Oud 18-01-2012, 18:30
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
als je dan toch in het farmacotherapeutisch kompas kijkt naar bijwerkingen, kijk dan ook even naar bijv. de bijwerkingen van paracetamol. Dat is net zo'n lange lijst met nare dingen als bij elk ander geneesmiddel, en daar heb je er vast ook wel eens wat van geslikt zonder vervelende bijwerkingen.
Ik gebruik al jaren de pil en de enige bijwerkingen die ik ervan heb gehad is dat mijn borsten zijn gegroeid en een slechter humeur dan normaal in mijn stopweek. Je komt er maar op 1 manier achter, en dat is door het gewoon te proberen. Als het slecht bevalt kun je altijd gewoon weer stoppen en dan houden de bijwerkingen ook weer op zou je ze hebben. Een leuke bijwerking van de pil is overigens dat mijn puistjes er flink minder van werden.
Ooh ik heb gekeken, dat is inderdaad al net zo'n opsomming. Het zag er alleen nogal dreigend uit in eerste instantie. Dank je voor de reactie. Ik ga dan maar gewoon langs en kijk wel hoe het loopt. Mag ik jou vragen welke je hebt? En trouwens, als de huisarts eenmaal iets voorgeschreven heeft en je reageert er niet goed op, dan kan je dus gewoon teruggaan en wisselen, of zit daar een tijd tussen?
Oud 18-01-2012, 18:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Secret Agent: Anticonceptie boven 21 jaar wordt sowieso alleen vergoed uit een eventueel aanvullend pakket dus daarvoor moet je even je polis raadplegen.

@ Diamera: Om te weten of en pil niet goed bevalt moet je hem natuurlijk wel een tijdje uitproberen, dat kan je niet na een week ofzo al zeggen. Meestal krijg je de eerste keer voor drie maanden mee (ipv zes maanden) zodat je kan kijken of het bevalt of dat je bijwerkingen blijft houden. Als dat zo is, kan je dan natuurlijk teruggaan en kijken of een andere beter bevalt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-01-2012, 22:23
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
@ SA: ik gebruik al ruim 2 jaar de nuvaring en ik ben er erg tevreden over. Ik voel hem niet zitten en in het doosje zitten stickers voor in je agenda om te helpen onthouden dat hij erin of eruit moet (gewoon een logo'tje). Ik zet het zelf altijd in een agenda op m'n computer en dat gaat ook goed.

@ Diamera: het is gebruikelijk om een pil eerst 3 maanden te proberen voordat je besluit of je hem wil houden of dat je een andere wil proberen. Dat is namelijk de tijd die je lijf nodig heeft om eraan te wennen.
Toen ik de pil kreeg ben ik begonnen met microgynon 30 en die is me toen prima bevallen. Na een paar jaar was ik het slikken zat en toen ben ik overgestapt op de nuvaring.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 19-01-2012, 22:54
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Duidelijk, bedankt allebei!
Oud 21-01-2012, 13:04
Verwijderd
Bedankt voor de info Pluis!
Ik denk inderdaad dat ik de nucaring ga proberen, het idee dat je zelf controle hebt ove rhoe en wat staat me erg aan. Bedankt iedereen =)
Oud 26-01-2012, 20:04
mirjamll
mirjamll is offline
good evening
Ik heb een vraag, op dit moment heb ik een implanon in mijn arm ongeveer al 4maanden, mijn menstruatie is 4maanden heel naar geweest 2weken ongesteld 2 weken niet. nu heeft mijn dokter mij de pil erbij gegeven 3strips zodat mijn ongesteldheid weer in een normale cysles komt. Maar is het niet slecht om dubbele hormonen binnen te krijgen, doet dit eigenlijk iets met je lichaam?
En werken de dubbele hormonen vanaf pil 1 of pas vanaf 3weken?
Wacht reactie af!
thanks
Oud 27-01-2012, 18:01
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je hebt wat meer kans op bijwerkingen van de pil die je erbij slikt, maar het kan niet echt kwaad als je het niet jarenlang zo gebruikt. Vroeger hadden de eerste pillen een nog hogere dosis hormonen dan implanon en de pil samen en dat ging ook wel goed. Als het goed is moet je het na een week wel merken (dat je iig niet meer ongesteld bent)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 27-01-2012, 23:19
James.
James. is offline
Hey allemaal,

Ik heb een beetje een domme vraag, ik heb mezelf afgetrokken en daarna met dezelfde hand mijn vriendinnetje gevingerd, ik ben echter niet klaargekomen. Nou gaat mijn vriendin vandaag beginnen aan de pil, mijn vraag is echter en ik weet dat de kans aanwezig is, de pil geeft immers niet eens 100% garantie, maar kan een van jullie een indicatie geven hoe groot de kans is dat ze zwanger kan raken? En neemt de kans af als ze vandaag begint? Want ik maak me stiekem best wel zorgen. :$

Alvast bedankt voor de reactie en het lezen!
Oud 28-01-2012, 09:57
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
je vriendinnetje kan daar niet zwanger van worden. en de pil werkt pas bij de eerste pil als je lief ermee begint op de eerste dag van haar menstruatie.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 28-01-2012, 12:12
James.
James. is offline
Dankjewel! Je antwoord stelt me enigszins gerust.
Oud 30-01-2012, 13:52
Verwijderd
Weten jullie of het waar is?
Un vriendin was naar de huisarts geweest omdat ze plotseling bloede terwijl ze de pil gebruikt. De dokter zei dat ze in haar ovulatie periode zat (eisprong) Ze slikt hem gewoon door dus geen stop week. Dat kan toch niet? De dokter antwoorde daarop dat de pil soms helemaal niet werkt…Kan dat?
Oud 09-02-2012, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Weten jullie of het waar is?
Un vriendin was naar de huisarts geweest omdat ze plotseling bloede terwijl ze de pil gebruikt. De dokter zei dat ze in haar ovulatie periode zat (eisprong) Ze slikt hem gewoon door dus geen stop week. Dat kan toch niet? De dokter antwoorde daarop dat de pil soms helemaal niet werkt…Kan dat?
Je kan last hebben van bloedingen als je de pil nog niet zo lang slikt omdat je lichaam aan de pil moet wennen, daarnaast kun je last hebben van spotting, als je de pil slikt, maar toch een klein beetje bloed verliest, dat is dan geen ongesteldheid.
De pil kan helemaal niet werken, als je bijvoorbeeld een te lichte pil slikt voor jou, of als je medicijnen (antibiotica bijvoorbeeld) inneemt die de werking van de pil verminderen.
Oud 09-02-2012, 23:15
Verwijderd
Ik vroeg me af hoe het gaat met de mensen die gestopt zijn? Ondervinden jullie positieve/ negatieve veranderingen?
Oud 10-02-2012, 20:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik vroeg me af hoe het gaat met de mensen die gestopt zijn? Ondervinden jullie positieve/ negatieve veranderingen?
Gestopt met?

Toen ik stopte met de pul had ik niet echt veel veranderingen. Iets heftigere menstruatie maar bij lange na niet zo erg als voor ik aan de pil ging.

Toen ik (tijdelijk) stopte met de nuvaring merkte ik geen verschil.
Oud 10-02-2012, 22:53
Verwijderd
Gestopt met de pil dus.
Oud 22-02-2012, 15:48
Verwijderd
Beetje late reactie, maar volgens mij stoppen vrij weinig mensen met de pil om daarna helemaal niks te doen: geen andere anticonceptiemethode, geen baby's maken..

Ik ben zelf gestopt en heb een mirena laten plaatsen. Ik, en ik denk dus nog veel meer mensen, kan je weinig vertellen aangezien ik alle effecten toeschrijf aan de mirena.
Oud 22-02-2012, 20:44
Verwijderd
Ik ben wel gewoon gestopt met de pil zonder andere anticonceptiemethodes en ook niet echt met de intentie om kinderen te gaan maken . Ik heb er niets van gemerkt, behalve dan dat ik nu heel goed voel aankomen wanneer ik ongesteld moet worden. Dat had ik nooit toen ik de pil slikte en nu wel. Maar goed, ik kan niet zeggen dat ik het heel erg vervelend vind, zo kan ik me er ten minste op voorbereiden.
Oud 04-03-2012, 19:26
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
KAN IEMAND ME HELPEN?
Ik slik de diane-35 pil ik ben 7 dagen gestopt zo dat ik weer ongesteld word maar in die 7 dagen ben ik niet ongesteld geweest moet ik nu wachten tot ik ongesteld word? of moet ik door gaan met de pil?
Oud 04-03-2012, 21:17
Verwijderd
Citaat:
KAN IEMAND ME HELPEN?
Ik slik de diane-35 pil ik ben 7 dagen gestopt zo dat ik weer ongesteld word maar in die 7 dagen ben ik niet ongesteld geweest moet ik nu wachten tot ik ongesteld word? of moet ik door gaan met de pil?
Gewoon weer beginnen, je stopweek moet nooit langer dan 7 dagen zijn.

En nadenken hoe het kan dat je niet ongesteld bent geworden. Veel stress? Ziek geweest?
Als je afgelopen maand seks hebt gehad, doe dan voor alle zekerheid ook een zwangerschapstestje, zelfs als je zeker weet dat je geen enkele pil vergeten bent. Je zult maar net die zeldzame persoon zijn bij wie de pil niet werkt. Of die iets minder zeldzame persoon die gewoon niet gemerkt heeft dat ze een pil vergat.
Oud 06-03-2012, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Beetje late reactie, maar volgens mij stoppen vrij weinig mensen met de pil om daarna helemaal niks te doen: geen andere anticonceptiemethode, geen baby's maken..

Ik ben zelf gestopt en heb een mirena laten plaatsen. Ik, en ik denk dus nog veel meer mensen, kan je weinig vertellen aangezien ik alle effecten toeschrijf aan de mirena.
Ik ben gestopt, omdat ik ga overstappen. Niet om een kind te krijgen.

Ik ben nu al een tijdje gestopt en vind het eerlijk gezegd zo óók wel prima... Voel me iig er wel beter door volgens mij.
Oud 06-03-2012, 23:36
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ik ben ook gestopt, ik wilde na ruim 10 jaar de pil weten of alles nog werkte en na een half jaar ben ik 2 keer ongesteld geworden dus ehh tsja
Oud 07-03-2012, 23:43
107042
107042 is offline
Citaat:
als je op een andere dag begint dan de 1e/2e dag van je menstruatie, ben je de eerste strip nog niet beschermd tegen zwangerschap. Er is dan over het algemeen al eitje begonnen te rijpen, en dat proces kan je niet meer omkeren als het eenmaal begonnen is. Daarnaast lukt het uitstellen van de menstruatie meestal ook niet als je er halverwege je cyclus mee begint, door datzelfde eitje. Dat eitje maakt dezelfde hormonen aan als die in je pil zitten. Je pil en dat ene eitje moeten dus als het ware met elkaar concurreren om de menstruatie wel of niet te laten plaatsvinden, en meestal wint het eitje dat.
Dus aangezien ik random gestart ben, onveilige seks heb gehad, eerste stopweek al 3 dagen nog niet ongesteld ben, dikke kans dat ik zwanger ben?
Oud 08-03-2012, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Dus aangezien ik random gestart ben, onveilige seks heb gehad, eerste stopweek al 3 dagen nog niet ongesteld ben, dikke kans dat ik zwanger ben?
Dat je niet binnen drie dagen in de stopweek ongesteld bent, is op zichzelf geen reden tot zorgen. Het kan ook zomaar vier of vijf dagen duren. Over het algemeen geldt dat pas als je de hele stopweek lang niet ongesteld wordt, dat een reden voor zorgen is.

Maar omdat jij nu onbeschermde seks hebt gehad toen de pil nog niet werkte, is het sowieso een goed idee om een zwangerschapstest te doen. Of dat er een dikke kans is dat je zwanger bent, ligt eraan wat jij een 'dikke kans' vindt, maar eigenlijk doet dat er ook helemaal niet toe; er is een kans, en de enige manier om daar snel achter te komen is een zwangerschapstest.
Oud 20-03-2012, 20:15
poekje
poekje is offline
Hee allemaal!
Ik maak me echt zorgen over mijn ongesteldheid. December 2008 werd ik voor het eerst ongesteld, ik was toen 13 jaar. Mijn cyclus is drie maanden normaal geweest en daarna nooit meer. Eerst was ik 2 maanden niet ongesteld, en daarna werd ik het steeds heel lang, ongeveer 5 weken, met soms een week niet ertussen. Oktober 2009 ben ik naar de dokter gegaan, ik bleek bloedarmoede te hebben. Naast staalpillen ging ik ook de pil slikken om het allemaal weer een beetje regelmatig te krijgen. Na een half jaar had ik geen bloedarmoede meer en na een jaar ben ik gestopt met de pil, omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van pillen. Na het stoppen werd ik niet meer ongesteld, tot een jaar later (november 2011) het eindelijk zover was. Daarna ben ik nog ergens in december of januari ongesteld geworden, maar daarna niet meer. Ik ben dus nu alweer 2 maanden niet ongesteld geworden. Tussendoor heb ik één keer een piep klein beetje bloed verloren maar meer niet. Ik heb nog nooit seks gehad, dus zwanger kan ik niet zijn. Nu word ik wel een beetje ongerust, word ik ooit nog ongesteld en kan ik ooit nog kinderen krijgen? Ik ben pas zeventien en het zou echt verschrikkelijk zijn als dat niet kan. Weet iemand hier een antwoord op of heeft iemand hier ervaring mee?
Liefsxxx
Oud 20-03-2012, 20:21
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als je zo'n onregelmatige cyclus hebt en je maakt je zorgen dan is er niks op tegen om je huisarts te vragen je eens door te sturen naar de gynaecoloog. Die kan namelijk uitzoeken waarom jouw cyclus zo onregelmatig is en je hopelijk geruststellen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 13-04-2012, 13:49
*amélie*
*amélie* is offline
Kort vraagje, ik ga overstappen van de microgynon (de naamloze) naar de Yasmin. Nu heeft de huisarts er alleen niet bij verteld wanneer ik het beste een nieuwe strip (van de Yasmin dus) kan beginnen. Ik ben nu halverwege mijn stopweek. Is het handig op mijn normale eerste dag gewoon te beginnen, maar nu dus een andere pil? En is dat veilig?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Oud 13-04-2012, 15:38
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Kort vraagje, ik ga overstappen van de microgynon (de naamloze) naar de Yasmin. Nu heeft de huisarts er alleen niet bij verteld wanneer ik het beste een nieuwe strip (van de Yasmin dus) kan beginnen. Ik ben nu halverwege mijn stopweek. Is het handig op mijn normale eerste dag gewoon te beginnen, maar nu dus een andere pil? En is dat veilig?
gewoon overstappen als je normaliter met een nieuwe strip begint. Jouw volgende strip na je stopweek wordt dus de yasmin, en ja dan ben je gewoon veilig.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 15-04-2012, 19:19
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Ik heb De Pil!
Oud 15-04-2012, 21:01
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Ik heb De Pil!
Ik ook sinds vorige week Maar ik ben ook al een paar dagen ongesteld, dus ik wacht even met slikken tot het ergste daarvan over is, dan hoeft het niet zo te verschuiven.
Oud 15-04-2012, 21:12
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik ook sinds vorige week Maar ik ben ook al een paar dagen ongesteld, dus ik wacht even met slikken tot het ergste daarvan over is, dan hoeft het niet zo te verschuiven.
gebruik je dan wel even een condoom deze maand als je aan seks doet?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 16-04-2012, 00:43
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
gebruik je dan wel even een condoom deze maand als je aan seks doet?
Yep is aan gedacht, dank voor je attentie!
Oud 17-04-2012, 11:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Vraagje. Niet over dé pil, maar denk dat het toch wel in dit topic kan. Ik heb laatst vier dagen lang primolut geslikt om mijn menstruatie uit te stellen (was begonnen met de primolut vijf weken nadat ik voor het laatst ongesteld was geweest, maar mijn cyclus is meestal zo'n 5 à 6 weken). Dat lukte, werd keurig drie dagen nadat ik ermee gestopt werd ongesteld. Alleen, dat is nu elf dagen geleden en ik ben nog steeds ongesteld... Als het volgende week nog niet over is, ga ik maar naar de dokter, maar ik vroeg me af, zou die me dan weer een of andere pil voorschrijven? Het is voor mij nu in elk geval weer helemaal duidelijk waarom ik nooit aan de pil zou willen, die hormonen doen gekke dingen met je... Het bizarre is ook dat primolut volgens de bijsluiter ook gebruikt kan worden om de menstruatie juist mee op te wekken, zou ik dat per ongeluk gedaan hebben of zo?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 17-04-2012, 11:53
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
primolut is niks anders dan progesteron uit een potje. Progesteron wordt gemaakt door het lichaampje (corpus luteum is de medische term) dat overblijft na de eisprong. Dit zorgt ervoor dat je niet ongesteld wordt, en dat is belangrijk als je zwanger zou willen worden want dat geeft de eicel tijd om in te nestelen. Normaal gesproken gaat dat corpus luteum na een paar dagen te gronde en heb je dus geen progesteronproductie meer. Op dat moment word je ongesteld.

Bij mensen met een zo ontregelde cyclus dat ze überhaupt niet meer ongesteld worden wordt primolut idd gebruikt om de menstruatie op te wekken. Niet door het progesteron op zich, maar juist op het effect als je ermee stópt. Want die mensen hebben vaak wél het oestrogeen dat nodig is om het baarmoederslijmvlies op te bouwen (en dus iets om te menstrueren)

In jouw geval heb je dus extra progesteron genomen om je menstruatie uit te stellen, en daarmee heeft je lichaam dus net een paar dagen langer de tijd gehad om extra baarmoederslijmvlies op te bouwen. Dus dan is het niet zo gek dat je menstruatie wat langer duurt. Daarnaast haal je jezelf met primolut tijdelijk kunstmatig uit je eigen cyclus, dus je kan je voorstellen dat jouw lichaam even niet 'snapt" wat er nou aan de hand is. Die menstruatie moet wel vanzelf weer gewoon ophouden.

wat dé pil doet is dat het ervoor zorgt dat je kunstmatig een andere (in jouw geval kortere) cyclus krijgt. Je eigen hormoonhuishouding verdwijnt daardoor naar de achtergrond. het duurt gemiddeld zo'n 2-3 maanden voor je lichaam daar aan gewend is (daarom moet je hem ook altijd een tijdje proberen). De meeste mensen kunnen er uiteindelijk prima aan wennen.
Maar voor dit alles geldt: je hóeft niks, je mag zelf beslissen of je een pil wil slikken of niet.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijke uitleg is nu, anders hoor ik het wel!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 17-04-2012, 12:05
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dankjewel Pluis! Ik ga dit nog twee keer lezen en dan snap ik het denk ik wel. Handig om te weten hoe het ongeveer werkt, dat stelt wat meer gerust...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-04-2012, 17:41
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ik zou gisteren hebben moeten beginnen met de merkloze Microgynon-variant. Ik heb daarvóór wel even de bijsluiter gelezen, en daar stond iets dat me verontrustte: 'Gebruik Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03/0,15 NIET als u een sterk verhoogd vetgehalte in uw bloed hebt, bijv. triglyceriden of cholesterol'

Mijn cholesterolgehalte is helaas sterk verhoogd, de laatste keer prikken kwam er 8,4 uit en dat is niet gezond meer. Ik weet dat de pil een iets grotere kans op trombose met zich mee brengt, en daarom had ik mijn huisarts gevraagd of het wel verstandig was dat ik het met zo'n hoge waarde zou gebruiken. Daar had ze niet aan gedacht, dus toen moest ze eerst overleggen, wie het ook was zei dat het geen problemen op zou moeten leveren maar beiden wilden wel dat ik het liet testen, toen kwam er die waarde uit en zij schrok er best wel van dus kreeg ik vanwege de risico's van dat hoge cholesterolgehalte op zichzelf statines mee die het moeten verlagen. Als dat zonder bijwerkingen verliep, dan mocht ik aan de pil.

Dat is nu ongeveer drie weken geleden, omdat ik eerst twee weken de statines moest proberen i.v.m. mogelijke bijwerkingen. Die kwamen er gelukkig niet, ik kreeg de pil mee en dacht dus mooi met die pil te beginnen deze week, tot ik de bijsluiter gisteren las. Ik ben net naar de apotheek geweest en heb het nagevraagd, maar de apotheker deed er nogal luchtig over en zei ook dat het wel kon.

Waarom staat er dan zo uitdrukkelijk in dat het niet mag? Het spreekt elkaar zo tegen... Moet ik niet eerst wachten tot mijn cholesterolgehalte wat lager is? Ik moet namelijk over drie maanden pas terug komen voor een tweede keer prikken, om te kijken of de statines effect hebben.

Laatst gewijzigd op 18-04-2012 om 23:38. Reden: verontruste D:
Oud 18-04-2012, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Ik zou gisteren hebben moeten beginnen met de merkloze Microgynon-variant. Ik heb daarvóór wel even de bijsluiter gelezen, en daar stond iets dat me verontruste: 'Gebruik Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03/0,15 NIET als u een sterk verhoogd vetgehalte in uw bloed hebt, bijv. triglyceriden of cholesterol'

Mijn cholesterolgehalte is helaas sterk verhoogd, de laatste keer prikken kwam er 8,4 uit en dat is niet gezond meer. Ik weet dat de pil een iets grotere kans op trombose met zich mee brengt, en daarom had ik mijn huisarts gevraagd of het wel verstandig was dat ik het met zo'n hoge waarde zou gebruiken. Daar had ze niet aan gedacht, dus toen moest ze eerst overleggen, wie het ook was zei dat het geen problemen op zou moeten leveren maar beiden wilden wel dat ik het liet testen, toen kwam er die waarde uit en zij schrok er best wel van dus kreeg ik vanwege de risico's van dat hoge cholesterolgehalte op zichzelf statines mee die het moeten verlagen. Als dat zonder bijwerkingen verliep, dan mocht ik aan de pil.

Dat is nu ongeveer drie weken geleden, omdat ik eerst twee weken de statines moest proberen i.v.m. mogelijke bijwerkingen. Die kwamen er gelukkig niet, ik kreeg de pil mee en dacht dus mooi met die pil te beginnen deze week, tot ik de bijsluiter gisteren las. Ik ben net naar de apotheek geweest en heb het nagevraagd, maar de apotheker deed er nogal luchtig over en zei ook dat het wel kon.

Waarom staat er dan zo uitdrukkelijk in dat het niet mag? Het spreekt elkaar zo tegen... Moet ik niet eerst wachten tot mijn cholesterolgehalte wat lager is? Ik moet namelijk over drie maanden pas terug komen voor een tweede keer prikken, om te kijken of de statines effect hebben.
Ik neem aan dat dat ook de reden was dat de huisarts ging overleggen (mogelijk met een internist). Als je toch twijfelt, lijkt dit me nou echt iets om je huisarts over te bellen.
Oud 18-04-2012, 17:54
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Ik neem aan dat dat ook de reden was dat de huisarts ging overleggen (mogelijk met een internist). Als je toch twijfelt, lijkt dit me nou echt iets om je huisarts over te bellen.
Maar zowel huisarts als apotheker(-sassistente?) zeiden al ja. Het is alleen dat die bijsluiter het zo duidelijk verbiedt...
Oud 18-04-2012, 17:55
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
de bijsluiter vermeldt dat omdat de farmaceut anders tig schadeclaims aan zijn broek krijgt.
daarnaast is een verhoogd cholesterol met name belangrijk als het gaat om problemen met je slagaders (aderverkalking). de combinatie van de pil met een hoog cholesterol geeft dat je daar een iets verhoogd risico op hebt. Roken is een nog veel grotere risicofactor, om maar een voorbeeld te noemen. Nu je nog zo jong bent is het risico op dit soort vaatlijden nog heel erg laag, tenzij je een erfelijke variant hebt van een te hoog cholesterol.

Trombose heeft juist te maken met de áfvoerende vaten, en voor zo ver ik weet is er geen link tussen een hoog cholesterol en het krijgen van trombose. Als je trombose krijgt dan merk je dat vanzelf wel. (je krijgt dan een dik, rood, warm en pijnlijk been)
De verhoogde triglyceriden in combinatie met de pil geven een iets groter risico op een ontsteking van je alvleesklier.

Eerlijk gezegd verbaast het me dat de huisarts je zomaar een statine voorschrijft, dus ik zou gewoon nog eens bellen met je huisarts en je vragen voorleggen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 18-04-2012, 18:03
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Nee sorry je hebt gelijk, het is inderdaad familiair en vandaar ook die statines. Maar goed als het daar alleen staat voor de volledigheid, dan ga ik maar uit van het woord van de huisarts. Bedankt voor jullie geruststelling in ieder geval
Oud 19-04-2012, 17:57
$Mooiboy$
Avatar van $Mooiboy$
$Mooiboy$ is offline
Hey ik had een vraagje vriendin en ik willen graag sex hebben maar er is een probleem ze wilt het met de pil doen maar wat onze vraag is,ze wilt het absoluut niet aan haar ouders vertellen want die denken snel slecht over haar dus ik had een vraagje kan je het anoniem haalen by je huisarts? en wordt het toch niet doorgegeven aan je ouders? en hoeveel kost het want ik had op internet opgezocht en ik las er iets over verzekering tot je 21 volgens mij?. maar wat mijn vraag helemaal al inhoudt komen de ouders er toch niet achter dat dat via de verzekering gebeurd enz. en hoe werkt het eigenlijk met die verzekering ?
Oud 19-04-2012, 18:02
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
zo, even samengevoegd want voor dit soort vragen is er hier een speciaal topic. nu de antwoorden:
ze kan gewoon zelf naar de huisarts en als ze 16+ is dan mag haar huisarts niet zonder haar toestemming het aan de ouders vertellen. Als ze jonger is dan 16 dan kan ze ook wel met de huisarts overleggen, maar als de ouders argwaan krijgen mogen ze het dossier met de medische informatie opvragen en inzien. De huisarts zal iig niet uit zichzelf met haar ouders gaan bellen oid, het is geen politieagent. Het wordt gewoon vergoed vanuit de basisverzekering dus het staat alleen in de computer van de apotheek en de huisarts, er worden geen brieven thuisgestuurd met die dingen erin. Als ze een recept krijgt dan gaat ze daarmee naar de huisarts en ze krijgt de medicijnen zo hop mee. Hoe het precies zit met eigen risico en dat het dus alsnog betaald moet worden weet ik niet, maar iig komt er op de brieven nooit te staan over wélk medicijn het gaat, alleen hoeveel het kost.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 19-04-2012, 18:06
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
oh en kleine toevoeging: zorg dat je in godsnaam even samen die bijsluiter leest want anders krijgen we straks weer een nieuw topic over of ze misschien zwanger kan zijn.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 19-04-2012, 18:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor je eigen risico (als je dat moet betalen) dan staat erin 'farmaceutische hulp apothekers', de naam van de apotheek, de datum en de prijs maar dus niet dat het om de pil gaat oid.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-04-2012, 18:54
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Hoi allemaal!

Het is toch zo dat je in je stopweek ook gewoon beschermd bent tegen zwangerschap? Ik heb gewoon mijn hele afgelopen strip (Stediril 30) netjes geslikt en ik ben niks vergeten.

O ja: ik heb gisteravond seks gehad en ik ben 10 april weer begonnen met slikken van mijn huidige strip, dus ik neem aan dat er niks aan de hand is? Ben verder ook geen pil vergeten van mijn huidige strip.
Oud 19-04-2012, 18:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zolang je alle pillen uit je strip netjes op tijd slikt en je stopweek niet langer is dan zeven dagen, ben je ook in de stopweek gewoon beschermd
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-04-2012, 19:06
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Klopt. Ik neem op maandag altijd mijn laatste pil in en dan de week erop begin ik dinsdag weer met een nieuwe strip. 7 pilloze dagen dus.
Oud 20-04-2012, 22:55
banaan_is_lekke
Avatar van banaan_is_lekke
banaan_is_lekke is offline
Ik ben dus al sinds 2 februari 2011 (al iets langer dan een jaar dus) voor 't eerst ongesteld geweest. Mijn 2e keer was 7 maanden later. Mijn 3e keer was 2 maanden later. Mijn laatste keer was dus in november. Ik weet dat het in 't begin onregelmatig kan zijn maar ik begin me nu zorgen te maken. Ik wou dus de pil nemen omdat ik dan wel regelmatig word, maar ook omdat ik enorme pijn heb wanneer ik ongesteld ben. Een vriendin van me is vorige maand aan de pil begonnen en aan haar werd verteld dat je pas mag beginnen met de pil als je langer dan 2 jaar ongesteld bent. Is dat waar?

Is het trouwens vreemd dat ik nu nog niet ongesteld ben? Want ik vind dit echt vreemd, en mijn moeder die maakt zich ook al zorgen..
Oud 21-04-2012, 11:21
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
nee hoor, je hoeft niet 2 jaar ongesteld te zijn om aan de pil te mogen. En het is niet raar dat je nu niet ongesteld bent als je zo ontzettend onregelmatig ongesteld bent.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 24-04-2012, 20:51
Verwijderd
Hee, ik heb een vraagje, is het vreemd om op je 14e aan de pil te beginnen? Alvast bedankt!
Oud 24-04-2012, 21:09
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Hee, ik heb een vraagje, is het vreemd om op je 14e aan de pil te beginnen? Alvast bedankt!
nee, tenzij je überhaupt nog niet ongesteld bent. Maar als je dat wel bent én je hebt seksplannen, dan is het juist heel verstandig.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid orgametril
ninie
17 22-07-2006 23:49
Lichaam & Gezondheid de pil en overgeven
anoniem888
4 01-03-2006 18:16
Lichaam & Gezondheid problemen
xeen
36 19-11-2004 11:14
Lichaam & Gezondheid zwanger??
2 good 4 You
12 02-03-2004 12:20
Lichaam & Gezondheid Onveilig in de stopweek?
Ireentje
18 22-05-2003 19:43
Lichaam & Gezondheid Pil lovette
Bambino
2 22-04-2003 14:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.