Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / HAVO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2006, 18:00
eefjuhhhh
eefjuhhhh is offline
Heej heeft iemand tips voor muziek te leren? ik ben echt vet slecht in solfege namelijk -_-'
Advertentie
Oud 22-05-2006, 18:35
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1412313
een heel topic over wat mensen luisteren!
Oud 22-05-2006, 18:48
Verwijderd
Ik denk dat eefjuhh bedoeld muziek examen, niet wat je luistert als je een examen leert. Soulflege, sorry kan ik je niet mee helpen want ik ben ook heel erg slecht in soulflege. Ik geloof dat ik dat maar gewoon oversla vandaag en me concentreer op toonsoorten, maatsoorten en intervallen en al die zooi.
Oud 22-05-2006, 18:50
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
ohh sorry, verkeerd gelezen!
wist niet dat er ook examens in muziek waren!
Oud 22-05-2006, 18:53
Verwijderd
Ja die zijn er en die zijn best irritant vind ik. Bleegh. ben niet zo goed in dingen herkennen enzo. maarja, zie wel wat t wordt, sta nu een 7,7 ofzo dus tmoet wel te doen zijn, ga iig niet onvoldoende op mn lijst staan vermoed (en hoop) ik
Oud 22-05-2006, 19:01
Verwijderd
Dit heb ik even van mijn schoolsite geplukt. misschien heeft iemand er nog wat aan:


Als het gaat om het beschrijven van muziek, van muzikale processen, moet je daarvoor de taal goed beheersen en de verschillende muzikale aspecten/ categorieën van elkaar kunnen onderscheiden

Bestudeer deze notitie goed voor het C.S.E. Muziek en:

Kijk eerst waarnaar gevraagd wordt
Antwoord alleen op wat er gevraagd wordt
De onderstaande vragen/ antwoorden kun je tegenkomen. Het zijn natuurlijk voorbeelden. Realiseer je goed wat ermee bedoeld wordt want je moet op het examen niet willekeurig met deze termen en formuleringen gaan smijten.....

Dynamisch verloop: crescendo/ decrescendo

Speelwijze/ articulatie: glissando, pizzicato, staccato/ legato


'Beschrijf dit fragment, gelet op de samenklank': homofoon, in akkoorden, eenstemmig (unisono), tweestemmig, meerstemmig, enz

'Hoe bewegen de stemmen zich ten opzichte van elkaar ?': parallel, in tegenbeweging

'Geef de term voor de wijze waarop dit motief herhaald wordt': sequens (stijgend/ dalend), ostinato

'Hoe heet de begeleidingsfiguur in de bas ?' : bourdon, orgelpunt, ostinato

'Wat is de compositorische schrijfwijze ?' : polyfoon, homofoon

'Beschrijf dit fragment, gelet op het verloop van de melodie?' : stijgend, dalend, eerst stijgend dan dalend, in sequensen, enz

'Hoe wordt in dit fragment naar een muzikale climax toegewerkt ?' :

- ritme: steeds kleinere notenwaarden
- melodisch verloop: de melodie stijgt
- dynamiek: er wordt gebruik gemaakt van een crescendo
- tempo: het tempo wordt sneller/ accelerando
- motieven: de motieven volgen elkaar steeds sneller op, worden verkort enz

'Wat is het verschil tussen fragmet 1 & 2 m.b.t. de instrumentatie ?' : de instrumentatie wordt steeds dichter, er komen meer instrumenten bij. Of: wordt steeds dunner, steeds minder instrumenten.

'In hoeverre is de klankkleur van fragment 1 anders dan fragment 2 ?' : Een vraag over klankkleur wijst op een verandering van instrumentatie, evt. ook van speelwijze. Het klinkt anders. Bijv: hier is een klarinet toegevoegd, of: alle strijkers spelen nu pizzicato.

'Wat gebeurt er in dit fragment gelet op de toonsoort ?' : De toonsoort verandert, er wordt gemoduleert. Majeur wordt mineur (of andersom).

'In hoeverre verschilt de melodie van fragment 1 met die van fragment 2 ?': De melodie wordt omspeeld, er worden noten tussengevoegd, er komen kortere notenwaarden in voor.

Ritmische beweging: partijen kunnen in ritmisch gelijke beweging gaan (alle stemmen hebben hetzelfde ritme) of elkaar ritmisch aanvullen (complementair) of er kan sprake zijn van polyritmiek. Er kunnen syncopen in voor komen of triolen.

Bij de vraag om een vorm te benoemen:

- rondovorm (een refrein keert steeds terug)
- 1, 2 (A B) of 3-delige liedvorm (A B A' of A B C)
- thema met variaties

'Wat voor orkest speelt hier ?' : Strijkorkest, Symfonie-orkest, fanfare (alleen koper), harmonie-orkest (koper/hout/slagwerk), Big-band (jazzorkest)

Ga onderstaande categorieën nog eens na en bedenk of je er termen bij weet !

- klankkleur
- dynamiek
- tempo
- ritme/ maat
- articulatie
- speelwijze
- instrumentatie
- samenklank
- vorm
- toonsoort/ harmonie
Oud 22-05-2006, 19:08
Verwijderd
Nu ik toch bezig ben:

Hier kan je bv helemaal onderaan instrumenten oefenen.

http://www.digischool.nl/mu/leerling...is/quizzen.htm
Oud 23-05-2006, 11:51
eefjuhhhh
eefjuhhhh is offline
naja het ging slecht
Oud 23-05-2006, 11:53
Verwijderd
Ja, het ging ook erg slecht hier. Ik ga laks bellen
Oud 23-05-2006, 12:57
eefjuhhhh
eefjuhhhh is offline
wat ga je zeggen?
Oud 23-05-2006, 13:32
Verwijderd
Ik heb net gebeld, en ik heb gezegd dat ik het examen veel te moeilijk vond in de verhouding tot de stof die ik op school gekregen heb.
Oud 23-05-2006, 14:31
eefjuhhhh
eefjuhhhh is offline
mooi heb ik ook gedaan en gezegt dat het examen TE eentoning was, als je het moeilijk vind om die verandering in melodie enzo aan te geven heb je het verpest want daar ging praktisch het hele examen over
Oud 23-05-2006, 16:36
engeltje
engeltje is offline
hm, als jullie examen al achter de rug is, heeft het niet meer zoveel zin om de site te zoeken waar solfege-oefeningen opstaan. die was echt superhandig
Oud 23-05-2006, 17:07
Verwijderd
Oohja, jammer.. nouja toch bedankt . Mijn cijfer is ongeveer tussen de 3,4 en de 5,4 en dat kan ik net hebben voor een voldoende. Maar ik baal er wel van, want ik vind dat het veel hoger had kunnen zijn dan een 3,4.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek [ meer/andere muziek-topic ]
Verwijderd
59 30-07-2006 23:54
Drugs & Alcohol Tips om helemaal van de wereld te gaan
gna
54 28-02-2004 11:39
Verhalen & Gedichten Poezie van klanken en nog een.
Disguised
3 03-02-2004 21:49
Psychologie 11 tips om beter met je depressie om te gaan
Snippie
44 19-01-2003 19:38
Muziek [grote tip] Zimmers Hole (kletsmetal)
jnieuwelaar
10 29-10-2002 14:25
Muziek muziek tips
Vice
4 13-10-2002 16:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.