Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2006, 18:56
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Moslimmilities nemen Mogadishu in


` De Somalische hoofdstad Mogadishu is
veroverd door islamitische milities.De
krijgsheren die de stad bestuurden zijn
gevlucht.Wekenlang is er om Mogadishu
gevochten;zeker 350 mensen zijn gedood.

De verdreven krijgsheren hadden de stad
in handen sinds 1991,toen zij dictator
Barre afzetten.Sinds die tijd heerst in
Somalië anarchie.Onder Amerikaans bevel
hebben troepen van de Verenigde Naties
geprobeerd de orde te herstellen,maar
zij trokken zich in 1995 terug.

De islamitische milities proberen nu de
bevolking achter zich te krijgen.Landen
in het Midden-Oosten zouden de milities
financieel steunen,zegt Amerika.
Tja, ik denk best dat ze steun kunnen krijgen van bevolking. Er is daar al 15 jaar anarchie, clan tegen clan, subclan tegen subclan,...

Mensen zijn dat natuurlijk meer dan zat. Een 'islamic peace' is dan misschien zo gek nog niet?

Benieuwd of Amerika nog iets gaat doen?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2006, 19:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Op de korte termijn niet, op de lange termijn wel.

Die milities zijn overigens weinig anders dan een heksenjacht die met symbolische rechtspraak proberen het te doen voorkomen alsof ze orde scheppen, als ik de berichtgeving rond het uitbreken van die strijd mag geloven.

Destijds werd gemeld dat de milities die die shariarechtbanken macht gaven opeens in kracht waren gegroeid en dat de familieclans zich daarom moesten verenigen. Dat die milities gefinancierd worden vanuit het Midden-Oosten is niet eens een vraag. Iedereen die bekend is met dat soort schimmige constructies weet dat organisaties als het Kuwait Fund zich bezig houden met meer dan ze in hun reclamespots laten zien.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:08
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Taliban-like regime may be rising in Somalia
Islamic militants capture capital in Horn of Africa nation


Monday, June 5, 2006; Posted: 1:19 p.m. EDT (17:19 GMT)

MOGADISHU, Somalia (AP) -- Islamic fundamentalists whose ideology is similar to the Taliban seized control of Somalia's capital Monday, unifying the city for the first time in more than a decade and posing a direct challenge to a fledging U.N.-backed government.
bron: CNN.com

Weetje, Somalie bestaat niet meer. Is eerste post-state zegmaar. Is gewoon lapje grond... met her en der een krijgsheer. Misschien inderdaad dat een islamitsche factie de sterkste kan worden. Moet nog zien dat ze heel Somalie innemen. Anyway, ik kan het de mensen niet helemaal kwalijk nemen als ze deze lui in eerste instantie het voordeel van de twijfel geven!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Heel somalie en somaliland incluis? Zo makkelijk gaat dat niet met zo'n interne verdeeldheid. Op de langere termijn wellicht.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:25
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 05-06-2006 @ 19:56 :
Tja, ik denk best dat ze steun kunnen krijgen van bevolking. Er is daar al 15 jaar anarchie, clan tegen clan, subclan tegen subclan,...

Mensen zijn dat natuurlijk meer dan zat. Een 'islamic peace' is dan misschien zo gek nog niet?

Benieuwd of Amerika nog iets gaat doen?!
Als Somalie vrede wil hoeven ze alleen maar het voorbeeld van Somaliland na te volgen. Daar heerst vrede en is er een democratisch gekozen regering.

Tussen de haakjes zijn die smerige Amerikaanse diplomaten daar al neergestreken en spelen ze onder een hoedje met de krijgsheren die de stabiliteit in de regio ondermijnen en allerlei prive oorlogjes tegen elkaar voeren, allemaal onder het mom van terrorisme bestrijding natuurlijk. Gelukkig hebben die vuillakken dat nog niet in Somaliland geprobeerd
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 05-06-2006 @ 20:25 :
Als Somalie vrede wil hoeven ze alleen maar het voorbeeld van Somaliland na te volgen. Daar heerst vrede en is er een democratisch gekozen regering.
Ja, maar dat is ook alleen mogelijk omdat er maar een machtige clan zit, of niet?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:39
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 20:35 :
Ja, maar dat is ook alleen mogelijk omdat er maar een machtige clan zit, of niet?
Oke dat is waar + dat de regering niet zo veel op heeft met die vuile Amerikanen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:41
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 05-06-2006 @ 20:25 :


Tussen de haakjes zijn die smerige Amerikaanse diplomaten daar al neergestreken en spelen ze onder een hoedje met de krijgsheren die de stabiliteit in de regio ondermijnen en allerlei prive oorlogjes tegen elkaar voeren, allemaal onder het mom van terrorisme bestrijding natuurlijk. Gelukkig hebben die vuillakken dat nog niet in Somaliland geprobeerd
owja, allemaal Amerika zijn schuld uiteraard.

Denk niet dat je als land erg serieus genomen wordt als je bestuurd wordt door groepjes en clans. Die Islamieten kennende hebben die zo weer ruzie. (ik laat smerige en vuillakken weg)
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:44
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Tiño schreef op 05-06-2006 @ 20:41 :
owja, allemaal Amerika zijn schuld uiteraard.
Denk niet dat je als land erg serieus genomen wordt als je bestuurd wordt door groepjes en clans. Die Islamieten kennende hebben die zo weer ruzie. (ik laat smerige en vuillakken weg)
Ga je eerst maar eens inlezen in de geschiedenis van Somalilie en de relatie met de VS, voordat je in de wilde weg beschuldigingen gaat uiten. Ik heb geen zin om onwetende te gaan onderwijzen.

Ik vraag me trouwens weer af wat de islamieten weer in dit verhaaltje doen, tjees het zal wel eens niet zeg.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 05-06-2006 @ 20:41 :
owja, allemaal Amerika zijn schuld uiteraard.

Denk niet dat je als land erg serieus genomen wordt als je bestuurd wordt door groepjes en clans. Die Islamieten kennende hebben die zo weer ruzie. (ik laat smerige en vuillakken weg)
Die niet zo onnozel, met een beetje geschiedenis kennis zou je weten dat het een heel aantrekkelijke basis richting midden oosten was in de koude oorlog tijden en dat de SU en de VS daar best veel over getwist hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:48
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 20:46 :
Die niet zo onnozel, met een beetje geschiedenis kennis zou je weten dat het een heel aantrekkelijke basis richting midden oosten was in de koude oorlog tijden en dat de SU en de VS daar best veel over getwist hebben.
Ja, ik word echt zo moe van mensen die zonder kennis weer gaan lopen blaten


Laatste nieuws hierover was trouwens :

Citaat:
Medewerker ambassade VS overgeplaatst

Nairobi/ Mogadishu, 31 mei. Een politiek medewerker van de Amerikaanse ambassade in Kenia is overgeplaatst nadat hij kritiek leverde op het beleid van zijn regering om Somalische krijgsheren te steunen. De overplaatsing legt een meningsverschil bloot over het te voeren beleid.

Volgens de medewerker, Michael Zorick, die zich op de ambassade in Nairobi bezighield met Somalië, leidt het beleid van de VS ertoe dat de Somalische hoofdstad Mogadishu nu wordt geteisterd door de hevigste gevechten sinds lang.

Met de overplaatsing van Zorick naar de Amerikaanse ambassade in Tsjaad is volgens waarnemers meer dan ooit duidelijk geworden dat Amerika financiële steun verleent aan seculiere Somalische milities die zich hebben verenigd onder de naam Alliantie voor het Herstel van de Vrede en Antiterrorisme (ARPCT).

De VS hebben de berichten over steun aan de milities nooit bevestigd. De Amerikaanse ambassadeur in Kenia, William Bellamy, zei vorige week nog dat de Verenigde Staten „ten onrechte” worden beschuldigd van het geweld in Mogadishu. In plaats daarvan moeten de VS erkenning krijgen voor de miljoenen dollars die ze spenderen aan hulp en vredesinitiatieven in Somalië, aldus Bellamy.

De overplaatsing van Zorick legt volgens analisten een meningsverschil in de Amerikaanse regering bloot over de vraag wat voor beleid moet worden gevoerd ten aanzien van Somalië. De vraag is of inspanningen om vrede te brengen moeten prevaleren boven de strijd tegen terrorisme en of de financiële steun van de VS aan de krijgsheren wel het gewenste effect heeft.

Verschillende diplomaten, onder wie diplomaten van Amerikaanse bondgenoten, hebben hun frustratie geuit over de steun. Die ondermijnt volgens hen de kans op vrede. Zeker 320 mensen, voornamelijk burgers, zijn sinds februari gedood bij gevechten tussen krijgsheren van de ARPCT en milities die zijn gelieerd aan islamitische rechtbanken.

Ook vandaag werd er gevochten in Mogadishu. Daarbij vielen zes doden, onder wie twee burgers. Volgens het Internationale Rode Kruis hebben gewapende mannen van de ARPCT een ziekenhuis in het noorden van de stad ingenomen. De humanitaire coördinator van de VN voor Somalië waarschuwde de krijgsheren dat ze door de actie kunnen worden aangeklaagd voor oorlogsmisdaden. (AP, Reuters)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:14
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Nou, ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

Ik hou van Afrika; een grote soap.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 05-06-2006 @ 21:14 :
Nou, ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

Ik hou van Afrika; een grote soap.
Word nooit wat, is net zoiets als afghanistan
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:25
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 21:20 :
Word nooit wat, is net zoiets als afghanistan
Nou, het is met Somaliland toch ook wat geworden. Zonder monotaire fondsen en leningen een economie opbouwen met het schapenhouderij (geen grap ) en daar succesvol een land mee opbouwen verdiend wel een applausje
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 05-06-2006 @ 21:25 :
Nou, het is met Somaliland toch ook wat geworden. Zonder monotaire fondsen en leningen een economie opbouwen met het schapenhouderij (geen grap ) en daar succesvol een land mee opbouwen verdiend wel een applausje
Je zult het toch wel met me eens zijn dat het voor onze begrippen niet veel voorstelt, maar dat zij in rust en vrede kunnen leven is wel mooi.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:33
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 21:29 :
Je zult het toch wel met me eens zijn dat het voor onze begrippen niet veel voorstelt, maar dat zij in rust en vrede kunnen leven is wel mooi.
Nou ik weet de precieze cijfers niet meer, maar het was an sich wel een indrukwekkende prestatie. Erkenning zou wel beter zijn voor een extra inpuls voor de economie. Ik zou niet willen zeggen dat een rendabel economie waarmee de overheid kan investeren in zaken als scholing etc. niet veel voorstelt. Voor een afrikaans land is het welvarend
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:37
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Als Amerika die krijgsheren gaat steunen dan zijn ze in mijn optiek idd wel erg fout bezig....
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-06-2006, 20:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 05-06-2006 @ 21:37 :
Als Amerika die krijgsheren gaat steunen dan zijn ze in mijn optiek idd wel erg fout bezig....
Lesser of two evils..

Ik zou ook de minst verschrikkelijk warlord eruit lichten en die een klap wapens leveren zodat de oorlog tenminste beslist kan worden.

Behalve internationale interventie is dat zo ook ongeveer de 'schoonst' mogelijke optie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 21:42 :
Lesser of two evils..

Ik zou ook de minst verschrikkelijk warlord eruit lichten en die een klap wapens leveren zodat de oorlog tenminste beslist kan worden.

Behalve internationale interventie is dat zo ook ongeveer de 'schoonst' mogelijke optie.
Probleem is dat de VS meestal niet de minste erge eruit haalt, maar de meest welgezonnen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:46
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 21:42 :
Lesser of two evils..

Ik zou ook de minst verschrikkelijk warlord eruit lichten en die een klap wapens leveren zodat de oorlog tenminste beslist kan worden.

Behalve internationale interventie is dat zo ook ongeveer de 'schoonst' mogelijke optie.
Euhm doe even normaal zeg, Somalie heeft een democratisch gekozen regering wiens gezag door prive oorlogjes van milities ondermijnd worden. De VS zou die beter kunnen steunen als vrede in de regio echt hun doel is.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 05-06-2006 @ 21:46 :
Euhm doe even normaal zeg, Somalie heeft een democratisch gekozen regering wiens gezag door prive oorlogjes van milities ondermijnd worden. De VS zou die beter kunnen steunen als vrede in de regio echt hun doel is.
En als die regering überhaupt al geen fok meer te zeggen had?

Het is leuk dat je lekker idealistisch bent, maar het gaat hier over het normaliseren van het land, niet over wie er nu eigenlijk recht op had. Het steunen van een machteloze regering is dan minder productief dan een toch al machtige warlord onder controle brengen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 05-06-2006 @ 21:46 :
Euhm doe even normaal zeg, Somalie heeft een democratisch gekozen regering wiens gezag door prive oorlogjes van milities ondermijnd worden. De VS zou die beter kunnen steunen als vrede in de regio echt hun doel is.
Die er al bijna 10 jaar geleden uit hun macht ontzet is, of niet?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 20:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 21:55 :
Die er al bijna 10 jaar geleden uit hun macht onzet is, of niet?
uit de losse pols: 1991
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:01
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 21:56 :
uit de losse pols: 1991
Toen viel de dictatuur toch, en toen hebben ze in 1994 nog eens verkiezingen gehad, en die regering moest toen in 1996 of in 1997 weer vluchten. Iig dat is wat ik mij herinner.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2006, 21:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 22:01 :
Toen viel de dictatuur toch, en toen hebben ze in 1994 nog eens verkiezingen gehad, en die regering moest toen in 1996 of in 1997 weer vluchten. Iig dat is wat ik mij herinner.
Officieel ja, maar in 1991 verloor men de grip op Mogadishu. Eigenlijk is er sinds de jaren '80 al geen regering meer die het land volledig onder controle had. Sinds 1988 hebben Somalië en Ethipië officieel vrede getekend, maar een staat is er nooit echt ontstaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:07
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Tiswah.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:11
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 22:06 :
Officieel ja, maar in 1991 verloor men de grip op Mogadishu. Eigenlijk is er sinds de jaren '80 al geen regering meer die het land volledig onder controle had. Sinds 1988 hebben Somalië en Ethipië officieel vrede getekend, maar een staat is er nooit echt ontstaan.
Zo kun je het ook zien. Maar zaken met die regering doen zou in mijn ogen op hetzelfde niveau zitten zoals de VS die nu nog zaken doet met de exil leiders van iran of van cuba. Die mensen zijn niet echt meer representatief voor de bevolking of het land en zijn er te lang weg. Hun engagement is natuurlijk wel heel nobel en leuk enzo, maar de realiteit ligt toch echt anders.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:57
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 05-06-2006 @ 20:44 :
Ga je eerst maar eens inlezen in de geschiedenis van Somalilie en de relatie met de VS, voordat je in de wilde weg beschuldigingen gaat uiten. Ik heb geen zin om onwetende te gaan onderwijzen.

Ik vraag me trouwens weer af wat de islamieten weer in dit verhaaltje doen, tjees het zal wel eens niet zeg.
Dat is wel heel gemakzuchtig om mij direct voor onwetende uit te maken. Wat de islamieten hier doen lijkt mij niet echt de vraag uiteraard.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 22:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het AD wist overigens te melden dat de plotselinge opkomst van die militie te danken is aan bewapening door Eritrea.

edit: nu weet ik ook weer waar 1991 vandaan kwam. Dat was het jaar waarin de gezamelijke warlords dictator Siad Barre afzetten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 05-06-2006 om 22:12.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 23:13
juno
Avatar van juno
juno is offline
De roep om een sterke man heeft nog nooit fijne regimes voortgebracht, al rijden de treinen dan nog zo op tijd...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 23:20
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
juno schreef op 06-06-2006 @ 00:13 :
De roep om een sterke man heeft nog nooit fijne regimes voortgebracht, al rijden de treinen dan nog zo op tijd...
En denk daar maar aan de volgende keer als iemand over Balkenende zeurt
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 06:17
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 21:51 :
En als die regering überhaupt al geen fok meer te zeggen had?
Het is leuk dat je lekker idealistisch bent, maar het gaat hier over het normaliseren van het land, niet over wie er nu eigenlijk recht op had. Het steunen van een machteloze regering is dan minder productief dan een toch al machtige warlord onder controle brengen.
Ow dus bloeddorstige warlords steunen die de macht voor zichzelf willen is wel productief?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 06:19
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-06-2006 @ 21:55 :
Die er al bijna 10 jaar geleden uit hun macht ontzet is, of niet?
Ze zijn sinds kort weer terug in eigen land met een leger van de afrikaanse unie om de stabiliteit weer te herstellen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 06:21
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Tiño schreef op 05-06-2006 @ 22:57 :
Dat is wel heel gemakzuchtig om mij direct voor onwetende uit te maken. Wat de islamieten hier doen lijkt mij niet echt de vraag uiteraard.
Nee hoor als jij vraagt wat de VS ermee te maken impliceert dat je niet weet wat zich daar af speelt. Dan moet je die er niet weer bij slepen he. Lees je eerst gewoon in voordat je komt speculeren
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 09:15
Verwijderd
Door de VS gesteunde krijgsheren die vechten tegen een goeddeels door de bevolking gesteunde partij van tegengestelde ideologie. Doet me denken aan een bepaald zuidoost-Aziatisch land.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-06-2006, 10:40
juno
Avatar van juno
juno is offline
Weet iemand eigenlijk wel hoe dat precies zit met die clans? Een clan is geen gelegenheidsclubje. Het is een soort verzuiling in het kwadraat en dat ook weer gekwadrateerd. Het lijkt ook wel wat op het Indiase kastesysteem.

Een clan is vergelijkbaar met een volk, wat zeer hecht met elkaar verbonden is door een afstammingslijn, een lineage. Binnen een clan is iedereen dan ook verre familie van elkaar. Tussen clans onderling zijn geen contacten, er wordt niet onderling getrouwd, maar binnen een clan is de loyaliteit des te sterker.

In Somalie heerst een streng patrilineair systeem. Familienaam en afstamming worden daar streng bewaakt door middel van maagdelijke dochters. Maagdelijkheid wordt gegarandeerd door besnijdenis op zijn Somalisch: dichtnaaien.

Er is een enorme concurrentie tussen deze clans. Sommigen beschouwen zichzelf als duidelijk beter dan andere clans, en die bekleden dan ook de vooraanstaande posities. Binnen clans heb je families, die ook weer onderling met elkaar trouwen en waarbinnen je ook weer meer en minder vooraanstaande families hebt. Status is daar heel belangrijk, en die bereik je door je familieverbanden. Huwelijken zijn daar gearrangeerd. Wie is je familie, wie is je schoonfamilie, dat bepaalt wie je bent. Een rotte appel kan een hele familienaam te grabbel gooien.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-06-2006 @ 10:15 :
Door de VS gesteunde krijgsheren die vechten tegen een goeddeels door de bevolking gesteunde partij van tegengestelde ideologie. Doet me denken aan een bepaald zuidoost-Aziatisch land.
Dat is wel een heel overhaaste conclusie. De enige reden dat de bevolking deze militie liever ziet dan de warlords is dat die militie niet onder zichzelf vecht, en die warlords tot voor kort wel.
Citaat:
Melpomene schreef op 06-06-2006 @ 07:17 :
Ow dus bloeddorstige warlords steunen die de macht voor zichzelf willen is wel productief?
Als een van die warlords daardoor wint en het conflict ten einde komt, ja. Omdat je hem steunde heb je vervolgens zelfs invloed op die man om te zorgen dat zijn bewind niet al te erg wordt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:06
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-06-2006 @ 12:04 :
Dat is wel een heel overhaaste conclusie. De enige reden dat de bevolking deze militie liever ziet dan de warlords is dat die militie niet onder zichzelf vecht, en die warlords tot voor kort wel.
Ik trok niet eens een conclusie, hoe kan die dan overhaast zijn?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-06-2006 @ 12:06 :
Ik trok niet eens een conclusie, hoe kan die dan overhaast zijn?
"Goeddeels door de bevolking gesteunde partij" maak er maar een ongegronde vaststelling van als je dat liever hebt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:09
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-06-2006 @ 12:07 :
"Goeddeels door de bevolking gesteunde partij" maak er maar een ongegronde vaststelling van als je dat liever hebt.
Oh, op die fiets, ik dacht dat je het over mijn link naar Vietnam had.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 13:43
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Er zijn momenteel een aantal projecten aan de gang in Afrika waar regeringen grondig bijgeschoold worden, Congo is een knap voorbeeld daarvan.

Wat er nu gebeurt is gewoon weer het oude liedje. Iemand neemt de macht, NGO's zijn al vertrokken, journalisten komen er al jaren niet meer en binnen 5 jaar mogen we weer massagraven gaan ontdekken. Denken dat iemand invloed kan krijgen op die militie is wel heel erg naïef.

Maar hoe korter de termijn van een oplossing, hoe goedkoper meestal
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 06-06-2006 @ 07:19 :
Ze zijn sinds kort weer terug in eigen land met een leger van de afrikaanse unie om de stabiliteit weer te herstellen.
Ik doelde er meer op dat hun democratische legitimiteit inmiddels wel verloren is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 16:16
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-06-2006 @ 12:04 :
Dat is wel een heel overhaaste conclusie. De enige reden dat de bevolking deze militie liever ziet dan de warlords is dat die militie niet onder zichzelf vecht, en die warlords tot voor kort wel.
Als een van die warlords daardoor wint en het conflict ten einde komt, ja. Omdat je hem steunde heb je vervolgens zelfs invloed op die man om te zorgen dat zijn bewind niet al te erg wordt.
Taliban?Saddam? Niks van de geschiedenis geleerd? De weg naar de hel is geplavaid met goede bedoelingen
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 18:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 06-06-2006 @ 17:16 :
Taliban?Saddam? Niks van de geschiedenis geleerd? De weg naar de hel is geplavaid met goede bedoelingen
Jij hebt dus een betere oplossing? Let's hear it.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 08:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 06-06-2006 @ 14:43 :
Er zijn momenteel een aantal projecten aan de gang in Afrika waar regeringen grondig bijgeschoold worden, Congo is een knap voorbeeld daarvan.
Over welk Congo heb je het?
Want....

4 miljoen doden in 8 jaar is niet niks
http://www.time.com/time/magazine/ar...198921,00.html
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 10:40
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Tuurlijk, is enorme ramp daar, maar ondanks alle internationale belangen wordt het conflict beperkt tot Congo en buurlanden en komen er binnenkort voor het eerst verkiezingen die ook die naam waard zijn.
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 10:52
Fides
Fides is offline
Het maakt niet uit wie er aan de macht komt. Het wordt toch weer rellen daarzo.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 18:17
Supreme Dutch
Achja, de wereld is toch al overbevolkt genoeg..
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 18:22
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 06-06-2006 @ 17:16 :
Taliban?Saddam? Niks van de geschiedenis geleerd? De weg naar de hel is geplavaid met goede bedoelingen
Wat echt een verschrikkelijk lelijke dooddoener

Citaat:
Supreme Dutch schreef op 07-06-2006 @ 19:17 :
Achja, de wereld is toch al overbevolkt genoeg..
Ja, en vooral Afrika
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Politiek van de Verenigde Staten
Mark Almighty
205 20-04-2007 11:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 17:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap In welke mate staat de Koran integratie van moslims in de weg?
PGWR
36 28-03-2005 15:17
Levensbeschouwing & Filosofie Bericht van Ben Laden, jaa echt
deen
41 08-08-2004 01:56
Levensbeschouwing & Filosofie Van echte Islam niets te vrezen
Silvia19
93 24-05-2004 08:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Massale vrouwenbesnijdenis in Somalië
1234remco
74 28-10-2002 19:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.