Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wel verhaal is volgens jullie het allermooiste, allerbeste of wat dan ook?
2x een polly 0 0%
Het pakje 0 0%
De step 1 1.82%
De Overhand 5 9.09%
Gay 15 27.27%
Zondag midden in de week 4 7.27%
Leven en Leven Geven 5 9.09%
Wraak! 3 5.45%
Te laat! 3 5.45%
De leider van de goden 2 3.64%
08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard. 14 25.45%
Ik zat in een hut 0 0%
Titelloos 2 3.64%
Lena 1 1.82%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2003, 21:44
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Eindelijk is het zover. Na veel moeite staan alle ingezonde verhalen online, dus nu is het aan jullie om het beste, mooiste of wat dan ook verhaal te kiezen.
Volgende wedstrijd is voor 1 Februari. Doe allen weer mee zou ik zeggen. Zie ook de extra over de verhalenwedstrijd.
Erg goede deelname deze keer, alle verhalen even op een rijtje:
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 08-12-2003 om 21:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2003, 01:37
The Franchise
The Franchise is offline
close...echt hele goede verhalen
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 15:48
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Nou ben er eens een middagje voor gaan zitten (Fantastisch excuus om je huiswerk niet te maken, zo'n verhalenwedstrijd ) en ik kwam eigenlijk tot de slotsom dat de gemiddelde kwaliteit sinds de vorige wedstrijd wel een stuk achteruit is gegaan... ik vodn persoonlijk dat er echt een aantal onzinnige verhalen tussen zaten. Toch waren er wel een paar de moeite van het lezen waard, ik noem een 'Gay', een 'Titelloos' en een 'Zondag midden in de week'. Deze drie verhalen heb ik nog wel redelijk geboeid uit kunnen lezen door de rest moest ik me heen worstelen, als ik het einde al haalde... Vooral veel beginpassages stuitten mij tegen de borst.
Maar goed, even positief. Ik vond de bovengenoemde drie verhalen dus vrij leuk om te lezen, 'Zondag midden in een week' vond ik qua plot redelijk sterk en ook wel boeiend wat betreft de uitwerking, maar het bleef naar mijn mening toch een beetje te vaag, hoewel ik dan uiteindelijk toch wel dat engeltje had zien aankomen. Vage reactie op een vaag plot . Maar nu ik er zo over nadenk vind ik het wel knap dat de auteur wel al door het verhaal heen heel lichtjes kenbaar maakte dat het over een engeltje ging. Als je erover nadacht kon je bedenken dat het een engel was, en toch was het niet te duidelijk waardoor het cliché zou zijn geworden. Nou, vaag verhaal maar toch wel weer leuk... Twijfelachtig
'Gay' vond ik wel goed bedacht en ook redelijk goed uitgewerkt, maar het miste toch net even het echte pakkende.
Eigenlijk vond ik Titelloos het leukste verhaal. Nouja, tijdens het lezen begreep ik hem niet helemaal, maar de schrijver/schrijfster heeft wel voor elkaar dat ik er nu nog steeds over na zit te denken. Dit verhaal heeft dus wel enige indruk achtergelaten, niet zozeer omdat het zo'n vreselijk boeiend onderwerp had, maar gewoon omdat ... euhm ja dat kan ik dus niet zo goed definiëren.
En toch ga ik voor 'Zondag midden in de Week', omdat ik behalve het vage nadenkverhaal zelf de titel heel erg leuk vind . Tip voor de auteur van Titelloos: neem de moeite om een titel boven je (goede!) stuk te zetten, dat spreekt al veel meer aan! Maar wel een dikke duim
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 16:21
Verwijderd
Ik ga voor (wat een titel) 08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard.

Waarom? Omdat ik de rest van de verhalen niet boeiend genoeg vond. Ik kon mezelf er simpelweg niet toe zetten om sommige verhalen uit te lezen, want de interpunctie, gebruik van hoofdletters e.d. stond me aardig tegen. Niet bij alle verhalen overigens.

Er waren een aantal verhalen die ik nog wel leuk vond, zoals die over dat 'Leven en leven geven' (?) en het einde van 'Gay' vond ik erg leuk. Maar de reden dat ik voor het ontoerekenbaar verklaard-verhaal koos, is dat de schrijfstijl daarvan me gewoon heel erg aansprak. Het leest als een trein, als een sneltrein zelfs, en het is zo bij tijd en wijle erg grappig.

Tot zover mijn bijdrage. Het zijn er wel veel dit keer, hoor!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 19:17
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Ik kies ongetwijfeld voor "De overhand". Het is naar mijn mening het enigste verhaal met een echt grote diepgang. Bovendien is het niet zo'n cliché als veel van de verhalen. Tenslotte vind ik de schrijfstijl van De overhand van erg hoge kwaliteit.
Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat ik de eerste ben die lof heeft over dit verhaal. Ik raad daarom ook iedereen aan om eens goed naar dit verhaal te kijken.
__________________
█████████████████████99%

Laatst gewijzigd op 09-12-2003 om 19:21.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 09-12-2003 @ 19:17:
Ik kies ongetwijfeld voor "De overhand". het is naar mijn mening het enigste verhaal met genoeg diepgang. Bovendien is het niet zo'n cliche als de rest van de verhalen. Daarnaast is de schrijfstijl van De overhand van erg hoge kwaliteit.
Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat ik de eerste ben die lof heeft over dit verhaal. Ik raad daarom ook iedereen aan om eens goed naar dit verhaal te kijken.
Dat vond ik juist een van de slechtere verhalen. En dat lag deels ook aan de schrijfstijl en vooral de interpunctie en gebruik van hoofdletters. Ik vond het onderwerp ook niet echt origineel en m.i. was de diepgang ook niet erg diep.
Het verbaast me een beetje dat je de schrijfstijl 'van hoge kwaliteit' noemt. Dat valt wel mee. Er zijn verhalen waar het beter uitgewerkt is, 'de overhand' werkt nog veel met clichézinnetjes, om het zo maar te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 19:44
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-12-2003 @ 19:21:
Dat vond ik juist een van de slechtere verhalen. En dat lag deels ook aan de schrijfstijl en vooral de interpunctie en gebruik van hoofdletters. Ik vond het onderwerp ook niet echt origineel en m.i. was de diepgang ook niet erg diep.
Het verbaast me een beetje dat je de schrijfstijl 'van hoge kwaliteit' noemt. Dat valt wel mee. Er zijn verhalen waar het beter uitgewerkt is, 'de overhand' werkt nog veel met clichézinnetjes, om het zo maar te zeggen.
Beste Krummeltje,

Zou je je mening wat kunnen onderbouwen? Mij resten namelijk, na het lezen van je betoog, nog een boel vragen. Samengevat heb je de volgende meningen over De Overhand:

1. De schrijfstijl is slecht. (argument: er zijn beter uitgewerkte verhalen, cliché zinnetjes)
2. De interpunctie is slecht. (argument: geen)
3. Het verhaal is slecht door het gebruik van hoofdletters. (argument of toelichting: geen)
4. Het onderwerp was niet origineel. (argument: geen)

Allereerst de schrijfstijl. Mijns inziens doet deze toch echt niet onder voor de andere verhalen, omdat ik geen enorm verschil kan vinden in kwaliteit van de verschillende stijlen. Met kwaliteit bedoel ik, dat je op een duidelijke en 'mooie' manier je verhaal probeert te brengen.
Dan de interpunctie; waarom zou deze slecht zijn? Je geeft geen argumenten, en ik begrijp ook echt niet wat er mis mee is. Voor de hoofdletters geldt hetzelfde, ik snap niet wat het probleem is.
Dat het onderwerp niet origineel zou zijn, of dat er geen diepgang te bespeuren is, lijkt mij vooral te wijten aan het feit dat je misschien het verhaal iets te snel hebt doorgelezen. Als je beter je best had gedaan om de strekking ervan te begrijpen, zou je dit denk ik niet hebben gezegd. Indien je denkt dat je de strekking van dit verhaal prima begrijpt, zou ik je willen vragen om mij die eens uit te leggen. Begrijp mij goed, ik probeer uitsluitend je mening beter te doorgronden. Dit is geen verdediging, excuus of verklaring.

Met vriendelijke groet,

Renard.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Renard schreef op 09-12-2003 @ 19:44:
1. De schrijfstijl is slecht. (argument: er zijn beter uitgewerkte verhalen, cliché zinnetjes)
2. De interpunctie is slecht. (argument: geen)
3. Het verhaal is slecht door het gebruik van hoofdletters. (argument of toelichting: geen)
4. Het onderwerp was niet origineel. (argument: geen)
Lieve Renard....

Vooruit dan maar... en ik vind het wel een eng lang stuk, zo aan mij gewijdt, moet ik zeggen.

1. Ik vind de schrijfstijl gewoon niet mooi. Ik kan er niks aan doen, dat is gewoon mijn mening. Er zijn andere verhalen die beter zijn, inderdaad, maar dat is natuurlijk geen argument. Er worden ook clichézinnen gebruikt, ik zal even een voorbeeld zoeken.

2. Ehm, met interpunctie bedoelde ik eigenlijk meer punt 3.

3. “Hoe was het op school, schat?” Vroeg Sandra.
Die hoofdletter wordt bijna consequent aangehouden. Ik vind dat gewoon heel storend lezen omdat het m.i. niet zo hoort. En dan vind ik het verhaal op zich al niet zo leuk meer, dus naja... dat is dan weer mijn 'fout'.

Het spijt me om het te moeten zeggen, maar ik moet weg. Punt 4 komt nog aan de orde, als ik terugkom tenminste.

edit: Goed, ik heb het doorgelezen. Een onorgineel onderwerp was inderdaad een beetje kort door de bocht. Sterker nog, ik moet zeggen dat ik nog niet vaak zo'n verhaal ben tegen gekomen. Alleen ik snap er werkelijk niets van. Het lijken steeds losse stukken te zijn, die op een of andere manier aan elkaar geknoopt zijn door dat gedoe met die tijd -dat vind ik overigens wél slecht beschreven. Die tijdssprongen is een drama. Vreselijk. Ik zal even een voorbeeld zoeken.

"Flits! Met één grote lichtinslag zakt alles ineen, vervaagt tot stof dat in elkaar kruipt tot een haast oneindig kleine massa, waarna deze weer uit elkaar spat met de woede en vuur van een vulkaan totdat tijd en ruimte weer verenigd zijn en een nieuwe wereld zijn intrede doet. De verscheurde tijd heeft nu een lek, een gat, maar omdat dit gat bestaat weet niemand dat het er is. Want in dit eeuwige, en dus tijdloze lek van de tijd is er geen tijd, en ook geen ruimte, en dus heeft er toen op dat moment niemand bestaan. (want het moment heeft niet eens bestaan)"
Ik denk niet echt dat iemand echt begrepen heeft wat er staat. Buiten het feit dat die laatste zin tussen haakjes staat en dus met een hoofdletter moet beginnen - hoewel ik zelf ipv die haakjes voor een komma zou hebben gekozen - is het geheel gewoon heel vaag. Ik snap het gewoon niet.

"Niemand kon weten van deze heftige wisseling die plotseling optrad, en ons verhaal verstoorde tot een nieuw geheel, met totaal andere wendingen. De lucht verkleurt van blauw naar zwart, bomen staan zoals tevoren, (hoewel er geen tevoren was?) en een wijk herontstaat, die onze aandacht op zich vestigt. We kijken beter, en zien door het zolderraam een jonge knaap die rustig in zijn bed licht te slapen… "

'ons' verhaal? Waarom wissel je nou ineens van perspectief? Ik vind het nogal storend.
Bovendien is een jongen aanspreken met 'een jonge knaap' nogal denigrerend naar mijn mening. Zeker als je zelf nog jong bent als je het schrijft. Dat is een woord wat mannen van 80 gebruiken

Verder is het natuurlijk allemaal mijn mening hè?

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 12:36.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 20:03
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Sjees! Hij zijn er érg veel dit keer! Helaas zijn niet alle verhalen van een hoge kwaliteit. Wat me wel opvalt: veel ellende dit keer! Kennelijk denkt men met een hoop ellende mij emotioneel aan te grijpen

Maar goed: Hier mijn beoordeling! Ik heb ze allemaal maar gedaan (ik ben helemaal gek). Let wel op: Als ik je verhaal "Afkraak", trek het je niet persoonlijk aan, als je het zelf goed vind is hij ook goed. Ik ben het alleen niet met je eens

2x een polly
Het onderwerp ‘paarden’ spreekt mij eigenlijk niet echt aan. Toch bleef ik lezen, kennelijk vond ik het wel een aardig verhaal. Ik vind hem helaas niet goed genoeg om mijn stem aan te geven. Het had veel beter gekund, de manier waarop het nu beschreven is, spreekt mij niet zo aan. Ik vind het een beetje van te ver beschreven:

“Ze kende haar allemaal als een vrolijk meisje, dat hielp als je in problemen zat en waar je je hart kon uitstorten en aan wie je geheimen kon toevertrouwen. En Nicky vind ze allemaal even aardig, en hielp ze allemaal even graag.”

Ik had het anders gedaan, meer vanuit Nicky (Ik vind Nicky overigens een nare naam ) gezien zodat je ook echt met Nicky meeleeft . Wat me overigens wel opviel: De frequentheid van het voeten-in-het-water-bungelen, ze doet het wel érg vaak!

Het pakje
ARGH! De layout! Of is het de schuld van de forumbaas?
Uhm, tja.. Ik kan niet zeggen dat ik wild ben van dit verhaal.. Het onderwerp is te vaak beschreven, de tekst loopt niet lekker en er zitten vreemde zinnen bij:
‘Nu naar je bed en jij weer naar je eigen plek Greet en ik wil je nooit, maar dan ook nooit uit het bos zien komen.’

Vreemd:
‘Alstublieft papa, ik smeek u, doe het niet. Wat zullen de mensen zeggen als ik dood ben? Misschien gaan ze er wel wat achter zoeken.’ Dat zou juist goed zijn voor de vader.. (1 jood en 2 verraders dood.) Er klopt geen tokie van! (of zie ik het nou weer verkeerd?)

De step
Had wat kunnen worden, als het maar niet die vervelende ‘Zuipùh’ kan op was gegaan. Ik heb het tot ¾ gelezen en het einde even meegenomen, meer niet, sorry, want de schrijfstijl bevalt me wel aardig.

De Overhand
“Ze schakelde door naar de vierde versnelling, reed met 19 kilometer per uur de hoek om en hield stil bij de school”. Sjees! Wat een detail!

“Sander gaf snel met zijn hand een klap op de bovenste knop en het geluid verstomde vrijwel onmiddellijk”. Dat doen ze meestal

“Hij keek even naar de tijd, kwart over drie. Precies zoals hij gepland had.” Daarvoor zet je je wekker toch?

“maar er was in geen velden of wegen een hond (of auto) te bekennen”

“vrienden waren inmiddels ook gearriveerd, en sloegen hem vriendschappelijk op de schouder” Lijkt me logisch

“stonden ze grappen te maken, en hadden ze lol voor tien” Alleen mensen van 60+ en 10- hebben ‘lol voor tien’. Een stel dronken pubers () dus niet.

“Tweeëndertig jaar later kreeg hij zijn eerste en enige dochter, Sandra.” Aha, leuk om te weten?

Ehrr.. Sja zeg, ik weet het niet. Het had goed kunnen zijn, maar dat is het niet..

Gay
Mooi beschreven, al vind ik dat het op ¾ van het verhaal wat langdradig is, zonder dat er écht iets plaatsvind.

Misschien werd haar lerares vandaag wel spontaan verliefd op haar. Blijven hopen. Altijd blijven hopen.” Mooi einde

Zondag midden in de week
De titel vind ik mooi, dat voorop. Het verhaal zelf vind ik, tja, ik vind hem wel goed, ik ben er niet van onder de indruk. Ik had pas aan het eind door dat we het hier over een engel(tje) hadden. Deze ontdekking maakte het verhaal er niet ineens speciaal op..

Leven en Leven Geven
Mooi verhaal, cliché onderwerp, soms wat warrig, mooi einde. Wat ik leuk vond: Het afwisselen van heden en verleden door het hele verhaal heen.

"Het kind dat zich in de baai van haar lichaam had vastgeklampt en schreeuwde om aandacht, werd door de artsen over het hoofd gezien. Ze bleef alleen achter, alleen met zijn tweeën." Mooi stukje

Wraak!
Leuk gedaan met het dagboek, het verhaal bouwt goed op. Ik vind wel dat ‘het pesten’ wat meer had mogen zijn, zodat ik me de drang om de boel van kant te maken had voor kunnen stellen. Het einde vind ik goed bedacht, niet goed uitgevoerd

Te laat!
Oei oei, wat dramatisch! Wel een onderwerp dat ik de laatste tijd al meer heb langs zien komen. De titel had ook beter gekund.. Het gedicht in het begin is een origineel begin, het einde doet het ook leuk. Maar toch had ik het idee dat het beter had gekund.

Vreemd: Waarom zet iemand eerste de stofzuiger aan, om er vervolgens iemand mee te gaan slaan? (oh ja, dat is waar, hij is in de war )

De leider van de goden
Sorry, niet mijn type onderwerp.

Ik zat in een hut
Ik vind het maar vaag hoor, het gewissel en "gezever" over je hut, al de info die we van je krijgen en het abrubte einde.

P.s: Als je 'vietcong' zat te spelen, goed spel!

Titelloos
Mooi beschreven, al vind ik het soms maar een beetje vreemd. Het gedoe in de bus, het begin (wanneer precies komt het begin terug in het verhaal? ) en het einde. (“ Als we een dag later langsrijden, is het plein voor het gebouw leeg. Het regent.”) Vooral het ‘Het regent’ stukje vind ik vreemd.. Maar los van dat: de schrijfstijl bevalt me goed!

Lena
Wel een aardig verhaal, zielig voor de moeder. Het detail in het verhaal spreekt me wel aan. Maar helaas mis ik iets waardoor ik dit verhaal het ‘het beste verhaal’ vind, al weet ik niet wat.

08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard.
Gefeliciteerd hoor, je krijgt mijn stem

Je weet je prachtig te verplaatsen in de persoon, de dingen te zeggen zoals zoiemand ze ook zou zeggen. Het is een origineel onderwerp (vind ik) wat je goed uitwerkt. Het einde vind ik ook goed! Kortom: een goed verhaal!

Vreemd: Als je in zo'n inrichting zit hebben ze er toch wel aan gedacht de iets met de ramen te doen zodat er niemand uit kan springen ?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:32
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Flashman schreef op 09-12-2003 @ 20:03:
Het pakje
ARGH! De layout! Of is het de schuld van de forumbaas?
Uhm, tja.. Ik kan niet zeggen dat ik wild ben van dit verhaal.. Het onderwerp is te vaak beschreven, de tekst loopt niet lekker en er zitten vreemde zinnen bij:
‘Nu naar je bed en jij weer naar je eigen plek Greet en ik wil je nooit, maar dan ook nooit uit het bos zien komen.’
Geef mij maar weer de schuld. ben ik super lang bezig geweest om alles goed online te krijgen krijgen we dit. Maar ik heb het gewoon zo exact overgenomen als ik het heb gekregen, ik ga geen dingen zitten veranderen, dan is het niet eerlijk meer. Het staat er zo op als ik het heb binnengekregen.
Van 08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard, was het me een beetje onduidelijk wat de titel nou was, dus kan niet helemaal kloppen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:40
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-12-2003 @ 19:54:
Lieve Renard....

Vooruit dan maar... en ik vind het wel een eng lang stuk, zo aan mij gewijdt, moet ik zeggen.

1. Ik vind de schrijfstijl gewoon niet mooi. Ik kan er niks aan doen, dat is gewoon mijn mening. Er zijn andere verhalen die beter zijn, inderdaad, maar dat is natuurlijk geen argument. Er worden ook clichézinnen gebruikt, ik zal even een voorbeeld zoeken.

2. Ehm, met interpunctie bedoelde ik eigenlijk meer punt 3.

3. “Hoe was het op school, schat?” Vroeg Sandra.
Die hoofdletter wordt bijna consequent aangehouden. Ik vind dat gewoon heel storend lezen omdat het m.i. niet zo hoort. En dan vind ik het verhaal op zich al niet zo leuk meer, dus naja... dat is dan weer mijn 'fout'.

Het spijt me om het te moeten zeggen, maar ik moet weg. Punt 4 komt nog aan de orde, als ik terugkom tenminste.

Verder is het natuurlijk allemaal mijn mening hè?
Lieve Krummeltje,

Of je het eng vind of niet, ik zal toch wel graag kritiek onderbouwd zien, daarom is het stuk dat "aan jou gewijdt" is dan ook wat aan de lange kant. Dit is niet omdat ik mij in het harnas gejaagd voel, maar uitsluitend om wat meer achtergronden te krijgen bij je mening dat het geen goed verhaal is. Aangezien je reactie nog niet helemaal compleet is, zal ik het in afwachting van het tweede gedeelte hierbij laten.


Citaat:
Flashman schreef op 09-12-2003 @ 20:03:

De Overhand
1. “Ze schakelde door naar de vierde versnelling, reed met 19 kilometer per uur de hoek om en hield stil bij de school”. Sjees! Wat een detail!

2. “Sander gaf snel met zijn hand een klap op de bovenste knop en het geluid verstomde vrijwel onmiddellijk”. Dat doen ze meestal

3. “Hij keek even naar de tijd, kwart over drie. Precies zoals hij gepland had.” Daarvoor zet je je wekker toch?

4. “maar er was in geen velden of wegen een hond (of auto) te bekennen”

5. “vrienden waren inmiddels ook gearriveerd, en sloegen hem vriendschappelijk op de schouder” Lijkt me logisch

6. “stonden ze grappen te maken, en hadden ze lol voor tien” Alleen mensen van 60+ en 10- hebben ‘lol voor tien’. Een stel dronken pubers () dus niet.

7. “Tweeëndertig jaar later kreeg hij zijn eerste en enige dochter, Sandra.” Aha, leuk om te weten?

Ehrr.. Sja zeg, ik weet het niet. Het had goed kunnen zijn, maar dat is het niet..
1. Dit is om de "Goddelijke" plaats van de lezer aan te geven, hij kijkt als het ware neer op alle gebeurtenissen, weet alles, en ziet alles. Natuurlijk is het niet consequent gebruikt, omdat dat het verhaal zou schaden.

2. Inderdaad, en nu weet ik ook wat mij persoonlijk zo stoorde aan die zin.

3. Spanning. Het geeft aan dat alles precies volgens plan begint, iets wat belangrijk is voor zijn verdere beslissingen.

4.

5. Mij ook, maar ik vond het niet echt storend.

6. Wederom vanuit het perspectief van de lezer maakten ze wel 'lol voor tien'. Zie het als 'ik stond erbij en ik keek erna', een schim als de lezer die de jongeren van buiten ervaart.

7. Een enorm belangrijke zin voor de rest van het verhaal. Het slaat terug op alles, en alles slaat terug op deze zin. Blijkbaar heb je de verbanden niet goed gesnapt, waardoor het een doelloos verhaal wordt en het niet goed uit de verf komt. Als je daar een toelichting bij zou willen hebben, vermeld ik die je graag.

Ik wilde ook jou in ieder geval bedanken voor je kritische commentaar!

Renard.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 23:33
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Okay, zware klus, veel verhalen, dus misschien doe ik ze niet allemaal in een keer.
Ten eerste wil ik opmerken dat er gewoon verhalen zijn waar ik na enkele zinnen mee gestopt ben. Vaak lag dit aan het taalgebruik of verschrikkelijke spreektaal stukjes. Ik vind het niet alleen belangrijk dat je een pakkend onderwerp hebt (want dat is niet zo moeilijk te vinden), maar eerder dat de vorm en stijl van goede kwaliteit zijn.

En @ Renard: ik dacht dat iedereen gewoon zijn mening mocht geven zonder het met ellenlange betogen te onderbouwen?

En als laatste... dit is een poging tot opbouwende kritiek, niet bedoelt om het leven van mensen stuk te maken ofzo.
Het zijn tips om volgende schrijfsels beter te maken. Want we leren met vallen en opstaan...

En nu eindelijk... De verhalen!

Twee keer een polly:
Het onderwerp mbt. paarden spreekt wellicht niet iedereen aan. De titel is ook niet echt representatief voor het verhaal. Een goede titel maakt je nieuwsgierig door nét even iets van je inhoud weg te geven.
Je eerste stuk is een vrij saai stuk, puur beschrijvend van wat er 'dan en dan' gebeurt.
Dan maak je gebruik van nummers (12) in plaats van twaalf. Als je een goed stuk schrijft, kan je beter getallen voluit schrijven, of het moet een symbolische betekenis hebben.
Kleine spelfoutjes en missende hoofdletters vind ik jammer. Dat merk ik toch op en daardoor wijkt mijn aandacht van het verhaal af.
Je hebt een goed gegeven, het verlies van een dierbaar iets. Toch mis ik een diepere beschrijving.
Tja, het is geen slecht verhaal... maar gewoon niet mijn thema en stijl.

De Overhand:
De hoofdstukindeling is mijns inziens overbodig. Er enkel "Sandra" boven zetten zou mooier zijn geweest. Maar ieder zijn ding.
Het lange telefoonmonoloog als begin is geen lekkere binnenkomer.
*bibbert* Missers qua interpunctie doen de rillingen over mijn lijf lopen.
Al met al veel beschrijving, dat is wel goed, maar toch mist er iets van magie in de stijl.
En dan de clou, der verhaallijn. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heb ik iets gemist. Sommige stukken van het verhaal zijn puur loos en dragen niets bij aan de inhoud.
Ik vind het maar een beetje vaag...

Het pakje:
(Inderdaad... de indeling.. Why?)
Begin met het pakje was leuk... goede binnenkomer, ik wilde in ieder geval doorlezen. (Wat ik niet van alle verhalen kan zeggen.)
Jammer van het dialoog wat erachter komt. Beetje kaal... je laat op een onsubtiele manier het 'Jodendom' doorschemeren.
Waar zou hij wezen? Euhm... niet echt stijlvol?
De ontknoping is echt een anticlimax. Jammer. Want het gegeven van een NSB-zoon is goed. Je had er iets veel beters van kunnen maken.

De step:
Temy&vriendin, zoiets vind ik echt niet kunnen. Leest onprettig en is afschuwelijk qua opmaak.
De stijl is er in dit verhaal, maar ik heb het gevoel dat de uitwerking (en daardoor typfouten) heel vluchtig is gegaan.
Leuk stukje verder, lekker loos, maar wel goed. (Het beste tot nu toe.)

Gay:
Leuke titel, jammer van het engels, maar het beschrijft dmv. een woord heel veel meer.
Thema bevalt me zeer, maar dit is wellicht persoonlijk.
Mooie beschrijving, zowel gevoelens als dialoog. Maar gelukkig niet teveel dialoog.
In het begin blijft het vaag, maar hoe meer je leest, hoe meer je ontdekt waar het werkelijk over gaat.
Trieste, bijna melancholische sfeer. Goed beschreven, maar het is toch wel deprimerend.
Einde geen echte anticlimax, maar het mist toch iets. Het droomfragment lijkt niet onoverbodig... maar is mist toch net haar doel, zo lijkt het.
Wel een heel goed stuk. Zeker. Mooi thema, kan me helemaal inleven, ik voel heel erg met 'het meisje' mee. Dat is ook mooi: het hele stukje blijft anoniem. Geen verwarrende namen, die worden er vaak zomaar ingepropt.

Zondag midden in de week:
Een van de betere titels.
Mooi begin. Ik blijf lezen. Niet uitermate pakkend, maar wel voldoenend. Eerst denk ik 'oh, zoo knap?' en dan wil ik afhaken, maar dan komt de intense droefheid, die maakt de schoonheid als het ware weer goed. (Ik haat cliché Hele Knappe Mensen...)
Tweede stukje is vaag... Welke anderen?
Ik mis een sfeer. Je beschrijft wel dingen, maar niet iets zo dat het een bepaalde sfeer, een bepaald beeld schept.
Verder vind ik het 'engelachtige' gegeven niet echt sterk. Ik weet het niet, voor mij komt het niet echt mooi naar voren. Het zal wel aan mij liggen.

Leven en leven geven:
Sorry, maar de titel is echt cliché. Dit is het enige verhaal dat ik echt in een keer door heb gelezen. Het thema is misschien ook wel voor de hand liggend, maar als je een cliché thema goed uitwerkt is er niks mis mee.
Ik vond het goed en meer kan ik eigenlijk niet zeggen. Niet uitzonderlijk, niet bijzonder, maar gewoon goed.
Wel wakkert het stiekem de abortusgeest in mij los..

Wraak!
Het begin briefstukje vind ik verschrikkelijk. De datum kan nog, maar de -xxx- Mariska doen het echt..
Ook weer interpunctie foutjes die mij irriteren.
De gevoelens van woede zijn niet goed beschreven, het gebeurt te weinig. Als lezer kan ik me niet inleven in de wraakgevoelens van de hoofdpersoon.
Een erg (ja hoor, gaat 'ie weer) cliché verhaal. Eerst het pesten, dan de semi-wraak en dan de zelfmoord. Dit is echt zo'n 'stop alle erge dingen in een kort verhaal' stukje. Zo'n gevoel heb ik erbij.

Te laat!
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de naam Alyssa een beetje vervelend om zo vaak te lezen.
Ook laat je de lezer niet iets ontrafelen. Meteen zeg je in het dialoog dat de zus dood is en hoe dat gebeurt is. Jammer.
Tja. Meer kan ik er niet echt over kwijt. Gebrek aan mooie climax.

De leider van de goden:
Vervelende interpunctie (wederom) en je zou best met een dialoog op de volgende regel mogen beginnen. Dat leest zoveel prettiger.
Goden? Genummerd? Sorry, maar dit is denk ik geen verhaal dat veel interesse opwekt. Je moet er maar van houden en dit is geen onderwerp dat mij echt aanspreekt.
Niet slecht geschreven in ieder geval.

08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard:
Zeer pakkende titel.
Mij persoonlijk bevalt het niet zo dat de schrijver zich tot de lezer richt. Teveel spreektaal. Veel haakjes.
De verhaallijn wordt verwarrend beschreven.
Je thema/ idee is heel goed. Met een wat betere uitwerking had het uit kunnen knallen.
Sorry, maar ik vind dat het net even wat stijl mist.

Ik zat in een hut:
Leuk stukje, goed geschreven. Maar het mist een fatsoenlijke verhaallijn. Grappig einde, maar toch...

Titelloos:
Jammer, titelloos..
Goed stukje. Heel goed. Mooi geschreven. Dialoog had gemogen, maar ik mis het niet.
Het verlorene, de ontleding van een eigenlijk alledaagse gebeurtenis, maar toch raakt er iets. Mooi.
Tja, als iets goed is kan ik er minder commentaar over geven als het slecht is. Echt, netjes dit verhaal. Mooi.
Een van de betere... zeker!

Lena:
Ook mooi, maar op een één of andere manier wist het niet mijn aandacht vast te houden... ik weet niet precies waarom.
Ook een verhaal van de betere kwaliteit. Het einde is mooi. Het maakt wel iets in me los. Zeker.

Uiteindelijk ga ik dan toch voor Gay, misschien vanuit persoonlijke overwegingen, maar dit was gewoon 'mijn' ding.


PS: Ik hoop niet dat mijn commentaar heel hard en stom aankomt. Zo bedoel ik het in ieder geval niet.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 23:49
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 09-12-2003 @ 23:33:
En @ Renard: ik dacht dat iedereen gewoon zijn mening mocht geven zonder het met ellenlange betogen te onderbouwen?
Natuurlijk mag dat, het staat immers nergens dat het niet mag. Evenzo geldt dat ik ook mag vragen om onderbouwing, want kritiek zonder argumenten is als een leesboek zonder letters; je hebt er vrij weinig aan.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Renard schreef op 09-12-2003 @ 23:49:
Natuurlijk mag dat, het staat immers nergens dat het niet mag. Evenzo geldt dat ik ook mag vragen om onderbouwing, want kritiek zonder argumenten is als een leesboek zonder letters; je hebt er vrij weinig aan.
Goed, maar niet iedereen heeft evenveel tijd om kritiek te schrijven natuurlijk en hoewel ik het helemaal met je eens ben qua dat men het moet onderbouwen en dergelijke, heb ik het zelf niet gedaan, omdat ik er simpelweg geen tijd voor had.

En als je om onderbouwing vraagt, mogen wij dan op onze beurt aan je vragen om je stem in de poll te onderbouwen? (als je al gestemd had, dan)

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 13:32
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Ieke schreef op 09-12-2003 @ 21:32:
Geef mij maar weer de schuld. ben ik super lang bezig geweest om alles goed online te krijgen krijgen we dit. Maar ik heb het gewoon zo exact overgenomen als ik het heb gekregen, ik ga geen dingen zitten veranderen, dan is het niet eerlijk meer. Het staat er zo op als ik het heb binnengekregen.
Sorry, het was ook een grapje . Veel lof voor jou natuurlijk hè! Want het is een hele klus om de boel hierop te zetten!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Flashman schreef op 10-12-2003 @ 13:32:
Sorry, het was ook een grapje . Veel lof voor jou natuurlijk hè! Want het is een hele klus om de boel hierop te zetten!
Hulde voor Ieke inderdaad
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 18:34
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Zeg euhm, als ik goed heb geteld zijn er slechts vijf van de twaalf stemmen gemotiveerd! Was motivatie niet verplicht? Ik zou het zelf wel boeiend vinden om van iedereen een onderbouwing van de mening te lezen, anders vind ik zo'n stem eigenlijk vrij nutteloos...
By the way, zo onderbouwd als Renard de meningen wil zien vind ik nou ook weer een beetje overdreven... een verhaal kan je ook gewoon niet aanspreken, dát hoef je toch niet te onderbouwen?!

Edit: nu zijn het zelfs al dertien stemmen! Kom op mensen, motiveren!!

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:38
ikaruz
ikaruz is offline
Hm, een motivatie. Ik heb dus gekozen voor 08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard.

Omdat ik niet veel tijd heb zal ik alle andere verhalen ff heel kort bespreken. Of ik kon er niet doorheen komen, omdat de schrijftstijl te zwaar, droog of saai was. Of het verhaal was zo gezocht, dat het gewoon niet leuk meer was.
08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard. Vond ik daarentegen goed uitgewerkt, het las lekker weg. (hoewel het een van de laastte verhalen was die ik las en ik er eigenlijk al zat van was) En nu heb ik geen tijd meer, dus einde van mijn motiavtie, sorry.
__________________
[nerd!]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2003, 21:07
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Flashman schreef op 10-12-2003 @ 13:32:
Sorry, het was ook een grapje . Veel lof voor jou natuurlijk hè! Want het is een hele klus om de boel hierop te zetten!
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-12-2003 @ 14:04:
Hulde voor Ieke inderdaad
dank jullie

Ik heb expres de motivatie eis achterwege gelaten. Dat werpt een vrij hoge drempel op om te stemmen zeker omdat het zoveel verhalen zijn. Als je een goede motivatie wil schrijven ben je echt wel even bezig, dus daarom. Maar motivaties zijn toch erg leuk en handig
Daarbij kan ik ook niet zelf controleren wie er hebben gestemt, dat moet dan via een fb+ en dat is allemaal vrij veel werk en geeft ook weer een hele papierzooi met zich mee. Voor boekbesprekingen blijft het wel een eis, maar dat is ook iets heel anders. Ook is het zo dat dit niet alleen meer een volledige letteren aangelegenheid is omdat het ook bij extra te vinden is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 21:10
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-12-2003 @ 21:07:
dank jullie

Ik heb expres de motivatie achterwege gelaten. Dat werpt een vrij hoge drempel op om te stemmen zeker omdat het zoveel verhalen zijn. Als je een goede motivatie wil schrijven ben je echt wel even bezig, dus daarom. Maar motivaties zijn toch erg leuk en handig
Tuurlijk, ik snap best dat niet iedereen alle verhalen langs wil gaan, maar een korte "Ik heb op dit verhaal gestemd, omdat..." kan er toch wel vanaf?
Anders krijg je straks een winnend verhaal waar niemand echt iets over gezegd heeft. Dat is toch jammer?
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 21:16
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 10-12-2003 @ 21:10:
Tuurlijk, ik snap best dat niet iedereen alle verhalen langs wil gaan, maar een korte "Ik heb op dit verhaal gestemd, omdat..." kan er toch wel vanaf?
Anders krijg je straks een winnend verhaal waar niemand echt iets over gezegd heeft. Dat is toch jammer?
Mee eens.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 21:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 10-12-2003 @ 21:10:
Tuurlijk, ik snap best dat niet iedereen alle verhalen langs wil gaan, maar een korte "Ik heb op dit verhaal gestemd, omdat..." kan er toch wel vanaf?
Anders krijg je straks een winnend verhaal waar niemand echt iets over gezegd heeft. Dat is toch jammer?
Ok, dat ben ik ook wel met je eens. Maar dan de andere kant. Wat moet je met stemmen die niet gemotiveerd zijn? Daarbij is motivatie ook niet altijd even duidelijk en gemakkelijk te controleren is me bij de boekbesprekingen opgevallen. Daarbij zijn er altijd wel mensen die een goedee uitgebreide reactie geven, dus er zal altijd wel iets gezegt worden.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 22:14
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-12-2003 @ 21:49:
Ok, dat ben ik ook wel met je eens. Maar dan de andere kant. Wat moet je met stemmen die niet gemotiveerd zijn? Daarbij is motivatie ook niet altijd even duidelijk en gemakkelijk te controleren is me bij de boekbesprekingen opgevallen. Daarbij zijn er altijd wel mensen die een goedee uitgebreide reactie geven, dus er zal altijd wel iets gezegt worden.
[dit gaat echt nergens heen.. maar toch]
Wat ik bedoel is dat Piet gewoon even zegt dat hij op Verhaal Nummer 3 heeft gestemd. Waarom hoeft er niet eens bij... Gewoon als indicatie.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 23:10
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Mijn stem gaat naar 08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard.

Lena en Te Laat vind ik ook leuk, maar 08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard was imo toch het best.

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 23:21.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:37
jsoes
jsoes is offline
Bij mij grote twijfel tussen drie inzendingen: "De step", "08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard" en "De Overhand".


De step is het uiteindelijk niet geworden, al vond ik het soms wat absurde aspect aan het verhaal ontzettend sterk. Voor mij gaf de doorslag dat teveel is geprobeerd een "slim verhaal" neer te zetten. Net iets teveel grappige synoniemen. Twee voorbeelden:
‘wat een kutding’ is de tekst die over tafel buldert nog voordat het hoopje alluminium tijd heeft gehad om goed en wel te landen.
(...)
Nader onderzoek is nodig en daar onderwerp ik me dan
ook gelijk aan. Een snelle vakkundige blik leert me dat het ding de rit met David heeft overleefd.

Dat is leuk verwoord, maar aangezien zulke beschrijvingen veelvuldig worden herhaald, is er voor mijn gevoel te weinig aandacht besteed aan het tempo. Het komt naar mijn idee niet snel genoeg "to the point".

Dat is jammer van de soms geniale zinsnedes. Bijvoorbeeld:
Mijn 2e begravenis in korte tijd en een vakantie die daardoor niet plaats kan vinden. Zo had David het gewild.

Veel potentie in deze schrijfstijl, alleen mag de schrijver nog wel wat minder duidelijk zijn/haar stempel op het geheel drukken en de tekst meer zijn gang laten gaan.

08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard vind ik inhoudelijk een sterk verhaal. Er is op knappe wijze gebruik gemaakt van zwartgallige humor (Mocht je je verwaarloosd voelen, ga onder een vrachtwagen liggen. ) (Net als met vervelend huiswerk. Alleen kon ik mijn huiswerk niet afmaken.)
Waarom ik er toch niet voor heb gekozen: het komt mij net even wat te "slordig" over. Al lezende kreeg ik de indruk dat het verhaal vooral steunt op de humor en absurditeit. Het klinkt kinderachtig, maar de grammaticaal soms rare zinnen en spelfouten hebben voor mij de doorslag gegeven. Als het verhaal net even wat zorgvuldiger in elkaar was gezet, zou het nog veel krachtiger zijn geworden.

De Overhand vond ik inhoudelijk verbazingwekkend stevig in elkaar zitten. Mijn bewondering voor het plot, de bedachtzaamheid van het beschrijven van personages en gebeurtenissen.
Gedeeltes als de eerste alinea van hoofdstuk 2 wekken bij mij echter wel de indruk: misschien heeft de auteur net iets teveel in één keer willen vertellen. Het verhaal krijgt zoveel verschillende onderlagen mee, dat ik ze nauwelijks meer uit elkaar kan houden.
En toch ga ik voor dit verhaal. Niet in de laatste plaats vanwege de geweld-scène, omdat die zodanig wordt neergezet dat geweld opeens niet meer "verkeerd" is. Het stelt voor mijn gevoel zelfs geldende waarden en normen aan de kaak.
Het meesterlijke vind ik nog wel hoe de schrijver de lezer opeens meeneemt, boven het verhaal uit:
Niemand kon weten van deze heftige wisseling die plotseling optrad, en ons verhaal verstoorde tot een nieuw geheel, met totaal andere wendingen.
Geweldig!
__________________
Met golven kwam de regen binnen en bedekte ons, hield ons warm. Dat was voldoende.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 21:29
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 10-12-2003 @ 22:14:
[dit gaat echt nergens heen.. maar toch]
Wat ik bedoel is dat Piet gewoon even zegt dat hij op Verhaal Nummer 3 heeft gestemd. Waarom hoeft er niet eens bij... Gewoon als indicatie.
[nee, dit gaat idd nergens heen, maar ik moet toch nog even een reactie geven]
Ik snap dat best en ben het ook met je eens, maar als iemand dat niet doet wat wil je daar dan aan doen?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 13:35
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-12-2003 @ 21:29:
[nee, dit gaat idd nergens heen, maar ik moet toch nog even een reactie geven]
Ik snap dat best en ben het ook met je eens, maar als iemand dat niet doet wat wil je daar dan aan doen?
Niks.
Maar wat ik mij afvroeg was hoe lang deze topic (en poll) open blijven?
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 17:25
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 12-12-2003 @ 13:35:
Niks.
Maar wat ik mij afvroeg was hoe lang deze topic (en poll) open blijven?
Dat is het probleem dus. Voor deze poll is het niet te doen om stemmen weg te halen.
3 weken, maar als er meer tijd nodig is om de verhalen te kunnen lezen blijft hij langer open.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 00:52
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Als je nieteens een motivatie hoeft te geven waarom je op iemand heb gestemd, dan heb je er ook niets aan om te melden waar je op hebt gestemd. Wat heb je eraan om te weten wie er op je gestemd heeft? De meeste van die mensen ken je toch nieteens.
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:12
jsoes
jsoes is offline
Euhm ja, ik weet niet of dit er de goede plek voor is (zo niet: vergeef mij), maar ik was de voorgaande reacties nog even aan het nalezen, en ik bleef hier toch een tijdje bij hangen:

Citaat:
Fladdergeval schreef op 09-12-2003 @ 15:48:
En toch ga ik voor 'Zondag midden in de Week', omdat ik behalve het vage nadenkverhaal zelf de titel heel erg leuk vind . Tip voor de auteur van Titelloos: neem de moeite om een titel boven je (goede!) stuk te zetten, dat spreekt al veel meer aan! Maar wel een dikke duim
Totaal niet agressief of verwijtend bedoeld, en het is niet mijn bedoeling om te gaan zeiken, maar ik vroeg me af: is het niet op zijn minst bizar om op een titel te gaan stemmen?!
Misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd en dan hoor ik dat graag.
__________________
Met golven kwam de regen binnen en bedekte ons, hield ons warm. Dat was voldoende.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 20:22
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
jsoes schreef op 14-12-2003 @ 21:12:
Euhm ja, ik weet niet of dit er de goede plek voor is (zo niet: vergeef mij), maar ik was de voorgaande reacties nog even aan het nalezen, en ik bleef hier toch een tijdje bij hangen:



Totaal niet agressief of verwijtend bedoeld, en het is niet mijn bedoeling om te gaan zeiken, maar ik vroeg me af: is het niet op zijn minst bizar om op een titel te gaan stemmen?!
Misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd en dan hoor ik dat graag.
Dat bedoelt Fladdergeval toch helemaal niet? Ze geeft alleen aan dat een verhaal mét titel de lezer meer aanspreekt.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 20:36
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 15-12-2003 @ 20:22:
Dat bedoelt Fladdergeval toch helemaal niet? Ze geeft alleen aan dat een verhaal mét titel de lezer meer aanspreekt.
Fladdergevallie bedoelt dat ze vreeeeeselijk aan het twijfelen was tussen de twee genoemde verhalen, en dat ze, toen ze toch écht moest kiezen, inderdaad de titelloosheid van 'Titelloos' in de eindoverweging heeft meegenomen. Ik vond beide verhalen over het geheel genomen namelijk vrijwel van overeenstemmende kwaliteit, en daarbij vond ik de titel van 'Zondag midden in de week' echt super, dus is de titel van dit verhaal de spreekwoordelijke druppel die mij tot mijn oordeel hebben gebracht. In dit geval was voor mij de titel dus net dat beetje extra, dat bij titelloos dan weer miste. En daarbíj vind ik inderdaad dat een titel nogal een essentiële functie heeft in het 'aanspreken van de lezer', waar mijn tip voor de auteur dus weer op gebaseerd is. Snappie?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 20:30
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 15-12-2003 @ 20:36:
Fladdergevallie bedoelt dat ze vreeeeeselijk aan het twijfelen was tussen de twee genoemde verhalen, en dat ze, toen ze toch écht moest kiezen, inderdaad de titelloosheid van 'Titelloos' in de eindoverweging heeft meegenomen. Ik vond beide verhalen over het geheel genomen namelijk vrijwel van overeenstemmende kwaliteit, en daarbij vond ik de titel van 'Zondag midden in de week' echt super, dus is de titel van dit verhaal de spreekwoordelijke druppel die mij tot mijn oordeel hebben gebracht. In dit geval was voor mij de titel dus net dat beetje extra, dat bij titelloos dan weer miste. En daarbíj vind ik inderdaad dat een titel nogal een essentiële functie heeft in het 'aanspreken van de lezer', waar mijn tip voor de auteur dus weer op gebaseerd is. Snappie?
Ik probeerde alleen maar die gekkerd te weerleggen, hij zei het zo alsof je alleen op de titel had gestemd.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 22:00
jsoes
jsoes is offline
Akkoord, dat wilde ik even weten

Danku.
__________________
Met golven kwam de regen binnen en bedekte ons, hield ons warm. Dat was voldoende.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 22:22
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 16-12-2003 @ 20:30:
Ik probeerde alleen maar die gekkerd te weerleggen, hij zei het zo alsof je alleen op de titel had gestemd.
Weet ik, mijn uitleg viel de jouwe ook bij .
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 14:46
Tisch
Tisch is offline
Is het niet beter de tussenstand stil te houden?

Zo leest iedereen onbevooroordeeld.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2003, 15:23
Verwijderd
Dat lijkt me inderdaad een goed idee. Ik heb echter geen flauw benul of het technisch gezien mogelijk is met de huidige code van het forum. Ik zal op onderzoek uitgaan.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 18:22
Gothmog
Gothmog is offline
Ik heb al eerder op het verhaal gay gestemd maar ik zal nu van elk verhaal mijn mening geven. Ik doe nu de eerste drie en dan doe ik later de andere

2x een polly:

Ik vind paarden wel een heel saai onderwerp maar ik heb het toch uitgelezen, dus je verhaal was wel zo boeiend om verder te lezen. Ik vond het lang geen slecht verhaal, maar ook niet echt een heel goed verhaal. Ik vind dat je sommige dingen te vaak benadrukt zoals dat iedereen Nicky aardig vind. Op een gegeven moment weet ik het echt wel.

Het pakje:

De lay-out is natuurlik verschrikkelijk. Ik weet niet of je daar iets aan kan doen, maar zo ja, dan moet je daar wat aan veranderen. Dat het over WOII gaat, vind ik niet echt boeiend en ook het verhaal zelf vind ik niet interessant. Misschien als je volgende keer een onderwerp kiest wat wat leuker is, doe je het veel beter. Niet slecht geschreven.

De step:

Het onderwerp is in ieder geval origineel, maar verder vind ik het verhaal echt vaag. Dit vond ik gewoon geen leuk verhaal.

Dit is trouwens mijn allereerste post dus trek het je niet al te erg aan als ik je verhaal niet leuk vond.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:13
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Gothmog schreef op 19-12-2003 @ 18:22:
Dit is trouwens mijn allereerste post dus trek het je niet al te erg aan als ik je verhaal niet leuk vond.
Offtopic: Nou, welkom dan maar!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:23
niña
Avatar van niña
niña is offline
Je mag zeker maar 1x stemmen?
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:40
Verwijderd
Ik heb gestemd op '08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard'. Ik kende het verhaal al, maar ik blijf het een goed verhaal vinden . Het blijft me 'uitdagen' om verder te lezen, iets dat ik bij veel verhalen mis. Verder kan ik me tijdens het lezen een beeld vormen van de situatie, ook iets dat ik bij veel verhalen mis. Het enige minpuntje vind ik dat er soms 'kreten' (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven) tussendoor zitten. Ik vind het een verschrikkelijk luguber verhaal, maar erg goed geschreven.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 17:11
niña
Avatar van niña
niña is offline
hoe lang kan je nog stemmen? (lees: hoe lang tot uitslag )
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 19:30
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
tot de 29e.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 12:21
Verwijderd
Ik was aan het twijfelen tussen 'Gay' en 'ontoerekeningsvatbaar verklaard'. Ik kende het tweede verhaal al, en ik weet ook van wie het is, het is erg interessant, en makkelijk uit te lezen, maar ik vond de schrijfstijl van 'Gay' beter dus heb ik op 'Gay' gestemd.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:06
Ice!IceBaby
Avatar van Ice!IceBaby
Ice!IceBaby is offline
Ik ben nog redelijk nieuw enzo, maar toch wilde ik graag stemmen. En wel op het verhaal 'Gay', gewoon omdat ik dit een heel mooi verhaal vond. De opbouw is mooi, schrijfstijl goed, alhoewel het einde een beetje een anticlimax is, maakt de slotzin het eigenlijk weer een beetje goed.
En de andere verhalen waren ook leuk hoor!
__________________
Ice!IceBaby
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 22:53
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Het spijt me, maar ik vind de meeste motivaties waardeloos.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 23:51
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Renard schreef op 27-12-2003 @ 22:53:
Het spijt me, maar ik vind de meeste motivaties waardeloos.

Alsof jij in de positie verkeerd op dat zomaar te mogen vinden.

Iedereen heeft z'n eigen persoonlijke motivatie, dan moet je dat als ander accepteren. Net als dat ik eigenlijk jouw mening zou moeten accepteren, maar ik vind het een beetje vreemd om dat zo te zeggen.
Alsof alleen een mening die uitgebreid geargumenteerd is, geldt.

[Zoals eerder besproken, kán dat nou eenmaal niet. En niet iedereen kijkt op dezelfde wijze tegen verhalen aan. Ieder heeft zijn of haar eigen referentiekader. Sommige motivaties ZIJN eenvoudigweg ook niet uit te leggen.]
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Renard schreef op 27-12-2003 @ 22:53:
Het spijt me, maar ik vind de meeste motivaties waardeloos.
Een mening kan volgens mij nooit waardeloos zijn.

Ik vind literatuur (daar rekening ik dit voor het gemak maar even onder ) behalve iets technisch ook iets gevoelsmatigs, iets moet me dus aanspreken. Doet het dat niet, dan kan het technisch nog zo geweldig zijn, maar dan vind ik het niks. Simpel.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:56
spunky
Avatar van spunky
spunky is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-12-2003 @ 11:34:
Een mening kan volgens mij nooit waardeloos zijn.

Ik vind literatuur (daar rekening ik dit voor het gemak maar even onder ) behalve iets technisch ook iets gevoelsmatigs, iets moet me dus aanspreken. Doet het dat niet, dan kan het technisch nog zo geweldig zijn, maar dan vind ik het niks. Simpel.
Helemaal mee eens!

Dat heb je in het dagelijks leven toch ook? Dan raadt iemand je iets aan, of dan lees je een lovende recensie maar dan valt het je ontzettend tegen. Dat komt omdat jij anders bent dat die ander.

Dit geldt voor films, boeken, muziek, poëzie, voedsel... voor alles.

En ik vind jou (Renard) niet echt aardig. Dat kan. Dat kan ik misschien niet onderbouwen met feiten, argumenten en bewijzen maar zo 'voel' ik het.
__________________
www.dagelijkseportienelleke.tk --> voor al uw dagelijkse behoeften!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 22:53
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 27-12-2003 @ 23:51:

Alsof jij in de positie verkeerd op dat zomaar te mogen vinden.

Iedereen heeft z'n eigen persoonlijke motivatie, dan moet je dat als ander accepteren. Net als dat ik eigenlijk jouw mening zou moeten accepteren, maar ik vind het een beetje vreemd om dat zo te zeggen.
Alsof alleen een mening die uitgebreid geargumenteerd is, geldt.

[Zoals eerder besproken, kán dat nou eenmaal niet. En niet iedereen kijkt op dezelfde wijze tegen verhalen aan. Ieder heeft zijn of haar eigen referentiekader. Sommige motivaties ZIJN eenvoudigweg ook niet uit te leggen.]
Zie je ergens staan dat ik een persoonlijke motivatie niet kan accepteren? Natuurlijk kan ik dat wel, ik geef uitsluitend mijn mening over deze motivaties, en dit zal ik (aangezien dat blijkbaar niet duidelijk was) eens uitleggen met argumenten.
Vrijwel alle argumentaties handelen maar over enkele verhalen, die de betreffende gebruiker aanspraken. Hierdoor krijg ik het idee dat de stemmer in kwestie gewoonweg niet alle verhalen gelezen heeft. Natuurlijk valt dit niet te controleren, maar indrukken zijn er dus wel.
Daarnaast zijn de meningen van mensen veel te algemeen; een wat dieper oordeel is gewenst omdat dan blijkt dat je werkelijk interesse hebt getoond in alle verhalen, niet alleen datgene wat al bij voorhand je voorkeur had.
Ik heb trouwens ook nooit gezegd dat alleen een uitgebreid beargumenteerde mening geldt, je maakt aannames zonder daarvoor een tastbare reden te hebben. Natuurlijk komt het in eerste instantie 'slim' over om de schijn op te wekken van een mening die ik helemaal niet heb, maar slim is anders.
En blijkbaar bevind ik mij inderdaad in de positie om iets dergelijks te vinden; immers ben jij wat dit forum betreft in beginsel gelijk aan mij, dat wil zeggen dat ook jij de mening mag hebben om het niet met me eens te zijn. Maar waar gaat het nu werkelijk om? Het verschil tussen jou en mij ligt hier in de toekenning van waarde aan andermans meningen. En zeg mij nu eens, wat is een betere maatstaf om de mening van een ander te beoordelen, dan het gebruik van degelijke argumenten?

Citaat:
Leonoor schreef op 28-12-2003 @ 11:34:
Een mening kan volgens mij nooit waardeloos zijn.

Ik vind literatuur (daar rekening ik dit voor het gemak maar even onder ) behalve iets technisch ook iets gevoelsmatigs, iets moet me dus aanspreken. Doet het dat niet, dan kan het technisch nog zo geweldig zijn, maar dan vind ik het niks. Simpel.
Misschien haal je de begrippen mening en motivatie door elkaar; anders zou ik deze reactie niet kunnen verklaren. Van Dale legt ons uit dat motivatie het volgende betekent:

mo·ti·va·tie (de ~ (v.))
1 enthousiasme voor een taak => drijfkracht
2 [psych.] drijfveer => motief

Over punt één behoeven wij het niet te hebben, dat is niet de juiste verklaring voor het woord motivatie in deze context. Punt twee is aanvaardbaar, het motief. Wat is een motief? Een motief bevat de argumenten die een bepaald persoon heeft om een bepaalde daad te verrichten. Het handelt hier dus niet om meningen, zoals jij veronderstelt, het gaat hier om de argumenten die deze meningen vergezellen. En hoewel een mening misschien nooit waardeloos kan zijn, kan een argumentatie dat wel degelijk. Een voorbeeld:

"Ik ben een hond, want ik computer."

Dat is toch een waardeloze argumentatie? De mening dat ik een hond zou zijn, mag dan in beginsel niet waardeloos zijn, de argumentatie is het wel en daardoor wordt de mening dus minder geloofwaardig.
Tot slot, literatuur is voor mij vrijwel compleet iets gevoelsmatigs, waar de techniek min of meer een onderdeel van is. De techniek als een onderdeel van het gevoel, dat is misschien wel het 'taalgevoel' wat sommigen hebben, en anderen niet. Begrijp mij goed, het gaat me niet om de techniek achter de verhalen, het gaat me om de verantwoording die bepaalde gebruikers geven voor hun mening.

Ik dank je voor je aandacht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.