Oud 05-07-2010, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Je moet je jaaropgaven trouwens minimaal 5 jaar bewaren.
8 jaar als je heel correct wilt antwoorden

3 jaar voor het vaststellen van de aanslag
5 jaar voor de navorderingsaanslag of naheffingsaanslag
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2010, 20:27
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik heb de gegevens niet bij me, maar het was ongeveer €4950. En 100 euro loonheffing dus. Ik heb ook geen loonstrookjes meer uit dat jaar. Daarnaast ben ik me ervan bewust dat het heel dom is, ik heb van de overige jaren dan ook wel alles bewaard.

Kopmuntkip: Waarom is het precies nadelig als ik 0 invul?

Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de gegevens niet bij me, maar het was ongeveer €4950. En 100 euro loonheffing dus. Ik heb ook geen loonstrookjes meer uit dat jaar. Daarnaast ben ik me ervan bewust dat het heel dom is, ik heb van de overige jaren dan ook wel alles bewaard.

Kopmuntkip: Waarom is het precies nadelig als ik 0 invul?

Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Pak het laatste loonstrookje van dat jaar. Liefst december loonstrookje

- Ja, omdat je geen voordeel hebt dan. ArbeidsKorting = belastingvoordeel en die nut je dan niet en dan vertel je de belastingdienst dat je niet van de arbeidskorting hebt genoten via je werkgever. Maar in feite heb je dat dus wel

In kwade gevallen riskeer je een verzuim boete, maar dat is als je een naaigerne belastinginspecteur heb die denk dat hij onderbetaalt wordt
Met citaat reageren
Oud 06-07-2010, 10:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Heb alle post van de topic naar deze topic verplaatst.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 20:32
Verwijderd
Wat is de bovengrens van het bedrag dat je in 2010 mag verdienen en waarover je dan nog bijna al je inkomstenbelasting terugkrijgt?
Als je daar nou nét overheen zit, betaal je dan over je hele jaarinkomen 33,5 % belasting (1e schijf) of alleen over het bedrag waarmee je boven die grens zit?
Ik kan het op de website van de belastingdienst niet vinden.

Dan nog iets anders.
Mijn vriend en ik wonen samen maar zijn geen fiscaal partners. Tot voor kort hadden we allebei geen noemenswaardig inkomen, dus boeide het ook niet zo veel. Maar dit jaar heeft hij een huis geërfd en verkocht en ga ik 2 maanden fulltime werken. Volgend jaar werk ik het hele jaar fulltime, hij studeert dan en werkt waarschijnlijk 1 à 2 dagen per week. Kunnen we beter wel of niet fiscaal partners worden en waarom? En zo wel: dit jaar al of volgend jaar pas?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 22:35
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Interessante vragen, maar we hebben er een algemeen topic voor! Ik zal het even verplaatsen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Interessante vragen, maar we hebben er een algemeen topic voor! Ik zal het even verplaatsen.
ohja, helemaal overheen gekeken
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 23:29
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dat geeft niet, dat dacht ik ook.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 17:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
(1) Wat is de bovengrens van het bedrag dat je in 2010 mag verdienen en waarover je dan nog bijna al je inkomstenbelasting terugkrijgt?

(2) Als je daar nou nét overheen zit, betaal je dan over je hele jaarinkomen 33,5 % belasting (1e schijf) of alleen over het bedrag waarmee je boven die grens zit?
Ik kan het op de website van de belastingdienst niet vinden.
(1) 5931 euro
(2) alleen het bedrag waarmee je boven die grens zit

Het heeft overigens meer zin als je gaat begrijpen hoe het belastingstelsel werkt:
Spoiler
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 22:35
Ivo
Ivo is offline
@ spoiler, vergeet niet de arbeidskorting die een werkende ook nog kunt krijgen. Moet je dus nog wat minder belasting betalen. Dat scheelt met een bruto inkomen van €30.000 ook weer zo'n €1200 per jaar.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 22:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hmm ja. Als je minder dan 9041 verdient krijg je 1,737% x verdiende loon aan korting. Doordat het niet geldt over vakantiegeld en eindejaarsuitkering, is het net wat lastiger te berekenen.
Als je meer dan 9041 verdient krijg je 11,888% x verdiende loon aan korting.

Als ik het goed begrepen heb
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2010, 09:51
Verwijderd
Oh dankje
Hoe dat met heffingskorting werkte wist ik inderdaad niet.
Dan blijf ik dit jaar nog onder die grens maar volgend jaar uiteraard niet, ik neem aan dat ik dan niet zoals bij een vakantiebaantje het meteen met m'n salaris mee kan krijgen maar dat ik het moet terugvragen en dan volgend voorjaar terugkrijg, klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2010, 17:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Oh dankje
Hoe dat met heffingskorting werkte wist ik inderdaad niet.
Dan blijf ik dit jaar nog onder die grens maar volgend jaar uiteraard niet, ik neem aan dat ik dan niet zoals bij een vakantiebaantje het meteen met m'n salaris mee kan krijgen maar dat ik het moet terugvragen en dan volgend voorjaar terugkrijg, klopt dat?
Nee, dat klopt niet helemaal.
Je kan bij elke baan loonheffingskorting laten toepassen.

Stel, je verdient bruto 1300 euro per maand en je vult bij loonheffingskorting NEE in. Dan betaal je 33,5% belasting over 1300 euro en en verdien je maandelijks netto 864 euro. En uiteindelijk kun je dan het jaar erop je teveel betaalde belasting terug vragen ***

Stel, je verdient bruto 1300* euro per maand en je vult bij loonheffingskorting JA in. Dan betaal je over de eerste 500** euro geen belasting. Over de 800 euro daarna betaal je 33,5%. Netto verdien je dan 500 + 532 = 1032 euro per maand.
Uiteraard kun je het jaar erop dan niet veel terug vragen, want je hebt niet zoveel extra´s betaalt. Wel kan je dingen als aftrekposten dan gaan invullen.

* ik heb voor een laag bruto inkomen gekozen, omdat je bij een hoger inkomen alweer in schijf 2 terecht komt en de rekensom dan lastiger werd
** het is niet precies 500, het is eigenlijk nog een stuk lager. Want 5931 : 12 = 494. En dan ben ik ook nog voorbij gegaan aan het feit dat de heffingskorting ook over je vakantiegeld gaat. Maar 500 rekende makkelijker.
*** Natuurlijk verdien je dan niet netto 864 want er zijn nog meer factoren die meespelen, zoals bepaalde bijdragen, premies etc. die er nog vanaf gaan. En ook extra's zoals reiskostenvergoeding etc die er bij komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2010, 17:24
Verwijderd
En als ik Ja aankruis... krijg ik dan dit jaar die twee maanden dat ik werk telkens 494 'extra' omdat ik dat terug zou krijgen als ik twaalf maanden zou werken, of wordt de heffingskorting dan over die twee maanden verdeeld?
Jij bent natuurlijk ook geen belastingexpert maar je hebt er in elk geval meer ervaring mee dan ik

Want als ik het meteen al krijg, hoef ik geen bijbaantje te zoeken voor de maanden tussen studiebijdrage en loon maar dan kan ik het mezelf voorschieten van mijn spaarrekening.

Laatst gewijzigd op 29-07-2010 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2010, 18:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Geen van beide

Je kan sowieso geen 494 extra krijgen. Allereerst krijg je uberhaupt niks natuurlijk, er wordt alleen minder ingehouden. Maar dat snapte je volgens mij al wel. Maar die 494 is alleen het bedrag waaróver je geen belasting betaalt. 494 x 33,5% = 165 euro. Dát is het bedrag wat je dan extra "krijgt" per maand (mits je wel 500 euro of meer verdient).

En dan je vraag of je, wanneer je 2 maanden werkt, in die 2 maanden gelijk de volledige loonheffingskorting krijgt (dus 1987 euro korting op je belasting). Om eerlijk te zijn weet ik het niet, maar het lijkt me heel stug. Want als jij 2 maanden werkt in juli en augustus, weet men nog helemaal niet of jij in september t/m december ook nog bij gaat verdienen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 08:33
Verwijderd
Ohja, bedoelde ik

En die twee maanden zijn november en december. Dus dan weten ze dat wel maar ik kan me inderdaad voorstellen dat ze de regels hebben moeten veralgemeniseren.

Laatst gewijzigd op 30-07-2010 om 10:38.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 23:13
Ivo
Ivo is offline
Je kunt per maand maximaal 1/12 van je loonheffingskorting direct laten verrekenen. Dus als je in 2 maanden veel verdient (en daardoor belasting moet betalen) en de rest van het jaar niets, dan kun je met je belastingaangifte begin volgend jaar de loonheffingskorting van de andere 10 maanden terug vragen. Of minder, als je in het hele jaar niet meer dan €5931 hebt verdient. Want over wat je niet verdient hebt, kun je natuurlijk ook geen heffingskorting krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 14:28
Vince
Avatar van Vince
Vince is offline
ik heb een vraag over de inkomstenbelasting ten op zichte van een (kleine) onderneming. de belastingdienst zag mij in 2009 niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting (wel voor de omzetbelasting). betekent dit dat ik mijn winst NIET moet opgeven als inkomsten als ik mijn persoonlijke aangifte doe?

in dit kalenderjaar heb ik ook geprobeerd een VAR verklaring aan te vragen. ik kreeg "resultaat uit overige werkzaamheden". betekent dit ook automatisch dat ik geen ondernemer ben? het is immers geen "winst uit eigenonderneming" verklaring? ik heb het idee dat ik met dit laatste dingen door elkaar aan het gooien ben, though
__________________
Davy Jones! Giant squid!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 11:18
Verwijderd
Een VAR verklaring heb je alleen in het buitenland nodig om aan te tonen dat je daadwerkelijk een bedrijf hebt. Het zegt verder niet zoveel over de manier waarop je in Nederland bij je IB-aangifte te werk moet gaan.
Je winst moet je uiteraard wel ergens opgeven. Als je dat niet hebt gedaan bij je bedrijf, dan moet dat bij je persoonlijke aangifte, lijkt mij dan. Ik zou het alleen nog wel even navragen, want het is inmiddels alweer 3 jaar geleden dat ik me hier dagelijks mee bezighield, dus het kan best zijn dat er inmiddels een en ander gewijzigd is
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 08:43
Vince
Avatar van Vince
Vince is offline
Citaat:
Een VAR verklaring heb je alleen in het buitenland nodig om aan te tonen dat je daadwerkelijk een bedrijf hebt. Het zegt verder niet zoveel over de manier waarop je in Nederland bij je IB-aangifte te werk moet gaan.
Je winst moet je uiteraard wel ergens opgeven. Als je dat niet hebt gedaan bij je bedrijf, dan moet dat bij je persoonlijke aangifte, lijkt mij dan. Ik zou het alleen nog wel even navragen, want het is inmiddels alweer 3 jaar geleden dat ik me hier dagelijks mee bezighield, dus het kan best zijn dat er inmiddels een en ander gewijzigd is
als eenmanszaak moet de IB volgens mij sowieso bij de persoonlijke aangifte. je winst is namelijk je inkomen..
een VAR verklaring dient in nederland ook als statuten voor verantwoordelijkheden voor eindproducten, reclamevoering (bijv vermelding in portfolio) e.d. komt dus een beetje neer op een algemene verklaring van je werkwijze tegenover je klanten
__________________
Davy Jones! Giant squid!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 23:03
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Ik moet voor stage een loonbelastingverklaring aanvragen.
Maar hoe moet ik dan doen?
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 09:57
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb je topic even verplaatst - het hoorde hier.

Er zijn een paar opties:
- Je moet een contract tekenen voor je stage, waarbij automatisch het formulier voor loonbelastingverklaring is toegevoegd. Dit is een vrij gebruikelijke gang van zaken, omdat bedrijven dit formulier graag terughebben voor de eerste werkdag.

- Zo niet: dan heb je weer twee opties.
1. Bel P&O van je stage op en vraag of ze je dit formulier alsnog opsturen. Dit duurt langer dan optie 2.
2. Downloaden en printen van de site van de Belastingdienst. Ga naar www.belastingdienst.nl en dan rechts naar de rubriek Downloaden & Bestellen. Hij staat er niet direct tussen (...), dus in het zoekscherm rechtsboven even 'model opgaaf gegevens voor de loonheffingen' invullen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker..

Die print je uit en vul je in. Bedenk: heb je al een andere baan en wordt daar al loonheffing toegepast? Dan moet je bij vraag 2 'nee' invullen. Er zijn situaties waarin het kan, maar het is over het algemeen onverstandig twee keer loonheffingskorting toe te passen. Je betaalt dan over het algemeen te weinig belasting, zodat je een terugvordering krijgt als je belastingaangifte doet.
Je kunt nagaan of je al LHK toegepast hebt bij je andere baan door op de salarisspecificaties te kijken. Dan staat er meestal 'Loonheffingskorting: ja' (oid).

Ga je bij je stage meer verdienen en wil je hier loonheffingskorting toepassen? Dan moet je ook naar je andere baan zo'n formulier sturen. Bij het formulier voor je stage vul je 'ja' in (meestal vanaf de datum waarop je begint) en bij je andere baan vul je 'nee' in (ook dezelfde datum).

Dan (liefst met je contract tegelijk) opsturen naar P&O van je werk.

Duidelijker kan ik het vrees ik niet maken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:31
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik zit in de volgende situatie:
per 1 maart 2010 heb ik mijn bachelor behaald toen heb ik mijn studiefinanciering stopgezet en ben ik gaan werken.
per 1 september 2010 zal ik mijn master gaan volgen en ook weer stufi ontvangen.

Ik heb 2 werkgevers
-bij de ene waar ik het meeste werk ontvang in loonheffingskorting hier heb ik tot nu toe € 4627,96 verdiend.
-De andere werk ik 10 uur in de week zonder loonheffingskorting, tot nu toe heb ik hier € 2.537,49 verdiend
In totaal dus al € 7165,45.

Nu blijf ik de komende periode bij beide werkgevers werken alleen veel minder uur in de week (Ongeveer 12 in totaal). Ik heb al gezien dat de bijverdiengrens € 13.215,83 is, dit bedrag red ik nooit meer dit einde van het jaar dus mijn stufi hoef ik niet stop te zetten.

Wel heb ik een vraag over belasting terugkrijgen.
-Bij mijn tweede werkgever heb ik geen loonheffingskorting, ik betaal hier dus meer dan 1/3 belasting over. Welke grens is er voor het terugkrijgen van deze loonheffing?
-Ook bij mijn eerste werkgever heb ik loonheffing en arbeidskorting moeten betalen, kan ik dit ook nog terugkrijgen ook al heb ik hier al de kortingsregeling aanstaan?

Ik heb namelijk ooit gehoord dat wanneer je meer dan €10.000 verdiend je helemaal niets terugkrijgt, maar ook dat dit bedrag al op € 6.000 ligt. Wanneer ik het precies weet kan ik namelijk uitrekenen hoeveel uur ik ongeveer nog mag werken, zou het namelijk zonde vinden om te moeten werken terwijl ik nog ruim 1200 euro aan loonheffing kan terugkrijgen.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:49
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik weet niet alles, maar als je al loonheffingskorting toepast bij een baan en je wil het bedrag waarover je wel LH hebt betaald terugkrijgen, zul je belastingaangifte moeten doen. Dat kan pas volgend jaar als je je jaaropgaven hebt.

Er zijn mensen bij wie de Voorlopige Teruggave interessant is, maar als ik jouw situatie zo lees heb je daar geen recht op.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 14:51
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ik weet niet alles, maar als je al loonheffingskorting toepast bij een baan en je wil het bedrag waarover je wel LH hebt betaald terugkrijgen, zul je belastingaangifte moeten doen. Dat kan pas volgend jaar als je je jaaropgaven hebt.

Er zijn mensen bij wie de Voorlopige Teruggave interessant is, maar als ik jouw situatie zo lees heb je daar geen recht op.
Oh ik hoef ook nog geen voorlopige teruggave te hebben hoor, maar ik ben gewoon benieuwd wat het maximale bedrag is zodat ik niet bijvoorbeeld 100 euro teveel verdien en ineens niets meer terugkrijg. Dus mijn vraag is dan ook wat die grens is zodat ik ongeveer kan uitrekenen hoeveel uur ik nog kan werken dit jaar .
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 20:34
Ivo
Ivo is offline
Je hoeft niet bang te zijn dat je ineens helemaal niets meer terug krijgt. Als je 100 euro meer verdient dan de grens voor een volgende belastingschijf, dan betaal je alleen over die 100 euro het hoge tarief, en over de rest een lager tarief.

Zolang je niet meer dan €18.218 verdient, wordt er 33,45% belasting gerekend. Van het totale bedrag wat je aan belasting moet betalen, worden je heffingskortingen afgehaald. In elk geval heb je recht op de algemene heffingskorting van € 1987. Dit bedrag is een korting op de belasting die je moet betalen. Omdat het belastingpercentage over de eerste schijf 33,45% is, kun je zowieso €5940 verdienen zonder belasting te moeten betalen. Van elke euro die je bruto meer verdient is 33,45 cent voor de staat als je geen recht hebt op andere kortingen. Het maakt uiteindelijk niet uit of je je geld nu verdient bij 1 werkgever, of bij 10 werkgevers.

Rekenvoorbeeldje waarbij ik ervan uit ga dat je geen recht hebt op aftrekposten en alleen recht op de algemene heffingskorting:

Bij werkgever 1 verdien je dit jaar €5000,- en bij werkgever 2 verdien je €3000,-.
Samen €8000,-
Over die €8000,- moet je 33,45% belasting betalen = €2676,-
Maar we hebben in Nederland verzonnen dat lage inkomens ook laag belast moeten worden, daarom is de algemene heffingskorting bedacht. Je krijgt van de belastingdienst een korting van €1987,- per jaar.
Je hoeft dus uiteindelijk maar €2676 - €1987 = €689,- belasting te betalen.

Voor elke euro die je meer verdient dan in bovenstaand voorbeeld komt er 33,45 cent belasting bij en voor elke euro die je minder verdient gaat er 33,45 cent af.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat Ivo zegt inderdaad. Waar ik aan wil toevoegen dat je uiteindelijk alles wat je (in het voorbeeld) het afgelopen jaar teveel aan belasting hebt betaald (dus meer dan die 689,00) terug kan krijgen.

Let er voor de bijverdiengrens van je stufi wel op dat je er je vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering ook bij op telt! En het gaat uiteraard om bruto loon, dus vóórdat de belasting er af is gehaald.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 10:20
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Dankjullie voor het antwoord, het is me zo wel duidelijk. Zal uiteindelijk wel zien als ik mn aangifte volgend jaar doe hoeveel ik precies terugkrijg .
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Dankjullie voor het antwoord, het is me zo wel duidelijk. Zal uiteindelijk wel zien als ik mn aangifte volgend jaar doe hoeveel ik precies terugkrijg .
Als je wilt, kan je dat nu al berekenen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 09:49
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Als je wilt, kan je dat nu al berekenen.
Via loonstrookjes denk ik he? Moet ik dan gewoon het teruggave programma van 2009 pakken?
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 00:57
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Weet iemand of er een bepaalde termijn is waarbinnen ze je aangifte verwerken als het van voorgaande jaren is? Of is die er niet?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 11:38
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik heb een aantal jaar op kamers gewoond en ben nu bijna klaar met mijn studie. Sinds deze maand heb ik geen recht meer op stufi (en ook niet meer op lening), dus heb ik er een parttime baan bij gezocht om rond te kunnen komen en ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen om de kosten te drukken.

Zo lang ik mijn studie nog niet afgerond heb en ik parttime werk vinden mijn ouders het prima, maar als ik eenmaal klaar ben met mijn studie en fulltime werk moet ik maar op mezelf gaan wonen (dat was ik zelf ook al van plan trouwens, maar goed), want volgens mijn moeder ben ik nu voordeurdeler en gaat dat gevolgen hebben voor hun belastingaanslag als ik teveel verdien? Ik sta ingeschreven op het adres van mijn ouders, en hoef nog geen huur of kostgeld te betalen. Volgens mijn moeder gaat de BD er automatisch van uit dat ze dat wel vragen, want ik ben nu al zoooooo oud.....

Klopt dit of niet? Ik kon op de site van de BD uberhaupt niets over voordeurdelers vinden....
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 09:45
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Weet iemand of er een bepaalde termijn is waarbinnen ze je aangifte verwerken als het van voorgaande jaren is? Of is die er niet?
5 jaar.

Maar ga er vanuit dat het altijd wel eerder gebeurt dan dat. Is / zijn het Tj-formulieren en heb je ze later ingediend dan 1 april? Dan kun je er wat langer op moeten wachten. Verplichte aangiften die vóór 1 april zijn ingevuld (en dat zijn er veel) hebben voorrang, omdat die een voorlopige aanslag 'moeten' hebben ontvangen voor (rond, weet het niet precies!) 1 juli.

Je kunt de belastingdienst wel bellen en vragen om de status.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 09:55
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik heb een aantal jaar op kamers gewoond en ben nu bijna klaar met mijn studie. Sinds deze maand heb ik geen recht meer op stufi (en ook niet meer op lening), dus heb ik er een parttime baan bij gezocht om rond te kunnen komen en ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen om de kosten te drukken.

Zo lang ik mijn studie nog niet afgerond heb en ik parttime werk vinden mijn ouders het prima, maar als ik eenmaal klaar ben met mijn studie en fulltime werk moet ik maar op mezelf gaan wonen (dat was ik zelf ook al van plan trouwens, maar goed), want volgens mijn moeder ben ik nu voordeurdeler en gaat dat gevolgen hebben voor hun belastingaanslag als ik teveel verdien? Ik sta ingeschreven op het adres van mijn ouders, en hoef nog geen huur of kostgeld te betalen. Volgens mijn moeder gaat de BD er automatisch van uit dat ze dat wel vragen, want ik ben nu al zoooooo oud.....

Klopt dit of niet? Ik kon op de site van de BD uberhaupt niets over voordeurdelers vinden....
Leuk geprobeerd, maar voordeurdelers is een niet bestaande term. De Belastingdienst is geen maatschappelijke instelling en bemoeit zich dus totaal niet met of jouw ouders kostgeld vragen of niet.
Het gaat hen geld kosten wanneer je officieel aan kamerverhuur doen, maar jij bent hun dochter. (Er is dus geen sprake van hospitahuur, wat belastingtechnisch je ouders geld oplevert.) Het gaat ze ook geld kosten als zij een huis kopen en deze aan jou verhuren. Is ook niet het geval.
Ik loop de aangifte in gedachten langs en ik kan niets verzinnen waarom dit gevolgen heeft voor hun aangifte. Jij doet er niet in mee, want jij hebt je eigen aangifte, simpel.

Waar het wel gevolgen voor heeft, is voor de zorg- en huurtoeslag. Ik weet niet of je ouders dit hebben. Ook voor overige toeslagen kan dit gevolgen hebben, maar ik vermoed dat je ouders dit overwegend niet meer hebben (heeft vooral te maken met jonge kinderen).
Ook voor bepaalde uitkeringen, zoals de bijstand.

Dus waar ze het vandaan halen, misschien dat ik iets over het hoofd zie? Maar emotioneel-maatschappelijk is het in ieder geval niet.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 11:45
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Waar het wel gevolgen voor heeft, is voor de zorg- en huurtoeslag. Ik weet niet of je ouders dit hebben. Ook voor overige toeslagen kan dit gevolgen hebben, maar ik vermoed dat je ouders dit overwegend niet meer hebben (heeft vooral te maken met jonge kinderen).
Ook voor bepaalde uitkeringen, zoals de bijstand.

Dus waar ze het vandaan halen, misschien dat ik iets over het hoofd zie? Maar emotioneel-maatschappelijk is het in ieder geval niet.
Mijn ouders hebben een koophuis en ontvangen dus geen huurtoeslag. Mijn vader werkt fulltime en mijn moeder heeft ook fulltime gewerkt maar werkt nu 3 dagen. Ik weet niet of ze zorgtoeslag ontvangen, maar ik denk dat ze daar samen dus te veel voor verdienen.

Ik heb een nog thuiswonende broer van 20 en een nog thuiswonend zusje van 16 (voor mijn zus moeten ze dus nog kinderbijslag ontvangen). We ontvangen geen van allen een uitkering.

Heeft het dan gevolgen voor hun toeslagen etc?

Dan vroeg ik me nog wat af. Ik werk nu op oproepbasis en heb dus geen vast contract, ze kunnen me inplannen wanneer ze willen, en er dus ook zo weer uit gooien. Volgens een collega van mij kan ik dan bij het UWV een aanvraag doen voor een aanvullende uitkering. Ik ben juist gaan werken zodat ik geen uitkering aan hoefde te vragen...Volgens mij vullen ze maar aan tot een bepaald bedrag en heb ik daar de hele tijd dat ik nu weer werk al boven gezeten. Is het dan toch slim om eens te gaan informeren bij het UWV? Stel dat ik WEL werkloos raak, dan moet ik dan waarschijnlijk weken wachten voordat ik eens geld zie...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 12:23
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Mijn ouders hebben een koophuis en ontvangen dus geen huurtoeslag. Mijn vader werkt fulltime en mijn moeder heeft ook fulltime gewerkt maar werkt nu 3 dagen. Ik weet niet of ze zorgtoeslag ontvangen, maar ik denk dat ze daar samen dus te veel voor verdienen.

Ik heb een nog thuiswonende broer van 20 en een nog thuiswonend zusje van 16 (voor mijn zus moeten ze dus nog kinderbijslag ontvangen). We ontvangen geen van allen een uitkering.

Heeft het dan gevolgen voor hun toeslagen etc?

Dan vroeg ik me nog wat af. Ik werk nu op oproepbasis en heb dus geen vast contract, ze kunnen me inplannen wanneer ze willen, en er dus ook zo weer uit gooien. Volgens een collega van mij kan ik dan bij het UWV een aanvraag doen voor een aanvullende uitkering. Ik ben juist gaan werken zodat ik geen uitkering aan hoefde te vragen...Volgens mij vullen ze maar aan tot een bepaald bedrag en heb ik daar de hele tijd dat ik nu weer werk al boven gezeten. Is het dan toch slim om eens te gaan informeren bij het UWV? Stel dat ik WEL werkloos raak, dan moet ik dan waarschijnlijk weken wachten voordat ik eens geld zie...
Ik zou je ouders even navragen of ze zorgtoeslag ontvangen, want dat wordt wel aan alle inkomens gekoppeld.
Verder zouden ze vanwege je zusje nog kindgebonden budget kunnen ontvangen van de belastingdienst. Ik weet niet of jouw inkomen daarvoor ook gaat meetellen. Er is wel een maximum aan inkomen vastgesteld, dus vraag dat ook even na. Kinderbijslag blijft onder alle omstandigheden behouden, want dat is een algemene uitkering. Verder kan ik me niet zo gauw een inkomensafhankelijke tegemoetkoming bedenken, maar sowieso is het handig dit te bespreken.

Ik zou niet rekenen op een aanvullende uitkering. Het enige waarvoor je in aanmerking komt is aanvullende bijstand, maar jouw situatie maakt de kans hierop aanzienlijk kleiner.
Je woont weer thuis: ondanks dat je ouders geen zorgplicht meer hebben, neemt het UWV wel aan dat jij hierdoor minder vaste lasten hebt dan wanneer je op jezelf zou wonen.
Je bent 25: dit jaar is de Wet WIJ ingevoerd, om de uitkeringsaanvraag bij jongeren te ontmoedigen. Je krijgt een scholingstraject of een begeleidingstraject voor het vinden van een baan. Dat heb je allemaal niet nodig. Kom je toch in aanmerking voor de WWB via de Wet WIJ, dan is deze aanzienlijk lager dan een reguliere WWB-uitkering. Daar schiet je al helemaal niets mee op: dit geld verdien je zeer waarschijnlijk ook al met je huidige baan.
(En Wet WIJ is bedoeld voor jongeren die niet terug kunnen vallen op familie of een (goede) betaalde baan. Vaak hebben ze bijzondere omstandigheden zoals beperkte scholing of al een kind. Al die tijd dat je onder de Wet WIJ valt ben je ook sollicitatieplichtig. De term 'passend werk' is enorm breed en betekent dus dat je aan moet nemen wat er op je pad komt.)

Het argument dat deze baan onzeker is qua uren zal het UWV afwenden: dan moet je zelfstandig een baan zoeken met meer inkomenszekerheid. Daarvoor kun je overigens wel een werkcoach en begeleiding bij krijgen, maar géén uitkering.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 12:27
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
De enige uitzondering die ik zo even gauw nog kan bedenken is dat je wellicht verzekerd bent voor een aanvullende uitkering via je werk, maar daar weet ik niets vanaf en zul je daar na moeten vragen!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 16:35
Verwijderd
Vraagje:

Ik heb bij intreden van werk nooit loonheffingskorting-papieren ingevuld. Deze kreeg ik pas vorige maand onder mijn neus. Nu kan ik uit mijn loonstrookjes niet onomstotelijk concluderen of ik wel of niet korting krijg. Stel dat het vanaf deze maand wordt geactiveerd, kan ik de kortingen dan met terugwerkende kracht terugvragen bij de BD?

Mijn werkgever zal ook het een en ander terugkrijgen of bij moeten betalen weet ik. Heb ik ook nog ergens recht op?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 17:17
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Vraagje:

Ik heb bij intreden van werk nooit loonheffingskorting-papieren ingevuld. Deze kreeg ik pas vorige maand onder mijn neus. Nu kan ik uit mijn loonstrookjes niet onomstotelijk concluderen of ik wel of niet korting krijg. Stel dat het vanaf deze maand wordt geactiveerd, kan ik de kortingen dan met terugwerkende kracht terugvragen bij de BD?

Mijn werkgever zal ook het een en ander terugkrijgen of bij moeten betalen weet ik. Heb ik ook nog ergens recht op?
Als ingangsdatum kan je gewoon de datum van in dienst treding invoeren. Meestal verrekend je werkgever het dan hetzelfde jaar nog.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 17:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je zou dat aan je loonstrookje toch wel moeten kunnen zien.
Allereerst hoort het er op te staan. Staat er nergens LHK?
Of ergens een code 0 of 1? Code 0 is niet toepassen, code 1 is wel toepassen.

Daarnaast kun je het ook berekenen.
Kijk naar het bedrag dat is gehanteerd voor de loonheffing (staat er meestal voor) en naar hoeveel loonheffing er uiteindelijk af gaat. Als het percentage loonheffing dat er maandelijks afgaat ongeveer 33% of meer is, dan heb je geen korting (en kun je volgend voorjaar terugvragen bij de belasting).
Is het een lager percentage, dan heb je vermoedelijk wel korting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 23:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als ingangsdatum kan je gewoon de datum van in dienst treding invoeren. Meestal verrekend je werkgever het dan hetzelfde jaar nog.
Je kunt het ook via de Belastingdienst regelen door aangifte te doen. Je zou dan als ingangsdatum voor de loonheffingskorting het begin van de volgende maand kunnen noemen. Over de afgelopen vijf jaar (2005 - 2009) valt met een Tj-biljet misgelopen loonheffingskorting terug te krijgen.

En inderdaad, code 1 is wel toepassen en code 0 niet. Er worden ook wel wat afkortingen gebruikt, dus LH of LHK betekent dan het al of niet toepassen van loonheffingskorting.

(Ik heb twee banen en heb over die met de meeste uren LHK lopen, over de ander niet. Als ik toch nog voor een deel recht zou hebben op het toepassen van LHK over mijn bijbaan, dan vorder ik dat volgend jaar wel terug. Dat leverde me over vorig jaar een leuke terugvordering op. )
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 23:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Je zou dat aan je loonstrookje toch wel moeten kunnen zien.
Allereerst hoort het er op te staan. Staat er nergens LHK?
Of ergens een code 0 of 1? Code 0 is niet toepassen, code 1 is wel toepassen.

Daarnaast kun je het ook berekenen.
Kijk naar het bedrag dat is gehanteerd voor de loonheffing (staat er meestal voor) en naar hoeveel loonheffing er uiteindelijk af gaat. Als het percentage loonheffing dat er maandelijks afgaat ongeveer 33% of meer is, dan heb je geen korting (en kun je volgend voorjaar terugvragen bij de belasting).
Is het een lager percentage, dan heb je vermoedelijk wel korting.
32,nogwat is het gemiddeld. Hoger toch meestal niet, omdat dat pas van toepassing is als je onder de tweede schijf valt?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 17:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
32,nogwat is het gemiddeld. Hoger toch meestal niet, omdat dat pas van toepassing is als je onder de tweede schijf valt?
Ja, maar ik dacht dat Sovreze een gewone baan heeft en geen bijbaantje. Als die gedachte klopt, dan kan je vrij makkelijk in de tweede schijf vallen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Vraagje:

Ik heb bij intreden van werk nooit loonheffingskorting-papieren ingevuld. Deze kreeg ik pas vorige maand onder mijn neus. Nu kan ik uit mijn loonstrookjes niet onomstotelijk concluderen of ik wel of niet korting krijg. Stel dat het vanaf deze maand wordt geactiveerd, kan ik de kortingen dan met terugwerkende kracht terugvragen bij de BD?

Mijn werkgever zal ook het een en ander terugkrijgen of bij moeten betalen weet ik. Heb ik ook nog ergens recht op?

52 procent betalen?

Uit eindelijk krijg je alles terug en moet je betalen wat je uiteindelijk moet betalen.
Wat de werkgever moet afdragen aan de fiscus, is niet jou zaak en onafhankelijk van jouw verplichtingen.

Aan het einde van het jaar kan je dat gewoon terug vragen wat je teveel heb betaalt. Je krijgt wel dan heffingrente, dat in jou voordeel is.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 20:13
deking23
deking23 is offline
oke nu heb ik in de zomervakantie vakantiewerk gedaan,
moest toen ook zo'n lijst invullen of ik uitkeerringen ontving, nouja krijg ik niet dus.
alleen studiefinanciering.

krijg ik vandaag me loonstrook, is er op 20 dagen 513€ ingehouden.

als ik nu zo'n T-biljet invul en opstuur hoeveel krijg ik dan ong terug?

ik ben 18 jaar.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 12:40
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
We hebben een speciaal belastingtopic, dus daar heb ik het naar verplaatst.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 12:44
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
oke nu heb ik in de zomervakantie vakantiewerk gedaan,
moest toen ook zo'n lijst invullen of ik uitkeerringen ontving, nouja krijg ik niet dus.
alleen studiefinanciering.

krijg ik vandaag me loonstrook, is er op 20 dagen 513€ ingehouden.

als ik nu zo'n T-biljet invul en opstuur hoeveel krijg ik dan ong terug?

ik ben 18 jaar.
En het antwoord op je vraag:

dat formulier was voor je loonheffingskorting. Als ik zo je inhouding van €513,- bekijk, heb je de loonheffingskorting niet toe laten passen (en dat had je beter wel kunnen doen).

Volgend jaar Tj-biljet invullen, als bovenstaand klopt krijg je volgens mij alles of anders een groot deel terug.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 17:46
deking23
deking23 is offline
ok dus als ik het goed begrijp kan ik pas in 2011 die 513 euro terugvorderen?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 18:03
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
ok dus als ik het goed begrijp kan ik pas in 2011 die 513 euro terugvorderen?
Ja dat kan pas volgend jaar. Zij weten immers nu nog niet of je dit jaar nog meer gaat werken. Voor dat baantje kan je dan waarschijnlijk ook geld terug krijgen en dan zouden ze je meerdere keren moeten betalen. Als iedereen dat doet blijven ze bezig en duurt het langer voordat ze alles verwerkt hebben. Dus daarom kan het het jaar erop altijd pas.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 09:11
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ok dus als ik het goed begrijp kan ik pas in 2011 die 513 euro terugvorderen?
Ja natuurlijk. Zoals gezegd wil de Belastingdienst je gehele jaarinkomen weten. In oktober weten zowel zij als jij niet wat de laatste twee maanden nog brengen gaan.
Je hebt voor je belastingaangifte een jaaropgave nodig, en die heb je nu ook nog niet. Die komt rond februari volgend jaar.

Daarvan neem je de belangrijkste gegevens over waar de Belastingdienst om vraagt. Het programma berekent het geld waar jij recht op hebt. Je kunt overigens ook ziektekosten e.d. kwijt, maar volgens mij krijg jij zonder dat ook al aardig het maximale.

Wil je voortaan tóch gelijk loonheffingskorting en niet pas achteraf je geld terugkrijgen? Lees het formulier dan héél goed (zodat je dus weet dat het om iets anders gaat dan het hebben van een uitkering of niet) en laat de loonheffingskorting toepassen per de datum van je eerste werkdag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.