Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2006, 10:48
Verwijderd
Ik doe mijn profielwerkstuk dus over tto, en ik hoop maar dat er hier mensen zitten die dat doen of hebben gedaan..

Er zijn namelijk erg veel voordelen van tto te vinden, maar ik ben ook op zoek naar nadelen.
Weten jullie misschien nog wat nadelen? Dat zou heeeel fijn zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2006, 10:52
Verwijderd
Veel mensen hebben al moeite genoeg met het Nederlands, door tweetalig onderwijs is er minder aandacht voor het Nederlands, waardoor de kans bestaat dat het niveau hiervan nog lager wordt.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 10:57
Verwijderd
En ik denk dat de prille brugklassertjes aan het begin van hun schoolcarriere een achterstand oplopen, omdat voor veel vakken speciaal alle leerstof in het Engels moet. Nu zijn sommige leraren wel bereid om dingen in het Nederlands te verduidelijken, maar lang niet iedereen.

En ze hebben ook Engelse lesboeken.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 11:13
mcflem
Avatar van mcflem
mcflem is offline
Ik heb sommige dingen heel anders gehad dan de leerlingen die geen tto hebben gedaan, dan leerde ik over de industriele revolutie in Engeland en zij over heel iets anders. Dat is lastig omdat leraren nu in 5 v constant zeggen 'Dit heb je in de eerste gehad!!! ' terwijl ik dus wat anders heb gehad.

Ik had geen problemen met het Engels maar er waren klasgenootjes die het inderdaad heel moeilijk vonden en daarom zelfs zijn blijven zitten.

Ohja en ik vind het ook wel lastig dat ik bij sommige vakken iets moet uitleggen en de Nederlandse termen nooit heb geleerd.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 11:37
Verwijderd
Dank jullie!

@Leonoor, er is natuurlijk wel onderzoek naar gedaan en het blijkt dat het Nederlands er niet echt slechter op wordt, de leerlingen halen bij de CE's ook vaak hogere cijfers dan leerlingen die geen tto hebben gedaan, maar dat kan ook zijn omdat ze misschien sowieso wat slimmer zijn?
Wel vertelde iemand dat ze soms in het Nederlands Engelse zinsconstructies gebruikten.

En meer is altijd welkom
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Majel schreef op 06-01-2006 @ 12:37 :
Wel vertelde iemand dat ze soms in het Nederlands Engelse zinsconstructies gebruikten.
Dat vind ik geen vooruitgang.

En wat mcflem zegt: dat ze sommige Nederlandse termen niet gehad heeft.

Die twee dingen alleen al zorgen niet echt voor een verbetering van het Nederlands, denk ik.

Hogere cijfers kunnen meerdere oorzaken hebben...zo'n onderzoek is wat dat betreft alleen waardevol als ook is onderzocht waarom ze hogere cijfers halen (of dat idd aan de intelligentie ligt of aan wat dan ook).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 12:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Majel schreef op 06-01-2006 @ 12:37 :
Dank jullie!

@Leonoor, er is natuurlijk wel onderzoek naar gedaan en het blijkt dat het Nederlands er niet echt slechter op wordt, de leerlingen halen bij de CE's ook vaak hogere cijfers dan leerlingen die geen tto hebben gedaan, maar dat kan ook zijn omdat ze misschien sowieso wat slimmer zijn?
Wel vertelde iemand dat ze soms in het Nederlands Engelse zinsconstructies gebruikten.

En meer is altijd welkom
Maar tijdens het CE wordt maar een klein onderdeel getest. Alleen of je kunt samenvatten en begrijpend kunt lezen (voornamelijk). Waar juist het probleem ligt is oa de grammatica.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:29
Verwijderd
Ik heb nooit het gevoel gehad dat 'wij' slechter scoorden bij Nederlands. We kregen immers precies hetzelfde aantal uren les m.b.t. Nederlands. De stof die je in de eerste drie jaar kreeg was ong. 50% in het engels, maar wat je leert is vaak meer een kwestie van stampen, dan van begrijpen. Zo maakt het niet uit of een skull nou een schedel is, of een collarbone een sleutelbeen. Je gebruikt het nederlands minder dan normale vwo-scholieren in die eerste drie jaar, maar ik denk niet dat dit significant is m.b.t. de cijfers.

Daarnaast hebben de meeste middelbare scholen een soort van numeris fixus, waardoor tto-leerlingen waarschijnlijk ietswat slimmer zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:37
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ben blij toe dat het niet op mijn school zo wordt gegeven. Ik ben namelijk een ramp in Engels, dus voor mij zou het niks zijn.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:42
Verwijderd
Ik vind het wel belangrijk dat leerlingen termen ook in het Nederlands kennen, en volgens mij is dat nu juist niet zo. Dat vind ik een groot nadeel.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:43
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 06-01-2006 @ 14:37 :
Ben blij toe dat het niet op mijn school zo wordt gegeven. Ik ben namelijk een ramp in Engels, dus voor mij zou het niks zijn.
't Is niet voor iedereen, en mensen worden goed getest voor toelating. Als het vervolgens niet gaat, kan je makkelijk naar 'normaal' onderwijs terug, je loopt toch niet echt achter.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:47
Verwijderd
Ja, maar als ik dan lees op de site van mijn school dat ze ook op de HAVO tweetalig onderwijs gaan aanbieden...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 06-01-2006 @ 14:47 :
Ja, maar als ik dan lees op de site van mijn school dat ze ook op de HAVO tweetalig onderwijs gaan aanbieden...
Er zullen heus wel havisten zijn die goed zijn in engels, maar verder niet zo geweldig scoren zodat ze naar het VWO kunnen. Dus wat is je punt?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:52
Verwijderd
Nou, als je bedenkt dat veel mensen al op het vwo er moeite mee hebben... ik zeg niet dat je tto niet mag aanbieden op de havo, er zijn inderdaad vast wel havisten die goed zijn in Engels.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:53
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Hebben ze voor de mavo ook tto?

Maar goed, Nederlands is veel moeilijker dan Engels en als 'persoon-die slecht-in-talen-is' baal ik er ook van dat we in Nederland geen Engels praten.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 06-01-2006 @ 14:52 :
Nou, als je bedenkt dat veel mensen al op het vwo er moeite mee hebben... ik zeg niet dat je tto niet mag aanbieden op de havo, er zijn inderdaad vast wel havisten die goed zijn in Engels.
Er zijn behoorlijk wat tto-leerlingen, en die kunnen het over het algemeen goed aan geloof ik..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 13:07
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Vice schreef op 06-01-2006 @ 14:53 :
Hebben ze voor de mavo ook tto?
De allochtone leerlingen op het VMBO spreken vaak al 2 talen: thuistaal (Turks, Marokkaans, Arabisch, Spaans, Frans, etc) en op school Nederlands. Als ze daarnaast ook nog in het Engels les krijgen, dan wordt het bijna een DTO (drietalige onderwijs) .
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 13:24
Morri
Morri is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 07-01-2006 @ 14:07 :
De allochtone leerlingen op het VMBO spreken vaak al 2 talen: thuistaal (Turks, Marokkaans, Arabisch, Spaans, Frans, etc) en op school Nederlands. Als ze daarnaast ook nog in het Engels les krijgen, dan wordt het bijna een DTO (drietalige onderwijs) .
Naast allochtone leerlingen zitten er op het VMBO ook veel autochtone leerlingen hoor. Er zijn misschien best leerlingen op het VMBO die er interesse hebben, of ze nu van huis uit ook nog een andere taal spreken of niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-01-2006, 13:36
Verwijderd
Er is ook een tto school die Duits als andere taal heeft. Daar hebben ze het ook voor vmbo. Die zit in Venlo, daar hoor je op straat ook net zo veel duits als nederlands zo'n beetje volgens mij
Hoe het zit met tto scholen met Engels weet ik verder niet..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 17:31
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Morri schreef op 07-01-2006 @ 14:24 :
Naast allochtone leerlingen zitten er op het VMBO ook veel autochtone leerlingen hoor. Er zijn misschien best leerlingen op het VMBO die er interesse hebben, of ze nu van huis uit ook nog een andere taal spreken of niet.
Tuurlijk... en dat is per leerling afhankelijk.

Ik heb op het VMBO - ookal heette het gewoon VMBO-theoretisch - Engels gehad, waarbij de lessen in het Engels gegeven werden. Wat in het tweetaligonderwijs ook zo gedaan wordt. Dat was bij overigens bij één leraar het geval en die heb ik zowel op het VWO, als het HAVO als het VMBO gehad. Het beviel me goed!

Overigens denk ik dat de vraag aan tweetaligonderwijs bij VWO'ers groter is dan bij VMBO'ers.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 18:40
Yvat
Avatar van Yvat
Yvat is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-01-2006 @ 14:42 :
Ik vind het wel belangrijk dat leerlingen termen ook in het Nederlands kennen, en volgens mij is dat nu juist niet zo. Dat vind ik een groot nadeel.
Dat is inderdaad het grootste nadeel waar iedereen op mijn school mee te maken kreeg. Je weet hoe het in het Engels zit, maar op het Nederlandse kan je niet komen. Daar zou echt iets aan gedaan moeten worden want in de hogere klassen liepen veel mensen daar tegenaan.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 09:32
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
hmmm, ik zit zelf op tweetalig atheneum op de capellen scholengemeenschap in zwolle.

Citaat:
Veel mensen hebben al moeite genoeg met het Nederlands, door tweetalig onderwijs is er minder aandacht voor het Nederlands, waardoor de kans bestaat dat het niveau hiervan nog lager wordt.
Misschien, ikzelf heb niet veel moeite met nederlands. Het is wel waar dat ik soms de engelse variant van een woordje wel weet, en het nederlandse dan tijdelijk ben vergeten (ook is het woordje baby een struikelblok, is het nou baby of babie??)

Citaat:
En ik denk dat de prille brugklassertjes aan het begin van hun schoolcarriere een achterstand oplopen, omdat voor veel vakken speciaal alle leerstof in het Engels moet.
Mwah... de enigste vakken waar ik in zou kunnen achterlopen is wiskunde (die termen) en biologie (ook de termen) maar dat stelt niks voor (vanaf de 3e of 4e waren die vakken weer in het NL) Dat kan je zo leren.

Citaat:
Wel vertelde iemand dat ze soms in het Nederlands Engelse zinsconstructies gebruikten.
True, true.

Citaat:
Waar juist het probleem ligt is oa de grammatica.
Misschien, ik ben vrij veel termen zoals present past enzo al vergeten, maar mijn engels grammatica en woordenschat zijn vrij goed hoor (en ik ben niet de beste v.d. klas)

Citaat:
Daarnaast hebben de meeste middelbare scholen een soort van numeris fixus, waardoor tto-leerlingen waarschijnlijk ietswat slimmer zijn.
Ohja? Ohhh, gelukkig hadden ze dat bij ons niet, ik had op de cito een 543 en je moest minimaal 541 hebben, dus ik zou misschien eruit gekickt worden Bij ons mocht iedereen (mits je aan het minimum voldeed) erin, dat verklaart waarom in de 1e en 2e zo veel mensen weg gingen, en nu zijn we een klasje van 15~20 (uit de oorspronkelijke 60)

Citaat:
't Is niet voor iedereen, en mensen worden goed getest voor toelating. Als het vervolgens niet gaat, kan je makkelijk naar 'normaal' onderwijs terug, je loopt toch niet echt achter.
Test welke test?!

---
Verder nog was passierte in de voorgaande jaren:

In de 1e klas kregen we vrij veel vakken in het engels, de enige uitzonderingen waren geloof ik handvaardigheid/tekenen en techniek. Wat ik wel enorm leuk vond was onze engels leraar die een native speaker (dus iemand uit engeland) was, we konden met hem dollen en van alles doen in de klas.
Ik citeer: "Gert, die tenminste je boek open zodat het lijkt alsof je werkt!"

In de 2e klas was het net zoals de 1e, behalve dat we aan het begin van het jaar naar Londen gingen om onze taal te testen, daar logeerden we in een gastgezin en gingen we overdag vooral naar (gratis) musea verspreid over heel londen.

3e klas: herhaal 1e.

In de 4e klas werd het pas moeilijk, in de eerste 3 klassen hadden we het boek stepping stones, dat is hetzelfde engels boekje dat in normaal vwo werd gebruikt, maar wij gingen er sneller doorheen. In de 4e klas hadden we vocabulary in use en grammar in use, gekocht v.d. universiteit cambridge. In de vierde klas kregen we alleen biologie, natuurkunde en scheikunde in het engels.

In de 5e klas gingen wij naar cambridge, om ons engels verder te verbeteren. We hielden ook ochtend lessen (die eigenlijk niks voorstelden) en voor de rest van de dag waren we eigenlijk vrij om in cambridge rond te hangen. In de 5e klas hebben wij alles in het NL.

6e klas: onbekend waarschijnlijk niks.

----

Waar baal ik ongelovelijk van: dat we vanaf de 4e twee teksten met elkaar moeten vergelijken en daarna een comparative commentary erover moeten schrijven. OMG!!! 1000 woorden, en de normering is super vaag.... eigenlijk hangt het allemaal af van de mening v.d. lerares In de 5e klas zijn je cijfers voornamelijk verkregen uit je comparative commentaries.

Verder vind ik het ook kut dat, doordat engels nu zo veel moeilijker is, dat ik nog maar een 7 sta, dat betekent wss een 7.9 gemiddeld op mijn eindexamen

(ff een tweede edit ) In de 1e-3e is het engels van de leraren ongelovelijk slecht, zelfs met hun zogenaamde "zes jaar ervaring"
-----

hummmm, er is vast wel maar te vertellen maar ik weet ff niet wat, er is vast wel iets dat ik heb gemist.
Ik kan wel vragen beantwoorden.

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 09:45.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 15:01
Verwijderd
Ik heb zelf TVWO gedaan (in Eindhoven). Ik heb er veel aan gehad, want je leert er echt veel beter Engels dan op het normale VWO. Als nadeel kan ik alleen bedenken dat het niveau van de vakken vrij laag is.

Overigens was het in mijn geval een samenwerkingsverband met de internationale school. Veel van de leraren spraken dus helemaal geen Nederlands en dan heb je het snel onder de knie.

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 18:31
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
TTO is leuk

Zit zelf nu in 4 vwo, en krijg voor het eerst vakken in het Nederlands. Heb eigenlijk nooit moeite gehad met termen, ik heb één keer een probleempje gehad tijdens aardrijkskunde (in het Nederlands!). Tijdens een repetitie moesten we alle kenmerken van een land opschrijven, en dus ook de coordinaten. Heb de eerste drie jaar geleerd dat dat longtitude en lattitude heet, maar tijdens die repetitie had ik werkelijk geen flauw idee wat het in het Nederlands was..
Uiteindelijk maar in het Engels opgeschreven, en na afloop ff gevraagd wat het in het Nederlands was. Geen probleem toch?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 21:21
Verwijderd
Sommige leerlingen moeten heel veel van hun kennis van het Nederlands opdoen via schoolboeken, het systeem werkt dus niet als je te maken hebt met leerlingen die na schooltijd nooit een boek aanraken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 16:32
allbecauseofyou
allbecauseofyou is offline
Ik zit in de vijfde (ook tweetalig vwo) en ik zou eigenlijk geen nadelen weten. Het enige nadeel voor mijn ouders is dat het vrij duur is. Verder denk ik dat het voor mij een hele goede oplossing is, het is een uitdaging die ik als ik normaal vwo zou doen niet gehad zou hebben. Met sommige vakken gaan we dieper op dingen in, zoals bij Religious Studies (levensbeschouwing) en Social Science (maatschappijleer) en dat is ook wel interessant
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:21
bon bon block
bon bon block is offline
Ik heb ook tto gedaan en succesvol afgerond. Ik vond het erg leuk en er zitten veel voordelen aan.
Nadeel van mij was, economie in het engels. Ik was al slecht in economie, maar omdat alles in het engels was werd het nog moeilijker. Ik moest toen veel vertalen en haalde veel onvoldoendes. Het kostte veel tijd.
Maar goed, ik heb het wel gehaald uiteindelijk en ik denk persoonlijk dat er meer voordelen dan nadelen aan tto zitten!
__________________
het streven naar perfectie leidt tot motivatie, ongeacht positief of negatief
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 18:45
Verwijderd
Denk dat het een heel groot voordeel is. Als je ziet hoe slecht mijn Engels is ...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 09:23
j en a
j en a is offline
ik vind het een super idee om tto inteschaffen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 14:41
MissRainbow
Avatar van MissRainbow
MissRainbow is offline
Ik zit in mijn 2e jaar van tto, en ik vind het héél leuk. Engels is een veel gesproken taal dus het is handig om het goed te beheersen. Aan het begin kunnen sommige mensen beter engels dan de anderen, maar na een jaar is iedereen even ver. Het maakt de lessen niet moeilijker. Wel handig als je altijd een woordenboek bij hebt
Nadeel: het examen is in het Nederlands. Dus alles wat je in het Engels hebt geleerd in je tijd op het tto, moet je ook in het Nederlands kennen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 16:03
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Jeetje wat een up zeg. Dat is niet de bedoeling. Ik laat 'm wel open omdat het wel leuk is om over tto te praten. Is er geen behoefte aan, dan zakt het topic vanzelf weer.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 07:25
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Nadeel: het examen is in het Nederlands. Dus alles wat je in het Engels hebt geleerd in je tijd op het tto, moet je ook in het Nederlands kennen.
Ik doe/deed ook TTO. Op mijn school duurt het echte tweetalige deel drie jaar, en vanaf de vierde is alles,weer in het Nederlands, maar we hebben wel verzwaard Engels. Ik had eigenlijk verwacht dat ik meer moeite met de Nederlandse termen zou hebben, maar ik heb dan olk geen scheikunde en natuurkunde. Niemand uit mijn TTO klas,heeft er meer moeite mee, omdat het in het Nederlands is. Wat je dus net zei over de nadelen zijn vast amper een probleem.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Jeetje wat een up zeg. Dat is niet de bedoeling. Ik laat 'm wel open omdat het wel leuk is om over tto te praten. Is er geen behoefte aan, dan zakt het topic vanzelf weer.
Gelukkig! Vind het juist een leuk topic.

Kim naamzoek

Hoe denk je nu over TTO? Heb je er wat aangehad?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Blood Fire Rage
500 10-12-2006 09:04
Studeren University College
Verwijderd
500 04-05-2006 17:44
Algemene schoolzaken Ervaringen gezocht tweetalige Havo
Vito
17 13-04-2006 14:31
Levensbeschouwing & Filosofie Onderwijs met als voertaal Engels
Love & Peace
58 18-09-2005 11:43
Algemene schoolzaken Tweetalig onderwijs is doodsteek voor het Nederlands
Marsel
19 23-03-2004 16:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.