|
|
Bekijk resultaten poll: Vóór of tegen Zwarte Piet? | |||
Vóór! | 16 | 51.61% | |
Tegen! | 12 | 38.71% | |
Anders! | 3 | 9.68% | |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze poll |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
29-11-2019, 08:14 | ||
Citaat:
29-11-2019, 10:08 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
27-05-2020, 13:59 | |
Lees deze informatieve tekst maar eens. Of hier de Link: https://www.socialevraagstukken.nl/a...juist-racisme/
Ik weet dat ik laat reageer, maar dit mag niet ongezien blijven. Activisten bevorderen juist racisme Discriminatie De rol van anti-Pietdemonstranten bij het aanjagen van polarisatie is tot nu toe onderbelicht gebleven, schrijft Hans Siebers. Door Hans Siebers 21 december 2018 De Sint is weer met zijn stoomboot terug naar Spanje. Hij heeft de jaarlijkse ophef over racisme vanwege zijn knecht weer achter zich gelaten. Die ophef is dit jaar alleen maar verder gepolariseerd. De anti-Pietdemonstranten lijken het slachtoffer. Hun rol bij het aanjagen van polarisatie is tot nu toe echter onderbelicht gebleven, vooral het feit dat hun rol gevoed wordt door een school van academisch werk. Een discussie over racisme kan niet los worden gezien van de historische context. De naoorlogse publieke opinie in dit land kenmerkt zich door een sterk antiracisme, gesymboliseerd door onder andere het dagboek van Anne Frank, de dodenherdenking en de herdenking van de februari-staking. Het ‘nooit-meer-Auschwitz’ adagium heeft onze rechtspraak gewapend om effectief tegen racisme op te treden en is een centraal thema in de naoorlogse literatuur. Decennialang werd het niet getolereerd als je het waagde om mensen met raciale termen te benoemen. Dan was je ‘fout’ en was je publieke rol uitgespeeld. Racisme werd onlosmakelijk geassocieerd met de biologische rassenleer van de nazi’s. Een aantijging van racisme was in die context een in ernst nauwelijks te overtreffen beschuldiging. Een gerede kans op discriminatie Dat antiracisme heeft niet kunnen voorkomen dat mensen met een migratie-achtergrond een gerede kans lopen op discriminatie. In haar rapport van 2017 doet de EU Fundamental Rights Agency verslag van vergelijkend onderzoek binnen de EU-landen naar discriminatie. Het rapport laat zien dat 20-21 procent van de mensen met een Noord-Afrikaanse of Turkse achtergrond in een jaar tijds discriminatie heeft ervaren bij het zoeken naar een baan. Daar komt nog eens bij dat 13-14 procent van de mensen met een dergelijke achtergrond, die het wel gelukt is een baan te vinden, met discriminatie op de werkvloer te maken heeft gehad. Deze Nederlandse percentages zijn het hoogst van heel Europa. Activisten stellen discriminatie en racisme gelijk – een denkfout Anti-Pietactivisten en een school aan academici verwijzen naar deze discriminatie om hun beschuldiging van racisme te staven. Die beschuldiging komt hard aan gezien bovengenoemde context en verklaart een deel van de felle reacties erop. Bovendien is de beschuldiging ongefundeerd. Anti-Pietactivisten als Sylvana Simons en academici als Philomena Essed kunnen hun beschuldiging van racisme alleen gestalte doen door discriminatie en racisme aan elkaar gelijk te stellen. Dat is een denkfout omdat discriminatie op zijn minst uit drie geheel verschillende bronnen voort kan komen. Discriminatie kan ook ingegeven worden door sociaalpsychologische mechanismen als stereotyperingen en vooroordelen (zie het artikel van Hanneke Felten van 13 december 2018 op deze site). Discriminatie kan ook voortkomen uit nationalisme, zoals onze eigen onderzoeken laten zien. Dat onderscheid is niet alleen academisch, het heeft radicaal verschillende consequenties voor de manieren waarop je discriminatie aan moet pakken. Feiten doen er niet toe bij de activisten Feiten doen er niet toe bij de activisten. Het historisch bewijs voor de bewering dat Zwarte Piet racistisch is, ook van Elisabeth Koning, blijft zeer discutabel. Maar dan nog, Zwarte Piet is alleen dan racistisch als hij ouders en kinderen die het sinterklaasfeest tegenwoordig vieren op racistische gedachtes brengt of tot racistische daden aanzet. Daar is geen enkel bewijs voor. Het onderzoek van de Kinderombudsman van twee jaar geleden laat zien dat het waarschijnlijk niet Zwarte Piet zelf is die bij kinderen associaties oproept, maar veeleer de discussie over Zwarte Piet. Feiten doen er bij gelieerde schrijvers evenmin toe. Het boek Dutch Racism uit 2014 van Philomena Essed en Isabel Hoving bevat 22 essays over racisme zonder ook maar een enkel bewijs van racisme aan te voeren. Zolang ze in de statistieken racisme en allerlei andere vormen van discriminatie op een hoop blijven gooien, zullen we nooit weten of er sprake is van racisme in dit land of niet. Als feiten niet uitkomen, worden ze verdraaid. Philomena Essed geeft haar boek uit 1990 de titel Alledaags Racisme (Everyday Racism), terwijl haar eigen respondenten aangeven dat zij geen racisme op alledaagse basis ervaren. Amerikaanse benaderingen van racisme leiden tot drogredeneringen Waar nodig worden methodische fouten gemaakt. Schrijvers als Philomena Essed, Gloria Wekker, Melissa Weiner en Dvora Yanow laten er geen twijfel over bestaan dat ze zich laten leiden door Amerikaanse benaderingen van racisme. Ze laten na het begrip racisme te contextualiseren in de Nederlandse situatie en leggen dus hun Amerikaans begrip ervan op aan ons deel van de wereld. Die Amerikaanse notie van racisme onderscheidt zich op belangrijke punten van de naoorlogse Nederlandse notie. De Amerikaanse gooit ‘ras’ en ‘etniciteit’ op een hoop, terwijl migranten dertig jaar geleden in Nederland als ‘etnische minderheden’ zijn benoemd, juist om te voorkomen dat ze als ‘rassen’ zouden worden gezien. Het belangrijkste verschil is wellicht dat niet alleen officiële Amerikaanse statistieken en de huidige Amerikaanse regering, maar ook Amerikaanse antiracisme-activisten en academici, het volkomen normaal vinden om mensen in raciale termen te benoemen. Dat duiden van mensen in raciale termen is volgens de Nederlandse naoorlogse antiracismetraditie echter een daad van racisme. Dat leidt tot drogredeneringen. Als mensen hier hun Amerikaanse definitie van racisme niet klakkeloos overnemen, worden zij beschuldigd van het ontkennen van racisme en wordt beweerd dat racisme hier een taboe zou zijn. Dat is een van de hoofdthema’s van het boek van Essed en Hoving. De sterke naoorlogse traditie van antiracisme in dit land, de olifant in de kamer, wordt simpelweg genegeerd. ‘Cultureel racisme’ roept verwarring op Een andere drogredenering leidt tot het oprekken van begrippen. Als de werkelijkheid van discriminatie van migranten niet past bij het begrip racisme, zoek je als academicus normaal gesproken naar andere begrippen die er wel bij passen. Zo niet de betrokken auteurs. Zij rekken het begrip racisme zo ver op dat de werkelijkheid er wel onder moet vallen. Zo laten veel publicaties zien dat hedendaagse discriminatie vooral gevoed wordt door vermeende cultuurverschillen tussen migranten en niet-migranten in plaats van door vermeende biologische verschillen. Dat duidt vooral op nationalisme in plaats van racisme. Om toch van racisme te kunnen blijven spreken, hebben betrokken racisme-auteurs de term ‘cultureel racisme’ bedacht. Maar dat is een term die in de Nederlandse context vooral verwarring oproept (zie Siebers en Dennissen, 2015). In die context is het spreken over ‘rassen’ zonder associaties van biologische superioriteit op te willen roepen simpelweg zinloos. Activisten bevorderen juist racisme Als de bewijsvoering en argumentatie van racisme-activisten en racisme-auteurs zo te wensen overlaat (Siebers, 2017), moet de vraag gesteld worden of de beschuldigingen van racisme meer zeggen over degenen die ze uiten dan over de werkelijkheid zelf. Projecteren ze hun eigen raciale manier van denken niet op de werkelijkheid? Is het niet zo dat je in Zwarte Piet alleen een racist kunt zien als je zelf in raciale termen denkt? Volgens Amerikaans stramien benoemen betrokken activisten en auteurs mensen in raciale termen, als ‘zwart’ en ‘wit’ zonder aanhalingstekens, om de laatsten van ‘witheid’ te beschuldigen. Toonaangevende media als de NOS en NRC Handelsblad zijn er al toe overgegaan om onder hun druk en naar Amerikaans voorbeeld dezelfde raciale terminologie over te nemen. Op drie december gaf ik een voordracht aan de Vrije Universiteit over nationalisme en racisme. Nog voordat ik mijn verhaal kon houden, werd ik al door een van de academici benaderd met de vraag hoe het voelde deel uit te maken van ‘wit voorrecht’, kennelijk om mij de mond te snoeren. Alumni van onze opleiding krijgen tegenwoordig soms kritiek als ze durven te solliciteren omdat ze niet ‘zwart’ genoeg zouden zijn. Paradoxaal genoeg lijken racisme-activisten en –auteurs naar Amerikaans voorbeeld precies datgene te bevorderen wat ze zeggen te bestrijden: racisme. |
27-05-2020, 14:10 | |
Lol, citeert die mongool van een Siebers zichzelf daar nou? Hahahaha Wat een droeftoeter
Hoezo? Verklaar je nader En het is ook feitelijk onjuist, het is het pro-pietenkamp die zich verlaagt tot geweld. Flikker op met je gezeik dus, domme aap. Laat mij die bronnen maar eens zien van dat pro-pietenkamp. En met schelden bereik je niets. Laatst gewijzigd op 27-05-2020 om 14:10. Reden: Onjuiste zin |
27-05-2020, 14:28 | |
Oja even terzake, goed voorbeeld ben jij tegenover alle andere scholieren die dit forum gebruiken.... Waar is zo'n forum nou voor bedoeld? Een forum waar ideeën en inzichten over een bepaald onderwerp uitgewisseld kunnen worden. In plaats van jouw mening goed te onderbouwen begin je te schelden...
|
27-05-2020, 14:41 | |
Verwijderd
|
SU-Z25, wat is je punt precies met die ontzettend onduidelijke, slecht geschreven wall of text? Ik kan er min of meer twee punten uit ontwarren:
- Racisme is de verkeerde term/definitie in geval van Zwarte Piet - Er is (zogenaamd) iets negatiefs te vinden over aantijgers van racisme in Nederland. Dus racisme bestaat niet in Nederland. De tweede is natuurlijk overduidelijk een denkfout qua logica. De eerste is zowel erg zwak als argument ("Je hebt mijn vriend vermoord met een pistool!" "Dat heb ik niet, het was een revolver!" ok, blijft moord) alsook laat het zien dat je geen bal snapt van het punt van de anti-pietenbeweging. Waarom vind je het zo erg dat zwarte piet aangepast zou worden? Ik heb daar nog nooit een antwoord op gelezen/gehoord waarvan ik denk dat het een goed argument is, een argument waar ik gevoelig voor ben. |
27-05-2020, 15:09 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
In de normale media, waar mensen langdurig opgeleid worden en daarnaast betaald om goede stukjes te schrijven, is de opstelling daarom ook heel anders. En néé, een of andere droeftoeter die daar wat van vindt, haalt met een meninkje geen feiten onderuit. |
13-06-2020, 13:24 | |||||||
Ik kan me vergissen maar volgens mij zit jij de hele tijd te bullshitten op het hele forum, ff een voorbeeldje zodat je snapt waar ik het over heb:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
13-06-2020, 14:13 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
13-06-2020, 15:37 | ||
Citaat:
|
Advertentie |
|
13-06-2020, 16:18 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
15-06-2020, 19:11 | ||
Citaat:
|
15-06-2020, 19:50 | ||
Citaat:
|
15-06-2020, 21:21 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
16-06-2020, 11:31 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
16-10-2020, 13:35 | |
Ik ben überhaupt tegen het hele sinterklaasfeest, er komt alleen maar gezeik van... De één vindt zwarte Piet niet goed, de ander een oplossing niet... Zwartepiet moet van mij in ieder geval afgeschaft worden, het is gewoon racistisch, maar van mijn part het hele sinterklaasfeest...
|
17-10-2020, 20:53 | ||
Citaat:
|
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Ik dacht dat ik het dagelijkse nieuws uit friesland al had gegeven maar bij deze Verwijderd | 238 | 21-01-2019 03:27 | |
De Kantine |
Wie saait, zal oogsten: #1954 Verwijderd | 500 | 15-12-2016 23:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zwarte Piet DAH | 417 | 03-08-2016 22:01 | |
Onzin |
zwarte pieten discussie df | 28 | 10-11-2015 00:06 | |
De Kantine |
Wat saai zeg! #1870 Neko* | 500 | 18-10-2013 11:19 |