Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2006, 12:25
Najim86
Najim86 is offline
Hoi,

Ik zit met het volgende probleem. Ik wil graag weten of het in Excel ook mogelijk is om toekomstige cijfers te “voorspellen” gerelateerd aan een vastgestelde norm/doel.

Bijv.
De norm voor 2005 is 7900 producten. Stel dat ik dit elke maand in kaart breng (zie voorbeeldje); ik heb nu even t/m april ingevuld. Per maand wordt het voortschrijdend gemiddelde berekend en afgezet tegen een percentage. Voorlopig heb ik 100 % gewoon verdeeld over 12 maanden (1/12 deel van 100% maar dan cumulatief. Dus in januari 8,33%, in februari 16,67% etc.).

1) Hoe krijg ik het dan zodanig dat nog niet gemeten maanden i.p.v. 0,00% een % (en het daarbijbehorende aantal) weergeven wat gehaald zou moeten worden om het einddoel te halen ?
Ik wil dus graag een voorspelling weergeven van hetgeen gehaald zou moeten worden in die maanden.

2) Door afrondingsverschillen lopen de kleurtjes niet altijd lekker. In de maand januari is voor Team C de score 8,2% en is dit oranje. Gezien de norm van 8% zou dit groen moeten zijn maar omdat gerekend wordt met 8,33% wordt de 8,2% oranje. Hoe kan ik dit voorkomen c.q. oplossen ?

Hoop dat iemand me op weg kan helpen....

Andere oplossingen / verbeteringen zijn ook welkom !
_________________
Met dank en groet,
Najim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2006, 16:14
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
1) 100% - vorige waarde(n) ? Dus in februari: (100-VORIGEWAARDE)/11, maart: (100-VORIGEWAARDE+WAARDEDAARNA)/10
2) extra cel toevoegen met een afgeronde waarde (round() oid) en daar je kleurtjes op afstellen ?
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:06
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Kun je je sheet ergens online zetten, want ik vind je uitleg nogal wazig.

Voor wat ik kan opmaken uit je uitleg: gewoon 2/3 extra koloms/rijen bijmaken waarin je de schattingen moet opgeven. Je schatting is blijkbaar gewoon de cummulatieve som, en dan kun je verder uitrekenen. Volgens mij zit er echter geen probleem bij het feit dat de kleur oranje (= slecht ?) is bij 8% als de uitgerekende verwachting 8.33% is: je zit eronder, dusheb je de waarde niet gehaald. EVentueel zou je kunnen instellen dat er een bepaalde afwijking op mag zitten van x% door dat bij de voorwaardelijke opmaak zo op te geven.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Hijackthis Log file & probleem beschrijving
Afwezig
9 01-12-2009 09:13
Software & Hardware Macro in Excel probleempje
Mirtjemirtje
2 02-09-2009 21:04
Huiswerkvragen: Exacte vakken [INF] probleempje bij programmeren in excel
Gevederde
1 08-10-2007 21:32
Software & Hardware [Excel] Probleem met SUBTOTAL-functie
Lautitia
1 31-01-2007 10:56
Software & Hardware Excel probleempjes...
Yacine
1 29-01-2006 13:47
Software & Hardware Vervelend Word probleem en Excel moeilijkheden
$@nd€r $@l@m@nd€r
7 10-12-2003 19:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.