Oud 02-11-2018, 11:40
khollander
khollander is offline
Goedemorgen allen,

Ik heb vanochtend de tijd genomen om mijn frustraties in een soort column te verwoorden. Ik lees graag jullie mening hierover.

---

Als aanstormend softwareontwikkelaar studeren op het MBO? Het grootste rampscenario dat ik kan bedenken.

In Nederland heb je verschillende scholen die opleidingen aanbieden waar jongeren kunnen leren hoe het is om websites, app e.d. te maken. Hoewel dat allemaal heel mooi en ambitieus lijkt zit er een schaduwkant aan, waar eigenlijk nooit echt een duidelijke waarschuwing voor gegeven is.

In dit artikel hoop ik duidelijk te maken wat de gevaren zijn van een MBO opleiding en jouw toekomstdroom als softwareontwikkelaar. Als enkele scholen hierdoor hun lesprogramma aanpassen, heb ik mijn doel al bereikt.

Hoe zit het? Je steekt drie of vier jaar in een opleiding op het MBO om een softwareontwikkelaar te worden, maar de opleiding die je volgt, is wel heel makkelijk. Hoe komt dat? Het antwoord op die vraag is makkelijk, de toelichting echter wat minder.

Hoe komt het dan dat de opleiding voor MBO studenten makkelijk is? Dat komt omdat de opleidingen niet aansluiten op de praktijk en de werkvloer.

Maar, hoe is dat dan mogelijk? Je gaat er toch van uit dat scholen zich optimaal inzetten om studenten klaar te stomen voor de grote boze buitenwereld? Niks is minder waar.

Scholen op MBO niveau leren jou een basis aan waaruit je zelf verder moet leren waarin ze wel heel erg doordraven. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord hoe ik SCRUM of Agile moet toepassen terwijl dit wel het gebruikelijke is om mee te werken bij de grotere bedrijven.

Dit kom je vooral tegen als je op stage gaat. Ik heb vaak horen zeggen dat je tijdens je stage meer leert dat de jaren die je op school zit, wat ik schokkend vind. Stagebedrijven nemen studenten in dienst om de stof die ze geleerd hebben te kunnen toepassen op hun werkzaamheden en dit uit te breiden met de kennis die opgedaan kan worden in de praktijk.

Studenten hebben dit echter niet geleerd op school. Docenten op school verwachten dat studenten die zichzelf aanleren d.m.v. amateuristisch geschreven boeken waarin alleen de basis van een programmeertaal beschreven is.

MBO Scholen gaan niet diep genoeg in op stof die studenten nodig hebben in het bedrijfsleven. Ze laten leerlingen direct programmeren zonder dat er een goede basis gelegd is. Het is net alsof je eerst moet leren rennen alvorens je kan lopen.

Dat is toch onacceptabel? Hoe lossen we dit op? Studenten willen leren. Alleen de kennis van docenten en het aanbod van de scholen (op MBO niveau) is dusdanig ondermaats dat het niet mogelijk is om te groeien.

Laatst gewijzigd op 02-11-2018 om 11:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2018, 11:44
Verwijderd
Een zin begin je niet met "echter". Erg lelijk. Veelgemaakte stijlfout.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 11:50
khollander
khollander is offline
Citaat:
Een zin begin je niet met "echter". Erg lelijk. Veelgemaakte stijlfout.
Bedankt voor je toevoeging! Ik heb een klein stuk aangepast, ik hoop dat het zo wat makkelijker leest.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Hoe komt het dan dat de opleiding voor MBO studenten makkelijk is? Dat komt omdat de opleidingen niet aansluiten op de praktijk en de werkvloer.
Dat is maar een klein deel van het antwoord; de moeilijkheidsgraad is inherent aan het MBO en de intrinsieke interesse die de toekomstige developer heeft in IT.

Citaat:
Scholen op MBO niveau leren jou een basis aan waaruit je zelf verder moet leren waarin ze wel heel erg doordraven. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord hoe ik SCRUM of Agile moet toepassen terwijl dit wel het gebruikelijke is om mee te werken bij de grotere bedrijven.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit soort manieren van werken inhoudelijk geen reet te maken hebben met coden. In dat opzicht is het redelijk waardeloos hier teveel tijd aan te besteden, zéker op MBO-niveau. Daar komt bij dat je als stagiaire of junior onder begeleiding staat van mediors en seniors. SCRUM/Agile/ITIL-methodiek volgt dan along the way.

Citaat:
Dit kom je vooral tegen als je op stage gaat. Ik heb vaak horen zeggen dat je tijdens je stage meer leert dat de jaren die je op school zit, wat ik schokkend vind. Stagebedrijven nemen studenten in dienst om de stof die ze geleerd hebben te kunnen toepassen op hun werkzaamheden en dit uit te breiden met de kennis die opgedaan kan worden in de praktijk.

Echter, studenten hebben dit niet geleerd op school. Docenten op school verwachten dat studenten die zichzelf aanleren d.m.v. amateuristisch geschreven boeken waarin alleen de basis van een programmeertaal beschreven is.
Lesmateriaal loopt met name in de IT domweg lichtjaren achter op de praktijk. Alleen is projectmatig werken níet de grootste reden tot zorg (verre van). Ik baseer mij nu op wat ik voorbij heb zien komen aan MBO systeembeheer: het niveau is bedroevend, Linux komt niet aan bod. Daaruit volgt dat intrinsieke nerds het door zélf al shit te kunnen en te willen doen buiten de opleiding om het vaak prima redden; zij die aan zo'n MBO-opleiding beginnen zonder deze interesse vallen hard door de mand.

Citaat:
MBO Scholen gaan niet diep genoeg in op stof die studenten nodig hebben in het bedrijfsleven. Ze laten leerlingen direct programmeren zonder dat er een goede basis gelegd is. Het is net alsof je eerst moet leren rennen alvorens je kan lopen.
Nogmaals; de basis is coden. Projectmatig werken pik je along the way op. Bovendien, projecten verschillen qua scope dusdanig dat er vaak niet één methodiek is voor alle projecten anyway.

Citaat:
Dat is toch onacceptabel? Hoe lossen we dit op? Studenten willen leren. Alleen de kennis van docenten en het aanbod van de scholen (op MBO niveau) is dusdanig ondermaats dat het niet mogelijk is om te groeien.
Je statement "studenten willen leren" is, en ik baseer mij dan op stagiaires die ik vanuit MBO systeembeheer voorbij heb zien komen, zeker niet per definitie waar. Ik heb sterk de indruk dat veel van die kids dit maar zijn gaan doen bij gebrek aan beter en zónder een inner nerd om te compenseren voor de outdated en beperkte lesstof. Er schort genoeg aan MBO IT-opleidingen, maar geleuter over SCRUM/Agile als "gemis" is in mijn ogen aperte nonsense.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 12:26
khollander
khollander is offline
Citaat:
Dat is maar een klein deel van het antwoord; de moeilijkheidsgraad is inherent aan het MBO en de intrinsieke interesse die de toekomstige developer heeft in IT.
Dat klopt, er zijn echter in mijn klas (waaruit ik dus grotendeels uit eigen ervaring spreek) voldoende studenten die daadwerkelijk interesse hebben in het vak en het dus niet gekozen hebben om enkel "goed geld te verdienen" welke in principe geen kans hebben om op het MBO hun kennis uit te breiden, terwijl ze deze opleiding vaak wel moeten volgen om aan de slag te kunnen op hogere opleidingen.

Citaat:
Ik hoop dat je begrijpt dat dit soort manieren van werken inhoudelijk geen reet te maken hebben met coden. In dat opzicht is het redelijk waardeloos hier teveel tijd aan te besteden, zéker op MBO-niveau. Daar komt bij dat je als stagiaire of junior onder begeleiding staat van mediors en seniors. SCRUM/Agile/ITIL-methodiek volgt dan along the way.
Dit begrijp ik zeker. Ik stel dit ook alleen, om aan te tonen dat er meer is dan alleen maar programmeren in het algemeen waar studenten mee te maken gaan krijgen. Dit, terwijl ze niet aangeleerd krijgen hoe ze daar mee om kunnen gaan, laat staan wat het precies inhoudt. SCRUM/Agile en andere methodieken zijn van belang in het bedrijfsleven, maar studenten maken daar pas kennis mee als ze het daadwerkelijk moeten gebruiken, terwijl scholen hier ook prima tijd in kunnen steken.

Citaat:
Lesmateriaal loopt met name in de IT domweg lichtjaren achter op de praktijk. Alleen is projectmatig werken níet de grootste reden tot zorg (verre van). Ik baseer mij nu op wat ik voorbij heb zien komen aan MBO systeembeheer: het niveau is bedroevend, Linux komt niet aan bod. Daaruit volgt dat intrinsieke nerds het door zélf al shit te kunnen en te willen doen buiten de opleiding om het vaak prima redden; zij die aan zo'n MBO-opleiding beginnen zonder deze interesse vallen hard door de mand.
De bovenstaande reactie klopt. In mijn ervaring doen scholen een beroep op de 'autodidactheid' van studenten. Dit maakt het dus voor de doorgewinterde hobbyist niks uit. Studenten zonder daadwerkelijk aanleg hebben het dus een stuk lastiger op deze opleiding. Wat als je de opleiding volgt, terwijl je de stof al kent? Gooi je dan twee/drie jaar weg?

Citaat:
Nogmaals; de basis is coden. Projectmatig werken pik je along the way op. Bovendien, projecten verschillen qua scope dusdanig dat er vaak niet één methodiek is voor alle projecten anyway.
De basis is inderdaad het daadwerkelijk programmeren, projectmatig werken pik je op in een later stadium, danwel in de praktijk, danwel autodicact. Het is echter wel de bedoeling dat studenten de basis hiervan op school geleerd krijgen. Als je een vak "Programmeren" hebt is het niet de bedoeling dat je alleen maar gaat programmeren. Besteed eens tijd aan de eerder benoemde methodieken en hoe deze toegepast worden in het bedrijfsleven.

Citaat:
Je statement "studenten willen leren" is, en ik baseer mij dan op stagiaires die ik vanuit MBO systeembeheer voorbij heb zien komen, zeker niet per definitie waar. Ik heb sterk de indruk dat veel van die kids dit maar zijn gaan doen bij gebrek aan beter en zónder een inner nerd om te compenseren voor de outdated en beperkte lesstof. Er schort genoeg aan MBO IT-opleidingen, maar geleuter over SCRUM/Agile als "gemis" is in mijn ogen aperte nonsense.
Het is inderdaad het geval, wat ik zelf ook vaak benoem, dat MBO eigenlijk een afvoerput is voor studenten. Vanuit hier is het aan de student om wat met zijn leven te doen. Hier heb je twee populaire opties

1. De student gaat verder leren op het HBO
2. De student vind een MBO opleiding voldoende en gaat verder met certificeringen

Voor beide is iets te zeggen. Het is echter maar de vraag of je dan goed terecht komt. Ik kan me goed vinden in studenten die optie twee kiezen, omdat ze het vertrouwen dusdanig zijn verloren of gewend zijn aan het jezelf aanleren.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt, er zijn echter in mijn klas (waaruit ik dus grotendeels uit eigen ervaring spreek) voldoende studenten die daadwerkelijk interesse hebben in het vak en het dus niet gekozen hebben om enkel "goed geld te verdienen" welke in principe geen kans hebben om op het MBO hun kennis uit te breiden, terwijl ze deze opleiding vaak wel moeten volgen om aan de slag te kunnen op hogere opleidingen.
Ja, dat is tragisch, maar domweg niet anders. Een BSc in software engineering is nou eenmaal heel wat robuuster dan een MBO-diploma. Het muffe MBO-HBO-traject afleggen vloeit voort uit een ander probleem: het onderwijsstelsel. Dat gezegd hebbende; de MBO'ers die ik hier voorbij heb zien komen beschouw ik niet als HBO-materiaal in competentie en interesse (een uitzondering daargelaten). Die gap in volwassenheid/verantwoordelijkheidsgevoel is gewoon te groot. Overigens is wiskunde ook een zware factor in HBO software engineering en niet zonder reden. Dat is eveneens een gigantische brug voor mensen die níet vanaf HAVO/VWO komen.

Citaat:
Dit begrijp ik zeker. Ik stel dit ook alleen, om aan te tonen dat er meer is dan alleen maar programmeren in het algemeen waar studenten mee te maken gaan krijgen. Dit, terwijl ze niet aangeleerd krijgen hoe ze daar mee om kunnen gaan, laat staan wat het precies inhoudt. SCRUM/Agile en andere methodieken zijn van belang in het bedrijfsleven, maar studenten maken daar pas kennis mee als ze het daadwerkelijk moeten gebruiken, terwijl scholen hier ook prima tijd in kunnen steken.
Mijn boodschap is dus dat de projectmatig werken-methodieken volstrekt ondergeschikt zijn aan daadwerkelijk programmeren (inclusief de manier van denken); zéker op het MBO. Dat men daar pas kennis mee maakt "in het echte leven" vind ik niet erg; dat valt prima te accomoderen on the spot.

Citaat:
De bovenstaande reactie klopt. In mijn ervaring doen scholen een beroep op de 'autodidactheid' van studenten. Dit maakt het dus voor de doorgewinterde hobbyist niks uit. Studenten zonder daadwerkelijk aanleg hebben het dus een stuk lastiger op deze opleiding. Wat als je de opleiding volgt, terwijl je de stof al kent? Gooi je dan twee/drie jaar weg?
Het antwoord op je laatste vraag is in mijn ogen 'nee'; omdat naast lesstof beheersen andere factoren ook relevant zijn, op persoonlijk vlak. Verantwoordelijkheidsgevoel, volwassenheid, abstracties leren toepassen/begrijpen, etcetera. Daar komt bij dat je die twee of drie jaar tijd prima kunt spenderen met shit on the side, vakgerelateerd.

Citaat:
De basis is inderdaad het daadwerkelijk programmeren, projectmatig werken pik je op in een later stadium, danwel in de praktijk, danwel autodicact. Het is echter wel de bedoeling dat studenten de basis hiervan op school geleerd krijgen. Als je een vak "Programmeren" hebt is het niet de bedoeling dat je alleen maar gaat programmeren. Besteed eens tijd aan de eerder benoemde methodieken en hoe deze toegepast worden in het bedrijfsleven.
Wederom niet mee eens. De nadruk zou moeten liggen op sane, cleane, en veilige code kunnen produceren aan de hand van specificaties.

Citaat:
Het is inderdaad het geval, wat ik zelf ook vaak benoem, dat MBO eigenlijk een afvoerput is voor studenten. Vanuit hier is het aan de student om wat met zijn leven te doen. Hier heb je twee populaire opties

1. De student gaat verder leren op het HBO
2. De student vind een MBO opleiding voldoende en gaat verder met certificeringen

Voor beide is iets te zeggen. Het is echter maar de vraag of je dan goed terecht komt. Ik kan me goed vinden in studenten die optie twee kiezen, omdat ze het vertrouwen dusdanig zijn verloren of gewend zijn aan het jezelf aanleren.
In beide gevallen kom je goed terecht. Wat de beste route is, ligt aan de persoon. Feit is wel dat alleen een MBO-diploma inderdaad te weinig is.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Als aanstormend softwareontwikkelaar studeren op het MBO? Het grootste rampscenario dat ik kan bedenken
Er zijn een aantal MBO-opleidingen die meer een tussenstation zijn voor een vervolgopleiding dan wat anders en volgens mij valt programmeren op MBO-niveau daar ook onder.

Alhoewel ik trouwens eerlijk moet zeggen dat wij in mijn klas in 1998 toch zeker 4 mensen hebben die nu niets anders doen dan complexe softwareoplossingen in elkaar zetten en architecten. En ik heb met de overige 25 geen contact.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 13:37
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Ik wil ook ICT studeren, maar ik ga de route havo nemen en daarna hbo (propedeuse)/universiteit doen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 14:23
Verwijderd
Heel goed! Veel boterhammen met pindakaas eten dan.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 16:23
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heel eerlijk, de IT is altijd een vakgebied waarin je onvoldoende op de praktijk voorbereid wordt en waarbij eigen initiatief en interesse enorm belangrijk is. De praktijk is namelijk enorm breed en de technieken daar lopen regelmatig voor op de dingen die in de lesstof worden besproken. Het onderwijs legt vooral een basis, maar je eigen interesse en de bedrijven waar je voor gaat werken zullen je altijd nog extra kennis en vaardigheden opleveren. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, dus het onderwijs precies laten aansluiten op het bedrijfsleven is best lastig. Je studie vorm vooral een basis van kennis en vaardigheden waar je op verder bouwt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Heel eerlijk, de IT is altijd een vakgebied waarin je onvoldoende op de praktijk voorbereid wordt en waarbij eigen initiatief en interesse enorm belangrijk is. De praktijk is namelijk enorm breed en de technieken daar lopen regelmatig voor op de dingen die in de lesstof worden besproken. Het onderwijs legt vooral een basis, maar je eigen interesse en de bedrijven waar je voor gaat werken zullen je altijd nog extra kennis en vaardigheden opleveren. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, dus het onderwijs precies laten aansluiten op het bedrijfsleven is best lastig. Je studie vorm vooral een basis van kennis en vaardigheden waar je op verder bouwt.
Dit is heel erg waar. Daarom heb ik ook redelijk wat moeite met MBO-stagiaires, het lijkt verduveld vaak of wat ze stagegelopen hebben ook daadwerkelijk hun baan gaat worden en dat is eigenlijk best wel jammer (maar wel logisch).

En daarnaast; veel boterhammen met pindakaas. Liefst met stukjes.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2018, 17:47
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Heel goed! Veel boterhammen met pindakaas eten dan.
Ja toch
Met citaat reageren
Oud 03-11-2018, 12:29
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
IT, en vooral leren coden, is een van de weinige beroepsrichtingen die je jezelf prima eigen kunt maken zonder school als je voldoende interesse hebt. Als je vindt dat je te weinig aan een opleiding hebt om zoiets te leren, ben je er misschien gewoon niet geschikt voor.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren ICT-beheer op MBO-4.
Severus
5 03-01-2010 11:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.