Oud 30-01-2017, 04:12
Jenna5
Jenna5 is offline
Naar aanleiding van een vraag over OpenDNS in het Software/Hardware gedeelte, dacht ik dat het misschien goed was om een topic over privacy op het internet te openen. Zelf maakte ik me over privacy nooit zo druk totdat ik erachter kwam hoeveel informatie ik eigenlijk achterliet met mijn online gedrag!

Wie kunnen er allemaal meekijken met wat jij doet op het internet?
  • Je internetprovider of telecomprovider kan precies zien welke websites jij bezoekt
  • De mensen die op hetzelfde (wifi)-netwerk zitten kunnen vaak ook zien welke websites je bekeken hebt. Als je ouders, je huisbaas of misschien je werkgever gebruik maken van OpenDNS, een speciale router of 'parental control' programma's, kunnen ze veelal zien welke websites er zijn bezocht vanaf jouw computer.
  • Google, Facebook, Instagram, Snapchat, Whatsapp kijken waarschijnlijk ook allemaal mee, net als veel van de websites die je bezoekt. De meeste websites installeren cookies in je browser als je ze bezoekt. Soms zijn dit speciale 'tracking cookies', waarmee de website meekijkt naar jouw surfgedrag. Deze informatie gebruiken ze om beter te kunnen adverteren richting jou. Als je bijvoorbeeld naar leuke schoenen hebt gezocht op internet, zal je merken dan bij veel websites ineens advertenties van schoenen verschijnen. Dit komt omdat er tracking cookies hebben meegekeken naar jouw internetgedrag. Maar dat betekent ook dat ze dus alles zien wat je doet.
  • De overheid kan ook meekijken als ze een speciale interesse hebben in je activiteiten
  • Hackers, oplichters en scammers kijken ook nog mee als je een beetje pech hebt

Je internetverbinding beveiligen met een VPN

YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=mrvNrfLt2vs

Met een VPN maak je verbinding met een externe server, die vervolgens jouw verbinding helemaal versleutelt en beveiligt. Jij merkt hier zelfs niets van, en je kan gewoon normaal surfen op het internet. Maar door de VPN kan er niemand meer zomaar meekijken, omdat je verbinding beveiligd is en afgeschermd wordt. Niemand ziet dus welke sites jij bezoekt. Met een VPN kan je verbinding maken met externe servers in andere landen, waardoor de websites die je bezoekt denken dat jij in dat andere land zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld de Amerikaanse Netflix wil kijken, omdat je met een VPN net kan doen alsof je in Amerika zit (daar heb je namelijk een grotere keuze aan series en films!). Ook kan je allerlei geografische blokkades omzeilen. Tijdens het WK voetbal kan je vanuit het buitenland bijvoorbeeld vaak niet via NOS.nl de wedstrijden volgen, omdat de NOS geblokkeerd is vanuit andere landen. Maar met een VPN kan je net doen alsof je wel vanuit Nederland de website van de NOS bezoekt, en dan kan je de wedstrijd ineens wel bekijken! Ook kan je met een VPN helemaal anoniem series en films downloaden.

Een goede VPN kiezen
Er zijn veel verschillende VPNs beschikbaar. Het eenvoudigste is om te kijken naar een lijst waarin een aantal goede opties besproken worden, zoals:
Lijst met de beste VPN-aanbieders. Hier sommen ze pluspunten en minpunten op van verschillende aanbieders en noemen ze zowel enkele goede betaalde als gratis VPN-opties. Wel opletten, want niet elke gratis VPN applicatie is veilig (werken niet goed, willen onnodig allerlei gegevens zoals je foto's, contacten en social media inzien, en infecteren je telefoon/computer soms zelfs met malware/spyware).

Ben benieuwd of er nog mensen zijn die een VPN gebruiken hier!

Laatst gewijzigd op 09-02-2021 om 22:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2017, 09:04
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Mijn vriend gebruikt hier weleens een VPN, hij komt uit het Verenigd Koninkrijk, en kan zonder bepaalde media niet zien. Ook bij de zoekmachine is voor voor hem handig om gewoon alle resultaten in het Engels te zien. Aan Nederlandse sites die toevallig wat Engelse termen gebruiken heeft hij weinig.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-01-2017, 12:54
Verwijderd
Je informatie klopt niet helemaal. "Kunnen meekijken" kan echt alleen maar als ze aan Deep Packet Inspection doen en dat werkt ook nog eens niet echt bij alle sites (afhankelijk van het beveiligingsniveau). Of de websites moeten zoals dit forum geen SSL/TLS ondersteunen.
Als er trouwens aan DPI wordt gedaan, heeft een VPN ook niet zoveel zin meer, behalve om om GeoFencing heen te komen zoals Elindrie beschrijft (anders kannie geen iPlayer kijken, ik wel trouwens want het is niet zo moeilijk) en de sites die hem de verkeerde zoekresultaten voorschotelen heeft te maken met zijn browserinstellingen of een website die zich niet aan de internationale afspraken houdt.

Er kunnen grote nadelen aan het gebruik van VPN's zitten (performance, niet de goede website van organisaties voorgeschoteld krijgen). Gebruik het echt alleen maar als je weet wat je doet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2018, 10:33
Towieezey
Avatar van Towieezey
Towieezey is offline
Tijdens werk gebruik ik het altijd om filters te omzeilen. CM heeft het nooit door. Best gebruiksvriendelijk tegenwoordig.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2019, 16:08
vpn
vpn is offline
Je moet heel goed kijken waar een provider gevestigd is. Je moet bijvoorbeeld niet een slechte nemen, omdat die in Nederland gevestigd zijn ..en dus een logbeleid bij moeten houden (ook als ze zeggen dat ze het niet doen). Je kan een goede nemen, die heb ik zelf en kost maar 2 dollar per maand. Zelf ben ik geen fan van gratis VPN aanbieders, je weet maar nooit. Zal wel nooit helemaal gratis zijn denk ik dan.

Laatst gewijzigd op 13-08-2019 om 06:22. Reden: reclame
Met citaat reageren
Oud 12-08-2019, 17:11
Verwijderd
Als iets gratis is dan ben jij het product.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2019, 00:36
Verwijderd
Citaat:
Als iets gratis is dan ben jij het product.
Niet altijd, zeker niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2019, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Niet altijd, zeker niet altijd.
Vooruit, ik hap op je obvious getroll. Noem eens voorbeelden waarbij iets gratis is en jij niet het product bent.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2019, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Niet altijd, zeker niet altijd.
Citaat:
Vooruit, ik hap op je obvious getroll. Noem eens voorbeelden waarbij iets gratis is en jij niet het product bent.
En dan niet met een plakje worst bij de slager aankomen of een gratis proefrit bij een autodealer, het gaat hier om diensten zoals die VPN-meuk (maar ook YouTube, Facebook).
Met citaat reageren
Oud 14-08-2019, 11:32
Verwijderd
En het gaat ook niet om Free & Open Source Software.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2019, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Niet altijd, zeker niet altijd.
Nou, komt er nog antwoord?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2020, 15:11
jonathanvpn
jonathanvpn is offline
Op https://www.ikmagnietlinke.com/ staat een overzicht van VPN aanbieders en ook gratis aanbieders.

Laatst gewijzigd op 19-02-2020 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2020, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Op https://ikbeneenaars.nl/diepinmijngaatje/ staat een overzicht van VPN aanbieders en ook gratis aanbieders.
Flikker op met je reclame.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2020, 15:23
Towieezey
Avatar van Towieezey
Towieezey is offline
Betrouwbare gratis VPN:
- ProtonVPN

Niet betrouwbare gratis VPN
- Hola
- Betternet
- Alle andere gratis VPN

Betrouwbare betaalde VPN:
- ExpressVPN
- NordVPN
- PrivateInternetAccess
- IVPN

Minder betrouwbare betaalde VPN:
- IPVanish
- HideMyAss
- PureVPN
Met citaat reageren
Oud 21-05-2020, 15:48
Struilhuik
Struilhuik is offline
Wat is jouw definitie van 'betrouwbaar' en waarom denk je dat dit van toepassing is voor de aanbieders die je noemt? Hetzelfde geldt voor 'onbetrouwbaar'.
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.