Oud 19-03-2011, 14:32
F.
F. is offline
Hoi, ik heb een vraagje waar ik niet helemaal uitkom:

Bij ons op school kregen we bij de vorige latijn toets (5 gymnasium trouwens) 10 woordjes van tevoren die zeker in de ekst kwamen, zodat je die alvast kon leren, dat kost minder tijd om op te zoeken. Nou vroegen wij aan de docent of we dat deze toets weer kregen, maar hij zei van niet, omdat als we die 10 woordjes wisten we met google zo de tekst konden vinden. Echter, een andere latijn docent heeft de 10 woordjes op de schoolsite gezet, en inderdaad, de tekst was door menig leerling zo gevonden.

Toen hoopte/verwachte ik nog dat er dan een andere tekst op de toets zou komen, maar nee, dat hadden ze niet gedaan. Uiteraard waren er weer een paar mensen zo dom om ineens van hun gemiddelde van een 2 naar een 9 voor deze tekst te gaan, of om de letterlijke vertaling van internet uit hun hoofd te leren, waardor het voor de leraren nu helemaal duidelijk was dat de tekst bekend was bij een aanzienlijk deel van de leerlingen.

Nu hebben we gisteren te horen gekregen dat de schoolleiding heeft besloten dat dit fraude is van de betreffende leerlingen, en dat ze ze alle vertalingen naast die van internet gaan leggen of gaan controleren op woordkeuzes en/of construcites die een leerling nooit zou gebruiken, en deze leerlingen krijgen dan een 1.

Nu vind ik dit moreel gezien wel juist, want het hoort natuurlijk niet dat je je toets van tevoren kent enzo, maar 'juridisch' gezien vroeg ik mij af of dit wel fraude te noemen is. Geen enkele leerling heeft immers iets illegaals gedaan zoals de toets onderscheppen en kopieren, ze hebben alleen de 'instrucite' van de docent opgevolgd.

Mijn vraag is dus, is dit fraude?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2011, 14:50
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
nee, je mag best je voorbereiden via internet.
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 14:51
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
op welke manier kan dit fraude worden genoemd?
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 15:12
F.
F. is offline
De docent zei dat dit plagiaat was, en er staat in het pta dat dat niet mag, maar daar wordt volgens mij mee bedoeld dat je bij werkstukken etc geen dingen van internet over mag nemen.

Ook gingen ze er op leeten als je opeens van een 2 naar een 9 was gegaan, dat heeft natuurlijk al helemaal niks met plagiaat te maken...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 15:28
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Juridisch betekent dit helemaal niks. Hier kun je geen wet op naslaan. Het is een typisch intern probleem binnen een school en het zal ongetwijfeld vaker voorkomen.
Ik vind het zelf niet meer dan logisch dat leerlingen die ineens ver boven de maat presteren, extra worden gecontroleerd en een 1 krijgen. De school valt te verwijten dat ze niet dezelfde tekst hadden moeten toepassen voor de toets, maar veel zwaarder geldt dat leerlingen gewoon hun verstand moeten gebruiken en niet het beschuldigende vingertje op de docenten moeten richten. Je moet op die leeftijd wel de volwassenheid hebben om dit soort dingen niet te doen.

Ik zou het PTA er op naslaan en kijken welk begrip de school hanteert voor plagiaat. Ze zullen er wel een protocol voor hebben. Zelf vind ik dat woord niet dekkend, maar dat er grootschalig incorrect is gehandeld door leerlingen, dat staat vast.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 15:28
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik vind je topic trouwens niet helemaal thuishoren hier op G&R, maar op de schoolfora past het ook niet helemaal, dus ik laat het wel staan.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:08
Verwijderd
Het is in dit geval erg lastig om vast te stellen of er sprake is van plagiaat. Er is namelijk sprake van een vertaling, dus het is logisch dat een hoop woorden hetzelfde zullen worden vertaald. Echter, de school kan kijken naar zinsconstructies. Als het werkelijk zo is dat iemand exact dezelfde tekst heeft gemaakt zoals die op internet te vinden is dan is er sprake van plagiaat. Immers een vertaling van een tekst geldt ook als uniek werk. Bij het letterlijk overnemen van de tekst had je dus een bronvermelding moeten zetten. Echter, het wordt een stuk moeilijker als de tekst maar voor 90% overeenkomt. Dat is namelijk best mogelijk met een vertaling. Dus de vraag is: waar ligt de grens.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Juridisch betekent dit helemaal niks. Hier kun je geen wet op naslaan. Het is een typisch intern probleem binnen een school en het zal ongetwijfeld vaker voorkomen.
Dat is niet perse juist. De school is, afhankelijk van het type, mogelijk als bestuursorgaan te typeren. Het besluit om een 1 te geven is dan vatbaar voor bezwaar en daarna voor beroep bij de bestuursrechter. En anders staat de civiele route altijd nog open. En de school zit met een enorm bewijsprobleem; dat de leerling beter presteert dan hij normaal gesproken doet, betekent nog niet dat hij fraude heeft gepleegd. Ook het andere criterium dat ze hanteren, 'zinsconstructies die leerlingen niet zelf zouden gebruiken; , is lang niet waterdicht.

Ik ben zelf van mening dat de school de hand in eigen boezem moet steken. Als je zelf de antwoorden publiceert (ok, dat is niet letterlijk gedaan, maar zo goed als), moet je niet raar opkijken als leerlingen daar gebruik van maken. Natuurlijk kan de situatie ook niet blijven zoals het is: het lijkt mij redelijk als de toets ongeldig wordt verklaard en opnieuw wordt afgenomen (en dan met een andere tekst, natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:20
Verwijderd
Ik vind het handelen van die docenten heel gek; de een geeft wel woordjes, de ander niet (dat is al oneerlijk), en vervolgens vinden ze het raar dat sommige leerlingen zijn gaan google'en en dus de tekst van te voren kenden. Ik vind dat geen fraude of plagiaat, ik vind dat vooral dommigheid van de leraar die die woorden bekend heeft gemaakt. Kun je niet voorleggen dat de mensen van die docent een nieuwe vertaling moeten maken? En dat andere leerlingen van andere docenten kunnen kiezen of ze die nieuwe vertaling maken of niet? Of gewoon allemaal een nieuwe toets maken en dan allemaal dezelfde voorkennis, dus geen woordjes vooraf weten. Dat is voor de leerlingen eerlijker (wel irritant, natuurlijk) en voor de leraren makkelijker (want toetsen gaan uitpluizen op zinsconstructies en woordkeuze is veel werk en érg lastig, en sowieso ligt de fout bij die docent, niet bij de leerlingen).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:33
Verwijderd
Als ik voor een proefwerk de tekst uit het boek uit mn hoofd stamp, en een van mn antwoorden komt overeen met de tekst in het boek is dat toch ook geen fraude??
Ik vind het nogal vaag dat dit tot fraude wordt geteld...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:38
Verwijderd
Overigens als de school dit fraude vindt, dan heeft de betreffende leraar daar wel aan bijgedragen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:47
F.
F. is offline
@Lucky Luciano: ze vergelijken het dan vooral op typische woorden en construcites voor die internetvertaling, wan de meesten hebben niet letterlijk die hele tekst overgepend. Dus hun argument van plagiaat vond ik ook een beetje raar gekozen, ook omdat mensen die opeens extreem hoger halen dan normaal ook een 1 kunnen verwachten.

@Andijvie: Die docent heeft de woordjes wel aan alle leerlingen gegeven, door ze op de schoolsite te zetten. Dus als de tekst opnieuw moet worden gemaakt zou dat bij alle leerlingen zijn.Vooral vervelend voor de mensen die de tekst niet hadden/hebben gebruikt, maar op zich wel eerlijker dan alleen de meest opvallende een 1 te geven.

Dan ga ik het er denk ik toch eens met mijn docent over hebben, als anderen dat niet al lang hebben gedaan. Zou het in zo'n geval zin hebben om naar de examencomissie te stappen, aangezien dit schoolexamens betreffen?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 18:18
Verwijderd
Citaat:
@Lucky Luciano: ze vergelijken het dan vooral op typische woorden en construcites voor die internetvertaling, wan de meesten hebben niet letterlijk die hele tekst overgepend. Dus hun argument van plagiaat vond ik ook een beetje raar gekozen, ook omdat mensen die opeens extreem hoger halen dan normaal ook een 1 kunnen verwachten.

@Andijvie: Die docent heeft de woordjes wel aan alle leerlingen gegeven, door ze op de schoolsite te zetten. Dus als de tekst opnieuw moet worden gemaakt zou dat bij alle leerlingen zijn.Vooral vervelend voor de mensen die de tekst niet hadden/hebben gebruikt, maar op zich wel eerlijker dan alleen de meest opvallende een 1 te geven.

Dan ga ik het er denk ik toch eens met mijn docent over hebben, als anderen dat niet al lang hebben gedaan. Zou het in zo'n geval zin hebben om naar de examencomissie te stappen, aangezien dit schoolexamens betreffen?
Ik vind het eigenlijk hoe dan ook oneerlijk, mensen die gingen google'en (wat te verwachten was) hadden een voordeel en worden nu benadeeld omdat dat ineens als fraude/plagiaat wordt gezien, mensen die wél hebben gegoogle'd maar die zo slim waren de vertaling in eigen woorden om te zetten, komen er mee weg... en dan de mensen die niet gegoogle'd hebben... die hebben dus een nadeel ten opzichte van de mensen die wel hebben gegoogle'd en er mee weg komen. Dus ik zou het zéker aan de examencommissie voorleggen! Sowieso kan de aanpak van die docenten ook mensen treffen die wél serieus hebben vertaald, maar die toevallig een vertaling hebben gemaakt die lijkt op een vertaling op internet (wat niet heel onwaarschijnlijk is, is mijn ervaring!).

Het is gewoon echt een choas geworden nu, dus nogmaals; zeker voorleggen aan de examencommissie en kijken wat zij ervan zeggen. Ik vind zelf een nieuwe toets voor iedereen zónder dat mensen kunnen google'en het eerlijkst (en het minste werk).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 18:22
Verwijderd
Oh, en los van het feit dat het te verwachten was dat leerlingen zouden gaan google'en etc; ik vind dit geen fraude (en zeker geen plagiaat). Het was niet de bedoeling dat leerlingen zouden gaan zoeken en die vertaling uit hun hoofd zouden leren, maar dat maakt het niet meteen fraude. (Het is pas fraude wanneer ze daar bv met een spiekbriefje zaten met de vertaling erop.)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Het was niet de bedoeling dat leerlingen zouden gaan zoeken en die vertaling uit hun hoofd zouden leren, maar dat maakt het niet meteen fraude.
Hier ben ik het ook helemaal mee eens, overigens. Dit is gewoon een domme actie van de docenten geweest, niks meer, niks minder.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 21:54
Verwijderd
Ik vraag mezelf af waar je school het verschil tussen fraude en studeren legt...
Zoals hierboven ook al werd gezegd is het naar mijn mening alleen fraude als je tijdens de toets zelf spiekt etc...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Zoals hierboven ook al werd gezegd is het naar mijn mening alleen fraude als je tijdens de toets zelf spiekt etc...
Dat is ook veels te beperkt. Als je het tentamen uit het bureau van de docent haalt en kopieert is dat net zo goed fraude. Maar dat is natuurlijk wel wat anders dan wanneer de docent het tentamen van internet trekt en de leerlingen daar vervolgens achterkomen, nota bene op basis van informatie die de docent zelf beschikbaar heeft gesteld.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 11:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vraag mezelf af waar je school het verschil tussen fraude en studeren legt...
Zoals hierboven ook al werd gezegd is het naar mijn mening alleen fraude als je tijdens de toets zelf spiekt etc...
Nou, de opgaven bemachtigen en daarna voorbereiden wordt wel degelijk gezien als fout. De HU ontsloeg recentelijk een medewerker die tentamens had verkocht aan studenten.


Alleen vind ik de oplossing van het nakijken wel raar. Je hoort dan een vervangende toets te brengen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-03-2011, 11:40
Verwijderd
Dit is absoluut geen fraude. En plagiaat is het ook niet, kom op, srsly.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Dit is absoluut geen fraude. En plagiaat is het ook niet, kom op, srsly.
Het letterlijk overnemen van een tekst zonder bronvermelding en het presenteren als je eigen werk is gewoon plagiaat.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 13:03
F.
F. is offline
Bedankt voor jullie reacties, ik zal het er in ieder geval nog eens met dedocent overleggen, en dan als het nodig is misschien naar de schoolleiding of in het uiterste geval naar de examencomissie gaan..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Het letterlijk overnemen van een tekst zonder bronvermelding en het presenteren als je eigen werk is gewoon plagiaat.
Is dat voor een vertaling überhaupt wel zo en ten tweede is dat niet de vraagstelling en compleet onbelangrijk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 13:40
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Is dat voor een vertaling überhaupt wel zo en ten tweede is dat niet de vraagstelling en compleet onbelangrijk.
Een vertaling is ook een oorspronkelijk werk. (Hoewel een ongeautoriseerde vertaling zelf weer inbreuk kan maken op het auteursrecht van een oorspronkelijk werk, maar dat is een ander punt.)

Maar hoezo zou dat hier compleet onbelangrijk zijn?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Een vertaling is ook een oorspronkelijk werk. (Hoewel een ongeautoriseerde vertaling zelf weer inbreuk kan maken op het auteursrecht van een oorspronkelijk werk, maar dat is een ander punt.)

Maar hoezo zou dat hier compleet onbelangrijk zijn?
Omdat het gaat om een simpel proefwerk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 14:08
Verwijderd
Mijn ervaring met vertalingen op het niveau van de middelbare school, is dat het echt héél makkelijk is om met precies dezelfde vertaling te komen als die bv. in het antwoordboekje staat. Dit omdat je vaak bepaalde woorden op een specifieke manier leert vertalen en bepaalde constructies ook én het wordt ook aangeleerd om precies te vertalen en dus niet te vrij. Als iemand dan op zo'n proefwerk een hele vrije vertaling aanlevert die exact zo op internet staat, tja, dan valt er over plagiaat te spreken; is het echter een vrij strakke vertaling, dan lijkt het me moeilijk aan te tonen dat er sprake is van plagiaat. Beter zou het zijn als ze ook wat vragen zouden stellen over wáárom je iets op die manier vertaalt (in welke naamval staat het? hoe vertaal je die naamval? waarom staat het eigenlijk in die naamval? ... dat soort vragen).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2011, 15:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Omdat het gaat om een simpel proefwerk.
Dat opgaven voor de middelbare school vanuit de universiteit achteraf nogal futiel lijken, betekend niet dat je er met afkijken en fraude dan opeens wel mogen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 17:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Omdat het gaat om een simpel proefwerk.
Als de school met "grote" termen als fraude en plagiaat gaat gooien, dan is het blijkbaar wel degelijk van belang om in dit geval te kijken naar hoe het precies in elkaar steekt.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Dat opgaven voor de middelbare school vanuit de universiteit achteraf nogal futiel lijken, betekend niet dat je er met afkijken en fraude dan opeens wel mogen.
Als de antwoorden online staan en deze zijn met een simpele zoekopdracht te vinden, dan is het sowieso geen fraude, dan is het onoplettendheid van de docent. Je gaat als docent Engels toch ook niet een week voor het proefwerk zeggen dat je genesis 1:3 vertaald wil zien bij dat proefwerk Srsly Daar kom je als school niet mee weg en de geschillencommissie veegt dit de hele argumentatie van school zo van tafel.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Als de antwoorden online staan en deze zijn met een simpele zoekopdracht te vinden, dan is het sowieso geen fraude, dan is het onoplettendheid van de docent. Je gaat als docent Engels toch ook niet een week voor het proefwerk zeggen dat je genesis 1:3 vertaald wil zien bij dat proefwerk Srsly Daar kom je als school niet mee weg en de geschillencommissie veegt dit de hele argumentatie van school zo van tafel.
Waarom? Het gaat er niet om dat de leerlingen over de antwoorden beschikten. Dat wordt door de school niet als grond aangevoerd voor de fraude. Het gaat erom dat leerlingen een tekst van internet letterlijk hebben overgenomen en hebben gepresenteerd als hun eigen werk. Dat is wel degelijke plagiaat en dus fraude.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 21:49
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Het lijkt me vooral een slecht gemaakt proefwerk te danken aan luiheid van de makers ervan.

Dat hele plagiaat verhaal trek ik ook niet zo daar ze op mijn toetsen letterlijk de wetten van "die en die" vragen of letterlijk de "5 omstandigheden die invloed hebben", die haal ik doorgaans ook letterlijk uit mijn boek.

bovendien nog veel belangrijker geef je je antwoordblad van je toets niet uit, je doet het niet af als je eigen werk, sterker het is geen scriptie thesis of werkstuk.

en dan heb je nog open boek toetsen, tjonge.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 09:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Waarom? Het gaat er niet om dat de leerlingen over de antwoorden beschikten. Dat wordt door de school niet als grond aangevoerd voor de fraude. Het gaat erom dat leerlingen een tekst van internet letterlijk hebben overgenomen en hebben gepresenteerd als hun eigen werk. Dat is wel degelijke plagiaat en dus fraude.
De TS zegt hierboven juist dat de meesten dat juist niet hebben gedaan (letterlijk overnemen dus). Kun je dan zeggen dat de leerlingen die de tekst hebben gebruikt en letterlijk hebben overgenomen fraude hebben gepleegd, en dat leerlingen die wat veranderingen hebben doorgevoerd die fraude niet hebben gepleegd? Want dan zou je uit moeten gaan van 100% overeenkomst, wat de school niet doet.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 11:51
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Echter, het wordt een stuk moeilijker als de tekst maar voor 90% overeenkomt. Dat is namelijk best mogelijk met een vertaling. Dus de vraag is: waar ligt de grens.
Hier zit ik ook mee. Het zou nogal sneu zijn voor de leerlingen die goed hebben geleerd en toevalligerwijs een vertaling hebben die grotendeels overeenkomt met de werkelijkheid en nu een 1 krijgen. Je zit met een enorm onduidelijk grijs gebied. Wat je in zulk geval misschien nog beter kunt doen is de toets ongeldig verklaren en iedereen een herkansing gunnen.

En dan vind ik nog maar de vraag of het fraude is. Het is niet de bedoeling natuurlijk, maar een vertaling uit je hoofd leren is niet verboden. Daarnaast lag de toets niet achter slot en grendel, het was informatie die openlijk toegankelijk was via het internet. Naar de examencommissie stappen kan zeker lonen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 14:01
Verwijderd
Kan kort zijn; dit is geen fraude. Wellswaar klopt Luciano zijn uitleg wel, blijft het zo dat alles wat je leert fraude is. Dat wil je niet hebben en dus moet je grenzen stellen.

Ga inderdaad na de examencommissie en desnoods naar de bestuursrechter.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 15:24
LW
Avatar van LW
LW is offline
Wat een onzin, wat is er mis met voor bereiden via internet? Dat is alleen maar slim bedacht. Eigen schuld van die leraren hun probleem hun fout, zou echt een klacht indienen als jullie echt een 1 krijgen. Daarbij is dit ook geen fraude want het staat gewoon open en bloot op internet.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 18:53
Verwijderd
Citaat:
De TS zegt hierboven juist dat de meesten dat juist niet hebben gedaan (letterlijk overnemen dus). Kun je dan zeggen dat de leerlingen die de tekst hebben gebruikt en letterlijk hebben overgenomen fraude hebben gepleegd, en dat leerlingen die wat veranderingen hebben doorgevoerd die fraude niet hebben gepleegd? Want dan zou je uit moeten gaan van 100% overeenkomst, wat de school niet doet.
Nouja je kan natuurlijk een grens stellen. Als de tekst 98% overeenkomt is er ook wel sprake van fraude. Maar het wordt inderdaad moeilijker fraude vast te stellen als het percentage overeenkomsten zakt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 18:56
Verwijderd
Citaat:

En dan vind ik nog maar de vraag of het fraude is. Het is niet de bedoeling natuurlijk, maar een vertaling uit je hoofd leren is niet verboden. Daarnaast lag de toets niet achter slot en grendel, het was informatie die openlijk toegankelijk was via het internet. Naar de examencommissie stappen kan zeker lonen.
Citaat:
... blijft het zo dat alles wat je leert fraude is. Dat wil je niet hebben en dus moet je grenzen stellen.
Zo werkt het natuurlijk niet. De fraudegrond is hier plagiaat. Plagiaat houdt in dat je een uniek werk van een ander overneemt en als je eigen werk presenteert (incl kleine wijzigingen). Hoe je die informatie hebt overgenomen is daarbij niet relevant. Als ik Hotel California uit m'n hoofd leer, betekent niet dat ik het daarna zomaar vrij mag uitgeven.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-03-2011, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Wat een onzin, wat is er mis met voor bereiden via internet? Dat is alleen maar slim bedacht. Eigen schuld van die leraren hun probleem hun fout, zou echt een klacht indienen als jullie echt een 1 krijgen. Daarbij is dit ook geen fraude want het staat gewoon open en bloot op internet.
Hotel California ook
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 19:00
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
maar we leren uit onze boeken en ik schrijf wel eens letterlijk wat op dat in het boek stond, maar ze verwachten hier ook niet dat ik de bron opschrijf.
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 19:10
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Op de middelbare school werd er regelmatig gezegd dat je informatie dient te reproduceren, dan zouden dus alle toetsen, volgens LLs logica, in feite plagiaat zijn.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Op de middelbare school werd er regelmatig gezegd dat je informatie dient te reproduceren, dan zouden dus alle toetsen, volgens LLs logica, in feite plagiaat zijn.
Nee, aangezien je dat 1. niet presenteert als uniek werk, 2. er geen uniek werk is waaruit je het overneemt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:23
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Nee, aangezien je dat 1. niet presenteert als uniek werk, 2. er geen uniek werk is waaruit je het overneemt.
Een schoolboek telt niet als uniek werk?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Een schoolboek telt niet als uniek werk?
Jawel, maar vragen en antwoorden over de inhoud van het boek kunnen niet worden bestempeld als kopie van dat werk.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:28
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
Citaat:
Jawel, maar vragen en antwoorden over de inhoud van het boek kunnen niet worden bestempeld als kopie van dat werk.
en waarom niet?
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Zo werkt het natuurlijk niet. De fraudegrond is hier plagiaat. Plagiaat houdt in dat je een uniek werk van een ander overneemt en als je eigen werk presenteert (incl kleine wijzigingen). Hoe je die informatie hebt overgenomen is daarbij niet relevant. Als ik Hotel California uit m'n hoofd leer, betekent niet dat ik het daarna zomaar vrij mag uitgeven.
Nou, als dit algemene kennis is ( in dit geval latijn), mag je zonder bron het vermelden.
aangezien latijn een taal en tot algemene kennis behoort, heb je geen verwijzing nodig.
Hotel california mag je ook leren en vrij uitgeven mag je..zolang je geen winst mee maakt ahoewel dat moeilijk zal gaan

alleen, in dit geval is het gewoon geen fraude.

Is er uberhaupt over zulke kwesties uitspraak gedaan? Lijkt mij een te specifieke casus.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 13:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is er uberhaupt over zulke kwesties uitspraak gedaan? Lijkt mij een te specifieke casus.
Lijkt me dat dat gewoon via de regels van de school gaat, net zoals elke universiteit een dichtgespijkerde bewoording in hun Onderwijs en Examen Reglement opneemt.

Daarom snap ik ook niet wat Deadlock opmerkte over een geschillencommissie. Die mensen zijn ook niet volslagen krankjorum, en snappen dus dat wanneer leerlingen de hand leggen op de opgaven, en de antwoorden voorbereiden, dat afbreuk dat aan de toetsing en hun medeleerlingen benadeelt.

Dat is exact wat regels omtrent fraude en plagiaat dienen te voorkomen, de reden dat ze in de eerste plaats zijn ingesteld. Dus hoppa, het is fraude.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 22-03-2011 om 21:08.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 16:19
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
Citaat:
Lijkt me dat dat gewoon via de regels van de school gaat, net zoals elke universiteit een dichtgespijkerde bewoording in hun Onderwijs en Examen Reglement opneemt.

Daarom snap ik ook niet wat LL opmerkte over een geschillencommissie. Die mensen zijn ook niet volslagen krankjorum, en snappen dus dat wanneer leerlingen de hand leggen op de opgaven, en de antwoorden voorbereiden, dat afbreuk dat aan de toetsing en hun medeleerlingen benadeelt.

Dat is exact wat regels omtrent fraude en plagiaat dienen te voorkomen, de reden dat ze in de eerste plaats zijn ingesteld. Dus hoppa, het is fraude.
omdat die regels daarvoor zijn bedacht betekent niet dat als iemand het zo vond dat het maar gelijk met plagiaat mag worden bestempeld!
die kinderen hebben niks anders gedaan dan leren dus omdat jullie dit moreel niet accepteren betekent niet dat het tegen de regels is.
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 18:22
Verwijderd
Citaat:

Daarom snap ik ook niet wat LL opmerkte over een geschillencommissie. Die mensen zijn ook niet volslagen krankjorum, en snappen dus dat wanneer leerlingen de hand leggen op de opgaven, en de antwoorden voorbereiden, dat afbreuk dat aan de toetsing en hun medeleerlingen benadeelt.
Ik heb niets opgemerkt over een geschillencommissie, dus ik weet niet hoe je daar bij komt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 18:23
Verwijderd
Citaat:
en waarom niet?
Omdat het geen kopie is en niet wordt gepresenteerd als uniek eigen werk.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Nou, als dit algemene kennis is ( in dit geval latijn), mag je zonder bron het vermelden.
aangezien latijn een taal en tot algemene kennis behoort, heb je geen verwijzing nodig.
Onzin! Hoe kom je erbij? Auteurswet...ooit van gehoord? Een vertaling geldt gewoon als uniek werk...
Citaat:
Hotel california mag je ook leren en vrij uitgeven mag je..zolang je geen winst mee maakt ahoewel dat moeilijk zal gaan
Winst maken is geen criterium, zie wederom de auteurswet.
Citaat:

alleen, in dit geval is het gewoon geen fraude.
Dat roep je wel, maar als je de auteurswet buiten beschouwing laat is dat niet zo nuttige claim.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 18:27
Verwijderd
Citaat:
omdat die regels daarvoor zijn bedacht betekent niet dat als iemand het zo vond dat het maar gelijk met plagiaat mag worden bestempeld!
die kinderen hebben niks anders gedaan dan leren dus omdat jullie dit moreel niet accepteren betekent niet dat het tegen de regels is.
Het feit dat het tegen de regels is, betekent dat het tegen de regels is. Of dat moreel door iemand wordt geaccepteerd is niet relevant.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Gevolgen iemand laten inschrijven op woonadres
Fantôme
31 04-08-2013 14:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Fraude studiebeurs
ganralph
35 22-11-2010 23:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Iraanse verkiezingen.
Gatara
143 22-07-2009 14:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zorg weert onverzekerde patiënten
ijscoman
198 11-08-2006 00:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Partijprogramma Fortuyn
Unexplained
192 06-05-2002 22:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.