Oud 14-02-2005, 11:36
Verwijderd
'VVD wil theorie-examen vmbo afschaffen

Uitgegeven: 14 februari 2005 08:09

AMSTERDAM - Het schriftelijk eindexamen moet van het vmbo verdwijnen. VVD-Tweede Kamerlid Eric Balemans gaat dit in het parlement voorstellen, aldus Trouw. Balemans vindt dat de kinderen moeten worden afgerekend op hun praktische vaardigheden. Daar hebben ze volgens hem meer aan dan theorie.

De VVD staat een ingrijpende verandering van het beroepsonderwijs voor ogen. De partij wil zo snel mogelijk, in ieder geval voor eind 2006, herinvoering van de vroegere mavo en de 'vakwerkschool'. Volgens de VVD moet de theoretische mavo weer een aparte onderwijssoort worden naast het beroepsgerichte vmbo. De samenvoeging van de mavo en het lager beroepsonderwijs (lbo) is niet succesvol geweest, zo luidt de boodschap van de VVD.'

Ik zeg dat het een prima plan is

En jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2005, 11:41
Verwijderd
Het lijkt me wel een strak plan. Voor wat vroeger de mavo was moet het gewoon blijven, maar voor wat vroeger het (i)vbo was mag het (centraal) schriftelijk theorie-examen wel afgeschaft worden. Al pleit ik voor afsluitende toetsen op schoolniveau.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 11:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Goed idee.
Het is goed als je nieuwe onderwijsvormen verzint, maar zodra ze mislukt blijken te zijn, vind ik dat je ook zo dapper moet zijn om dat toe te geven en om de maatregelen terug te draaien.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 14-02-2005 @ 12:45 :
Goed idee.
Het is goed als je nieuwe onderwijsvormen verzint, maar zodra ze mislukt blijken te zijn, vind ik dat je ook zo dapper moet zijn om dat toe te geven en om de maatregelen terug te draaien.
Maatregelen terugdraaien lijkt me een slecht plan, maar aanpassingen aan het huidige systeem zijn altijd welkom.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 12:12
Verwijderd
Het heeft voor een groot deel te maken met mensbeeld. Een jaar of tien geleden leefde de opvatting nog dat kinderen in hoge mate gelijk waren of in elk geval de potentie hadden om op gelijk niveau te komen, als ze maar goed werden opgeleid. Uit zulk denken is ook de basisvorming voortgekomen: stop alle kinderen, van ivbo tot gymnasium, gewoon in dezelfde klas en het komt allemaal wel goed. De slechte kinderen zullen zich kunnen optrekken aan de betere en de betere zullen de slechtere helpen.

Onzin natuurlijk. Het vmbo berust op dezelfde kwalijke gedachte, namelijk dat als je alle lagere schooltypes (die inderdaad soms een erg slechte naam hadden: geen enkele ouder wil zijn kind op het 'domme' vbo) samenvoegt en er een nieuw etiket op plakt het aanzien van dat nieuwe schooltype wel zal stijgen. Natuurlijk werd de term vmbo al snel synoniem met 'afvoerputje' omdat alles bij elkaar zat, van redelijk slimme mensen die op de grens tussen mavo en havo balanceerden tot extreme dommerds met een licht verstandelijke handicap die eigenlijk op een zmok-school thuishoorden.

Nu is eindelijk weer de gedachte naar voren gekomen dat mensen onderwijs op niveau moeten krijgen. Ik ben dan ook een fel voorstander van het zo vroeg mogelijk differentiëren. Ik ben me er wel van bewust dat dat een eeuwig spanningsveld is omdat je met twee fundamenteel onverenigbare grootheden zit. Enerzijds het principe van keuzemogelijkheid, van de mogelijkheid om door te stromen als je in je jeugd wat lager bent begonnen. Anderzijds het principe dat kinderen beter presteren als ze zich tussen hun eigen soort bevinden en op een niveau en met stof werken waar ze zich het prettigst bij voelen.

Ik zie dit dus met vertrouwen tegemoet
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 12:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Goed idee! Voor mijn zusje zal het niet meer gelden dus dat is jammer. Zij gaat namelijk waarschijnlijk vmbo doen (doet nu mavo/havo) en ik ben bang dat ze door de verschillende niveaus van het vmbo nóg lager kan zakken. Ze is namelijk nogal lui. Dat had eerder natuurlijk ook gekund, maar ik denk dat de kans daarop nu groter is (weet ook niet veel van de gang van zaken daar). Daarbij ben ik een beetje bevooroordeeld wat betreft het soort lui op dat niveau. Hoe lager je komt, hoe erger het is. En doordat zelfs het lbo (!!) erbij in zit vind ik dit niet erg fantastisch. Dat gespuis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 12:53
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Beter laat dan nooit.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 14-02-2005 @ 12:58 :
Maatregelen terugdraaien lijkt me een slecht plan, maar aanpassingen aan het huidige systeem zijn altijd welkom.
Het plan is toch gewoon om de mavo weer terug in te voeren en om het vbo praktische toetsen af te laten leggen? Dan zit er toch weinig verschil in hoe het vroeger was en hoe het nu gaat worden?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:43
firelizzard
Avatar van firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 13:12 :
Het heeft voor een groot deel te maken met mensbeeld. Een jaar of tien geleden leefde de opvatting nog dat kinderen in hoge mate gelijk waren of in elk geval de potentie hadden om op gelijk niveau te komen, als ze maar goed werden opgeleid. Uit zulk denken is ook de basisvorming voortgekomen: stop alle kinderen, van ivbo tot gymnasium, gewoon in dezelfde klas en het komt allemaal wel goed. De slechte kinderen zullen zich kunnen optrekken aan de betere en de betere zullen de slechtere helpen.

Onzin natuurlijk. Het vmbo berust op dezelfde kwalijke gedachte, namelijk dat als je alle lagere schooltypes (die inderdaad soms een erg slechte naam hadden: geen enkele ouder wil zijn kind op het 'domme' vbo) samenvoegt en er een nieuw etiket op plakt het aanzien van dat nieuwe schooltype wel zal stijgen. Natuurlijk werd de term vmbo al snel synoniem met 'afvoerputje' omdat alles bij elkaar zat, van redelijk slimme mensen die op de grens tussen mavo en havo balanceerden tot extreme dommerds met een licht verstandelijke handicap die eigenlijk op een zmok-school thuishoorden.

Nu is eindelijk weer de gedachte naar voren gekomen dat mensen onderwijs op niveau moeten krijgen. Ik ben dan ook een fel voorstander van het zo vroeg mogelijk differentiëren. Ik ben me er wel van bewust dat dat een eeuwig spanningsveld is omdat je met twee fundamenteel onverenigbare grootheden zit. Enerzijds het principe van keuzemogelijkheid, van de mogelijkheid om door te stromen als je in je jeugd wat lager bent begonnen. Anderzijds het principe dat kinderen beter presteren als ze zich tussen hun eigen soort bevinden en op een niveau en met stof werken waar ze zich het prettigst bij voelen.

Ik zie dit dus met vertrouwen tegemoet
Waarom ziet iedereen (let op dit is niet een persoonlijke aanval ) Het VBO of VMBO als opleidingsniveau voor domme sukkels Dat valt mij zo vaak op terwijl er geen verschil zit tussen MAVO en VBO. Na het examen zijn ze even ver. De VBO'er praktisch en de MAVO'er theoretisch.

Maar om even terug te komen op het onderwerp..Goed idee? Nou nee, het valt mij op (ex-VBO'er en bijna ex-MBO'er ) Dat het allemaal te makkelijk gemaakt wordt. Ik geef een voorbeeldje van mijn eigen school (ID College Gouda = MBO)

In semester één hadden we een bepaald aantal hertoetsen, als ik me niet vergis waren het er 8, maar nu mag ik zo vaak hertoetsen als ik wil (uiteraard één keer per onvoldoende, dat dan weer wel). Het wordt op deze manier te makkelijk gemaakt, op deze manier is iedereen in staat om een MBO diploma te halen. Dit gebeurt nu ook bij het VBO.

Ik begrijp best dat iedereen een kans moet krijgen om in de arbeidsmarkt terecht te komen, maar je zal maar praktisch niet zo goed zijn. Sta je toch mooi te kijken bij je examen, met het oude systeem kon je je praktijk nog ophalen met je theorie en andersom.

Een pluspunt is wel dat ze er weer MAVO en VBO van gaan maken, want het VMBO was een zooitje. Maar dat plan m.b.t. de examen ben ik geen voorstander van...

F.
__________________
WWW.GOUWENAAR.NL

Laatst gewijzigd op 14-02-2005 om 14:50.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:57
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
What about het afschaffen van centrale examens op elke afdeling?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 15:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 14-02-2005 @ 15:43 :
Dat valt mij zo vaak op terwijl er geen verschil zit tussen MAVO en VBO. Na het examen zijn ze even ver. De VBO'er praktisch en de MAVO'er theoretisch.
Pardon? Ik denk dat er wel degelijk verschil zit. Waarom heb jij als vbo'er geen mavo gedaan dan? En als ik het goed begrijp mocht jij daarmee ook geen mbo het hoogste niveau doen. Dus wat geen verschil? Dat is er wel.

Praktisch is nou over het algemeen meer voor 'domme' mensen. Die kunnen vaak niet met hun hersens werken en doen dit dan maar met hun handen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 16:14
Verwijderd
Citaat:
firelizzard schreef op 14-02-2005 @ 15:43 :
Waarom ziet iedereen (let op dit is niet een persoonlijke aanval ) Het VBO of VMBO als opleidingsniveau voor domme sukkels Dat valt mij zo vaak op terwijl er geen verschil zit tussen MAVO en VBO. Na het examen zijn ze even ver. De VBO'er praktisch en de MAVO'er theoretisch.
Dat is een nogal intern tegenstrijdige redenering. Ze zijn even ver, maar de een is praktisch opgeleid en de ander theoretisch. Als het gaat om opleidingen die in de kern verschillend zijn, hoe kun je ze dan wel vergelijken en zeggen dat ze even ver zijn?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 16:48
Verwijderd
Ik vind het ook een prima plan.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 17:42
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Go go go vvd!
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:05
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Gaat dit voor het algehele VMBO tellen? Of alleen voor het basisberoeps en kaderberoeps?

Want de Theoretische Leerweg kan als prima springplank dienen voor het HAVO, zoals ik heb gedaan.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:07
devil's choice
devil's choice is offline
Klasse plan. Misschien ook een idee om weer aparte atheneums op te zetten?
__________________
to·pic (de ~, ~s) 1 onderwerp van gesprek * en toch blijf ik "het topic" zeggen..
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:55
Verwijderd
Had de VVD het niet eerst zelf verneukt?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 14-02-2005 @ 19:55 :
Had de VVD het niet eerst zelf verneukt?
Maakt dat hun huidige plan slechter?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2005, 19:40
Verwijderd
Bij mijn weten kwam de Basisvorming - en het hele idee achter gelijkheid van leerlingen - rechtstreeks uit de Paarse koker.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:43
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
RanC schreef op 14-02-2005 @ 19:05 :
Gaat dit voor het algehele VMBO tellen? Of alleen voor het basisberoeps en kaderberoeps?

Want de Theoretische Leerweg kan als prima springplank dienen voor het HAVO, zoals ik heb gedaan.
Ik denk dat de theoretische leerweg weer mavo wordt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:43
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 20:40 :
Bij mijn weten kwam de Basisvorming - en het hele idee achter gelijkheid van leerlingen - rechtstreeks uit de Paarse koker.
Daar zat de VVD dus bij.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-02-2005 @ 20:36 :
Maakt dat hun huidige plan slechter?
Nee, alleen vrij kansloos om zelf een probleem te creeren en het dan weer te gaan oplossen. En dat als heel goed van jezelf te presenteren
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
devil's choice schreef op 14-02-2005 @ 19:07 :
Klasse plan. Misschien ook een idee om weer aparte atheneums op te zetten?
Je bedoelt aparte scholen voor het vwo?

a. waarom?
b. die zijn er volgens mij nog wel (of in ieder geval aparte scholen met enkel gymnasium of scholen met alleen bovenbouw havo/vwo op één locatie).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 14-02-2005 @ 20:44 :
Nee, alleen vrij kansloos om zelf een probleem te creeren en het dan weer te gaan oplossen. En dat als heel goed van jezelf te presenteren
Destijds dacht men dat dit een goed plan was. Nu weet men dat het dat niet was, dus probeert men het te herstellen. Vrij logisch lijkt me.

En op zich vind ik het ook best wel goed dat men toegeeft dat er fouten zijn gemaakt. Er zijn ook genoeg voorbeelden van fout beleid waar nooit iemand meer over praat, terwijl het wel blijft dooretteren.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 21:27 :
Destijds dacht men dat dit een goed plan was. Nu weet men dat het dat niet was, dus probeert men het te herstellen. Vrij logisch lijkt me.

En op zich vind ik het ook best wel goed dat men toegeeft dat er fouten zijn gemaakt. Er zijn ook genoeg voorbeelden van fout beleid waar nooit iemand meer over praat, terwijl het wel blijft dooretteren.
Men had het destijds ook kunnen weten dat het gedoemt was te mislukken.

Ik vind het ook niet erg dat ze het willen terugdraaien, maar mensen moeten zich wel voor ogen houden dat ze zelf ook zo dom geweest zijn het te verneuken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2005, 20:34
Verwijderd
Dat is waar. Maar volgens mij zijn de verantwoordelijke politici van destijds nauwelijks meer in beeld, dus ik vraag me af of het nut zou hebben om nog een publieke schuldbekentenis af te leggen. Ik weet sowieso niet wiens idee het destijds eigenlijk was.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:34
Verwijderd
Het lijkt mij ook een goed plan.
Maar dat met dat theorie-examen was juist ingevoerd, zodat iedereen echt een examen had gedaan, zodat je aan dat examen duidelijk kon zien dat iemand een bepaald niveau bereikt. Dat kan nu alsnog niet meer en dat is misscihen jammer.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:36
Verwijderd
Sommige mensen zullen nooit een theorie-examen kunnen afleggen, simpelweg omdat ze alleen met hun handen kunnen werken en niet of nauwelijks hun kennis schriftelijk kunnen reproduceren. Het heeft dus weinig zin om die mensen te dwingen toch zo'n toets te maken. Ik zie voor die groep veel meer in een soort afrondende praktijkopdracht, net zoals je bij sommige HBO's een afstudeerstage hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:39
Verwijderd
Daar zit wel wat in. Hoewel de HBO natuurlijk wel weer iets heel anders is...
Toch is het op deze manier wel heel lastig om iemands niveau vast te stellen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:41
Verwijderd
Nee, want je kunt aan iemands eindopdracht zien of hij in staat is bepaalde werkzaamheden te verrichten. Niveau hoeft niet per se te blijken uit het vermogen schriftelijk kennis te reproduceren. Als iemand totaal contactgestoord is maar hij kan wel goed timmeren, dan moet zoiets kunnen blijken uit een eindopdracht in de praktijk. Dan weet je ook dat iemand het niveau heeft om timmerman te worden.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:42
Joyceb
Joyceb is offline
Ik ben helemaal voor de afschaffing van het VMBO-eindexamen voor de laagste drie stromingen. TL geeft de mogelijkheid tot havo (die wellicht vaker benut zou meoten worden) en die zal er nog waarde aan blijven hechten, daarnaast moet je dat aankunnen als je naar havo zou willen gaan.

Het probleem bij het vmbo examen is dat het nergens toe leidt, het is onnodige stress terwijl je met dat papiertje eigenlijk nauwelijks iets hebt: de internationale 'startkwalificatie' ligt op 2 jaar mbo. Er zullen nauwelijks werkgevers te vinden zijn die je iets kunnen bieden.
Alle stress die het eindexamen met zich meeberngt is dus eigenlijk niet heel erg nodig.

Een ander veelgehoord probleem binnen het vmbo is dat leerlingen al veel te vroeg moeten kiezen wat ze uiteindelijk willen gaan doen. Waar havo en vwo leerlingen tot en met de 3e/4e de tijd hebben om te kiezen, en dan zelfs nog niet bijzonder specifiek hoeven te zitten, kiezen vmbo scholieren al in de 2e klas, op 14 jarige leeftijd.

Op deze manier los je dus veel problemen op: leerlingen 'verspillen' geen half jaar met het voorbereiden op de centrale examens (waardoor de stof beter verspreid kan worden, en meer aandacht gegeven kan worden aan beroepenvoorlichting). Daarnaast zal de kans op dropouts kleiner worden, momdat het examen vaak een drempel vormt. En bovendien kunnen vmbo's beter samenwerken met mbo's omdat ze niet zo vast zitten aan de centrale examens en dit komt alleen te goede (aan de zo g eprezen) doorlopende leerlijnen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:43
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 14-02-2005 @ 21:34 :
Het lijkt mij ook een goed plan.
Maar dat met dat theorie-examen was juist ingevoerd, zodat iedereen echt een examen had gedaan, zodat je aan dat examen duidelijk kon zien dat iemand een bepaald niveau bereikt. Dat kan nu alsnog niet meer en dat is misscihen jammer.
Dat kan je ook laten zien door alle toetsen voldoende te hebben afgesloten: dan heb je ook steeds de leerstof begrepen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 21:41 :
Nee, want je kunt aan iemands eindopdracht zien of hij in staat is bepaalde werkzaamheden te verrichten. Niveau hoeft niet per se te blijken uit het vermogen schriftelijk kennis te reproduceren. Als iemand totaal contactgestoord is maar hij kan wel goed timmeren, dan moet zoiets kunnen blijken uit een eindopdracht in de praktijk. Dan weet je ook dat iemand het niveau heeft om timmerman te worden.
Ja, iedereen heeft wel capaciteiten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 14-02-2005 @ 21:45 :
Ja, iedereen heeft wel capaciteiten.
Dat zou ik niet al te snel zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 21:46 :
Dat zou ik niet al te snel zeggen.
Komop, heb wat zelfvertrouwen

Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 14-02-2005 @ 20:44 :
Nee, alleen vrij kansloos om zelf een probleem te creeren en het dan weer te gaan oplossen. En dat als heel goed van jezelf te presenteren
Nee, je kunt beter à la Bush nooit je fouten toegeven.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2005, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-02-2005 @ 21:54 :
Nee, je kunt beter à la Bush nooit je fouten toegeven.
Dat maak jij ervan. Dat zeg ik niet.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 22:45
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 13:12 :
Onzin natuurlijk. Het vmbo berust op dezelfde kwalijke gedachte, namelijk dat als je alle lagere schooltypes (die inderdaad soms een erg slechte naam hadden: geen enkele ouder wil zijn kind op het 'domme' vbo) samenvoegt en er een nieuw etiket op plakt het aanzien van dat nieuwe schooltype wel zal stijgen. Natuurlijk werd de term vmbo al snel synoniem met 'afvoerputje' omdat alles bij elkaar zat, van redelijk slimme mensen die op de grens tussen mavo en havo balanceerden tot extreme dommerds met een licht verstandelijke handicap die eigenlijk op een zmok-school thuishoorden.
Dat is idd waar hoewel ik betwijfel dat het die reden was om alles bij elkaar te doen. Volgens mij is het meer gekopierd van het mbo. Daar werken ze tenslotte ook met 4 niveaus.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 23:03
Verwijderd
Wat ik ervan begrepen heb was dat de reden. Een nieuwe frisse start met een nieuw schooltyupe.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 11:13
firelizzard
Avatar van firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-02-2005 @ 16:27 :
Pardon? Ik denk dat er wel degelijk verschil zit. Waarom heb jij als vbo'er geen mavo gedaan dan? En als ik het goed begrijp mocht jij daarmee ook geen mbo het hoogste niveau doen. Dus wat geen verschil? Dat is er wel.

Praktisch is nou over het algemeen meer voor 'domme' mensen. Die kunnen vaak niet met hun hersens werken en doen dit dan maar met hun handen.
Dat zal ik jou eens héél snel uitleggen. Ik kreeg als 'eindresultaat' op de basisschool MAVO/HAVO niveau. Alleen had ik mijn keus toen allang gemaakt want ik wist dat ik MBO wilde gaan doen. Gevolg is wel dat ik een praktische voorsprong had op de MAVO'ers en ik het eerste jaar alles op mijn sokken haalde.

O en even over het hoogste niveau op het MBO....Ik kwam in een klas die verdeeld was, evenveel MAVO'ers als VBO'ers. Je komt dus in beide gevallen op hetzelfde punt uit, namelijk MBO niveau 4. Het diploma mag ik over 16 weken ophalen .......

Ik blijf toch bij mijn mening dat een deel van die plannen niet correct zijn.

F.
__________________
WWW.GOUWENAAR.NL

Laatst gewijzigd op 15-02-2005 om 11:18.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:29
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Helemaal mee eens Opsplitsen die hap.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 19:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 15-02-2005 @ 12:13 :
Dat zal ik jou eens héél snel uitleggen. Ik kreeg als 'eindresultaat' op de basisschool MAVO/HAVO niveau. Alleen had ik mijn keus toen allang gemaakt want ik wist dat ik MBO wilde gaan doen. Gevolg is wel dat ik een praktische voorsprong had op de MAVO'ers en ik het eerste jaar alles op mijn sokken haalde.

O en even over het hoogste niveau op het MBO....Ik kwam in een klas die verdeeld was, evenveel MAVO'ers als VBO'ers. Je komt dus in beide gevallen op hetzelfde punt uit, namelijk MBO niveau 4. Het diploma mag ik over 16 weken ophalen .......

Ik blijf toch bij mijn mening dat een deel van die plannen niet correct zijn.

F.
Wat een bul, met vbo mag je mbo op niveau 4 doen? Dan wil ik eerst van iemand anders horen dat dit echt zo is.

En misschien dat jíj zo "slim" bent, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op. Écht niet. Over het algemeen zijn de praktische mensen niet echt slim ómdat ze niet anders kunnen.

Zo snel legde je t me trouwens niet uit.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2005 @ 13:12 :
Het vmbo berust op dezelfde kwalijke gedachte, namelijk dat als je alle lagere schooltypes (die inderdaad soms een erg slechte naam hadden: geen enkele ouder wil zijn kind op het 'domme' vbo)

Ik ben dan ook een fel voorstander van het zo vroeg mogelijk differentiëren.
Ik vraag me af of het waar is wat je hier zegt; ik bedoel als jezelf als ouder vbo hebt gedaan, je kind niet goed is in leren, dan denk ik niet dat die ouders zich ervan bewust zijn dat hun kind naar het ''domme vbo'' gaan. Volgens mij denk jij altijd dat alle mensen net zo nadenken als jij doet, maar het tegendeel is waar; van die ''simpele'' ouders gaan zich er echt niet druk over maken hoor! Maar ja mss zit ik er wel helemaal naast hoor, en vinden alle ouders het erg als hun kind naar het domme vbo gaat...

Verder ben ik erook niet echt een voorstander van om zo vroeg mogelijk te differentieren, om het feit dat het niet voor ieder kind gunstig is. Waarschijnlijk als ik niet zo lang in een brugklas had gezeten, was ik nooit in aanmerking gekomen voor het vwo.

Citaat:
RanC schreef op 14-02-2005 @ 19:05 :
Gaat dit voor het algehele VMBO tellen? Of alleen voor het basisberoeps en kaderberoeps?

Want de Theoretische Leerweg kan als prima springplank dienen voor het HAVO, zoals ik heb gedaan.
Ja dit vind ik een goede vraag, omdat de toenmalige mavo nog lang niet zo ''dom'' is. Als er mensen zijn die dan net op het randje mavo/ havo zitten, zou het wel lullig voor hun zijn als er geen examen meer is, omdat de havo dan waarschijnlijk helemaal niet meer haalbaar is.

Verder vind ik het wel wel goed idee, immers mensen op het vbo zitten helemaal niet te wachten op een een ''lastig'' schiftelijk examen. Daarnaast schiet je er ook weinig mee op.
Wel is het zo dat er dan mss nog maar weinig verschil zit tussen vbo en praktijkonderwijs (wat nog onder het vbo zit, en waar je dus ook geen examen hebt). Maar ja ik vraag me af of dat een probleem is. Mss is het voor mensen die op praktijk onderwijs zitten dan juist makkelijk om net 1 niveautje hoger te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 21:13
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 15-02-2005 @ 20:50 :
Ik vraag me af of het waar is wat je hier zegt; ik bedoel als jezelf als ouder vbo hebt gedaan, je kind niet goed is in leren, dan denk ik niet dat die ouders zich ervan bewust zijn dat hun kind naar het ''domme vbo'' gaan. Volgens mij denk jij altijd dat alle mensen net zo nadenken als jij doet, maar het tegendeel is waar; van die ''simpele'' ouders gaan zich er echt niet druk over maken hoor! Maar ja mss zit ik er wel helemaal naast hoor, en vinden alle ouders het erg als hun kind naar het domme vbo gaat...
Niet elke ouder denkt zo. Jij schijnt weer te denken dat ik alle ouders van vmbo-leerlingen op dezelfde manier wil neerzetten maar dat is niet zo. Wel is het zo dat er veel ouders zijn die zelf hoger dan vmbo zijn opgeleid en die het een verschrikkelijk groot probleem vinden dat hun kind naar het vbo moet. Dat gaat heel ver, lees maar eens het stukje 'Onderwijsshoppen' in de Volkskrant van afgelopen zaterdag (Focus-bijlage).

Citaat:
Verder ben ik erook niet echt een voorstander van om zo vroeg mogelijk te differentieren, om het feit dat het niet voor ieder kind gunstig is. Waarschijnlijk als ik niet zo lang in een brugklas had gezeten, was ik nooit in aanmerking gekomen voor het vwo.
Zoals ik ook al zei, het zijn twee principieel onverenigbare grootheden. Ik ben zelf ook doorgestroomd van havo naar vwo dus ik heb wel iets meegekregen van de praktijk.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 21:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-02-2005 @ 22:13 :
Niet elke ouder denkt zo. Jij schijnt weer te denken dat ik alle ouders van vmbo-leerlingen op dezelfde manier wil neerzetten maar dat is niet zo. Wel is het zo dat er veel ouders zijn die zelf hoger dan vmbo zijn opgeleid en die het een verschrikkelijk groot probleem vinden dat hun kind naar het vbo moet. Dat gaat heel ver, lees maar eens het stukje 'Onderwijsshoppen' in de Volkskrant van afgelopen zaterdag (Focus-bijlage).
Maar zijn er veel ouders die zelf hoger opgeleid zijn dat vmbo van wie het kind wel naar het vmbo gaat? Die ouders zullen het idd wel erg vinden (en dat is op een bepaalde manier ook wel terecht denk ik). Maar ouders die zelf lager/gelijk zijn opgeleid (wat er naar mijn idee ook heel erg veel zijn) die zullen het echt niet een onoverkombaar probleem vinden.

Toevallig heb ik geen (volks)krant gelezen op zaterdag, maar ik zal alsnog eens kijken naar het stuk ''onderwijsshoppen''.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 22:04
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Dat valt wel mee hoor. M'n vader heeft zelf op wo niveau gestudeerd, maar vond het absoluut geen ramp dat ik naar de mavo ging. Tenslotte kan je van mavo via mbo altijd nog hbo gaan doen.

Overgens vind ik het niet terecht als mensen zo denken. Ik vind niet niet dat je te veel van je kind moet verwachten. Om een voorbeeld te geven, een collega van m'n moeder heeft een zoontje op het vwo. Dat kind is in de eerste al blijven zitten en haalt met uren blokken net voldoendes. Dan is het voor dat kind ook niet meer leuk.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 22:30
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 15-02-2005 @ 22:38 :
Maar zijn er veel ouders die zelf hoger opgeleid zijn dat vmbo van wie het kind wel naar het vmbo gaat? Die ouders zullen het idd wel erg vinden (en dat is op een bepaalde manier ook wel terecht denk ik). Maar ouders die zelf lager/gelijk zijn opgeleid (wat er naar mijn idee ook heel erg veel zijn) die zullen het echt niet een onoverkombaar probleem vinden.
Ik denk dat dat niet per definitie zo is. Je zou met evenveel recht kunnen betogen dat ouders die zelf hoger opgeleid zijn beter inzien dat hun kind niet gedwongen moet worden keihard te blokken voor een schoolniveau dat het toch niet kan halen. Die ouders zijn dan sneller met accepteren dat hun kind niet meer aankan dan vmbo.

Andersom zullen er ook ouders zijn die zelf niet zo hoog opgeleid zijn, maar die wel graag zien dat hun kind meer uit zijn opleiding haalt dan zijzelf hebben gedaan. Daarom pushen ze het kind meer om een hoger schoolniveau te halen en accepteren ze niet dat het kind 'maar' vmbo-advies heeft, omdat ze immers willen dat het hoger zal scoren dan zijzelf.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 07:53
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-02-2005 @ 20:06 :
Wat een bul, met vbo mag je mbo op niveau 4 doen? Dan wil ik eerst van iemand anders horen dat dit echt zo is.

En misschien dat jíj zo "slim" bent, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op. Écht niet. Over het algemeen zijn de praktische mensen niet echt slim ómdat ze niet anders kunnen.

Zo snel legde je t me trouwens niet uit.
Dat is geen bullshit.
Ikzelf ben van het VWO afgegaan vanwege persoonlijke problemen en ben toen helemaal terug gezakt naar het VBO. Dit was op een andere school en ik heb die opleiding gehaald zonder ook maar iets te doen. Ik heb een aantal vakken op het voormalige d-niveau gedaan en een aantal vakken op c-niveau. Dit diploma gaf me de bevoegdheid om naar MBO niv. 4 door te stromen. Ook deze opleiding heb ik succesvol afgerond en nu studeer ik alweer een half jaar aan een HBO opleiding, wat tot nog toe zonder grote problemen verloopt.

Iemand die nu op het VMBO zit en zijn diploma haalt via het nieuwe systeem, zal nooit (of niet makkelijk) dezelfde weg kunnen begaan als ik heb gedaan omdat je op het VMBO nu pas echt in hokjes gepropt wordt. Als je eenmaal in het hokje 'zorg' zit (KT ofzo? K? Weet ik hoe het nu heet..), dan kun je niet meer zo snel over switchen naar 'techniek' ofzo.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 08:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
goed idee, alleen zou dan de mavo wel wat meer niveau mogen hebben (bv. een 5e niveau erbij ten opzichtte van de oude 4 niveau's) om het gat tussen havo en mavo wat kleiner te maken. (nu is dat gat nog groter natuurlijk, tussen vmbo en havo, omdat er altijd les gegeven wordt op een manier en een niveau dat de meeste mensen zullen begrijpen, dus de minder slimme mensen halen het niveau van het onderwijs naar beneden ten kostte van de leerlingen met meer potentieel).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 16-02-2005 @ 08:53 :
Dat is geen bullshit.
Okay, mijn fout Ik snap alleen niet echt waarom je zóver afzakt. En waarom geen mavo ipv vbo?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.