Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 17:21
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Ja sorry, maar ik vraag het toch maar even.

Vanmiddag moest ik naar de tandarts. Dat maakt me normaal gesproken niks uit, ik heb nog nooit iets gehad naast de gewone controle, sealen en een paar keer tandsteen weg halen. No pain, no worries. Nou had ik een paar weken geleden alleen een donker plekje in mijn kies ontdekt en ik was er heilig van overtuigd dat het een gaatje zou zijn. Ik heb geprobeerd het weg te krijgen met mijn tandenborstel, mijn hoofd in alle mogelijke richtingen gedraaid om een eventuele schaduw uit te sluiten.. het vlekje bleef rustig zitten. Het zit in de groeve van mijn kies, zeg maar, en het is donkergrijsachtig. Die kies is van zichzelf al redelijk diep (als in: moeilijker bij te komen met tandenpoetsen met alle gevolgen van dien), dus ik zat zonet al met klamme handjes in die stoel. Tandarts begon alle tanden, boven en onder, uitgebreid te controleren, maar in De Kies (en ook in de rest van de kiezen) priegelde hij 1x met zijn haakje en ging toen naar de volgende. Ik wachtte nog steeds in spanning het vonnis af, maar hij zei alleen dat hij mijn ondertanden moest polijsten en het tandsteen eraf moest halen ivm de draad die ik daar heb. Anyways; geen gaatjes voor mij.

Nou vraag ik me af of mijn tandarts gewoon laks is met kiezen controleren, of hij soms heel getalenteerd is en het zo kan zien als het een gaatje is, of dat het gewoon helemaal geen gaatje is? Dus; hoe ziet zo'n ding er normaal gesproken uit? In onze encyclopedie staat wel een plaatje van cariës, maar dat is echt een megagat waar je niet omheen kunt. Hoe ziet een klein of beginnend gaatje eruit? En kun je die als leek herkennen?

Want ondanks dat ik niet graag wil dat hij zegt dat ik gaatjes heb, heb ik ook geen zin om nog een half jaar door te lopen met een langzaam wegrottende kies.
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:28
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Een donker plekje is niet per se een gaatje, volgens mijn tandarts is dat gewoon verkleuring.
__________________
*You stay inside my mind, ain't no denying that.And only you can do those things that got me coming back*
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:36
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
kellytje schreef op 21-03-2005 @ 18:28 :
Een donker plekje is niet per se een gaatje, volgens mijn tandarts is dat gewoon verkleuring.
Hmm, maar kan een tandarts een onderscheid maken tussen een gaatje of verkleuring als hij één keer met zijn haakje in je kies prikt? Het is ook een beetje een rare plek voor een verkleuring, vind ik zelf.. vraag me ook af hoe die net daar kan ontstaan.

Ik blijf er heilig van overtuigd dat het een gaatje is, net zo eigenwijs.
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:54
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien een domme vraag, maar heb je niet gewoon tegen hem gezegd: ik denk dat ik in die kies een gaatje heb? Dan had hij er in ieder geval uitgebreid naar gekeken, lijkt me.

Verder heb ik geen verstand van gaatjes; ik zou niet weten hoe ze eruit zien.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:56
sjefke
sjefke is offline
Gaatjes zijn tog heel wit !!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:59
Verwijderd
ik heb hetzelfde gehad. Ik had een donkerbruin/donkergrijs vlekje op mn tand en ik was er heilig van overtuigd dat het een gaatje was. Toen ik het hem vroeg zei hij dat het alleen wat tandsteen was, maar dat ik wel moest oppassen en beter moest poetsen. Dus ik neem aan dat hetzelfde voor jou geldt
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:03
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 21-03-2005 @ 18:54 :
Misschien een domme vraag, maar heb je niet gewoon tegen hem gezegd: ik denk dat ik in die kies een gaatje heb? Dan had hij er in ieder geval uitgebreid naar gekeken, lijkt me.

Verder heb ik geen verstand van gaatjes; ik zou niet weten hoe ze eruit zien.
Ik weet het, maar ik was zo overdonderd dat ik volgens hem geen gaatjes had, dat ik zo snel geen zinnig woord uit kon brengen. En omdat ik het stiekem eigenlijk ook niet wou weten..
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:05
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
salieee schreef op 21-03-2005 @ 18:59 :
ik heb hetzelfde gehad. Ik had een donkerbruin/donkergrijs vlekje op mn tand en ik was er heilig van overtuigd dat het een gaatje was. Toen ik het hem vroeg zei hij dat het alleen wat tandsteen was, maar dat ik wel moest oppassen en beter moest poetsen. Dus ik neem aan dat hetzelfde voor jou geldt
Ha, laten we het hopen. Tussen haakjes.. is tandsteen niet meestal geelachtig ofzo? En waar op je tand had jij dat vlekje ongeveer zitten?
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:38
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Het kan een aankomend gaatje zijn, hier heb ik er een stuk of 20 van...

Maar zolang de tandarts het niet ziet en jij er geen pijn aan hebt zou ik me geen zorgen maken
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:43
Verwijderd
Heb ik ook eens gehad, ik vroeg aan de tandarts of hij dat plekje wel had gezien en of het geen gaatje was. Hij zei dat hij had geduwd met zo'n haakje en dat het niet zacht was, dus er zat geen gaatje. Volgens hem was een een gewone verkleuring die weer weg zou trekken na een tijdje. En hij kreeg gelijk Een gaatje voel je ook wel zitten wanneer hij met dat haakje aan het purken is, dat voelt heel raar, niet per sé pijnlijk, maar een beetje alsof je tand van piepschuim is oid.. zo'n kippenvelgevoel.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 19:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb het ook wel eens gehad en ik had ook heel veel pijn bij het snoepen, dus ik dacht helemaal dat het een gaatje was! Ik lag vijf seconden op die stoel en hij zei dat ik weer mocht gaan. Ik heb hem toen gevraagd of hij het wel zeker wist, omdat ik zo'n pijn in m'n kies had. Toen ging ie nogmaals naar dat plekje kijken en weer zei ie dat ik geen gaatjes had. Blijkbaar is zo'n plekje dus niet persé een gaatje.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Lynn schreef op 21-03-2005 @ 19:05 :
Ha, laten we het hopen. Tussen haakjes.. is tandsteen niet meestal geelachtig ofzo? En waar op je tand had jij dat vlekje ongeveer zitten?
uhm op me kies aan de zijkant
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:09
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
nu je het zegt, ik heb geen flauw idee.
zal het de volgende keer aan me tandartsvragen.
donkere plekken kunnen misschien ook wel schaduwen zijn, aangezien je ligt niet helemaal je mond in kan schijnen.
maar dan is mijn theorie waar waarschijnlijk niet veel van klopt
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:53
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Je bent zelfs vanmiddag bij een tandarts geweest en dan ga je het daarna op een forum vragen?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:19
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 22-03-2005 @ 18:53 :
Je bent zelfs vanmiddag bij een tandarts geweest en dan ga je het daarna op een forum vragen?
het moraal van het vverhaal was, hoe een gaatje eruit ziet.
niet van haar plekje
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:22
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 22-03-2005 @ 19:19 :
het moraal van het vverhaal was, hoe een gaatje eruit ziet.
niet van haar plekje
Wat nou moraal? Ze had die vraag toch gewoon aan haar tandarts kunnen stellen? Dat is wat er hier bedoeld wordt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:40
dreadlock leen
dreadlock leen is offline
Citaat:
perseus schreef op 22-03-2005 @ 19:22 :
Wat nou moraal? Ze had die vraag toch gewoon aan haar tandarts kunnen stellen? Dat is wat er hier bedoeld wordt.
jahaa, maar zoals ze al zei durfde ze dat eigenlijk niet te vragen.
Kan het me voorstellen. Ik heb ook van die vlekjes.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:37
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ik heb op mijn kies een wit vlekje met binnenin een grijs puntje. Ik moet ook gauw naar de tandarts. Maar dit is dus een gaatje?? Ik ben daar zo bang voor
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:09
rode_wodka
Avatar van rode_wodka
rode_wodka is offline
Je kan natuurlijk ook gewoon aan de tandarts vragen of dat vlekje een gaatje is....
Pas als je een wortelkanaal behandeling moet ondergaan mag je bang zijn Een gaatje stelt niks voor.
__________________
Sometimes, when I'm alone, I google myself.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 18:58
Verwijderd
als ik een gaatje had en ging ze priegelen met dat haakje blijft dat puntje er beetje inzitten/plakken. Voelt raar aan.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 20:53
Built to last
Built to last is offline
Het kan ook zo zijn dat het een klein beginnend gaatje is, waar in dit stadium niets aan te doen valt.

lees; te veel weg moeten slijpen van de goede tand.

En dus de tandarts je volgende keer het goede nieuws verteld dat het een gaatje is.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 23:11
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik heb ook zo'n plekje, zit er al tijden, intussen al tig keer bij de tandarts geweest, maar het is toch echt geen gaatje. 't Zal wel
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 16:23
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Enig idee of dit misschien een gaatje kan zijn: 10 jaar geleden had ik een gaatje in mn kies en die werd opgevuld met zo'n wit produkt. Maar nu zie ik net onder dat 'oud' gaatje een klein grijs puntje. En mn kies doet sinds gisteren ook af en toe een beetje pijn...dus gaatje?

Maar dat kan misschien ook aan mijn afte liggen die er net naast ligt en heel veel pijn doet of miss aan mn wijsheidstand die tegen mijn andere tanden duwt ofzo?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 16:50
notorius
Avatar van notorius
notorius is offline
Een gaatje heeft geen kleur. Een gaatje is het gebrek aan tand.
__________________
For real.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 07:37
Divinityken
Divinityken is offline
Een gaatje is niet per se donker.. de tandarts voelt dikwijls met een puntig voorwerp aan je tand als hij denkt dat je een gaatje hebt, en indien dit zo is, is de tand op die plaats een beetje zachter.

(zo heb ik het toch altijd gehoord)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:34
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Ik had een keer een 'beginnend' gaatje volgens mn tandarts, dus ik wilde geen verdoving (ik vind de naald enger dan een beginnend gaatje). Maar toen hij begon te boren deed het opeens héél erg veel pijn en hij haalde er echt een stukje uit. Dat zat zo aan die boor, dus ik vraag wat dat is (met een watje in mn bek 'wbat is dwaaat?!'). Nou, dat was dus het gaatje, dat toch íets groter bleek te zijn dan hij had verwacht.

Maar dat ding was toch echt niet wit of tandkleur. Meer.. doorzichtig-achtig-bruin. Ik weet het niet meer precies, maar het was niet wit.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:37
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Ah, misschien heb je hier iets aan:

http://www.tandinfo.nl/plak/caries.htm
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Poeperd schreef op 06-12-2005 @ 15:37 :
Ah, misschien heb je hier iets aan:

http://www.tandinfo.nl/plak/caries.htm
Oeh die is handig. Nooit gedacht dat een gaatje er ook echt als een gaatje uit zou zien haha Ik had meer verwacht dat je zoiets zelf niet echt kunt zien ofzo
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
De Kantine Weerwolfspel # 65
Tink*
500 13-01-2010 21:00
Verhalen & Gedichten schrijfwedstrijd.....heb een stuk geschreven
kikounette
10 24-04-2004 17:36
Algemene schoolzaken Leraar-anekdotes-citaten
ArieP
37 29-07-2003 22:21
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 18:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.