Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2005, 20:42
bram87
bram87 is offline
Ik zit in havo5 en moet dus dit jaar mijn studiekeuze maken. Nu wilde ik altijd docent geschiedenis worden, maar na opendagen te hebben bezocht leek mij de opleiding tot docent Duits ook fantastisch. Ik wil later waarschijnlijk zowel Duits als geschiedenis gaan geven op een middelbare school, maar nu weet ik niet met welke studie ik moet beginnen. Mijn docenten Duits en geschiedenis vinden beide dat ik wel geschikt ben om docent in een of beide vakken te worden.

Nu was mijn vraag aan jullie: met welke studie kan ik het beste beginnen en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2005, 20:47
Verwijderd
Ik zou beginnen met geschiedenis...al is het alleen maar omdat die opleiding op meer plaatsen gegeven wordt, meer studenten heeft, enz. En geschiedenis wordt ook gewoon aan meer klassen op de middelbare school ed gegeven.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 22:31
Verwijderd
Ik geloof dat er heeeel erg weinig mensen zijn die Duits studeren. In Utrecht waren er maar 5 eerstejaars.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 22:35
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-04-2005 @ 23:31 :
Ik geloof dat er heeeel erg weinig mensen zijn die Duits studeren. In Utrecht waren er maar 5 eerstejaars.
Er zijn idd maar weinig studenten aan de lerarenopleiding Duits. Wij begonnen in de eerste met z'n zevenen (in Rotterdam), er waren er na twee jaar nog twee 'over'. De hele voltijd opleiding bestond uit een student of 20.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 22:46
Verwijderd
Er is ontzettend veel vraag naar mensen die Duits hebben gestudeerd aan de universiteit en les willen geven, dus daar zou ik voor kiezen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 22:51
Verwijderd
Het gaat TS niet om de universiteit, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 23:33
Verwijderd
Ach ja, natuurlijk, het gaat hier om een HBO-opleiding. In dat geval raad ik de TS aan op de één of andere manier Duits te gaan studeren aan de universiteit, want er is, zoals ik al zei, heel veel behoefte aan docenten Duits die een universitaire opleiding hebben voltooid. Bovendien zou het zonde zijn als je met al die ambitie om leraar te worden geen universitaire opleiding zou overwegen, want zeg nu zelf, een écht goede leraar die veel weet van zijn vak word je toch pas als je een wetenschappelijke opleiding die te maken heeft met dat vak hebt voltooid?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 23:35
Verwijderd
Of je een goede leerkracht wordt heeft niet per se met de hoogte van je opleiding te maken. Of je veel weet ook niet altijd. Maar als je de mogelijkheid hebt om een universitaire opleiding te volgen, dan is dat natuurlijk altijd de moeite waard.

Eerst hbo en dan universiteit kan natuurlijk altijd.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 23:39
Verwijderd
Niet per se natuurlijk, maar over het algemeen zijn docenten die een academische opleiding hebben voltooid veel beter in hun vak dan docenten die dat niet hebben gedaan. Bovendien maakt niemand me wijs dat er docenten zijn die niet veel baat zouden hebben bij het volgen van een academische opleiding wanneer zij er nog nooit één gevolgd hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 23:41
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 16-04-2005 @ 00:39 :
Niet per se natuurlijk, maar over het algemeen zijn docenten die een academische opleiding hebben voltooid veel beter in hun vak dan docenten die dat niet hebben gedaan.
Ben ik het niet mee eens. Inhoudelijk weten ze misschien vaak meer, maar het overbrengen op anderen en de rest van het lesgeven is vaak een groot probleem...helaas.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-04-2005 @ 00:41 :
Ben ik het niet mee eens. Inhoudelijk weten ze misschien vaak meer, maar het overbrengen op anderen en de rest van het lesgeven is vaak een groot probleem...helaas.
Goed zijn in zijn vak is iets anders dan goed kennis overdagen! Het schijnt mij toe dat een bepaalde persoon niet slechter wordt in het overdagen van kennis door het volgen van een academische opleiding, dat is iets persoonlijks, bij academici komt het gewoon wat meer voor dan bij de docenten die een beroepsopleiding hebben gevolgd. Ik ben zelf van mening dat de beste docenten én goed zijn in het overdagen van kennis, wat vrij persoonlijk is en mijns inziens weinig te maken heeft met de gevolgde opleiding, én heel goed zijn in hun eigen vak, iets wat mijns inziens bijna alleen maar bereikt kan worden door een academische opleiding te volgen.

Mijn punt is dat de TS een betere leraar zal worden als hij een academische opleiding zal voltooien dan wanneer hij dat niet zal doen, omdat hij dan meer weet van zijn vak, het al dan niet goed zijn in het overdagen van kennis is, volgens mij, al behoorlijk duidelijk bij hem. Het lijkt me overigens dat hij er aardig goed in is, want zijn docenten beamen dat hij wel een goede leraar zou zijn en hij is geïnteresseerd in het beroep.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:46
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
beide tegerlijkertijd als je het kan.

Uni is denk ik wel beter dan HBO
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:08
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 16-04-2005 @ 10:46 :
beide tegerlijkertijd als je het kan.

Uni is denk ik wel beter dan HBO
Als je HBO doet, dan wordt je leraar 2e graad, dus kan kun je alleen lesgeven aan vmbo klassen en onderbouw havo en vwo
Als je Universiteit doet wordt je leraar 1e graad en dan kun je ook lesgeven aan bovenbouw havo en vwo.
Ik las ergens dat er een schakelprogramma is van een jaar, als je na het HBO je Master wilt halen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:16
Storm
Storm is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 16-04-2005 @ 14:08 :

Als je Universiteit doet wordt je leraar 1e graad en dan kun je ook lesgeven aan bovenbouw havo en vwo.
Dan kun je leraar eerste graad worden. Het gebeurt niet automatisch, je moet eerst je lesbevoegdheid halen.
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:20
Storm
Storm is offline
Citaat:
perseus schreef op 16-04-2005 @ 00:47 :
Goed zijn in zijn vak is iets anders dan goed kennis overdagen!
Ik vind dat dat er zeker bij hoort. Bij een docent versta ik met "goed zijn in zijn vak" (en zijn vak lijkt mij dan toch lesgeven) toch zeker dat hij goed les kan geven en om goed les te kunnen geven moet je bv. ook goed kennis over kunnen dragen. En dat lijkt mij zeker niet iets "alleen maar bereikt kan worden door een academische opleiding te volgen".

Hoor je mij zeggen dat iemand slechter wordt door het volgen van een universitaire studie? Nee, ik zei wat anders. Ik zei dat je niet per se een universitaire studie nodig hebt om een goede docent te worden.

Ik denk dat docenten op de middelbare school weinig kunnen zeggen over of iemand wel of niet geschikt is. Ze kunnen zien of iemand goed is in de vakken en ook hoe iemand is, maar hoe iemand als docent is kunnen ze niet weten (tenzij de leerling ook les geeft ed).
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 13:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn docente Duits uit het vwo gaf ook geschiedenis. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar misschien kan je beide studies combineren?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 23:36
5803
5803 is offline
vroeger moest je bij lerarenopleiding altijd twee vakken kiezen, daarom had jouw lerares waarschijnlijk duits en gs gecombineerd heeft, daantje.

zelf zou ik voor duits kiezen. idd omdat er een enorme behoefte aan is, en het is nog leuk ook!
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 11:39
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Ik geef studeer zelf leraar geschiedenis. Dit heeft als voordeel dat je gediplomeerd wordt voor de vakken geschiedenis, maatschappijleer en godsdienst en dat je vakbekwaam wordt verklaard voor economie en aardrijkskunde.

Het nadeel alleen is dat (hier in nijmegen tenminste) leraar geschiedenis één van de populaire vakken is. Ook is er op de markt een stuk minder vraag na.

Duits heeft als voordeel dat het inderdaad een heel klein groepje is en dat de vraag na duits docenten enorm is.
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-04-2005, 09:51
sjefke
sjefke is offline
Wij hebben 3 Duits docenten bij ons op school kunnen allen geen les geven. Geschiedenis docenten hebben we er 5 van die wel les kunnen geven op een na dan. Bij ons op school zijn er elk jaar een paar nieuwe Duits docenten aangezien ze nooit iets kunnen. Er zijn er dus heel veel nodig bij ons.

Als je dus een baan wilt na je studie kan je het beste Duits studeren. Bij geschiedenis moet je vaak ook maatschappijleraar zijn dus let daar op
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 16:39
saturday
saturday is offline
Hey bram, jij hier
Je moet gewoon geschiedenis gaan doen, dat kun jij echt super goed
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:35
Sylver-Myst
Avatar van Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Waarom gewoon niet allebei studeren? Dan kun je eventueel daarna nog kiezen.

Er is trouwens ook een leraar op mijn school, die zowel Duits als geschiedenis geeft.
__________________
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are all the same...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:44
bram87
bram87 is offline
Jullie worden allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties!! Al hoewel ik al jaren docent geschiedenis wilde worden, heb ik ervoor gekozen om te beginnen met de opleiding tot docent Duits 2e graads. Ik wil als het mogelijk is later beide vakken gaan geven op de middelbare school. Ik heb ervoor gekozen om met Duits te beginnen omdat ik na afloop van mijn studie vrijwel zeker ben van een baan. Ook ben ik tot deze keuze gekomen omdat ik van veel kanten het advies kreeg om met de taal (in dit geval Duits) te beginnen omdat het heel moeilijk is een taal opnieuw te leren na er 4 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest. Na afloop van deze studie ben ik echter wel van plan om ook mijn bevoegdheid voor het geven van geschiedenis te behalen (als het lukt uiteraard), omdat ik, zoals gezegd, graag beide vakken wil gaan doceren.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:56
Verwijderd
En toch zou ik je aanraden vwo te halen en naar de universiteit te gaan om daar duits te studeren. Kan je eerstegraads docent worden en dan kan je én ook bovenbouw les geven én je verdient uiteindelijk een stuk meer.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:50
bram87
bram87 is offline
Blackwater_Park: waarschijnlijk ga ik na afronding van de studie tot docent Duits 2e graads ook proberen mijn 1e graads lesbevoegdheid te halen, maar ik ben niet van plan om eerst nog VWO te doen. Voor mijn gevoel ben ik toe aan iets nieuws na de HAVO en na de middelbare school in het algemeen. Daarom begin ik nu eerst met een HBO-opleiding, en probeer ik later mijn 1e graads lesbevoegdheid te halen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:16
Verwijderd
Is ook heel goed mogelijk natuurlijk. Mijn ervaring met het hbo is alleen zéér belabberd dus ik raad mensen het zoveel mogelijk af.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2005, 20:52
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 29-06-2005 @ 20:56 :
En toch zou ik je aanraden vwo te halen en naar de universiteit te gaan om daar duits te studeren. Kan je eerstegraads docent worden en dan kan je én ook bovenbouw les geven én je verdient uiteindelijk een stuk meer.
Ligt het aan mij of is dit gewoon klare onzin? Dan zou je dus twee jaar vwo erachter moeten doen, terwijl je na het behalen van je tweede graads bevoegdheid ook gewoon je eerste graads zou kunnen halen (mocht je daar behoefte toe voelen). Daar komt bij dat hoewel academici wellicht meer weten van hun vakgebied, maar als grote min punt hebben dat zij slechts een jaar lerarenopleiding hebben gedaan en dus veel minder te weten zijn gekomen over de didactische kant van hun vakgebied dan iemand die zeer doelgericht de lerarenopleiding gaat doen. Of zie ik dit nu helemaal totaal fout?

Trouwens , zou je me misschien kunnen uitleggen wat er zo leuk is aan Duits? Ik moet nog een jaartje du2 doorkomen, en wat meer motivatie zou wenselijk zijn . Pm maar als je een leuke motivering vindt !
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 22:23
MickeyV
MickeyV is offline
Dat kan ik je wel vertellen: Duits is de conservatiefste germaanse taal. Gevolg daarvan is, dat het Duits over een nog vrij (in ieder geval vergeleken met de overige germaanse talen) uitgebreid flectiesysteem beschikt, tot uiting komend in nominale declinatie (de vier naamvalletjes) en betrekkelijk gedetailleerde werkwoordsvervoeging met inbegrip van een heuse en vol functionerende aanvoegende wijs (der Konjunktiv). Los daarvan heeft het Duits een heel rijke woordenschat, die zich ook makkelijk laat uitbreiden vanwege een soepel woordvormingssysteem.

Al dit betreft louter de systematische kant. Men kan de taal natuurlijk ook gewoon mooi vinden.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 10:46
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Tja, het blijft een geval apart qua taal. Gelukkig vind ik Duitse literatuur wel prachtig, dus dat is mooi meegenomen. Maar het zal nooit de taal worden die ik zou gaan studeren.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 10:54
Verwijderd
Oh, ik heb zelfs een hele tijd Duitse taal en cultuur willen studeren. Maar nu vind ik Duits niet leuk genoeg meer vrees ik. Al blijft het een prachtige taal.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 03-07-2005 @ 21:52 :
Ligt het aan mij of is dit gewoon klare onzin? Dan zou je dus twee jaar vwo erachter moeten doen, terwijl je na het behalen van je tweede graads bevoegdheid ook gewoon je eerste graads zou kunnen halen (mocht je daar behoefte toe voelen). Daar komt bij dat hoewel academici wellicht meer weten van hun vakgebied, maar als grote min punt hebben dat zij slechts een jaar lerarenopleiding hebben gedaan en dus veel minder te weten zijn gekomen over de didactische kant van hun vakgebied dan iemand die zeer doelgericht de lerarenopleiding gaat doen. Of zie ik dit nu helemaal totaal fout?
Didactische vaardigheden leer je vooral in de praktijk, niet uit een boekje. Je kennis van de Duitse taal zal op de universiteit echter vele malen groter worden, wat weer kan helpen met het lesgeven.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:09
Verwijderd
Ik vind dat ook altijd nogal gezeik, zo de nadruk leggen op het feit dat het echt niet alleen de opleiding is die je tot een goede docent maakt. Natuurlijk is dat waar. Maar een prettige persoonlijkheid, goede didactische vaardigheden, mensenkennis en een doceerstijl die jongeren aanspreekt leer je nergens uit een boekje. Dat moet je voor een gedeelte in je hebben en voor een ander gedeelte moet je het gewoon in de praktijk leren. Dat geldt dus zowel voor HBO-docenten als voor docenten met een universitaire opleiding.

Wat echter blijft is het - grote - verschil in beheersing van de taal zelf, tenslotte de kerntaak van een docent. Wat je zelf niet hebt, kun je ook niet overbrengen op je leerlingen. Het is dan ook wenselijk om naar de universiteit te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Moeite met extra vakken kiezen
Anoniem><
33 13-03-2016 14:51
Algemene schoolzaken Gezocht: Docentenquotes!
Meltem
81 19-06-2012 21:02
Studeren Profielkeuze HAVO 4 CM/EM of NG
flashingst
2 14-06-2012 19:11
Algemene schoolzaken 4 vwo---> 4 havo
laalala
35 21-11-2011 17:54
Algemene schoolzaken Examenbundels en/of samengevat?
the_Reader
1 27-06-2011 15:29
Algemene schoolzaken Sprinthavo , welke vakken
zakenman
32 20-03-2011 13:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.