Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2007, 17:54
rinke
rinke is offline
Hallo iedereen!

Voor mijn studie schrijf ik een artikel over de tentoonstelling/winkel 'El Hema' in Amsterdam. Ik ben op zoek naar meningen over deze tentoonstelling van mensen die er misschien geweest zijn, maar ook van mensen die er niet geweest zijn, over bijvoorbeeld het idee van de tentoonstelling.
Ik zal er even kort iets over vertellen. Naar aanleiding van het ontwerpen van 5 nieuwe arabische lettertypes is de 'El Hema' geopend, door voorstanders van de nieuwe lettertypes. Voordeel van de lettertypes is dat ons schrift en het arabische dichter bij elkaar komen, en zo de grens tussen de 2 culturen wellicht minder strikt wordt. Je kunt je vast voorstellen dat er ook tegenstanders zijn, voornamelijk oudere mensen. DEnk maar aan hte feit dat het arabische schrift toch heilig is aangezien de koran erin geschreven is, en nooit is iedereen voor modernisering.
De mensen die de nieuwe lettertypes wel een goed idee vonden hebben de El Hema opgezet: een tentoonstelling in winkelvorm met typische Hema-producten, maar dan net even anders. Bijvoorbeeld t-shirts met het Hema logo in een van de nieuwe arabische lettertypes. Verder zijn er nog veel shirts met teksten in deze lettertypes te vinden, en bijvoorbeeld een regenburka. Kijk maar eens op de site, http://www.mediamatic.net(...)et-20008-en.html?lang=nl.
Ik zal een paar vraagjes opstellen zodat jullie wat beter weten wat ik wil weten, ik zou erg blij zijn als ik wat antwoorden krijg! Je hoeft natuurlijk niet alle vragen precies te beantwoorden, kijk maar wat je kwijt wilt en waar je een mening over hebt. MIsschien dat er ook mensen onder jullie zijn die zelf van arabische afkomst zijn, naar jullie mening ben ik ook zeer nieuwsgierig!

- Wat vind je van het ontwerpen van 5 nieuwe lettertypes? Vind je dit een positieve ontwikkeling of vind je dit bijvoorbeeld een onnodige/verontrustende/slechte/etc. onwikkeling?
- Wat vind je van het initiatief El Hema? Is het goed, in verband met integratie en multicultureel Nederland, of de moderne benadering van de arabische cultuur (waar veel mensen een ouderwets beeld van hebben), of is deze moderne benadering juist slecht/niet nuttig/onrespectvol/etc.. Neem bijvoorbeeld de regenburka, gaat dit te ver?
- Denk je dat dit initiatief goede resultaten heeft als we het hebben over integratie, multiculuraliteit, begrip etc, heeft het geen effect? Wat denk je dat de gevolgen zijn?
- Voor de mensen die er zijn geweest, wat vond je in het algemeen van de tentoonstelling?

Sorry voor het ietwat lange verhaal, alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties!!
Groetjes Rinke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2007, 17:55
rinke
rinke is offline
Ik geloof dat de link het niet doet dus a.j.b.:
http://www.mediamatic.net/set-20008-en.html?lang=nl
Hier zijn trouwens ook artikelen te vinden over de nieuwe lettertypes, mocht je geintereesseerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 18:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zeer passende reactie op El Hema:
Citaat:
Welke subsidiespons is DIT nu weer?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 18:49
Verwijderd
"Zo, nu nemen we een Hollands concept en steken we het in een Arabisch jasje. Dat is goed voor de integratie." Ik vind het allemaal wat overdreven, maar het zal vast wel weer goed zijn voor de acceptatie en integratie enzo. Die hele tentoonstelling kan me eigenlijk aan mijn achterste oxideren. Ik denk dan ook niet dat ik naar de tentoonstelling ga.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 21:31
Verwijderd
ik ben vooral benieuwd naar de smaak van een halal hema-worst.

ow wacht ik realiseer me nu pas dat het niet om een echte winkel gaat...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 22:24
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
integratie.
integratie.

integratie.

mooi woord.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 23:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Zouden ze daar (ook al is het fictief) ook tangaslipjes voor 7 jarige meisjes verkopen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 23:59
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
ik ben vooral benieuwd naar de smaak van een halal hema-worst.

ow wacht ik realiseer me nu pas dat het niet om een echte winkel gaat...
Ehhh volgens mij kun je het ook echt kopen hoor. Volgens mij zag ik iets over op het nieuws ofzo en toen hadden ze het erover dat de halal rookworst al uitverkocht was.

Ik vind t wel vet
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 22:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik denk dat dit een grote stap woorwaarts is in de integratie, en dat opeens alle problemen die bestaan tussen alloctonen en autochtonen zijn opgelost.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 23:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk dat dit een grote stap woorwaarts is in de integratie, en dat opeens alle problemen die bestaan tussen alloctonen en autochtonen zijn opgelost.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 23:57
Verwijderd
- Wat vind je van het ontwerpen van 5 nieuwe lettertypes? Vind je dit een positieve ontwikkeling of vind je dit bijvoorbeeld een onnodige/verontrustende/slechte/etc. onwikkeling?

Wel leuk, maar niet echt boeiend ofzo.

- Wat vind je van het initiatief El Hema? Is het goed, in verband met integratie en multicultureel Nederland, of de moderne benadering van de arabische cultuur (waar veel mensen een ouderwets beeld van hebben), of is deze moderne benadering juist slecht/niet nuttig/onrespectvol/etc.. Neem bijvoorbeeld de regenburka, gaat dit te ver?

Het is leuk bedacht. We moeten er niet zo zwaar aan tillen, het is een tentoonstelling, niets meer of minder.

- Denk je dat dit initiatief goede resultaten heeft als we het hebben over integratie, multiculuraliteit, begrip etc, heeft het geen effect? Wat denk je dat de gevolgen zijn?

Geen direkte gevolgen in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 11:15
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
- Wat vind je van het ontwerpen van 5 nieuwe lettertypes? Vind je dit een positieve ontwikkeling of vind je dit bijvoorbeeld een onnodige/verontrustende/slechte/etc. onwikkeling?
* zonder ze gezien te hebben: nieuwe lettertypes lijken me boeiend voor typografen en vormgevers ed dus prima hoor. Een kleine verrijking van de arabische schriftcultuur, waar schrift in de beeldende kunst een belangrijker plaats inneemt dan bij ons. Leuk voor hen.

- Wat vind je van het initiatief El Hema? Is het goed, in verband met integratie en multicultureel Nederland, of de moderne benadering van de arabische cultuur (waar veel mensen een ouderwets beeld van hebben), of is deze moderne benadering juist slecht/niet nuttig/onrespectvol/etc.. Neem bijvoorbeeld de regenburka, gaat dit te ver?
* Dit wordt natuurlijk vooral leuk gevonden door mensen die toch al voorstander zijn van multiculturaliteit. Ik hoop toch dat niemand dit serieus ziet als een vooruitgang in de integratie, het lijkt me meer een sympathiseringspoging. Meer kunst met een boodschap dan iets anders.
En een regenburka lijkt me eigenlijk heel praktisch (kijk even naar buiten), maar om nou te zeggen dat dat de integratie bevordert... Halal worsten vind ik alleen een goed idee als blijkt dat daar ook echt behoefte aan is.

- Denk je dat dit initiatief goede resultaten heeft als we het hebben over integratie, multiculuraliteit, begrip etc, heeft het geen effect? Wat denk je dat de gevolgen zijn?
* zie boven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.