allerlei moeilijkere Hollandse en ingeburgerde gerechten. De rest gebruik ik niet zo vaak of nooit. Wat ik wel veel gebruik zijn recepten uit supermarktblaadjes. Ik heb een knipselmap aangelegd met recepten, maar heb ook regelmatig de tablet op de keukentafel staan met ah.nl/recepten open.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 19:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij heb ik niet zoveel kookboeken. Ik heb zo'n studentenkookgids met simpele budgetrecepten. Daar heb ik volgens mij nog nooit iets uitgemaakt maar staan wel handige tips in over boodschappen, dingen bewaren, hygiëne, etc. Vond ik leuk om te hebben toen ik ging studeren. Verder heb ik ook het Blue Band basiskookboek en die gebruik ik wel veel Als ik een bepaalde groente wil maken die ik lang niet gegeten heb en denk 'hoelang moest dat ook alweer' dan kijk ik altijd daar in. Zeg het ook altijd tegen m'n vriend, dat dat soort handigheidjes daarin staan. De recepten eruit doe ik niet zoveel mee maar wel een handig boekje. Verder heb ik een zelfgemaakt kookboek met allerlei recepten uit de Allerhande, receptenkaartjes, recepten van collega's, etc. Die gebruik ik wel vaak. Als ik m'n boodschappenlijstje ga maken en weinig inspiratie heb, dan blader ik daar altijd even doorheen. De Appie app of AH.nl gebruik ik ook vaak voor recepten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 21:39
Verwijderd
Ik ben eigenlijk sinds kort echt geïnteresseerd in kookboeken, ik heb er wel een aantal, maar ik gebruikte voornamelijk een bakboek.
- Dumonts kleine Sauzen- & diplexicon
- Cupcakes en muffins van Rebo productions (vooral gekocht omdat het goedkoop op de boekenbeurs lag en een makkelijke indeling heeft + de bladzijden zitten in ringetjes zodat je het makkelijk kan openleggen)
- Bakgerechten van Veltman Uitgevers (toffe recepten waarvan mijn favoriet een chocoladecake zonder bloem was)
- Fun cooking: Cupcakes (gekregen met Kerst, maar ik vind de recepten nogal veel ingrediënten hebben die niet altijd even simpel te krijgen zijn)
- Eten met plezier (boek van de nierstichting, heb ik van mijn grootouders gekregen, nooit open gehad maar zo te zien staan er simpele dagelijkse dingen in, dus komt misschien nog van pas)
- Smakelijk en gezond: Magnetron
- Smakelijk en gezond: Chinees
- Smakelijk en gezond: Pasta
- Studenten Kookboek door Berty van Essen (ook iets van mijn grootouders, is zelfs een jaar ouder dan ik ^^, uit 1981)
- Goe gebakken met Sofie Dumont (naar een tv-programma op VT4, die vrouw is briljant met bakrecepten. Ik ben het alleen niet eens met de manier waarop ze tiramisu maakt, maar fuck, ze maakt zelfs de koekjes voor de tiramisu zelf!)
- Elke dag lekker koken en eten van de Ikea
- Da's pas koken: Cocktails
- De cocktail-bijbel
- Minibijbel soepen (vandaag gekocht)

Ik had ook nog Gezond slank met Dokter Frank omdat dat gebaseerd was op het dieet dat ik verschillende jaren heb proberen te doen, maar dat is uiteindelijk naar mijn moeder gegaan. Mijn moeder is trouwens wel bijna onverslaanbaar in het bezitten van kookboeken. Die heeft 2 boekenkasten à la model Billy vol staan, soms dubbele rijen. Ze heeft pas een stapel kooktijdschriften van een halve meter hoog in de container gegooid bij gebrek aan plaats. Daar staat vanalles tussen, oude huishoudschool-kookboeken, Nigella uitgaven, kookboeken over allerlei landen, Larousse Gartronomique (die heb ik haar een paar jaar geleden gegevn ) en weet ik wat nog meer.

En dan ben ik sinds kort recepten online aan het verzamelen en recepten aan het uitknippen/-scheuren. Maar ik ben heel selectief, er is een heleboel dat ik niet lust, dus waar ik niet eens naar kijk.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 16:52
Verwijderd
Ik heb best veel kookboeken. Ik heb zo'n 10 kookboeken voor hoofdgerechten, 10 voor bak-dingen en 10 die allebei bevatten. Eens per maand gooi ik een aantal keer met een d20 dobbelsteen en daarmee kies ik een aantal kookboeken uit; daarna gooi ik de dobbelstenen in verschillende systeempjes die ik heb opgeschreven en daarmee kies ik een aantal bladzijdes uit waar ik post-its als tabblaadjes op plak, en zo bepaal ik wat ik maak. Per week maak ik 2 hoofdgerechten en 1 zoet gerecht uit mijn kookboeken. Ik mag opnieuw gooien als het een recept is dat ik echt niet wil maken (bv iets met konijn), dat echt niet kan (bv iets met verse frambozen in de winter) of als ik het recept recent al eerder gemaakt heb. Maar anders niet, ik mag niet zeuren van mezelf. Op deze manier maak ik heel veel dingen die je normaal zou laten liggen omdat het te ingewikkeld klinkt - en het meeste blijkt helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Nadat ik de recepten voor de maand heb uitgekozen, maak ik een boodschappenlijstje voor de bioslager en voor de toko en ga ik daar naartoe. Ik heb inmiddeld een flinke verzameling exotische kruiden.

Ik kook in principe drie keer per week het hoofdgerecht, dus 1 keer per week is dat niet van een recept, behalve als we veel uit eten gaan die week, dan kook ik alleen twee keer. Als ik eten kook dat niet van een recept is, is het vaak gewoon iets uit een doosje of macaroni met kaas.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 15:55
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik gebruik kookboeken niet zo vaak. Als ik iets simpels wil maken en ik weet even niet meer hoe dat moet (bijvoorbeeld bij appelmoes of jam), pak ik mijn oma's basiskookboek erbij. Soms, als ik iets wil bakken, blader ik even door een aantal bakboeken, maar meestal komt het erop uit dat ik iets van internet heb. Bij uitgebreid eten (denk: kerstdiners enzo) raadpleeg ik wel even de kookboeken. Geen idee hoe ze allemaal heten, maar we hebben thuis een hele plank vol. Aangezien ik vegetarisch eet en soms weleens wat nieuws wil proberen, heb ik wel een aantal vegetarische kookboeken waar ik regelmatig iets uit maak.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 13:40
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik heb 1 kookboek, deze was ooit van mijn oma. Inmiddels al aardig wat jaartjes oud en vallen er af en toe pagina's tussenuit maar er staan leuke dingen in.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil kookboek voor vegetariers tegenhouden
Twanos
82 30-04-2009 20:33
Eten & Drinken Een goed kookboek
drukknoopje
26 14-12-2007 16:01
Eten & Drinken kookboeken
Verwijderd
33 02-10-2006 21:38
Eten & Drinken Kookboek voor groentjes?
Kryptonite
8 19-03-2006 21:36
Eten & Drinken kookboeken
superpoepdoosje
12 10-11-2004 21:40
Eten & Drinken Het 'witte bonen in tomatensaus' kookboek voor studenten
summer1986
11 06-07-2003 15:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.