Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2014, 10:03
Verwijderd
weet iemand hoe je een vrijwilliger word bij de brandweer?
het lijkt me leuk om te doen. probleem is alleen dat ik pas 18 ben en nog een studie volg. zou mijn school het goed vinden dat ik dan soms opgeroepen word en opeens weg moet? en kan iemand mij wat meer info geven over het traject dat je moet volgen als je vrijwilliger word. op de website stond iets over een 2 jarige studie. maar dit is toch geen full time studie neem ik aan? er gaat toch niemand een full time studie volgen voor een vrijwilligers baan? dan zou je dus 2 jaar niet kunnen werken. er staat wel iets over een maandelijkse vergoeding (geen idee waarom ze het dan vrijwilligers werk noemen) maar lijkt mij niet dat dat genoeg is om jezelf van te kunnen onderhouden.

dit is de website waar ik de info vandaan haalt. het is wel alleemaal een beetje vaag en er staat helemaal niet in hoe je vrijwilliger kan worden. http://www.brandweer.nl/zuidhollandz...j-onze-nieuwe/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2014, 13:00
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Voor die vragen kun je denk ik het best terecht bij de lokale vrijwillige brandweer en je school zelf.Ik denk dat dit iets is waar iedere school anders mee omgaat, maar aangezien je niet meer voor 100% leerplichtig bent zal het wel gemakkelijker zijn. Hoe ver is je school van de brandweer waar je dan bij zou willen, ik kan me voorstellen dat als je nog studeert dat dat ook niet echt in de buurt is en het dus niet eens zin heeft om opgeroepen te worden wanneer je op school bent omdat de afstand gewoon te groot is. Of je moet op kamers zijn ofzo natuurlijk.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2014, 21:21
Verwijderd
Klik hier eens alles aan:
https://www.brandweer.nl/organisatie/werken-brandweer/

De vrijwillige brandweer is inderdaad niet 100% vrijwilligerswerk, maar heet zo van oudsher; de meeste brandweerlieden in Nederland zijn "vrijwillige brandweer" wat betekent dat je oproepdiensten draait, daarnaast is er de "beroepsbrandweer" waarbij je 3 a 4 twaalf-uurs-diensten op de kazerne werkt. Beiden hebben dezelfde opleiding gevolgd, tenzij je officier wil worden, en dit is een interne opleiding. Je solliciteert eerst, dan leiden ze je op. De basisopleiding tot brandwacht duurt 2.5 jaar en kost twee avonden per week (naast zelfstudie).

In deze vacature kun je daar ook wat over lezen:
https://www.brandweer.nl/bedrijven/@38379/brandweer/

Laatst gewijzigd op 26-04-2014 om 21:33.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2014, 21:35
Verwijderd
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=48873.0

Hier stelt iemand dezelfde vraag. Volgende keer eerst even zelf googelen?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2014, 17:59
Verwijderd
Kennis van me zit daarbij, casht nog aardig.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2014, 20:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn schoonvader zat bij de brandweer naast een fulltime baan dus als hij al een opleiding ervoor gevolgd heeft dan was dat zeker niet voltijds. Weet niet of het nu anders is dan vroeger.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2014, 20:10
Verwijderd
Die kennis van me zit bij de 'vrijwillige' naast z'n normale baan, maar die gevarentoeslag (oid) is 'vrij' hoog.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2014, 17:05
jebas1993
jebas1993 is offline
Hallo,

Solliciteren bij de vrijwillige brandweer doe je bij de post die bij jou in het dorp zit.
De opleiding kun je op verschillende manieren doen:
- Avond opleiding (1 avond in de week, duur 2 jaar).
- Dag opleiding (1 dag in de week (zaterdag), duur 1 jaar.
- Week (spoed opleiding), deze bestaat uit een week school, een week vrij. Totale duur ongeveer 12 weken. Dus 6 weken les, 6 weken vrij.

Het solliciteren doe je dus echt bij het korps in je eigen dorp. Je zult dan op een sollicitatie gesprek moeten komen. Wanneer je hier door heen komt moet je op een medische keuring. Hierbij hoort ook een conditie test. Dus zorg dat je conditie op pijl is. Als je daarvoor bent goed gekeurd zul je met de opleiding starten. Je kunt een voorkeur doorgeven welke opleiding je wilt doen.

Als vrijwilliger krijg je dezelfde opleiding als een beroeps brandweerman/vrouw.
Dit is omdat je hetzelfde werk doet en dezelfde gevaren loopt. Je krijg bij de vrijwillige brandweer een vergoeding per uitruk.

Hou er wel rekening mee dat je na de opleiding wel 1 oefenavond hebt per week.

Of je bij je school weg mag wanneer je pager gaat moet je aan de school leiding vragen. Maar je moet er ook rekening mee houden of het wel de moeite is om weg te gaan. Als je op school zit in een ander dorp of stad als waar je korps zit is het niet de moeite.

(een tip, voordat je gaat sollicteren vraag of je een paar keer mee mag kijken met een oefening. Zo heb je zelf een beter beeld bij wat het inhoud en je maakt al kennis met de mensen in het korps).


Als je verder nog vragen hebt mag je ze stellen, ik zal mijn best doen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.