Oud 13-10-2003, 18:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
CDA wil woningkraak verbieden

Uitgegeven: 12 oktober 2003 09:05
HILVERSUM - Het CDA wil het kraken van woningen verbieden. De partij wil daarmee ondermeer voorkomen dat criminele organisaties uit het buitenland Nederland als vestigingsplaats kiezen. Dat zei het Tweede-Kamerlid Ten Hoopen zondag in het radioprogramma 'De andere wereld van zondagmorgen'.

De CDA-er sprak van een vervolgstap op de poging van zijn partij om het kraken van bedrijfspanden te verbieden. Een Kamermeerderheid stemde vorige week in met een CDA-motie om leegstaande bedrijfspanden te beschermen tegen krakers.

Volgens Ten Hoopen gaat er van het huidige gedoogbeleid te veel aantrekkingskracht uit. In het buitenland zijn de regels veel strenger. Hij wil niet dat Nederland een vrijplaats wordt voor (buitenlandse) kraakbewegingen. Daarnaast wordt met een verbod ook het eigendomsrecht hersteld, aldus Ten Hoopen.
http://nu.nl/news.jsp?n=217497&c=10

-------

AJB niet op deze manier! Ik begrijp dat er acties moeten komen tegen voornamelijk uit Spanje en Italie afkomstige krakers die de boel onderpoepen en vernielen en daarmee overigens de Nederlandse kraker in diskrediet brengen, maar door domweg kraken te verbieden zonder daartegenover alternatieven voor woningnood aan te bieden, vind ik niet kunnen.
Dit werkt ten eerste alleen maar de huizenmaffia in de kaart, want nu kunnen ze ongestraft (dat is: niet hun eigendom verliezen aan krakers na een jaar) huizen leeg laten staan zodat deze in waarde enorm gaan stijgen.

Als je dan al kraken verbied, bedenk dan zoiets erbij:
- kraken wordt verboden, maar staat een huis aantoonbaar langer dan 1 jaar leeg en je breekt in dat huis in, laat de gemeente dit weten; die dit zal gedogen, en die dan vervolgens dit huis zich toe-eigend en de krakers er als anti-kraak in laten wonen (zij moeten dus een luttel bedrag betalen) totdat woningbouwcorporaties de huizen opkopen om er sociale woningbouwcomplexen van te maken.

- kraken wordt verboden, maar het leeg laten staan van een huis moet strafbaar gemaakt worden. Je moet verplicht zijn het huis te verhuren als jij - als eigenaar - het huis langer dan 1 jaar leeg laat staan. Doe je dat niet, krijg je een fikse boete.

Ik denk dat de eerste oplossing overigens beter is, want voor de maffia is die fikse boete toch maar een klein bedrag

Daarnaast zou je ook kunnen denken:
- kraken niet verbieden, maar hard optreden tegen krakers die aantoonbare overlast veroorzaken; desnoods aangevuld met een regeling met het land van herkomst over eventuele strafmaatregelingen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 18:20
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Zucht...weer duidelijk een geval van het opboeren van een 'oplossing', maar verder niet nadenken over de gevolgen ervan. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend van het CDA...
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:23
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Vindt het best. Dat er dan woningnood komt voor arme studenten die geen woonruimte kunnen vinden is jammer, maar ik vind niet dat iemand het recht heeft om zomaar in iemand anders' huis te gaan wonen, zelfs al doet de eigenaar er niks mee.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 13-10-2003 @ 18:23:
Vindt het best. Dat er dan woningnood komt voor arme studenten die geen woonruimte kunnen vinden is jammer, maar ik vind niet dat iemand het recht heeft om zomaar in iemand anders' huis te gaan wonen, zelfs al doet de eigenaar er niks mee.
En wat als die huizen in handen zijn van de maffia?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:46
waaromniet?
waaromniet? is offline
Dat van die geldsom gaat er maar net om hoe hoog die is natuurlijk he? Als je daar een dwangsom van een (paar) miljoen euro per dag op zet gaat het toch aardig in de papieren lopen .

Overigens weer typisch burgerlijke CDA voorstellen, bah.

Oh, en nog een oplossing, kraken alleen gedogen van mensen die Nederlands staatsburger zijn

Harder optreden tegen misbruik ben ik sowieso zwaar voor, aangezien die lui het verpesten voor de krakers (en sympathisanten) die wel normale omgangsvormen en enige manieren kennen...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 13-10-2003 @ 18:46:

Oh, en nog een oplossing, kraken alleen gedogen van mensen die Nederlands staatsburger zijn


Wordt moeilijk ivm EU-wetten

Citaat:

Harder optreden tegen misbruik ben ik sowieso zwaar voor, aangezien die lui het verpesten voor de krakers (en sympathisanten) die wel normale omgangsvormen en enige manieren kennen...
Erm.. de misbruikers moet je straffen, niet de niet-misbruikers

Overigens staat dit op AT5.nl

Citaat:
CDA-fractie wil verbod op kraken

Het CDA in de Tweede Kamer wil de regels voor het kraken van woningen en kantoorpanden aanmerkelijk verscherpen. CDA-kamerlid Ten Hoopen stelt zelfs voor het kraken helemaal te verbieden.
Het CDA, dat enige bijval krijgt van VVD en LPF, stelt dat kraken criminele groeperingen aantrekt uit het buitenland. Er worden houseparty's gehouden waar pillen worden verkocht, zo is de overtuiging in christelijke kringen.
Socioloog H. Pruijt uit Rotterdam zegt dat er geen aanwijzingen zijn dat kraken en criminaliteit in elkaar overgaan: "Wat moet een crimineel nou met een huis waarin niets functioneert?"
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:49
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 12:40:
En wat als die huizen in handen zijn van de maffia?
Technisch zou ik dan nog steeds bij mijn standpunt blijven, al krijg ik dan meer een gevoel van dat het mij niet uitmaakt wat er met hun huizen gebeurd. Dan vraag ik me ook af hoeveel % van de lege huizen in Nederland in het bezit zijn van de maffia.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:49
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 18:48:


Wordt moeilijk ivm EU-wetten



Erm.. de misbruikers moet je straffen, niet de niet-misbruikers

Overigens staat dit op AT5.nl
Dat weet ik eigenlijk niet, ik zal er eens naar kijken (hoewel je als je info hebt die natuurlijk ook mag geven ).

Dat zeg ik toch
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 13-10-2003 @ 18:49:
Technisch zou ik dan nog steeds bij mijn standpunt blijven, al krijg ik dan meer een gevoel van dat het mij niet uitmaakt wat er met hun huizen gebeurd. Dan vraag ik me ook af hoeveel % van de lege huizen in Nederland in het bezit zijn van de maffia.
In Amsterdam was nog zo'n "makelaar" vrij recent geluiqideerd

Dat word je niet zomaar, hoor... Geluiqideerd

(overigens bestaan er ook andere soorten huizen die gekraakt worden, zoals het omtoveren van kantoorhuizen (nadat deze langer dan 1 jaar leeg staan) in yuppenhuizen, terwijl woningnood onder de lagere sociale klassen hoger is, bv.. Of gaat het om te slopen huizen, maar is de sloop langer dan een jaar blijven hangen.)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 13-10-2003 @ 18:49:

Dat zeg ik toch
Sorry, las "tegen" ipv "voor"
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Even een leuk artikeltje erbij halen:

Geen kamer? Kraken!

Door Bas Husslage

Het uitblijven van structurele woonoplossingen, dwingt studenten tot alternatieven. Kraken behoort tot de mogelijkheden. Maar er komt heel wat meer bij kijken dan een koevoet en een krakende deurpost. Zo waren maanden voorbereiding nodig voor een kraakactie in de Amsterdamse Jordaan.

Zondag is van oudsher de kraakdag in Amsterdam omdat de politie dan druk is met voetbalsupporters, maar tegenwoordig eerder om de simpele reden dat veel krakers werken op andere dagen. Vanaf 15:45 uur druppelen sympathiserende krakers binnen in een kraakpand aan de Westerstraat in de Amsterdamse Jordaan. Vanuit dit strategisch gekozen pand wordt een kraakactie in de buurt voorbereid. Een aantal van de aanwezigen blijkt eerder op de dag al gekraakt te hebben en om 18:00 uur staat opnieuw een locatie op het programma. Werk aan de winkel!

Een oppervlakkige blik toont een gezelschap van divers pluimage: kaalgeschoren, alternatieve dreads, geverfd haar en zelfs een enkele ouderwetse hanenkam. De groep varieert van tieners tot dertigers. Naast Nederlands weerklinkt Engels en Spaans. Rond 16:00 uur is het kraakpand al aardig volgestroomd.

De sfeer is relaxed en kameraadschappelijk, maar hoe drukker het wordt hoe meer de spanning toeneemt. Vooral vandaag is solidariteit van belang, want volgens initiatiefneemster Eva - een 25 jarige studente antropologie – bestaat de kans dat de eigenaar van de panden besluit een knokploeg langs te sturen. En dat is geen gangbare situatie voor krakers. Het is dus zaak met een indrukwekkend aantal mensen aanwezig te zijn. En dat lukt aardig, want inmiddels staan zestig á zeventig mensen zweterig in twee warme, kleine kamers. De spanning is inmiddels duidelijk voelbaar, de sfeer is geladen.

Samen met een groepje vrienden heeft Eva zich maandenlang voorbereid op de kraak. Ze was vaak te vinden op het krakersspreekuur in het Amsterdamse krakersbolwerk Vrankrijk aan de Spuistraat. Daarnaast frequenteerde ze het archief van SPOK (Spekulatie Onderzoeks Kollektief), adviseur bij het napluizen van de handel en wandel van huisbazen. Uit het dossier dat ze aanlegde concludeert Eva dat het beoogde kraakpand een beleggingsobject is in een opeenstapeling van vage BV’s. Het pand is ondergebracht in een BV met activiteiten in de filmbranche, waardoor volgens Eva belastingvoordeel wordt geboekt op onroerend goed.

Vanuit de kraakideologie forceren krakers panden die door lange leegstand het systeem van sociale woninghuur blokkeren. In sommige gevallen laten projectontwikkelaars bewust huizen bijvoorbeeld leegstaand verkrotten als ze geen afbreekvergunning krijgen. Als een huis eenmaal onbewoonbaar verklaard wordt, kan het dan alsnog afgebroken worden om een nieuwbouwproject uit de grond te stampen. Zo hebben krakers monumentale panden in de Amsterdamse binnenstad van de ondergang gered, door ze te kraken en rechten af te dwingen. Daarbij draait het allemaal om artikel 429 sixies uit het Wetboek van Strafrecht. Daaruit valt op te maken dat een pand minimaal een jaar leeg moet staan voordat krakers het kunnen betrekken. Anders hebben zij juridisch geen poot om op te staan. En zodra het genoemde wetsartikel geldt, moet de huiseigenaar een civiele procedure aanspannen tegen de krakers.

Laatste instructies
‘Shit, er staan veel te veel mensen op straat’, wordt gefluisterd in het kraakpand, uit angst dat de samenscholing politie trekt en het kraken vroegtijdig afgeblazen wordt.

Eva neemt het woord, bedankt iedereen voor het aanwezig zijn en geeft de laatste instructies. Nog steeds is niet bekend waar gekraakt gaat worden. ‘Ik wil geen discussie met buurtbewoners’, zegt ze: ‘Geen verspreiding van revolutionaire ideeën.’ Een week eerder pakte de politie om die reden nog een handvol krakers op.

Af en toe valt een reep licht binnen in het duister verlichte vertrek, als er weer iemand binnenstapt. ‘Deur dicht’, sissen verschillende stemmen tegelijk. Een plunjezak met breekijzers en ander gereedschap wordt opgepakt. Het is zover. Snel manoeuvreert een lang lint krakers door de straten. Na een korte wandeling is het kraakobject bereikt. De breekploeg uit voorhoede tovert zichzelf bij de voordeur om tot een professioneel opererende speciale eenheid. Zwarte bivakmutsen gaan over het hoofd – slotforcering is strafbaar, onherkenbaarheid is noodzaak - een koevoet en een hamer spelen door behendige handen met zwartleren handschoenen. Met een penvormig zaklampje wordt het grotendeels ontwrichte slot geïnspecteerd, waarna een trefzekere genadeklap volgt en de deur openzwaait. Dit is echt goed voor de adrenaline! Gaat het lukken?

Iemand rost de schuifdeur van op voorhand geparkeerd busje open. Een flinke stapel bedspiralen ligt klaar, met daarop een matras, tafel en stoel. Dat zijn de drie ingrediënten om te voldoen aan het juridische begrip “huisvrede”, zodat je niet zomaar op straat gezet kan worden.

Overal in het kale huis weerklinken holle voetstappen op de houten vloeren en trappen. De invasie is totaal. Passanten slaan het tafereel verschrikt gade: wat gebeurt er in onze rustige, welvarende Jordaan? Al snel arriveert de politie, nadat zij volgens het protocol gebeld is door de krakers. De voordeuren zijn dan al onneembaar gebarricadeerd met metalen palen tussen deur en trap naar de bovenwoning. Twee politiemannen met flink wat strepen op hun schouders schouwen de woningen; krakers praten alleen met politiemensen die de kraakprocedure goed kennen.

'Met het ene pand kunnen wij akkoord gaan,' concluderen zij: 'Het andere pand geeft niet de indruk dat het een jaar leeg staat.'

Ondertussen werken de krakers met man en macht door aan het barricaderen van de woning die de politie niet afwees. Dikke schroeven verankeren bedspiralen aan de raamkozijnen op de eerste en tweede verdieping. Kraakvitrage heet dat in jargon. Overburen aanschouwen het tafereel gelaten vanaf hun zonovergoten balkonnetjes. De directe buurman kijkt met een gezicht vol ongeloof en misprijzen naar zijn nieuwe buren. 'Zoiets doe je toch niet,' zegt hij: 'Ga lekker naar de Bijlmer. Dit is luxe-kraken!'

Geöliede machine
De kraakwereld is goed georganiseerd. Krakers gaan niet over één nacht ijs en er heerst onderling grote verbondenheid. Amsterdam is zelfs verdeeld in verschillende districten, ieder met hun eigen kraakspreekuur en een eigen ervaren breekploeg. De hoofdstad telt honderden kraakpanden, landelijk zijn het er duizenden. Wie overigens denkt dat kraakpanden altijd oud en uitgewoond zijn, heeft het mis. Eva: ‘Ik heb vaak in panden gezeten met douche, prima kookvoorzieningen, enzovoorts. Hoogstens moet je je eigen gasstel scoren.’ Bovendien hebben krakers het recht om legaal allerlei aansluitingen aan te vragen.

Inmiddels hebben de krakers het door de politie afgewezen pand verlaten, omdat bekend werd dat de ME het pand zou ontruimen. ‘Tot die tijd’, zegt Eva: ‘probeerde de kroegbaas van de begane grond ons leven zuur te maken. Heel kinderachtig stal hij de brillen van onze hoofden. We hebben geen bril teruggezien!’ Het andere huis blijft voorlopig hun onderdak. Maar voor hoelang? Vier maanden? Vijf jaar? Kortom, kraken is geen eitje. Maar wie het trekt om in relatieve onzekerheid te leven is uit het juiste hout gesneden. Je weet namelijk nooit hoe lang je in de woning kunt blijven. Maar wie geluk heeft krijgt het voor elkaar dat de woning onderdeel uit gaat maken van het sociale huursysteem. En daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.

De naam Eva is een schuilnaam in het kraakcircuit.

Dit artikel is verschenen in Sum februari 2003
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:10
rsieswerda
Avatar van rsieswerda
rsieswerda is offline
ben best wel tegen die krakers, wat zijn hun anders dan jij en ik, waarom zouden hun niet hoeven lijkt me makkelijk. Het is gewoon andermans bezit dus daar heb je gewoon vanaf te blijven
__________________
I take pleasure in guttin' ya boy!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:13
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Die idealen zijn allemaal leuk en aardig dat kraken alleen mag als een pand langer dan een jaar leeg staat, maar de kraakbeweging, ook de Nederlanders, zijn dan nog steeds niet zuiver. Als er na dat jaar wel plannen komen om iets met het pand te doen, terwijl de krakers er nog inzitten weigeren ze domweg om weg te gaan. (De blauwe aanslag) Het niet gebruiken van het pand is in dat geval echter geen excuus meer. Laat eerst de krakers maar eens zuiver worden en zich netjes aan de door zichzelf voorgestane regels houden en daarna moet kraken nog niet toegestaan worden.

Ik weet niet wat voor asociale anti-autoritaire opvoeding de gemiddelde kraker heeft gehad, maar mijn ouders hebben me altijd geleerd dat ik met m'n poten van andermans spullen af moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:15
rsieswerda
Avatar van rsieswerda
rsieswerda is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 13-10-2003 @ 19:13:
Die idealen zijn allemaal leuk en aardig dat kraken alleen mag als een pand langer dan een jaar leeg staat, maar de kraakbeweging, ook de Nederlanders, zijn dan nog steeds niet zuiver. Als er na dat jaar wel plannen komen om iets met het pand te doen, terwijl de krakers er nog inzitten weigeren ze domweg om weg te gaan. (De blauwe aanslag) Het niet gebruiken van het pand is in dat geval echter geen excuus meer. Laat eerst de krakers maar eens zuiver worden en zich netjes aan de door zichzelf voorgestane regels houden en daarna moet kraken nog niet toegestaan worden.

Ik weet niet wat voor asociale anti-autoritaire opvoeding de gemiddelde kraker heeft gehad, maar mijn ouders hebben me altijd geleerd dat ik met m'n poten van andermans spullen af moet blijven.
__________________
I take pleasure in guttin' ya boy!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:19
Wave
Wave is offline
Anti-kraakpanden zullen dan ook verdwijnen....das wel jammer...word het kamer vinden nog moeilijker....
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:38
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Art 429sexies:


Artikel 429sexies

1.
Hij die een door hem wederrechtelijk in gebruik genomen woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende niet meer dan twaalf maanden voorafgaande aan die wederrechtelijke ingebruikname is beëindigd, op vordering van of vanwege de rechthebbende niet aanstonds ontruimt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.

2.
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, vertoevende in een wederrechtelijk in gebruik genomen woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende niet meer dan twaalf maanden voorafgaande aan die wederrechtelijke ingebruikname is beëindigd, zich op de vordering van of vanwege de rechthebbende niet aanstonds verwijdert.

----

Insane: dus als de eigenaar na 14 maanden opeens wel een bestemmingsplan heeft en er krakers inzitten in 1 maand, dan moet dat via de juridische weg opgelost worden. En de krakers hebben tot zo lang gewoon t recht erin te blijven wonen; totdat de rechter anders beslist.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Wave schreef op 13-10-2003 @ 19:19:
Anti-kraakpanden zullen dan ook verdwijnen....das wel jammer...word het kamer vinden nog moeilijker....
Dat hoeft niet per se
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:39
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Zijn ze nou helemaal gek geworden...


de beste oplossing vind ik deze:
Citaat:
gatara schreef:

Daarnaast zou je ook kunnen denken:
- kraken niet verbieden, maar hard optreden tegen krakers die aantoonbare overlast veroorzaken; desnoods aangevuld met een regeling met het land van herkomst over eventuele strafmaatregelingen.

...je gaat kraken toch niet verbieden? stelletje eikels.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-10-2003, 19:46
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 13-10-2003 @ 19:13:
Die idealen zijn allemaal leuk en aardig dat kraken alleen mag als een pand langer dan een jaar leeg staat, maar de kraakbeweging, ook de Nederlanders, zijn dan nog steeds niet zuiver. Als er na dat jaar wel plannen komen om iets met het pand te doen, terwijl de krakers er nog inzitten weigeren ze domweg om weg te gaan. (De blauwe aanslag)

Als ik het goed begrepen heb was men van plan de blauwe aanslag te slopen. Vernietiging van woonruimte in een tijd van woningnood. Groot gelijik dat men niet weg wilde gaan.

Het niet gebruiken van het pand is in dat geval echter geen excuus meer. Laat eerst de krakers maar eens zuiver worden en zich netjes aan de door zichzelf voorgestane regels houden en daarna moet kraken nog niet toegestaan worden.

1) Waarom niet?
2) Niet alle krakers zijn "niet zuiver"

Ik weet niet wat voor asociale anti-autoritaire opvoeding de gemiddelde kraker heeft gehad, maar mijn ouders hebben me altijd geleerd dat ik met m'n poten van andermans spullen af moet blijven.

Mijn ouders hebben me geleerd dat iedereen recht heeft op een goede toegang tot de woningmarkt, en dat de overheid daar (gedeeltelijk) voor moet zorgen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:47
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Als ze wat nuttigs gaan doen met die huizen en de krakers eruit zetten is het prima.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:48
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 19:38:
Art 429sexies:


Artikel 429sexies

1.
Hij die een door hem wederrechtelijk in gebruik genomen woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende niet meer dan twaalf maanden voorafgaande aan die wederrechtelijke ingebruikname is beëindigd, op vordering van of vanwege de rechthebbende niet aanstonds ontruimt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.

2.
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, vertoevende in een wederrechtelijk in gebruik genomen woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende niet meer dan twaalf maanden voorafgaande aan die wederrechtelijke ingebruikname is beëindigd, zich op de vordering van of vanwege de rechthebbende niet aanstonds verwijdert.

----

Insane: dus als de eigenaar na 14 maanden opeens wel een bestemmingsplan heeft en er krakers inzitten in 1 maand, dan moet dat via de juridische weg opgelost worden. En de krakers hebben tot zo lang gewoon t recht erin te blijven wonen; totdat de rechter anders beslist.
Als iedereen alles maar doet totdat de rechter beslist dat hij het niet mag doen, dan hebben we heel wat meer rechters nodig. Dan zou ik dus ook dingen mogen jatten, totdat de rechter beslist dat ik, als persoon, niet stelen mag?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:50
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 13-10-2003 @ 19:48:
Als iedereen alles maar doet totdat de rechter beslist dat hij het niet mag doen, dan hebben we heel wat meer rechters nodig. Dan zou ik dus ook dingen mogen jatten, totdat de rechter beslist dat ik, als persoon, niet stelen mag?
Uhh dat is heel iets anders. Zij hebben het RECHT daar te blijven, tenzij de rechter anders beslist. Jij hebt nimmer het recht om te stelen, ook al zal er pas gesanctioneert worden wanneer je gepakt word. Beetje kromme vergelijking.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:51
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 13-10-2003 @ 19:48:
Als iedereen alles maar doet totdat de rechter beslist dat hij het niet mag doen, dan hebben we heel wat meer rechters nodig. Dan zou ik dus ook dingen mogen jatten, totdat de rechter beslist dat ik, als persoon, niet stelen mag?
mij lijkt dat kraken niet wederrechterlijk is, als aan de voorwaarden voldaan is
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:52
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
meelman schreef op 13-10-2003 @ 19:47:
Als ze wat nuttigs gaan doen met die huizen en de krakers eruit zetten is het prima.
Als al die huizen gebruikt worden, prima, geen problemen mee. Alleen is dat dus niet het geval. Kraken is ook een "noodoplossing", voor huizen die dus NIET voor iets nuttigs gebruikt worden.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 20:58
dystopia
dystopia is offline
Ten Hoopen weet niet waar hij over praat!

http://indymedia.nl/nl/2003/10/14451.shtml
Hier staat ook een URL naar een Real programma, bij de 2de post van Ivo onder zijn betoog.

Citaat:
Anti-kraakpanden zullen dan ook verdwijnen....das wel jammer...word het kamer vinden nog moeilijker....
Anti-kraak zuigt. Je hebt totaal geen rechten, je bent afhankelijk. Kamer zoeken kun je zelf ook, door te kraken
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 21:00
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Helemaal eens met een verbod. Je hebt gewoon met je poten van andermans spullen af te blijven.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:05
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 13-10-2003 @ 21:00:
Helemaal eens met een verbod. Je hebt gewoon met je poten van andermans spullen af te blijven.
t is legaal hoor na 12 maanden
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dystopia schreef op 13-10-2003 @ 20:58:
Ten Hoopen weet niet waar hij over praat!

http://indymedia.nl/nl/2003/10/14451.shtml
Quote van iemand op die pagina:
Citaat:
Die ten Hoopen is directeur van een bedrijf dat einigt op 'beheer B.V.' dus hij zal zelf wel belang hebben bij het verbieden van kraken. Hij zat overigens ook in de commissie die de bouwfraude onderzocht en kwam toen in opspraak omdat hij kort daarvoor nog commisaris was bij een bouwbedrijf. Belangenverstrengeling lag voor de hand. Consequenties heeft e.e.a echter vreemd genoeg niet gehad.....
weet iemand hier meer over?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 21:05:
t is legaal hoor na 12 maanden
Je moet even goed in de gaten houden wat hier de betekenis van het woord legaal is.

Kraken is strafbaar: art. 429sexies Wetboek van Strafrecht. Het is echter niet strafbaar als het gaat om een pand dat twaalf maanden of langer door de oorspronkelijke eigenaar niet in gebruik is geweest.

Dat neemt echter niet weg dat het civielrechtelijk nog steeds onrechtmatig is. Wie een pand van een ander kraakt, pleegt een onrechtmatige daad. Dat wil zeggen dat de eigenaar van het pand bij de burgerlijke rechter in kort geding ontruiming van het pand kan vorderen. Die bevoegdheid is niet aan tijd gebonden: krakers plegen immers altijd een inbreuk op het eigendomsrecht van een ander.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:15
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 21:05:
t is legaal hoor na 12 maanden
Hoog tijd dus om dat artikel te schrappen.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 21:07:
weet iemand hier meer over?
Ja. Niet zomaar vertrouwen wat je op één of andere ongelooflijk subjectieve site vindt en helemaal niet wanneer iemand redeneert dat 'iemand die directeur is van een bedrijf dat eindigt op Beheer B.V. wel tegen kraken zal zijn'.

Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:23
dystopia
dystopia is offline
Gatara: http://www.nrc.nl/nieuws/binnenland/1025239934739.html
(kan het niet lezen, dit werd vanaf andere site gelinkt, namelijk http://www.zeeburgnieuws.nl/nieuws/bouwfraude.html )

Citaat:
Desecrator schreef op 13-10-2003 @ 21:15:
Hoog tijd dus om dat artikel te schrappen.
..zegt oom agent..

en wel porno van Emule leechen huh! ouwe rukker!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 21:07:
Quote van iemand op die pagina:


weet iemand hier meer over?
Gevonden:

loopbaan
- eigenaar brood- en banketbakkerij Ten Hoopen B.V., van 1967 tot 1989
- voorzitter N.C.O.V. (Nederlands Christelijk Ondernemers Verbond), van 1990 tot 1994
- directeur/eigenaar Munnikenland beheer B.V.
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 5 december 1995 tot 19 mei 1998
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, vanaf 26 juni 1999


En dan is dit toch wel even aardig om te weten:
Enquête bouwfraude
Commissielid betrokken bij bouwbedrijf
Door onze redacteuren Rob Schoof en Freek Staps
DEN HAAG, 28 JUNI. De CDA'er J. ten Hoopen, lid van de parlementaire enquêtecommissie bouwfraude, is enkele jaren geleden zelf commissaris geweest bij een bouwbedrijf.


Volgens Ten Hoopen hebben de leden van de enquêtecommissie geen bezwaren tegen de nevenfunctie die hij bij het familiebedrijf Hein Schilder in Volendam vervulde. Commissievoorzitter M. Vos (GroenLinks) reageerde vanochtend echter verrast: ,,Ik ben daarvan niet op de hoogte.'' Vos weigerde verder commentaar.

Ten Hoopen was volgens de bouwonderneming van september 1996 tot en met juli 1998 commissaris. Nadat het bouwbedrijf werd overgenomen door familieleden en de bouwtak afgestoten werd, deed Ten Hoopen afstand van zijn functie. Volgens het Kamerlid was hij slechts ,,relatief heel kort betrokken'' bij het bouwbedrijf en adviseerde hij vooral ,,omdat het om een familiebedrijf ging''.

De bouwfraude-commissie heeft eerder te maken gehad met een commissielid dat uit de bouwsector afkomstig was. G. van As, Kamerlid voor de Lijst Pim Fortuyn, was tevens projectontwikkelaar. Voorzitter Vos vond het volgens Van As geen goed idee iemand met banden met de bouwwereld deel te laten nemen aan de commissie. Daarop stelde Van As zijn zetel beschikbaar voor een fractiegenoot.

Van As reageert verbaasd: ,,Als je geen projectontwikkelaar mag zijn in die commissie, mag je ook geen commissariaat bekleed hebben. Dan heb je toch immers ook een lijntje lopen naar de bouw? Ook Ten Hoopen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.''

De CDA-fractie wilde vanochtend nog geen reactie geven. Kamerlid A. Kant van de SP ziet de ,,vraag van belangenverstrengeling zich hier voordoen. Kamerleden moeten überhaupt geen commissariaten hebben.''

De periode waarin Ten Hoopen commissaris was maakte eind vorig jaar deel uit van onderzoek van accountantsbureau KPMG naar mogelijke onregelmatigheden van NMB-Heller. Verstrekker van tijdelijke zakelijke kredieten NMB-Heller, een dochter van de ING-bank, had de overname van bouwbedrijf Hein Schilder begeleid.

Ten Hoopen zegt niets te weten van het onderzoek. Huidig directeur van het bouwbedrijf, H. Schilder, vindt ,,het minder plezierig dat de naam van mijn onderneming in die zaak genoemd wordt''. Volgens NMB-Heller zijn in het onderzoek geen strafbare feiten aan het licht gekomen en was het bouwbedrijf niet het hoofdonderwerp. KPMG weigert commentaar.

28 juni 2002


Bron: NRC
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 21:16:
Ja. Niet zomaar vertrouwen wat je op één of andere ongelooflijk subjectieve site vindt en helemaal niet wanneer iemand redeneert dat 'iemand die directeur is van een bedrijf dat eindigt op Beheer B.V. wel tegen kraken zal zijn'.

lijkt me logisch. Ik vertrouw niks als ik geen bronnen vind en zelfs met bronnen onder mijn ogen trek ik mijn twijfels. Tenzij t gewoon keiharde feiten zoals je vind op wetten.nl zijn
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:28
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef op 13-10-2003 @ 21:23:
..zegt oom agent..
Desje != agent

Citaat:

en wel porno van Emule leechen huh! ouwe rukker!
Ten eerste gebruik ik geen filesharing programma's en ten tweede wat heeft dit met het kraken van andersmans eigendommen te maken ?
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 21:12:
Je moet even goed in de gaten houden wat hier de betekenis van het woord legaal is.

Kraken is strafbaar: art. 429sexies Wetboek van Strafrecht. Het is echter niet strafbaar als het gaat om een pand dat twaalf maanden of langer door de oorspronkelijke eigenaar niet in gebruik is geweest.

Dat neemt echter niet weg dat het civielrechtelijk nog steeds onrechtmatig is. Wie een pand van een ander kraakt, pleegt een onrechtmatige daad. Dat wil zeggen dat de eigenaar van het pand bij de burgerlijke rechter in kort geding ontruiming van het pand kan vorderen. Die bevoegdheid is niet aan tijd gebonden: krakers plegen immers altijd een inbreuk op het eigendomsrecht van een ander.
Je maakt hier een fout:
t openbreken van de deur/raam is inderdaad strafbaar. Maar t kraken zelf niet (hiermee even het hele begrip van kraken opgenomen en niet slechts t kraken van een deur) uiteindelijk (mits t huis 12 maanden leeg staat.

En zoals jij t hier op zich stelt is t bijna logisch dat de eigenaar altijd de civiele procedure wint to de krakers, terwijl dat toch niet altijd t geval is. Waarop baseert de rechter zich dan?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-10-2003, 21:39
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 12:51:
In Amsterdam was nog zo'n "makelaar" vrij recent geluiqideerd

Dat word je niet zomaar, hoor... Geluiqideerd
Door krakers zeker

Citaat:
(overigens bestaan er ook andere soorten huizen die gekraakt worden, zoals het omtoveren van kantoorhuizen (nadat deze langer dan 1 jaar leeg staan) in yuppenhuizen, terwijl woningnood onder de lagere sociale klassen hoger is, bv.. Of gaat het om te slopen huizen, maar is de sloop langer dan een jaar blijven hangen.)
Zelfs dan vind ik het inbreuk op iemand anders' eigendom.
__________________
So a baby seal walked into a club...

Laatst gewijzigd op 13-10-2003 om 21:42.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 21:41
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
offtopic: wij kopemn altijd ons brood bij ten hoopen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2003 @ 21:29:
Je maakt hier een fout:
t openbreken van de deur/raam is inderdaad strafbaar. Maar t kraken zelf niet (hiermee even het hele begrip van kraken opgenomen en niet slechts t kraken van een deur) uiteindelijk (mits t huis 12 maanden leeg staat.
Dat zeg ik toch? Het kraken zelf is strafbaar uit hoofde van 429sexies tenzij het gaat om een pand dat minstens 12 maanden leeg staat.

Citaat:
En zoals jij t hier op zich stelt is t bijna logisch dat de eigenaar altijd de civiele procedure wint to de krakers, terwijl dat toch niet altijd t geval is. Waarop baseert de rechter zich dan?
Het hangt af waar de eigenaar zijn vordering op baseert. Als hij alleen zijn eigendomsrecht aan de vordering ten grondslag legt heeft hij natuurlijk niet zo heel veel poten om op te staan als de omstandigheden die vóór de krakers pleiten sterk zijn, bijvoorbeeld wanneer het gaat om een pand dat al lange tijd leeg staat en waarvan bekend is dat de eigenaar het maar laat verpauperen en verder geen belang erbij heeft.

Er zijn procedures waarbij de eiser een andere grondslag voor zijn vordering neemt. Zo is een bekend geval uit de jurisprudentie dat krakers een pand in Breda bezetten, en de eigenaar vervolgens de gemeente Breda aansprak uit onrechtmatige daad. Zijn redenatie was dat de gemeente Breda onrechtmatig jegens hem handelde door gas, water en licht aan de krakers te leveren door leidingen die eigendom van hem waren. Het cassatieberoep werd overigens verworpen.

Een civiele procedure ingesteld tegen krakers loopt vaak vast op futiliteiten: een verjaringstermijn die niet opgemerkt is, onjuiste dagvaarding, etcetera. Ik zeg ook niet dat elke zaak die tegen krakers begonnen is, altijd door de eigenaar gewonnen wordt, ik zeg alleen dat het stelsel van de wet is dat een inbreuk op een eigendomsrecht in beginsel altijd onrechtmatig is. Dat is het uitgangspunt, waar vervolgens uitzonderingen op aan te brengen zijn.

Maar de juridische argumentatie is hier niet zo heel erg van belang, nu het meer gaat om een moreel oordeel. Wetgeving is immers te veranderen. Ik vind dat krakers in principe in een huis mogen zitten, mits het al langere tijd leegstaat en geen schade aan de zaak wordt toegebracht. Ook moeten de krakers het pand in beginsel op sommering van de eigenaar verlaten, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten. Wat die zwaarwegende belangen dan zijn, is aan de rechter om te toetsen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 22:09
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 22:04:

Maar de juridische argumentatie is hier niet zo heel erg van belang, nu het meer gaat om een moreel oordeel. Wetgeving is immers te veranderen. Ik vind dat krakers in principe in een huis mogen zitten, mits het al langere tijd leegstaat en geen schade aan de zaak wordt toegebracht. Ook moeten de krakers het pand in beginsel op sommering van de eigenaar verlaten, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten. Wat die zwaarwegende belangen dan zijn, is aan de rechter om te toetsen.
Vind ik ook

En dat is hoe het nu zo'n beetje is.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 22:11
Verwijderd
Strengere regels, ok, maar verbieden, nooit.

Balkenende zijn botjes moeten eens gekraakt worden
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 22:26
dystopia
dystopia is offline
WIE is Jan ten Hoopen?
http://www.parlement.com/9291000/biof/02573
....
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 04:41
dystopia
dystopia is offline
http://squat.net/kraakverbod

Nova zond gisteravond een raportage uit over ADM terrein in Amsterdam. Ten Hoopen babbelde daarna samen met Jeroen Pauw over kraken. Een kraker of woordvoerder van de kraakbeweging was er vreemdgenoeg niet bij.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 08:38
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 13-10-2003 @ 21:00:
Helemaal eens met een verbod. Je hebt gewoon met je poten van andermans spullen af te blijven.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 17:53
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Ik ben voor kraken tijdens woningnood (zowiezo wel maar da´s een ander punt). "Wij" zorgen ervoor dat panden die al een jaar leeg staan weer in gebruik worden genomen (leegstand is verpaupering van en buurt), huizen worden opgeknapt, wat heel erg nodig is als een pand een jaar leeg staat, en huizen kraak je nooit alleen, dus is er gelijk huisvesting voor 2 of meer.

Panden van Maffia-bazen worden gekraakt op eigen risico, aangezien die mensen knokploegen hebben, en die doen AU!

De gronden die het CDA noemt zijn natuurlijk te bizar voor woorden. Ja, er worden in sommige panden feestjes gegeven, en ja, daar wordt ook drugs gebruikt, maar internationale bendes die hier heen komen om in kraakpanden pillen te gaan verkopen lijkt me een beetje heeeeeeeeel sterk (sterker nog, dat gebeurd gewoon niet!).

Maar aan de andere kant, natuurlijk alleen in het kraakcircuit worden drugs gebruikt, bij regulier uitgaan is dat een taboe!


Het kraken van bedrijfspanden vind ik ook "goed", mits er niet gewoond word met zun 3en in een loods van 100 bij 200 meter.



Verder vind ik wel dat als een eigenaar een goed aantoonbar plan heeft voor een pand (en dan natuurlijk wel huisvesting voor meer mensen met respectabele prijzen), dat dat pand dan ook verlaten moet worden.


We zullen zien of het verbod erdoor komt, zal wel leuk worden... Ik herinner mij de beelden van Amsterdam een aantal jaren terug







ps. Volgens de wet mag een eigenaar een pand niet langer als 6 maanden (misschien iets langer) ongebruikt laten, mits hij daar een goede reden voor heeft....... Maar DAAAAAR doet de regering nauurlijk weer niets aan!
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 21:15
Verwijderd
Je kan toch ook bij je ouders in wonen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 21:52
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 14-10-2003 @ 21:15:
Je kan toch ook bij je ouders in wonen
ja, en je kan ook je eigen huis bouwen
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 22:08
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Voor een hele hoop krakers heeft kraken niks te maken met woningnood maar alles met lifestyle. Ik ben punker dus ik moet super stoer andersmans pand kraken
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 22:10
Verwijderd
Citaat:
zeehond23 schreef op 14-10-2003 @ 21:52:
ja, en je kan ook je eigen huis bouwen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 22:13
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-10-2003 @ 22:08:
Voor een hele hoop krakers heeft kraken niks te maken met woningnood maar alles met lifestyle. Ik ben punker dus ik moet super stoer andersmans pand kraken
Mjup, ik ben hardstikke punker

neh, ik ben "tekno"
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.