Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2006, 16:34
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ons land is gebaseerd op christelijk-joodse traditie, onze weekindeling, onze vakantiedagen, ons koningshuis, onze grondwet, de manier waarop wij onze kont afvegen, de omgangsvormen en ga zo maar door. Product van de nederlandse geschiedenis, en t valt niet te ontkennen dat dat een grote invloed van zowel t joden- als christendom.

Nik dan feiten geloofik. Dat er een aantal andere culturen zijn bijgekomen is dan wel zo en niemand die daar een probleem mee heeft, maar onze cultuur in de uitverkoop doen gaat er bij mij niet in.
Advertentie
Oud 20-06-2006, 18:53
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
'Onze' cultuur staat dan ook aan de rand van de afgrond!
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 20-06-2006, 19:45
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Wie zegt dat dan?!
Oud 20-06-2006, 20:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 20-06-2006 @ 17:34 :
maar onze cultuur in de uitverkoop doen gaat er bij mij niet in.
Net alsof we naast wat gewoonweg fundamenteel menselijke waarden zijn nog positieve dingen uit religie konden halen.

Het is echt niet alsof iedereen elkaar gaat afmaken als het christendom niet beschermt wordt omdat zij ergens 'gij zult niet doden hebben staan' en dat was denk ik zo ook wel het punt van Donner.

Dingen als dwingende winkeltijden, de SGP, de EO etc kunnen we stuk voor stuk missen als kiespijn, dus ook daarin zie ik een argument voor het betoog van Donner.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 20-06-2006, 20:09
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
McCaine schreef op 17-06-2006 @ 00:20 :
Ik heb het nog eens nagevraagd, en mijn moeder was er ook bij. Het ziet er naar uit dat het tamelijk anders in elkaar zit dan de media zegt, maar de details zijn me niet helder.
Nou ik heb het nagelezen, die vent doet ook echt alles om de palestijnen zwart te maken. Net Leon de Winter alleen ietsje genuanceerder. Gewoon een staaltje van arabieren en Islamhaat
Oud 20-06-2006, 20:11
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 20-06-2006 @ 17:34 :
Ons land is gebaseerd op christelijk-joodse traditie, onze weekindeling, onze vakantiedagen, ons koningshuis, onze grondwet, de manier waarop wij onze kont afvegen, de omgangsvormen en ga zo maar door. Product van de nederlandse geschiedenis, en t valt niet te ontkennen dat dat een grote invloed van zowel t joden- als christendom.

Nik dan feiten geloofik. Dat er een aantal andere culturen zijn bijgekomen is dan wel zo en niemand die daar een probleem mee heeft, maar onze cultuur in de uitverkoop doen gaat er bij mij niet in.
Ik wil je er best wel op wijzen dat die cultuur ook haar oorsprong vond in wat nu het middenoosten is, dusuh cultuur is erg dynamisch
Oud 20-06-2006, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 20-06-2006 @ 17:34 :
Ons land is gebaseerd op christelijk-joodse traditie, onze weekindeling, onze vakantiedagen, ons koningshuis, onze grondwet, de manier waarop wij onze kont afvegen, de omgangsvormen en ga zo maar door. Product van de nederlandse geschiedenis, en t valt niet te ontkennen dat dat een grote invloed van zowel t joden- als christendom.

Nik dan feiten geloofik. Dat er een aantal andere culturen zijn bijgekomen is dan wel zo en niemand die daar een probleem mee heeft, maar onze cultuur in de uitverkoop doen gaat er bij mij niet in.
Zijn die berenvellen nu comfortabel?
Oud 20-06-2006, 20:13
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-06-2006 @ 21:12 :
Zijn die berenvellen nu comfortabel?
Oud 20-06-2006, 20:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 20-06-2006 @ 21:09 :
Nou ik heb het nagelezen, die vent doet ook echt alles om de palestijnen zwart te maken. Net Leon de Winter alleen ietsje genuanceerder. Gewoon een staaltje van arabieren en Islamhaat
Als de man in zin speech wilde stellen dat de Arabische media zelden betrouwbaar zijn en de meest hilarische anti-Joodse propaganda verspreiden dan is hij geen islamhater, dan heeft hij gewoon keihard gelijk.

Hoewel zijn titel ook weer een beetje klinkt als een overgebleven Melkertbaan, dus tja...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 21-06-2006, 09:31
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 20-06-2006 @ 20:45 :
Wie zegt dat dan?!
Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat de joods-christelijke cultuur zo bedreigd wordt in Nederland. Of wat die cultuur überhaupt inhoudt. Vergelijk het Nederland van 1650 eens met dat van 1850, en het Nederland van 1850 met dat van 2006. Gigantische verschillen, maar nu er een miljoen moslims in Nederland rondlopen is de 'joods-christelijke' cultuur ineens in gevaar? Kom nou.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 21-06-2006, 09:33
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 20-06-2006 @ 21:09 :
Nou ik heb het nagelezen, die vent doet ook echt alles om de palestijnen zwart te maken. Net Leon de Winter alleen ietsje genuanceerder. Gewoon een staaltje van arabieren en Islamhaat
O jee, iemand heeft kritiek op bepaalde tendensen binnen een gemeenschap. Nu moet hij ze wel haten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 21-06-2006, 09:39
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-06-2006 @ 21:15 :
Als de man in zin speech wilde stellen dat de Arabische media zelden betrouwbaar zijn en de meest hilarische anti-Joodse propaganda verspreiden dan is hij geen islamhater, dan heeft hij gewoon keihard gelijk.

Hoewel zijn titel ook weer een beetje klinkt als een overgebleven Melkertbaan, dus tja...
Dat zei hij niet, hij concludeerde dat de haat al begon bij de oude egyptenaren blablabla en beweerde dat er al voor de oprichting van de staat Israel de aversie wijdverbreidt was. Hij weigert een correlatie te zien tussen de politieke verhoudingen van Israel en haar arabische buren en meer nog met de palestijnen. Ik heb niet het idee gekregen dat hij ook maar echt serieus de kern van het probleem probeerde te omvatten. Nee hij ziet liever dat er een eeuwenoud anti joods complot is daar

Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-06-2006 @ 10:33 :
O jee, iemand heeft kritiek op bepaalde tendensen binnen een gemeenschap. Nu moet hij ze wel haten.
Misschien toch maar eerst zijn afscheisrede gaan bekijken voordat je, voorbarige conclusies gaat trekken?
Oud 21-06-2006, 09:55
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 10:39 :

Misschien toch maar eerst zijn afscheisrede gaan bekijken voordat je, voorbarige conclusies gaat trekken?
De enige die voorbarige conclusies trekt ben jij, ik heb de afscheidsrede namelijk ook gelezen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 21-06-2006, 10:02
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-06-2006 @ 10:55 :
De enige die voorbarige conclusies trekt ben jij, ik heb de afscheidsrede namelijk ook gelezen.
Och gut, twee verschillende visies en elk denken ze gelijk te hebben. Vertel eens waarmee was jij het precies eens?Dat er geen correlatie is tussen de politieke verhoudingen in Israel en daar aanwezige aversie tegen joden?Dat de palestijnen los van de politiek jodenhatende boemannen zijn?Dat arabieren niet deugen?Dat het een illusie is dat er voorheen grote aantallen joden in vrede leefden in het midden oosten verspreid over verschillende landen zonder dat ze lastig gevallen werden en dat nu zo ook nog zo is?Dat er een antijoods moslimcomplot is? Dat meneer rommelt in de geschiedenis om maar aan te tonen dat al eeuwenlang zo is?Owh tell me
Oud 21-06-2006, 10:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
die rede was een historische benadering van de mythe van het joods kannibalisme omdat deze mythe nu nog steeds leeft in de voornamelijk arabische wereld.

zoals hij zegt:
de arabieren hebben de fakkel van de nazis overgenomen (en de nazis van de christenen en de christenen van de egyptenaren etcetera).

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 10:08.
Oud 21-06-2006, 10:13
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:06 :
want antisemitisme is een mythe natuurlijk
euhm nee

Citaat:
die rede was een historische benadering van de mythe van het joods kannibalisme omdat deze mythe nu nog steeds leeft in de voornamelijk arabische wereld.

zoals hij zegt:
de arabieren hebben de fakkel van de nazis overgenomen (en de nazis van de christenen en de christenen van de egyptenaren etcetera).
Ik heb er anders nog nooit van gehoord en ik kijk toch weleens arabische zenders

Zo en waarom precies?Hij weigert namelijk gewoon in te zien dat het zijn oorzaak vindt in de politieke verhoudingen van Israel met haar buurlanden en de palestijnen. Hij droeg die historische dingen alleen maar aan omdat hij niet gelooft dat de politiek er wat mee te maken heeft en dat het al eeuwenlang daar leeft. Hij schetst een onjuist beeld van aangeboren haat.
Oud 21-06-2006, 10:16
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-06-2006 @ 10:31 :
Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat de joods-christelijke cultuur zo bedreigd wordt in Nederland. Of wat die cultuur überhaupt inhoudt. Vergelijk het Nederland van 1650 eens met dat van 1850, en het Nederland van 1850 met dat van 2006. Gigantische verschillen, maar nu er een miljoen moslims in Nederland rondlopen is de 'joods-christelijke' cultuur ineens in gevaar? Kom nou.
Wie heeft het over in gevaar zijn? Ik niet, ik zeg alleen dat we niet moeten evrgeten dat dat nou eenmaal onze geschiedenis is. Dat is het toch ook of niet soms?

Zo zou ik het bijvoorbeeld niet acceptabel vinden als de ramadan als nationale feestdag ingesteld zou worden. Waarom niet? Omdat het niks met onze geschiedenis en onze cultuur te maken heeft welke ik inderdaad wil behouden.
Ik ben niet eens gelovig oid, maar de manier van leven die wij hier sinds jaar en dag hebben wil ik wel hoog houden.
Oud 21-06-2006, 10:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 11:13 :

Ik heb er anders nog nooit van gehoord en ik kijk toch weleens arabische zenders


de bronnen werden genoemd in de tekst.

Citaat:

Zo en waarom precies?Hij weigert namelijk gewoon in te zien dat het zijn oorzaak vindt in de politieke verhoudingen van Israel met haar buurlanden en de palestijnen. Hij droeg die historische dingen alleen maar aan omdat hij niet gelooft dat de politiek er wat mee te maken heeft en dat het al eeuwenlang daar leeft. Hij schetst een onjuist beeld van aangeboren haat.
lol hij geeft aan dat dat arabisch antisemitisme niet vanaf 1948 bestaat
Oud 21-06-2006, 10:33
Melpomene
Melpomene is offline
Ik wil hierbij nog wel een paar stukjes uit zijn afscheidsrede quoten ter verduidelijking:

Citaat:
Het is deze islamofascist, deze nazistische oorlogsmisdadiger, die door Yasser Arafat altijd is geprezen als 'the great hero of the Palestinian people' en ook door de leiders van Hamas nog steeds als een lichtend voorbeeld wordt gezien. De opsteller van het handvest van Hamas, Achmed Yassin, die zichzelf als de belangrijkste opvolger van Al-Hoesseini zag, maakt in dat handvest duidelijk dat de strijd tegen de staat Israël slechts de eerste etappe is in een wereldwijde vernietigingsoorlog tegen de Joden door de Moslimbroederschap. In het Palestijnse verzet is er dus altijd een sterke islamofascistische

Als men in ogenschouw neemt dat de islamitische jodenhaat door de intensieve propaganda dagelijks meer moslims beïnvloedt, en wel in de gehele wereld met groot succes, kan men met grote waarschijnlijk concluderen dat er nog nooit eerder in de geschiedenis een zo groot aantal jodenhaters is geweest als nu. Dat is ook zichtbaar in het alsmaar toenemende aantal antisemitische voorvallen wereldwijd. In ons land beperkt het zich nog tot pesterijen en intimidatie van Joden; in Polen wakkert het nieuwe rechtse regime doelbewust de oude jodenhaat weer aan; in Zweden wordt een website waarop een cartoon van Mohammed wordt getoond onmiddellijk door de overheid van het internet gehaald terwijl een islamitische website waarop wordt opgeroepen Joden te vermoorden van diezelfde overheid ongehinderd mag doorgaan; in Frankrijk zijn de eerste doden al gevallen; elders in Europa vinden aanslagen op synagogen plaats; op Amerikaanse campuses wordt allerwege door intellectuelen (of wat daarvoor wil doorgaan) een hetze-achtige anti-Israël-stemming gekweekt; de staat Israël wordt door Iran bedreigd met een totale vernietigingsoorlog. Wereldwijd houden joodse gemeenschappen hun hart vast. Opnieuw leven Joden overal in ongerustheid en angst.

Ik stel hier met nadruk dat een theologische faculteit die in dit beangstigende tijdsgewricht haar verantwoordelijkheid in de strijd tegen de jodenhaat door middel van onderwijs en onderzoek niet erkent, haar bestaansrecht moreel gesproken op het spel zet. Ik voeg hier nog aan toe dat ik ook van mening ben dat bij benoeming van islamologen aan de faculteit gelet moet worden op de signatuur, d.w.z. dat het van groot belang is dat er niet iemand wordt benoemd van het politiek correcte soort islamologen waarvan Nederland er veel teveel heeft - de enkele goede niet te na gesproken zoals onze eigen Hans Jansen (nu wél de arabist) - maar een kritische islamoloog die de moed heeft ook de donkere kanten van de islam onder ogen te zien en studenten er weerbaar tegen te maken.

Lang geleden leerde Karl Popper ons dat je nooit tolerant moet zijn tegenover intoleranten, maar Europa met haar slappe knieën is deze les vergeten en lijkt uit culturele zelfhaat te buigen voor de terreur van de straat; Europa is (alweer) te naief om deze 'clash of civilizations' onder ogen te zien en (opnieuw) blind voor het sluipende gevaar van het fascisme, ditmaal het islamofascisme.

Ik vind deze man heel eng
Oud 21-06-2006, 10:37
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:33 :


de bronnen werden genoemd in de tekst.

lol hij geeft aan dat dat arabisch antisemitisme niet vanaf 1948 bestaat [/B]
Over een wijdverbreide beleving is dan iig niet te spreken, en alsjeblieft zeg wie gelooft daar nou in

Niet in die context, hij verklaart het gewoon ermee. Politiek heeft er helemaal niets mee te maken volgens hem, hij schuift het vooral op de Islam af. Waarom denk je trouwens dat hij gelijk heeft? Wat ik zie is dat die toegenomen haat toch wel zijn voornaamste voedingsbodem vindt in het politieke conflict en niet in de religie of cultuur. Daar toch wel heel veel joden in arabische landen leefden en in vrede
Oud 21-06-2006, 10:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 11:33 :
Ik wil hierbij nog wel een paar stukjes uit zijn afscheidsrede quoten ter verduidelijking:


Ik vind deze man heel eng
want je vindt antisemitische islamofascisten aardige gasten?



hij geeft ook duidelijk aan in de tekst dat hij het niet heeft over aardige lui, maar over die freaks.

daar heb je blijkbaar overheen gelezen.
Oud 21-06-2006, 10:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 11:37 :
Over een wijdverbreide beleving is dan iig niet te spreken, en alsjeblieft zeg wie gelooft daar nou in

Niet in die context, hij verklaart het gewoon ermee. Politiek heeft er helemaal niets mee te maken volgens hem, hij schuift het vooral op de Islam af. Waarom denk je trouwens dat hij gelijk heeft? Wat ik zie is dat die toegenomen haat toch wel zijn voornaamste voedingsbodem vindt in het politieke conflict en niet in de religie of cultuur. Daar toch wel heel veel joden in arabische landen leefden en in vrede
omdat de mythe van het joods kannibalisme nu eenmaal een dergelijke historische achtergrond heeft.

en die continu boven water komt drijven met welk excuus dan ook.
Oud 21-06-2006, 10:45
Verwijderd
Je kunt moeilijk ontkennen dat hij wel heel erg overdrijft. Het is niet alsof er dagelijks tientallen joden omgelegd worden door 'islamofascisten', ofzo.
Oud 21-06-2006, 10:46
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:42 :
omdat de mythe van het joods kannibalisme nu eenmaal een dergelijke historische achtergrond heeft.

en die continu boven water komt drijven met welk excuus dan ook.
Nou dat is letterlijk relevant dan

Tja xenofobie is mens altijd eigen geweest en ik denk dat het meer zijn oorsprong vindt in de diaspora dan in cultuur of religie. Ik denk ook wel dat er een toegenomen haat nu dan ook meer van politieke oorzaak aard
Oud 21-06-2006, 10:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2006 @ 11:45 :
Je kunt moeilijk ontkennen dat hij wel heel erg overdrijft. Het is niet alsof er dagelijks tientallen joden omgelegd worden door 'islamofascisten', ofzo.
dat wordt ook niet beweerd.
Oud 21-06-2006, 10:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 11:46 :
Nou dat is letterlijk relevant dan


voor die afscheidsrede heel erg ja, aangezien het getiteld is "de mythe van het joods kannibalisme"

opmerkelijk trouwens dat je over xenofobie spreekt.
Waar horen joden thuis?
Oud 21-06-2006, 10:49
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:41 :
want je vindt antisemitische islamofascisten aardige gasten?



hij geeft ook duidelijk aan in de tekst dat hij het niet heeft over aardige lui, maar over die freaks.

daar heb je blijkbaar overheen gelezen.
Dat verschil maakt hij en niet en het is inderdaad zoals meph al zegt niet dat er hele volkstammen joden worden omgelegd, sprak hij van niet zo aardige gasten dan is dat een vrij kleine groep maar hij doet of het een wereldprobleem is en dat Europa op het punt staat daaraan ten onder te gaan
Oud 21-06-2006, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:47 :
dat wordt ook niet beweerd.
Nee duh, maar aan zijn (paniekerige) toon lijk je wel zoiets te kunnen aflezen.
Oud 21-06-2006, 10:52
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:48 :

voor die afscheidsrede heel erg ja, aangezien het getiteld is "de mythe van het joods kannibalisme"

opmerkelijk trouwens dat je over xenofobie spreekt.
Waar horen joden thuis? [/B]
Dan moet hij het niet doen voorkomen of het een actueel kwestie is

Ach waar horen afro amerikanen thuis?Waar horen latino's thuis?Waar horen amerikanen van europese komaf thuis?Lijkt me vrij duidelijk
Oud 21-06-2006, 10:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2006 @ 11:50 :
Nee duh, maar aan zijn (paniekerige) toon lijk je wel zoiets te kunnen aflezen.
gezien de pogroms die uit eerdere antisemitische uitingen naar voren zijn gekomen, is die vrees niet vreemd.

gezien het huidige antijoodse klimaat bij velen in de arabische wereld (those damn jews paid that ghanaian player to show the israeli flag) is het niet vreemd dat dergelijke haatuitingen zich direct gaan richten (al dan niet al richten) op het leven van joden.

en dat is overigens niet alleen van toepassing op antisemitisme en pogroms, maar een algemeen gegeven. Daarom wordt er ook door een aantal niet vrolijk gereageerd op anti-islam uitingen door jan en alleman in Nederland en anti-tutsi gezeik in ruanda.
Oud 21-06-2006, 10:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 11:52 :
Dan moet hij het niet doen voorkomen of het een actueel kwestie is


jawel, want de mythe leeft vandaag de dag nog steeds.
Oud 21-06-2006, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 11:53 :
gezien de pogroms die uit eerdere antisemitische uitingen naar voren zijn gekomen, is die vrees niet vreemd.

gezien het huidige antijoodse klimaat bij velen in de arabische wereld (those damn jews paid that ghanaian player to show the israeli flag) is het niet vreemd dat dergelijke haatuitingen zich direct gaan richten (al dan niet al richten) op het leven van joden.

en dat is overigens niet alleen van toepassing op antisemitisme en pogroms, maar een algemeen gegeven. Daarom wordt er ook door een aantal niet vrolijk gereageerd op anti-islam uitingen door jan en alleman in Nederland en anti-tutsi gezeik in ruanda.
Newsflash: mensen zijn bekrompen. Dat kun je niet 'bestrijden'.
Oud 21-06-2006, 11:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2006 @ 11:57 :
Newsflash: mensen zijn bekrompen. Dat kun je niet 'bestrijden'.
maar er zeker wel een afscheidsrede over houden.

ik snap de ophef niet zo.

denk persoonlijk dat het meer gaat om gezeik binnen de uni en dat ze het proberen te verdoezelen door wat te zeuren over onwetenschappelijkheid (en dan nog doodleuk beweren dat het ze (CvB) niet om de inhoud ging).
Oud 21-06-2006, 11:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-06-2006 @ 10:39 :
Hij weigert een correlatie te zien tussen de politieke verhoudingen van Israel en haar arabische buren en meer nog met de palestijnen.
Wat doet dat ter zake? Ik roep toch ook niet dat het terecht is om moslims te discrimineren en te demoniseren 'omdat mensen een correlatie tussen de verhoudingen met Al Qaeda moeten zien'?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 21-06-2006, 11:55
Verwijderd
Officier Dutchbat zou dood moslim op geweten hebben
van onze redactie buitenland


DEN HAAG - De plaatsvervangend commandant van de Nederlandse VN-troepen in Srebrenica (Dutchbat), majoor R. Franken, heeft er persoonlijk voor gezorgd dat een moslim die bescherming bij de militairen had gezocht, aan de Bosnisch-Servische troepen werd uitgeleverd.
Dat schrijft Emir Suljagic, destijds als tolk actief bij de Nederlandse troepen, in het boek Briefkaarten uit het graf. De moslim, Muhamed Nuhanovic, was de broer van een andere tolk bij de Nederlandse troepen, Hasan Nuhanovic. Hij had zijn toevlucht gezocht in het Nederlandse kamp in Srebrenica. Toen Srebrenica werd ingenomen door de Bosnisch-Servische troepen onder leiding van generaal Mladic, werd bekend dat VN-medewerkers, ook al waren het moslims, een vrijgeleide kregen. Zij konden met Dutchbat Srebrenica verlaten.

Suljagic schrijft dat VN-waarnemer A. de Haan, hijzelf en Hasan Nuhanovic bewust trachtten Hasans broer uit handen van de Bosnisch-Servische troepen te houden. Hij werd als achttiende en laatste op een lijst VN-medewerkers gezet als een net in dienst getreden schoonmaker.

Viltstift

Toen majoor Franken de lijst controleerde wilde hij weten wie M. Nuhanovic was, aldus Suljagic. De Haan verklaarde daarop dat betrokkene pas twee weken in dienst was en nog geen VN-papieren had. „Nee, dat is niet waar. Hij werkt niet bij ons“, citeert Suljagic de reactie van Franken. De majoor pakte daarop een roze viltstift en schrapte de naam M. Nuhanovic door. Suljagic: „Een mens, een leven. Muhamed Nuhanovic was 19 jaar oud.“

Later wees Franken verzoeken van Hasan Nuhanovic om zijn broer alsnog te redden, van de hand. Muhamed Nuhanovic moest de basis verlaten. Hij is later door de Bosnische-Serviërs vermoord.

Suljagic veronderstelt dat M. Nuhanovic op de lijst was blijven staan als hij niet als laatste zou zijn toegevoegd maar zijn naam ergens middenin had gestaan. „Hij zou dan nog in leven zijn geweest en ik zou me niet die scherpe haal met een markeerstift herinneren.“

Rechtszaak

Hasan Nuhanovic is inmiddels een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden begonnen. Medio vorig jaar vonden voor de Haagse rechtbank de eerste verhoren plaats. Franken stelde destijds dat hij Muhamed Nuhanovic te kennen had gegeven dat hij de Nederlandse basis moest verlaten. Nadere details gaf hij echter niet. De Haan stelde voor de rechtbank dat hij opdracht had gekregen M. Nuhanovic van de lijst te halen en dit aan zijn broer mee te delen. GPD

Bron
Oud 21-06-2006, 12:00
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 21-06-2006 @ 12:55 :
Toen majoor Franken de lijst controleerde wilde hij weten wie M. Nuhanovic was, aldus Suljagic. De Haan verklaarde daarop dat betrokkene pas twee weken in dienst was en nog geen VN-papieren had. „Nee, dat is niet waar. Hij werkt niet bij ons“, citeert Suljagic de reactie van Franken. De majoor pakte daarop een roze viltstift en schrapte de naam M. Nuhanovic door. Suljagic: „Een mens, een leven. Muhamed Nuhanovic was 19 jaar oud.“


ik haat lui die zich kosten wat kost aan regels willen houden, ook al betekent dit het verlies van een mensenleven

als bovenstaande waar is, snap ik niet wat die gast bezield door niet op zn minst dit ene leven te redden door te zeggen dat ie erbij hoorde en nog op zn papieren wachtte.
Oud 21-06-2006, 12:10
Verwijderd
Opsluiten die vent
Oud 21-06-2006, 12:58
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-06-2006 @ 12:39 :
Wat doet dat ter zake? Ik roep toch ook niet dat het terecht is om moslims te discrimineren en te demoniseren 'omdat mensen een correlatie tussen de verhoudingen met Al Qaeda moeten zien'?
Er is iets als oorzaak en gevolg, feit is dat oorzaak zich daar bevind. Tuurlijk is het niet terecht maar de correlaties is er wel net zoals na 9/11 de Islamfobie is gestegen. Die bekrompenheid snijdt natuurlijk geen hout maar er zijn wel oorzaken voor aan te wijzen. Maar de issue is dat hij hier de Islam en arabische cultuur als oorzaak stelt. Dit is onzin en zeker gezien het verleden. Je kunt de toegenomen Islamfobie toch ook niet linken aan westerse cultuur/religie. Datis dus wel wat hij doet met zijn link van anti semitisme en Islam en arabieren en dat is fout
Oud 21-06-2006, 13:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 21-06-2006 @ 12:55 :
Officier Dutchbat zou dood moslim op geweten hebben
van onze redactie buitenland
Kennelijk bestaan er dus nog analfabeten die niet in staat zijn parlementaire enqueterapporten te lezen.

Franken moest onder vuur het commando overnemen omdat Karremans volledig faalde. Hij zat in een situatie waar de Serviërs als het hen niet beviel heel Dutchbat plat konden walsen en waar al Nederlanders in hun OP in gijzeling werden gehouden.

Dat terwijl de moslimstrijders in de enclave al tijden lang misbruik maakten van Dutchbat door zich snel terug te trekken in VN gebied als het ze te heet onder de voeten werd er buiten. Deze strijders hebben zelfs met Nederlanders gevochten, waarbij verschillende gewonden vielen.

Daar is uitgebreid onderzoek naar geweest, betrokkenen van zowel het veld als in de commandostructuur zijn uitgebreid gehoord en de omstandigheden onderzocht. De parlementaire enquete trok goede conclusies waar niet aan te tornen is.


En dan komt een of andere idioot van een tolk die misschien ook vijf minuten van de actie heeft gezien ons vertellen hoe het in elkaar steekt? Kom nou zeg. De blamegame op Dutchbat door mensen zioals deze tolk en sommige nabestaanden is uitermate triest.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 13:21.
Oud 21-06-2006, 13:29
juno
Avatar van juno
juno is offline
Kun je islam en politiek nowadays scheiden dan?
Oud 21-06-2006, 13:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
En als we het daar toch over hebben, ik kan best een paar punten citeren uit die parlemetaire enquete, tekstsamenvatting voor de pers, conclusie:
"(5) UNPROFOR zat tussen twee vuren. Van de veronderstelde demilitarisatie in de enclave was nauwelijks iets terecht gekomen. Het Bosnische leger (ABiH) voerde een bewuste strategie om door beperkte militaire acties het Bosnische Servische leger (VRS) met relatief veel mankracht te binden om te voorkomen dat die zich met alle macht op het hoofdgebied rond Sarajevo zou richten. Dit gebeurde ook vanuit de enclave Srebrenica. ABiH-militairen schroomden niet om hier in schermutselingen met de VRS alle regels te overtreden. Ze lokten beschietingen van de Bosnische Serven uit en zochten dan dekking bij een Dutchbat-eenheid die vervolgens kans liep tussen twee vuren terecht te komen. Anderzijds droeg de blokkadepolitiek van de VRS in belangrijke mate bij tot een frustrerende en demotiverende situatie. Hierdoor was de sterkte van Dutchbat III was begin juli 1995 met een derde teruggelopen en was er een ernstig tekort aan voorraden, van voedsel tot diesel voor de voertuigen. In het bijzonder de laatste twee bataljons raakten in de loop van hun uitzending mentaal en fysiek uitgeput."

"(6) Uit vrees voor het lot van een tot 55 man uitgroeiende groep van elders gegijzelde Dutchbatters en voor dat van de vluchtelingen en Dutchbatters in de enclave, die ook min of meer als gegijzeld beschouwd konden worden, deed defensieminister Voorhoeve een klemmend beroep op de hoogste VN-leider in de regio, Akashi, om op 11 juli de gevraagde luchtsteun af te blazen. Dit beroep was van geen enkele betekenis omdat het betreffende besluit al was genomen. Akashi heeft het verzoek van Voorhoeve later ten onrechte gebruikt om niet te hoeven zeggen dat de VN zelf al geen verdere actie meer had gepland. Hij beriep zich op Voorhoeve’s verzoek door te zeggen dat dit hem geen andere keuze liet."

"(10) Het tragische dieptepunt van de val van Srebrenica is de massamoord op duizenden Moslimmannen door Bosnisch-Servische eenheden. Een groot deel van de vermoorde mannen bestond uit militairen van het Bosnische Moslimleger (ABiH) die in de nacht van 11 op12 juli met een deel van de manlijke bevolking een uitbraakpoging naar Tuzla ondernamen."


Zo. Nou mag die tolk mij uitleggen waarom het allemaal de schuld van Nederland is.

Ik ken in ieder geval enkele Dutchbat-veteranen die op dit moment kwaad voor zich uit zitten te kijken dat er wéér hysterische Bosniërs en ongeïnformeerde Nederlanders hen overal de schuld van geven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 21-06-2006, 13:52
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 21-06-2006 @ 14:29 :
Kun je islam en politiek nowadays scheiden dan?
Ah ja, met het vrijwel identieke christendom gaat dat natuurlijk wel, maar met de islam opeens niet, want de islam is slecht!111!~oneoen
Oud 21-06-2006, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2006 @ 14:52 :
Ah ja, met het vrijwel identieke christendom gaat dat natuurlijk wel, maar met de islam opeens niet, want de islam is slecht!111!~oneoen
Doe eens niet zo knullig.
Oud 21-06-2006, 14:33
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2006 @ 13:00 :


ik haat lui die zich kosten wat kost aan regels willen houden, ook al betekent dit het verlies van een mensenleven

als bovenstaande waar is, snap ik niet wat die gast bezield door niet op zn minst dit ene leven te redden door te zeggen dat ie erbij hoorde en nog op zn papieren wachtte. [/B]
Dat zou een goede grap zijn zeg. Voortaan zetten we burgers in oorlogsgebieden op de pay-roll van de VN zodat ze onder VN mandaat vallen.

Hoe krom is dat. Die vent werkte er niet. Zo klaar als een klontje. Dus hoorde hij niet op die lijst thuis,. Dat het de broer van een tolk was geeft hem geen rechten boven andere burgers.

Mr De Haan heeft zn werk gedaan. Dat het OM hier wel vaker militairen die voor de verandering hun werk wel doen vervolgen is geen nieuw. Dat er zo veel debielen achter het OM staan is wel nieuws.
Oud 21-06-2006, 15:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 21-06-2006 @ 15:33 :

Hoe krom is dat. Die vent werkte er niet. Zo klaar als een klontje.
en dan jaag je m maar de dood in, in plaats van een mogelijkheid te zien dat m van de dood kon redden.
Oud 21-06-2006, 15:32
Relief
Avatar van Relief
Relief is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-06-2006 @ 15:33 :
Doe eens niet zo knullig.
Niettemin heeft hij een punt.
__________________
"Mijn psychiater zegt dat ik schizofreen ben. Wij vinden van niet!"
Oud 21-06-2006, 15:34
Relief
Avatar van Relief
Relief is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 21-06-2006 @ 15:33 :
Dat zou een goede grap zijn zeg. Voortaan zetten we burgers in oorlogsgebieden op de pay-roll van de VN zodat ze onder VN mandaat vallen.

Hoe krom is dat. Die vent werkte er niet. Zo klaar als een klontje. Dus hoorde hij niet op die lijst thuis,. Dat het de broer van een tolk was geeft hem geen rechten boven andere burgers.

Mr De Haan heeft zn werk gedaan. Dat het OM hier wel vaker militairen die voor de verandering hun werk wel doen vervolgen is geen nieuw. Dat er zo veel debielen achter het OM staan is wel nieuws.
Oh pleaseee IS een mensenleven veel minder waard dan een regel waar je aan moet houden?
__________________
"Mijn psychiater zegt dat ik schizofreen ben. Wij vinden van niet!"
Oud 21-06-2006, 15:42
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Inderdaad. De VN verdomme moeten ingrijpen in dat gebied ipv alles moeten laten gebeuren, however, 1 iemand een voorkeurs behandeling geven omdat het toevallig de broer van een werknemer is en de rest wel laten verrotten, dat kan er bij mij niet in. Die gozer hoorde niet op die basis thuis, werkte er niet en had geen enkele band met de VN.

Dat de VN niet mocht ingrijpen kwam door een debiel mandaat wat ingrijpen verbood, opgesteld onder het motto van, vooral niet schieten want er zouden weleens gewonden kunnen vallen.

Dat mandaat is de enige schuldige, die militair heeft perfect zijn werk gedaan door die gozer de basis af te knikkeren.

Trouwens, als hij die gozer wel had laten blijven had ie nu ongetwijfeld het OM achter zich aangehad wegens fraude. Het OM kennende.

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 15:45.
Oud 21-06-2006, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Relief schreef op 21-06-2006 @ 16:32 :
Niettemin heeft hij een punt.
Als hij een punt wou maken, had hij het normaal moeten formuleren. Je ziet juno toch niet ontkennen dat veel conservatieve partijen ook met het protestantisme verbonden zijn?
Oud 21-06-2006, 15:46
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 21-06-2006 @ 16:42 :
Ihowever, 1 iemand een voorkeurs behandeling geven omdat het toevallig de broer van een werknemer is
Je zou hem niet moeten redden omdat hij het broertje van een VN-medewerker is, maar omdat hij te redden is. Dat je dat niet ziet.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 30-06-2007 10:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 17:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 20-03-2007 12:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
naam onbekend
501 26-11-2005 23:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 02-06-2005 14:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.